Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 7 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Hey Peter,

De bedrading ziet er echt Profi uit.
Net alsof we een industriële schakelkast te zien krijgen.

Grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Prima muzieksmaak Peter  :) :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Hallo Peter,

Je hebt die blauw-wit-gele tros mooi aangelegd! Je bent druk bezig geweest met vlechten maar het ziet er dan ook heel professioneel uit! :favorite:

Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Hallo allemaal,


Citaat van: Wimdouwe op zondag 03 mei 2020, 08:06:23
@citaat
De ultieme stofzuigerplaat! 
Hoi Wim,
Wat zo'n videoclip niet allemaal te weeg kan brengen  :D



Citaat van: ikke650 op zondag 03 mei 2020, 08:59:15
Hallo Peter,

Ziet er super netjes uit je bedrading, bijna gereed om eens lekker te rijden ?

M.vr.gr. Erwin
Hoi Erwin,
Dank je wel  :thumbup: Dat rijden komt steeds dichterbij maar is ook nog zo ver weg  :?



Citaat van: Kelderspoorder op zondag 03 mei 2020, 09:34:08
Hey Peter,

De bedrading ziet er echt Profi uit.
Net alsof we een industriële schakelkast te zien krijgen.

Grts Freddy
Hoi Freddy,
De materialen die ik gebruik komen ook wel uit die hoek, ik hou ervan om op deze manier te bouwen dat geeft erg veel voldoening.



Citaat van: Olav op zondag 03 mei 2020, 10:39:40
Prima muzieksmaak Peter  :) :thumbup:
Dank je wel Olav, ik heb er meerdere cd's van ( wat zijn cd's  >:-D ) en zoals jij zegt prima muziek.



Citaat van: narwal op zondag 03 mei 2020, 12:02:43
Hallo Peter,

Je hebt die blauw-wit-gele tros mooi aangelegd! Je bent druk bezig geweest met vlechten maar het ziet er dan ook heel professioneel uit! :favorite:
Dank je wel Marcel, ik kijk bij jou de kunst een beetje af  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 03 mei 2020, 07:49:16
Sterker nog Bas, ik heb meestal het raam open staan en Queen op standje 10  >:-D
Jij hebt smaak, Peter :D :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Hi Peter,

Dat is mooi vlechtwerk en ook weer strak geïnstalleerd.
Doe je tussendoor ook alles (steeds) testen ?

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Bijna eng hoe netjes en strak dit is. Ik durf bijna geen foto van bij mij onder te tafel te maken
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Ha die Peter.
Misschien niet de leukste modelspoor klussen maar wel noodzakelijk en ziet er geweldig uit! :thumbup:
Hopelijk werkt alles net zo perfect als de aanleg hiervan.

Veel plezier en succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Citaat van: Kaleb op maandag 04 mei 2020, 10:42:06
Bijna eng hoe netjes en strak dit is. Ik durf bijna geen foto van bij mij onder te tafel te maken
Idem dito..... :D
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Hallo allemaal,


Citaat van: basjuh1981 op zondag 03 mei 2020, 17:35:23
Citaat van: Degeluidsman op zondag 03 mei 2020, 07:49:16
Sterker nog Bas, ik heb meestal het raam open staan en Queen op standje 10  >:-D
Jij hebt smaak, Peter :D :thumbup:
Hoi Bas,
Dat wist je toch al  :D :D



Citaat van: Haradigi op zondag 03 mei 2020, 21:21:06
Hi Peter,

Dat is mooi vlechtwerk en ook weer strak geïnstalleerd.
Doe je tussendoor ook alles (steeds) testen ?

groet
Harald
Hoi Harald,
Ja alles wordt gelijk getest, en de decoders krijgen gelijk het juiste adres mee.
Dank voor de complimenten  :thumbup:



Citaat van: Kaleb op maandag 04 mei 2020, 10:42:06
Bijna eng hoe netjes en strak dit is. Ik durf bijna geen foto van bij mij onder te tafel te maken
Hoi Henk,
Dank voor de complimenten  :thumbup:, maar laat het je niet weerhouden om ook foto's van jou baan te laten zien.
De een is handig met scenery de andere met draadjes  :) zo hebben we allemaal onze specialiteit  :D



Citaat van: AlbertJan op maandag 04 mei 2020, 11:56:19
Ha die Peter.
Misschien niet de leukste modelspoor klussen maar wel noodzakelijk en ziet er geweldig uit! :thumbup:
Hopelijk werkt alles net zo perfect als de aanleg hiervan.

Veel plezier en succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi AlbertJan,
Voor mij is dit wel een leuk klusje  :) dank je wel voor de complimenten  :thumbup:
Het wordt gelijk getest op de juiste werking, dus als ik koploper goed instel zal het wel goedkomen ( denk ik  ;) )



Citaat van: wimpietje op maandag 04 mei 2020, 11:58:40
Citaat van: Kaleb op maandag 04 mei 2020, 10:42:06
Bijna eng hoe netjes en strak dit is. Ik durf bijna geen foto van bij mij onder te tafel te maken
Idem dito..... :D
Hoi Wim,
Kom op, pak het fototoestel en duik onder de tafel  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
 @citaat Peter: No way....🥴
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Citaat van: Degeluidsman op maandag 04 mei 2020, 19:14:31
Hoi Bas,
Dat wist je toch al  :D :D
Dat klopt. Het was slechts ter bevestiging ;)
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
 @citaat @citaat

Jammer Wim, ik had graag eens achter de schermen willen kijken  :)



@citaat

Dank je wel Bas, mijn vrouw denkt daar trouwens anders over  :? :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
 @citaat Peter: you wish....😆
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 05 mei 2020, 18:25:46
Dank je wel Bas, mijn vrouw denkt daar trouwens anders over  :? :)
Zolang het bij denken blijft... ;) :D
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Citaat van: Degeluidsman op maandag 04 mei 2020, 19:14:31
Kom op, pak het fototoestel en duik onder de tafel  :D

Wat onhandig ....  O:-D Zet gewoon mijn baan op de zijkant  B)  B) Schaam mij gelukkig niet voor de bedrading: Poggendam: Bedrading zo goed als gereed..... Bij één module is nu al meer draad eronder gekomen door de huisjes e.d.

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Hallo allemaal,


Citaat van: wimpietje op woensdag 06 mei 2020, 05:56:20
@citaat Peter: you wish....😆
Ja, dat lijkt mij wel wat Wim  :)



Citaat van: basjuh1981 op woensdag 06 mei 2020, 14:21:00
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 05 mei 2020, 18:25:46
Dank je wel Bas, mijn vrouw denkt daar trouwens anders over  :? :)
Zolang het bij denken blijft... ;) :D
Nee ze zegt het ook Bas  >:-D



Citaat van: ronaldk op woensdag 06 mei 2020, 14:42:56
Citaat van: Degeluidsman op maandag 04 mei 2020, 19:14:31
Kom op, pak het fototoestel en duik onder de tafel  :D

Wat onhandig ....  O:-D Zet gewoon mijn baan op de zijkant  B)  B) Schaam mij gelukkig niet voor de bedrading: Poggendam: Bedrading zo goed als gereed..... Bij één module is nu al meer draad eronder gekomen door de huisjes e.d.

Groet Ronald.
Dat is het voordeel van modules Ronald, bij onze banen is het een stuk lastiger om hem op zijn zijkant te zetten  :D
Ik denk dat er over het algemeen meer draden onder een baan komen te zitten dan van te voren bedacht, het verhaal met 2 draden kun je rijden en klaar is Ronald gaat helaas niet op.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Hi Peter,

Dat ziet er wedereom weer gelikt uit man, en de draden kunnen beter netjes gevlochten zijn dan in de knoop zitten.
Ze zijn dan ook makkelijker te volgen als je er ooit bij moet.
En het is lekker dat alles ook gelijk werkt, je bent wel wat langer bezig, maar zit gelijk goed.
Wat zijn dat voor doppies die je aan get einde van de draad doet, en dan aan de decoder?


Gr,
Arnold
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
@citaat Dat zijn adereindhulsjes Arnold, er zijn 2 varianten met en zonder isolatie (plastic hulsje).
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Adereindhuls

@Peter, had je al een reactie gehad op het Benelux forum over de DR5052 en je ECOS?
Ik was gisteren even aan het zoeken en toen zag ik je vraag staan maar verder nog geen reactie erop.
Misschien is dit het antwoord wat je zoekt


De 1.3 firmware versie heeft MM ondersteuning gekregen, ik heb er nog niet mee getest maar heb ook geen ecos tot mijn beschikking.
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Die gevlochten draden lijken me te komen van telefoon of internetbekabeling. Toen ze bij ons op het werk nieuwe IT bekabeling legden heb ik er ook 20m op overschot kunnen meenemen. In zo een kabel zitten er 25 paar draden. Elk paar is inderdaad in elkaar gevlochten en heeft andere kleursamenstellingen. Heel handig  want meestal moet je toch 2 draden aansluiten. Wel heb ik telkens andere kleurparen genomen zodat ik van elk paar weet welke waar naartoe gaat.
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Hoi,

Het wordt een steeds mooiere baan. Onder de baan mag het wel netjes zijn. Dat zoekt makkelijker met eventuele storingen of andere zaken. Dat vergeten sommige mensen nog wel eens.

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 07 mei 2020, 05:40:59
Dat is het voordeel van modules Ronald, bij onze banen is het een stuk lastiger om hem op zijn zijkant te zetten  :D Ik denk dat er over het algemeen meer draden onder een baan komen te zitten dan van te voren bedacht, het verhaal met 2 draden kun je rijden en klaar is Ronald gaat helaas niet op.

Klopt helemaal. Ook over de twee draadjes onder de baan. Het was een gevleugelde uitspraak toen digitaal net in kwam: Meer dan 2 draadjes naar je baan had je niet nodig. Goed, dat is achterhaalt om maar zo te zeggen. Er gaat meer draden onder de baan dan gedacht.

Citaat van: guyremgabdel op donderdag 07 mei 2020, 12:51:47
Die gevlochten draden lijken me te komen van telefoon of internetbekabeling.

Volgens mij vlecht Peter ze zelf :) Ik doe dat trouwens ook. Zelf de draadjes vlechten. Het is wat werk maar het werkt goed.

Groet Ronald.

Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Citaat van: ronaldk op donderdag 07 mei 2020, 13:39:42
Klopt helemaal. Ook over de twee draadjes onder de baan. Het was een gevleugelde uitspraak toen digitaal net in kwam: Meer dan 2 draadjes naar je baan had je niet nodig. Goed, dat is achterhaalt om maar zo te zeggen. Er gaat meer draden onder de baan dan gedacht.
Om alleen een paar treintjes te laten rijden heb je toch maar twee draden nodig. Dus klopt die uitspraak wel ;)

Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
@citaat zelfs met een paar wissels is het nog mogelijk. Bij C rails heb je ingebouwde of later inbouwbare wisseldecoder. Zolang je digitale centrale of regelaar het kan leveren zonder teveel verlies is het nog met 2 draden aan te sluiten. Dat wij meer willen of eisen hebben ligt niet aan het digitale systeem, bij het analoge systeem had je in principe hetzelfde. Het gaat nu in het digitale domein makkelijker qua aansluiten maar het is niet altijd even makkelijk (digitale instellingen en qua fout zoeken moet je zowel in het digitale als het analoge gedeelte fout zoeken).
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Hallo allemaal,


Citaat van: Arnold op donderdag 07 mei 2020, 07:57:22
Hi Peter,

Dat ziet er wedereom weer gelikt uit man, en de draden kunnen beter netjes gevlochten zijn dan in de knoop zitten.
Ze zijn dan ook makkelijker te volgen als je er ooit bij moet.
En het is lekker dat alles ook gelijk werkt, je bent wel wat langer bezig, maar zit gelijk goed.
Wat zijn dat voor doppies die je aan get einde van de draad doet, en dan aan de decoder?


Gr,
Arnold
Hoi Arnold,
Zo denk ik er ook over  :thumbup:
Aan het einde van de draad zitten adereindhulsjes, daardoor heb je een soort stuge draad gecreëerd die makkelijk in het aansluit blokje gaat.
Ander voordeel is dat losse koperen draadjes niet perongelijk uitsteken met kans op kortsluiting, tot slot is het een must als je de draad bv in een kroonsteentje wil vastzetten, door de draaiende beweging van het schroefje draai je de koperen draadjes kapot  8o :?



Citaat van: MdBruin op donderdag 07 mei 2020, 12:41:09
@citaat Dat zijn adereindhulsjes Arnold, er zijn 2 varianten met en zonder isolatie (plastic hulsje).
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Adereindhuls

@Peter, had je al een reactie gehad op het Benelux forum over de DR5052 en je ECOS?
Ik was gisteren even aan het zoeken en toen zag ik je vraag staan maar verder nog geen reactie erop.
Misschien is dit het antwoord wat je zoekt


De 1.3 firmware versie heeft MM ondersteuning gekregen, ik heb er nog niet mee getest maar heb ook geen ecos tot mijn beschikking.
Hoi Marius,

Bedankt voor het meedenken, mijn vraag had te maken met de terugmelding ( massa detectie ) i.s.m. de ECoS, even uit mijn hoofd werkt die met H bridge en je had common ground nodig ( of anders om ) daar waren ze nog mee bezig maar het blijft zeer stil op dit moment.



Citaat van: guyremgabdel op donderdag 07 mei 2020, 12:51:47
Die gevlochten draden lijken me te komen van telefoon of internetbekabeling. Toen ze bij ons op het werk nieuwe IT bekabeling legden heb ik er ook 20m op overschot kunnen meenemen. In zo een kabel zitten er 25 paar draden. Elk paar is inderdaad in elkaar gevlochten en heeft andere kleursamenstellingen. Heel handig  want meestal moet je toch 2 draden aansluiten. Wel heb ik telkens andere kleurparen genomen zodat ik van elk paar weet welke waar naartoe gaat.
Hoi Guy,

Deze gevlochten draden zijn gewoon losse draden van 0.14mm die ik zelf vlecht tot een kabeltje.
Multikabels kunnen is sommige gevallen handig zijn, wel fijn dat er meerdere kleuren inzitten, soms worden die paartje ook genummerd.



Citaat van: ronaldk op donderdag 07 mei 2020, 13:39:42
Hoi,

Het wordt een steeds mooiere baan. Onder de baan mag het wel netjes zijn. Dat zoekt makkelijker met eventuele storingen of andere zaken. Dat vergeten sommige mensen nog wel eens.

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 07 mei 2020, 05:40:59
Dat is het voordeel van modules Ronald, bij onze banen is het een stuk lastiger om hem op zijn zijkant te zetten  :D Ik denk dat er over het algemeen meer draden onder een baan komen te zitten dan van te voren bedacht, het verhaal met 2 draden kun je rijden en klaar is Ronald gaat helaas niet op.

Klopt helemaal. Ook over de twee draadjes onder de baan. Het was een gevleugelde uitspraak toen digitaal net in kwam: Meer dan 2 draadjes naar je baan had je niet nodig. Goed, dat is achterhaalt om maar zo te zeggen. Er gaat meer draden onder de baan dan gedacht.

Citaat van: guyremgabdel op donderdag 07 mei 2020, 12:51:47
Die gevlochten draden lijken me te komen van telefoon of internetbekabeling.

Volgens mij vlecht Peter ze zelf :) Ik doe dat trouwens ook. Zelf de draadjes vlechten. Het is wat werk maar het werkt goed.

Groet Ronald.
Hoi Ronald,

Onder de motorkap hoort het ook netjes te zijn  :D

Ja ik vlecht de draden zelf, niet het leukste werkje maar wel duidelijk welke draden er bij elkaar horen.



Citaat van: basjuh1981 op donderdag 07 mei 2020, 15:34:35
Citaat van: ronaldk op donderdag 07 mei 2020, 13:39:42
Klopt helemaal. Ook over de twee draadjes onder de baan. Het was een gevleugelde uitspraak toen digitaal net in kwam: Meer dan 2 draadjes naar je baan had je niet nodig. Goed, dat is achterhaalt om maar zo te zeggen. Er gaat meer draden onder de baan dan gedacht.
Om alleen een paar treintjes te laten rijden heb je toch maar twee draden nodig. Dus klopt die uitspraak wel ;)

Hoi Bas,

In basis hebben ze gelijk, maar wij moeten ons weer zo nodig uitsloven met allerlei extra dingen en meer dan een paar treintjes, ja dan loopt het uit de klauwen  :) :D >:-D



Citaat van: MdBruin op donderdag 07 mei 2020, 21:59:08
@citaat zelfs met een paar wissels is het nog mogelijk. Bij C rails heb je ingebouwde of later inbouwbare wisseldecoder. Zolang je digitale centrale of regelaar het kan leveren zonder teveel verlies is het nog met 2 draden aan te sluiten. Dat wij meer willen of eisen hebben ligt niet aan het digitale systeem, bij het analoge systeem had je in principe hetzelfde. Het gaat nu in het digitale domein makkelijker qua aansluiten maar het is niet altijd even makkelijk (digitale instellingen en qua fout zoeken moet je zowel in het digitale als het analoge gedeelte fout zoeken).
Daar houden wij ons dus niet aan Marius  :) wij willen het onderste uit de kan en dan komt er ineens toch een hoop extra bekabeling bij kijken.
Nu vind ik het gelukkig leuk werk om te doen.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 08 mei 2020, 10:38:19
In basis hebben ze gelijk, maar wij moeten ons weer zo nodig uitsloven met allerlei extra dingen en meer dan een paar treintjes, ja dan loopt het uit de klauwen  :) :D >:-D
Ik herken het en dan heb ik nog maar een testbaantje :D :D
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
 @citaat

Kijk maar uit Bas, het gaat steeds gekker worden, ik weet er alles van  >:-D

Ik had eerst ook een testbaantje en dat werd steeds meer en meer een volledige baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 08 mei 2020, 10:38:19
Hoi Marius,

Bedankt voor het meedenken, mijn vraag had te maken met de terugmelding ( massa detectie ) i.s.m. de ECoS, even uit mijn hoofd werkt die met H bridge en je had common ground nodig ( of anders om ) daar waren ze nog mee bezig maar het blijft zeer stil op dit moment.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dat het momenteel stiller is heb ik ook gemerkt, mogelijk door de huidige situatie. Er wordt wel lekker snel verstuurd vanuit hun dus ze zijn nog wel actief. Voor de DR5052 heb je juist het liefst een H-brug, bij een common ground kan je alleen maar de basis set gebruiken. Met de H-brug kan je uitbreiden naar beide uitbreidingsmogelijkheden mits je LocoNet hebt. De traditionele manier van massa detectie is geen optie voor de DR5052, wat je wel kunt doen is via LocoNet het ingestelde adres pollen of deze vrij of bezet is. Je zit dus met je Ecos goed omdat het een H-brug is en LocoNet beschikbaar is met een adapter. En dat nu het Motorola protocol ondersteund wordt is de standaard besturing van de Ecos ook mogelijk. Het grootste voordeel vind ik dat er voor de basis met positie bepaling er geen hardwarematige aanpassingen gemaakt hoeven worden aan de draaischijf, bij de motor regeling zijn er een alleen wat aanpassingen in de aansluitingen onder de brug en bij de DR5052 zelf. Dus de aandrijving hoef niet geopend te worden.

Qua draden, ik weet het. Je zou met mijn module plankje ook met minder draden af kunnen, maar toch maar gelijk een blok indeling met massa detectie gepland. Het aantal draden neemt behoorlijk toe, ook door de servo sturing van de wissels (plank van 1.80 x 0.3 meter met 5 gewone wissels en 1 kruiswissel. Geheel in k rails). Een aardig stukje geïnspireerd door de Inglenook/timesaver puzzels.
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
 @citaat

Hoi Marius,

Bedankt voor je uitgebreide verslag   :thumbup: :thumbup:

Goed om te lezen dat de ECoS een H-brug is, en ik gebruik in mijn configuratie zeker loconet, hiervoor heb ik de Esu loconet adapter waar ook mijn bezetmelders op draaien.

Ik begrijp dus dat t.z.t. Deze set gewoon kan inzetten op mijn baan, de aansturing zou koploper voor zijn rekening moeten nemen.
Hier ben ik erg blij mee.

Ik kijk ook met een schuin oog nog naar de print die Harald gekocht heeft deze heeft ook sound aan boord, dat hadden ze volgens mij ook bij Digikeijs maar dat heb ik nog nergens gezien of gehoord.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Geen probleem hoor Peter, het is inderdaad niet altijd even duidelijk hoe of wat. Er is in het Duits wel meer informatie beschikbaar, daar zitten blijkbaar meer gebruikers van Digikeijs. Er zijn voorbeelden te vinden i.c.m. koploper, dus verwacht dat dit geen probleem zou moeten opleveren.


Ja heb er ook met interesse naar zitten kijken, alleen mijn Duits is helaas niet zo geweldig dat het wat meer tijd kost om de informatie te snappen. Wat Harald zover heeft laten zien een interessante optie (als ik de DR5052 niet al had aangeschaft), het nadeel is alleen wel dat er wat aangepast moet worden in de aandrijving van de brug. Maar dat ziet er redelijk eenvoudig uit en lijkt me goed te doen (ik heb de aandrijving al een keertje open gehad om de tandwielen aan de asjes te lijmen zodat de aandrijving weer werkt).

Er wordt over gesproken dat er ook een LokSound 5 decoder gebruikt kan worden, helaas kan ik er alleen niet meer informatie over vinden.
Ik heb Harald in zijn topic al een vraag gesteld of de configuratie van de decoder openbaar is, mogelijk dat ik dan de bestanden eruit kan halen en eens gaan spelen om deze in een LokSound te plaatsen. Ik heb toevallig net vorige week een LokSound 5 gekocht met een Plux22 aansluiting, dezelfde aansluiting welke door de DR5052 wordt gebruikt.
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
 @citaat

Ik ben de Duitse taal ook niet machtig Marius, een broodje braadworst bestellen lukt mij nog wel, net als een locje kopen  :)
Met een talenknobbel ben ik helaas niet geboren.

Een beslissing welke decoder het wordt kan ik gelukkig nog een tijdje voor mij uitschuiven, maar vind de discussie erg interessant om te volgen.

Met geluid lijkt mij wel wat, je bent een geluidsman of niet  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Hi allemaal,

Draaischijf "ombouwen" is erg makkelijk.
Ook goed beschreven in de handleiding (op de site te downloaden).

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Mooi hoe je de aanleg doet en het geduld opbrengt om netjes te blijven bouwen. Leuk om te doen en het betaald zich zeker uit! Goede aanleg van bekabeling voorkomt storingen. Bij mijn vorige treinbanen was ik minder precies met bekabeling met als gevolg af en toe storingen die ja dan weer moet opzoeken en verhelpen. Bij mijn laatste baan nooit storingen door bekabeling, wel door vuil, stof en weigerende Märklin-wissels...
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Hallo allemaal,

@citaat @citaat

Ik ben er erg benieuwd naar Harald, ik ga er vanuit dat we dit binnenkort in jou draadje kunnen lezen en zien?.



@citaat

Geduld is een schone zaak Henk  :D maar zonder gekheid ik neem liever de tijd om dit gedeelte te bouwen en secuur te werken.
Zoals jij al aangeeft betaald zich dit vanzelf terug, en die Marklin wisselaandrijvingen is wel een dingetje maar ook dat hoop ik onder controle te hebben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Citaat van: Degeluidsman op maandag 11 mei 2020, 19:11:23en die Marklin wisselaandrijvingen is wel een dingetje
Bij de renovatie van mijn baan met K-rails worden die allemaal 'vervangen' door servo's met eindstand-contacten. Want de 2100-serie wordt/is vervangen door de 2200-serie met slanke wissels.
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Citaat van: mphoi op woensdag 13 mei 2020, 12:33:11
Citaat van: Degeluidsman op maandag 11 mei 2020, 19:11:23en die Marklin wisselaandrijvingen is wel een dingetje
Bij de renovatie van mijn baan met K-rails worden die allemaal 'vervangen' door servo's met eindstand-contacten. Want de 2100-serie wordt/is vervangen door de 2200-serie met slanke wissels.

Hi Martin,

Bij gebruik van servo's heb je toch geen eindcontacten (nodig) ?

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Tenzij je een standindicatie wil maken.
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Hallo allemaal,

@citaat @citaat @citaat

@citaat @citaat

@citaat

Hoi Martin Harald en Hans,

De marklin aandrijvingen zijn niet het beste product wat ze leveren, vanaf dag een dat ik ging rijden met koploper heb ik de eindschakelaars eruit gehaald en uit mijn hoofd ooit een aandrijving vervangen.

Je moet er dus zelf wel iets aan verbouwen maar dan zijn ze redelijk betrouwbaar.


Ik heb wel eens ergens gelezen dat men die eindschakelaars gebruikt om een led mee aan te zetten zoals Hans aangeeft.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -
Heb ik ook gelijk in het begin gedaan. Het is even een klus, maar daarna geen problemen meer gehad.
Ik had dit toen gevonden op internet, als voorbeeld.

Gr,
Arnold
Re: De baan van een geluidsman -
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Die foto heb ik ooit gemaakt Arnold  :) :)

Volgens mij is mijn draadje toen geplukt en in Wiki gezet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Draden, draden en nog eens draden.
Citaat van: Haradigi op woensdag 13 mei 2020, 12:48:49Bij gebruik van servo's heb je toch geen eindcontacten (nodig) ?
Voor de extra zekerheid als een servo onverhoopt niet werkt. Op mijn verzoek heeft Xander dat in 2010 in iTrain v 1.5 gemaakt. Want eerder gebruikte ik wisselmotoren van Lemaco met een eigen voeding. En als ik vergat om die voeding in te schakelen....
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 14 mei 2020, 19:59:24
Die foto heb ik ooit gemaakt Arnold  :) :)

Volgens mij is mijn draadje toen geplukt en in Wiki gezet.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik had het natuurlijk kunnen raden dat het van jouw was Peter, ik vond het er al zo netjes uitzien.  :-) :-)

Ik heb er veel aan gehad.

Gr,
Arnold
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Hallo allemaal,

Ik had ooit als kleine jongen de BR89 van mijn ouders gehad, ik denk dat de meeste van ons deze loc als eerste hadden.
Nu wilde ik dit type loc weer aanschaffen ( de andere heeft een vaste plaats in onze woonkamer) maar wel gelijk digitaal en op DCC.

Er was onduidelijkheid of deze loc overweg kon met DCC, het gaat om de Marklin 30000.
Deze loc had ik besteld en volverwachting op het programmeerspoor gezet, op de doos stond het DCC logo maar in het boekje werd nergens over DCC gesproken.

Gelukkig kon ik de loc op DCC aansturen, en was zo blij als een kind  :D
Deze blijdschap was van korte duur, na 3 keer heen en weer gereden te hebben gaf hij de pijp aan Maarten en bleef lekker staan waar hij stond.

Een vitrine model had ik al dus dat was geen optie, de loc van de baan gehaald en eens geroken of er een brandluchtje te herkennen was.
Nee hij stonk niet, nog eens proberen en ja hoor hij reed weer, maar ook nu bleek de loc na een kaar keer heen en weer te rijden dat het genoeg was.

Vandaag met de loc terug naar de winkel geweest en ook daar ging hij op het programmeerspoor, hij melde zich aan op MFX en na het aanmelden reed hij keurig heen en weer maar nu stopte hij er naar 4 keer mee  :O 8o :?

Wat de verkoper ook probeerde hij had er geen zin meer in en ik ook niet, ik heb besloten de loc maar terug te geven en twee wagons uit te zoeken.
De kwaliteit van de gebruikte decoder laat te wensen over, ik ga nu maar op zoek naar een oudere BR89 en bouw daar een 5p motor in met Esu decoder dan weet ik zeker dat ik er jaren plezier van heb.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Hoi Peter,
hier geldt: beter vroeg dan laat... :P :D
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Jammer dat zo'n nieuwe loc niet werkt.
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Citaat van: Wim op zaterdag 16 mei 2020, 16:50:55
Hoi Peter,
hier geldt: beter vroeg dan laat... :P :D

Hij had het beter een jaartje of 20 kunnen doen Wim  :(



Citaat van: flyerman op zaterdag 16 mei 2020, 16:56:08
Jammer dat zo'n nieuwe loc niet werkt.

Ja dat verwacht je toch niet Martin  :-(


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Wel eens bij stilgestaan dat de aansturing met DCC de dader zou kunnen zijn? Het is een MFX loc tenslotte en in de handleiding wordt met geen woord gerept over DCC. Ik denk dat je de hand in eigen boezem moet stoppen.....
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
 @citaat
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 mei 2020, 16:39:01

Vandaag met de loc terug naar de winkel geweest en ook daar ging hij op het programmeerspoor, hij melde zich aan op MFX en na het aanmelden reed hij keurig heen en weer maar nu stopte hij er naar 4 keer mee  :O 8o :?

Wat de verkoper ook probeerde hij had er geen zin meer in
Dit over het hoofd gezien?
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 mei 2020, 16:39:01

Vandaag met de loc terug naar de winkel geweest en ook daar ging hij op het programmeerspoor, hij melde zich aan op MFX en na het aanmelden reed hij keurig heen en weer maar nu stopte hij er naar 4 keer mee  :O 8o :?

Wat de verkoper ook probeerde hij had er geen zin meer in en ik ook niet, ik heb besloten de loc maar terug te geven en twee wagons uit te zoeken.

Heey Peter,

Klopt ik kreeg er inderdaad geen beweging meer in en de loc gaat retour naar Märklin. Er zit echt iets niet goed in de decoder. Hoop dat mensen hier ook mee willen denken over je probleem met het doorrijden van de loc's. Ik zal zelf ook eens verder zoeken wat het kan zijn. In ieder geval plezier met je wagons.

Gr Mark
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
En zo staat er een br80 van mij al 3 maanden bij Märklin, heeft exact 3 weken gereden.........
Door corona heeft de reparatie afdeling van M ook een tijdje stil gelegen. Ik houd mijn hart vast.
Helaas was het een mhi model dus omruilen was niet mogelijk.

Peter, ga lekker op zoek naar een 2e hands modelletje en prop er een esu in. Dat blijft wel werken.

Groeten van Wim die even zijn frustratie van zich af schrijft  >:-D
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: De baan van een geluidsman - loc geeft de pijp aan Maarten.
Hallo Peter,

idem de locs waarmee je ooit begonnen bent in ere houden, mijn Antex locje en BR89 mogen hier na diverse digitale updates nog steeds mee doen, nu met goede decoders en betere aandrijving, en dit met een geschiedenis van 55 jaar oud, als 3e loc had ik een BR103 Tee 3053 1e serie, met 2 kale rijtuigen zonder interieur, gekregen van mijn vader waarvoor hij zelf krom moest liggen, ooit 40 jaar geleden door eigen toedoen ooit de grond gekust, maar in ere hersteld, alle afgebroken onderdelen vervangen of gelijmd, en doet vandaag de dag ook nog steeds dienst uit ere voor mijn ouders, en start van mijn eigen hobby.

met vriendelijke groet,

Walter