Nieuws: Door het Corona virus zijn alle bijeenkomsten tot 1 juni uitgesteld. Onze kalender is hierop aangepast.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.
Pagina's: 1 ... 390 391 [392] 393 394 ... 426   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman - 3 nieuwe aanwinsten.  (gelezen 4169835 keer)

Hans Biere

• Stamgast
  • Carpe diem
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
« Reactie #19550 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 11:05:50 »

Mooie lok, mooi geluid.  :thumbup: Dus mooie aanwinst, Peter. Veel plezier ervan. De IC versie overweeg ik nog...
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Wico

• Stamgast
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
« Reactie #19551 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 11:18:00 »

Peter,

Dat is een hele mooie uitbreiding! Veel plezier er mee.

Groeten,
Wico

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
« Reactie #19552 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 11:21:36 »

B) Mooie lokkie heb je er weer bij, maar de rijeigenschappen vind ik bijzonder matig. :o)

Dirk-Jan

Maarten Marklin

• Stamgast
  • Gepensioneerd NS'er
    • Burgberg
« Reactie #19553 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 11:56:12 »

Mooie lok heb je gescoort!
Met vriendelijke groeten, Maarten. 
Mijn modelbaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73285

Hitmaan

• Vaste Gast
« Reactie #19554 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 12:20:07 »

Mooie aanwinst

Wat is het geluid bij het snel remmen, piepen of iets anders. 

Met vriendelijke groeten,

Tony

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #19555 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 13:40:36 »

Hallo allemaal,

Peter.

Mooie sound komt uit deze loc.
Veel rijplezier ermee.

Mvg bert

Dank je wel Bert  :thumbup: :thumbup:

Mooie lok, mooi geluid.  :thumbup: Dus mooie aanwinst, Peter. Veel plezier ervan. De IC versie overweeg ik nog...

Dank je wel Hans  :thumbup: :thumbup: Ik zou het doen die IC versie laten komen, op de beurs in Dortmund stond hij al in de vitrine maar volgens het kaartje komt hij 3e kwartaal pas van de lopende band.

Peter,

Dat is een hele mooie uitbreiding! Veel plezier er mee.

Groeten,
Wico

Dank je wel Wico  :thumbup: :thumbup: dat gaat helemaal lukken  :)

B) Mooie lokkie heb je er weer bij, maar de rijeigenschappen vind ik bijzonder matig. :o)

Dirk-Jan

Dank je wel Dirk-Jan  :thumbup: :thumbup: Ik ben het met je eens de loc rijd voor geen meter hij zit alweer in de doos  :D

Mooie lok heb je gescoort!

Dank je wel Maarten  :thumbup: :thumbup:

Mooie aanwinst

Wat is het geluid bij het snel remmen, piepen of iets anders. 

Dank je wel Tony  :thumbup: :thumbup: het geluid bij het remmen heb ik nog niet gehoord, dat komt t.z.t. wel hij zit namelijk alweer in de doos.

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 april 2019, 15:18:32 door Degeluidsman »

Ben den Hollander

• Gast
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
« Reactie #19556 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 16:41:36 »

......... natuurlijk ook even bij Marklin langs geweest, hier had ik de draaischijf verwacht maar die schitterde van afwezigheid......

Het is verdacht stil. Heb je niet effe gevraagd of de schijf nog komt?

Gr, Ben.

Schienenbus2012

• Stamgast
  • Kees Hulstein
« Reactie #19557 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 19:24:12 »

Mooie loc en fraaie geluiden.  :thumbup:

robert39

• Stamgast
  • Midwolda C.S. is mijn NS wereld
    • Midwolda C.S.
« Reactie #19558 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 20:45:14 »

mooie BR147 Peter  :thumbup: :thumbup: Mocht deze ook hier in Nederland komen rijden, komt hij hier ook op het lijstje :thumbup: :thumbup: ;)
Groet Robert

Midwolda C.S.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #19559 Gepost op: zondag 07 april 2019, 09:25:57 »

Hallo allemaal,

......... natuurlijk ook even bij Marklin langs geweest, hier had ik de draaischijf verwacht maar die schitterde van afwezigheid......

Het is verdacht stil. Heb je niet effe gevraagd of de schijf nog komt?

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Nee ik heb het niet gevraagd, ik spreek steenkolen Duits en het was niet normaal druk.
Je zou verwachten dat hij prominent aanwezig zou zijn, maar helaas.

Er stond wel weer een andere modelbaan in de stand en hierin zat de oude Marklin / Fleismann in verwerkt.

Die laatste vind ik nog steeds veel mooier dan de foto,s die we al eerder zagen.

Mooie loc en fraaie geluiden.  :thumbup:

Dank je wel Kees,
Ik ben er ook erg blij mee weer eens wat anders kwa uiterlijk.

mooie BR147 Peter  :thumbup: :thumbup: Mocht deze ook hier in Nederland komen rijden, komt hij hier ook op het lijstje :thumbup: :thumbup: ;)

Hoi Robert,

Ik denk dat hij op de Betuwe lijn wel zou rijden?
Gewoon kopen dan ben je alvast voorbereid  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman

Kelderspoorder

• Stamgast
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
« Reactie #19560 Gepost op: zondag 07 april 2019, 09:36:15 »

Peter,

een mooie loc met mooie sound,
veel plezier ermee

grts Freddy
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #19561 Gepost op: zondag 07 april 2019, 17:00:53 »

@citaat

Dank je wel Freddy, ik ben erg blij met mij  nieuwe aanwinst.

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: zondag 07 april 2019, 20:06:28 door Degeluidsman »

Württembergse K

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #19562 Gepost op: zondag 07 april 2019, 17:24:36 »

Prachtige loc Peter met (veel) mooie geluiden.
Groeten van DirkJan.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #19563 Gepost op: zondag 07 april 2019, 20:07:22 »

@citaat

Dank je wel DirkJan.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #19564 Gepost op: zondag 07 april 2019, 20:15:59 »

Hallo allemaal,

Ik was nog vergeten te vertellen dat het aanmelden van deze loc vreemd verliep  8o

Nadat ik hem op de rollerbank had gezet begon de loc gelijk op volle snelheid te rijden terwijl de ECoS bezig was hem uit te lezen ( MFX staat nog aan ).
Dit uitlezen duurde veel langer dan normaal.

Nadat de loc volledig was ingelezen en ik hem geselecteerd had en aan de snelheid,s knop draaide kon ik de snelheid aanpassen.
Nu begrijp ik dat ( als analoge modes aan staat ) de loc vol gas geeft maar zoals gezegd na het draaien aan de snelheid,s knop kon ik de snelheid regelen??

Nu stond de analoge modes in deze loc aan en je zou verwachten dat hij ondanks de snelheid,s knop hij gewoon vol gas zou blijven rijden maar dat deed hij dus niet.

Natuurlijk heb ik de analoge modes nu uitstaan, ik heb dit nog nooit eerder aan de hand gehad.

Als straks het maaiveld ligt komt er een einde aan MFX op mijn baan en ga ik zoveel mogelijk DCC en Motorola rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman

ArjanBosman

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #19565 Gepost op: maandag 08 april 2019, 07:17:35 »

Hi Peter,
Bijzondere start voor de loc.
Wat is wat jou betreft het voordeel van alleen DCC of Motorola rijden op de baan?
Grtz, Arjan
Na het plannen maken worden nu de eerste bouwdelen zichtbaar .....

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #19566 Gepost op: maandag 08 april 2019, 09:04:45 »

Fraaie loc, Peter  :thumbup:

Mooi sober uiterlijk, zodat je de vorm goed kan zien. Ik vind vooral de zijkant wat extra's hebben.
Wat ik me afvraag; kun je al die geluiden ook automatisch oproepen in koploper of anderszins ?
Dus; trein nadert station en toetert op een bepaalde plek. Of bepaalde omroep op het station.

Grtz Tony
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
« Reactie #19567 Gepost op: maandag 08 april 2019, 09:49:28 »

Hoi Peter

Dat is weer een mooie aanwinst, denk dat je bijna meer locs hebt dan M zelf  :D :D

ceess

• Stamgast
  • Railbusfan
« Reactie #19568 Gepost op: maandag 08 april 2019, 09:56:59 »

Dat is weer een fraaie aanwinst erbij,\ Peter.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #19569 Gepost op: maandag 08 april 2019, 18:27:30 »

Hallo allemaal,

Hi Peter,
Bijzondere start voor de loc.
Wat is wat jou betreft het voordeel van alleen DCC of Motorola rijden op de baan?
Grtz, Arjan

Hoi Arjan,

Eens in de zoveel tijd heb je bij meerdere MFX loc,s dat ze zich spontaan gaan aanmelding zelfs tijdens het rijden  8o

Ik heb een ECoS en die werken met id,s als ik bv een MFX loc wis schuiven alle andere MFX,s loc,s een id op en gaat het fout als ik met koploper rij.
Die stuurd namelijk id,s aan.

Fraaie loc, Peter  :thumbup:

Mooi sober uiterlijk, zodat je de vorm goed kan zien. Ik vind vooral de zijkant wat extra's hebben.
Wat ik me afvraag; kun je al die geluiden ook automatisch oproepen in koploper of anderszins ?
Dus; trein nadert station en toetert op een bepaalde plek. Of bepaalde omroep op het station.

Grtz Tony

Hoi Tony,

Die zijkantheeft zeker iets extra,s dat is ook de reden dat ik hem zo mooi vind.

In koploper kan ik zeker geluiden op bepaalde plekken laten horen maar het kan nog veel meer, zo kan ik bv in het zelfde blok een geluid laten horen is hij vanuit een bepaald blok komt, komt hij uit een ander blok dan kun je die weer uitsluiten of een ander geluid starten het kan allenmaal  :)

Op mijn oude baan maakte ik daar al veelvuldig gebruik van.

Hoi Peter

Dat is weer een mooie aanwinst, denk dat je bijna meer locs hebt dan M zelf  :D :D

Hey Peter,

Dat zou niet best zijn Peter als ik er meer zou hebben als Marklin, ik heb er wel een paar maar een super grote collectie is het ook weer niet maar ik ben er tevreden mee  :D

Dat is weer een fraaie aanwinst erbij,\ Peter.  :arrow: :thumbup: :thumbup:

Dank je wel Cees, ik kan er weer even tegen aan  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: maandag 08 april 2019, 20:04:05 door Degeluidsman »

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #19570 Gepost op: dinsdag 09 april 2019, 12:39:48 »

@citaat Dat maakt het gebruik van de geluiden wel extra leuk, Peter  :P

Nu begrijp ik ook beter het nut en de aantrekkelijkheid ervan.
( Voor hen die graag automatisch en digitaal rijden )

Grtz Tony
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #19571 Gepost op: woensdag 10 april 2019, 17:59:30 »

Hallo allemaal,

@citaat

Dat klopt Tony, je baan wordt er een stuk levendiger van.

Op mijn oude baan stond op het middelste station een perronchef die zijn spiegelei omhoog kon doen.
Ik had het zo ingesteld dat er eerst een fluit klonk, toen 2 seconden later deed de perronchef zijn spiegelei omhoog, daarna hoorde je de deuren sluiten en een paar seconden later vertrok de trein.

Dit werd allemaal aangestuurd door koploper, het inregelen van dit soort acties is erg leuk om te doen en ik kan het je aanraden.

Ben je alle geluiden even zat dan zit er een soort hoofdschakelaar in koploper waarmee je alle geluiden uit kunt schakelen.

Er zit ook zo,n schakelaar voor rokende schoorstenen, gemak dient de mens  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 april 2019, 18:13:25 door Degeluidsman »

Robtrein

• Vaste Gast
  • Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.
    • Rob's Modeltreinen
« Reactie #19572 Gepost op: woensdag 10 april 2019, 18:08:25 »

Dit werd allemaal aangestuurd door koploper, het inregenen van dit soort acties is erg leuk om te doen en ik kan het je aanraden.

Peter,

Water is toch slecht voor de elektronica en andere onderdelen van de modeltreinbaan??? >:-D

Rob,die weet dat het inregelen moet zijn.
http://robmanenschijn.blogspot.nl/
Z21 met maintenance V1.14
Roco Multimauszentrale Pro met Multimaus-Pro.
ESU Lokprogrammer en decodertester.
Marion Zeller rollerbank.
Train Controller Gold 9B1.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #19573 Gepost op: woensdag 10 april 2019, 18:13:58 »

Gelijk aangepast Rob  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

• 3rail Events team
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
« Reactie #19574 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 09:03:46 »

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden liet ik mijn baanplan zien en daarop kreeg ik meerdere reacties, een daarvan was van Ben ( spoorman ) waarom ik in mijn station geen hosenträger bouwde om hiermee A en B sporen te creëren.

Tja daar vraag je me wat, het kost wel een paar centen ( 4 slanke wissels, kruising, aandrijvingen en een hoop bloed zweet en.......).

Na een tijdje wikken en wegen toch besloten om het te gaan proberen, met Laurent hier van het forum wat contact en tips gehad wat er allemaal bij komt kijken en waar we op moesten letten.

Even daarna heb ik alvast een mal gemaakt, door deze mal ligt de hart afstand gelijk goed.

Omdat het nogal wat is om in dure wissels de zaag te zetten heb ik mijn buurman Aad gevraagd om te helpen en we hadden geestelijke steun van mijn andere buurman Sander  :)

Nauw daar gaan we dan ( jetzt geht's los ).

We hadden afgesproken om het bouwen te beginnen op zaterdag morgen, om 9 uur stond Aad voor de deur en na een bakkie koffie was het zover.
De huiskamer was een goede plek om aan de slag te gaan, op de tafel eerst karton gelegd want ik wil geen ruzie met de vrouw de huizes  >:-D

Wat gelijk opvalt is dat de wissels niet 100% recht zijn, hier ligt het eerste slachtoffer  :)

Van Laurent had ik nog een link gekregen met voorbeelden, en natuurlijk onze eigen Wiki bekeken.
Aad heeft een lintzaag en deze kwam goed van pas.

De eerste zaagsneden zitten erin, eerst de zijkant ingezaagd, tussen de bielzen zie je nu een potloodstreepje.
Omdat je hier met de lintzaag niet kunt komen maken we gebruik van een Dremel met diamant schijfje.

De volgende foto is helaas niet scherp maar je kunt toch zien dat er in de lengte richting in het wissel gezaagd is.

Na al deze handelingen ziet het wissel er zo uit.

Dat smaakt naar meer  :)

Voor de afwisseling gaan we eerst het kruiswissel zelf een stukje kleiner maken.

Dit blijft er over nadat de zaag zijn werk gedaan heeft.

Als je twee wissels in de mal legt kom je er achter dat je aan de binnenzijde met de ballast tegen elkaar aanloopt, na het aftekenen de Dremel erin gezet.

Even passen en meten, dit doe je eigenlijk de hele dag, de kieren in de ballast worden later opgevuld.

Het kruiswissel weer verder toegetakeld.

We hebben de smaak te pakken  :)

Voor de doorlopende sporen moeten nog twee passstukjes gemaakt worden.

Na een volle dag bouwen zijn we tot het volgende resultaat gekomen.

Tot zover deze update, de volgende stap is het lijmen van alle delen.
De wissel zou dus op zijn kop gedraaid moeten worden om te verlijmen, hoe ik dit ga doen zonder dat het wissel verschuift weet ik nog niet.

Als jullie hier ideeën over hebben dan hoor ik het graag.   

Zoals ik al eerder schreef, bloed zweet en heel veel werk  :D maar dan heb je ook wat.

Mvg,

Peter Degeluidsman ( met hulp van Laurent, Aad en Sander ).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 april 2019, 09:08:45 door Degeluidsman »

narwal

• Vaste Gast
« Reactie #19575 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 09:23:54 »

Goedemorgen Peter (& team),

Petje af! Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.  :thumbup:

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

Ben den Hollander

• Gast
« Reactie #19576 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 09:32:44 »

Ik kan het niet goed zien maar heb je wel van raillasjes gebruik gemaakt? Dan liggen spoorstaven in ieder geval voor een groot deel in lijn.

Hier een voorbeeld: http://www.web-hgh.de/ppt-dl/doc/ext/C-Gleis-Hosentraeger.pdf

Eno2605

• Toffe Gast
  • Carpe Diem
« Reactie #19577 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 09:33:52 »

Wat een werk Peter, maar het resultaat is super geworden!
Egon

AlbertJan

• Speciale Gast
« Reactie #19578 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 09:37:34 »

Hoi Peter en helpers.
Het eerste begin ziet er al veel belovend uit maar het afwerken zal nog de nodige moeite kosten.
Zelf heb ik enige jaren geleden van een andere modelbouwer een soortgelijke constructie overgenomen maar deze sneuvelde bij het afbreken van het baangedeelte waar dit in verwerkt was.
De lijm was niet sterk genoeg om het geheel na demontage bij elkaar te houden maar op de baan lag dit uitstekend en werkte voortreffelijk.
Ik zou zelf dan ook een vullende lijm (b.v. epoxy) gebruiken op alle verbindingen, natuurlijk moet dit dan wel aan de onderzijde gebeuren en dan moet je er ook nog voor zorgen dat de lijm die door de kieren komt, niet op de rails of bielzen kan komen.

Kortom een flinke en precieze klus die jou (en je hulptroepen) zeker wel toevertrouwd is.

Veel plezier en succes met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Hitmaan

• Vaste Gast
« Reactie #19579 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 09:43:52 »

De wissel zou dus op zijn kop gedraaid moeten worden om te verlijmen, hoe ik dit ga doen zonder dat het wissel verschuift weet ik nog niet.

De wissels laten liggen in de mal. klemmen met stukjes hout of een plaatje er op. Omdraaien de handel.
Bodem verwijderen.
Onderkant ligt open om verlijmt te worden.

Even de situatie van 2 zijdes bekijken  :D

Tony

Jongslog

• Vaste Gast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
« Reactie #19580 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 09:58:34 »

Is de wissel of de houten balk niet recht? Het resultaat ziet er goed uit in elk geval! Passend plankje in de mal en er nog eentje overheen vastmaken en de boel omdraaien lijkt mij.
Aan de onderkant hete lijm om de boel de fixeren? Aan de bovenkant de naden vullen met Noch 09376 Ballast? En de rail-lasjes waar Ben het over heeft zijn denk ik ook verstandig.

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #19581 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 10:24:48 »

Ik duim voor de goede afloop, Peter  :thumbup:

Grtz Tony

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #19582 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 10:29:20 »

Hi Peter en de buurmannen,

Dat ziet er goed uit.
Ook handig om een mal te maken misschien kan je ze nu ook in productie nemen voor andere Forumers.    ;)

groet
Harald

Fredje

• Stamgast
  • Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...
« Reactie #19583 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 10:32:42 »

:) Mooi project ... super job

Groeten Freddy
Systeem CS 2 + iTrain + HSI 88

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.0

frank-103

• Stamgast
    • Frank-103
« Reactie #19584 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 11:12:05 »

Steken de puko's niet boven de rails uit? In verband met de sleper die de rails niet mag raken. 
Als je dan de hosentrager op zn kop op een glasplaat legt gaat het juist fout!
Het is hachelijk!

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
« Reactie #19585 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 11:22:30 »

:roll: Ik heb ook een idee;
Aluminiumfolie strak in de mal leggen, goed in de hoeken aandrukken zonder hobbels,
dan alle raildelen er weer in leggen op de goede positie, dus zo als het er nu ook in ligt.
Alle naadjes vanaf de bovenkant lijmen met superlijm, niet teveel laten druppen.
Goed laten drogen en dan zou je de Hosenträger voorzichtig op moeten kunnen pakken en omkeren.
De lijm vlekken kan je later wegwerken met wat grijze verf en ballast.
En de eventueel plakkende stukjes alufolie aan de onderkant er afkrabben.

Dirk-Jan

N.B. zonder alufolie plak je de rails vast aan het hout, wel mooi voor aan de muur natuurlijk als moderne railkunst 8)

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #19586 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 11:40:30 »

Hallo allemaal,

Goedemorgen Peter (& team),

Petje af! Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.  :thumbup:

Hoi Marcel,

Dank je wel voor het compliment, Als we de manuren gaan berekenen is hij zeker onbetaalbaar en hij is nog niet eens klaar.
Jammer dan Marklin dit nog steeds niet in zijn pakket heeft zitten.

Ik kan het niet goed zien maar heb je wel van raillasjes gebruik gemaakt? Dan liggen spoorstaven in ieder geval voor een groot deel in lijn.

Hier een voorbeeld: http://www.web-hgh.de/ppt-dl/doc/ext/C-Gleis-Hosentraeger.pdf

Hoi Ben,

Op de nu gemaakte foto's zitten nog geen raillassen, daar waren we nog niet aan toegekomen het zakje ligt klaar.

Op de foto's uit jou link is duidelijk te zien waar ze moeten komen en daar gaan we zeker nog mee aan de slag.

Wat een werk Peter, maar het resultaat is super geworden!

Hoi Egon,

Ja veel werk, we zijn van 9 tot 18 uur bezig geweest, maar het is super leuk om te doen.
Dank voor je compliment.

Hoi Peter en helpers.
Het eerste begin ziet er al veel belovend uit maar het afwerken zal nog de nodige moeite kosten.
Zelf heb ik enige jaren geleden van een andere modelbouwer een soortgelijke constructie overgenomen maar deze sneuvelde bij het afbreken van het baangedeelte waar dit in verwerkt was.
De lijm was niet sterk genoeg om het geheel na demontage bij elkaar te houden maar op de baan lag dit uitstekend en werkte voortreffelijk.
Ik zou zelf dan ook een vullende lijm (b.v. epoxy) gebruiken op alle verbindingen, natuurlijk moet dit dan wel aan de onderzijde gebeuren en dan moet je er ook nog voor zorgen dat de lijm die door de kieren komt, niet op de rails of bielzen kan komen.

Kortom een flinke en precieze klus die jou (en je hulptroepen) zeker wel toevertrouwd is.

Veel plezier en succes met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Jammer om te lezen dat jou exemplaar gesneuveld is tijdens de demontage  :-(
Het afwerken zal zeker nog de nodige tijd in beslag nemen maar dat kan in de avond uren gebeuren, naar de lijm ga ik een googelen en kijken wat er geadviseerd wordt.

Dank je wel voor je compliment.

De wissels laten liggen in de mal. klemmen met stukjes hout of een plaatje er op. Omdraaien de handel.
Bodem verwijderen.
Onderkant ligt open om verlijmt te worden.

Even de situatie van 2 zijdes bekijken  :D

Hoi Tony,

Bedankt voor het meedenken, daar had ik zelf ook aan gedacht maar de vuren laten zitten aan de bovenkant geschroefd op de onder plaat.
Dus de bodem verwijderen wordt lastig.

Is de wissel of de houten balk niet recht? Het resultaat ziet er goed uit in elk geval! Passend plankje in de mal en er nog eentje overheen vastmaken en de boel omdraaien lijkt mij.
Aan de onderkant hete lijm om de boel de fixeren? Aan de bovenkant de naden vullen met Noch 09376 Ballast? En de rail-lasjes waar Ben het over heeft zijn denk ik ook verstandig.

Hoi Henk,

Het wissel is niet 100% recht, daar hebben ze alle 4 last van.
De onder plaat zit dus vastgeschroefd aan de vuren latten, maar de raderen draaien hier op volle toeren ik zou wellicht ( op de plaatsen waar gelijmd moet worden ) sparingen kunnen maken  :idea:
Dr rails zelf kan ik dan met de bekende scroefjes vastzetten om alles op zijn plaats te houden.

De naden gaan zeker gevuld worden en de raillassen geplaatst.

Dank je wel voor het compliment.

Ik duim voor de goede afloop, Peter  :thumbup:

Grtz Tony

Dank je wel Tony, die steun kan ik goed gebruiken.

Hi Peter en de buurmannen,

Dat ziet er goed uit.
Ook handig om een mal te maken misschien kan je ze nu ook in productie nemen voor andere Forumers.    ;)

groet
Harald

Hoi Harald.

Een productie zal ik er zeker niet van gaan maken, want dan wordt het onbetaalbaar.
Dan kun je beter in Duitsland naar die bekende wissel bouwer gaan ( ben zijn naam even kwijt ).

:) Mooi project ... super job

Groeten Freddy

Dank je wel Freddy.

Dag Peter.

Ik zou de hele Hosenträger ondersteboven op een glasplaat leggen.
Op die manier zijn alle railstaven gelijk op hoogte en valt het optisch te controleren door het glas.
Voor de uiteinden zou ik twee hulpstukken maken die zorgen dat de onderlinge afstand juist blijft.
Hiervoor zullen dan een viertal rails opgeofferd moeten worden en die op twee plankjes schroeven.
De constructie onderling verbinden met twee componentenlijm en eventueel delen opvullen ermee.
Hot-glue blijft enigszins flexibel en wordt ook niet echt hard, wellicht wel toepassen om op te vullen.

Gezien jouw gedegen aanpak van elk item van de modelbaan, had ik eigenlijk wel strakker zaagwerk verwacht ... :roll:
Ik wens je veel succes met verder construeren en completeren, ook voor komende Hosenträger nummer twee!

Groeten,

Erik.

Hoi Erik,

Bedankt voor je tips, mocht mijn net geopperde idee niets worden ga ik met jou idee aan de haal.

Het zaagwerk is niet 100% strak, dat is ook niet te doen uit de hand, als ik kijk naar de andere voorbeelden op het net heeft iedereen zo,n beetje hetzelfde.
Nu gaat dit nog opgevuld worden, maar het lijkt erger dan het is.
Op de deze foto kun je dit goed zien.

Een tweede Hosenträger gaat er niet komen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman.

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #19587 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 11:42:19 »

Dirk-Jan en Frank,

Op jullie reacties reageer is straks even ( die kwamen binnen tijdens het typen van mijn reacties  :) )
Ik moet nu eerst andere verplichtingen na komen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #19588 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 12:32:09 »

Ziet er goed uit Peter. Van mij mogen jullie genomineerd worden voor Opperprutser van de Maand >:-D
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Olav

• Stamgast
« Reactie #19589 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 13:06:37 »

Weichen walter is de naam

https://www.weichen-walter.de/
Groeten

Olav

ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

ArjanBosman

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #19590 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 13:17:02 »

Fraai werk weer van de DuurstedeGroep.
Leuk om de verhandelingen mee te krijgen in zo?n uitgebreid fotoverslag.
Succes mannen!
Grtz, Arjan
Na het plannen maken worden nu de eerste bouwdelen zichtbaar .....

RocnetHans

• Vaste Gast
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
« Reactie #19591 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 14:02:15 »

Mooi stukje huisvlijt Peter.

merkwaardige naam overigens "Hosenträger"   :O
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
[ https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.0]

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #19592 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 14:20:26 »

@citaat
KLIK: plaatje

Heeft er wel wat van weg.
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Erik Baas

• Vaste Gast
« Reactie #19593 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 14:24:33 »

"Hosenträger"
Is inderdaad een raar woord. Daarom noemen wij het in Nederland dan ook een kruiswissel. ;-p

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #19594 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 15:48:35 »

Hallo allemaal,

Mijn huishoudelijke taken zitten er weer op dus tijd om op jullie berichten te antwoorden  :)

Steken de puko's niet boven de rails uit? In verband met de sleper die de rails niet mag raken. 
Als je dan de hosentrager op zn kop op een glasplaat legt gaat het juist fout!

Hoi Frank,

Jij hebt helemaal gelijk, net even gekeken en inderdaad de puko's steken boven de railstaven uit.
Op zijn kop leggen is dus geen optie.

:roll: Ik heb ook een idee;
Aluminiumfolie strak in de mal leggen, goed in de hoeken aandrukken zonder hobbels,
dan alle raildelen er weer in leggen op de goede positie, dus zo als het er nu ook in ligt.
Alle naadjes vanaf de bovenkant lijmen met superlijm, niet teveel laten druppen.
Goed laten drogen en dan zou je de Hosenträger voorzichtig op moeten kunnen pakken en omkeren.
De lijm vlekken kan je later wegwerken met wat grijze verf en ballast.
En de eventueel plakkende stukjes alufolie aan de onderkant er afkrabben.

Dirk-Jan

N.B. zonder alufolie plak je de rails vast aan het hout, wel mooi voor aan de muur natuurlijk als moderne railkunst 8)

Hey Dirk-Jan,

Dat is een goede tip om aluminiumfolie te gebruiken.
Aan moderne railkunst heb ik geen interesse  >:-D

ik zal eerst met twee oude railzen eens kijken hoe superlijm zich gedraagt voordat ik het op de Hosenträger toepas.

Ziet er goed uit Peter. Van mij mogen jullie genomineerd worden voor Opperprutser van de Maand >:-D

Hoi Bas,

Dat is wel een hele grote eer Opperprutser van de maand  >:-D

Weichen walter is de naam

https://www.weichen-walter.de/

Hey Olaf,

Ja dat is de dure wisselbouwer uit Duitsland, die maakt wel hele mooie dingen  :thumbup: :thumbup:

Fraai werk weer van de DuurstedeGroep.
Leuk om de verhandelingen mee te krijgen in zo?n uitgebreid fotoverslag.
Succes mannen!
Grtz, Arjan

Hoi Arjan,

Fijn dat je het leuk vind om te volgen, misschien handig als je er ooit zelf een gaat bouwen  ;)

Mooi stukje huisvlijt Peter.

merkwaardige naam overigens "Hosenträger"   :O

Hey Hans,

Het heeft even geduurd voordat ik het woord kon uitspreken, slanke kruiswissel is makkelijker  :)

@citaat
KLIK: plaatje

Heeft er wel wat van weg.

Dat klopt Henk   >:-D >:-D

"Hosenträger"
Is inderdaad een raar woord. Daarom noemen wij het in Nederland dan ook een kruiswissel. ;-p

Hoi Erik,

In dit geval een slanke versie  :D

Dan kom ik nog even terug op het lijmen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Ik ben aan het zoeken geweest en kwam deze lijm tegen. https://www.bison.nl/nl/product.2288?cookie-consent-level=functional

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg,

Peter Degeluidsman

Barry1972

• Stamgast
« Reactie #19595 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 15:52:22 »

Peter wat mooi gemaakt  8o :thumbup:
Waarom mocht het niet uitgevoerd worden met de niet slanke kruiswissel? (24611/24612)Dan had er niet gezaagd hoeven te worden denk ik ?

Maar goed,

Ik denk even mee over het lijmen van de verbindingen,

Er moet een oplossing gevonden worden zodat de onderkant of de bovenkant volledig is uitgevuld en er dan gelijmd kan worden langs de andere zijde ..

De vulling mag geen contact maken met de lijm, ook mag het als het langs de onderkant wordt gebruikt , niet in de wisselaandrijving blijven hechten...

Pur, siliconen, schuim, enz.  Vallen dan af....

Ik denk dan aan gelei /gelatine zoals wordt gebruikt wordt bij het koken , dat zou misschien een oplossing kunnen zijn???
Groeten barry

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
« Reactie #19596 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 16:23:00 »

Peter

Zo dat is aardig gelukt, als je iets wil maken dat niet in de handel te verkrijgen is dan is het meten zagen en passen.

Ik denk aan lijm ZAP dat is ook 2 componenten, en die blijft flexiebell mss kan je eens met alles naar een goed modelbouwzaak gaan en daar raad vragen.
Hier in het Antwerpse zit een grote goede modelbouw winkel, maar ik neem aan dat het te ver is en zo ja kan je altijd even op visite komen (koffie en gebak staan klaar)

AlbertG

• Stamgast
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
« Reactie #19597 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 16:53:41 »

Knap werk, Peter en hulptroepen. Complimenten!

Albert.
Albert.
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's / gleisbox (SRSEII)
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0

Looney Tunes

• Forum Moderator
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
« Reactie #19598 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 17:51:34 »

Lekker bezig Peter  :thumbup:
Heeft de planningsafdeling al een prognose wanneer de eerst treinen erover gaan rijden?  :D
Groetjes John,
Kalender-items:

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
« Reactie #19599 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 18:28:36 »

Ik wist het natuurlijk al even, maar goed werk Peter! Volgende keer overmaat zagen en met een vijltje de laatste restjes eraf vijlen? Zoals ik je al appte, ik zet mijn rails momenteel vast met raillassen en lijm het dan dicht, daarvoor gebruik ik vloeibare Bison Kit lijm.

Wellicht kan je hem voorzichtig uit de mal halen en vastschroeven op plaat waar je hem ook op gaat bouwen?

Laurent
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513