Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Wees blij dat het iets flexibel blijft.  :D
Anders knapt je lijmdot gewoon los bij buigen.
Lijkt me niets om je zorgen over te maken.Het geheel ligt straks toch stil op tafel.

Mvg, Robin
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Citaat van: narwal op zaterdag 13 april 2019, 09:23:54Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.
Bij weichen-walter.de
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 13 april 2019, 11:40:30Jammer dan Marklin dit nog steeds niet in zijn pakket heeft zitten.
Teveel varianten. Elk enkelvoudig wissel kan vervangen worden door een Engels wissel of een driewegwissel.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Varianten? Er zit maar één engelse wissel met een hoek van 24,3° in het C-rail programma. Ik zou al blij zijn als er ook maar één engelse wissel met een hoek van 12,1° in het programma zou zitten. Als er een slanke driewegwissel zou zijn, zou ik die ook wel willen hebben, maar die mis ik lang niet zo zeer.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Waarom wil je de railassen solderen Peter? Wat hoop je daarmee te bereiken? Ik heb ze er puur op klem in zitten.
Citaat van: mphoi op donderdag 18 april 2019, 22:16:00
Citaat van: narwal op zaterdag 13 april 2019, 09:23:54Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.
Bij weichen-walter.de
De DKW is al bijna 750 euro in deze configuratie. Reken erop dat dit grapje zo'n 1000 tot 1500 euro gekost heeft.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Laurent op vrijdag 19 april 2019, 00:40:27

De DKW is al bijna 750 euro in deze configuratie. Reken erop dat dit grapje zo'n 1000 tot 1500 euro gekost heeft.


Waanzinnig bedrag. Dat heeft mijn hele baan aan rail en wissels niet gekost. :D
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 18 april 2019, 19:40:15
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 18 april 2019, 19:36:18

CONCLUSIE

De hete lijm lijkt de winnaar  :thumbup: :thumbup:


Dat wisten we al, staat ook in de link die ik je gaf. :D

Mooi dat het vast zit. Aan de slag nu met het kruiswissel: rail lasjes solderen aan de spoorstaven en de boel verlijmen. ;)

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Het kan geen kwaad zo af en toe eens iets uit te proberen  :D
Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.


Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 18 april 2019, 19:52:31
Dag Peter.

Wat opvalt bij de proefstukjes is dat de zaagsnede veel netter is dan bij de Hosenträger ... :wink:
Ik begrijp nu dat je de beoogde lijm voor zowel verbinden als opvullen gaat toepassen.
Is het ter versteviging van de verbinding niet verstandig om enig hulpmateriaal te gebruiken?
Aan beide zijden van de middenrail is immers voldoende vlakke ruimte om hier plaatmateriaal in te passen.

Groeten,

Erik.

Dat heb je goed gezien Erik ;)
Op de daadwerkelijke wissel ga ik zeker kijken naar verbindingsmiddelen.


Citaat van: Hero op donderdag 18 april 2019, 21:18:11
Wees blij dat het iets flexibel blijft.  :D
Anders knapt je lijmdot gewoon los bij buigen.
Lijkt me niets om je zorgen over te maken.Het geheel ligt straks toch stil op tafel.

Mvg, Robin

Je hebt gelijk Robin, er moet wel wat beweging in blijven zitten.
Ja de wissel ligt stil op de tafel behalve als er een trein overheen rijd  :)


Citaat van: mphoi op donderdag 18 april 2019, 22:16:00
Citaat van: narwal op zaterdag 13 april 2019, 09:23:54Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.
Bij weichen-walter.de

Dat is een kostbare leverancier Martin, dit heeft natuurlijk met de manuren te maken.


Citaat van: mphoi op donderdag 18 april 2019, 22:26:54
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 13 april 2019, 11:40:30Jammer dan Marklin dit nog steeds niet in zijn pakket heeft zitten.
Teveel varianten. Elk enkelvoudig wissel kan vervangen worden door een Engels wissel of een driewegwissel.

Er zullen minder aantallen van verkocht worden dan andere modellen, toch denk ik dat hier wel een markt voor is.


Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 18 april 2019, 22:45:20
Varianten? Er zit maar één engelse wissel met een hoek van 24,3° in het C-rail programma. Ik zou al blij zijn als er ook maar één engelse wissel met een hoek van 12,1° in het programma zou zitten. Als er een slanke driewegwissel zou zijn, zou ik die ook wel willen hebben, maar die mis ik lang niet zo zeer.

We hebben nog genoeg te wensen Rob, en anders zit er niets anders op dat zelf de zaag ter hand te nemen  :)


Citaat van: Laurent op vrijdag 19 april 2019, 00:40:27
Waarom wil je de railassen solderen Peter? Wat hoop je daarmee te bereiken? Ik heb ze er puur op klem in zitten.
Citaat van: mphoi op donderdag 18 april 2019, 22:16:00
Citaat van: narwal op zaterdag 13 april 2019, 09:23:54Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.
Bij weichen-walter.de
De DKW is al bijna 750 euro in deze configuratie. Reken erop dat dit grapje zo'n 1000 tot 1500 euro gekost heeft.

Een hoop geld Laurent, des te meer geeft dit voldoening.
Natuurlijk is hij niet zo mooi als die van weichen-Walter, maar dat is een pro en ik ben maar een amateur  :)


Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 19 april 2019, 11:46:28
Citaat van: Laurent op vrijdag 19 april 2019, 00:40:27

De DKW is al bijna 750 euro in deze configuratie. Reken erop dat dit grapje zo'n 1000 tot 1500 euro gekost heeft.


Waanzinnig bedrag. Dat heeft mijn hele baan aan rail en wissels niet gekost. :D

Dat kan ik dan weer niet zeggen Ben, als ik mijn exell lijstje zo bekijk zit er wel iets meer aan geld in  :D
Nu hou ik straks wel dozen vol splinternieuwe rails over omdat het baanplan gaandeweg veranderd is.
Als de baan helemaal klaar is zet ik de overtollige rails in het verkoop hoekje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 19 april 2019, 12:00:54Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Voor dit soort situaties gebruik ik "Sonderlot" Art.nr. 02080 bij www.startecproducts.de ca. 25 g; ca. 5 jaar geleden voor ? 8. Even een e-mail naar info[at]startecproducts.de
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: mphoi op vrijdag 19 april 2019, 13:46:06
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 19 april 2019, 12:00:54Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Voor dit soort situaties gebruik ik "Sonderlot" Art.nr. 02080 bij www.startecproducts.de ca. 25 g; ca. 5 jaar geleden voor ? 8. Even een e-mail naar info[at]startecproducts.de

Ik gebruik Sommerfeldt Löt-öl nr 082.
Drupje op de railstaaf en solderen maar, werkt prima. Na solderen de las volgens de handleiding van Sommerfeldt schoonmaken met spiritus (kwastje er over)

Alle andere rotzooi als S39 ect is echt niet nodig.

Mvg, Johan
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 19 april 2019, 12:00:54
Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Na het solderen even met een wattenstaafje gedrenkt in de wasbenzine de boel schoonmaken.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Zo he, ik dacht dat ik je vorderingen aardig volgde Peter. Maar ik moest 4 pagina's bijlezen en dan wordt daar even een heuse Hosenträger in elkaar gezet. Mooi werk!

Ik weet dat je Nederland voor je scenery gaat gebruiken, maar waarom bouwen op een plaat? Dat zorgt m.i. nogal voor beperkingen.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Citaat van: mphoi op vrijdag 19 april 2019, 13:46:06
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 19 april 2019, 12:00:54Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Voor dit soort situaties gebruik ik "Sonderlot" Art.nr. 02080 bij www.startecproducts.de ca. 25 g; ca. 5 jaar geleden voor ? 8. Even een e-mail naar info[at]startecproducts.de

Hoi Martin,

Dit product werd mij aangeraden, en zoals je waarschijnlijk al gelezen had is dit nu in huis.
Ik heb voldoende door mij afgekeurde rails waarmee het uit kan proberen, ik hoop wel dat het werkt want anders moet ik mijn modelbouw budget weer aanspreken.


Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 19 april 2019, 14:58:27
Citaat van: mphoi op vrijdag 19 april 2019, 13:46:06
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 19 april 2019, 12:00:54Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Voor dit soort situaties gebruik ik "Sonderlot" Art.nr. 02080 bij www.startecproducts.de ca. 25 g; ca. 5 jaar geleden voor ? 8. Even een e-mail naar info[at]startecproducts.de

Ik gebruik Sommerfeldt Löt-öl nr 082.
Drupje op de railstaaf en solderen maar, werkt prima. Na solderen de las volgens de handleiding van Sommerfeldt schoonmaken met spiritus (kwastje er over)

Alle andere rotzooi als S39 ect is echt niet nodig.

Mvg, Johan

Hoi Johan,

Er zijn dus blijkbaar meerdere leveranciers voor dit klusje, nu weet ik dat S39 troep is, maar deze speciale RVS versie schijnt geen last te hebben van oxidatie.

Na het gebruik even schoonmaken kan natuurlijk geen kwaad.


Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 19 april 2019, 17:05:43
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 19 april 2019, 12:00:54
Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Na het solderen even met een wattenstaafje gedrenkt in de wasbenzine de boel schoonmaken.

Hoi Bas,

Dat zal ik zeker doen, heb jij zelf ervaring met het solderen van draden aan de rails met S39 RVS?


Citaat van: PaT op vrijdag 19 april 2019, 17:33:50
Zo he, ik dacht dat ik je vorderingen aardig volgde Peter. Maar ik moest 4 pagina's bijlezen en dan wordt daar even een heuse Hosenträger in elkaar gezet. Mooi werk!

Ik weet dat je Nederland voor je scenery gaat gebruiken, maar waarom bouwen op een plaat? Dat zorgt m.i. nogal voor beperkingen.

Hoi Patrick,

De hosentrager is erg leuk om te bouwen, het kost even moeite om de zaag in zulke dure wissels te zetten maar daarna is het gewoon gaan met die banaan / uh wissels.

Er moet nog het een en ander aan gebeuren en dat doe is samen met de buurmannen, nu met het mooie weer ligt de modelbouw even plat en geniet ik lekker van het mooie weer.

Het gedeelte waar de grote plaat ligt is het station gebied, links en rechts van het station bouw ik op de open constructie manier.

Nu niet meer zolang wachten met lezen  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Hi Peter,

Die Hosenträger is netjes gemaakt, het gaat om het functionele.
Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails en daarom op een reisje naar Treysa vele foto's gemaakt
tijdens stoomrit met de BR50-3501 over de Hellertalbahn en stuk door het Sauerland.

Deze Hosenträger in Biedenkopf tijdens water innemen via de plaatselijke brandweer.
Hoorde daar dat deze te koop is  ;)

groet
Harald

Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Haradigi op zaterdag 20 april 2019, 10:35:45
...
Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails
...
Voor de vaste Marklinbaan bij msg den bosch heb ik er jaren geleden ook een gemaakt met k rails. Het geheel op een plankje gemaakt en naderhand als een wissel ingelegd.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Haradigi op zaterdag 20 april 2019, 10:35:45
Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails ...
Je kunt je vast inlezen in het artikel "Zelfbouw Kruiswissel of Hosenträger in K-rail" in de 3rail wiki.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Haradigi op zaterdag 20 april 2019, 10:35:45

Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails en daarom op een reisje naar Treysa vele foto's gemaakt


Aan die vele foto's heb je niets lijkt me, tenzij je van k-rail afstapt en kiest voor een 2rail systeem met losse puko's.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
 @citaat
Ach Ben, ik heb zelfs geen maten genomen, gewoon interessant en het was ook niet de reden dat ik daar was.
Maar wel voor een hele leuke treinreis / vakantie.  B)

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 20 april 2019, 09:57:42
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 19 april 2019, 17:05:43
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 19 april 2019, 12:00:54
Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Na het solderen even met een wattenstaafje gedrenkt in de wasbenzine de boel schoonmaken.

Hoi Bas,

Dat zal ik zeker doen, heb jij zelf ervaring met het solderen van draden aan de rails met S39 RVS?
Ik heb inmiddels genoeg ervaring met het solderen van draden aan rails  :D

De S39 aanbrengen doe ik trouwens met een klein kwasje. Dat werkt precieser dan met het kwasje van de S39.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Ik zou zelf NOOIT S39 gebruiken, het materiaal rot nvvt weg.
De discussie hierover is al vaker gevoerd.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
hoi,

Dat ziet er mooi uit. Mooie vorderingen.  :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 13 april 2019, 09:03:46



Tot zover deze update, de volgende stap is het lijmen van alle delen.
De wissel zou dus op zijn kop gedraaid moeten worden om te verlijmen, hoe ik dit ga doen zonder dat het wissel verschuift weet ik nog niet.

Als jullie hier ideeën over hebben dan hoor ik het graag.   

Je kan een plankje op op de lijst schroeven. Dan kan je de bestaande onderplank losschroeven. Mogelijk zal je eerst wat aanpassingen aan de lijst moeten maken om het een en ander goed te krijgen.

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Haradigi op zaterdag 20 april 2019, 21:36:09

De discussie hierover is al vaker gevoerd.


Nog maar een keer dan.

S39 RVS heeft dezelfde etsende bestanddelen als Sommerfeldt olie, ik heb het beide staan en gebruikt. En ook voor Sommerfeldt geldt: schoonmaken na verwerking.

https://www.sommerfeldt.de/de/Loet-Oel--ca-15g-.html
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Haradigi op zaterdag 20 april 2019, 21:36:09
Ik zou zelf NOOIT S39 gebruiken, het materiaal rot nvvt weg.
De discussie hierover is al vaker gevoerd.
Ik zie hier geen discussie ontstaan, alleen hoe anderen hun draadjes aan rails solderen.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Met dit mooie weer staat de modelspoor hobby even op een laag pitje.
Heerlijk even een paar dagen control alt delete.


Citaat van: Haradigi op zaterdag 20 april 2019, 10:35:45
Hi Peter,

Die Hosenträger is netjes gemaakt, het gaat om het functionele.
Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails en daarom op een reisje naar Treysa vele foto's gemaakt
tijdens stoomrit met de BR50-3501 over de Hellertalbahn en stuk door het Sauerland.

Deze Hosenträger in Biedenkopf tijdens water innemen via de plaatselijke brandweer.
Hoorde daar dat deze te koop is  ;)

groet
Harald



Hoi Harald,

Dat soort uitstapjes zijn altijd leuk om te doen, en zo te zien kom je ook weer interessante items op het spoor.

Is die Hosentrager niet iets voor in de tuin  :D


Citaat van: Maarten op zaterdag 20 april 2019, 12:14:37
Citaat van: Haradigi op zaterdag 20 april 2019, 10:35:45
...
Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails
...
Voor de vaste Marklinbaan bij msg den bosch heb ik er jaren geleden ook een gemaakt met k rails. Het geheel op een plankje gemaakt en naderhand als een wissel ingelegd.

Hoi Maarten,

Heb je hem met plankje en al in de baan verwerkt? Dat soort dingen deed ik op mijn oude baan wel met scenery.


Citaat van: frenkievee op zaterdag 20 april 2019, 12:21:01
Citaat van: Haradigi op zaterdag 20 april 2019, 10:35:45
Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails ...
Je kunt je vast inlezen in het artikel "Zelfbouw Kruiswissel of Hosenträger in K-rail" in de 3rail wiki.

Hey Frank,

Zelf heb ik Wiki ook gebruikt met deze C rail variant, en daarnaast kreeg ik van Laurent en Ben handige links.
Met de link van Ben was goed in beeld gebracht hoe en waar de raillassen geplaatst moesten worden wellicht kun je deze aan onze wiki toevoegen.


Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 20 april 2019, 15:38:50
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 20 april 2019, 09:57:42
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 19 april 2019, 17:05:43
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 19 april 2019, 12:00:54
Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Na het solderen even met een wattenstaafje gedrenkt in de wasbenzine de boel schoonmaken.

Hoi Bas,

Dat zal ik zeker doen, heb jij zelf ervaring met het solderen van draden aan de rails met S39 RVS?
Ik heb inmiddels genoeg ervaring met het solderen van draden aan rails  :D

De S39 aanbrengen doe ik trouwens met een klein kwasje. Dat werkt precieser dan met het kwasje van de S39.

Hoi Bas,

Gebruik je de gewone S39 of de RVS variant? Met de eerste heb ik 35 jaar geleden ooit eens iets gesoldeerd en weet nu dat ik het anders had moeten doen, ach aldoende leert men  :)


Citaat van: ronaldk op zondag 21 april 2019, 09:49:33
hoi,

Dat ziet er mooi uit. Mooie vorderingen.  :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 13 april 2019, 09:03:46



Tot zover deze update, de volgende stap is het lijmen van alle delen.
De wissel zou dus op zijn kop gedraaid moeten worden om te verlijmen, hoe ik dit ga doen zonder dat het wissel verschuift weet ik nog niet.

Als jullie hier ideeën over hebben dan hoor ik het graag.   

Je kan een plankje op op de lijst schroeven. Dan kan je de bestaande onderplank losschroeven. Mogelijk zal je eerst wat aanpassingen aan de lijst moeten maken om het een en ander goed te krijgen.

Groet Ronald.

Hey Ronald,

Bedankt voor het meedenken  :thumbup:
Ik denk al een manier gevonden te hebben, ik moet nog even testen met het vast solderen van de raillassen en als dat goed werkt kan ik eerst via de zijkanten diverse solderingen maken en hierna het wissel in zijn geheel omdraaien en lijmen.


Citaat van: Ben den Hollander op zondag 21 april 2019, 10:53:56
Citaat van: Haradigi op zaterdag 20 april 2019, 21:36:09

De discussie hierover is al vaker gevoerd.


Nog maar een keer dan.

S39 RVS heeft dezelfde etsende bestanddelen als Sommerfeldt olie, ik heb het beide staan en gebruikt. En ook voor Sommerfeldt geldt: schoonmaken na verwerking.

https://www.sommerfeldt.de/de/Loet-Oel--ca-15g-.html

Hoi Ben,

Goed om te lezen dat de Sommerfieldt olie hetzelfde is als de S39 RVS, zoals je weet gaat er ook bovenleiding op mijn baan komen en voor het solderen hiervan komt dit dus goed van pas  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Degeluidsman op maandag 22 april 2019, 11:21:38

Goed om te lezen dat de Sommerfieldt olie hetzelfde is als de S39 RVS, zoals je weet gaat er ook bovenleiding op mijn baan komen en voor het solderen hiervan komt dit dus goed van pas  :)


Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, is een stuk handiger en sneller. Olba industrielijm, verkrijgbaar op Houten bij het Olba mannetje.

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 23 april 2019, 08:09:17Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, ...
Elektriciteit geleidende lijm?
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
 @citaat Op de meeste digitale banen is bovenleiding zuiver cosmetisch.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: mphoi op dinsdag 23 april 2019, 09:56:04
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 23 april 2019, 08:09:17Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, ...
Elektriciteit geleidende lijm?

Ik denk dat je m'n bedoeling wel snapt. Maar voor de zekerheid: nee, slechts om de boel bij elkaar te houden. ;)
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Degeluidsman op maandag 22 april 2019, 11:21:38
Gebruik je de gewone S39 of de RVS variant? Met de eerste heb ik 35 jaar geleden ooit eens iets gesoldeerd en weet nu dat ik het anders had moeten doen, ach aldoende leert men  :)
Peter,

Ik gebruik de RVS variant. Mooi dat ik deze ook kan gebruiken voor Sommerfeldt bovenleiding. Dank Ben :thumbup: :D
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 23 april 2019, 08:09:17
Citaat van: Degeluidsman op maandag 22 april 2019, 11:21:38

Goed om te lezen dat de Sommerfieldt olie hetzelfde is als de S39 RVS, zoals je weet gaat er ook bovenleiding op mijn baan komen en voor het solderen hiervan komt dit dus goed van pas  :)


Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, is een stuk handiger en sneller. Olba industrielijm, verkrijgbaar op Houten bij het Olba mannetje.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Oké, ik dacht dat je de profielen moest solderen maar lijmen klinkt ook goed  :thumbup: :thumbup:
Zover is het nog niet maar tegen die tijd kijk ik bij jou de kust wel af  :)


Citaat van: mphoi op dinsdag 23 april 2019, 09:56:04
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 23 april 2019, 08:09:17Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, ...
Elektriciteit geleidende lijm?

Hoi Martin,

De bovenleiding zal niet functioneel zijn, alle stroom komt via de rails.


Citaat van: nobody op dinsdag 23 april 2019, 10:00:27
@citaat Op de meeste digitale banen is bovenleiding zuiver cosmetisch.

Hoi Wim,

Dat zal hier niet anders zijn  :)


Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 23 april 2019, 10:20:26
Citaat van: mphoi op dinsdag 23 april 2019, 09:56:04
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 23 april 2019, 08:09:17Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, ...
Elektriciteit geleidende lijm?

Ik denk dat je m'n bedoeling wel snapt. Maar voor de zekerheid: nee, slechts om de boel bij elkaar te houden. ;)

Natuurlijk begrijp ik jou Ben  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 23 april 2019, 18:22:19
Citaat van: Degeluidsman op maandag 22 april 2019, 11:21:38
Gebruik je de gewone S39 of de RVS variant? Met de eerste heb ik 35 jaar geleden ooit eens iets gesoldeerd en weet nu dat ik het anders had moeten doen, ach aldoende leert men  :)
Peter,

Ik gebruik de RVS variant. Mooi dat ik deze ook kan gebruiken voor Sommerfeldt bovenleiding. Dank Ben :thumbup: :D

Hoi Bas,

Wel DIK insmeren  >:-D >:-D >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Vanavond is het zover, dan gaan we weer verder met de hosentrager.

Het is de bedoeling om met de raillassen aan de gang te gaan, ook gelijk proberen hoe het solderen nu gaat met een zeer klein druppeltje S39 RVS.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Succes vanavond Peter.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Oeps. :D
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
 @citaat

Dat was gisteren dus DirkJan  :) maar ik kan je wel alvast vertellen dat het allemaal gelukt is tot nu toe.


@citaat @citaat

Zo is het Martin.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
 @citaat

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
 @citaat

Hoi Henk en alle anderen,

Dit weekend hoop ik hem in elkaar te hebben zitten, heb al een paar foto?s op het rolletje staan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
 @citaat
O wat schattig Peter, je werkt nog met rolletjes!  :D
Gezien de gemiddelde leeftijd van de forumleden hier behoeft dat geen uitleg!
Wel een mooi voorbeeld van ons taalgebruik.
Grtz, Arjan
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
 @citaat @citaat

Maar hopen dat alles ook op rolletjes loopt.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Hoi Peter,

Je hebt een waar kunstwerk gemaakt van je overloopwissels, top gedaan man. :thumbup:

Wel mooi dat je bovenleiding gaat krijgen boven je baan. Succes verder.

Groet Ronald  :)
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Citaat van: ArjanBosman op zaterdag 27 april 2019, 11:08:30
@citaat
O wat schattig Peter, je werkt nog met rolletjes!  :D
Gezien de gemiddelde leeftijd van de forumleden hier behoeft dat geen uitleg!
Wel een mooi voorbeeld van ons taalgebruik.
Grtz, Arjan

Hoi Arjan,

Ja dat waren nog eens tijden met zo?n rolletje, nadat hij vol was opsturen en na een tijdje kwam de postbode ( toen nog PTT ) je foto,s brengen.

Nu met onze digitale camera?s weet je binnen een seconden of hij gelukt is :)


Citaat van: Schienenbus2012 op zaterdag 27 april 2019, 11:56:44
@citaat @citaat

Maar hopen dat alles ook op rolletjes loopt.

Hier loopt / rijd alles op rails Kees  >:-D


Citaat van: Varekamp op zaterdag 27 april 2019, 16:23:38
Hoi Peter,

Je hebt een waar kunstwerk gemaakt van je overloopwissels, top gedaan man. :thumbup:

Wel mooi dat je bovenleiding gaat krijgen boven je baan. Succes verder.

Groet Ronald  :)

Het is stiekem toch veel werk Ronald, maar het einde is in zicht, vandaag wil ik er de laatste hand aanleggen.
De bovenleiding krijg ik helaas niet  8o die moet ik gewoon kopen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Ik had jullie graag het resultaat van mijn Hosenträger willen laten zien, het was veel werk en ik heb een hoop foto,s gemaakt.
Helaas krijg ik geen enkele foto geüpload naar Tinypic op dit moment  :-( :-(

Dat gebeurt de laatste tijd wel vaker en als je later het opnieuw probeert werkt het weer.

Jullie houden deze update van mij tegoed.

Ik vraag nog even jullie geduld, ik zal morgen na mijn werk een nieuwe poging wagen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
 @citaat
Wij wachten in volle spanning af Peter!
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
 @citaat @citaat

En nu maar hopen dat ik kan slapen van alle spanning.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Misschien tijd om over te schakelen naar imgur of ander alternatief ;)

We wachten vol ongeduld :D
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
 @citaat
@citaat @citaat
@citaat @citaat @citaat

Frank en Kees, ik hoop dat het vanavond allemaal weer werkt het is wel vaker gebeurd, misschien is het dan te druk op de server?


Pitje, ik heb bijna 5000 foto?s daar geüpload en ben bang dat bij het switchen naar een andere aanbieder mijn huidige foto?s verloren zullen gaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Ik ga vanavond meteen kijken naar de foto's.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Ik ga een nieuwe poging doen om de foto's online te krijgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
we wachten met spanning op de resultaten

succes met up loaden

Gr Ed
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Duurt wel lang, dat wachten :D
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
je laat jezelf toch niet opjagen hè  :D :P