Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 14 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Hoi Harald,

Het festival terrein moet nog gebouwd worden, sterker nog er is nog helemaal geen scenery te bekennen hier ( alleen wat in dozen ) :D

Dus kaartjes reserveren zit er de komende tijd nog niet in, maar wie weet in de toekomst.....................................


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 01 augustus 2020, 11:58:58Meestal stonden er meerdere, een voor het geluid, een voor het licht en een voor de horeca, ...
Helemaal goed. :thumbup:

Wij hadden er maar één voor alles t.b.v. 2.300 scouts incl. leiding. Tijdens de opbouw was er geen installatieschema aanwezig. En mede daardoor ging het de eerste de beste avond helemaal verkeerd. Alles viel uit en de noodverlichting ging niet aan. Toen heb ik noodgedwongen maar het voortouw genomen. Binnen een dag hadden we het weer op orde door 1.050 m 230 V-leiding in een tent van 70x40 m opnieuw te installeren. De voeding werd over afzonderlijke paddenstoelen voor geluid, beamers en een nieuw bedieningspaneel voor het licht/noodverlichting verdeeld. De Romeinen zeiden niet voor niets: verdeel en (be)heers.
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 01 augustus 2020, 16:15:51Hoi Harald,......
Dus kaartjes reserveren zit er de komende tijd nog niet in, maar wie weet in de toekomst.....................................Mvg, Peter Degeluidsman
Gewoon de reserveringen aannemen....Gaat het niet door stuur je een voucher op :P :P
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Ik zou graag een plekje een beetje in het midden reserveren, niet te ver van de bar.
Ik zal een op mij lijkend preisser opsturen dan kun je hem Terzijnertijd plaatsen Hahaha  :D :D :D
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,


Citaat van: mphoi op zaterdag 01 augustus 2020, 17:03:33
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 01 augustus 2020, 11:58:58Meestal stonden er meerdere, een voor het geluid, een voor het licht en een voor de horeca, ...
Helemaal goed. :thumbup:

Wij hadden er maar één voor alles t.b.v. 2.300 scouts incl. leiding. Tijdens de opbouw was er geen installatieschema aanwezig. En mede daardoor ging het de eerste de beste avond helemaal verkeerd. Alles viel uit en de noodverlichting ging niet aan. Toen heb ik noodgedwongen maar het voortouw genomen. Binnen een dag hadden we het weer op orde door 1.050 m 230 V-leiding in een tent van 70x40 m opnieuw te installeren. De voeding werd over afzonderlijke paddenstoelen voor geluid, beamers en een nieuw bedieningspaneel voor het licht/noodverlichting verdeeld. De Romeinen zeiden niet voor niets: verdeel en (be)heers.
Hoi Martin,

Ook hier is een planning en berekening van de te onttrekken stroom een must, iedereen denk altijd hey een stopcontact en knalt daar zijn of haar stekker in.

Ook moet je zorgen dat de fases onderling goed verdeeld zijn, ach ik hoef het jou waarschijnlijk niet te vertellen  :D



Citaat van: joske3 op zaterdag 01 augustus 2020, 17:48:38
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 01 augustus 2020, 16:15:51Hoi Harald,......
Dus kaartjes reserveren zit er de komende tijd nog niet in, maar wie weet in de toekomst.....................................Mvg, Peter Degeluidsman
Gewoon de reserveringen aannemen....Gaat het niet door stuur je een voucher op :P :P
Hoi Jos,

Laat ik daar maar niet aan beginnen, ik hoor en lees in de media dat mensen toch liever geld dan een voucher hebben  >:-D



Citaat van: Barry1972 op zaterdag 01 augustus 2020, 23:05:12
Ik zou graag een plekje een beetje in het midden reserveren, niet te ver van de bar.
Ik zal een op mij lijkend preisser opsturen dan kun je hem Terzijnertijd plaatsen Hahaha  :D :D :D
Hoi Barry,

Stuur dat op jou lijkende preisertjes maar op die krijgt dan straks een mooi plekje op de baan  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zondag 02 augustus 2020, 21:08:34Ook moet je zorgen dat de fases onderling goed verdeeld zijn, ach ik hoef het jou waarschijnlijk niet te vertellen  :D
Dat was ook nog even een dingetje. We hadden 4 lichtgroepen die over 3 fasen verdeeld moesten worden. De twee buitenste groepen heb ik op één fase aangesloten. Dan heb je de minste kans op paniek bij een calamiteit bij uitval van één fase. Je moet altijd de menselijke factor in het verhaal meenemen.

Maar .... hoe doen we dat op een modelbaan? Alle verlichting in huisjes enz. in één keer inschakelen? Of verdelen we dat ook netjes (om en om) in drie groepen?

Bij het opstarten van het totale systeem met diverse grote toiletunits (met douches) en het voedselmagazijn met diverse koelkasten heb ik inderdaad de belasting over de 3 fasen in de gaten gehouden. Aan het ene eind van de leidingen waren schijnwerpers op 17 landen-vlaggen gericht. Die hadden slechts 150 V. Dat gaf een mooie sfeerverlichting. Doen wij op de modelbaan ook aan sfeerverlichting?
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
  :offtopic:
Aansluiten van stroom, oftewel het verdelen van stroom is zoals ik het zie een kansberekening.

Je krijgt een bepaalde capaciteit aangeleverd, en die ga je verdelen.

Welke gebruikers de meeste kans krijgen om als laatste afgeschakeld te worden is aan  :)

In meterkasten thuis zijn ze volgens mij zwaar aan het overdrijven , krijg je Max 32 ampere binnen , gaan ze dat verdelen over 12 groepen van 16 amp, Tja...
Of heb ik het daarin helemaal mis??"
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Goedemorgen allen,

Deze discussie kan beter stoppen. Deze gaat helemaal scheef, net als de belasting van groepen...... :-(

Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Prima  :thumbup:
Bedankt voor het delen  :)

Toch even voor mij als simpel Mens  :idea:
Ik krijg maximaal 32 amp. Aan 220 volt binnen.

Vroegah , kon je dat af met 2 stoppen van elk 16 amp.

Maar blijkbaar is er tussentijds iets verandert waardoor die 32 amp en 220 volt ineens veel meer is geworden?
Dat je minimaal 7 groepen van 16 amp. Nodig hebt??
Verklaard wel de gigantische hoge stroomrekening  :o)

Als ik strakjes op de camping Max 4 ampere krijg kan ik 7 x 16 ampere stoppenkast in mijn caravan Zetten, maar ik weet zeker dat als ik een 2400 watt magnetron, oven of waterkoker aanzet, dat er geen stroom meer is  :idea:

(P = uxi) 4 ampere geeft dus bij 220 volt Max  :-*


Echt als ik helemaal mis zit correct me of i'm wrong , niemand is te oud om te leren  :)
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman -
@citaat :offtopic: Je hebt al iets meer vermogen dan vroeger, want de spanning is omhoog gegaan naar 230V. Dus ipv 220x4=880W heb je inmiddels 230x4=920W tot je beschikking. Afhankelijk van het type beveiliging is deze enige tijd overbelastbaar, maar ga er maar van uit dat voordat je campingmaaltijd warm is de spanning is afgeschakeld.

De beveiligingen in de groepenkast worden tegenwoordig meer gebruikt om de steeds groter wordende installaties op een overzichtelijke manier te verdelen, dan dat ze voor het daadwerkelijke vermogen nodig zijn.
Vermogens van apparaten worden vaak overschat; een wasautomaat neemt niet continu het max. vermogen op, alleen als hij aan t verwarmen is; ook een 4-pits kookplaat neemt pas het volle vermogen op als alle 4 de platen ook daadwerkelijk op 100% aan staan.
Als je alle vermogens in huis optelt zou je aan een krachtaansluiting van 230/400V 3x50A nog niet voldoende hebben. Gelukkig staat nooit alles tegelijk aan; door deze lage gelijktijdigheidsfactor lukt het dus meestal gewoon met een standaard huisaansluiting van 1x35A of 3x25A.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat
Of je zet een noodaggregaat neer  ;)
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman -
@citaat Ah, en daarmee zijn we weer terug bij de aanleiding van deze discussie. Dank Wim, en dan nu maar weer terug on topic!
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

online
Re: De baan van een geluidsman -
Je betaalt de netbeheerder voor de capaciteit van de aansluiting, onafhankelijk van wat je verbruikt. Je betaalt aan je energieleverancier wat je verbruikt, onafhankelijk van het vermogen van je aansluiting.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Jammer dat je in deze tijd van energie besparing, je dan zelf niet kan kiezen voor een lagere capaciteit aansluiting.

Wij als gezin zijn best wel milieu bewust bezig, met stroombesparing, maar betalen nu meer aan kosten voor onderhoud van het netwerk en Ook energie belasting dan voor werkelijk verbruik.

En ik heb geeneens zonnepanelen  :)

Maar ik kan (Denk ik) niet zomaar zonder aansluiting op het netwerk  B)

Goed, ik verpest heeeel Peter zijn draadje hiermee, en dat mag niet de bedoeling zijn, sorry hiervoor....

@Peter  :-*

Back on topic
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Goedkoopste is 1x35 of 3x25A. Lager is er niet.
Re: De baan van een geluidsman -
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Ik heb 1x 25A thuis...
Re: De baan van een geluidsman -Extra stroom voor de baan.
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: De baan van een geluidsman -Extra stroom voor de baan.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 18 juli 2020, 16:24:46

Hoi Peter, om weer iets meer bij de modelbouwversie van stroomtoevoer te komen de volgende vraag:

Ga je de aggregaten ombouwen en er accu's inbouwen?
Bijvoorbeeld geschikt maken voor CR 2032 zodat je ze ergens willekeurig kunt plaatsen en er bijvoorbeeld bouwlampen (model natuurlijk) mee voedt or wat anders.

Geeft wat afwisseling op de baan wanneer je die zomaar ergens anders plaatst, zonder dat je bekabeling moet verleggen.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

De laatste dagen erg druk geweest en amper tijd gehad voor het forum laat staan de baan.

Ik denk dat iedereen nu wel redelijk op de hoogte is wat betreft het stroomgebeuren.
Dit soort discussies stoort mij totaal niet, en wie weet steek je er iets van op, het is toch komkommer tijd  :)

@citaat

Eric-Paul, ik ben ik eerste instantie niet van plan om er iets mee te gaan doen, als er een festival terrein is de aggregaten neerzetten en er kabels naartoe leggen.
Maar zover is het nog lang niet, eerst de baan rijdend maken en heel veel testen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Net even naar zolder geweest om te zien of er geen treinen gesmolten zijn  8o, en gelukkig staat alles er nog goed bij  :)
Ik zou best een airco willen hebben maar daarvoor krijg ik geen groen licht helaas.

Is de combinatie modeltreinen en een airco te doen of loop je dan tegen problemen aan?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Peter,

ik heb airco op mijn zolder en ik heb geen problemen in de combinatie met mijn treinbaan. Is echt een aanrader in deze tijd van hittegolf.

groetjes, Luc
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hi Peter,

Misschien een extra groep in de meterkast aanleggen en dan kabel naar de zolder ?
Volgens mij staat jullie wasmachine ook op zolder, heeft die een eigen groep zo ja om en om gebruiken.
Dus alleen de airco aan als de wasmachine uit staat ?

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat @citaat

Hoi Luc,

Bedankt voor je feedback  :thumbup: :thumbup:
Ik ga toch nog eens kijken of we geen mobile airco kunnen kopen, dan kan hij ook op de slaapkamer ingezet worden  :)


@citaat

Hoi Harald,

Het klopt dat er een extra groep op zolder aanwezig is voor de wasmachine, van deze groep maak ik ook gebruik voor de treinbaan en ook nog van de bestaande groep.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Apart. Bij ons is enkel fase altijd 1x35.
Misschien een ouder huis?
Re: De baan van een geluidsman -
1x35 A is waarschijnlijk de hoofdzekering. Daarna heb je waarschijnlijk een verdeling in 2 of meer groepen van 16 A.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Klopt. En die kan blijkbaar ook in 25A zijn.
Re: De baan van een geluidsman -
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Vroeger werd dat in 1x 25A uitgevoerd. Illegaal heeft er 1x35A ingezeten, maar aangezien dit niet in mijn contract staat, is dat na de laatste werkzaamheden waar weer verzegeld moest worden (zonnepanelen, zonder hoofdschakelaar is dus de hoofdzekering eruit gehaald), teruggezet naar 1x 25A. Upgraden is gratis, maar ik vind het zinloos. Heb 3x25A aangevraagd. Nu ik toch bezig met alles vernieuwen (heb ook nog maar 3 groepen met smeltzekering zonder aardlek + ALAMAT op de zonnepanelen), beter meteen over op 3 fase 3x25A. Is ook beter met koken (wordt ook elektrisch), kan je zwaardere platen plaatsen. En genoeg vermogen voor de modelbaan. >:-D >:-D
Alleen de nuts is niet zo snel... Niet zo gek ook, ze moeten een compleet nieuwe hoofdnetaansluiting creëren, daar ik nu met de aansluiting van de buren meelift.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Inductie helemaal mee eens. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat de pannen geschikt zijn. Ik heb zelf al jaren inductie.

Wat ook een groot voordeel is waarvoor ik al sinds ik hier woon 3 fasen heb is dat je geen zorgen hebt als er meerdere zwaardere apparaten tegelijk aan hebt staan. Zoals wasmachine en droger, magnetron en vaatwasser en nog meer van dat spul.

Citaat van: Laurent op zaterdag 08 augustus 2020, 00:12:34
Alleen de nuts is niet zo snel... Niet zo gek ook, ze moeten een compleet nieuwe hoofdnetaansluiting creëren, daar ik nu met de aansluiting van de buren meelift.

Dan heb je zeker een ouder huis. Mijn huis is nu 27 jaar en heb standaard zoals in de hele wijk drie fase. Alleen is de "echte" drie fase een kwestie van aansluiten. Men past vaak verdeling toe voor evenwichten belasting. Fase 1 op huis 1, fase 2 op huis 2, fase 3 op huis 3, fase 1 op huis 4 enzovoort.
Re: De baan van een geluidsman -
Ik heb in het verleden ook 3 fasen in huis gehad.
Toen werkte de Wifi-verbinding met de bovenverdieping niet met van die kastjes die via het stopcontact werkten.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Dat kan kloppen. De groepen in het huis worden verdeeld voor een zo'n gelijkmatig mogelijke belasting.

Ja je ook hebben met een babyphoon. Als ik naar mijn buren ging toen de kids nog klein waren zorgde ik er altijd voor de juiste fase te nemen, desnoods met een verlengsnoer
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Olav op zaterdag 08 augustus 2020, 12:38:30
Ja je ook hebben met een babyphoon. Als ik naar mijn buren ging toen de kids nog klein waren zorgde ik er altijd voor de juiste fase te nemen, desnoods met een verlengsnoer
Is een fase waar je doorheen moet  ;)
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Wij hebben ook 3 fase in huis.

Fase 1 is gezond blijven
Fase 2 is genieten van het leven
Fase 3 is elkaar respecteren
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat
Tenzij je in plaats van ster een driehoek maakt  >:-D

Best grappig zoveel elektrischitijdsleer na aanleiding van generatorcontainers  :P
Steken we allemaal weer wat van op  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Bij motoren vanaf een bepaald vermogen, ja. Voor kleiner motoren is dat geen probleem
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 08 augustus 2020, 14:04:04Tenzij je in plaats van ster een driehoek maakt
Heb jij apparaten die op 400 V werken?
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat
Niet thuis, wees gerust.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Dit gaat weer eens nergens om.
Heeft ook niets met het thema van doen.
Verplaats het dan naar de goede groep.!!!!
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Niet? Vast wel, de vraag is alleen hoe lang ze dan blijven werken. Dat moet empirisch worden vastgesteld.  :D
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman -
:offtopic: Dat kan gewoon hoor, 230V apparaten aansluiten op 400V. Een "echte deskundige" :? heeft mij dat ooit eens uitgelegd. Kijk, zo vertelde hij, vermogen is spanning x stroom, oftewel P=U×I. Het vermogen staat op t apparaat en is een vast gegeven. Dus als de spanning omhoog gaat daalt de stroom evenredig. En dus is er niks aan de hand. Die man wist écht waar hij het over had, maar toen ik m vroeg waarom hij dan nog een trafo voor z'n treintjes gebruikte werd t stil...
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Interessante informatie om te lezen al is het blijkbaar niet voor iedereen interessant  ;)

Om nog een duit in het zakje te doen  8o :)
In de geluidstechniek kunnen speakers in of uit fase staan  8o :? :O :| :D maar dat is weer heel iets anders.

Mvg,

Peter Degeluidsman

 
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zondag 09 augustus 2020, 12:53:05

In de geluidstechniek kunnen speakers in of uit fase staan  8o :? :O :| :D maar dat is weer heel iets anders.


Zeker weer iemand die z'n leesbril niet op had bij het in elkaar zetten van Speakon connectors.... (Ja die fout heb ik ook wel eens gemaakt  ;)  )
Re: De baan van een geluidsman -
Doe je de fasecontrole van luidsprekers nog steeds met een batterij van 1,5 V?

Zijn er al modelbaanlocs met 2 luidsprekers? En staan die dan ook in fase?
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Zilte op zondag 09 augustus 2020, 13:11:21
:offtopic:
Het verbinden van een fase met de 0 geeft 230V.
Nee, het verbinden van fase met nul geeft 115V, mits de fase en nul gelijke diameter hebben en er geen beveiliging aanwezig is.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Bij mij weten is fase en nul toch echt wel 230. Tussen de fasen onderling 230 x 1,7 nog wat pakweg 400.

Maar ik zeer benieuwd naar je uitleg  :)
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Nou.......

Het verbinden van de fase met de nul geeft een grote knal..... 8o

Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Uiteraard zit daar een belasting tussen  :D
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman -
@citaat Dat staat nergens. Tussen fase en nul meet je normaliter inderdaad 230V; maar dan moet je ze niet met elkaar verbinden zoals meneer/mevrouw Zilte voorstelt.
Doe je dat wel dan gaat er een fikse kortsluitstroom lopen, en zo lang deze niet wordt afgekapt door een beveiliging heb je over beide draden te maken met een gelijke spanningsval waardoor er op het verbindingsspunt kortstondig 115V zal staan. Kortstondig is afhankelijk van de aderdiameter, maar in een huisinstallatie zal de 2,5qmm toch redelijk snel de geest geven. De tijdsduur is mede afhankelijk van kabellengtes/-diameters in het voedende net en het kortsluitvermogen van de distributietrafo.

En zo dwalen we steeds verder af.

Terug dus maar weer naar de treintjes. Ook daar kan zich een dergelijke situatie voordoen zodra er een zware -al dan niet Chinese- voeding wordt toegepast, zonder beveiligingen en liefst met te dunne bedrading. "Het is toch maar 12V of 16V, oftewel "zwakstroom" dus ongevaarlijk" wordt nog te vaak gedacht. Ook daar kunnen bij kortsluiting aanzienlijke kortsluitstromen optreden! De voeding zelf heeft vaak wel een beveiliging, maar die schakelt pas uit op de maximum stroom die die voeding kan leveren; bijvoorbeeld 10A, en daar zijn de meeste modelbouwdraadjes (afgezien van semi-professionele ringleidingen) niet voor gemaakt.
Ook daar zal je bij een volledige kortsluiting, zolang die niet wordt afgeschakeld, op dat punt de helft van de spanning meten.

Klaar  :offtopic:

Oh ja, toch nog een dingetje Peter; als 2 speakers uit fase staan hou je zuiver theoretisch toch geen geluid over? Is toch ook het principe van "anti-geluid"?
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Dat wel, maar moeten beide speakers wel exact dezelfde speakers zijn en exact hetzelfde signaal ontvangen. Op bepaalde punten kan het resultaat nul zijn mits je oor op dat moment op het ideale punt is. De speakers zijn immers "verschoven" van elkaar
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Daarom schreef ik al zuiver theoretisch ;); ik vraag me wel af waar dan dat ideale punt ligt om je oor te houden?
Re: De baan van een geluidsman -
Klokken en klepels. Kunnen we weer terug naar de mooie baan van de geluidsman?

Groet, Arie