Hallo allemaal,
Citaat van: narwal op zaterdag 13 april 2019, 09:23:54
Goedemorgen Peter (& team),
Petje af! Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.
Hoi Marcel,
Dank je wel voor het compliment, Als we de manuren gaan berekenen is hij zeker onbetaalbaar en hij is nog niet eens klaar.
Jammer dan Marklin dit nog steeds niet in zijn pakket heeft zitten.
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 13 april 2019, 09:32:44
Ik kan het niet goed zien maar heb je wel van raillasjes gebruik gemaakt? Dan liggen spoorstaven in ieder geval voor een groot deel in lijn.
Hier een voorbeeld: http://www.web-hgh.de/ppt-dl/doc/ext/C-Gleis-Hosentraeger.pdf
Hoi Ben,
Op de nu gemaakte foto's zitten nog geen raillassen, daar waren we nog niet aan toegekomen het zakje ligt klaar.
Op de foto's uit jou link is duidelijk te zien waar ze moeten komen en daar gaan we zeker nog mee aan de slag.
Citaat van: Eno2605 op zaterdag 13 april 2019, 09:33:52
Wat een werk Peter, maar het resultaat is super geworden!
Hoi Egon,
Ja veel werk, we zijn van 9 tot 18 uur bezig geweest, maar het is super leuk om te doen.
Dank voor je compliment.
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 13 april 2019, 09:37:34
Hoi Peter en helpers.
Het eerste begin ziet er al veel belovend uit maar het afwerken zal nog de nodige moeite kosten.
Zelf heb ik enige jaren geleden van een andere modelbouwer een soortgelijke constructie overgenomen maar deze sneuvelde bij het afbreken van het baangedeelte waar dit in verwerkt was.
De lijm was niet sterk genoeg om het geheel na demontage bij elkaar te houden maar op de baan lag dit uitstekend en werkte voortreffelijk.
Ik zou zelf dan ook een vullende lijm (b.v. epoxy) gebruiken op alle verbindingen, natuurlijk moet dit dan wel aan de onderzijde gebeuren en dan moet je er ook nog voor zorgen dat de lijm die door de kieren komt, niet op de rails of bielzen kan komen.
Kortom een flinke en precieze klus die jou (en je hulptroepen) zeker wel toevertrouwd is.
Veel plezier en succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi AlbertJan,
Jammer om te lezen dat jou exemplaar gesneuveld is tijdens de demontage
Het afwerken zal zeker nog de nodige tijd in beslag nemen maar dat kan in de avond uren gebeuren, naar de lijm ga ik een googelen en kijken wat er geadviseerd wordt.
Dank je wel voor je compliment.
Citaat van: Hitmaan op zaterdag 13 april 2019, 09:43:52
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 13 april 2019, 09:03:46
De wissel zou dus op zijn kop gedraaid moeten worden om te verlijmen, hoe ik dit ga doen zonder dat het wissel verschuift weet ik nog niet.
Als jullie hier ideeën over hebben dan hoor ik het graag.
De wissels laten liggen in de mal. klemmen met stukjes hout of een plaatje er op. Omdraaien de handel.
Bodem verwijderen.
Onderkant ligt open om verlijmt te worden.
Even de situatie van 2 zijdes bekijken
Hoi Tony,
Bedankt voor het meedenken, daar had ik zelf ook aan gedacht maar de vuren laten zitten aan de bovenkant geschroefd op de onder plaat.
Dus de bodem verwijderen wordt lastig.
Citaat van: Jongslog op zaterdag 13 april 2019, 09:58:34
Is de wissel of de houten balk niet recht? Het resultaat ziet er goed uit in elk geval! Passend plankje in de mal en er nog eentje overheen vastmaken en de boel omdraaien lijkt mij.
Aan de onderkant hete lijm om de boel de fixeren? Aan de bovenkant de naden vullen met Noch 09376 Ballast? En de rail-lasjes waar Ben het over heeft zijn denk ik ook verstandig.
Hoi Henk,
Het wissel is niet 100% recht, daar hebben ze alle 4 last van.
De onder plaat zit dus vastgeschroefd aan de vuren latten, maar de raderen draaien hier op volle toeren ik zou wellicht ( op de plaatsen waar gelijmd moet worden ) sparingen kunnen maken
Dr rails zelf kan ik dan met de bekende scroefjes vastzetten om alles op zijn plaats te houden.
De naden gaan zeker gevuld worden en de raillassen geplaatst.
Dank je wel voor het compliment.
Citaat van: Tony op zaterdag 13 april 2019, 10:24:48
Ik duim voor de goede afloop, Peter
Grtz Tony
Dank je wel Tony, die steun kan ik goed gebruiken.
Citaat van: Haradigi op zaterdag 13 april 2019, 10:29:20
Hi Peter en de buurmannen,
Dat ziet er goed uit.
Ook handig om een mal te maken misschien kan je ze nu ook in productie nemen voor andere Forumers.
groet
Harald
Hoi Harald.
Een productie zal ik er zeker niet van gaan maken, want dan wordt het onbetaalbaar.
Dan kun je beter in Duitsland naar die bekende wissel bouwer gaan ( ben zijn naam even kwijt ).
Dank je wel voor het compliment.
Citaat van: Fredje op zaterdag 13 april 2019, 10:32:42
Mooi project ... super job
Groeten Freddy
Dank je wel Freddy.
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 13 april 2019, 10:44:22
Dag Peter.
Ik zou de hele Hosenträger ondersteboven op een glasplaat leggen.
Op die manier zijn alle railstaven gelijk op hoogte en valt het optisch te controleren door het glas.
Voor de uiteinden zou ik twee hulpstukken maken die zorgen dat de onderlinge afstand juist blijft.
Hiervoor zullen dan een viertal rails opgeofferd moeten worden en die op twee plankjes schroeven.
De constructie onderling verbinden met twee componentenlijm en eventueel delen opvullen ermee.
Hot-glue blijft enigszins flexibel en wordt ook niet echt hard, wellicht wel toepassen om op te vullen.
Gezien jouw gedegen aanpak van elk item van de modelbaan, had ik eigenlijk wel strakker zaagwerk verwacht ...
Ik wens je veel succes met verder construeren en completeren, ook voor komende Hosenträger nummer twee!
Groeten,
Erik.
Hoi Erik,
Bedankt voor je tips, mocht mijn net geopperde idee niets worden ga ik met jou idee aan de haal.
Het zaagwerk is niet 100% strak, dat is ook niet te doen uit de hand, als ik kijk naar de andere voorbeelden op het net heeft iedereen zo,n beetje hetzelfde.
Nu gaat dit nog opgevuld worden, maar het lijkt erger dan het is.
Op de deze foto kun je dit goed zien.
Een tweede Hosenträger gaat er niet komen
Mvg,
Peter Degeluidsman.