Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Dirk-Jan en 8 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Hallo allen,

Een ieder nog de beste wensen voor 2020.

Dat was het filmpje Marcel wat ik bedoelde in een vorige reactie, kon deze niet meer terug vinden. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Iedereen de beste wensen en een goed maar vooral gezond 2020


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
 @citaat @citaat

Mooie opname Jos  :thumbup: :thumbup:

Wat mij opvalt in het filmpje is dat tijdens het achteruit rijden een man op de treeplank staat, dat lijkt mij niet erg veilig en mag denk ik ook niet.
Verderop in het filmpje staan er twee mannen ook tijdens het achteruitrijden op het bordes dat ziet er toch een stukje veiliger uit.

Weet iemand wat de regels zijn?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Allereerst de beste wensen voor iedere meelezer maar ook voor jou Peter en je gezin.

Die man achterop is waarschijnlijk met de communicatie bezig met de machinist.
Die moet immers weten tot hoever ie door kan rijden met zo'n gevaarte, want dat is geen alledaagse bezigheid.

Het zou pas buiten de regels vallen, als de man achterop geen waarschuwende kleding droeg, en zich niet bezig hield met de machinist of het rangeren.
Neemt niet weg dat je wel op een kwetsbare plek staat, dus concentratie is wel vereist.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Helemaal terecht.

Net voorbij mijn achtertuin zie ik niet anders dan wat ik ook in het filmpje zag, alleen met andere wagons dan die grote trafo's.... :D
Meestal is de machinist zelfs helemaal alleen.
En zit er niemand in de cabine tijdens het rijden.

Mvg: Alex
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Als de lok radiografisch gestuurd wordt kan je dat beeld verwachten Alex, dan wordt de machinist beide nl. rangeerder en machinist ;)
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 31 december 2019, 12:34:00
@citaat @citaat



@citaat

Dat is hij zeker Wim, ik zag trouwens in het verjaardag's topic dat je vandaag 65 kaarsjes mag uitblazen nogmaals gefeliciteerd ( mag je nu met pensioen? ).


Mvg,

Peter Degeluidsman

Dank je Peter
Ben al 9 jaar met pensioen hoor 🤗🤗🤗🤗
Een prettig 2020 voor iedereen
Grtz
Wim
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
De beste wensen Peter Voor jou en de familie  :)

Mooi indrukwekkend filmpje, interessant dat er gewoon een wagon nog tussen hangt, ik zou bang zijn dat deze in stukken wordt getrokken met al dat gewicht  8o

Die wagen kan Marklin ook nog wel uitbrengen trouwens, mooi voor erbij haha
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Wat is de afstand bij de trafowagon (MƤ 48295) tussen de:
a) 1e en 4e as?
b) 1e en 8e as?
c) 1e en 16e as?
d) 1e en laatste as?

Hoe groot is de breedte van de transformator?

Dan kan ik zo'n beetje uitrekenen hoever de trafo uitzwenkt bij de minimum boogstraal van 360 mm.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
 @citaat Haha grapje zeker  B)

Is het niet handiger om te vragen hoever de trafo uitwijkt?
Dan kun je het later nog terugrekenen naar de straal

Maar de wagon is 74cm lang.

Leg een latje neer van ongeveer  60 cm lang Op de binnenste rail van de boogstraal en je komt een heel eind in de buurt  :idea:
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Citaat van: Barry1972 op woensdag 01 januari 2020, 20:49:481) Is het niet handiger om te vragen hoever de trafo uitwijkt?
2) Maar de wagon is 74cm lang.
1) Nee, want ik ga het een ander in een formule stoppen zodat de uitwijkingen bij andere boogstralen berekend kunnen worden.
2) Volgens MƤrklin:
CiteerLƤnge Ć¼ber Puffer 72,0 cm.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Hallo allemaal,


Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 01 januari 2020, 10:48:01
Allereerst de beste wensen voor iedere meelezer maar ook voor jou Peter en je gezin.

Die man achterop is waarschijnlijk met de communicatie bezig met de machinist.
Die moet immers weten tot hoever ie door kan rijden met zo'n gevaarte, want dat is geen alledaagse bezigheid.

Het zou pas buiten de regels vallen, als de man achterop geen waarschuwende kleding droeg, en zich niet bezig hield met de machinist of het rangeren.
Neemt niet weg dat je wel op een kwetsbare plek staat, dus concentratie is wel vereist.

Hoi Hans, de beste wensen terug van ons.

Ik begrijp dat die man bezig is met de positie van de trein, echter staat hij op het trapje volgens mij en hij heeft dan minimaal een hand nodig om zich staande te houden.

Ik heb net mijn VCA vol weer mogen halen en als ik dan zie wat daar allemaal in beschreven wordt dan vraag ik me wel af bij het zien van deze beelden of het toegestaan is.



Citaat van: Aliebengalie op woensdag 01 januari 2020, 11:12:07
Helemaal terecht.

Net voorbij mijn achtertuin zie ik niet anders dan wat ik ook in het filmpje zag, alleen met andere wagons dan die grote trafo's.... :D
Meestal is de machinist zelfs helemaal alleen.
En zit er niemand in de cabine tijdens het rijden.

Mvg: Alex

Hoi Alex,

Jij hebt mazzel met zo?n achtertuin  :)
Als de machinist helemaal alleen is komt er gelijk nog een andere vraag omhoog.
Heeft deze op zijn draadloze afstandsbediening ook een dodemansknop?



Citaat van: wimpietje op woensdag 01 januari 2020, 13:21:02
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 31 december 2019, 12:34:00
@citaat @citaat



@citaat

Dat is hij zeker Wim, ik zag trouwens in het verjaardag's topic dat je vandaag 65 kaarsjes mag uitblazen nogmaals gefeliciteerd ( mag je nu met pensioen? ).


Mvg,

Peter Degeluidsman

Dank je Peter
Ben al 9 jaar met pensioen hoor 🤗🤗🤗🤗
Een prettig 2020 voor iedereen
Grtz
Wim

Al 9 jaar met pensioen Wim, dat zal mij niet overkomen dat ik met mijn 56e mag stoppen.
Maar het lijkt mij wel fijn om eerder dan 67 te stoppen, ach ik denk er maar niet al te veel overna  :D



Citaat van: Barry1972 op woensdag 01 januari 2020, 17:29:27
De beste wensen Peter Voor jou en de familie  :)

Mooi indrukwekkend filmpje, interessant dat er gewoon een wagon nog tussen hangt, ik zou bang zijn dat deze in stukken wordt getrokken met al dat gewicht  8o

Die wagen kan Marklin ook nog wel uitbrengen trouwens, mooi voor erbij haha

De beste wensen terug Barry,

Ik geloof niet dat zo?n wagon snel in stukken getrokken wordt, wat te denken bij een lange container trein, ik vermoed dat de eerste wagon achter de loc meer op zijn chassis te verwerken krijgt dan de wagon in het filmpje.



Citaat van: mphoi op woensdag 01 januari 2020, 19:52:38
Wat is de afstand bij de trafowagon (MƤ 48295) tussen de:
a) 1e en 4e as?
b) 1e en 8e as?
c) 1e en 16e as?
d) 1e en laatste as?

Hoe groot is de breedte van de transformator?

Dan kan ik zo'n beetje uitrekenen hoever de trafo uitzwenkt bij de minimum boogstraal van 360 mm.

Hoi Martin,

Hij zit alweer in de doos, maar zal hem straks weer tevoorschijn halen en de afmetingen opmeten.



Citaat van: Barry1972 op woensdag 01 januari 2020, 20:49:48
@citaat Haha grapje zeker  B)

Is het niet handiger om te vragen hoever de trafo uitwijkt?
Dan kun je het later nog terugrekenen naar de straal

Maar de wagon is 74cm lang.

Leg een latje neer van ongeveer  60 cm lang Op de binnenste rail van de boogstraal en je komt een heel eind in de buurt  :idea:

Ik heb van dit soort rekenmethodes geen verstand maar ben wel benieuwd wat eruit gaan komen.

Wordt vervolgd dus  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Blijft boeiend, die Tragschnabelwagen. Ik begrijp heel goed dat Martin aan het rekenen wil. De uitzwenking is maar klein: aan beide kanten van de trafo zitten immers wagens met elk vier groepen wielen, en elk van die vier groepen kan onafhankelijk draaien om de rails te volgen. De overhang is een ander geval, die is gigantisch. De belangrijkste afstand die je nodig hebt om uit te rekenen hoe groot dat is bij allerlei bochten, is de afstand tussen de draaipunten van de bevestigingen van de draagarmen voor de trafo.

Ik ben zelf ook benieuwd naar de overhang, dus ben ik op zoek gegaan en zo vond ik op de site van Daher een zeer gedetailleerde tekening met alle maten die je maar zou willen weten (zie https://daher-projects.com/uaais-839/). In verband met copyright mag ik hem hier niet plaatsen.

De afstand tussen de draaipunten is in werkelijkheid 37700 mm, overeenkomend met 433 mm op schaal H0. Daarmee kun je al een vrij goede benadering van de overhang bij allelei boogstralen berekenen. Bijna alle overige afstanden staan ook in de tekening. Alleen de breedte zie ik niet, die moet je dan maar zelf in de tekening nameten (of schatten). Succes met het rekenwerk, Martin!
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Citaat van: Mister1736 op dinsdag 31 december 2019, 18:00:22
Hier een filmpje:



Leuk filmpje, in dat stadje ben ik wel eens geweest, woonde de oma van mijn vrouw  :)
Hebben we regelmatig met de auto gereden.

Gr Einte
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Citaat van: mphoi op woensdag 01 januari 2020, 19:52:38
Dan kan ik zo'n beetje uitrekenen hoever de trafo uitzwenkt bij de minimum boogstraal van 360 mm.

Of het topic doornemen waarnaar gelinkt wordt in deze eerder post. Gaat ook over deze wagon en staat al het nodige bij.

Citaat van: Jan22 op maandag 30 december 2019, 11:16:12
Herman05 had 'm, en zo kwam zijn foto terecht in het draadje Boogstraal en Bodemplaat:
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
 @citaat
Dat topic is zeer informatief, maar voor wie niet alleen antwoorden zoekt maar het ook nog eens wil begrijpen, is zelf uitrekenen veel leerzamer (en sommigen vinden dat ook veel leuker).
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2014

MƤrklin fahren-Ƥrger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Hoi Peter,

Ik ben dit grote rode avontuur al even aan het volgen en heb ook van alles gegoogeld.
Wat er in me opkomt, is het volgende; die wagen heeft 32 assen en weegt nogal wat, maar 8 lange rijtuigen/containerwagens/vul maar in, hebben dat ook. Dus een beetje loc moet dat makkie kunnen trekken.
En wat die overhang in bochten betreft, denk ik dat die wagen ook de buitenbocht van jouw spiralen moet kunnen nemen.
Uiteraard zonder tegemoet komend verkeer.

Het proberen waard, lijkt me.
Alleen de vitrine vind ik best zielig  O:-D

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Het verhaal over boogstraal en bodemplaat heb ik doorgelezen. Op een gegeven moment komt daar ook het "rood en GROOT" in voor. Zover ik heb begrepen wordt daar slechts Ć©Ć©n keer gerekend met een koorde. Bij het "rood en GROOT" heb je zes verschillende overhangen/koorden die op elkaar inwerken:

1. overhang/koorde van het 1e draaistel;
2. overhang/koorde van het 2e, 3e en 4e draaistel (is kleiner dan bij punt 1);
3. overhang/koorde van draaistel 1 naar draaistel 2;
4. overhang/koorde van draaistel 3 naar draaistel 4 (is kleiner dan bij punt 3);
5. overhang/koorde van 3 naar 4;
6. overhang/koorde van draaistelgroep links naar draaistelgroep rechts.

De overhangen/koorden bij 1 en 2 zijn afhankelijk van het verschuifbaar zijn van de 2 middelste assen van het betreffende draaistel.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Hallo allemaal,

Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 02 januari 2020, 08:46:40
Blijft boeiend, die Tragschnabelwagen. Ik begrijp heel goed dat Martin aan het rekenen wil. De uitzwenking is maar klein: aan beide kanten van de trafo zitten immers wagens met elk vier groepen wielen, en elk van die vier groepen kan onafhankelijk draaien om de rails te volgen. De overhang is een ander geval, die is gigantisch. De belangrijkste afstand die je nodig hebt om uit te rekenen hoe groot dat is bij allerlei bochten, is de afstand tussen de draaipunten van de bevestigingen van de draagarmen voor de trafo.

Ik ben zelf ook benieuwd naar de overhang, dus ben ik op zoek gegaan en zo vond ik op de site van Daher een zeer gedetailleerde tekening met alle maten die je maar zou willen weten (zie https://daher-projects.com/uaais-839/). In verband met copyright mag ik hem hier niet plaatsen.

De afstand tussen de draaipunten is in werkelijkheid 37700 mm, overeenkomend met 433 mm op schaal H0. Daarmee kun je al een vrij goede benadering van de overhang bij allelei boogstralen berekenen. Bijna alle overige afstanden staan ook in de tekening. Alleen de breedte zie ik niet, die moet je dan maar zelf in de tekening nameten (of schatten). Succes met het rekenwerk, Martin!

Mooie tekening Rob  :thumbup:, misschien kan Martin hier al wat mee?



Citaat van: Einte op donderdag 02 januari 2020, 09:17:46
Citaat van: Mister1736 op dinsdag 31 december 2019, 18:00:22
Hier een filmpje:



Leuk filmpje, in dat stadje ben ik wel eens geweest, woonde de oma van mijn vrouw  :)
Hebben we regelmatig met de auto gereden.

Gr Einte

Wel apart dat hij zo door een winkelstraat rijd Einte  :)
Dat kom je in Nederland zover ik weet niet tegen.



Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 02 januari 2020, 09:45:18
Citaat van: mphoi op woensdag 01 januari 2020, 19:52:38
Dan kan ik zo'n beetje uitrekenen hoever de trafo uitzwenkt bij de minimum boogstraal van 360 mm.

Of het topic doornemen waarnaar gelinkt wordt in deze eerder post. Gaat ook over deze wagon en staat al het nodige bij.

Citaat van: Jan22 op maandag 30 december 2019, 11:16:12
Herman05 had 'm, en zo kwam zijn foto terecht in het draadje Boogstraal en Bodemplaat:
Hoi Johan,

Door de drukte in mijn topic kun je wel eens iets over het hoofd zien  :)



Citaat van: Tony op donderdag 02 januari 2020, 12:27:56
Hoi Peter,

Ik ben dit grote rode avontuur al even aan het volgen en heb ook van alles gegoogeld.
Wat er in me opkomt, is het volgende; die wagen heeft 32 assen en weegt nogal wat, maar 8 lange rijtuigen/containerwagens/vul maar in, hebben dat ook. Dus een beetje loc moet dat makkie kunnen trekken.
En wat die overhang in bochten betreft, denk ik dat die wagen ook de buitenbocht van jouw spiralen moet kunnen nemen.
Uiteraard zonder tegemoet komend verkeer.

Het proberen waard, lijkt me.
Alleen de vitrine vind ik best zielig  O:-D

Grtz Tony
Hoi Tony,

De buitenbocht in de spiralen is misschien nog wel te nemen, alleen heb ik er met melders geen rekening mee gehouden om via het andere spoor te rijden.
Ook de schaduwstations kennen een richtings-verkeer.

Ik had de wagon voor de vitrine gekocht maar ga zeker eens proberen hoe ver ik kom als de rails op het maaiveld ligt.



Citaat van: mphoi op donderdag 02 januari 2020, 14:00:26
Het verhaal over boogstraal en bodemplaat heb ik doorgelezen. Op een gegeven moment komt daar ook het "rood en GROOT" in voor. Zover ik heb begrepen wordt daar slechts Ć©Ć©n keer gerekend met een koorde. Bij het "rood en GROOT" heb je zes verschillende overhangen/koorden die op elkaar inwerken:

1. overhang/koorde van het 1e draaistel;
2. overhang/koorde van het 2e, 3e en 4e draaistel (is kleiner dan bij punt 1);
3. overhang/koorde van draaistel 1 naar draaistel 2;
4. overhang/koorde van draaistel 3 naar draaistel 4 (is kleiner dan bij punt 3);
5. overhang/koorde van 3 naar 4;
6. overhang/koorde van draaistelgroep links naar draaistelgroep rechts.

De overhangen/koorden bij 1 en 2 zijn afhankelijk van het verschuifbaar zijn van de 2 middelste assen van het betreffende draaistel.
Martin begrijp ik het goed dat je nog steeds de maten die je eerder vroeg nodig hebt of kun je ze uit de tekening halen?
Ik was nog niet in de gelegenheid geweest om de wagon op te meten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Ik heb de (voorlopige) maten uit de foto gehaald. Maar de echte maten zijn altijd beter. ;) De tekening van DAHER zal ik als uitgangspunt nemen. En dan omrekenen naar 3,5 mm per voet (= 12") -> 1:87,086.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Dat wilde ik ook proberen, maar ik ontdekte al gauw dat de wagen niet precies haaks op de kijkrichting stond, het rechter uiteinde is verder van de lens verwijderd dan het linker, en wordt dus kleiner afgebeeld...
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Zo te zien is Ć©Ć©n maat in de tekening onjuist. Ik denk dat aan de rechterkant de pijl bij 12.170 te veel naar rechts doorloopt. Daardoor moet er de 620 bij opgeteld worden: 12.790.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Peter,

De besturing van de radioloc, bevat natuurlijk ook een dodemansknop 😉. Op de ?afstandsbediening? zullen we het maar simpel noemen, zit deze op. Alleen zit dit niet op deze Ludmilla 😉.

Marcel
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
 @citaat @citaat
Mphoi ?

Ik wil niet onbeschoft zijn in een ander zijn draadje, maar als je echt super geĆÆnteresseerd bent in een wiskundige berekening van deze transformator wagon die bij Peter in de vitrine komt (gewoon omdat hij deze zelf super mooi en indrukwekkend vind om te zien) zou je dan niet beter een eigen draadje hiervoor starten??

Is wel zo netjes, ook naar Peter toe  :)

Zou ook fijn zijn (of verhelderend)  trouwens als je even verteld wat jouw formule is, en wat je daar dan mee gaat doen  :)

Ik breek even in, misschien onterecht  O:-D O:-D
Niet kwaad bedoelt  :o) ik vind het een beetje verwarrend  :)
Maar niets is mij vreemd hier, want jullie kunnen zo maar beste vrienden zij. Haha
En dat weet een lezer/volger dan dus niet  :P :D
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Citaat van: Barry1972 op vrijdag 03 januari 2020, 01:26:21...maar als je echt super geĆÆnteresseerd bent in een wiskundige berekening van deze transformator wagon...Zou ook fijn zijn (of verhelderend)  trouwens als je even verteld wat jouw formule is, en wat je daar dan mee gaat doen  :)
De wiskundige berekening interesseert mij minder. Het gaat om de uitkomst: Hoever is de overhang in de boog. Met de uitkomst ga ik bekijken of mijn baan geschikt is om met die trafowagon te gaan rijden. De betreffende formules moeten nog gemaakt worden. Jij vraagt of ik die formules in een afzonderlijk draadje bekend ga maken. Want kennelijk ben je daarin geĆÆnteresseerd. Aan een draadje ga ik niet beginnen. Voor de sores die dan op mij afkomen, pas ik.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
@citaat je kan rekenen wat je wil, maar ik denk dat de kans heel erg klein is, dat er een modelspoorbaan op deze transformatorwagon berekend is.
en als je dat wil uittesten pak je 2 platte M wagonnetjes met een lat hout erop die een lengte heeft die overeenkomt met de afstand tussen de 2 draaipunten van de trafowagon.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Hallo allemaal,


Martin en Erik ik haal de wagon zo uit de verpakking hoor geen probleem.


Citaat van: Mister1736 op vrijdag 03 januari 2020, 01:15:20
Peter,

De besturing van de radioloc, bevat natuurlijk ook een dodemansknop 😉. Op de ?afstandsbediening? zullen we het maar simpel noemen, zit deze op. Alleen zit dit niet op deze Ludmilla 😉.

Marcel

Duidelijk verhaal Marcel, ik begrijp dat de Ludmilla zo i zo geen dodemansknop heeft?



Citaat van: Barry1972 op vrijdag 03 januari 2020, 01:26:21
@citaat @citaat
Mphoi ?

Ik wil niet onbeschoft zijn in een ander zijn draadje, maar als je echt super geĆÆnteresseerd bent in een wiskundige berekening van deze transformator wagon die bij Peter in de vitrine komt (gewoon omdat hij deze zelf super mooi en indrukwekkend vind om te zien) zou je dan niet beter een eigen draadje hiervoor starten??

Is wel zo netjes, ook naar Peter toe  :)

Zou ook fijn zijn (of verhelderend)  trouwens als je even verteld wat jouw formule is, en wat je daar dan mee gaat doen  :)

Ik breek even in, misschien onterecht  O:-D O:-D
Niet kwaad bedoelt  :o) ik vind het een beetje verwarrend  :)
Maar niets is mij vreemd hier, want jullie kunnen zo maar beste vrienden zij. Haha
En dat weet een lezer/volger dan dus niet  :P :D

Hoi Barry,

Ik heb er geen moeite mee dat dit in mijn topic gebeurd, in het eerste bericht is o.a. het volgende te lezen.

Hieronder een lijst met verwijzingen naar bepaalde gedeelte's uit het bouwproces.
Met deze lijst ga ik nu beginnen, omdat er erg veel berichten zijn, dit komt door de open manier van communiceren.
Het gaat in basis over treinen en de bouw maar ook alle zaken daar omheen worden besproken.


Voor mij dus geen enkel probleem.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Citaat van: mphoi op vrijdag 03 januari 2020, 13:23:55De wiskundige berekening interesseert mij minder. Het gaat om de uitkomst: Hoever is de overhang in de boog. Met de uitkomst ga ik bekijken of mijn baan geschikt is om met die trafowagon te gaan rijden.

Ah, ik dacht dat je het graag zelf wilde uitpluizen. Als je alleen de antwoorden zoekt, kan ik je wel wat verder helpen. Hieronder staan de resultaten van mijn eigen berekeningen:


   boogstraal      overhang   
   360      80,8   
   437,5      64,2   
   515      53,6   
   579,3      47,2   
   643,6      42,2   
   1114,6      23,9   

Deze getallen zijn berekend met als uitgangspunt dat er geen overhang is bij rechtdoorgaand spoor. Om te weten wat nu de afstand van de zijkant van een wagen tot het hart van de rails is, komt de helft van de breedte van de wagen er nog bij, in dit specifieke geval de helft van de breedte van de trafo.

De maten voor de berekening komen uit de eerdergenoemde detailtekening.

Het grootste deel van de overhang komt door de enorme afstand tussen de draaipunten. Die afstand is 433,3 mm in H0. Bij een boogstraal van 360 mm levert dat al 72,5 mm overhang op, bij boogstraal 437,5 al 57,4 mm. Door de constructie van de wagen liggen die draaipunten zƩlf ook al niet midden tussen de rails als de wagen door de bocht gaat. Links en rechts van de trafo zijn vier groepen van elk vier assen en de afstand tussen twee groepen is steeds 69,0 mm in H0. Bij boogstraal 360 levert dat volgens mijn berekening iets meer dan 8 mm extra overhang op, bij boogstraal 437,5 bijna 7 mm.


Wat betekent dit alles? Wel, als de Tragschnabelwagen een bocht R2 neemt, is de overhang 64,2 mm. Als er een parallelbocht R1 binnen ligt, is de standaard hart-op-hart afstand 77,5 mm. Na aftrek van 64,2 mm is daar nog maar 13,3 mm van over. De helft van de trafo lijkt me een paar mm breder, dus de trafo hangt over het binnenste spoor, maar ook niet verder. Vooropgesteld dat het binnenste spoor vrij is, kan de Tragschnabelwagen deze bocht veilig nemen. De wagen kan dus door de buitenbocht van een klimspiraal R2/R1, op voorwaarde dat de binnenbocht vrij is en er geen objecten tussen binnen- en buitenbocht zijn. Nu hoeven we alleen nog maar te wachten tot Peter het heeft uitgeprobeerd.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Hij komt dus behoorlijk naar binnen Rob, in mijn spiraal maak ik gebruik van R2 en R3 het dalen gebeurd via de R3 en dat zal geen problemen opleveren, stijgen via R2 is een ander verhaal.

Dan kom ik ongetwijfeld de draadstangen tegen  :?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Citaat van: mphoi op vrijdag 03 januari 2020, 13:23:55
De wiskundige berekening interesseert mij minder. Het gaat om de uitkomst: Hoever is de overhang in de boog.
Het is goed dat Speeltmettreintjes daar concreet op ingaat. De berekening stond hier. Formule overhanging fx=C2-(C2*C.WORTEL(1-(C.QUOTIENT((MACHT(A2;2));(4*(MACHT(C2;2))))))), met de celnamen in een spreadsheet, als toelichting.

Fijn dat het begrip "Overhang" beklijfd is. Daar deed ik het voor. Overhang en Uitzwenking zijn 2 begrippen die ik een eigen naam gaf, omdat iedereen op dit forum tot dusverre daar een eigen naam voor verzon, en dat is de manier bij uitstek om nooit verder te komen dan een benoemingsstrijd zonder formulering.

Pas als je je interesseert voor de berekening komt je verder dan ""men nemen een houtje gelijk aan het starre deel van de transformatorwagon en probere het uit".

Tuurlijk, in praktijk doe ik dat ook. Ik neem de rolmaat ter lengte van het starre deel van een wagon, en houdt die over een uitdraai van Wintrack heen om te zien of de draadstang geraakt wordt. Pas dan verleg ik de rails.

Een overhangformule geeft een uitkomst en die zegt het zelfde, zij het dat je zelf kunt ingeven hoeveel speling je daarbij wilt. Is een marge van 5 mm genoeg, of werk je zo onnauwkeurig dat 10 mm beter uitpakt? En die uitkomst kun je al gebruiken in de ontwerpfase in Wintrack of een ander goed programma.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Overhang en uitzwenken is hetzelfde toch?

In geval van sturen is het over of onderstuur

Zou dus over / onderhang  of  uitzwenken / afsnijden moeten zijn of zo iets ??
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Jan's topic 'Boogstraal en Bodemplaat' kwam ik vorig jaar al eens tegen. DaarvĆ³Ć³r wist ik dat wagens in de bocht extra ruimte naast de rails nodig hadden, en des te meer naarmate de bocht scherper was, maar bij de details had ik niet eerder stilgestaan. Zijn uitleg vond ik heel leerzaam en de begrippen uitzwenking en overhang heb ik van hem overgenomen. Voor mijn berekeningen heb ik overigens niet de formules uit zijn topic gebruikt, maar goniometrie. Komt op hetzelfde neer, er zijn meerdere wegen naar Rome.

@citaat Overhang en uitzwenking zijn in deze context nĆ­et hetzelfde (al haal ik het ook wel eens door elkaar). De overhang in een bocht is naar binnen, de uitzwenking naar buiten. De overhang van een normale wagen met twee wielstellen is afhankelijk van de boogstraal van de bocht en van de afstand tussen de wielstellen. Om precies te zijn, van de afstand tussen de draaipunten van de wielstellen. De uitzwenking van een normale wagen is eveneens afhankelijk van boogstraal en afstand tussen de wielstellen, maar bovenal ook nog van de afstand tussen buffer en het dichtstbijzijnde wielstel.

Bij benadering is de Tragschnabelwagen te vergelijken met een normale wagen met twee wielstellen. Aan beide kanten van de lading zit een 16-asser met daarop een speciale constructie voor de draagarmen voor de lading. Die draagarmen zitten op draaipunten, die 433,3 mm uit elkaar liggen. Daarmee kun je de overhang berekenen bij allerlei boogstralen. Er is echter nog iets bijzonders aan de hand: Door de unieke constructie van de 16-assers hangen de draaipunten voor de draagarmen zƩlf al een beetje over! Als je de foto van Wakkie goed bekijkt, kun je dat zien. Het is niet zo veel, maar het is nƭet verwaarloosbaar. Die extra overhang maakt de berekening voor de Tragschnabelwagen uniek.

@Peter: Inderdaad, de buitenbocht van een R3/R2 spiraal moet makkelijk kunnen. Ik heb het niet berekend, maar ik denk dat de trafo net boven de buitenste railstaaf van de binnenbocht komt. Ik kijk al uit naar jouw video (hint, hint  ;)). Als de wagen weer naar boven moet, zal hij ook de buitenbocht moeten gebruiken.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
In principe moet je de berekeningen 3x maken (of in Ć©Ć©n mega-formule vatten). Het zijn namelijk niet twee gekoppelde 16-assers, maar 8 gekoppelde 4-assers.
Even afpellen dus, de 2 gekoppelde 4 assers creƫren al een geringe overhang van het middelste draaipunt. Het 2e setje heeft uitgaande van dezelfde maten dezelfde overhang.
Deze 2 setjes (2x2x4 assen) hebben ook weer een bepaalde overhang en dƔt is de basis waar het langste deel met de trafo op rust/draait. En dit langste deel is natuurlijk verantwoordelijk voor het grootste deel van de overhang, maar de eerder genoemde 2 factoren mogen in een correcte berekening niet vergeten worden. Is dit allemaal meegenomen in de betekening?
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
 @citaat
Yep, dat heb ik meegenomen:

Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 04 januari 2020, 07:24:03Er is echter nog iets bijzonders aan de hand: Door de unieke constructie van de 16-assers hangen de draaipunten voor de draagarmen zƩlf al een beetje over! Als je de foto van Wakkie goed bekijkt, kun je dat zien. Het is niet zo veel, maar het is nƭet verwaarloosbaar. Die extra overhang maakt de berekening voor de Tragschnabelwagen uniek.
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 03 januari 2020, 17:20:38Links en rechts van de trafo zijn vier groepen van elk vier assen en de afstand tussen twee groepen is steeds 69,0 mm in H0. Bij boogstraal 360 levert dat volgens mijn berekening iets meer dan 8 mm extra overhang op, bij boogstraal 437,5 bijna 7 mm.

Ik heb geen mega-formule gebruikt maar drie berekeningen gemaakt. De twee extra leveren de genoemde 'iets meer dan 8 mm' en 'bijna 7 mm' op.

Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
OkƩ, dat is een hele geruststelling; alle getallen duizelden me kennelijk even :? (oftewel ik heb gewoon te gehaast gelezen).
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Een vierasser heeft al een overhang. Dus de berekeningen moet je 4x uitvoeren. Het is maar net hoe nauwkeurig je het wil hebben.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Tsja, daar zeg je zo wat... Inderdaad nog een fractie van een mm erbij!
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
 @citaat @citaat en  @citaat
Elk van de vierassers moet voldoende speling in de assen hebben om niet vast te komen te zitten in de bocht en dat levert inderdaad een minuscule overhang op. Dat had ik me wel gerealiseerd, maar dat beetje vond ik niet de moeite waard. Zelfs bij R1 is de extra overhang tussen twee vierassers slechts 1,7 mm. Dat had ik meegenomen, maar de overhang binnen een vierasser is maar een fractie van een mm. En zĆ³ nauwkeurig hoefde het voor mij niet.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Hallo allemaal,

Ik zie door de assen het spoor niet meer  :D

Is de berekening nu volledig uitgevoerd of wordt er nog gerekend, ik ben het spoor bijster  :)

Als ik vandaag zin heb zet ik de wagon op de rails, loc ervoor en voorzichtig de spiraal inrijden.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
En dan natuurlijk wel een rolmaat erbij om te checken of de theoretische berekeningen kloppen met de praktijk!
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 05 januari 2020, 07:32:25Is de berekening nu volledig uitgevoerd of wordt er nog gerekend
Even mijn scriptie uit 1976 er bij pakken. Dan is het zo gepiept.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
De trafowagon wijkt 83,38 mm uit bij een (rondgaande) boog met R = 360 mm.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Oei, ik zie een afwijking van 2,58mm met Peters berekening 8o.
Of heeft dit te maken met afstand hart rail / hart wagon versus afstand hart rail / binnenkant wagon?
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 05 januari 2020, 07:32:25
Als ik vandaag zin heb zet ik de wagon op de rails, loc ervoor en voorzichtig de spiraal inrijden.

Kijk: praktijk bewijst dat wat berekeningen vermoeden. Meten is weten. Ik ben benieuwd naar de fotografische bevindingen  :D
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Hallo,

Toch al even de proef op de som genomen.
Mijn draagwagen even op een R1 (360 mm) gezet en ik meet +/- 83 mm van de binnenkant van de trafo tot de hartafstand van de rail. De berekeningen van Martin lijken dus wel te juist te zijn.

Mvg, Luc
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Dan zou die trafo slechts ca. 0, 8 mm breed zijn. Staan alle draaistellen wel in een doorgaande boog?
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Martin,

Je hebt gelijk, haast en spoed zijn zelden goed.
Ik had de test gedaan met K-rail, en een bocht 2231 genomen. 8o
Daar heb ik 83 mm - 33/2 (breedte trafo) = 66.5 mm.  wat dan wel weer in de richting komt van jouw berekening. (als die hart op hart is).

Mvg, Luc
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Bij K-rail met R3 is de overhang 67,9 mm.
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 05 januari 2020, 07:32:25
Hallo allemaal,

Ik zie door de assen het spoor niet meer  :D

Is de berekening nu volledig uitgevoerd of wordt er nog gerekend, ik ben het spoor bijster  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ben ik even blij 🤗🤗🤗 , zo ben ik niet alleen....

Grtz
Wim
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De baan van een geluidsman - Het is rood en GROOT.
Martin's berekeningen zijn iets nauwkeuriger. Ik ben nieuwsgierig, dus wilde ik zijn spreadsheet begrijpen en daarmee ook de verschillen met mijn eigen berekeningen. Ik denk dat ik het door heb.
  • Hij heeft een 4-stapsberekening gedaan, ik deed er 3. De eerste stap in zijn berekening heb ik genegeerd omdat ik dat niet de moeite waard vond. Volgens zijn spreadsheet scheelt dat 0,4122920 bij R1, afgerond 0,4 mm.

  • Verder zie ik aan de 4e kolom van zijn spreadsheet dat hij het cumulatieve effect van de 4-stapsbereking nauwkeuriger heeft gedaan, wat 2,2 mm scheelt bij R1.

  • Een derde en laatste verschil tenslotte zit in de schaal: in zijn berekening is dat 3,5 mm per voet, ik had 1:87 gebruikt. Dat scheelt maar liefst 0,1 mm bij R1 :P, dat gaat natuurlijk helemaal nergens over. Ik noem het alleen maar voor de volledigheid.
Volgt iedereen het nog? Afijn, samen verklaren deze verschillen in de berekeningen het verschil in uitkomsten. Gelukkig maken die paar mm voor de praktijk niet uit, maar ik heb toch weer wat geleerd. En dat allemaal omdat Peter een Tragschnabelwagen op te kop getikt heeft :)!