Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

POEL en 7 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Hi, Peter, maar kijk nu even goed, het is toch een rode :D :D
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
 :D :D

Bij mij verdwijnen de doosje in een nog grotere doos.
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Hallo allemaal,

Citaat van: Arnold op donderdag 04 juli 2019, 07:10:27
Hi, Peter, maar kijk nu even goed, het is toch een rode :D :D

Ik ga van de week gelijk een andere bril kopen Arnold  :P


Citaat van: Kaleb op donderdag 04 juli 2019, 11:13:08
:D :D

Bij mij verdwijnen de doosje in een nog grotere doos.

Je bedoeld het eeuwige archief Henk  8o




Alle gekheid op...........

Ik zat me af te vragen of het eerder is voorgekomen dat Marklin het verkeerde product in het doosje van een ander product heeft gedaan.
In mijn collectie is het nog niet eerder voorgekomen, ik ben benieuwd of het vaker in het verleden gebeurd is?



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

online
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
waarschijnlijk ligt de fout niet bij marklin, maar bij de winkelier die de twee verschillende modelen aan een klant heeft laten zien en daarna verkeerd terug gestopt heeft in het doosje

Gr Ed
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 04 juli 2019, 19:12:18
Alle gekheid op...........

Ik zat me af te vragen of het eerder is voorgekomen dat Marklin het verkeerde product in het doosje van een ander product heeft gedaan.
In mijn collectie is het nog niet eerder voorgekomen, ik ben benieuwd of het vaker in het verleden gebeurd is?

Ha Peter,

Ik heb het bij mij nog nooit geconstateerd. Ook niet met de modellen waar het hier over gaat. Ik heb ze namelijk ook alle drie. Onberispelijk en in de correcte verpakking. Ik kan alleen maar voor je hopen dat het uiteindelijk in orde gaat komen!

Overigens lees ik nu de reactie van Ed en die geeft precies weer wat ik ook al vermoedde.
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Hallo allemaal,

@citaat @citaat

Dat dacht ik ook in eerste instantie Ed, maar in de mail van de leverancier gaf hij aan dat hij meerdere verkeerde wagons in het juiste doosje ontvangen had.


@citaat

Het zou goed moeten komen Hans, hij schreef dat hij het juiste model nog op voorraad had en dat ik me geen zorgen moest maken over de goede afloop.

Het is nu zomerstop wat de beurs in Houten betreft dus gaan er twee maanden overheen voordat er weer een beurs is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Ik denk ook dat de fout bij de winkelier ligt.
Heb je hem al gemaild, zodat hij het can checken?

Heeft Marklin de inpaklijnen strikt gescheiden, of is het net als andere fabrieken, lijn stopts en volgende product gaat er over, dan zou er een van devorigge batch nog in de machine hebben kunnen zitten, maar dat acht ik erg klein bij Marklin, zou erg slordig zijn.
Of handmatige verwisseling bij Marklin, wat ik ook erg klein schat.
Wat ik uit de video's van Marklin mag geloven, is dat dit strikt per product is.
Word het echt allemaal met de hand ingepakt bij Marklin? of is dat alleen in de video's zo?


Ik heb ook een dingetje, zat een Detlta lok in een grijze digitale doos, dus moet ook terug over 2 maanden :?
Gelukkig ken ik die man, en daar is geen kwaad/opzet in het spel, dus dat komt goed.

Gr,
Arnold
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
 @citaat

Hoi Arnold en alle anderen,

De winkelier had meerdere verkeere wagons in het juiste doosje zitten, vandaar mijn vraag.

Ik ben een aantal keren in de fabriek geweest maar dan zie je alleen maar loc,s gemaakt en ingepakt worden, die gaan gelijk na het testen het doosje in.
Dit is allemaal handwerk, het ze het met wagons doen is voor mij niet duidelijk.

Jammer dat er bij jou ook iets misgegaan is, dus ook jij moet 2 maanden wachten  :?

Ook dat zal wel opgelost worden.



Zo het weekend is begonnen en ik heb eindelijk tijd om mijn nieuwe aanwinsten op de foto te zetten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Zou er sprake kunnen zijn dat het uit een Outlet Store van Märklin komt want dan kan er nog wel eens wat mis gaan.
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Wat een gedoe om een doossie. Wat is er nu belangrijker, de inhoud of de verpakking.

Groetjes.
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Citaat van: Sprinter op vrijdag 05 juli 2019, 16:21:19
Wat een gedoe om een doossie. Wat is er nu belangrijker, de inhoud of de verpakking.

Groetjes.

De meeste doosjes gooi ik weg, nemen te veel plek in. Al het materieel staat in de vitrine of op de baan.

En voor de verkoopwaarde? Ach dat treft alleen de erfgenamen. :)
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Citaat van: iTom op vrijdag 05 juli 2019, 16:07:03
Zou er sprake kunnen zijn dat het uit een Outlet Store van Märklin komt ...
Hebben ze die dan?
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
 @citaat Martin, dacht het wel. Tijdens de open dagen in Göppingen zou dat zo maar mogelijk zijn. Er is altijd wel wat te ruimen, komt in ieder bedrijf voor.
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Citaat van: iTom op vrijdag 05 juli 2019, 16:07:03
Zou er sprake kunnen zijn dat het uit een Outlet Store van Märklin komt want dan kan er nog wel eens wat mis gaan.

Hoi Tom,

Dat lijkt mij niet waarschijnlijk, het is een nieuw uitgekomen wagon die net uitgeleverd is.


Citaat van: Sprinter op vrijdag 05 juli 2019, 16:21:19
Wat een gedoe om een doossie. Wat is er nu belangrijker, de inhoud of de verpakking.

Groetjes.

Je hebt gelijk Wim, de inhoud is belangrijker, laat het daar nu net over gaan de verkeerde wagon wordt geleverd en met het doosje is niets mis  >:-D


Citaat van: Maarten op vrijdag 05 juli 2019, 16:43:54
Citaat van: Sprinter op vrijdag 05 juli 2019, 16:21:19
Wat een gedoe om een doossie. Wat is er nu belangrijker, de inhoud of de verpakking.

Groetjes.

De meeste doosjes gooi ik weg, nemen te veel plek in. Al het materieel staat in de vitrine of op de baan.

En voor de verkoopwaarde? Ach dat treft alleen de erfgenamen. :)

Dat lees je niet vaak Maarten, de meesten bewaren de doosje ook.
Ik verkoop eigenlijk ook mijn materiaal niet maar bewaar zeker alle doosjes.


Citaat van: mphoi op vrijdag 05 juli 2019, 17:36:43
Citaat van: iTom op vrijdag 05 juli 2019, 16:07:03
Zou er sprake kunnen zijn dat het uit een Outlet Store van Märklin komt ...
Hebben ze die dan?

Ja die is er Martin, zoals Tom schrijft maar stel je er niet te veel van voor.
Er staat nagenoeg niets in de schappen, wij gaan ieder jaar die kant op maar of je met iets thuiskomt is niet zeker.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Over doosjes valt nogal wat te bomen. Ik gooi ze nooit weg. Er zit verkoopwaarde in doosjes ook bij leven zodat het niet alleen de erfgenamen treft. Bovendien heb ik teveel materieel voor de hoeveelheid spoor op de baan. Ik moet wel in doosjes bewaren anders kan ik niet mee rijden >:-D
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Begrijp ik het nu goed jouw materiaal rijd op de baan terwijl het in de doosjes zit. 8o :?
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
 :D :D :D :D
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Blikven ze wel lekker stofvrij, en kan ze dicht aan elkaar koppelen.  :D :D
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Blikven   :help: :? 8o
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Heb ik weer.
Zo zie je maar weer iedereen heeft er een andere beleving bij  :)

Ik ga mijn nieuwe aanwinsten eens op de foto zetten, na de koffie  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien foto's ).
Hallo allemaal,

Het is alweer een week geleden dat ik een bliksem bezoek aan de beurs in Houten bracht.
Voor dat ik naar binnen ging had ik afgesproken om van een forumlid iets moois over te nemen  :)










En nog twee doosjes om de draaischijf van extra sporen te voorzien.





Het is de bedoeling dat de draaischijf aangestuurd gaat worden met de nieuwe digikeijs decoder, ik dacht begrepen te hebben dat er 3 verschillende decoders uit zouden komen maar zie dat op de website nog niet terug, hier moet ik me nog even in verdiepen.
Als iemand hier al ervaring mee heeft dan hoor ik het graag.

Ik ben super blij met de draaischijf  :favorite: :favorite: :favorite:


Op de beurs zelf kwam ik een forumlid tegen die er met een eigen stand stond, ook hier kwam een stukje uitbreiding mee naar huis.








Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien foto's ).
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien foto's ).
Hi Peter,

Mooie aanwinsten heb je daar, zeker die draaischijf...  ;)
En leuk dat die ook digitaal wordt.
Ik gebruik de (oudere) decoder van Sven Brandt en ben er erg tevreden mee.
hier

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Hoi Peter

Ik vind het erg mooi aanwinsten, heb zelf ook een draaischijf en ook heb ik nog een nieuwe op de plank liggen.

Zelf bedien ik mijn draaischijf, ik ben niet thuis in de electronica wereld om digitaal te rijden en te schakelen.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Haradigi op zaterdag 06 juli 2019, 10:37:18
Hi Peter,

Mooie aanwinsten heb je daar, zeker die draaischijf...  ;)
En leuk dat die ook digitaal wordt.
Ik gebruik de (oudere) decoder van Sven Brandt en ben er erg tevreden mee.
hier

groet
Harald

Hoi Harald,

Ik ben laatst bij Bentink in Apeldoorn geweest en was onder de indruk van de aansturing, de schijf draait rustig weg en remt netjes af ( net als een loc dus  :) ).

Nu nog uitzoeken hoe het een en ander in elkaar steekt.


Citaat van: peterke33 op zaterdag 06 juli 2019, 11:41:48
Hoi Peter

Ik vind het erg mooi aanwinsten, heb zelf ook een draaischijf en ook heb ik nog een nieuwe op de plank liggen.

Zelf bedien ik mijn draaischijf, ik ben niet thuis in de electronica wereld om digitaal te rijden en te schakelen.

Hoi Peter,

Een tweede schijf op de plank  8o doe maar luxe Peter  :)
Ik ben er erg mee in mijn nopjes, als ik de filmpjes op YouTube zie hoe koploper het allemaal aanstuurt zou ik er bij wijze van spreken morgen al aan willen beginnen.

Maar er is eerst nog zoveel anders te doen aan de baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Zo Peter, je heb je zelf weer goed verwend man.
Dat zijn mooie spullen, heel veel inbouw plezier met de draaischijf.

Gr, Arnold
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
 @citaat

Dank je wel Arnold, het blijft een mooi gezicht zo,n draaischijf.

Gisteren de handleiding van digikeijs binnengehaald en een gedeelte gelezen, er wordt gesproken over de basic, basic-plus en nog een uitgebreidere versie waar me de naam nu even van ontschoten is.

Er komt ( althans zo lijkt het ) nogal wat kijken om het ding in te stellen, op een gegeven moment begon het te duizelen en heb ik het maar even laten rusten.

Ik heb het gevoel dat de basic-plus degene is die voor mijn baan / schijf het juiste model is, alleen kom ik die op de site dan weer niet tegen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Hoi Peter.
Dat zijn weer hele mooie aanwinsten! :thumbup:
De draaischijf heb ikzelf in gebruik gehad met zowel de bijgeleverde hand besturing als met de 7686/7 en deze werken allemaal prima.
Natuurlijk heb ik bij anderen veel verschillende aansturingen gezien maar dat was mij allemaal veel te ingewikkeld dus dan toch maar de "gewone" Märklin decoder.

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten en succes met de te kiezen besturing.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Mooie aanwinsten zeker.

De draaischijf, was toch niet degene die op het forum stond voor om en nabij de ?75???
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Ja het is inderdaad niet erg duidelijk. Je hebt minimaal de dr5052 nodig.  Hierin zit de basis module waarop de rest van de modules worden aangesloten, daarnaast heb je voor deze draaischijf de dr5052m nodig. Dit is de adapter print om de draaischijf rechtstreeks aan te kunnen sluiten.  Voor de positie bepaling heb je de dr5052-ext , deze is geschikt om 8 posities te kunnen bepalen. Om er meer te kunnen bepalen heb je er per 8 nog 1 nodig. Daarnaast heb je de nog niet uitgekomen dr5052-pro waarmee de decoder onder de brug wordt geplaatst welke de motor regeling over neemt. Hierover is nog niet veel bekend maar deze is eventueel makkelijk later toe te voegen.

Zelf heb ik de 5052, 5052m en 5052-ext aangeschaft, aangezien ik nog niet precies weet hoe mijn layout wordt heb ik er voor nu 1 ext aangeschaft. Ik twijfel of er geen foutje in de handleiding staat aangezien er op beide spoorstaven wordt gemeten en twijfel of dit wel correct is voor 3 rail. Dit wil ik nog gaan navragen bij Digikeijs en heb het daarom nog niet geprobeerd.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Peter,

De LTD-DEC is eenvoudig in te stellen en werkt ook prima samen met de M-draaischijf
Gebruik deze al meer dan drie jaar probleemloos.
https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:tt-dec

Cees

Edit Fred: spelfout gecorrigeerd.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Draaischijf aansturing, net als in het echt ??

Ik zou er zelf juist voor kiezen om deze met de hand te bedienen, en dus buiten het automatisch rijpatroon te houden.
Maar ieder beleeft de hobby op zijn manier en ik ben dan ook wel weer nieuwsgierig om te zien hoe dit allemaal wordt aangesloten  :) :) :)
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Hallo allemaal,


Citaat van: AlbertJan op zondag 07 juli 2019, 09:57:13
Hoi Peter.
Dat zijn weer hele mooie aanwinsten! :thumbup:
De draaischijf heb ikzelf in gebruik gehad met zowel de bijgeleverde hand besturing als met de 7686/7 en deze werken allemaal prima.
Natuurlijk heb ik bij anderen veel verschillende aansturingen gezien maar dat was mij allemaal veel te ingewikkeld dus dan toch maar de "gewone" Märklin decoder.

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten en succes met de te kiezen besturing.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Ik heb de draaischijf met de Marklin decoder nooit aan het werk gezien hier kan ik dus niet over oordelen.
De nieuwe generatie decoders laten de schijf langzaam beginnen met draaien en remmen ook weer netjes af als hij bijna op de stop positie is.



Citaat van: MdBruin op zondag 07 juli 2019, 20:33:45
Ja het is inderdaad niet erg duidelijk. Je hebt minimaal de dr5052 nodig.  Hierin zit de basis module waarop de rest van de modules worden aangesloten, daarnaast heb je voor deze draaischijf de dr5052m nodig. Dit is de adapter print om de draaischijf rechtstreeks aan te kunnen sluiten.  Voor de positie bepaling heb je de dr5052-ext , deze is geschikt om 8 posities te kunnen bepalen. Om er meer te kunnen bepalen heb je er per 8 nog 1 nodig. Daarnaast heb je de nog niet uitgekomen dr5052-pro waarmee de decoder onder de brug wordt geplaatst welke de motor regeling over neemt. Hierover is nog niet veel bekend maar deze is eventueel makkelijk later toe te voegen.

Zelf heb ik de 5052, 5052m en 5052-ext aangeschaft, aangezien ik nog niet precies weet hoe mijn layout wordt heb ik er voor nu 1 ext aangeschaft. Ik twijfel of er geen foutje in de handleiding staat aangezien er op beide spoorstaven wordt gemeten en twijfel of dit wel correct is voor 3 rail. Dit wil ik nog gaan navragen bij Digikeijs en heb het daarom nog niet geprobeerd.


Hoi Marius,

Bedankt voor deze duidelijke uitleg  :thumbup:
Volgens mij heb je bij de 5052 basis op iedere positie waar de schijf zou kunnen stoppen het klik geluid ook al draait hij door.

De 5052 plus zou dit niet doet, alleen een klik bij het starten en een klik bij het stoppen, over deze decoder zie ik op de website helemaal niets.
In de handleiding wordt er wel over gesproken.

Graag zou ik jou bevindingen willen volgen, ik ben wel benieuwd naar de vraag aan digikeijs over een of twee spoorstaven.



Citaat van: Pt2/3 op zondag 07 juli 2019, 23:42:34
Peter,

De LTD-DEC is eenvoudig in te stellen en werkt ook prima samen met de M-draaischijf
Gebruik deze al meer dan drie jaar probleemloos.
https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:tt-dec

Cees

Edit Fred: spelfout gecorrigeerd.


Hoi Cees,
Het merk ken ik wel, maar deze decoder niet, begint jou schijf ook langzaam te draaien en remt hij netjes af?
Hoe zit het met het klik geluid tijdens het draaien.

Ik hoor het graag.



Citaat van: Barry1972 op maandag 08 juli 2019, 17:36:33
Draaischijf aansturing, net als in het echt ??

Ik zou er zelf juist voor kiezen om deze met de hand te bedienen, en dus buiten het automatisch rijpatroon te houden.
Maar ieder beleeft de hobby op zijn manier en ik ben dan ook wel weer nieuwsgierig om te zien hoe dit allemaal wordt aangesloten  :) :) :)


Hoi Barry,

Ik vind het automatiseren juist leuk om te doen, met de hand rijden heb ik alleen als kind gedaan en dat is al even geleden  :)

Juist dat alles aangestuurd wordt spreekt mij erg aan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
 @citaat Als alles geautomatiseerd is lekker vanuit de luie stoel, de beentjes omhoog met een versnapering treintjes kijken :D
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
@citaat geen probleem Peter. De 5052 plus welke genoemd wordt is de 5052-ext geworden. Ja het klopt dat je een tik hoort als de draaischijf langs een positie gaat en bij met positie bepaling heb je dit alleen bij de start en stop. Dit filmpje van Karsten heb je mogelijk al gezien, hierin zijn de e verschillende modi te zien, de profi heeft altijd de ext (positie bepaling) nodig.



Je zult ook al op de site zelf gekeken hebben, maar hierbij de link naar de producten van de draaischijf

https://www.digikeijs.com/nl/digitale-modelspoor-accessoires/draaischijf-besturing.html

Ik zal je op de hoogte houden van het antwoord van Digikeijs. Ik kan helaas door omstandigheden (gezondheid) alleen niet momenteel bij mijn baan komen, maar gelukkig is deze nog niet ingebouwd waardoor de spullen wel bij mij kunnen komen.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Hallo allemaal,

Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 09 juli 2019, 07:53:20
@citaat Als alles geautomatiseerd is lekker vanuit de luie stoel, de beentjes omhoog met een versnapering treintjes kijken :D

Dat is precies de bedoeling Bas, op de knop drukken en genieten  :)


Citaat van: MdBruin op dinsdag 09 juli 2019, 10:49:07
@citaat geen probleem Peter. De 5052 plus welke genoemd wordt is de 5052-ext geworden. Ja het klopt dat je een tik hoort als de draaischijf langs een positie gaat en bij met positie bepaling heb je dit alleen bij de start en stop. Dit filmpje van Karsten heb je mogelijk al gezien, hierin zijn de e verschillende modi te zien, de profi heeft altijd de ext (positie bepaling) nodig.



Je zult ook al op de site zelf gekeken hebben, maar hierbij de link naar de producten van de draaischijf

https://www.digikeijs.com/nl/digitale-modelspoor-accessoires/draaischijf-besturing.html

Ik zal je op de hoogte houden van het antwoord van Digikeijs. Ik kan helaas door omstandigheden (gezondheid) alleen niet momenteel bij mijn baan komen, maar gelukkig is deze nog niet ingebouwd waardoor de spullen wel bij mij kunnen komen.


Hoi Marius,

Vervelend dat je even niet bij je baan kunt komen maar ook daar is een oplossing voor lees ik  :thumbup:

Ik zat net even op de site van MTE te kijken en daar zag ik nog meer modellen.

We beginnen met de:

5052A dit is de adapter die je nodig hebt voor een Marklin schijf ? 24,95

5052 basic. Dit is de meest uitgeklede versie ? 99,95

5052 EXT waarschijnlijk de uitbreidingsset voor 5052 basic? ? 49,95

5052P PRO ook dit is een uitbreidingsset ? 49,95

5052 PRO dit zou de meest uitgebreide versie zijn gezien de prijs ? 179,95

Snapt u het nog?  :)

Alleen de 5052 basic is direct leverbaar, de 5052 PRO staat in bestelling.
Het wordt er allemaal niet duidelijker op, hopenlijk komt er nog een demo ergens zodat ik het nog eens kan gaan bekijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Ik vind zo'n schijf ook erg mooi Peter.
En nu jij er zo'n mooi overzicht van benodigdheden bij zet met prijzen is de kogel al bijna door de kerk.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Ik heb net op hun site gekeken en het klopt inderdaad niet helemaal. Mogelijk ook door het wijzigen van de naam bij Digikeijs. De A in de adapter code klopt niet, het toevoegsel van -M wel. Zie ook de informatie op de site van Digikeijs zelf, link in mijn vorige bericht.
De 5052 is de basis van draaischijf controller, dit was inderdaad bij de oude benaming de 5052-basic. Nu begin je bij deze set.
De 5052-ext is inderdaad de uitbreiding voor de positie bepaling. In de oude benaming had je de 5052-plus, om dit nu te krijgen heb je de 5052 en 5052-ext nodig. De adapter om de 7286 aan te sluiten heb je ook nodig (5052-M)
De 5052-PRO zonder de extra P is de uitbreiding om de last afhankelijke motor regeling en extra uitgangen voor het lampje en seinen.
De 5052 pro van 179,95 is een oude benaming welke niet meer bestaat.  Dit zijn nu de 5052 + 5052-EXT en 5052-PRO geworden. Ook hierbij is de extra adapter nodig.

Een foto van wat ik nu heb, de 5052, 5052-EXT en 5052-M

@Dirk-Jan dit is ?174.85 bij elkaar.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Hoi Peter,

Mooie aanwinst die draaischijf  :thumbup:
Maar voordat je gaat digitaliseren met de Digikeys componenten, zou ik zeker ook hier eens naar kijken:
Motorombouwset
De draaischijf gaat hier ongetwijfeld nog smoother van draaien.

Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
@citaat Ik ben die motor ook al eens eerder online tegengekomen, deze is volgens ervaringen die ik heb gelezen een behoorlijk stukje stiller zijn. Wat ik de laatste keer merkte is zodra je de motor regeling op gelijkspanning (van mijn MS2/3) aansluit dat deze ook al een stuk stiller wordt. Bij de aansturing door de 5052 blijft deze net zo stil en hoor je eerder de klik als de motor. Voor de 5052 met eventueel de ext set zijn er geen fysieke aanpassingen nodig aan de draaischijf. Alleen voor de positie bepaling (5052-ext) moeten de spoorstaven geïsoleerd worden bij de op/af ritten van de rest van de baan.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Württembergse K op dinsdag 09 juli 2019, 18:17:10
Ik vind zo'n schijf ook erg mooi Peter.
En nu jij er zo'n mooi overzicht van benodigdheden bij zet met prijzen is de kogel al bijna door de kerk.

Sorry dat ik je op kosten jaag DirkJan  :D


Citaat van: MdBruin op dinsdag 09 juli 2019, 20:10:27
Ik heb net op hun site gekeken en het klopt inderdaad niet helemaal. Mogelijk ook door het wijzigen van de naam bij Digikeijs. De A in de adapter code klopt niet, het toevoegsel van -M wel. Zie ook de informatie op de site van Digikeijs zelf, link in mijn vorige bericht.
De 5052 is de basis van draaischijf controller, dit was inderdaad bij de oude benaming de 5052-basic. Nu begin je bij deze set.
De 5052-ext is inderdaad de uitbreiding voor de positie bepaling. In de oude benaming had je de 5052-plus, om dit nu te krijgen heb je de 5052 en 5052-ext nodig. De adapter om de 7286 aan te sluiten heb je ook nodig (5052-M)
De 5052-PRO zonder de extra P is de uitbreiding om de last afhankelijke motor regeling en extra uitgangen voor het lampje en seinen.
De 5052 pro van 179,95 is een oude benaming welke niet meer bestaat.  Dit zijn nu de 5052 + 5052-EXT en 5052-PRO geworden. Ook hierbij is de extra adapter nodig.

Een foto van wat ik nu heb, de 5052, 5052-EXT en 5052-M

@Dirk-Jan dit is ?174.85 bij elkaar.

Het is maar goed dat jij door de bomen................. ze maken het niet echt makkelijk Marius.


Citaat van: Treinofiel op dinsdag 09 juli 2019, 22:34:33
Hoi Peter,

Mooie aanwinst die draaischijf  :thumbup:
Maar voordat je gaat digitaliseren met de Digikeys componenten, zou ik zeker ook hier eens naar kijken:
Motorombouwset
De draaischijf gaat hier ongetwijfeld nog smoother van draaien.



Die motor is bij mij bekend Rolf, nu was ik bij jou favoriete treinen winkel en daar gaven ze demo?s met een standaard Fleismann en de Digikeijs aansturing.

Dat draaide erg mooi en het motor geluid was niet sterk aanwezig, ik ga het eerst zo proberen als ik me toch aan het geluid ga storen kan ik altijd nog voor deze motor kiezen.



Citaat van: MdBruin op woensdag 10 juli 2019, 10:36:19
@citaat Ik ben die motor ook al eens eerder online tegengekomen, deze is volgens ervaringen die ik heb gelezen een behoorlijk stukje stiller zijn. Wat ik de laatste keer merkte is zodra je de motor regeling op gelijkspanning (van mijn MS2/3) aansluit dat deze ook al een stuk stiller wordt. Bij de aansturing door de 5052 blijft deze net zo stil en hoor je eerder de klik als de motor. Voor de 5052 met eventueel de ext set zijn er geen fysieke aanpassingen nodig aan de draaischijf. Alleen voor de positie bepaling (5052-ext) moeten de spoorstaven geïsoleerd worden bij de op/af ritten van de rest van de baan.


Gebruiken ze een klein stukje rails voor die positie bepaling Marius?
Maak je na dit stukje rails weer een stuk rails waar je massa detectie op toepast zodat koploper weet dat de trein dit blok is binnen gereden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Ja het echt een boom ergens in het bos. Merkte vanmiddag dat ik er zelfs nog een fout in heb zitten. De 5052-pro (de ener laatste welke ze de 5052P-PRO noemen) heet de 5052-PROFI. Vanmiddag besteld bij mijn lokale dealer.

Ik ga het stukje van de draaischijf gebruiken voor de detectie en daarna kan je doen met je spoor wat je wilt. Als detectie gebruiken ze naar mijn idee een stroom detectie. Je hebt maar een klein stukje nodig zodat er een positie bepaald kan worden.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Peter, ik heb een Gert Boll decoder met faulhaber motor en een lopi 4 , zie hier het resultaat, klikken is van de schakelaar om te bedienen als test. Geluidsarm en geen positie geklik.
Gr . Jan

Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Klinkt goed, behoorlijk stil al kan je nog steeds de begin en eind klik horen. Nu is het lastig te zeggen hoe stil de ene t.o.v. de ander is. Wat ik bij mijn laatste testen merkte is dat als je de kuil dempt het geluid behoorlijk minder wordt. Er was duidelijk verschil tussen in de piepschuim verpakking en los op een loper welke over de tafel heen ligt.

Heb vandaag de vraag bij Digikeijs gesteld, ook voor de profi uitbreiding welke ik al wel besteld heb bij mijn dealer. Ik weet niet zeker of de decoder er al bij zit, de omschrijving op de site is er nu niet echt duidelijk over.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Hoi Peter.
Dat is een heleboel interessante informatie over het aansturen van de draaischijf! 8o
Ook de voorbeelden zijn mooi maar de keuze wordt (nog) niet makkelijker.
Ik ben dan ook benieuwd wat het gaat worden en naar het (eind) resultaat.

Succes met je keuze en het inbouwen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Wat mij vooral interesseert zijn de lichten en hoe die aangesloten zijn?
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
@citaat  er wordt een decoder onder de brug gemonteerd waardoor je uitgangen creëert waarop je deze seinen kunt aansluiten.

Het hoe: de decoder kan rechtstreeks worden aangesloten op de baan spanning aangezien deze aanwezig is op de brug. De lampje worden daarna aangesloten op de uitgang(en) van de decoder en bij Digikeijs wordt de decoder aangestuurd door de basis unit (5052). Zelf zou je als je dit niet heb en toch een digitale sturing hebt kunnen kijken of je centrale macro's ondersteund. Je kunt dan bijvoorbeeld aangeven dat voordat de brug mag draaien dat de seinen op rood gaan, nadat de brug op de juiste positie is weer op groen.
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Dank u voor deze info maar ik heb slechts een CS1R
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Hallo allemaal,

Ik reageer morgen even, ben erg druk op dit moment.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - U vraagt en wij draaien ( foto's ).
Hoi,

Kijk ook even in dit draadje: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule. Daar staat wel wat info. En Karst is daar ook aanwezig voor wat informatie ;)