Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Ziet er prima uit, Peter. Wel jammer dat er geen bochten in je zaaghulp passen.
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 maart 2020, 12:19:26
en dan gaat de dremel erin. Omdat dat ding nogal dik is kun je 'meestal' niet meteen haaks op de railstaaf slijpen.
Met "dat ding", bedoel je de dremel-zelf?

Misschien 2 tips:
1. ik gebruik heel dunne diamantslijpschijfjes (van de "tandarts" zeg maar, bedoeld voor gipsprotese en messing), bij Ali kosten ze vrijwel nix. Als je die zet op een dremelverlengstuk kom je platter (minder dik) op de rails aan.

2. Bij het slijpen, slijp je ook de diameter van het slijpschijfje af. Ik bewaar die klein geworden schijfjes speciaal voor zaagwerk aan (2-rail-)wissels omdat ze tussen de bielsen van een wissel passen.

Bij 2-rail wissels wil ik de binnenste spoorstaafstukjes (tussen tong en puntstuk) kunnen polariseren voor locs met een 3-rail sleper. Bij sommige merken zijn die binnenste spoorstaven in een holle biels doorverbonden met de buitenste spoorstaven, met een draadje of stripje. Dat doet zo'n merk om te zorgen dat bij een slecht aansluitende wisseltong toch spanning staat op de binnenste spoorstaven. En die spanning wil je nou juist niet hebben als je met een 3-rail sleper bij het passeren die staaf kunt raken.
(wat is het toch moeilijk om iets compact uit te leggen).
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Dag Peter,

Mooie zaaghulp heb je.
En dan bedoel ik het apparaat en je maatje die het voor je gemaakt heeft.

Waar is het apparaat van gemaakt?
De railzaag is erg scherp en de zaaghulp moet daar tegen kunnen d.w.z. dat er niet teveel vanaf geschraapt mag worden anders ga je nog scheef.
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Kan je niet beter met een cirkelzaagtafel die punt eraf halen ipv met een dremel, denk dat het resultaat er dan strakker uitkomt. Nu ziet het er een beetje afgevreten uit.

Groetjes.
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
 @citaat
Met een beetje ballast zie je daar niets meer van lijkt me.
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 29 maart 2020, 11:36:47
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, je moet toch wat als het standaard niet past.
Mooi werk Peter, ziet er netjes uit. En leuk dat het traject nu loopt zoals jij wil ipv wat normaliter maar kan.

Ben benieuwd hoe je dat railsje naar beneden werkt.

Groet! Patrick
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
 @citaat

Dat gaat het makkelijkst met een railverbinder. Märklin bied railverbinders aan voor c-rail. Die passen perfect op de code90 en vallen nauwelijks op. Daarmee heb je altijd gelijkmatige overgangen van de las.
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
 8) Als het niet past, maak je het pas, dan ben je pas echt goed bezig. O:-D :D
Mooi gedaan, en een handige zaaghulp heb je daar. :thumbup:
Ik heb ook al heel wat c-rails door de jaren heen op maat gezaagd en als de railhoogte niet helemaal klopt zet ik aan die zijde er een schroefje in.
Ik gebruik daar de originele c rail schroefjes voor en prik er gewoon een extra gaatje bij, vlak bij de railstaaf.
Op die manier kan je de railstaaf precies passend afstellen met het schroefje, daarna nog wat lijm en ballast aan de zijkanten en klaar is Kees Peter. :)

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Ha die Peter.
Mooi om te zien dat er weer heel wat gedaan wordt op de baan.
Het pas maken is altijd een lastig klusje maar gaat, zo te zien, prima af.
En als straks rails en baan verder afgewerkt wordt valt het ook vast helemaal niet meer op.

Veel plezier en succes met alle baanbouw projecten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Ziet er netjes uit. Waar ik als beginnende leek benieuwd naar ben, is hoe je dan de stroom door laat lopen door het midden?
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
goed gedaan,Peter;


mvg,
Michel
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Hoi Peter,

fijn werk dat je mooi aflevert. En zoal je schrijft met nog wat afwerking erbij zie je het bijna niet meer. :thumbup:
Vraagje kwam een 24071 niet in aanmerking om deze overgang te maken?

mvrgr

Luc
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Je hebt het keurig opgelost Peter, belangrijk dit fanatiek te doen anders krijg je later storingen en nog erger ontsporingen  :D.

vr gr Arie
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Hallo allemaal,

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 maart 2020, 12:19:26
Helemaal mooi Peter en dat zaaghulpje is uit de kunst denk ik zo. Zelf bepaal ik met schuifmaat en blokhaak waar de railstaven afgekort moeten worden en dan gaat de dremel erin. Omdat dat ding nogal dik is kun je 'meestal' niet meteen haaks op de railstaaf slijpen. Dus eerst een millimeter te lang maken en dan exact nabewerken.
Hoi Henk,

Ik heb met de dremel ook in het verleden spoorstaven ingekort, maar omdat nu ook de gehele bedding doorgezaagd dient te worden is dit voor mij een betere optie.




Citaat van: iTom op zondag 29 maart 2020, 12:28:23
Dat is mooi en het past psies.  :) :thumbup:
Mooi zo'n zaaghulp, kan je alle nog te zagen rails netjes op maat afzagen.
Hoi Tom,

Er komen in de baan vast nog een aantal stukjes voor die niet 100% aansluiten zoals ik het graag zou willen, dan is dit een super handig stuk gereedschap om het in ieder geval recht te doen.



Citaat van: Hanzi op zondag 29 maart 2020, 12:42:10
Ziet er prima uit, Peter. Wel jammer dat er geen bochten in je zaaghulp passen.
Hoi Hans,

Je kunt niet alles hebben  :)
Als je dit voor bochten zou willen gebruiken moet je voor iedere R ( 1-2-3-4-5-9 ) een aparte bak maken en dat gaat mijn maatje ook niet doen ( zou ik ook niet willen )  :)

Als ik bochten moet zagen dan is het een kwestie van goed aftekenen en de zaag erin zetten  8o



Citaat van: Jan22 op zondag 29 maart 2020, 13:15:12
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 maart 2020, 12:19:26
en dan gaat de dremel erin. Omdat dat ding nogal dik is kun je 'meestal' niet meteen haaks op de railstaaf slijpen.
Met "dat ding", bedoel je de dremel-zelf?

Misschien 2 tips:
1. ik gebruik heel dunne diamantslijpschijfjes (van de "tandarts" zeg maar, bedoeld voor gipsprotese en messing), bij Ali kosten ze vrijwel nix. Als je die zet op een dremelverlengstuk kom je platter (minder dik) op de rails aan.

2. Bij het slijpen, slijp je ook de diameter van het slijpschijfje af. Ik bewaar die klein geworden schijfjes speciaal voor zaagwerk aan (2-rail-)wissels omdat ze tussen de bielsen van een wissel passen.

Bij 2-rail wissels wil ik de binnenste spoorstaafstukjes (tussen tong en puntstuk) kunnen polariseren voor locs met een 3-rail sleper. Bij sommige merken zijn die binnenste spoorstaven in een holle biels doorverbonden met de buitenste spoorstaven, met een draadje of stripje. Dat doet zo'n merk om te zorgen dat bij een slecht aansluitende wisseltong toch spanning staat op de binnenste spoorstaven. En die spanning wil je nou juist niet hebben als je met een 3-rail sleper bij het passeren die staaf kunt raken.
(wat is het toch moeilijk om iets compact uit te leggen).

Hoi Jan,

Je hebt het prima verwoord  :thumbup: :thumbup:



Citaat van: Trainhenk op zondag 29 maart 2020, 13:15:48
Dag Peter,

Mooie zaaghulp heb je.
En dan bedoel ik het apparaat en je maatje die het voor je gemaakt heeft.

Waar is het apparaat van gemaakt?
De railzaag is erg scherp en de zaaghulp moet daar tegen kunnen d.w.z. dat er niet teveel vanaf geschraapt mag worden anders ga je nog scheef.
Hoi Henk,

Ik zal het navragen voor je van welk materiaal hij het gemaakt heeft, daar kom ik op terug.



Citaat van: Sprinter op zondag 29 maart 2020, 13:51:38
Kan je niet beter met een cirkelzaagtafel die punt eraf halen ipv met een dremel, denk dat het resultaat er dan strakker uitkomt. Nu ziet het er een beetje afgevreten uit.

Groetjes.
Hoi Wim,

Je doelt op de zijkant van het ballastbed neem ik aan?
Het lijkt erger dan het in de praktijk is, je ziet namelijk ook nog strepen van een zwarte stift waarmee ik wat lijnen zet.

Met een cirkelzaal lijkt mij dit erg lastig en een stuk onveiliger.



Citaat van: Wimdouwe op zondag 29 maart 2020, 13:59:05
@citaat
Met een beetje ballast zie je daar niets meer van lijkt me.
Hoi Wim,

Daar ga ik ook vanuit, zoals je het op de foto ziet zie je het zelf vaak niet op de baan.



Citaat van: pitsar op zondag 29 maart 2020, 14:02:17
Citaat van: Degeluidsman op zondag 29 maart 2020, 11:36:47
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, je moet toch wat als het standaard niet past.
Mooi werk Peter, ziet er netjes uit. En leuk dat het traject nu loopt zoals jij wil ipv wat normaliter maar kan.

Ben benieuwd hoe je dat railsje naar beneden werkt.

Groet! Patrick
Hoi Patrick,

Aan het ballastbed nog een klein stukje weggehaald en straks plaats ik er nog een extra c-rail schroefje die de rails naar beneden trekt.



Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 maart 2020, 14:26:01
@citaat

Dat gaat het makkelijkst met een railverbinder. Märklin bied railverbinders aan voor c-rail. Die passen perfect op de code90 en vallen nauwelijks op. Daarmee heb je altijd gelijkmatige overgangen van de las.
Dat is ook nog een optie Henk  :thumbup:



Citaat van: Dirk-Jan op zondag 29 maart 2020, 14:40:42
8) Als het niet past, maak je het pas, dan ben je pas echt goed bezig. O:-D :D
Mooi gedaan, en een handige zaaghulp heb je daar. :thumbup:
Ik heb ook al heel wat c-rails door de jaren heen op maat gezaagd en als de railhoogte niet helemaal klopt zet ik aan die zijde er een schroefje in.
Ik gebruik daar de originele c rail schroefjes voor en prik er gewoon een extra gaatje bij, vlak bij de railstaaf.
Op die manier kan je de railstaaf precies passend afstellen met het schroefje, daarna nog wat lijm en ballast aan de zijkanten en klaar is Kees Peter. :)

Dirk-Jan
Hoi Dirk-Jan,

Ja je mot wat als het niet past  :D
De zaaghulp is een uitkomst, de rails zit goed opgesloten en het zagen gaat erg makkelijk.
Jou idee met het extra schroefje heb ik al eerder toegepast bij de spiralen ( uitneembaar gedeelte ) en daar werkt het erg goed.



Citaat van: AlbertJan op zondag 29 maart 2020, 14:47:59
Ha die Peter.
Mooi om te zien dat er weer heel wat gedaan wordt op de baan.
Het pas maken is altijd een lastig klusje maar gaat, zo te zien, prima af.
En als straks rails en baan verder afgewerkt wordt valt het ook vast helemaal niet meer op.

Veel plezier en succes met alle baanbouw projecten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi AlbertJan,

Er wordt nog steeds gebouwd aan de baan maar ik moet het echt van het weekend hebben, ons bedrijf draait op volle toeren en als ik na een dag werken thuis kom is mijn lampje meestal uit  :?

Het aanpassen van de rails is erg leuk om te doen omdat je gelijk het resultaat zien en als het niet klopt gelijk aanpassen en zo kom je steeds een stapje verder bij je doel.



Citaat van: donald23 op zondag 29 maart 2020, 15:54:24
Ziet er netjes uit. Waar ik als beginnende leek benieuwd naar ben, is hoe je dan de stroom door laat lopen door het midden?
Hoi Donald,

Op mijn baan maak ik veel extra stroomaansluitingen, net voor en achter deze scheiding wordt er spanning aangeboden en op die manier is het geen probleem dat de stroomkring even onderbroken is.



Citaat van: ramdani op zondag 29 maart 2020, 16:11:13
goed gedaan,Peter;


mvg,
Michel
Dank je wel voor het compliment Michel.



Citaat van: lucdiels op zondag 29 maart 2020, 17:14:01
Hoi Peter,

fijn werk dat je mooi aflevert. En zoal je schrijft met nog wat afwerking erbij zie je het bijna niet meer. :thumbup:
Vraagje kwam een 24071 niet in aanmerking om deze overgang te maken?

mvrgr

Luc
Hoi Luc,

Aan een slanke wissel komen normaal 2 stuks 24071 waarvan dan de binnenste ballast bedden er vanaf geklikt worden, bij deze situatie is het anders.
Nu zit er gelijk achter de slanke wissel weer een slanke wissel, daardoor heb ik de ruimte niet om 2 stuks 24071 te plaatsen.



Citaat van: dolphin op zondag 29 maart 2020, 17:21:41
Je hebt het keurig opgelost Peter, belangrijk dit fanatiek te doen anders krijg je later storingen en nog erger ontsporingen  :D.

vr gr Arie
Hoi Arie,

Storingen en ontsporingen zijn de grootste ergernis van een modelspoorder  :( dus dat moet altijd voorkomen worden  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Serieus lijstje antwoorden Peter..... MAAR bovenal TX voor die tips , zo leren we weer wat
Grtz
Wim
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Super netjes gedaan, valt bijna niet op, beetje ballast er over.
Ik heb ook een paar stukken moeten doen, en het kan best een uitdaging zijn dit netjes te doen.
Maar jij heb daar toch een verdraaid mooi stukje gereedschap voor :thumbup:

Mvg,
Arnold
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Mooi stukje huisvlijt allemaal! Ik heb voor mijn baan ook de zaak in wat M-Rails gezet omdat ik 4 passtukjes achter elkaar wat veel vond. Toen heb ik van 18cm maar 16cm gemaakt. Dat vond ik al een hele klus.
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Peter,

Ik vind dat het inkorten van de c-rails nog netter kan  :D :thumbup:

Ken je dit artikel op onze wiki, betreffende c-rails inkorten? Op die manier kan je gewoon alle 'klik' verbindingen blijven behouden en ligt de rail er een stuk strakker in. Het zaaghulpje helpt hier uitstekend bij voor rechte rail, alleen de rail er even op de kop inleggen.

Ook 'bochten' inkorten lukt veel beter op deze manier, je kan op deze manier elke radius passend zagen. Je hebt volgens mij nu een ingekort recht + bocht stukje toegepast? Dit zou dan uit 1 bocht kunnen komen, wel even zoeken naar de juiste radius.
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Hallo allemaal,


Citaat van: wimpietje op maandag 30 maart 2020, 05:35:36
Serieus lijstje antwoorden Peter..... MAAR bovenal TX voor die tips , zo leren we weer wat
Grtz
Wim
Hoi Wim,

Het is leuk om te lezen dat anderen er iets aan hebben, dat is ook het mooie van zo'n forum.
Iedereen kan bij een ander in de keuken kijken en voor zich zelf de krenten uit de pap halen.



Citaat van: Arnold op maandag 30 maart 2020, 07:49:35
Super netjes gedaan, valt bijna niet op, beetje ballast er over.
Ik heb ook een paar stukken moeten doen, en het kan best een uitdaging zijn dit netjes te doen.
Maar jij heb daar toch een verdraaid mooi stukje gereedschap voor :thumbup:

Mvg,
Arnold
Hoi Arnold,

Het is belangrijk om er de tijd voor te nemen en iedere keer te passen en meten, de zaaghulp is ideaal maar ook het roco zaagje is van onschatbare waarde.



Citaat van: LordSinclair op maandag 30 maart 2020, 08:59:12
Mooi stukje huisvlijt allemaal! Ik heb voor mijn baan ook de zaak in wat M-Rails gezet omdat ik 4 passtukjes achter elkaar wat veel vond. Toen heb ik van 18cm maar 16cm gemaakt. Dat vond ik al een hele klus.
Hoi Sjoerd,

Met M rails is het nog een stapje lastiger denk ik, maar als het eenmaal klaar is en in je baan ligt heb je er weer een hoop plezier van.

Je ontkomt er bijna niet aan om zelf creatief te zijn  :)



Citaat van: Wijbe op maandag 30 maart 2020, 09:59:07
Peter,

Ik vind dat het inkorten van de c-rails nog netter kan  :D :thumbup:

Ken je dit artikel op onze wiki, betreffende c-rails inkorten? Op die manier kan je gewoon alle 'klik' verbindingen blijven behouden en ligt de rail er een stuk strakker in. Het zaaghulpje helpt hier uitstekend bij voor rechte rail, alleen de rail er even op de kop inleggen.

Ook 'bochten' inkorten lukt veel beter op deze manier, je kan op deze manier elke radius passend zagen. Je hebt volgens mij nu een ingekort recht + bocht stukje toegepast? Dit zou dan uit 1 bocht kunnen komen, wel even zoeken naar de juiste radius.
Hoi Wijbe,

Nog netter  8o :)

Ik had dat artikel al eens gezien alleen nooit aan gedacht, ik ben tevreden met het resultaat ( ik ga er vanuit dat ik hier geen ontsporingen krijg ) dus laat het voorlopig even zo.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
 @citaat van Peter: bij een ander in de keuken kijken en voor zich zelf de krenten uit de pap halen...prachtige uitdrukking  :-) :-) :-) You make my day Peter... Beetje verder werken aan mn baan nu ;)
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
@citaat jullie hebben daar vast andere -maar minstens zo mooie- uitdrukkingen voor, Wim :thumbup:.
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
 @citaat @citaat

@citaat

Hoi Wim, Hans en alle anderen,

Ik ben er van overtuigd dat ze in België soort gelijke uitspraken hebben, ik kan ze zo niet benoemen maar ik heb een aantal keren naar het tv programma België versus Nederland gekeken en daar komen ook mooie gezegdes voorbij.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Zeker Peter, maar tegen onze Noorderburen kunnen wij niet op hoor qua dit sappig soort uitdrukkingen 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
 @citaat

Daar geloof ik helemaal niets van Wim, doe je best  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
geen uitdrukking maar wel een Vlaams woord :arrow: apsjaar


:D


mvg,
Michel
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
 @citaat

Net even opgezocht wat het betekend.


Rare kerel  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
🤭😂😂😂
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Citaat van: Trainhenk op zondag 29 maart 2020, 13:15:48
Dag Peter,

Mooie zaaghulp heb je.
En dan bedoel ik het apparaat en je maatje die het voor je gemaakt heeft.

Waar is het apparaat van gemaakt?
De railzaag is erg scherp en de zaaghulp moet daar tegen kunnen d.w.z. dat er niet teveel vanaf geschraapt mag worden anders ga je nog scheef.
Hoi Henk en alle anderen,

Het onderste gedeelte is gemaakt van RVS en het kunststof komt uit de vleesindustrie en is bikkelhard.

Hoe dit materiaal heet kan ik je niet vertellen, het schijnt ook redelijk kostbaar te zijn.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Vermoedelijk teflon

Mvg Johan
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Dag Peter,

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 02 april 2020, 18:31:14
Hoe dit materiaal heet kan ik je niet vertellen, het schijnt ook redelijk kostbaar te zijn.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb  :)

Ja daar heb ik wat aan!  :-) :-) :-)
Daar wordt ik blij van.  :D :D :D

Geeft niet hoor Peter.
Je hebt je best gedaan.
Dank je wel. :thumbup:

Henk
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
 @citaat @citaat

Teflon zou kunnen Johan  :thumbup:



@citaat

Ik ben blij dat jij er blij van wordt Henk, dat kunnen we wel gebruiken op dit moment  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Als het teflon is, dan moet het voelen alsof er olie op ligt. Teflon is namelijk een kunststof met een zeer lage wrijvingscoëfficient.
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Ik heb de proef op de som genomen en het materiaal even bevoelt, zoals Bas het omschrijft denk ik dat het materiaal Teflon is.

Dus Henk, RVS met een laagje Teflon  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Hallo allemaal,

Nu het mooie weer in aantocht is gaan de bouw activiteiten op een lager pitje, ja we kunnen er niet op uit maar wij hebben gelukkig een tuin waar het heerlijk vertoeven is.

Ik had nog een kleine aanpassing aan de linker spiraal op mijn todo lijstje staan, in de onderste ronding waar enkel spoor gereden wordt kwamen de lange rijtuigen soms tegen twee draadstangen aan en dat wil je natuurlijk niet.

Zaterdag morgen de 4 onderste delen uit de spiraal gehaald zodat ik met mijn flexibele lijf  :) in de spiraal kon komen.
Halverwege de bocht zit een recht stukje rails bestaande uit 24064 en 24071, omdat de rails nagenoeg los ligt was het makkelijk om wat dingen te proberen.

Ik heb de 24094 op de plaats gezet in plaats van de andere twee 24064 en 24071, hierdoor werd het geheel zo,n 4 cm. minder breed.
Hierdoor moest ik wel het kurk wat aanpassen maar ook dat was een fluitje van een cent.

Er zit nu beduidend meer ruimte tussen de draadstangen en de lange rijtuigen, dus dit kan van mijn todo lijstje af.

Helaas heb ik er geen foto's van gemaakt maar jullie begrijpen vast de bedoeling  :)


Iedereen een fijne zondag en geniet van het mooie weer.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 april 2020, 19:41:58
Dus Henk, RVS met een laagje Teflon  :)

Yes, ik ben gelukkig, ik kan weer slapen!  :-) :-) :-)

Dank je wel Peter
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
 @citaat @citaat

Het zou ook zo maar eens ERTALON zijn, lijkt zeer op Teflon.
Ertalon is ook een zeer harde kunststof met een zeer hoge slijtvastheid.

enkele eigenschappen:
hoge slijtageweerstand
stijfheid
hoge maatvastheid
bestand tegen hoge gebruikstemperaturen

Zo is iedereen weer een beetje slimmer :-)

Grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
 @citaat

Hoi Freddy,

Dat zou het ook kunnen zijn  ach ik denk niet dat er iemand deze zaag hulp gaat nabouwen dus we laten het hierbij houden  >:-D

Wij hebben weer wat geleerd en zijn weer wat slimmer geworden :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
 @citaat

Weet je dat zeker?  8o
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
 @citaat Peter: gelukt met jouw "slangen lijf "..? 🤭  Foto's ? 😬
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Hallo allemaal,


Citaat van: Trainhenk op vrijdag 10 april 2020, 19:12:08
@citaat

Weet je dat zeker?  8o
Hoi Henk,

Bedoel je het namaken van de zaaghulp of dat we slimmer geworden zijn?



Citaat van: wimpietje op zaterdag 11 april 2020, 06:52:48
@citaat Peter: gelukt met jouw "slangen lijf "..? 🤭  Foto's ? 😬
Hoi Wim,

Ja dat is gelukt  :)

En die foto's houden we privé  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
 @citaat Peter 🤭😉🤞🏻
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
 @citaat

Ik hoop dat die foto's nooit uitlekken Wim  :D

Maar goed zonder gekheid, door het mooie weer ligt het bouwen hier even op zijn gat, vandaag lekker in de tuin zitten en genieten van het weer.

Morgen verwacht ik wel op zolder te zitten, het is dan gelijk 11 graden kouder  :(
Ik kan me bijna niet voorstellen dat we in een dag zo'n groot verschil in temperatuur hebben maar in dit land weet je het maar nooit.


Allemaal fijne paasdagen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Ontspannen is ook zeker belangrijk Peter B), en je vitamine D ophalen.
Is nu ook erg warm boven.

Gr,
Arnold
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
 @citaat

Met dat ontspannen komt het werk goed Arnold, hier in het midden van het land begint er steeds meer bewolking te komen maar het is nog steeds heerlijk.

Op de zolder is het zeker erg warm straks de ramen lekker openzetten zodat de warmte er weer uit kan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Peter,

Hier in Limboland nog steeds mooi weer.
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
 @citaat

De regen is hier uitgebleven Bert en de temperatuur is nog steeds heerlijk, de ramen op zolder staan open om de warmte af te voeren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Hier ( Kluisbergen ) tot nu ok, morgen 11C....😬
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
Hallo allemaal,

Vandaag lijkt het wel herfst hier en dat betekend dat er weer tijd is voor de baan, de temperatuur op zolder is gedaald en prima om aan de slag te gaan.

Ik kan eindelijk de volledige dag ( met uitzondering van de paas brunch ) benutten  :)

Heerlijk zo'n extra dag, daar kan ik wel aan wennen  >:-D


Fijne 2e paasdag allemaal.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Wisselstraat voorzien van aandrijvingen en.........
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Wisselstraat voorzien van aandrijvingen en.........
Hallo allemaal,

Vandaag alweer de nodige uurtjes op zolder doorgebracht, ik ben bezig met de wissel-straat aan de linkerkant van het station.

De wissels worden voorzien van Marklin aandrijvingen en lantaarns, alle aandrijvingen gaan eerst open om de schakelaars eruit te solderen en door te verbinden.
Daarna worden ze getest op een goede werking.

In de baan maak ik een gat zodat ik eventueel via de onderkant er nog bij kan, je weet immers maar nooit  :?







De wisselaandrijvingen worden aangestuurd door de Rosoft WDD, per WDD is het mogelijk om 8 wissels aan te sluiten.
Er komen in dit gedeelte 3 stuks WDD te zitten, deze komen op een scharnierbaar  gedeelte onder de baan.

Eerst even passen en meten  :)




Om het netjes weg te werken plaats ik er gootjes tussen en een Obo doosje waar de spanning en DCC signaal straks aangeboden worden.










Omdat de wissels altijd te korte draden hebben heb ik alvast een aantal kabels verlengt en gevlochten ( leuk werkje )  8o




Nu ga ik eerst opruimen want het begint alweer een rommeltje te worden  :)

Een kleine maar hopelijk leuke / interessante update.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Wisselstraat voorzien van aandrijvingen en.........
 >:-D en zelfs met zo'n gat is het nog een gans gepruts om het er terug in te krijgen,ik heb het het mogen ondervinden,


mvg,
Michel