Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
ben wel benieuwd naar je wagons  :)
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Hallo allemaal,


Citaat van: Adjebelle op zaterdag 16 mei 2020, 17:45:01
Wel eens bij stilgestaan dat de aansturing met DCC de dader zou kunnen zijn? Het is een MFX loc tenslotte en in de handleiding wordt met geen woord gerept over DCC. Ik denk dat je de hand in eigen boezem moet stoppen.....
Hoi Ad,

Op de doos staat ook het DCC logo, als een decoder geen DCC aan boord heeft zal hij echt niet op reageren lijkt mij.

Hij had ook een hoog adres namelijk 1230 zo hoog komt mm niet.



Citaat van: nobody op zaterdag 16 mei 2020, 17:50:10
@citaat
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 mei 2020, 16:39:01

Vandaag met de loc terug naar de winkel geweest en ook daar ging hij op het programmeerspoor, hij melde zich aan op MFX en na het aanmelden reed hij keurig heen en weer maar nu stopte hij er naar 4 keer mee  :O 8o :?

Wat de verkoper ook probeerde hij had er geen zin meer in
Dit over het hoofd gezien?
Hoi Wim,

Dat kan de beste gebeuren  :)


Citaat van: mbekker op zaterdag 16 mei 2020, 18:45:29
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 mei 2020, 16:39:01

Vandaag met de loc terug naar de winkel geweest en ook daar ging hij op het programmeerspoor, hij melde zich aan op MFX en na het aanmelden reed hij keurig heen en weer maar nu stopte hij er naar 4 keer mee  :O 8o :?

Wat de verkoper ook probeerde hij had er geen zin meer in en ik ook niet, ik heb besloten de loc maar terug te geven en twee wagons uit te zoeken.

Heey Peter,

Klopt ik kreeg er inderdaad geen beweging meer in en de loc gaat retour naar Märklin. Er zit echt iets niet goed in de decoder. Hoop dat mensen hier ook mee willen denken over je probleem met het doorrijden van de loc's. Ik zal zelf ook eens verder zoeken wat het kan zijn. In ieder geval plezier met je wagons.

Gr Mark

Hoi Mark,

Dat is ook toevallig sta ik te praten met een mede forum gebruiker zonder het te weten  :)

Dat doorrijden ga ik ook nog verder testen, dat gaat ook makkelijker als de baan straks helemaal in elkaar zit.

De wagons zitten nog in de doos maar met dat plezier komt het wel goed.


Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 16 mei 2020, 19:24:43
En zo staat er een br80 van mij al 3 maanden bij Märklin, heeft exact 3 weken gereden.........
Door corona heeft de reparatie afdeling van M ook een tijdje stil gelegen. Ik houd mijn hart vast.
Helaas was het een mhi model dus omruilen was niet mogelijk.

Peter, ga lekker op zoek naar een 2e hands modelletje en prop er een esu in. Dat blijft wel werken.

Groeten van Wim die even zijn frustratie van zich af schrijft  >:-D
Hoi Wim,

Er ligt veel plaat op dit moment dus dat dingen langer duren dan gebruikelijk is logisch.
Het komt vast wel goed.

Ja ik ga een oude dame zoeken en die voorzien van een 5p motor en een Esu decoder.


Citaat van: wissels op zaterdag 16 mei 2020, 19:34:57
Hallo Peter,

idem de locs waarmee je ooit begonnen bent in ere houden, mijn Antex locje en BR89 mogen hier na diverse digitale updates nog steeds mee doen, nu met goede decoders en betere aandrijving, en dit met een geschiedenis van 55 jaar oud, als 3e loc had ik een BR103 Tee 3053 1e serie, met 2 kale rijtuigen zonder interieur, gekregen van mijn vader waarvoor hij zelf krom moest liggen, ooit 40 jaar geleden door eigen toedoen ooit de grond gekust, maar in ere hersteld, alle afgebroken onderdelen vervangen of gelijmd, en doet vandaag de dag ook nog steeds dienst uit ere voor mijn ouders, en start van mijn eigen hobby.

met vriendelijke groet,

Walter
Hoi Walter,

Die oude treinen zitten mechanisch vaak beter in elkaar dan de nieuwe 8o

Ik heb nog een oud railbusje dat nog steeds kan rijden, hij heeft wel een Esu decoder aan boord.


Citaat van: pitsar op zaterdag 16 mei 2020, 20:24:14
ben wel benieuwd naar je wagons  :)
Hoi Patrick,

Ik heb vandaag geen tijd om ze op de foto te zetten, dat zal begin volgende week worden.

Ik kan wel alvast melden dat ze erg mooi zijn  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Peter,

ik heb de laatste twee dagen ook twee locs gehad met een vergelijkbaar fenomeen, zij het korter (de ene rijdt één seconde valt dan stil en dan weer één seconde rijden enz) en met mfx aansturing. Ik heb al zoveel locs zonder plobemen gehad en nu plots twee kort na elkaar. Hopelijk krijg ik ze terug in goede staat.

Groetjes

Luc
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Hoi Peter.
Bijzonder spijtig dat zo'n nieuw uitgebrachte "oude dame" gelijk al kuren vertoond! 8o
Zelf heb ik vele 3000 en 30000 en ergens ook nog een paar omgebouwde, ik dacht ook met een ESU DCC decoder, en hier nog nooit enige problemen mee gehad.
Misschien een idee (en eenvoudiger) om een 30000 Delta te voorzien van een DCC decoder?

Ik moet die van mij weer eens bij elkaar zoeken, maar ja moet nog zoveel (uit)zoeken! O:-D

Succes met baanbouw en verzamelen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Ben in het verleden ook begonnen met deze loc.
Is met de verandering van de baan een paar keer flink gevallen met als gevolg dat alles krom was en de loc niet goed was.
Heb de loc toen verkocht omdat iemand het licht en de motor nodig had.
Ik zit er aan te denken wel 1 weer aan te schaffen.
Ik zal dan wel op dcc moeten rijden ivm digikeijs centrale
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Jammer van de korte vreugde  :-(.

Ik denk niet dat iets te maken heeft met het feit dat er nu een decoder in zit die op DCC werkt. Märklin heeft de laatste jaren vele modellen gemaakt met decoders die zowel mfx als DCC aankonden, ook in heel simpele locs. En een BR 89 is ook niet bepaald nieuw. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad, een maandagochtendexemplaar.

Mijn BR 89 is inmiddels ruim 2 jaar oud en rijdt nog steeds goed, voor zover je althans mag verwachten van zo'n goedkope loc. Er zit een mfx-decoder in - dat was destijds voor een 30000 nog iets nieuws - met bescheiden mogelijkheden. Volgens de handleiding en de doos geen DCC. Ook vandaag heeft 'ie trouwens nog een stukje gereden. Wel met een stevig motorgeluid, maar dat is niets nieuws.
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Hallo allemaal,


Citaat van: lucdiels op zondag 17 mei 2020, 11:22:16
Peter,

ik heb de laatste twee dagen ook twee locs gehad met een vergelijkbaar fenomeen, zij het korter (de ene rijdt één seconde valt dan stil en dan weer één seconde rijden enz) en met mfx aansturing. Ik heb al zoveel locs zonder plobemen gehad en nu plots twee kort na elkaar. Hopelijk krijg ik ze terug in goede staat.

Groetjes

Luc
Hoi Luc,
Ik heb zelf het idee dat de decoders die tegenwoordig gebruikt worden steeds van een mindere kwaliteit worden, lang geleden zaten er nog Esu decoders in Marklin loc,s en dat vind ik de beste combinatie.

Ook de hele oude Marklin decoders met dipswitch waren trouwens goed, je kon er niet zoveel op instellen maar ze reden altijd  :)


Citaat van: AlbertJan op zondag 17 mei 2020, 11:28:54
Hoi Peter.
Bijzonder spijtig dat zo'n nieuw uitgebrachte "oude dame" gelijk al kuren vertoond! 8o
Zelf heb ik vele 3000 en 30000 en ergens ook nog een paar omgebouwde, ik dacht ook met een ESU DCC decoder, en hier nog nooit enige problemen mee gehad.
Misschien een idee (en eenvoudiger) om een 30000 Delta te voorzien van een DCC decoder?

Ik moet die van mij weer eens bij elkaar zoeken, maar ja moet nog zoveel (uit)zoeken! O:-D

Succes met baanbouw en verzamelen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi AlbertJan,

Je verwacht natuurlijk deze problemen niet maar het is niet anders.
Ik ga zeker een oudere dame op de kop tikken en voorzien van de juiste componenten, zo'n locje hoort toch op mijn baan te rijden.

Het is de bedoeling dat de 3rail personen wagons er achter komen te hangen, lijkt mij een leuk setje samen.


Citaat van: pukkie op zondag 17 mei 2020, 16:28:53
Ben in het verleden ook begonnen met deze loc.
Is met de verandering van de baan een paar keer flink gevallen met als gevolg dat alles krom was en de loc niet goed was.
Heb de loc toen verkocht omdat iemand het licht en de motor nodig had.
Ik zit er aan te denken wel 1 weer aan te schaffen.
Ik zal dan wel op dcc moeten rijden ivm digikeijs centrale
Hoi Michael,

Ik denk dat de meeste van ons deze loc als eerste in huis hadden, je kwam ze meestal tegen in startsets.
Als kind ben ik er niet al te zuinig mee omgegaan maar ze waren oersterk, de mijne heeft nu rust gevonden in onze huiskamer waar ze staat te pronken met een Stef wagon erachter  :)

De nieuwe versie heeft dus DCC aan boord, let op dat dit op de doos vermeld staat.


Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 17 mei 2020, 17:36:35
Jammer van de korte vreugde  :-(.

Ik denk niet dat iets te maken heeft met het feit dat er nu een decoder in zit die op DCC werkt. Märklin heeft de laatste jaren vele modellen gemaakt met decoders die zowel mfx als DCC aankonden, ook in heel simpele locs. En een BR 89 is ook niet bepaald nieuw. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad, een maandagochtendexemplaar.

Mijn BR 89 is inmiddels ruim 2 jaar oud en rijdt nog steeds goed, voor zover je althans mag verwachten van zo'n goedkope loc. Er zit een mfx-decoder in - dat was destijds voor een 30000 nog iets nieuws - met bescheiden mogelijkheden. Volgens de handleiding en de doos geen DCC. Ook vandaag heeft 'ie trouwens nog een stukje gereden. Wel met een stevig motorgeluid, maar dat is niets nieuws.
Hoi Rob,

Ook ik denk dat het een maandagochtend model is, ik was al blij dat hij op DCC werkte want dat wordt voor mij toch wel de nieuwe standaard.

Er gaat hier echt wel weer een BR89 komen, normaal gesproken zou ik op beurzen even rondkijken voor een net exemplaar en een redelijke prijs.

Dat stevige motorgeluid herken ik wel, je weet in ieder geval dat er een trein aankomt  >:-D >:-D >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Ik zag op YouTube films voorbij komen met geluid en rook.
Hadden wij vroeger niet.
Een watje in de schoorsteen moest de rook voorstellen en het geluid maakte je zelf.
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Ikzelf denk dat als je een marklin loc koopt deze het beste gewoon laat rijden met mfx protocol.
En ja dat wil marklin ook graag, net als dat zij nog steeds een sleper onder hun loc hebben.

Als je dus meerdere locs hebt die dcc protocol willen/moeten, dan zou je misschien beter zijn met het 2rail systeem??
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
 @citaat
Als er op de doos staat geschikt voor DCC dan hoort het ook geschikt te zijn voor DCC....
Dus deze opmerking snap ik niet.
Ik heb ongeveer dezelfde locomotief in Duitsland liggen met een vergelijkbaar probleem, alleen die heeft met MFX gereden. Ook stuk, gewoon pech....  En daar baal ik van.
Aan de andere kant rijden de rest van mijn locomotieven perfect, ongeacht DCC of MFX.
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Hallo allemaal,


Citaat van: pukkie op zondag 17 mei 2020, 19:15:39
Ik zag op YouTube films voorbij komen met geluid en rook.
Hadden wij vroeger niet.
Een watje in de schoorsteen moest de rook voorstellen en het geluid maakte je zelf.
Hoi Michael,
De tijden zijn veranderd  :D :D



Citaat van: Barry1972 op zondag 17 mei 2020, 21:01:37
Ikzelf denk dat als je een marklin loc koopt deze het beste gewoon laat rijden met mfx protocol.
En ja dat wil marklin ook graag, net als dat zij nog steeds een sleper onder hun loc hebben.

Als je dus meerdere locs hebt die dcc protocol willen/moeten, dan zou je misschien beter zijn met het 2rail systeem??
Hoi Barry,

Dat ben ik niet met je eens, de oudere Marklin centrale's hebben bv geen MFX aan boord.
Dan wordt de trein met Motorola aangestuurd.

MFX voor mij geen enkele toegevoegde waarde, sterker nog het heeft bij mij al redelijk wat ellende veroorzaakt, daarom wil ik zoveel mogelijk op DCC rijden de nieuwe standaard als je het mij vraagt.

Ook Marklin ziet dat in want in iedere nieuwe loc zit een decoder die ook DCC verstaat en dat doen ze niet voor niets  :)

Of je nu het 2rail of 3rail systeem gebruikt heeft voor de rest geen invloed, het is puur het protocol waar we het hier over hebben en het maakt de centrale echt niet uit op welke rails hij is aangesloten.

Als het bovenstaande anders is zou ik dat graag uitgelegd willen hebben, dan kan ik er ook weer wat van leren  :)



Citaat van: Wimdouwe op zondag 17 mei 2020, 21:22:12
@citaat
Als er op de doos staat geschikt voor DCC dan hoort het ook geschikt te zijn voor DCC....
Dus deze opmerking snap ik niet.
Ik heb ongeveer dezelfde locomotief in Duitsland liggen met een vergelijkbaar probleem, alleen die heeft met MFX gereden. Ook stuk, gewoon pech....  En daar baal ik van.
Aan de andere kant rijden de rest van mijn locomotieven perfect, ongeacht DCC of MFX.
Hoi Wim,

Ik ben het met je eens, als hij DCC aan boord heeft moet het ook werken  :)
Nu had deze BR89 dezelfde problemen bij zowel MFX als DCC.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Dag Peter,

Citaat van: Degeluidsman op maandag 18 mei 2020, 18:48:22
Ook Marklin ziet dat in want in iedere nieuwe loc zit een decoder die ook DCC verstaat en dat doen ze niet voor niets  :)

Of je nu het 2rail of 3rail systeem gebruikt heeft voor de rest geen invloed, het is puur het protocol waar we het hier over hebben en het maakt de centrale echt niet uit op welke rails hij is aangesloten.

Ik denk daar iets genuanceerder over.  :D :D
Marklin heeft een aantal jaren geleden Trix en LGB overgenomen en daarmee een klantenbestand wat gewend is met DCC te rijden.
Dus om die klanten te blijven houden moest Marklin wel met DCC komen want ze moeten ook allemaal aan het Marklin programma en zeker aan de Central Station.
Daarnaast, heb ik laatst op dit forum gelezen, heeft ESU in het begin lokdekoders voor Marklin gebouw en geleverd.
ESU is meestal multiprotokol.
Het zou mij dus niet verbazen als de lokdecoders van Marklin altijd al DCC aan boord hebben gehad en was het alleen een kwestie van een CV aanpassen zodat ze ook DCC kunnen begrijpen.
Als je nu in een TRIX-catalagus kijkt zie je daar het hele Marklin-programma alleen zit er geen sleper onder de lok en geen wisselstroomwielen maar gelijkstroom wielen.

groeten,

Henk
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Tja,

Het wordt er allemaal niet makkelijker op zeg maar  :?
Ik hoop dat ze er samen uitkomen de heren fabrikanten , want dit is voor niemand fijn  :(

En wat Henk zegt zit misschien wel een kern van waarheid in, esu is misschien nog steeds een beetje boos op marklin vanwege het stopzetten van de samenwerking.
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Citaat van: Barry1972 op dinsdag 19 mei 2020, 18:49:05
En wat Henk zegt zit misschien wel een kern van waarheid in, esu is misschien nog steeds een beetje boos op marklin vanwege het stopzetten van de samenwerking.
Dan had ESU niet zo stom moeten zijn allerlei achterdeurtjes in te bouwen in een in opdracht van je klant ontwikkeld en door de klant betaald product, om met die achterdeurtjes daarna een completere versie van het product van je klant aan te gaan bieden en hiermee de concurrentie met je klant aan te gaan.

Ondertussen heeft Märklin dus ESU ingewisseld voor een andere ontwikkelaar, heeft Roco zijn OEM decoders gewisseld van ESU naar Zimo en heeft Piko ESU vrij snel weer de deur gewezen. Of het bij die laatste twee lag aan bedrijfsvoering, betere aanbiedingen (prijs dus) of omdat ESU zelf ook modellen is gaan ontwikkelen en daarmee en directe concurrent is geworden, dat durf ik niet te zeggen. Maar opmerkelijk is het natuurlijk wel. En er zijn er natuurlijk genoeg die nog wel aan ESU hangen, zoals bijvoorbeeld Jägerndorfer.
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Hallo allemaal,


Citaat van: Trainhenk op dinsdag 19 mei 2020, 16:01:17
Dag Peter,

Citaat van: Degeluidsman op maandag 18 mei 2020, 18:48:22
Ook Marklin ziet dat in want in iedere nieuwe loc zit een decoder die ook DCC verstaat en dat doen ze niet voor niets  :)

Of je nu het 2rail of 3rail systeem gebruikt heeft voor de rest geen invloed, het is puur het protocol waar we het hier over hebben en het maakt de centrale echt niet uit op welke rails hij is aangesloten.

Ik denk daar iets genuanceerder over.  :D :D
Marklin heeft een aantal jaren geleden Trix en LGB overgenomen en daarmee een klantenbestand wat gewend is met DCC te rijden.
Dus om die klanten te blijven houden moest Marklin wel met DCC komen want ze moeten ook allemaal aan het Marklin programma en zeker aan de Central Station.
Daarnaast, heb ik laatst op dit forum gelezen, heeft ESU in het begin lokdekoders voor Marklin gebouw en geleverd.
ESU is meestal multiprotokol.
Het zou mij dus niet verbazen als de lokdecoders van Marklin altijd al DCC aan boord hebben gehad en was het alleen een kwestie van een CV aanpassen zodat ze ook DCC kunnen begrijpen.
Als je nu in een TRIX-catalagus kijkt zie je daar het hele Marklin-programma alleen zit er geen sleper onder de lok en geen wisselstroomwielen maar gelijkstroom wielen.

groeten,

Henk
Hoi Henk,

Het een en ander zal ongetwijfeld met elkaar te maken hebben, of er in het verleden toen Esu nog de decoders leverde ook DCC aan boord was denk ik persoonlijk niet.
Maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk  :D maar je kon DCC niet benaderen in die tijd.

Dat Trix en Marklin dezelfde producten leveren lijkt mij een win win situatie.



Citaat van: Barry1972 op dinsdag 19 mei 2020, 18:49:05
Tja,

Het wordt er allemaal niet makkelijker op zeg maar  :?
Ik hoop dat ze er samen uitkomen de heren fabrikanten , want dit is voor niemand fijn  :(

En wat Henk zegt zit misschien wel een kern van waarheid in, esu is misschien nog steeds een beetje boos op marklin vanwege het stopzetten van de samenwerking.
Hoi Barry,

Echt moeilijk is het ook niet, de decoders kunnen met meerdere protocollen overweg en dan is het aan ons waarmee we het willen aansturen.

Ik verwacht niet dat Esu en Marklin weer zaken gaan doen, al zou het voor mij persoonlijk de beste combinatie zijn.



Citaat van: lokje 23 op dinsdag 19 mei 2020, 20:14:08
Ja dat is niet de eerste maal dat er gepraat word over dergelijke spijtige zaken . Nieuw en reeds na enkele rondjes gedaan.
maar dan lees ik ook veel ja een auto of een wasmachine of koelkast gaan ook stuk dus voor vele is dat een normale zaak. Ik vind al lang van niet en heb dat hier ook al meerdere malen aangekaart maar kreeg dan steeds de volle laag of dat ik märklin kapot wilde maken door dit te zeggenen dacht steeds dat ik alleen was die dit niet normaal vond. Ja zal maar zeggen spijtig voorval . En ik doe reeds een poosje zoals peter zegt ik koop oude lokje en bouw het om. dat kost me steeds in houten met wat afpingelen 90 max 100 euro en nieuw motertje en decoder er in en voor 150 euro heb ik een degelijke lok en niet zoals er nu 400 en meer euro's worden betaald voor wat prullen van lok's die het voor gezien hebben na enkele rondjes.
En nu komen de antwoorden ik zal er al een geven dan moeten jullie dit niet meer doen ( er zit nu eenmaal meer elektronica in ) en dat kan nu eenmaal sneller stuk gaan .

lucien.
Hoi Lucien,

Het is niet mijn bedoeling om Marklin in een kwaad daglicht te zetten, maar vind het wel de kwaliteit zeker op decoder gebied te wensen over laat.
Ik ben blij dat de nieuwe loc's DCC aan boort hebben want in de toekomst wil ik alleen nog maar met Motorola en DCC mijn treinen aansturen.

Ik had blijkbaar een maandag morgen model, het is niet anders.



Citaat van: Laurent op woensdag 20 mei 2020, 00:40:25
Citaat van: Barry1972 op dinsdag 19 mei 2020, 18:49:05
En wat Henk zegt zit misschien wel een kern van waarheid in, esu is misschien nog steeds een beetje boos op marklin vanwege het stopzetten van de samenwerking.
Dan had ESU niet zo stom moeten zijn allerlei achterdeurtjes in te bouwen in een in opdracht van je klant ontwikkeld en door de klant betaald product, om met die achterdeurtjes daarna een completere versie van het product van je klant aan te gaan bieden en hiermee de concurrentie met je klant aan te gaan.

Ondertussen heeft Märklin dus ESU ingewisseld voor een andere ontwikkelaar, heeft Roco zijn OEM decoders gewisseld van ESU naar Zimo en heeft Piko ESU vrij snel weer de deur gewezen. Of het bij die laatste twee lag aan bedrijfsvoering, betere aanbiedingen (prijs dus) of omdat ESU zelf ook modellen is gaan ontwikkelen en daarmee en directe concurrent is geworden, dat durf ik niet te zeggen. Maar opmerkelijk is het natuurlijk wel. En er zijn er natuurlijk genoeg die nog wel aan ESU hangen, zoals bijvoorbeeld Jägerndorfer.
Hoi Laurent,

Hoe die ruzie precies ontstaan is weet ik niet, maar ik was met de combinatie van beiden erg blij want ik kon een Marklin loc via mijn Esu programmer instellen naar mijn smaak.

Dat Roco en Piko de overstap gemaakt hebben naar een andere leverancier betreur ik wel.
Ik als consument heb zo meteen voor ieder merk een programmer nodig en dat loopt in de papieren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Eenbeetje hoger werd het reeds gezegd.  Er zit elektronica in.  Daarnaast willen we er steeds meer en meer uithalen dat moet dan vroeg of laat problemen geven.  Al zou je mogen verwachten dat voor de prijzen die deze zaken kosten
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
 @citaat

Hoi Ivan en alle anderen,

De decoder in deze loc hoeft alleen maar de motor en een lampje aan te sturen.

Dat is toch niet zo heel ingewikkeld zou je zeggen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
 @citaat
En nog wel een old school mini-gloeilampje! Hoe moeilijk kan dat nu zijn...
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
 @citaat

Ik ga er vanuit dat in deze nieuwe uitvoering van de BR89 geen mini gloeilampje meer zit Rob maar een Led.
De loc is al retour gestuurd anders had ik het even nagekeken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Er was toch ook een verhaal dat Ecu en piko samen zouden gaan, en dat piko de decoders zou gaan maken.
Hang me er niet aan op, want het fijne weet ik er niet van, maar ik zag het een keer voorbij komen ergens.

Gr,
Arnold
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
 @citaat
Hoi Arnold en alle anderen,

Piko en Esu samen? dat is nieuw voor mij maar het zou best mogelijk kunnen zijn al hebben beide partijen wel eigen loc's in het programma.

Ik ben wel benieuwd of iemand hier iets over weet en er wat over kan vertellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Hallo allemaal,

Zoals wellicht bekend heb ik laatst mijn BR89 terug gebracht naar de winkel en om toch niet met lege handen naar huis te gaan 3 wagons mee genomen.

De eerste twee zijn de nieuwe DB schenker wagons.










Even zijn broertje erbij halen  :)







Ook kwam ik nog een insider wagon tegen die ik nog niet had, ( ik probeer de serie compleet te maken ) het is de Osram wagon van 1998.
Helaas bleek thuis dat hij in het verkeerde doosje zat  :-( hij zat in het doosje van de 48926 en dat is toch echt een andere wagon.

Die DB schenker wagons smaken trouwens naar meer  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Dat zijn mooie wagons zeg, wat een lengte hebben ze. Lengte van een gemiddeld rijtuig of de dubbele One-containerdraagwagen die je hebt?

Groet, Patrick
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 22 mei 2020, 06:20:10Ik ga er vanuit dat in deze nieuwe uitvoering van de BR89 geen mini gloeilampje meer zit Rob maar een Led.

Dat zou mooi zijn, maar dat zou wel een heel recente vernieuwing zijn. In de handleiding op de site staat nog steeds een gloeilampje in de explosietekening en de onderdelenlijst. Aan de andere kant staat er ook nog steeds niets in over DCC, dus het zou kunnen dat de handleiding op meer dan één punt achterloopt bij de werkelijkheid.

Toevallig ben ik verbruiksmetingen aan het doen en daardoor kwam ik erachter dat mijn twee jaar oude BR 89 nog een gloeilampje heeft, dat had ik ook niet verwacht. Niet dat het nu meteen een stroomvreter is, maar het is wel beduidend meer dan een led.

Overigens begrijp ik best dat je wilt dat jouw locs met DCC bestuurd kunnen worden. Ik ben heel tevreden met mfx, maar al kort na mijn herstart realiseerde ik dat ik met DCC onafhankelijker zou zijn. Voor het geval ik ooit nog eens wil overstappen, kijk ik sindsdien bij de aanschaf van nieuwe locs altijd of ze ook DCC begrijpen.
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
 @citaat @citaat

Hoi Patrick,

Ik heb ze niet opgemeten maar ze zijn korter dan een rijtuig volgens mij, ik zal eens kijken of ik de lengte kan achterhalen.



@citaat

Hoi Rob,

De handleiding is zeker niet actueel, in drukvorm snap ik dat wel echter op het www is het een fluitje van een cent om dit aan te passen.

DCC is voor mijn gevoel het stabielste op dit moment, ik heb al een aantal keren in het verleden rare dingen op mijn baan meegemaakt met MFX vandaar mijn voorkeur voor DCC.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Hoi Peter,

Dat zijn mooie aanwinsten :thumbup:. Volgens de Märklin site zijn ze 22,9 cm. Het is dat ik mijn Duitse materieel niet meer uitbreidt, anders kwamen deze zeker ook bij mij op de baan. Maar je kunt niet alles hebben hè ;).

Ze zijn er in meerdere uitvoeringen van diverse maatschappijen, dus je kunt er een mooie gevarieerde sleep mee maken :idea:!

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Hele fraaie aanwinsten. Veel plezier ermee :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Te lang voor mijn baantje , maar schitterende wagens  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
"Flinke" aankopen Peter.  :-)
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Hallo allemaal,


Citaat van: Wico op zaterdag 23 mei 2020, 18:08:34
Hoi Peter,

Dat zijn mooie aanwinsten :thumbup:. Volgens de Märklin site zijn ze 22,9 cm. Het is dat ik mijn Duitse materieel niet meer uitbreidt, anders kwamen deze zeker ook bij mij op de baan. Maar je kunt niet alles hebben hè ;).

Ze zijn er in meerdere uitvoeringen van diverse maatschappijen, dus je kunt er een mooie gevarieerde sleep mee maken :idea:!

Groeten,
Wico
Hoi Wico,

Bedankt voor het opzoeken van de lengte, ik wilde net naar zolder gaan om hem op te meten.

Ik heb dezelfde wagon volgens mij op de laatst bezochte beurs zien liggen en die was hij verouderd, als ik me niet vergis was hij van de club van 13.

Je kunt zeker niet alles hebben, ik koop tegenwoordig redelijk selectief zeker wat loc's aan gaat.
Het is niet de bedoeling dat straks een gedeelte in doosjes blijft zitten omdat ik eigenlijk te weinig ruimte heb op de baan.
Ik vermoed dat deze wagons ook wel in Nederland komen, DB schenker zit ook in ons land.



Citaat van: RMW op zaterdag 23 mei 2020, 21:19:37
Hele fraaie aanwinsten. Veel plezier ermee :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Dank je wel Maikel, dat gaat helemaal goed komen.



Citaat van: Barry1972 op zaterdag 23 mei 2020, 22:28:45
Te lang voor mijn baantje , maar schitterende wagens  :thumbup:
Hoi Barry, daarom zijn ze ook voor mijn baantje  :D
Maar zonder gekheid, het zou ook zo maar kunnen dat er een kleinere versie van is zoals bv de staalwagons van railion.



Citaat van: Trainhenk op zaterdag 23 mei 2020, 23:01:17
"Flinke" aankopen Peter.  :-)
Dank je wel Henk.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Dat zijn hele mooie schenker wagonnen, mooie lengte ook, lijkt echt zijl met die plooien er in.
Jammer van de 3de wagon.

Gr,
Arnold



Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Dag Peter,

Zo'n set Schuifhuifwagens die staan altijd mooi in een sleep.
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Die Schenkerwagens smaken inderdaad naar meer, Peter  :P

Zijn natuurlijk ook fijn te combineren met andere wagens.

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Hallo allemaal,


Citaat van: Arnold op zondag 24 mei 2020, 10:04:33
Dat zijn hele mooie schenker wagonnen, mooie lengte ook, lijkt echt zijl met die plooien er in.
Jammer van de 3de wagon.

Gr,
Arnold
Hoi Arnold,

Het lijkt net echt dat zijl, ze hebben hun best gedaan bij Marklin  :thumbup: :thumbup:

Met de derde wagon is niets mis gelukkig alleen zit het verkeerde doosje er omheen, het is beter zo dan andersom  :)



Citaat van: iVanDL op zondag 24 mei 2020, 13:01:14
Dag Peter,

Zo'n set Schuifhuifwagens die staan altijd mooi in een sleep.
Hoi Ivan,

Ik ben het helemaal met je eens, ook de lengte sprak mij aan normaal zijn dit soort wagons een stuk korter en dit staat erg leuk tussen de andere soortgenoten.



Citaat van: Tony op zondag 24 mei 2020, 14:31:15
Die Schenkerwagens smaken inderdaad naar meer, Peter  :P

Zijn natuurlijk ook fijn te combineren met andere wagens.

Grtz Tony
Hoi Tony,

Een of twee extra zou geen kwaad kunnen  :) als er ooit weer een beurs is zal ik hier zeker op letten.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Hi Peter,

Prachtige wagons heb je daar, zeker als ze in een lange sleep komen te zitten.
Zijn ze er ook in het zwart ?  >:-D

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
 @c

Hoi Harald en alle anderen,

Het zijn zeker mooie wagons en ik denk dat Marklin ze zeker in het zwart kan / wil leveren als je er maar minimaal 500 besteld.
Als de prijs redelijk is wil ik er wel alvast 6 bij je bestellen, laat maar weten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Hi Peter,

Nou, nou 500 (-6) stuks ...... daar moet ik even over nadenken eh dromen.   ;)
Dan zijn al mijn toekomstige sporen volledig bezet ....  :thumbdown:

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Je kan ook zwart zeil over het rode zijl doen, heb je dat ook weer opgelost. :)
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Peter

Als ik het goed heb rijden die DB schenker wagons af en toe mee in de staaltrein vanuit beverwijk (tata steel).

Jurgen
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Hallo allemaal,


Citaat van: Haradigi op dinsdag 26 mei 2020, 09:09:35
Hi Peter,

Nou, nou 500 (-6) stuks ...... daar moet ik even over nadenken eh dromen.   ;)
Dan zijn al mijn toekomstige sporen volledig bezet ....  :thumbdown:

groet
Harald
Als je uit bent horen we het wel Harald  :)



Citaat van: iTom op dinsdag 26 mei 2020, 10:12:14
Je kan ook zwart zeil over het rode zijl doen, heb je dat ook weer opgelost. :)
Soms kan het leven zo simpel zijn Tom  :D



Citaat van: Jurgie op dinsdag 26 mei 2020, 14:12:58
Peter

Als ik het goed heb rijden die DB schenker wagons af en toe mee in de staaltrein vanuit beverwijk (tata steel).

Jurgen
Dat wist ik niet Jurgen, weet je misschien ook waar de trein vanuit Beverwijk dan naar toe rijd dan lijn er met deze wagons gereden wordt en kan ik op zoek naar foto's.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Filmpje gepikt van Youtube (check de laatste twee wagons) :)

Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 23 mei 2020, 09:43:48
Die DB schenker wagons smaken trouwens naar meer  :D

Kijk ook eens naar 47104 ;)
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Dank je wel voor het filmpje Wico  :)
Ik moest de pauze knop ff indrukken om het goed te zien ( ik wordt ook een dagje ouder  >:-D ) dit zijn inderdaad dezelfde wagons alleen missen ze de reclame tekst van DB schenker, maar ik vermoed dat deze in Nederland echt wel rondrijden.



Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 27 mei 2020, 12:12:06
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 23 mei 2020, 09:43:48
Die DB schenker wagons smaken trouwens naar meer  :D

Kijk ook eens naar 47104 ;)
Deze wagon had ik op de laatste beurs gezien Johan  :thumbup:
Het is dezelfde wagons maar dan door MC Vedes uitgeleverd, en met de tekst DB logistics / Railion.
Wel een andere partij maar ze passen er prima tussen  :(



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 08 mei 2020, 10:38:19
[...]Aan het einde van de draad zitten adereindhulsjes, daardoor heb je een soort stuge draad gecreëerd die makkelijk in het aansluit blokje gaat.
Ander voordeel is dat losse koperen draadjes niet perongelijk uitsteken met kans op kortsluiting, tot slot is het een must als je de draad bv in een kroonsteentje wil vastzetten, door de draaiende beweging van het schroefje draai je de koperen draadjes kapot  8o :?

[...]

Ik weet dat ik laat bij het feestje ben, maar ik heb hier toch nog een vraag over.
Ik ben niet zo thuis in de elektro en vind deze "adereindhulsjes" en geweldige vinding!

Na een beetje googlen, zie ik dat er kleurcodering afhankelijk is van de draaddikte. Maar ik kon niks vinden dat standaad op de 0,14 mm2 past.

Welke gebruik jij voor welke draaddiktes?

(verborgen vraag hierin is ook welke draaddikte je gebruikt voor welk stuk bedrading...)

Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Citaat van: donald23 op zaterdag 30 mei 2020, 16:46:18
....... zie ik dat er kleurcodering afhankelijk is van de draaddikte.

Hi Donald,

Adereindhulsjes zijn er in elke kleur ongeacht de draaddikte.
Zelf pas besteld bij Alie.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 27 mei 2020, 05:55:16


Citaat van: Jurgie op dinsdag 26 mei 2020, 14:12:58
Peter

Als ik het goed heb rijden die DB schenker wagons af en toe mee in de staaltrein vanuit beverwijk (tata steel).

Jurgen
Dat wist ik niet Jurgen, weet je misschien ook waar de trein vanuit Beverwijk dan naar toe rijd dan lijn er met deze wagons gereden wordt en kan ik op zoek naar foto's.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter deze treinen rijden naar mijn weten dagelijks tussen Beverwijk en kijfhoek. Meestal met DB 1600 maar dat zal de komende tijd voornamelijk br189 en Vectron worden.

Jurgen
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Maak van dat wordt maar is. De 1600 is uitgerangeerd, sneller dan gepland die corona. 189 en 193 is wat de klok nu slaat.
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Hallo allemaal,


Citaat van: donald23 op zaterdag 30 mei 2020, 16:46:18
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 08 mei 2020, 10:38:19
[...]Aan het einde van de draad zitten adereindhulsjes, daardoor heb je een soort stuge draad gecreëerd die makkelijk in het aansluit blokje gaat.
Ander voordeel is dat losse koperen draadjes niet perongelijk uitsteken met kans op kortsluiting, tot slot is het een must als je de draad bv in een kroonsteentje wil vastzetten, door de draaiende beweging van het schroefje draai je de koperen draadjes kapot  8o :?

[...]

Ik weet dat ik laat bij het feestje ben, maar ik heb hier toch nog een vraag over.
Ik ben niet zo thuis in de elektro en vind deze "adereindhulsjes" en geweldige vinding!

Na een beetje googlen, zie ik dat er kleurcodering afhankelijk is van de draaddikte. Maar ik kon niks vinden dat standaad op de 0,14 mm2 past.

Welke gebruik jij voor welke draaddiktes?

(verborgen vraag hierin is ook welke draaddikte je gebruikt voor welk stuk bedrading...)

Hoi Donald,
Helaas is er niets vastgelegd kwa kleuren en diameters, ik koop ze in zakjes van 1000 stuks dan kan ik even vooruit  :)
Het is wel belangrijk om de juiste huls bij de juiste diameter te hebben, tangen zijn er in vele soorten en maten te koop.



Citaat van: Haradigi op zaterdag 30 mei 2020, 17:48:40
Citaat van: donald23 op zaterdag 30 mei 2020, 16:46:18
....... zie ik dat er kleurcodering afhankelijk is van de draaddikte.

Hi Donald,

Adereindhulsjes zijn er in elke kleur ongeacht de draaddikte.
Zelf pas besteld bij Alie.

groet
Harald
Hoi Harald,
Bij Alie heb ik ze ook besteld, kost je de kop niet en het werkt  :thumbup:



Citaat van: Jurgie op zondag 31 mei 2020, 05:27:13
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 27 mei 2020, 05:55:16


Citaat van: Jurgie op dinsdag 26 mei 2020, 14:12:58
Peter

Als ik het goed heb rijden die DB schenker wagons af en toe mee in de staaltrein vanuit beverwijk (tata steel).

Jurgen
Dat wist ik niet Jurgen, weet je misschien ook waar de trein vanuit Beverwijk dan naar toe rijd dan lijn er met deze wagons gereden wordt en kan ik op zoek naar foto's.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter deze treinen rijden naar mijn weten dagelijks tussen Beverwijk en kijfhoek. Meestal met DB 1600 maar dat zal de komende tijd voornamelijk br189 en Vectron worden.

Jurgen
Hoi Jürgen,
Dank je wel voor de info  :thumbup: :thumbup:



Citaat van: Laurent op zondag 31 mei 2020, 11:36:14
Maak van dat wordt maar is. De 1600 is uitgerangeerd, sneller dan gepland die corona. 189 en 193 is wat de klok nu slaat.
Hoi Laurent,
Jammer dat de 1600 serie niet meer rijden, gelukkig hebben we de 17 en 18 honderd serie nog.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Van de 1700 serie waren er al een heel aantal gesloopt en staan nu ook weer een heel aantal in Eindhoven om onderdelen te strippen voor ze naar de sloop gaan.
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
1600's rijden nog wel hoor. Maar niet bij DB. RRF heeft er nog 2 rijden, 1 van de 2 van de in Raillogix gestoken kleuren rijdt voor Captrain, de ander staat net als die in captrain kleuren ter zijde. En dan nog de lok van de Bentheimer Eisenbahn als 1800, de rits loks die voorheen voor Locon reden. De HSL 1832 staat ergens ter zijde. Strukton heeft nog zo'n hok overgenomen en op accu omgebouwd.
1700's heb je nog een stuk of 8 bij NS Internationaal, 3 stuks bij Train Charter Services en 4 voor Strukton.