Hallo allemaal,
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 27 mei 2019, 18:12:05
Citaat van: Degeluidsman op maandag 27 mei 2019, 17:38:38
Hoi Ben,
De klep is voor mij geen belemmering ik moet toch bukken om in het frame te komen.
Ja dat snap ik.
Het gaat er niet om of het lukt maar of het handig is tijdens de bouw: er onder kruipen, kleppie open, gaan staan, treintje op de baan zetten om proef te rijden, er weer onderuit en naar de Ecos die aan je burootje staat. En dan blijkt dat je het treintje niet kan zien want het kleppie staat nog open enz..
Maar misschien denk ik te simpel.
Hoi Ben,
Ik snap je gedachten hoor, maar als ik wil kan ik ook op de constructie gaan zitten indien nodig, mijn ECoS kan ik ook bedienen vanaf mijn ipad
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 27 mei 2019, 18:56:31
De praktijk zal uitwijzen wat handig is. Ik heb opklapbare gedeelten die ik aan de voorzijde kan optillen, maar ik moet wel eerst de bouwsels aan de achterzijde wegnemen. Anders kraak ik die tegen de achterwand...
Het is een heel gedoe en alleen bedoeld voor groot onderhoud of echte calamiteiten.
Achteraf vraag ik mij af of ik een deel niet beter schuifbaar had kunnen maken en dan opklapbaar. Eerst naar me toetrekken en dan schuin omhoog. Lastiger te maken, maar niet onmogelijk, denk ik.
Zou het jou helpen als je geen scharnierende klep maakt, maar een horizontaal wegschuivende plaat? Met ladegeleiders kun dat maken. Houd je meer zicht op je baan en de scenery komt niet 90 graden gedraaid te hangen met alle risico's van losraken en te pletter vallen... Het is maar een idee.
Ik vind dit trouwens wel mooi geconstrueerd. Ziet er solide uit!
Groet,
Peter
Hoi Peter,
Om dit gedeelte schuivend te maken heb ik niet voldoende ruimte, de plaat is 51 cm. diep en 270 cm. lang.
Als ik die 51cm. naar me toe zou schuiven blijft er te weinig ruimte over om nog achter de pc te zitten.
De hoogte in zoals het nu is neemt de minste ruimte in beslag.
Er nog iets wat zou belemmeren, als je zou schuiven dan zou de plaat over de voor lat heen moeten en wat doe je dan met de bekabeling.
Citaat van: RocnetHans op maandag 27 mei 2019, 19:30:01
Zo Peter, dat is geen kleppie meer: ik noem dat een vorstelijke klep.
Over de praktische toepassing ervan kun je idd van alles vinden, maar als je lenig wil blijven
is dit natuurlijk de oplossing. Naast het op en neer rennen naar je zolder kan ik met je klep(pie) ook zo
een hele reeks oefeningen bedenken.
Succes met de verdere bouw en nieuwe slimme oplossingen.
Hoi Hans,
Zo had ik het nog niet bekeken
Bij het bouwen loop je altijd tegen dingen aan die je dan op moet lossen, alles 100% bereikbaar hebben is volgens mij onmogelijk en dan komt de creativiteit om de hoek.
Citaat van: Treinofiel op maandag 27 mei 2019, 20:49:54
Mooi kleppie, mooie scharnieren, mooie constructie Peter.
Nu kan ik 'n keer de kunst bij jou afkijken
Hoi Rolf,
Dat mag hoor, ik kijk ook dingen bij andere af, dat vind ik zo leuk aan dit forum, je ziet dingen die je weer bij jezelf in de praktijk kunt brengen.
Wel jou bouwwerkzaamheden even in je topic laten zien, wie weet zie ik dan weer iets wat handig is bij mij
Citaat van: Jongslog op dinsdag 28 mei 2019, 07:54:54
Houd je klep dicht krijgt ineens een andere betekenis... Erg mooi gemaakt en het functioneert ook nog zo te zien. Het zou voor mij niets zijn. Dan moet je alle scenery echt netjes vastzetten en lijmen. Ik zou eerder voor een schuivende constructie hebben gekozen die horizontaal blijft. Maar de best stuurlui staan aan wal want voor mijn mangaten heb ik helemaal geen goede oplossing. De deksel er uit tillen en vervolgens moet ik iemand er bij hebben om het aan te pakken.
Hoi Henk,
Ik schreef het net al, voor een schuivende constructie ontbreekt de ruimte, ja alles moet vastgezet worden.
Ook ik zit voornamelijk alleen op zolder dus wil ik dingen in mijn eentje aan kunnen pakken, anders moet ik iedere keer een mede hobbyist vragen als er gereden wordt.
Citaat van: peterke33 op dinsdag 28 mei 2019, 11:23:28
Peter
Ik heb het gevolgd, ja mooi bedacht handig als je achteraan wat wil doen later
Hoi Peter,
Daar is het allemaal voor te doen Peter, de baan is in dit gedeelte te diep om achteraan te komen dus leek mij dit een goede oplossing.
Mvg,
Peter Degeluidsman