Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman - Lux rail reiniger nieuw leven ingeblazen.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 420 421 [422] 423 424 ... 477   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman - Lux rail reiniger nieuw leven ingeblazen.  (gelezen 5211412 keer)

Hanzi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21050 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 12:42:10 »

Ziet er prima uit, Peter. Wel jammer dat er geen bochten in je zaaghulp passen.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21051 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 13:15:12 »

en dan gaat de dremel erin. Omdat dat ding nogal dik is kun je 'meestal' niet meteen haaks op de railstaaf slijpen.
Met "dat ding", bedoel je de dremel-zelf?

Misschien 2 tips:
1. ik gebruik heel dunne diamantslijpschijfjes (van de "tandarts" zeg maar, bedoeld voor gipsprotese en messing), bij Ali kosten ze vrijwel nix. Als je die zet op een dremelverlengstuk kom je platter (minder dik) op de rails aan.

2. Bij het slijpen, slijp je ook de diameter van het slijpschijfje af. Ik bewaar die klein geworden schijfjes speciaal voor zaagwerk aan (2-rail-)wissels omdat ze tussen de bielsen van een wissel passen.

Bij 2-rail wissels wil ik de binnenste spoorstaafstukjes (tussen tong en puntstuk) kunnen polariseren voor locs met een 3-rail sleper. Bij sommige merken zijn die binnenste spoorstaven in een holle biels doorverbonden met de buitenste spoorstaven, met een draadje of stripje. Dat doet zo'n merk om te zorgen dat bij een slecht aansluitende wisseltong toch spanning staat op de binnenste spoorstaven. En die spanning wil je nou juist niet hebben als je met een 3-rail sleper bij het passeren die staaf kunt raken.
(wat is het toch moeilijk om iets compact uit te leggen).
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21052 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 13:15:48 »

Dag Peter,

Mooie zaaghulp heb je.
En dan bedoel ik het apparaat en je maatje die het voor je gemaakt heeft.

Waar is het apparaat van gemaakt?
De railzaag is erg scherp en de zaaghulp moet daar tegen kunnen d.w.z. dat er niet teveel vanaf geschraapt mag worden anders ga je nog scheef.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Sprinter

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21053 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 13:51:38 »

Kan je niet beter met een cirkelzaagtafel die punt eraf halen ipv met een dremel, denk dat het resultaat er dan strakker uitkomt. Nu ziet het er een beetje afgevreten uit.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Wimdouwe

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21054 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 13:59:05 »

 @citaat
Met een beetje ballast zie je daar niets meer van lijkt me.
Gelogd

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21055 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 14:02:17 »

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, je moet toch wat als het standaard niet past.

Mooi werk Peter, ziet er netjes uit. En leuk dat het traject nu loopt zoals jij wil ipv wat normaliter maar kan.

Ben benieuwd hoe je dat railsje naar beneden werkt.

Groet! Patrick
Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

Lobomotion69

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21056 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 14:26:01 »

 @citaat

Dat gaat het makkelijkst met een railverbinder. Märklin bied railverbinders aan voor c-rail. Die passen perfect op de code90 en vallen nauwelijks op. Daarmee heb je altijd gelijkmatige overgangen van de las.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Dirk-Jan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Baanplan (zonder plan)
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21057 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 14:40:42 »

 8) Als het niet past, maak je het pas, dan ben je pas echt goed bezig. O:-D :D
Mooi gedaan, en een handige zaaghulp heb je daar. :thumbup:
Ik heb ook al heel wat c-rails door de jaren heen op maat gezaagd en als de railhoogte niet helemaal klopt zet ik aan die zijde er een schroefje in.
Ik gebruik daar de originele c rail schroefjes voor en prik er gewoon een extra gaatje bij, vlak bij de railstaaf.
Op die manier kan je de railstaaf precies passend afstellen met het schroefje, daarna nog wat lijm en ballast aan de zijkanten en klaar is Kees Peter. :)

Dirk-Jan

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21058 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 14:47:59 »

Ha die Peter.
Mooi om te zien dat er weer heel wat gedaan wordt op de baan.
Het pas maken is altijd een lastig klusje maar gaat, zo te zien, prima af.
En als straks rails en baan verder afgewerkt wordt valt het ook vast helemaal niet meer op.

Veel plezier en succes met alle baanbouw projecten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

donald23

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
    • donald23.nl - Gaming blog
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21059 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 15:54:24 »

Ziet er netjes uit. Waar ik als beginnende leek benieuwd naar ben, is hoe je dan de stroom door laat lopen door het midden?
Gelogd
:o)  :o)

Altijd blijven lachen! || Mijn baan-topic

ramdani

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21060 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 16:11:13 »

goed gedaan,Peter;


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

lucdiels

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21061 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 17:14:01 »

Hoi Peter,

fijn werk dat je mooi aflevert. En zoal je schrijft met nog wat afwerking erbij zie je het bijna niet meer. :thumbup:
Vraagje kwam een 24071 niet in aanmerking om deze overgang te maken?

mvrgr

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

dolphin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21062 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 17:21:41 »

Je hebt het keurig opgelost Peter, belangrijk dit fanatiek te doen anders krijg je later storingen en nog erger ontsporingen  :D.

vr gr Arie
Gelogd
Voor het bekijken van mijn modelbaan topic, Klik hier.

Voor de Index van mijn Topic Klik hier.

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21063 Gepost op: zondag 29 maart 2020, 18:46:54 »

Hallo allemaal,

Helemaal mooi Peter en dat zaaghulpje is uit de kunst denk ik zo. Zelf bepaal ik met schuifmaat en blokhaak waar de railstaven afgekort moeten worden en dan gaat de dremel erin. Omdat dat ding nogal dik is kun je 'meestal' niet meteen haaks op de railstaaf slijpen. Dus eerst een millimeter te lang maken en dan exact nabewerken.
Hoi Henk,

Ik heb met de dremel ook in het verleden spoorstaven ingekort, maar omdat nu ook de gehele bedding doorgezaagd dient te worden is dit voor mij een betere optie.




Dat is mooi en het past psies.  :) :thumbup:
Mooi zo'n zaaghulp, kan je alle nog te zagen rails netjes op maat afzagen.
Hoi Tom,

Er komen in de baan vast nog een aantal stukjes voor die niet 100% aansluiten zoals ik het graag zou willen, dan is dit een super handig stuk gereedschap om het in ieder geval recht te doen.



Ziet er prima uit, Peter. Wel jammer dat er geen bochten in je zaaghulp passen.
Hoi Hans,

Je kunt niet alles hebben  :)
Als je dit voor bochten zou willen gebruiken moet je voor iedere R ( 1-2-3-4-5-9 ) een aparte bak maken en dat gaat mijn maatje ook niet doen ( zou ik ook niet willen )  :)

Als ik bochten moet zagen dan is het een kwestie van goed aftekenen en de zaag erin zetten  8o



en dan gaat de dremel erin. Omdat dat ding nogal dik is kun je 'meestal' niet meteen haaks op de railstaaf slijpen.
Met "dat ding", bedoel je de dremel-zelf?

Misschien 2 tips:
1. ik gebruik heel dunne diamantslijpschijfjes (van de "tandarts" zeg maar, bedoeld voor gipsprotese en messing), bij Ali kosten ze vrijwel nix. Als je die zet op een dremelverlengstuk kom je platter (minder dik) op de rails aan.

2. Bij het slijpen, slijp je ook de diameter van het slijpschijfje af. Ik bewaar die klein geworden schijfjes speciaal voor zaagwerk aan (2-rail-)wissels omdat ze tussen de bielsen van een wissel passen.

Bij 2-rail wissels wil ik de binnenste spoorstaafstukjes (tussen tong en puntstuk) kunnen polariseren voor locs met een 3-rail sleper. Bij sommige merken zijn die binnenste spoorstaven in een holle biels doorverbonden met de buitenste spoorstaven, met een draadje of stripje. Dat doet zo'n merk om te zorgen dat bij een slecht aansluitende wisseltong toch spanning staat op de binnenste spoorstaven. En die spanning wil je nou juist niet hebben als je met een 3-rail sleper bij het passeren die staaf kunt raken.
(wat is het toch moeilijk om iets compact uit te leggen).

Hoi Jan,

Je hebt het prima verwoord  :thumbup: :thumbup:



Dag Peter,

Mooie zaaghulp heb je.
En dan bedoel ik het apparaat en je maatje die het voor je gemaakt heeft.

Waar is het apparaat van gemaakt?
De railzaag is erg scherp en de zaaghulp moet daar tegen kunnen d.w.z. dat er niet teveel vanaf geschraapt mag worden anders ga je nog scheef.
Hoi Henk,

Ik zal het navragen voor je van welk materiaal hij het gemaakt heeft, daar kom ik op terug.



Kan je niet beter met een cirkelzaagtafel die punt eraf halen ipv met een dremel, denk dat het resultaat er dan strakker uitkomt. Nu ziet het er een beetje afgevreten uit.

Groetjes.
Hoi Wim,

Je doelt op de zijkant van het ballastbed neem ik aan?
Het lijkt erger dan het in de praktijk is, je ziet namelijk ook nog strepen van een zwarte stift waarmee ik wat lijnen zet.

Met een cirkelzaal lijkt mij dit erg lastig en een stuk onveiliger.



@citaat
Met een beetje ballast zie je daar niets meer van lijkt me.
Hoi Wim,

Daar ga ik ook vanuit, zoals je het op de foto ziet zie je het zelf vaak niet op de baan.



Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, je moet toch wat als het standaard niet past.

Mooi werk Peter, ziet er netjes uit. En leuk dat het traject nu loopt zoals jij wil ipv wat normaliter maar kan.

Ben benieuwd hoe je dat railsje naar beneden werkt.

Groet! Patrick
Hoi Patrick,

Aan het ballastbed nog een klein stukje weggehaald en straks plaats ik er nog een extra c-rail schroefje die de rails naar beneden trekt.



@citaat

Dat gaat het makkelijkst met een railverbinder. Märklin bied railverbinders aan voor c-rail. Die passen perfect op de code90 en vallen nauwelijks op. Daarmee heb je altijd gelijkmatige overgangen van de las.
Dat is ook nog een optie Henk  :thumbup:



8) Als het niet past, maak je het pas, dan ben je pas echt goed bezig. O:-D :D
Mooi gedaan, en een handige zaaghulp heb je daar. :thumbup:
Ik heb ook al heel wat c-rails door de jaren heen op maat gezaagd en als de railhoogte niet helemaal klopt zet ik aan die zijde er een schroefje in.
Ik gebruik daar de originele c rail schroefjes voor en prik er gewoon een extra gaatje bij, vlak bij de railstaaf.
Op die manier kan je de railstaaf precies passend afstellen met het schroefje, daarna nog wat lijm en ballast aan de zijkanten en klaar is Kees Peter. :)

Dirk-Jan
Hoi Dirk-Jan,

Ja je mot wat als het niet past  :D
De zaaghulp is een uitkomst, de rails zit goed opgesloten en het zagen gaat erg makkelijk.
Jou idee met het extra schroefje heb ik al eerder toegepast bij de spiralen ( uitneembaar gedeelte ) en daar werkt het erg goed.



Ha die Peter.
Mooi om te zien dat er weer heel wat gedaan wordt op de baan.
Het pas maken is altijd een lastig klusje maar gaat, zo te zien, prima af.
En als straks rails en baan verder afgewerkt wordt valt het ook vast helemaal niet meer op.

Veel plezier en succes met alle baanbouw projecten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi AlbertJan,

Er wordt nog steeds gebouwd aan de baan maar ik moet het echt van het weekend hebben, ons bedrijf draait op volle toeren en als ik na een dag werken thuis kom is mijn lampje meestal uit  :?

Het aanpassen van de rails is erg leuk om te doen omdat je gelijk het resultaat zien en als het niet klopt gelijk aanpassen en zo kom je steeds een stapje verder bij je doel.



Ziet er netjes uit. Waar ik als beginnende leek benieuwd naar ben, is hoe je dan de stroom door laat lopen door het midden?
Hoi Donald,

Op mijn baan maak ik veel extra stroomaansluitingen, net voor en achter deze scheiding wordt er spanning aangeboden en op die manier is het geen probleem dat de stroomkring even onderbroken is.



goed gedaan,Peter;


mvg,
Michel
Dank je wel voor het compliment Michel.



Hoi Peter,

fijn werk dat je mooi aflevert. En zoal je schrijft met nog wat afwerking erbij zie je het bijna niet meer. :thumbup:
Vraagje kwam een 24071 niet in aanmerking om deze overgang te maken?

mvrgr

Luc
Hoi Luc,

Aan een slanke wissel komen normaal 2 stuks 24071 waarvan dan de binnenste ballast bedden er vanaf geklikt worden, bij deze situatie is het anders.
Nu zit er gelijk achter de slanke wissel weer een slanke wissel, daardoor heb ik de ruimte niet om 2 stuks 24071 te plaatsen.



Je hebt het keurig opgelost Peter, belangrijk dit fanatiek te doen anders krijg je later storingen en nog erger ontsporingen  :D.

vr gr Arie
Hoi Arie,

Storingen en ontsporingen zijn de grootste ergernis van een modelspoorder  :( dus dat moet altijd voorkomen worden  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21064 Gepost op: maandag 30 maart 2020, 05:35:36 »

Serieus lijstje antwoorden Peter..... MAAR bovenal TX voor die tips , zo leren we weer wat
Grtz
Wim
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Arnold

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21065 Gepost op: maandag 30 maart 2020, 07:49:35 »

Super netjes gedaan, valt bijna niet op, beetje ballast er over.
Ik heb ook een paar stukken moeten doen, en het kan best een uitdaging zijn dit netjes te doen.
Maar jij heb daar toch een verdraaid mooi stukje gereedschap voor :thumbup:

Mvg,
Arnold
Gelogd

LordSinclair

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21066 Gepost op: maandag 30 maart 2020, 08:59:12 »

Mooi stukje huisvlijt allemaal! Ik heb voor mijn baan ook de zaak in wat M-Rails gezet omdat ik 4 passtukjes achter elkaar wat veel vond. Toen heb ik van 18cm maar 16cm gemaakt. Dat vond ik al een hele klus.
Gelogd
- Sjoerd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Light My Train
    • LightMyTrain
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21067 Gepost op: maandag 30 maart 2020, 09:59:07 »

Peter,

Ik vind dat het inkorten van de c-rails nog netter kan  :D :thumbup:

Ken je dit artikel op onze wiki, betreffende c-rails inkorten? Op die manier kan je gewoon alle 'klik' verbindingen blijven behouden en ligt de rail er een stuk strakker in. Het zaaghulpje helpt hier uitstekend bij voor rechte rail, alleen de rail er even op de kop inleggen.

Ook 'bochten' inkorten lukt veel beter op deze manier, je kan op deze manier elke radius passend zagen. Je hebt volgens mij nu een ingekort recht + bocht stukje toegepast? Dit zou dan uit 1 bocht kunnen komen, wel even zoeken naar de juiste radius.

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21068 Gepost op: dinsdag 31 maart 2020, 06:01:14 »

Hallo allemaal,


Serieus lijstje antwoorden Peter..... MAAR bovenal TX voor die tips , zo leren we weer wat
Grtz
Wim
Hoi Wim,

Het is leuk om te lezen dat anderen er iets aan hebben, dat is ook het mooie van zo’n forum.
Iedereen kan bij een ander in de keuken kijken en voor zich zelf de krenten uit de pap halen.



Super netjes gedaan, valt bijna niet op, beetje ballast er over.
Ik heb ook een paar stukken moeten doen, en het kan best een uitdaging zijn dit netjes te doen.
Maar jij heb daar toch een verdraaid mooi stukje gereedschap voor :thumbup:

Mvg,
Arnold
Hoi Arnold,

Het is belangrijk om er de tijd voor te nemen en iedere keer te passen en meten, de zaaghulp is ideaal maar ook het roco zaagje is van onschatbare waarde.



Mooi stukje huisvlijt allemaal! Ik heb voor mijn baan ook de zaak in wat M-Rails gezet omdat ik 4 passtukjes achter elkaar wat veel vond. Toen heb ik van 18cm maar 16cm gemaakt. Dat vond ik al een hele klus.
Hoi Sjoerd,

Met M rails is het nog een stapje lastiger denk ik, maar als het eenmaal klaar is en in je baan ligt heb je er weer een hoop plezier van.

Je ontkomt er bijna niet aan om zelf creatief te zijn  :)



Peter,

Ik vind dat het inkorten van de c-rails nog netter kan  :D :thumbup:

Ken je dit artikel op onze wiki, betreffende c-rails inkorten? Op die manier kan je gewoon alle 'klik' verbindingen blijven behouden en ligt de rail er een stuk strakker in. Het zaaghulpje helpt hier uitstekend bij voor rechte rail, alleen de rail er even op de kop inleggen.

Ook 'bochten' inkorten lukt veel beter op deze manier, je kan op deze manier elke radius passend zagen. Je hebt volgens mij nu een ingekort recht + bocht stukje toegepast? Dit zou dan uit 1 bocht kunnen komen, wel even zoeken naar de juiste radius.
Hoi Wijbe,

Nog netter  8o :)

Ik had dat artikel al eens gezien alleen nooit aan gedacht, ik ben tevreden met het resultaat ( ik ga er vanuit dat ik hier geen ontsporingen krijg ) dus laat het voorlopig even zo.


Mvg,

Peter Degeluidsman

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21069 Gepost op: dinsdag 31 maart 2020, 06:24:06 »

 @citaat van Peter: bij een ander in de keuken kijken en voor zich zelf de krenten uit de pap halen...prachtige uitdrukking  :-) :-) :-) You make my day Peter... Beetje verder werken aan mn baan nu ;)
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Hanzi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21070 Gepost op: dinsdag 31 maart 2020, 16:35:07 »

@citaat jullie hebben daar vast andere -maar minstens zo mooie- uitdrukkingen voor, Wim :thumbup:.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21071 Gepost op: woensdag 01 april 2020, 05:52:06 »

 @citaat @citaat

 @citaat

Hoi Wim, Hans en alle anderen,

Ik ben er van overtuigd dat ze in België soort gelijke uitspraken hebben, ik kan ze zo niet benoemen maar ik heb een aantal keren naar het tv programma België versus Nederland gekeken en daar komen ook mooie gezegdes voorbij.


Mvg,

Peter Degeluidsman

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21072 Gepost op: woensdag 01 april 2020, 06:01:02 »

Zeker Peter, maar tegen onze Noorderburen kunnen wij niet op hoor qua dit sappig soort uitdrukkingen 👏🏻👏🏻👏🏻
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21073 Gepost op: woensdag 01 april 2020, 16:15:05 »

 @citaat

Daar geloof ik helemaal niets van Wim, doe je best  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman

ramdani

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21074 Gepost op: woensdag 01 april 2020, 16:55:39 »

geen uitdrukking maar wel een Vlaams woord :arrow: apsjaar


 :D


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21075 Gepost op: woensdag 01 april 2020, 18:06:55 »

 @citaat

Net even opgezocht wat het betekend.


Rare kerel  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21076 Gepost op: donderdag 02 april 2020, 06:34:53 »

🤭😂😂😂
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21077 Gepost op: donderdag 02 april 2020, 18:31:14 »

Dag Peter,

Mooie zaaghulp heb je.
En dan bedoel ik het apparaat en je maatje die het voor je gemaakt heeft.

Waar is het apparaat van gemaakt?
De railzaag is erg scherp en de zaaghulp moet daar tegen kunnen d.w.z. dat er niet teveel vanaf geschraapt mag worden anders ga je nog scheef.
Hoi Henk en alle anderen,

Het onderste gedeelte is gemaakt van RVS en het kunststof komt uit de vleesindustrie en is bikkelhard.

Hoe dit materiaal heet kan ik je niet vertellen, het schijnt ook redelijk kostbaar te zijn.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21078 Gepost op: donderdag 02 april 2020, 18:38:20 »

Vermoedelijk teflon

Mvg Johan
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21079 Gepost op: donderdag 02 april 2020, 19:13:20 »

Dag Peter,

Hoe dit materiaal heet kan ik je niet vertellen, het schijnt ook redelijk kostbaar te zijn.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb  :)

Ja daar heb ik wat aan!  :-) :-) :-)
Daar wordt ik blij van.  :D :D :D

Geeft niet hoor Peter.
Je hebt je best gedaan.
Dank je wel. :thumbup:

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21080 Gepost op: vrijdag 03 april 2020, 08:35:05 »

 @citaat @citaat

Teflon zou kunnen Johan  :thumbup:



 @citaat

Ik ben blij dat jij er blij van wordt Henk, dat kunnen we wel gebruiken op dit moment  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Basroc-1961

  • Gast
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21081 Gepost op: vrijdag 03 april 2020, 08:47:16 »

Als het teflon is, dan moet het voelen alsof er olie op ligt. Teflon is namelijk een kunststof met een zeer lage wrijvingscoëfficient.
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21082 Gepost op: vrijdag 03 april 2020, 19:41:58 »

Ik heb de proef op de som genomen en het materiaal even bevoelt, zoals Bas het omschrijft denk ik dat het materiaal Teflon is.

Dus Henk, RVS met een laagje Teflon  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21083 Gepost op: zondag 05 april 2020, 09:38:37 »

Hallo allemaal,

Nu het mooie weer in aantocht is gaan de bouw activiteiten op een lager pitje, ja we kunnen er niet op uit maar wij hebben gelukkig een tuin waar het heerlijk vertoeven is.

Ik had nog een kleine aanpassing aan de linker spiraal op mijn todo lijstje staan, in de onderste ronding waar enkel spoor gereden wordt kwamen de lange rijtuigen soms tegen twee draadstangen aan en dat wil je natuurlijk niet.

Zaterdag morgen de 4 onderste delen uit de spiraal gehaald zodat ik met mijn flexibele lijf  :) in de spiraal kon komen.
Halverwege de bocht zit een recht stukje rails bestaande uit 24064 en 24071, omdat de rails nagenoeg los ligt was het makkelijk om wat dingen te proberen.

Ik heb de 24094 op de plaats gezet in plaats van de andere twee 24064 en 24071, hierdoor werd het geheel zo,n 4 cm. minder breed.
Hierdoor moest ik wel het kurk wat aanpassen maar ook dat was een fluitje van een cent.

Er zit nu beduidend meer ruimte tussen de draadstangen en de lange rijtuigen, dus dit kan van mijn todo lijstje af.

Helaas heb ik er geen foto's van gemaakt maar jullie begrijpen vast de bedoeling  :)


Iedereen een fijne zondag en geniet van het mooie weer.


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: zondag 05 april 2020, 09:57:45 door Degeluidsman »
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van een geluidsman - railzen zagen om slanke wissels passend te krijgen.
« Reactie #21084 Gepost op: dinsdag 07 april 2020, 14:12:29 »

Dus Henk, RVS met een laagje Teflon  :)

Yes, ik ben gelukkig, ik kan weer slapen!  :-) :-) :-)

Dank je wel Peter
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21085 Gepost op: dinsdag 07 april 2020, 17:53:27 »

 @citaat @citaat

Het zou ook zo maar eens ERTALON zijn, lijkt zeer op Teflon.
Ertalon is ook een zeer harde kunststof met een zeer hoge slijtvastheid.

enkele eigenschappen:
hoge slijtageweerstand
stijfheid
hoge maatvastheid
bestand tegen hoge gebruikstemperaturen

Zo is iedereen weer een beetje slimmer :-)

Grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Met vriendelijke groet.
Freddy

CS3| iTrain | Rosoft | DCCNext  |

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21086 Gepost op: woensdag 08 april 2020, 21:23:59 »

 @citaat

Hoi Freddy,

Dat zou het ook kunnen zijn  ach ik denk niet dat er iemand deze zaag hulp gaat nabouwen dus we laten het hierbij houden  >:-D

Wij hebben weer wat geleerd en zijn weer wat slimmer geworden :D


Mvg,

Peter Degeluidsman

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21087 Gepost op: vrijdag 10 april 2020, 19:12:08 »

 @citaat

Weet je dat zeker?  8o
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21088 Gepost op: zaterdag 11 april 2020, 06:52:48 »

 @citaat Peter: gelukt met jouw “slangen lijf “..? 🤭  Foto’s ? 😬
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21089 Gepost op: zaterdag 11 april 2020, 13:20:32 »

Hallo allemaal,


@citaat

Weet je dat zeker?  8o
Hoi Henk,

Bedoel je het namaken van de zaaghulp of dat we slimmer geworden zijn?



@citaat Peter: gelukt met jouw “slangen lijf “..? 🤭  Foto’s ? 😬
Hoi Wim,

Ja dat is gelukt  :)

En die foto's houden we privé  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21090 Gepost op: zaterdag 11 april 2020, 21:53:32 »

 @citaat Peter 🤭😉🤞🏻
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21091 Gepost op: zondag 12 april 2020, 10:16:56 »

 @citaat

Ik hoop dat die foto’s nooit uitlekken Wim  :D

Maar goed zonder gekheid, door het mooie weer ligt het bouwen hier even op zijn gat, vandaag lekker in de tuin zitten en genieten van het weer.

Morgen verwacht ik wel op zolder te zitten, het is dan gelijk 11 graden kouder  :(
Ik kan me bijna niet voorstellen dat we in een dag zo’n groot verschil in temperatuur hebben maar in dit land weet je het maar nooit.


Allemaal fijne paasdagen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Arnold

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21092 Gepost op: zondag 12 april 2020, 11:40:31 »

Ontspannen is ook zeker belangrijk Peter B), en je vitamine D ophalen.
Is nu ook erg warm boven.

Gr,
Arnold
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21093 Gepost op: zondag 12 april 2020, 16:06:47 »

 @citaat

Met dat ontspannen komt het werk goed Arnold, hier in het midden van het land begint er steeds meer bewolking te komen maar het is nog steeds heerlijk.

Op de zolder is het zeker erg warm straks de ramen lekker openzetten zodat de warmte er weer uit kan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

GTIBert

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Ecos-2
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21094 Gepost op: zondag 12 april 2020, 16:24:12 »

Peter,

Hier in Limboland nog steeds mooi weer.
Gelogd


Gepensioneerd Ecos-2 kleur, C-rails, AJ S88 K83, 6021, Koploper. Lokprogrammer 53900 ESU. Marklin 60971 Decoder-Programmer.

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21095 Gepost op: zondag 12 april 2020, 18:39:25 »

 @citaat

De regen is hier uitgebleven Bert en de temperatuur is nog steeds heerlijk, de ramen op zolder staan open om de warmte af te voeren.


Mvg,

Peter Degeluidsman

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21096 Gepost op: zondag 12 april 2020, 21:40:24 »

Hier ( Kluisbergen ) tot nu ok, morgen 11C....😬
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - beetje prutsen.
« Reactie #21097 Gepost op: maandag 13 april 2020, 08:10:47 »

Hallo allemaal,

Vandaag lijkt het wel herfst hier en dat betekend dat er weer tijd is voor de baan, de temperatuur op zolder is gedaald en prima om aan de slag te gaan.

Ik kan eindelijk de volledige dag ( met uitzondering van de paas brunch ) benutten  :)

Heerlijk zo’n extra dag, daar kan ik wel aan wennen  >:-D


Fijne 2e paasdag allemaal.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Wisselstraat voorzien van aandrijvingen en.........
« Reactie #21098 Gepost op: maandag 13 april 2020, 15:47:20 »

Hallo allemaal,

Vandaag alweer de nodige uurtjes op zolder doorgebracht, ik ben bezig met de wissel-straat aan de linkerkant van het station.

De wissels worden voorzien van Marklin aandrijvingen en lantaarns, alle aandrijvingen gaan eerst open om de schakelaars eruit te solderen en door te verbinden.
Daarna worden ze getest op een goede werking.

In de baan maak ik een gat zodat ik eventueel via de onderkant er nog bij kan, je weet immers maar nooit  :?







De wisselaandrijvingen worden aangestuurd door de Rosoft WDD, per WDD is het mogelijk om 8 wissels aan te sluiten.
Er komen in dit gedeelte 3 stuks WDD te zitten, deze komen op een scharnierbaar  gedeelte onder de baan.

Eerst even passen en meten  :)




Om het netjes weg te werken plaats ik er gootjes tussen en een Obo doosje waar de spanning en DCC signaal straks aangeboden worden.










Omdat de wissels altijd te korte draden hebben heb ik alvast een aantal kabels verlengt en gevlochten ( leuk werkje )  8o




Nu ga ik eerst opruimen want het begint alweer een rommeltje te worden  :)

Een kleine maar hopelijk leuke / interessante update.


Mvg,

Peter Degeluidsman 

ramdani

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: De baan van een geluidsman - Wisselstraat voorzien van aandrijvingen en.........
« Reactie #21099 Gepost op: maandag 13 april 2020, 16:24:36 »

 >:-D en zelfs met zo'n gat is het nog een gans gepruts om het er terug in te krijgen,ik heb het het mogen ondervinden,


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0
Pagina's: 1 ... 420 421 [422] 423 424 ... 477   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.051 seconden met 69 queries.