Jan's topic '
Boogstraal en Bodemplaat' kwam ik vorig jaar al eens tegen. DaarvĆ³Ć³r wist ik dat wagens in de bocht extra ruimte naast de rails nodig hadden, en des te meer naarmate de bocht scherper was, maar bij de details had ik niet eerder stilgestaan. Zijn uitleg vond ik heel leerzaam en de begrippen uitzwenking en overhang heb ik van hem overgenomen. Voor mijn berekeningen heb ik overigens niet de formules uit zijn topic gebruikt, maar goniometrie. Komt op hetzelfde neer, er zijn meerdere wegen naar Rome.
Overhang en uitzwenking zijn in deze context nĆet hetzelfde (al haal ik het ook wel eens door elkaar). De overhang in een bocht is naar binnen, de uitzwenking naar buiten. De overhang van een normale wagen met twee wielstellen is afhankelijk van de boogstraal van de bocht en van de afstand tussen de wielstellen. Om precies te zijn, van de afstand tussen
de draaipunten van de wielstellen. De uitzwenking van een normale wagen is eveneens afhankelijk van boogstraal en afstand tussen de wielstellen, maar bovenal ook nog van de afstand tussen buffer en het dichtstbijzijnde wielstel.
Bij benadering is de Tragschnabelwagen te vergelijken met een normale wagen met twee wielstellen. Aan beide kanten van de lading zit een 16-asser met daarop een speciale constructie voor de draagarmen voor de lading. Die draagarmen zitten op draaipunten, die 433,3 mm uit elkaar liggen. Daarmee kun je de overhang berekenen bij allerlei boogstralen. Er is echter nog iets bijzonders aan de hand: Door de unieke constructie van de 16-assers hangen de draaipunten voor de draagarmen zƩlf al een beetje over! Als je
de foto van Wakkie goed bekijkt, kun je dat zien. Het is niet zo veel, maar het is nĆet verwaarloosbaar. Die extra overhang maakt de berekening voor de Tragschnabelwagen uniek.
@Peter: Inderdaad, de buitenbocht van een R3/R2 spiraal moet makkelijk kunnen. Ik heb het niet berekend, maar ik denk dat de trafo net boven de buitenste railstaaf van de binnenbocht komt. Ik kijk al uit naar jouw video (hint, hint
). Als de wagen weer naar boven moet, zal hij ook de buitenbocht moeten gebruiken.