Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 10 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Hoi Peter en helpers.
Het eerste begin ziet er al veel belovend uit maar het afwerken zal nog de nodige moeite kosten.
Zelf heb ik enige jaren geleden van een andere modelbouwer een soortgelijke constructie overgenomen maar deze sneuvelde bij het afbreken van het baangedeelte waar dit in verwerkt was.
De lijm was niet sterk genoeg om het geheel na demontage bij elkaar te houden maar op de baan lag dit uitstekend en werkte voortreffelijk.
Ik zou zelf dan ook een vullende lijm (b.v. epoxy) gebruiken op alle verbindingen, natuurlijk moet dit dan wel aan de onderzijde gebeuren en dan moet je er ook nog voor zorgen dat de lijm die door de kieren komt, niet op de rails of bielzen kan komen.

Kortom een flinke en precieze klus die jou (en je hulptroepen) zeker wel toevertrouwd is.

Veel plezier en succes met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 13 april 2019, 09:03:46
De wissel zou dus op zijn kop gedraaid moeten worden om te verlijmen, hoe ik dit ga doen zonder dat het wissel verschuift weet ik nog niet.

Als jullie hier ideeën over hebben dan hoor ik het graag.   


De wissels laten liggen in de mal. klemmen met stukjes hout of een plaatje er op. Omdraaien de handel.
Bodem verwijderen.
Onderkant ligt open om verlijmt te worden.

Even de situatie van 2 zijdes bekijken  :D
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Is de wissel of de houten balk niet recht? Het resultaat ziet er goed uit in elk geval! Passend plankje in de mal en er nog eentje overheen vastmaken en de boel omdraaien lijkt mij.
Aan de onderkant hete lijm om de boel de fixeren? Aan de bovenkant de naden vullen met Noch 09376 Ballast? En de rail-lasjes waar Ben het over heeft zijn denk ik ook verstandig.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Ik duim voor de goede afloop, Peter  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Hi Peter en de buurmannen,

Dat ziet er goed uit.
Ook handig om een mal te maken misschien kan je ze nu ook in productie nemen voor andere Forumers.    ;)

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
 :) Mooi project ... super job

Groeten Freddy
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Steken de puko's niet boven de rails uit? In verband met de sleper die de rails niet mag raken. 
Als je dan de hosentrager op zn kop op een glasplaat legt gaat het juist fout!
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
 :roll: Ik heb ook een idee;
Aluminiumfolie strak in de mal leggen, goed in de hoeken aandrukken zonder hobbels,
dan alle raildelen er weer in leggen op de goede positie, dus zo als het er nu ook in ligt.
Alle naadjes vanaf de bovenkant lijmen met superlijm, niet teveel laten druppen.
Goed laten drogen en dan zou je de Hosenträger voorzichtig op moeten kunnen pakken en omkeren.
De lijm vlekken kan je later wegwerken met wat grijze verf en ballast.
En de eventueel plakkende stukjes alufolie aan de onderkant er afkrabben.

Dirk-Jan

N.B. zonder alufolie plak je de rails vast aan het hout, wel mooi voor aan de muur natuurlijk als moderne railkunst 8)


Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Citaat van: narwal op zaterdag 13 april 2019, 09:23:54
Goedemorgen Peter (& team),

Petje af! Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.  :thumbup:



Hoi Marcel,

Dank je wel voor het compliment, Als we de manuren gaan berekenen is hij zeker onbetaalbaar en hij is nog niet eens klaar.
Jammer dan Marklin dit nog steeds niet in zijn pakket heeft zitten.


Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 13 april 2019, 09:32:44
Ik kan het niet goed zien maar heb je wel van raillasjes gebruik gemaakt? Dan liggen spoorstaven in ieder geval voor een groot deel in lijn.

Hier een voorbeeld: http://www.web-hgh.de/ppt-dl/doc/ext/C-Gleis-Hosentraeger.pdf

Hoi Ben,

Op de nu gemaakte foto's zitten nog geen raillassen, daar waren we nog niet aan toegekomen het zakje ligt klaar.



Op de foto's uit jou link is duidelijk te zien waar ze moeten komen en daar gaan we zeker nog mee aan de slag.


Citaat van: Eno2605 op zaterdag 13 april 2019, 09:33:52
Wat een werk Peter, maar het resultaat is super geworden!

Hoi Egon,

Ja veel werk, we zijn van 9 tot 18 uur bezig geweest, maar het is super leuk om te doen.
Dank voor je compliment.


Citaat van: AlbertJan op zaterdag 13 april 2019, 09:37:34
Hoi Peter en helpers.
Het eerste begin ziet er al veel belovend uit maar het afwerken zal nog de nodige moeite kosten.
Zelf heb ik enige jaren geleden van een andere modelbouwer een soortgelijke constructie overgenomen maar deze sneuvelde bij het afbreken van het baangedeelte waar dit in verwerkt was.
De lijm was niet sterk genoeg om het geheel na demontage bij elkaar te houden maar op de baan lag dit uitstekend en werkte voortreffelijk.
Ik zou zelf dan ook een vullende lijm (b.v. epoxy) gebruiken op alle verbindingen, natuurlijk moet dit dan wel aan de onderzijde gebeuren en dan moet je er ook nog voor zorgen dat de lijm die door de kieren komt, niet op de rails of bielzen kan komen.

Kortom een flinke en precieze klus die jou (en je hulptroepen) zeker wel toevertrouwd is.

Veel plezier en succes met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Jammer om te lezen dat jou exemplaar gesneuveld is tijdens de demontage  :-(
Het afwerken zal zeker nog de nodige tijd in beslag nemen maar dat kan in de avond uren gebeuren, naar de lijm ga ik een googelen en kijken wat er geadviseerd wordt.

Dank je wel voor je compliment.


Citaat van: Hitmaan op zaterdag 13 april 2019, 09:43:52
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 13 april 2019, 09:03:46
De wissel zou dus op zijn kop gedraaid moeten worden om te verlijmen, hoe ik dit ga doen zonder dat het wissel verschuift weet ik nog niet.

Als jullie hier ideeën over hebben dan hoor ik het graag.   


De wissels laten liggen in de mal. klemmen met stukjes hout of een plaatje er op. Omdraaien de handel.
Bodem verwijderen.
Onderkant ligt open om verlijmt te worden.

Even de situatie van 2 zijdes bekijken  :D

Hoi Tony,

Bedankt voor het meedenken, daar had ik zelf ook aan gedacht maar de vuren laten zitten aan de bovenkant geschroefd op de onder plaat.
Dus de bodem verwijderen wordt lastig.


Citaat van: Jongslog op zaterdag 13 april 2019, 09:58:34
Is de wissel of de houten balk niet recht? Het resultaat ziet er goed uit in elk geval! Passend plankje in de mal en er nog eentje overheen vastmaken en de boel omdraaien lijkt mij.
Aan de onderkant hete lijm om de boel de fixeren? Aan de bovenkant de naden vullen met Noch 09376 Ballast? En de rail-lasjes waar Ben het over heeft zijn denk ik ook verstandig.

Hoi Henk,

Het wissel is niet 100% recht, daar hebben ze alle 4 last van.
De onder plaat zit dus vastgeschroefd aan de vuren latten, maar de raderen draaien hier op volle toeren ik zou wellicht ( op de plaatsen waar gelijmd moet worden ) sparingen kunnen maken  :idea:
Dr rails zelf kan ik dan met de bekende scroefjes vastzetten om alles op zijn plaats te houden.

De naden gaan zeker gevuld worden en de raillassen geplaatst.

Dank je wel voor het compliment.


Citaat van: Tony op zaterdag 13 april 2019, 10:24:48
Ik duim voor de goede afloop, Peter  :thumbup:

Grtz Tony

Dank je wel Tony, die steun kan ik goed gebruiken.


Citaat van: Haradigi op zaterdag 13 april 2019, 10:29:20
Hi Peter en de buurmannen,

Dat ziet er goed uit.
Ook handig om een mal te maken misschien kan je ze nu ook in productie nemen voor andere Forumers.    ;)

groet
Harald

Hoi Harald.

Een productie zal ik er zeker niet van gaan maken, want dan wordt het onbetaalbaar.
Dan kun je beter in Duitsland naar die bekende wissel bouwer gaan ( ben zijn naam even kwijt ).

Dank je wel voor het compliment.


Citaat van: Fredje op zaterdag 13 april 2019, 10:32:42
:) Mooi project ... super job

Groeten Freddy

Dank je wel Freddy.


Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 13 april 2019, 10:44:22
Dag Peter.

Ik zou de hele Hosenträger ondersteboven op een glasplaat leggen.
Op die manier zijn alle railstaven gelijk op hoogte en valt het optisch te controleren door het glas.
Voor de uiteinden zou ik twee hulpstukken maken die zorgen dat de onderlinge afstand juist blijft.
Hiervoor zullen dan een viertal rails opgeofferd moeten worden en die op twee plankjes schroeven.
De constructie onderling verbinden met twee componentenlijm en eventueel delen opvullen ermee.
Hot-glue blijft enigszins flexibel en wordt ook niet echt hard, wellicht wel toepassen om op te vullen.

Gezien jouw gedegen aanpak van elk item van de modelbaan, had ik eigenlijk wel strakker zaagwerk verwacht ... :roll:
Ik wens je veel succes met verder construeren en completeren, ook voor komende Hosenträger nummer twee!

Groeten,

Erik.


Hoi Erik,

Bedankt voor je tips, mocht mijn net geopperde idee niets worden ga ik met jou idee aan de haal.

Het zaagwerk is niet 100% strak, dat is ook niet te doen uit de hand, als ik kijk naar de andere voorbeelden op het net heeft iedereen zo,n beetje hetzelfde.
Nu gaat dit nog opgevuld worden, maar het lijkt erger dan het is.
Op de deze foto kun je dit goed zien.



Een tweede Hosenträger gaat er niet komen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Dirk-Jan en Frank,

Op jullie reacties reageer is straks even ( die kwamen binnen tijdens het typen van mijn reacties  :) )
Ik moet nu eerst andere verplichtingen na komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Ziet er goed uit Peter. Van mij mogen jullie genomineerd worden voor Opperprutser van de Maand >:-D
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Weichen walter is de naam

https://www.weichen-walter.de/
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Fraai werk weer van de DuurstedeGroep.
Leuk om de verhandelingen mee te krijgen in zo?n uitgebreid fotoverslag.
Succes mannen!
Grtz, Arjan
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Mooi stukje huisvlijt Peter.

merkwaardige naam overigens "Hosenträger"   :O
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
 @citaat
KLIK: plaatje

Heeft er wel wat van weg.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Citaat van: RocnetHans op zaterdag 13 april 2019, 14:02:15"Hosenträger"
Is inderdaad een raar woord. Daarom noemen wij het in Nederland dan ook een kruiswissel. ;-p
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Mijn huishoudelijke taken zitten er weer op dus tijd om op jullie berichten te antwoorden  :)

Citaat van: frank-103 op zaterdag 13 april 2019, 11:12:05
Steken de puko's niet boven de rails uit? In verband met de sleper die de rails niet mag raken. 
Als je dan de hosentrager op zn kop op een glasplaat legt gaat het juist fout!

Hoi Frank,

Jij hebt helemaal gelijk, net even gekeken en inderdaad de puko's steken boven de railstaven uit.
Op zijn kop leggen is dus geen optie.


Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 13 april 2019, 11:22:30
:roll: Ik heb ook een idee;
Aluminiumfolie strak in de mal leggen, goed in de hoeken aandrukken zonder hobbels,
dan alle raildelen er weer in leggen op de goede positie, dus zo als het er nu ook in ligt.
Alle naadjes vanaf de bovenkant lijmen met superlijm, niet teveel laten druppen.
Goed laten drogen en dan zou je de Hosenträger voorzichtig op moeten kunnen pakken en omkeren.
De lijm vlekken kan je later wegwerken met wat grijze verf en ballast.
En de eventueel plakkende stukjes alufolie aan de onderkant er afkrabben.

Dirk-Jan

N.B. zonder alufolie plak je de rails vast aan het hout, wel mooi voor aan de muur natuurlijk als moderne railkunst 8)


Hey Dirk-Jan,

Dat is een goede tip om aluminiumfolie te gebruiken.
Aan moderne railkunst heb ik geen interesse  >:-D

ik zal eerst met twee oude railzen eens kijken hoe superlijm zich gedraagt voordat ik het op de Hosenträger toepas.


Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 13 april 2019, 12:32:09
Ziet er goed uit Peter. Van mij mogen jullie genomineerd worden voor Opperprutser van de Maand >:-D

Hoi Bas,

Dat is wel een hele grote eer Opperprutser van de maand  >:-D


Citaat van: Olav op zaterdag 13 april 2019, 13:06:37
Weichen walter is de naam

https://www.weichen-walter.de/

Hey Olaf,

Ja dat is de dure wisselbouwer uit Duitsland, die maakt wel hele mooie dingen  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: ArjanBosman op zaterdag 13 april 2019, 13:17:02
Fraai werk weer van de DuurstedeGroep.
Leuk om de verhandelingen mee te krijgen in zo?n uitgebreid fotoverslag.
Succes mannen!
Grtz, Arjan

Hoi Arjan,

Fijn dat je het leuk vind om te volgen, misschien handig als je er ooit zelf een gaat bouwen  ;)


Citaat van: RocnetHans op zaterdag 13 april 2019, 14:02:15
Mooi stukje huisvlijt Peter.

merkwaardige naam overigens "Hosenträger"   :O

Hey Hans,

Het heeft even geduurd voordat ik het woord kon uitspreken, slanke kruiswissel is makkelijker  :)
Dank je wel voor het compliment.


Citaat van: Trainhenk op zaterdag 13 april 2019, 14:20:26
@citaat
KLIK: plaatje

Heeft er wel wat van weg.


Dat klopt Henk   >:-D >:-D


Citaat van: Erik Baas op zaterdag 13 april 2019, 14:24:33
Citaat van: RocnetHans op zaterdag 13 april 2019, 14:02:15"Hosenträger"
Is inderdaad een raar woord. Daarom noemen wij het in Nederland dan ook een kruiswissel. ;-p

Hoi Erik,

In dit geval een slanke versie  :D


Dan kom ik nog even terug op het lijmen.

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 13 april 2019, 09:37:34

Ik zou zelf dan ook een vullende lijm (b.v. epoxy) gebruiken op alle verbindingen, natuurlijk moet dit dan wel aan de onderzijde gebeuren en dan moet je er ook nog voor zorgen dat de lijm die door de kieren komt, niet op de rails of bielzen kan komen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Ik ben aan het zoeken geweest en kwam deze lijm tegen. https://www.bison.nl/nl/product.2288?cookie-consent-level=functional

Heeft iemand hier ervaring mee?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Peter wat mooi gemaakt  8o :thumbup:
Waarom mocht het niet uitgevoerd worden met de niet slanke kruiswissel? (24611/24612)Dan had er niet gezaagd hoeven te worden denk ik ?

Maar goed,

Ik denk even mee over het lijmen van de verbindingen,

Er moet een oplossing gevonden worden zodat de onderkant of de bovenkant volledig is uitgevuld en er dan gelijmd kan worden langs de andere zijde ..

De vulling mag geen contact maken met de lijm, ook mag het als het langs de onderkant wordt gebruikt , niet in de wisselaandrijving blijven hechten...

Pur, siliconen, schuim, enz.  Vallen dan af....

Ik denk dan aan gelei /gelatine zoals wordt gebruikt wordt bij het koken , dat zou misschien een oplossing kunnen zijn???
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Peter

Zo dat is aardig gelukt, als je iets wil maken dat niet in de handel te verkrijgen is dan is het meten zagen en passen.

Ik denk aan lijm ZAP dat is ook 2 componenten, en die blijft flexiebell mss kan je eens met alles naar een goed modelbouwzaak gaan en daar raad vragen.
Hier in het Antwerpse zit een grote goede modelbouw winkel, maar ik neem aan dat het te ver is en zo ja kan je altijd even op visite komen (koffie en gebak staan klaar)
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Knap werk, Peter en hulptroepen. Complimenten!

Albert.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Lekker bezig Peter  :thumbup:
Heeft de planningsafdeling al een prognose wanneer de eerst treinen erover gaan rijden?  :D
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Ik wist het natuurlijk al even, maar goed werk Peter! Volgende keer overmaat zagen en met een vijltje de laatste restjes eraf vijlen? Zoals ik je al appte, ik zet mijn rails momenteel vast met raillassen en lijm het dan dicht, daarvoor gebruik ik vloeibare Bison Kit lijm.

Wellicht kan je hem voorzichtig uit de mal halen en vastschroeven op plaat waar je hem ook op gaat bouwen?

Laurent
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Dit ziet er uit als knutselen voor gevorderden! Mooi gedaan, Peter.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dat wordt genieten als de treinen daar straks soepeltjes overheen rijden.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Sjee, een dag niet gekeken Peter, ik ga dat allemaal niet lezen en ook je citaten niet. :D
Ik zie het eindresultaat wel en als je nog een vraag hebt lees ik je PB wel.

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Hoi Peter.

Knap gemaakt en ziet er goed uit.
Ik zou alles zoals het er nu bij ligt met folie afdekken dan het geheel met gietrubber volledig de mal vullen tot aan de rand van de mal.
Laten uitharden, en dan omdraaien.
Daarna je ding doen wat er zoal nog gedaan moet worden.
Naden en railassen.

Succes er mee.


Mvg Bert.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Hoe het ook mag heten, het is een schitterend stuk huisvlijt.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
En wij noemen hem.....overloop of kruiswissel
Bron, wikipeda
Gr. Jan
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Net terug van een bezoekje aan het openluchtmuseum, natuurlijk ook even met de tram rondgereden  :)


Citaat van: Barry1972 op zaterdag 13 april 2019, 15:52:22
Peter wat mooi gemaakt  8o :thumbup:
Waarom mocht het niet uitgevoerd worden met de niet slanke kruiswissel? (24611/24612)Dan had er niet gezaagd hoeven te worden denk ik ?

Maar goed,

Ik denk even mee over het lijmen van de verbindingen,

Er moet een oplossing gevonden worden zodat de onderkant of de bovenkant volledig is uitgevuld en er dan gelijmd kan worden langs de andere zijde ..

De vulling mag geen contact maken met de lijm, ook mag het als het langs de onderkant wordt gebruikt , niet in de wisselaandrijving blijven hechten...

Pur, siliconen, schuim, enz.  Vallen dan af....

Ik denk dan aan gelei /gelatine zoals wordt gebruikt wordt bij het koken , dat zou misschien een oplossing kunnen zijn???

Hoi Barry,

Deze kruising staat in iedere beschrijving vermeld, ik denk dat de hoek van de andere modellen niet juist is.
Nu had ik er ook nog 4 van liggen  :D

Wat de montage / verlijming betreft denk ik er wel uit te zijn, als de raillassen erop zitten en ik zolder deze vast dan moet het mogelijk zijn om het geheel om te draaien en daarna vol te laten lopen met lijm.

Bedankt voor je compliment.


Citaat van: peterke33 op zaterdag 13 april 2019, 16:23:00
Peter

Zo dat is aardig gelukt, als je iets wil maken dat niet in de handel te verkrijgen is dan is het meten zagen en passen.

Ik denk aan lijm ZAP dat is ook 2 componenten, en die blijft flexiebell mss kan je eens met alles naar een goed modelbouwzaak gaan en daar raad vragen.
Hier in het Antwerpse zit een grote goede modelbouw winkel, maar ik neem aan dat het te ver is en zo ja kan je altijd even op visite komen (koffie en gebak staan klaar)

Hoi Peter,

De lijm moet juist niet flexibel zijn, maar dat komt wel goed.

Bedankt voor je compliment.


Citaat van: AlbertG op zaterdag 13 april 2019, 16:53:41
Knap werk, Peter en hulptroepen. Complimenten!

Albert.

Hoi Albert,

Bedankt voor je compliment, ik zal het doorgeven aan de hulptroepen.


Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 13 april 2019, 17:51:34
Lekker bezig Peter  :thumbup:
Heeft de planningsafdeling al een prognose wanneer de eerst treinen erover gaan rijden?  :D

Hoi John,

Helaas staat het rijden nog niet in de planning, maar dit stukje priegelwerk kan maar alvast klaar zijn  :)


Citaat van: Laurent op zaterdag 13 april 2019, 18:28:36
Ik wist het natuurlijk al even, maar goed werk Peter! Volgende keer overmaat zagen en met een vijltje de laatste restjes eraf vijlen? Zoals ik je al appte, ik zet mijn rails momenteel vast met raillassen en lijm het dan dicht, daarvoor gebruik ik vloeibare Bison Kit lijm.

Wellicht kan je hem voorzichtig uit de mal halen en vastschroeven op plaat waar je hem ook op gaat bouwen?

Laurent

Hoi Laurent,

We hadden al wat groter afgetekend maar blijkbaar niet groot genoeg  :?
Ik zit eraan te denken om de raillassen vast te solderen, heb jij hier ervaring mee?
Vloeibare bison kit daar ga ik eens naar kijken.


Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 13 april 2019, 20:24:24
Dit ziet er uit als knutselen voor gevorderden! Mooi gedaan, Peter.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dat wordt genieten als de treinen daar straks soepeltjes overheen rijden.

Hoi Rob,

We hebben ons best gedaan, ik vond het best spannend om de zaag in zo,n dure wissel te zetten maar ben erg blij met het resultaat.

Het wagonnetje is al vaak over het wissel gereden en dat ging erg goed.

Bedankt voor je compliment.


Citaat van: Ben den Hollander op zondag 14 april 2019, 09:07:13
Sjee, een dag niet gekeken Peter, ik ga dat allemaal niet lezen en ook je citaten niet. :D
Ik zie het eindresultaat wel en als je nog een vraag hebt lees ik je PB wel.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Jij een hele dag niet online  8o wat is er gebeurd  >:-D


Citaat van: GTIBert op zondag 14 april 2019, 09:13:25
Hoi Peter.

Knap gemaakt en ziet er goed uit.
Ik zou alles zoals het er nu bij ligt met folie afdekken dan het geheel met gietrubber volledig de mal vullen tot aan de rand van de mal.
Laten uitharden, en dan omdraaien.
Daarna je ding doen wat er zoal nog gedaan moet worden.
Naden en railassen.

Succes er mee.


Mvg Bert.

Hoi Bert,

Bedankt voor het meedenken, met gietrubber heb ik totaal geen ervaring maar vermoed dat ik wel een passende oplossing gevonden heb.

Bedankt voor je compliment.


Citaat van: Schienenbus2012 op zondag 14 april 2019, 11:33:25
Hoe het ook mag heten, het is een schitterend stuk huisvlijt.

Hoi Kees,

Als het beestje maar een naam heeft  :)

Bedankt voor je compliment.


Citaat van: 44er op zondag 14 april 2019, 12:30:02
En wij noemen hem.....overloop of kruiswissel
Bron, wikipeda
Gr. Jan

Hoi Jan,

Ik vind het allemaal goed  :D
Hosentrager  is ook lastig uit te spreken, of zou het een overloopkruiswisselsysteem zijn  8o


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Hoi Peter,

Prachtig stukje huisvlijt :thumbup:
Succes met de verdere bouw.

Gr.
René
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
I.p.v. hosentrager kan je gewoon bretel zeggen  :D >:-D
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Waar zit deze dan? En welke bedoel je?

Bedankt!
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Lokkie op zondag 14 april 2019, 17:41:39
Hoi Peter,

Prachtig stukje huisvlijt :thumbup:
Succes met de verdere bouw.

Gr.
René

Hey René,

Dank je wel voor het compliment wij zijn er zelf ook tevreden mee  :)


Citaat van: Olav op zondag 14 april 2019, 19:39:38
I.p.v. hosentrager kan je gewoon bretel zeggen  :D >:-D

Dat klinkt zo goedkoop Olav, en dat is het zeker niet  :D


Citaat van: Markieboom op zondag 14 april 2019, 21:07:59
Waar zit deze dan? En welke bedoel je?

Bedankt!

Hoe bedoeld u?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Vloeibare bisonkit blijft zeer flexibel lijkt me niet geschikt  8o
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
 @citaat

Hoi Jaap,

Vandaag op onderzoek uit geweest, in een kleine bouwmarkt en die hadden de vloeibare bizonkit.
Volgens de verkoper zou het moeten werken.

En Laurents bouwt veel wissels om en adviseerde dit product.

Nu heb ik een krat vol kapotte railzen liggen dus een tube meegenomen en ik ga er gewoon een test mee doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
mss eens kijken naar ZAP.Vult goed en kan je een tijdje bewerken alvorens het keihard wordt.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
 @citaat @citaat


Succes ben zeer benieuwd.

Als meubelmaker mijd ik bisonkit voor constructie doeleinden,

Laat me graag verassen

Blijf je project volgen.
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Peter,

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 16 april 2019, 17:00:48
Vandaag op onderzoek uit geweest, in een kleine bouwmarkt en die hadden de vloeibare bizonkit.
Volgens de verkoper zou het moeten werken.

Nu heb ik een krat vol kapotte railzen liggen dus een tube meegenomen en ik ga er gewoon een test mee doen.

Misschien hou je er weer een paar te gebruiken railsen aan over.  >:-D >:-D

Ben benieuwd naar de resultaten.

Henk
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Citaat van: bellejt op dinsdag 16 april 2019, 17:04:32
mss eens kijken naar ZAP.Vult goed en kan je een tijdje bewerken alvorens het keihard wordt.

Hoi Johnny,

Ik ga eerst een test doen met twee soorten lijm, de vloeibare Bizon kit en de eerder genoemde hete lijm
Er liggen voldoende oude railzen om wat mee te testen, ik hoop na het eten even naar zolder te sluipen  :)


Citaat van: Jajekra op dinsdag 16 april 2019, 18:28:47
@citaat @citaat


Succes ben zeer benieuwd.

Als meubelmaker mijd ik bisonkit voor constructie doeleinden,

Laat me graag verassen

Blijf je project volgen.

Hoi Jaap,

Hou dit topic maar in de gaten hoe de testjes verlopen, mocht blijken dat met beiden lijm soorten het niet werkt dan treed lijmsoort 3 in werking  >:-D


Citaat van: Trainhenk op dinsdag 16 april 2019, 20:55:36
Peter,

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 16 april 2019, 17:00:48
Vandaag op onderzoek uit geweest, in een kleine bouwmarkt en die hadden de vloeibare bizonkit.
Volgens de verkoper zou het moeten werken.

Nu heb ik een krat vol kapotte railzen liggen dus een tube meegenomen en ik ga er gewoon een test mee doen.

Misschien hou je er weer een paar te gebruiken railsen aan over.  >:-D >:-D

Ben benieuwd naar de resultaten.

Henk

Hoi Henk,

Ik heb een behoorlijke rails voorraad en de door mij afgekeurde rails beland in een speciale bak.
Dus een reparatie afdeling of de verkoop van gerepareerde rails gaat hem niet worden  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Hallo allemaal vanavond na het eten naar boven geslopen om een test te doen met twee soorten lijm.

Ik test o.a. met vloeibare Bizon kit en hete lijm.

Eerst even een slachtoffer uitzoeken en hier de zaag inzetten.




Twee railzen zijn doorgezaagd en op zijn kop vastgeschroeft op een plaatje hout ( let bij de onderste rails niet op de 4 dotjes hete lijm, dit was van een ander project ).




De bovenste rail wordt behandeld met vloeibare Bizon Kit.




De onderste rail wordt behandeld met hete lijm.




Voor het lijmen heb ik de te lijmen delen ontvet met spiritus.
Ik laat het nu lekker drogen en ga morgen eens kijken hoe sterk het geworden is.

Wordt vervolgd  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Interessant Peter. Ben vooral benieuwd, naast de sterkte van het een en ander, hoe dan de bovenkant van de rails eruit ziet. Of er door de naad nog lijm gedruppeld/gekropen is.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
 @citaat
Ben ik ook benieuwd naar. Ik denk dat je de bovenkant van de rails aardit hebt verwoest met zoveel lijm.

De volgende keer zou ik wat afplakken qua rail en alleen het stuk niet afplakken waar je lijm wilt hebben en dat is tussen de naden.
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Hallo Frank, Tont en alle anderen,

Ik ben ook benieuwd, daarom wordt het ook getest  :)

Vanavond na mijn werk, snoek ik weer even naar boven.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Geleid de lijm geen stroom?
Vooral de onderste zou dan direct vol sluiting geven :help:
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Peter,

Slijp je de railstaven ook door bij het inkorten zo te zien?

Lees dit artikeltje even: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Inkorten_van_C-rails
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Barry1972 op donderdag 18 april 2019, 07:39:02
Geleid de lijm geen stroom?
Vooral de onderste zou dan direct vol sluiting geven :help:

Deze lijm geleid geen stroom Barry, er zal ongetwijfeld wel een lijm in de handel zijn die dat wel doet.


Citaat van: Wijbe op donderdag 18 april 2019, 09:05:05
Peter,

Slijp je de railstaven ook door bij het inkorten zo te zien?

Lees dit artikeltje even: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Inkorten_van_C-rails

Die manier is mij bekend Wijbe, dit is puur een proefstukje om de sterkte van de lijm te testen.




Straks eens kijken welke lijm de voorkeur krijgt, nu is het nog niet te harden op zolder dus ik ga eerst lekker in de tuin zitten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
 @citaat

van de geur van bisonkit  ;)
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Goed om te weten dat de lijm uit de pistolen geen stroom geleid (zelf nog niet getest) maar ik trek nog wel eens een ?haartje? lijm over het spoor tijdens het gebruik ervan...

Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Daar ben ik weer  :)

Citaat van: Jajekra op donderdag 18 april 2019, 17:19:32
@citaat

van de geur van bisonkit  ;)

Ik bedoelde de temperatuur Jaap  >:-D de Bizon Kit heb ik niet geroken.


Citaat van: Barry1972 op donderdag 18 april 2019, 17:37:12
Goed om te weten dat de lijm uit de pistolen geen stroom geleid (zelf nog niet getest) maar ik trek nog wel eens een ?haartje? lijm over het spoor tijdens het gebruik ervan...



Ik lijm onder de rails de draden voor zowel baanspanning als bezetmelders vast met hete lijm, dit kan absolute geen kwaad Barry.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Net de twee railzen even losgeschroefd, en natuurlijk even gekeken hoe de resultaten zijn.

De vloeibare Bizon kit bleef redelijk flexibel, nu zat er wel minder lijm in de rails ten op zichtte van de hete lijm.

De hete lijm was een stuk sterker maar ook hier merkte ik wel wat flexibiliteit op.

CONCLUSIE

De hete lijm lijkt de winnaar  :thumbup: :thumbup:

Nu wil ik straks de raillassen vastsolderen wat ook wat stevigheid moet geven en dit in combinatie met de lijm moet voldoende zijn om alles op zijn plaats te houden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 18 april 2019, 19:36:18

CONCLUSIE

De hete lijm lijkt de winnaar  :thumbup: :thumbup:


Dat wisten we al, staat ook in de link die ik je gaf. :D

Mooi dat het vast zit. Aan de slag nu met het kruiswissel: rail lasjes solderen aan de spoorstaven en de boel verlijmen. ;)

Gr, Ben.