Hallo allemaal,
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 maart 2020, 12:19:26
Helemaal mooi Peter en dat zaaghulpje is uit de kunst denk ik zo. Zelf bepaal ik met schuifmaat en blokhaak waar de railstaven afgekort moeten worden en dan gaat de dremel erin. Omdat dat ding nogal dik is kun je 'meestal' niet meteen haaks op de railstaaf slijpen. Dus eerst een millimeter te lang maken en dan exact nabewerken.
Hoi Henk,
Ik heb met de dremel ook in het verleden spoorstaven ingekort, maar omdat nu ook de gehele bedding doorgezaagd dient te worden is dit voor mij een betere optie.
Citaat van: iTom op zondag 29 maart 2020, 12:28:23
Dat is mooi en het past psies.
Mooi zo'n zaaghulp, kan je alle nog te zagen rails netjes op maat afzagen.
Hoi Tom,
Er komen in de baan vast nog een aantal stukjes voor die niet 100% aansluiten zoals ik het graag zou willen, dan is dit een super handig stuk gereedschap om het in ieder geval recht te doen.
Citaat van: Hanzi op zondag 29 maart 2020, 12:42:10
Ziet er prima uit, Peter. Wel jammer dat er geen bochten in je zaaghulp passen.
Hoi Hans,
Je kunt niet alles hebben
Als je dit voor bochten zou willen gebruiken moet je voor iedere R ( 1-2-3-4-5-9 ) een aparte bak maken en dat gaat mijn maatje ook niet doen ( zou ik ook niet willen )
Als ik bochten moet zagen dan is het een kwestie van goed aftekenen en de zaag erin zetten
Citaat van: Jan22 op zondag 29 maart 2020, 13:15:12
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 maart 2020, 12:19:26
en dan gaat de dremel erin. Omdat dat ding nogal dik is kun je 'meestal' niet meteen haaks op de railstaaf slijpen.
Met "dat ding", bedoel je de dremel-zelf?
Misschien 2 tips:
1. ik gebruik heel dunne diamantslijpschijfjes (van de "tandarts" zeg maar, bedoeld voor gipsprotese en messing), bij Ali kosten ze vrijwel nix. Als je die zet op een dremelverlengstuk kom je platter (minder dik) op de rails aan.
2. Bij het slijpen, slijp je ook de diameter van het slijpschijfje af. Ik bewaar die klein geworden schijfjes speciaal voor zaagwerk aan (2-rail-)wissels omdat ze tussen de bielsen van een wissel passen.
Bij 2-rail wissels wil ik de binnenste spoorstaafstukjes (tussen tong en puntstuk) kunnen polariseren voor locs met een 3-rail sleper. Bij sommige merken zijn die binnenste spoorstaven in een holle biels doorverbonden met de buitenste spoorstaven, met een draadje of stripje. Dat doet zo'n merk om te zorgen dat bij een slecht aansluitende wisseltong toch spanning staat op de binnenste spoorstaven. En die spanning wil je nou juist niet hebben als je met een 3-rail sleper bij het passeren die staaf kunt raken.
(wat is het toch moeilijk om iets compact uit te leggen).
Hoi Jan,
Je hebt het prima verwoord
Citaat van: Trainhenk op zondag 29 maart 2020, 13:15:48
Dag Peter,
Mooie zaaghulp heb je.
En dan bedoel ik het apparaat en je maatje die het voor je gemaakt heeft.
Waar is het apparaat van gemaakt?
De railzaag is erg scherp en de zaaghulp moet daar tegen kunnen d.w.z. dat er niet teveel vanaf geschraapt mag worden anders ga je nog scheef.
Hoi Henk,
Ik zal het navragen voor je van welk materiaal hij het gemaakt heeft, daar kom ik op terug.
Citaat van: Sprinter op zondag 29 maart 2020, 13:51:38
Kan je niet beter met een cirkelzaagtafel die punt eraf halen ipv met een dremel, denk dat het resultaat er dan strakker uitkomt. Nu ziet het er een beetje afgevreten uit.
Groetjes.
Hoi Wim,
Je doelt op de zijkant van het ballastbed neem ik aan?
Het lijkt erger dan het in de praktijk is, je ziet namelijk ook nog strepen van een zwarte stift waarmee ik wat lijnen zet.
Met een cirkelzaal lijkt mij dit erg lastig en een stuk onveiliger.
Citaat van: Wimdouwe op zondag 29 maart 2020, 13:59:05
Met een beetje ballast zie je daar niets meer van lijkt me.
Hoi Wim,
Daar ga ik ook vanuit, zoals je het op de foto ziet zie je het zelf vaak niet op de baan.
Citaat van: pitsar op zondag 29 maart 2020, 14:02:17
Citaat van: Degeluidsman op zondag 29 maart 2020, 11:36:47
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, je moet toch wat als het standaard niet past.
Mooi werk Peter, ziet er netjes uit. En leuk dat het traject nu loopt zoals jij wil ipv wat normaliter maar kan.
Ben benieuwd hoe je dat railsje naar beneden werkt.
Groet! Patrick
Hoi Patrick,
Aan het ballastbed nog een klein stukje weggehaald en straks plaats ik er nog een extra c-rail schroefje die de rails naar beneden trekt.
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 maart 2020, 14:26:01
Dat gaat het makkelijkst met een railverbinder. Märklin bied railverbinders aan voor c-rail. Die passen perfect op de code90 en vallen nauwelijks op. Daarmee heb je altijd gelijkmatige overgangen van de las.
Dat is ook nog een optie Henk
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 29 maart 2020, 14:40:42
Als het niet past, maak je het pas, dan ben je pas echt goed bezig.
Mooi gedaan, en een handige zaaghulp heb je daar.
Ik heb ook al heel wat c-rails door de jaren heen op maat gezaagd en als de railhoogte niet helemaal klopt zet ik aan die zijde er een schroefje in.
Ik gebruik daar de originele c rail schroefjes voor en prik er gewoon een extra gaatje bij, vlak bij de railstaaf.
Op die manier kan je de railstaaf precies passend afstellen met het schroefje, daarna nog wat lijm en ballast aan de zijkanten en klaar is Kees Peter.
Dirk-Jan
Hoi Dirk-Jan,
Ja je mot wat als het niet past
De zaaghulp is een uitkomst, de rails zit goed opgesloten en het zagen gaat erg makkelijk.
Jou idee met het extra schroefje heb ik al eerder toegepast bij de spiralen ( uitneembaar gedeelte ) en daar werkt het erg goed.
Citaat van: AlbertJan op zondag 29 maart 2020, 14:47:59
Ha die Peter.
Mooi om te zien dat er weer heel wat gedaan wordt op de baan.
Het pas maken is altijd een lastig klusje maar gaat, zo te zien, prima af.
En als straks rails en baan verder afgewerkt wordt valt het ook vast helemaal niet meer op.
Veel plezier en succes met alle baanbouw projecten.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi AlbertJan,
Er wordt nog steeds gebouwd aan de baan maar ik moet het echt van het weekend hebben, ons bedrijf draait op volle toeren en als ik na een dag werken thuis kom is mijn lampje meestal uit
Het aanpassen van de rails is erg leuk om te doen omdat je gelijk het resultaat zien en als het niet klopt gelijk aanpassen en zo kom je steeds een stapje verder bij je doel.
Citaat van: donald23 op zondag 29 maart 2020, 15:54:24
Ziet er netjes uit. Waar ik als beginnende leek benieuwd naar ben, is hoe je dan de stroom door laat lopen door het midden?
Hoi Donald,
Op mijn baan maak ik veel extra stroomaansluitingen, net voor en achter deze scheiding wordt er spanning aangeboden en op die manier is het geen probleem dat de stroomkring even onderbroken is.
Citaat van: ramdani op zondag 29 maart 2020, 16:11:13
goed gedaan,Peter;
mvg,
Michel
Dank je wel voor het compliment Michel.
Citaat van: lucdiels op zondag 29 maart 2020, 17:14:01
Hoi Peter,
fijn werk dat je mooi aflevert. En zoal je schrijft met nog wat afwerking erbij zie je het bijna niet meer.
Vraagje kwam een 24071 niet in aanmerking om deze overgang te maken?
mvrgr
Luc
Hoi Luc,
Aan een slanke wissel komen normaal 2 stuks 24071 waarvan dan de binnenste ballast bedden er vanaf geklikt worden, bij deze situatie is het anders.
Nu zit er gelijk achter de slanke wissel weer een slanke wissel, daardoor heb ik de ruimte niet om 2 stuks 24071 te plaatsen.
Citaat van: dolphin op zondag 29 maart 2020, 17:21:41
Je hebt het keurig opgelost Peter, belangrijk dit fanatiek te doen anders krijg je later storingen en nog erger ontsporingen .
vr gr Arie
Hoi Arie,
Storingen en ontsporingen zijn de grootste ergernis van een modelspoorder
dus dat moet altijd voorkomen worden
Mvg,
Peter Degeluidsman