Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 10 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - The Duurstede group® investeert in 3 Vectrons.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - The Duurstede group® investeert in 3 Vectrons.
 @citaat

Hoi Robert,

Ja je ziet ze overal voorbij komen, zelfs in het hoge noorden is hij al aangekomen  :D
Deze loc was snel in de fabriek uitverkocht, er zijn er ( dacht ik ) maar 2500 van gemaakt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - The Duurstede group® investeert in 3 Vectrons.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 12 juni 2020, 17:15:54
Citaat van: frenkievee op donderdag 11 juni 2020, 14:08:37
Nee hoor. Ik vind dit soort locs eerlijk gezegd ook 'meer van hetzelfde', want veel te modern.
Volgens mij noem jij dit iets van badkuipen Frank  :D
O:-D yep.  maar dan wel omgekeerde, anders loopt het water eruit.  :D  :P

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 12 juni 2020, 17:15:54
Maar blijf er vooral foto's van maken ik geniet er met volle teugen van.
Ik moet nodig weer eens die kant op, maar veel te druk met andere zaken de laatste tijd.....  :|

Re: De baan van een geluidsman - The Duurstede group® investeert in 3 Vectrons.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - The Duurstede group® investeert in 3 Vectrons.
 @citaat

Het is nu mooi weer om er op uit te trekken Frank, camera en parasol mee en wij genieten graag mee  :)

Dat druk zijn met andere zaken herken ik wel, ook hier is er weinig tijd voor de hobby maar dat komt wel weer.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Vanavond eindelijk de Rail Force One 1 loc bevrijd uit de doos  8o :)

Ik heb hem op de rollerbank gezet en uitgelezen in de ECoS, de loc heeft DCC adres 1300 gekregen en ik heb alle functies aangemaakt.
Nu nog op zoek naar een plaatje voor zowel de ECoS als koploper.

Ik ben overdonderd door het mooie geluid wat deze loc produceert, dit is mijn eerste Leosoundlab loc en zeker niet de laatste  :favorite: :favorite:

De bedrukking is ontworpen door Railcolor Design.

Natuurlijk heb ik ( na het volume omlaag gezet te hebben ) gespeeld met de geluiden, wat ik erg fijn vind is de functie om het remgeluid te starten, dit kan koploper straks mooi aansturen.

Al met al heeft deze loc mijn verwachtingen overtroffen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Peter,
Hoe ga je dat doen ? de remgeluiden staan onder F22 en koploper gaat tot F20 Ben benieuwd zeg maar, was er ook al wat mee aan het prutsen maar wist niet goed wat te doen...

Groet Robert
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Hoi Robert,

Daar zeg je wat, ik denk dat je het wel aan zou kunnen passen maar dan heb je een Zimo programmer nodig???
Helaas heb ik die niet, maar ga eens kijken wat zo'n ding kost, ik heb al meerdere zimo decoders.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Ik heb op het net gekeken naar een Zimo programmer, duiten het feit dat hij dit geld kost viel het mij op dat je alleen de functies 1 t/m 19 kan aanpassen  8o 8o
Dat haalde ik uit een pdf met de handleiding.

Misschien is die niet actueel want het lijkt mij dat je alle functies zou moeten kunnen aanpassen.

Ik ga ook in koploper kijken of het niet mogelijk is om functie 22 aan te sturen.

Het zou toch mogelijk moeten zijn lijkt me, heeft iemand een TIP?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
iTrain  :P
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Met een extra adres kun je nog 4 functies aansturen maar ik weet niet precies hoe dat werkt
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Citaat van: iTom op donderdag 18 juni 2020, 18:19:23
iTrain  :P

Hoeveel functies kan Itrain aansturen Tom.



Citaat van: robert39 op donderdag 18 juni 2020, 19:46:19
Met een extra adres kun je nog 4 functies aansturen maar ik weet niet precies hoe dat werkt

Dat zou ik ook uit moeten zoeken Robert, gelukkig is het weekend hier begonnen  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 19 juni 2020, 15:59:29
Hallo allemaal,

Hoeveel functies kan Itrain aansturen Tom.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hangt van de decoder af, decoder met 28 stappen is 28 functies, met een tweede adres worden het er 56.
Staat de decoder op 126+ dan heb je 32767 functie's.

Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat
Nou dat belooft wat voor de toekomst, eerst even 32000 functies bedienen, dan kan de loc rijden haha (grapje)  ;) :D
Ben ik strakjes een week bezig voor dat een loc vertrekt, nu snap ik dat jij maar 2 losjes op de baan hebt Tom hahaha
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat Ja Barry, dat was wel schrikken.
Maar het is wel logisch, bijvoorbeeld een TEE treinstel moeten wel de deuren gesloten en geopend kunnen worden maar ook alle ramen, rugleuningen van stoelen enz. enz. Maar eerlijk gezegd ik zou ook niet weten welke decoder dit nu al heeft en wat we er mee moeten.
Ik vind 28 al veel.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Tom

Dat is toch ook afhankelijk welke centrale je gebruikt?
Ik heb een Ecos, ben benieuwd
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: iTom op vrijdag 19 juni 2020, 18:42:10... bijvoorbeeld een TEE treinstel moeten wel de deuren gesloten en geopend kunnen worden maar ook alle ramen, ...
De ramen ook? Met klimaatbeheersing?
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,


Citaat van: iTom op vrijdag 19 juni 2020, 16:21:14
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 19 juni 2020, 15:59:29
Hallo allemaal,

Hoeveel functies kan Itrain aansturen Tom.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hangt van de decoder af, decoder met 28 stappen is 28 functies, met een tweede adres worden het er 56.
Staat de decoder op 126+ dan heb je 32767 functie's.
Hoi Tom,
Functies genoeg dus  :)
Het hoeven er geen honderden te zijn voor mij, maar wie weet stap ik ooit nog eens over naar iTrain.



Citaat van: Barry1972 op vrijdag 19 juni 2020, 17:50:58
@citaat
Nou dat belooft wat voor de toekomst, eerst even 32000 functies bedienen, dan kan de loc rijden haha (grapje)  ;) :D
Ben ik strakjes een week bezig voor dat een loc vertrekt, nu snap ik dat jij maar 2 losjes op de baan hebt Tom hahaha
Hoi Barry,
Tom heeft het voordeel dat hij iedere dag aan zijn baan kan werken dus tijd is er zat  :D



Citaat van: iTom op vrijdag 19 juni 2020, 18:42:10
@citaat Ja Barry, dat was wel schrikken.
Maar het is wel logisch, bijvoorbeeld een TEE treinstel moeten wel de deuren gesloten en geopend kunnen worden maar ook alle ramen, rugleuningen van stoelen enz. enz. Maar eerlijk gezegd ik zou ook niet weten welke decoder dit nu al heeft en wat we er mee moeten.
Ik vind 28 al veel.
De meeste moderne loc's hebben 31 a 32 functies en dat is meer dan zat, vaak zitten er in het lage gedeelte functies waarvan je denk wat moet je ermee, in mijn geval zit er een geluid op plaats 22 die ik graag zou willen aansturen vanuit koploper.



Citaat van: KoosLeiderdorp op vrijdag 19 juni 2020, 19:55:54
Tom

Dat is toch ook afhankelijk welke centrale je gebruikt?
Ik heb een Ecos, ben benieuwd
Hoi Koos,
Ook hier staat een ECoS, ik ben al een beetje aan het stoeien geweest maar tot op heden lukt het mij niet om via koploper functie 22 aan te sturen.
Heb jij een idee?



Citaat van: mphoi op zaterdag 20 juni 2020, 00:11:37
Citaat van: iTom op vrijdag 19 juni 2020, 18:42:10... bijvoorbeeld een TEE treinstel moeten wel de deuren gesloten en geopend kunnen worden maar ook alle ramen, ...
De ramen ook? Met klimaatbeheersing?
We gaan steeds een stapje verder Martin  :D
Kijk eens in je huis wat er allemaal mogelijk is, laatst zag ik bij mijn dochter een oven die via haar telefoon een melding gaf dat het eten klaar was  8o :)



Ik ben dus nog aan het stoeien of het lukt???
Zoals ik al aangaf heb ik even naar de Zimo programmer gekeken en zover ik het lees kan je boven functie 19 niets aanpassen / verplaatsen.

Zijn er mensen die een Zimo programmer hebben en hier iets meer over kunnen vertellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Met Rocrail en de TamsMC kan ik alle functies van de Roco RFO rechtstreeks aansturen. Geen gedoe met dubbele adressen of zo.
Ik vind het bijvoorbeeld wel handig dat ik bij deze decoder het volume harder en zachter kan zetten met 2 functietoetsen.


Groeten,
Albert.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Hoi Albert,

De beperking zit in koploper en niet in de Ecos, mooi dat rocrail dit wel kan.
Helaas is Paul Haagsma overleden en zullen er geen updates meer komen.

In koploper kom je niet verder dan functie 20.
Je kunt wel 4 extra functies gebruiken maar dan stuurt hij functie 21 t/m 24 naar een ander adres.

Ik heb van alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.
De enige manier die ik nu kan bedenken is het geluid van het soundslot veranderen.
Nu is dit bij Esu makkelijk te doen maar met een Zimo decoder is het een ander verhaal.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Hoi Peter,
Het is maar een idee, maar je kunt in Koploper/Ecos vast wel 2 locomotieven in multitractie laten rijden.
Kun je dan voor de tweede loc een dummy adres aanmaken en daar de 4 extra functies naar te sturen?
In Rocrail kun je deze functies dan weer synchroniseren tussen beide locomotieven.

Succes,
Albert.
(En als je wilt overstappen naar Rocrail dan hoor ik het wel  :D)
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Strak kabelwerk ! Dat moet ik onthouden voor mijn eigen baan. Maar ben nog druk met de opbouw. Dus dat duurt nog even  8)
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 20 juni 2020, 08:45:23
Citaat van: mphoi op zaterdag 20 juni 2020, 00:11:37
Citaat van: iTom op vrijdag 19 juni 2020, 18:42:10... bijvoorbeeld een TEE treinstel moeten wel de deuren gesloten en geopend kunnen worden maar ook alle ramen, ...
De ramen ook? Met klimaatbeheersing?
We gaan steeds een stapje verder Martin  :D
Kijk eens in je huis wat er allemaal mogelijk is, laatst zag ik bij mijn dochter een oven die via haar telefoon een melding gaf dat het eten klaar was  8o :)
In 1957 was het een hele stap voorwaarts dat de ramen in de TEE niet meer open konden. Want er was klimaatbeheersing aan boord. Een novum toen.
Re: De baan van een geluidsman -
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: De baan van een geluidsman -
blijkbaar kan het wel in koploper als je via loconet zou aansturen.Dit is hier wel niet van toepassing maar geef het toch ff mee.Zie koploperforum.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
allemaal,


Citaat van: AlbertG op zaterdag 20 juni 2020, 18:08:16
Hoi Peter,
Het is maar een idee, maar je kunt in Koploper/Ecos vast wel 2 locomotieven in multitractie laten rijden.
Kun je dan voor de tweede loc een dummy adres aanmaken en daar de 4 extra functies naar te sturen?
In Rocrail kun je deze functies dan weer synchroniseren tussen beide locomotieven.

Succes,
Albert.
(En als je wilt overstappen naar Rocrail dan hoor ik het wel  :D)
Hoi Albert,
Ja zowel in koploper/ECoS kan ik twee treinen in multitractie laten rijden, maar of ik de functies kan synchroniseren weet ik niet, daar ga ik eens naar kijken en kom ik op terug.

Overstappen naar een ander programma is op dit moment niet aan de orde  :)



Citaat van: Trainman op zaterdag 20 juni 2020, 18:26:53
Strak kabelwerk ! Dat moet ik onthouden voor mijn eigen baan. Maar ben nog druk met de opbouw. Dus dat duurt nog even  8)
Hoi Trainman ( dat is vast niet je voornaam  : ;) )
Dank je wel voor je compliment  :)



Citaat van: mphoi op zaterdag 20 juni 2020, 19:39:40
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 20 juni 2020, 08:45:23
Citaat van: mphoi op zaterdag 20 juni 2020, 00:11:37
Citaat van: iTom op vrijdag 19 juni 2020, 18:42:10... bijvoorbeeld een TEE treinstel moeten wel de deuren gesloten en geopend kunnen worden maar ook alle ramen, ...
De ramen ook? Met klimaatbeheersing?
We gaan steeds een stapje verder Martin  :D
Kijk eens in je huis wat er allemaal mogelijk is, laatst zag ik bij mijn dochter een oven die via haar telefoon een melding gaf dat het eten klaar was  8o :)
In 1957 was het een hele stap voorwaarts dat de ramen in de TEE niet meer open konden. Want er was klimaatbeheersing aan boord. Een novum toen.
Hoi Martin,
De techniek staat niet stil, onze huizen worden steeds slimmer  :)



Citaat van: Theo op zondag 21 juni 2020, 14:56:00
Hallo Peter,

Misschien heb je hier iets aan.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=userpages:hermannk:function_mapping-nl&s[]=functies

Theo
Hoi Theo,
Dank je wel voor de link, ik gaf het net al aan dat een ander programma op dit moment niet aan de orde is, mocht er een moment komen dat ik wil overstappen dan staat rocrail en iTrain in de top 3.
Ik heb er al eens met diverse mensen over gesproken, de een zegt iTrain en de andere rocrail en dan komt de vraag wat is wijsheid  :D


Citaat van: bellejt op zondag 21 juni 2020, 15:12:00
blijkbaar kan het wel in koploper als je via loconet zou aansturen.Dit is hier wel niet van toepassing maar geef het toch ff mee.Zie koploperforum.
Hoi Johnny,
Ik had al gezocht op het koploper forum maar aansturen via loconet had ik niet gevonden, heb je hier misschien een linkje van.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op maandag 22 juni 2020, 06:47:37
Ik heb er al eens met diverse mensen over gesproken, de een zegt iTrain en de andere rocrail en dan komt de vraag wat is wijsheid  :D

Wijsheid is uit de adviezen je eigen mening vormen en dan besluiten dat te kiezen waarvan je vind dat dat het beste bij je past.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hi Peter,

Het is niet aan de orde maar als je t.z.t. TrainController maar niet vergeet.
Ik leer steeds meer van TC ben nu met de draaischijf bezig hoe dat moet.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Trainhenk op maandag 22 juni 2020, 11:29:41
Citaat van: Degeluidsman op maandag 22 juni 2020, 06:47:37
Ik heb er al eens met diverse mensen over gesproken, de een zegt iTrain en de andere rocrail en dan komt de vraag wat is wijsheid  :D

Wijsheid is uit de adviezen je eigen mening vormen en dan besluiten dat te kiezen waarvan je vind dat dat het beste bij je past.
Hoi Henk,
Je slaat natuurlijk de spijker op de kop, het liefste hou ik koploper in ere want met dat programma ben ik redelijk bekend.
Maar er zal een tijd komen dat de software niet meer voldoet, dus vroeg of laat zou ik voor een ander pakket moeten kiezen.



Citaat van: Haradigi op maandag 22 juni 2020, 11:41:51
Hi Peter,

Het is niet aan de orde maar als je t.z.t. TrainController maar niet vergeet.
Ik leer steeds meer van TC ben nu met de draaischijf bezig hoe dat moet.

groet
Harald
Hoi Harald,
Dat zou wellicht ook nog een mogelijkheid zijn, wat ik net al schreef het is voor mij nog niet aan de orde.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Ik heb de vraag over het aansturen van meer dan 20 functies in koploper in combinatie met de ECOS ook gesteld in de Facebook groep van Koploper.

Er wordt dat ook gesproken over het aansturen via loconet, dat is mij nog niet helemaal duidelijk.
Betekend dat de ECOS er dan tussenuit gaat en een andere module de baan van de juiste data voorziet???
Dit is voor mij ( nog ) onbekend terrein.

Het lijkt er in ieder geval op dat koploper in combinatie met de ECOS niet verder komt dan 20 functies, normaliter is dit meer dan voldoende alleen dan zou het aan te sturen geluid op een andere plaats in de decoder moeten krijgen en daar wringt de schoen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Als de schoen wringt dan een grotere maat schoen kopen of aan Wim Ros vragen of zijn Loconet Interface de oplossing kan zijn.
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hoi Peter,

Kijk eens op google bij loconet adapter 50097, die voor de Ecos is geschikt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Voorziet nieuwe firmware bij de Ecos hier niet in? Hoewel ik veronderstel dat je die wel zult hebben. (Ik zit nog op 3.7.0 en inmiddels zijn ze al bij 4.2.8.)

Het is een beetje lastig om de release notes door te kijken want die staan niet direct op de site van Esu volgens mij en dan moet je de betreffende versie downloaden, uitpakken en de textfile met de release notes lezen. Maar dan moet je dus alle versies langs... Maar de laatste versie bevat alle features als het goed is.

http://www.esu.eu/en/downloads/software/ecos-firmware/
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Peter,

Ik heb de ESU loconetconverter.
De converter is aan de ene kant op de ECOS2 aangesloten en aan de andere kant zit een loconet splitter van Rosoft.
Op de splitter kan ik 8 loconetapparaten aansluiten.
Verder heb ik twee loconet terugmelddecoders van Rosoft.
Achter elke loconet terugmelddecoder kan ik 15 "normale" S88N-terugmelddecoders hangen (totaal 256 aansluitingen)
Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat mijn baan in een U loopt en de centrale in het midden staat.

Dus ik heb nu drie van de acht poorten op de splitter in gebruik.

Het principe van Loconet is vergelijkbaar met een een computernetwerk waarbij je computers en andere randapparatuur aan door middel van switches en routers aan elkaar knoopt.

Op de meeste apparaten zie je twee loconet-aansluitingen.
Loconet A en B.
Loconet B is voor Bezetmelders en Loconet A is voor Andere apparatuur.  :D
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,


Citaat van: iTom op dinsdag 23 juni 2020, 19:18:02
Wim Ros vragen of zijn Loconet Interface de oplossing kan zijn.
Hoi Tom,
Ik heb Meer dan een jaar geleden met Wim over loconet gesproken voor mijn bezetmelders en die adviseerde mij toen de Esu loconet adapter te kopen en dat heb ik gedaan.
Deze worden gebruikt voor de terugmelding van mijn baan.



Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 23 juni 2020, 19:51:29
Hoi Peter,

Kijk eens op google bij loconet adapter 50097, die voor de Ecos is geschikt.

M.v.g.

Hans V200.0
Hoi Hans,
Die zit al in mijn systeem om de bezetmelders binnen te halen.



Citaat van: Jongslog op dinsdag 23 juni 2020, 20:19:10
Voorziet nieuwe firmware bij de Ecos hier niet in? Hoewel ik veronderstel dat je die wel zult hebben. (Ik zit nog op 3.7.0 en inmiddels zijn ze al bij 4.2.8.)

Het is een beetje lastig om de release notes door te kijken want die staan niet direct op de site van Esu volgens mij en dan moet je de betreffende versie downloaden, uitpakken en de textfile met de release notes lezen. Maar dan moet je dus alle versies langs... Maar de laatste versie bevat alle features als het goed is.

http://www.esu.eu/en/downloads/software/ecos-firmware/

Hoi Henk,
Zover ik weet staat de laatste versie hier op de ECoS, de beperking zit volgens mij in koploper en niet in de ECoS want die kan wel meer functies bedienen.
Ik zal als het weer het toelaat vanavond eens kijken welke versie er nu inzit.



Citaat van: Trainhenk op dinsdag 23 juni 2020, 20:19:48
Peter,

Ik heb de ESU loconetconverter.
De converter is aan de ene kant op de ECOS2 aangesloten en aan de andere kant zit een loconet splitter van Rosoft.
Op de splitter kan ik 8 loconetapparaten aansluiten.
Verder heb ik twee loconet terugmelddecoders van Rosoft.
Achter elke loconet terugmelddecoder kan ik 15 "normale" S88N-terugmelddecoders hangen (totaal 256 aansluitingen)
Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat mijn baan in een U loopt en de centrale in het midden staat.

Dus ik heb nu drie van de acht poorten op de splitter in gebruik.

Het principe van Loconet is vergelijkbaar met een een computernetwerk waarbij je computers en andere randapparatuur aan door middel van switches en routers aan elkaar knoopt.

Op de meeste apparaten zie je twee loconet-aansluitingen.
Loconet A en B.
Loconet B is voor Bezetmelders en Loconet A is voor Andere apparatuur.  :D
Hoi Henk,

De bezetmelders werken hier op precies dezelfde manier  :)
Hou er wel rekening mee dat je ECoS maximaal 1A aan stroom kan leveren om de loconet apparaten van stroom te voorzien.
Ik heb dan ook een extra voeding / booster van Rosoft er tussen zitten om te zorgen dat de apparatuur voldoende stroom heeft.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 24 juni 2020, 17:13:21


Citaat van: Trainhenk op dinsdag 23 juni 2020, 20:19:48

Hou er wel rekening mee dat je ECoS maximaal 1A aan stroom kan leveren om de loconet apparaten van stroom te voorzien.
Ik heb dan ook een extra voeding / booster van Rosoft er tussen zitten om te zorgen dat de apparatuur voldoende stroom heeft.

Goeie tip!
Dat moet ik eens verder in duiken als de temperaturen het toelaten.

Henk
Re: De baan van een geluidsman -
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 20 juni 2020, 08:45:23
Zijn er mensen die een Zimo programmer hebben en hier iets meer over kunnen vertellen.
Ik zal er eens in duiken.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

Zowel voor als achter de schermen komen er tips binnen   :thumbup: :thumbup:

Zoals jullie zullen begrijpen ligt de hobby even stil i.v.m. de hoge temperaturen.
Ik lees vanuit de tuin lekker mee op het forum maar moet er niet aan denken om op zolder te zitten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 26 juni 2020, 18:36:10
Ik lees vanuit de tuin lekker mee op het forum maar moet er niet aan denken om op zolder te zitten.

Ik leef en doe met je mee.
Bij mij was de temperatuur op zolder tot 28o gestegen.
Gisteren alles open en door laten waaien en de temperatuur is tot een schappelijke 20o gedaald.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Ik ben dus niet de enige Henk  :)
De temperatuur is gelukkig aan het zakken.

Ondertussen kan ik jullie melden dat er een oplossing is voor de RFO loc, ik kom hier op terug, ik moet nu eerst weer op pad.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat @citaat

Dan hadden jullie je baan maar in de kelder moeten bouwen,
Hier is het lekker koel bij 20° in de treinenkamer... >:-D >:-D

Grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
 @citaat

Ieder voordeel heeft zijn nadeel Freddy, als ik nu de afgelopen dagen kijk hoe de mensen in Brabant getroffen zijn door veel regen en ondergelopen kelders is maar de vraag wat beter is voor onze treinen  :)

Ik moet er niet aan denken dat er een halve meter water in mijn treinenkamer staat, het schijnt dat ze daar niet zo goed tegen kunnen  >:-D

Laten we hopen dat het jou en velen niet overkomt.



Ik hoor mijn werkgever al roepen dus aan de slag  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Geluiden van een Zimo decoder verplaatsen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Geluiden van een Zimo decoder verplaatsen.
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik hier een nieuwe loc verwelkomt de Rail Force One 1 deze heeft een groot aantal geluiden onder de motorkap.
Nu is er een geluid wat ik graag door het programma koploper en mijn ECoS wilde aansturen ( rem-geluid ), dit geluid staat onder functie 22 en koploper gaat helaas niet verder dan functie 20.

Ik zat eerst te denken aan een dure Zimo programmer, gelukkig kreeg ik informatie toegestuurd van Ben ( spoorman ) en Laurens, deze mannen hadden de oplossing en deze wil ik graag met jullie delen.

Als b.v. de fluit is ingesteld op functie 2 door het geladen geluidsproject, maar moet op verzoek van de gebruiker worden bediend met de knop 4, het volstaat om de waarde 4 in CV 402 te programmeren. U kunt ook meer dan één "interne" functie op een toets programmeren. Schrijf daarom eerst op wat waar moet komen. Als er al een toets is toegewezen aan een functie die b.v. is voorlopig niet nodig, u kunt het onder de hoge F-toetsnummers parkeren die niet in de meeste geluidsprojecten worden gebruikt om de eerder toegewezen toets te wissen.

Ik heb een geluid wat op functie plek 12 stond verplaatst door in de ECoS cv 412 uit te lezen, ik verwachte daar waarde 12 te zien maar er stond waarde 0.
Toen heb ik in cv 412 de waarde 25 gezet en ja hoor het geluid was verplaatst van functie 12 naar functie 25  :)
Hierna ben ik naar cv 422 gegaan ( deze is dus van functie 22 ) en de waarde 12 weggeschreven naar de decoder.
Hierna stond het rem-geluid op functie 12  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Nu dit geluid weggeschreven is onder functie 12 kan ik hem benaderen via het programma koploper, het is de bedoeling dat het rem-geluid straks te horen is als de loc in het station tot stilstand gaat komen.

Graag wil ik Ben en Laurent bedanken voor deze informatie  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Geluiden van een Zimo decoder verplaatsen.
Dank je wel voor het delen Peter :thumbup:

Gr,
Arnold
Re: De baan van een geluidsman - Geluiden van een Zimo decoder verplaatsen.
ik heb het ook al veranderd, super makkelijk opgelost..... Bedankt Ben !!! ;)
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 30 juni 2020, 05:52:29
@citaat

Ieder voordeel heeft zijn nadeel Freddy, als ik nu de afgelopen dagen kijk hoe de mensen in Brabant getroffen zijn door veel regen en ondergelopen kelders is maar de vraag wat beter is voor onze treinen  :)

Ik moet er niet aan denken dat er een halve meter water in mijn treinenkamer staat, het schijnt dat ze daar niet zo goed tegen kunnen  >:-D

Laten we hopen dat het jou en velen niet overkomt.


Peter,

Tot nog toe heb ik nooit water in mijn kelder gehad, en dat is toch al bijna 30 j zo.
Het voordeel dat ik heb is dat mijn huis ruim 1.5m  boven de straat-as ligt en dus het water al heel hoog moet staan in de tuin alvorens het in de kelder binnenstroomt.
Maar natuurlijk wat niet is zou zomaar eens kunnen gebeuren.
Laat ons maar hopen dat dat NOOIT zal gebeuren.

Inmiddels zijn de temperaturen weer gedaald en zal het op de zolder ook weer aangenamer zijn geworden :)

Grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman - Geluiden van een Zimo decoder verplaatsen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Geluiden van een Zimo decoder verplaatsen.
Hallo allemaal,


Citaat van: Arnold op woensdag 01 juli 2020, 07:19:20
Dank je wel voor het delen Peter :thumbup:

Gr,
Arnold
Hoi Arnold,
Graag gedaan, zo kan iedereen er zijn voordeel mee doen.
In de toekomst zullen er hier voornamelijk Roco loc's bijkomen en die werkt nu eenmaal samen met Zimo.



Citaat van: robert39 op woensdag 01 juli 2020, 17:53:05
ik heb het ook al veranderd, super makkelijk opgelost..... Bedankt Ben !!! ;)
Hoi Robert,
Fijn dat het bij jou ook gelukt is  :thumbup: nu nog een leuke actie in koploper zetten en testen.
Het weer is minder warm dus hup naar de zolder  >:-D



Citaat van: Kelderspoorder op donderdag 02 juli 2020, 20:29:26
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 30 juni 2020, 05:52:29
@citaat

Ieder voordeel heeft zijn nadeel Freddy, als ik nu de afgelopen dagen kijk hoe de mensen in Brabant getroffen zijn door veel regen en ondergelopen kelders is maar de vraag wat beter is voor onze treinen  :)

Ik moet er niet aan denken dat er een halve meter water in mijn treinenkamer staat, het schijnt dat ze daar niet zo goed tegen kunnen  >:-D

Laten we hopen dat het jou en velen niet overkomt.


Peter,

Tot nog toe heb ik nooit water in mijn kelder gehad, en dat is toch al bijna 30 j zo.
Het voordeel dat ik heb is dat mijn huis ruim 1.5m  boven de straat-as ligt en dus het water al heel hoog moet staan in de tuin alvorens het in de kelder binnenstroomt.
Maar natuurlijk wat niet is zou zomaar eens kunnen gebeuren.
Laat ons maar hopen dat dat NOOIT zal gebeuren.

Inmiddels zijn de temperaturen weer gedaald en zal het op de zolder ook weer aangenamer zijn geworden :)

Grts Freddy
Hoi Freddy,
Ik wist niet dat jou huis 1,5 meter boven de straat lag dat scheelt weer een mooi stukje  :)
Ik duim voor je mee dat er nooit water in je kelder zou lopen, heb je wel voorbereidingen in huis ( pomp ) om bij calamiteiten snel te kunnen handelen.

Dit weekend wordt het een beetje beter modelbouw weer, hier staat het opruimen van onze schuur op het programma dat doe ik meestal een keer per jaar en het wordt hoog tijd want het staat behoorlijk vol  8o ;) :P


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -Het is weer rood geworden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het is weer rood geworden.
Hallo allemaal,

Ik kon het niet laten  8o het is weer rood geworden  >:-D

Op marktplaats kwam ik de rode motorpost tegen en die had ik nog op mijn wensen lijstje staan.
De foto's zijn van mindere kwaliteit maar geven een goede indruk van het geheel.

















Helaas had ik weer pech, de trein werd als nieuw aangeboden maar na het uitpakken bleek dat niet het geval te zijn  :-( :-(
Aan de sleper en assen was duidelijk te zien dat hij niet nieuw was, ook miste het boekje, de koppelingen en de luchtslangen.
Ook deden de geluidsfuncties het niet.

Ik heb contact opgenomen met de verkoper en die heeft mij beloofd na het weekend een gedeelte van het bedrag terug te sturen.
Ik was al niet zo fan van het kopen op marktplaats en dit helpt dan niet mee, of ik ooit nog iets via marktplaats koop?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -Het is weer rood geworden.
Peter,

Vraag je geld terug.
En dan retour afzender.
Re: De baan van een geluidsman -Het is weer rood geworden.
Dit zijn inderdaad die ervaringen waar je altijd bang voor bent. Verkopers die weer naast de waarheid zitten.  Nieuw is nieuw, hoe moeilijk kan het zijn. Ik houd het hier op boerenbedrog maar ik moet zeggen dat marktplaats me bevalt hoewel ik het altijd ga ophalen. Kan dat niet? No deal.
Re: De baan van een geluidsman -Het is weer rood geworden.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het is weer rood geworden.
Peter,

Wat een tegenvaller.
Heb je de verkoper een slechte waardering gegeven?
En na het weekend geld terugstorten?
Als ik nu in Internet Bankieren een betaling invoer en verzend heeft de ontvanger het geld direct.

Dat wordt duimen Peter.

Henk
Re: De baan van een geluidsman -Het is weer rood geworden.
Hi Peter,

Mooi trein, wel erg jammer dat er zoveel mis is.
Ik ga alleen nog maar afhalen als ik wat koop via MP.
Je heb daar totaal geen zekerheid of goed is
helaas.
Hoop dat hij zijn belofte na komt om wat geld terug te storten, en dat het toch nog goed komt.

Gr, Arnold