Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Peter


Het mooie weer komt er inderdaad aan, hier dit weekend niet gereden mijn vrouw moest werken dus op de zoon passen.
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Peter,

zoals je bij mijn draadje schreef, dat je goed was met draadjes en hout,
ja dat ziet er hier idd zeer behoorlijk en netjes uit en de tip van Ben, is een aanrader
maakt het straks alleen maar gemakkelijker voor waar je een uitsparing moet maken voor  een of ander

ik blijf je zeker volgen

grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
 @citaat @citaat @citaat

@citaat

Spanten aangeven als de isolatieplaten  erop liggen  :?
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
 @citaat Ik mag aannemen dat de isolatie alleen onder het tracé komt, het is slecht bouwen op dat paarse spul. Maar goed, ik ben een "open" bouwer, dat maakt mogelijk verschil.
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Ben,  @citaat

Neem ik ook aan   :)
Maar als ik het goed heb komt er meer "tracé" dan bebouwing
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Hallo allemaal,

Onze visite is net de deur uit en ik moet morgen weer vroeg op, dus hup naar bed  :)

Ik reageer morgen even op jullie reacties.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Hallo allemaal,

Citaat van: Ben den Hollander op zondag 31 maart 2019, 16:33:53
Markeer op het hout even waar alle draagspanten zitten. Altijd handig voor later als je een gaatje wilt boren voor wat dan ook.......

Hoi Ben,

Dat ga ik zeker doen bedankt voor de tip  :thumbup:


Citaat van: peterke33 op zondag 31 maart 2019, 16:44:18
Peter


Het mooie weer komt er inderdaad aan, hier dit weekend niet gereden mijn vrouw moest werken dus op de zoon passen.

Hoi Peter,

Als het beter weer wordt ga je vanzelf minder doen met de treinen, een echte zomerstop heb ik nooit overigens  :)


Citaat van: Kelderspoorder op zondag 31 maart 2019, 19:02:27
Peter,

zoals je bij mijn draadje schreef, dat je goed was met draadjes en hout,
ja dat ziet er hier idd zeer behoorlijk en netjes uit en de tip van Ben, is een aanrader
maakt het straks alleen maar gemakkelijker voor waar je een uitsparing moet maken voor  een of ander

ik blijf je zeker volgen

grts Freddy


Hoi Freddy,

Ik vind het heerlijk om met hout en draden in de weer te zijn en oplossing te bedenken.
Het is ook erg leuk om iedere keer het geheel te zien groeien.


Citaat van: Jajekra op zondag 31 maart 2019, 19:53:41
@citaat @citaat @citaat

@citaat

Spanten aangeven als de isolatieplaten  erop liggen  :?

Hoi Jaap,

Er liggen alleen isolatie platen in het schaduwstation.

Citaat van: Ben den Hollander op zondag 31 maart 2019, 20:06:18
@citaat Ik mag aannemen dat de isolatie alleen onder het tracé komt, het is slecht bouwen op dat paarse spul. Maar goed, ik ben een "open" bouwer, dat maakt mogelijk verschil.

Het paarse spul was niet meer leverbaar Ben, maar ik heb 3 rollen van hetzelfde materiaal liggen.


Citaat van: Jajekra op zondag 31 maart 2019, 21:21:59
Ben,  @citaat

Neem ik ook aan   :)
Maar als ik het goed heb komt er meer "tracé" dan bebouwing

Er komt veel tracé maar ook bebouwing Jaap, het is lastig in te schatten omdat er zoveel hoeken in de zolder zitten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Dag Peter,

Het gaat gestaag verder.  Bij mij liggen de bouwwerken al een tijdje stil.  Drukke weken op het werk en dan in de weekeinden 's avonds niet veel zin om iets te doen.
De laatste weken heet moeder de vrouw voor mij ook wet klusjes in de tuin opgelijst (Modelbaan op schaal 1:1) waardoor er voor de kelder niet veel tijd en energie over blijft.
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
 @citaat

Hoi Ivan,

Heel herkenbaar, ook hier is het erg druk met het werk en schiet de modelbaan er zo af en toe bij in.
Ook hier heeft moeder de vrouw wat klusjes voor mij in petto maar ik probeer toch ook aandacht te schenken aan de baan.

Wel leuk dat jullie in de tuin een baan hebben, dat krijg ik hier niet voor elkaar, ik mag op zolder mijn ding doen maar daar blijft het ook bij  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
 @citaat @citaat

Grote tuin?  Modelbaan schaal 1 : 1   8o
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Het is eigenlijk enkel de scenerie die op schaal 1:1 komt  :D.  De treinen blijven in de kelder.
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Hallo allemaal,

Hier is het weekend begonnen  :favorite: :favorite:

Morgen met de leden van de Duurstede Group® naar Dortmund voor een heerlijk dagje beurs.

We hebben er super veel zin in en gaan er een leuke dag van maken, en met een beetje mazzel komt er ook weer een leuke souvenir mee naar huis  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Leuk   :thumbup:
Maak je wat fotootjes  :)
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 03 april 2019, 17:46:30
Hier is het weekend begonnen  :favorite: :favorite:
Ik ben jaloers Peter. Ik moet nog 2 dagen.

Geniet van de reis en de beurs :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Hi Peter,

Jullie veel plezier daar, wij gaan vrijdag.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Hallo allemaal,

Barry, Bas en Harald, bedankt voor jullie berichtje, ik neem geen camera mee maar zal kijken of ik wat plaatjes met mijn telefoon kan maken ( hoop eraan te denken ).

Iedereen die de komende dagen die kant uit gaat alvast veel plezier gewenst.

Het overlevingspakket is klaar en we gaan zo die kant op, ik ben er helemaal klaar voor  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Veel plezier allen
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Hallo allemaal,

Gisteren hebben we weer een super leuke dag beleeft in Dortmund, we stonden even voor 9 uur op de pakeerplaats en eenmaal binnen gingen gelijk de deuren naar de hallen open.

Zoals gebruikelijk bezoeken we eerst de twee treinen hallen, het viel ons gelijk op dat het erg druk was je kon lastig bij stands komen en de paden waren overvol.
Er zou best een halve treinen hal bij kunnen komen  :)

Bij Piko het handmodel van de ICE4 gezien en eerlijk is eerlijk dat zag er goed uit, natuurlijk ook even bij Marklin langs geweest, hier had ik de draaischijf verwacht maar die schitterde van afwezigheid of wij hebben niet goed gezocht  8o

Wel stond er de BR 147 in witte uitvoering ( met de bekende rode streep erop ) in de vitrine, dit vind ik toch wel een zeer mooie loc om straks voor mijn dubbeldekkers te zetten.

Schuin tegenover Marklin staat Esu, die hadden dit jaar een grotere stand maar nog steeds veel te klein voor het aantal belangstellende de stand puilde uit.
Op de stand werden een aantal modellen met hoge kortingen verkocht.
Het viel ons ook erg op dat Esu zeer goed vertegenwoordigd was in de verkoophal veel handelaren hadden een uitgebreide collectie staan.

Daarna doorgelopen naar Roco, die hebben altijd zeer fraaie modellen staan er komen prachtige Vectrons aan.
Primeur was de Groene Flixtrain Vectron, een opvallende verschijning.

De indeling in de hal was een beetje gewijzigd en daardoor stond KM1 op een andere plek, helaas heb ik voor dat materiaal niet genoeg ruimte, maar wat maken zij schitterende modellen.

Natuurlijk ook de nodige modelbanen bekeken en buiten in de regen een broodje braadwurst gegeten  :)

Op de terugweg hebben we ( hoe kan het ook anders ) een heerlijke snietsel mit pommes gegeten  :favorite:

Helaas ben ik vergeten om foto,s te maken ( sorry ) maar er zal vast een hoop online te vinden zijn.

Voor de Duurstede baan is een mooie loc gekocht en 10 wisselaandrijvingen.


@ Ed

Met dat plezier is het goed gekomen, het is altijd leuk om met de leden van de Duurstede group® Op pad te zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Wat heb je aangeschaft, of kon het daar niet.
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
 @citaat

Hoi Tony en alle anderen,

Ik heb een nieuwe traxx loc meegenomen fullsound, ik zal er morgen even wat foto,s van maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Hallo allemaal,

Dit keer geen foto,s maar een filmpje van mijn nieuwe aanwinst, deze loc heb ik gekocht op de beurs in Dortmund.

Het is de nieuwe Traxx versie BR 147 in het rood, in het derde kwartaal komt deze zelfde loc ook uit in het wit met rode streep en dat lijkt mij wel iets voor mijn dubbeldekkers die dezelfde kleurstelling hebben.





Duurstede is weer een leuke aanwinst rijker  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Peter.

Mooie sound komt uit deze loc.
Veel rijplezier ermee.


Mvg bert
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Mooie lok, mooi geluid.  :thumbup: Dus mooie aanwinst, Peter. Veel plezier ervan. De IC versie overweeg ik nog...
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Peter,

Dat is een hele mooie uitbreiding! Veel plezier er mee.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
 B) Mooie lokkie heb je er weer bij, maar de rijeigenschappen vind ik bijzonder matig. :o)

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Mooie lok heb je gescoort!
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Mooie aanwinst

Wat is het geluid bij het snel remmen, piepen of iets anders. 

Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Hallo allemaal,

Citaat van: GTIBert op zaterdag 06 april 2019, 09:23:19
Peter.

Mooie sound komt uit deze loc.
Veel rijplezier ermee.


Mvg bert

Dank je wel Bert  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: Hans Biere op zaterdag 06 april 2019, 11:05:50
Mooie lok, mooi geluid.  :thumbup: Dus mooie aanwinst, Peter. Veel plezier ervan. De IC versie overweeg ik nog...

Dank je wel Hans  :thumbup: :thumbup: Ik zou het doen die IC versie laten komen, op de beurs in Dortmund stond hij al in de vitrine maar volgens het kaartje komt hij 3e kwartaal pas van de lopende band.


Citaat van: Wico op zaterdag 06 april 2019, 11:18:00
Peter,

Dat is een hele mooie uitbreiding! Veel plezier er mee.

Groeten,
Wico

Dank je wel Wico  :thumbup: :thumbup: dat gaat helemaal lukken  :)


Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 06 april 2019, 11:21:36
B) Mooie lokkie heb je er weer bij, maar de rijeigenschappen vind ik bijzonder matig. :o)

Dirk-Jan

Dank je wel Dirk-Jan  :thumbup: :thumbup: Ik ben het met je eens de loc rijd voor geen meter hij zit alweer in de doos  :D


Citaat van: Maarten Marklin op zaterdag 06 april 2019, 11:56:12
Mooie lok heb je gescoort!

Dank je wel Maarten  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: Hitmaan op zaterdag 06 april 2019, 12:20:07
Mooie aanwinst

Wat is het geluid bij het snel remmen, piepen of iets anders. 



Dank je wel Tony  :thumbup: :thumbup: het geluid bij het remmen heb ik nog niet gehoord, dat komt t.z.t. wel hij zit namelijk alweer in de doos.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman -Het begint er steeds meer op te lijken.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 05 april 2019, 07:46:18

......... natuurlijk ook even bij Marklin langs geweest, hier had ik de draaischijf verwacht maar die schitterde van afwezigheid......


Het is verdacht stil. Heb je niet effe gevraagd of de schijf nog komt?

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Mooie loc en fraaie geluiden.  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
mooie BR147 Peter  :thumbup: :thumbup: Mocht deze ook hier in Nederland komen rijden, komt hij hier ook op het lijstje :thumbup: :thumbup: ;)
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 06 april 2019, 16:41:36
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 05 april 2019, 07:46:18

......... natuurlijk ook even bij Marklin langs geweest, hier had ik de draaischijf verwacht maar die schitterde van afwezigheid......


Het is verdacht stil. Heb je niet effe gevraagd of de schijf nog komt?

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Nee ik heb het niet gevraagd, ik spreek steenkolen Duits en het was niet normaal druk.
Je zou verwachten dat hij prominent aanwezig zou zijn, maar helaas.

Er stond wel weer een andere modelbaan in de stand en hierin zat de oude Marklin / Fleismann in verwerkt.

Die laatste vind ik nog steeds veel mooier dan de foto,s die we al eerder zagen.


Citaat van: Schienenbus2012 op zaterdag 06 april 2019, 19:24:12
Mooie loc en fraaie geluiden.  :thumbup:

Dank je wel Kees,
Ik ben er ook erg blij mee weer eens wat anders kwa uiterlijk.


Citaat van: robert39 op zaterdag 06 april 2019, 20:45:14
mooie BR147 Peter  :thumbup: :thumbup: Mocht deze ook hier in Nederland komen rijden, komt hij hier ook op het lijstje :thumbup: :thumbup: ;)

Hoi Robert,

Ik denk dat hij op de Betuwe lijn wel zou rijden?
Gewoon kopen dan ben je alvast voorbereid  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Peter,

een mooie loc met mooie sound,
veel plezier ermee

grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
 @citaat

Dank je wel Freddy, ik ben erg blij met mij  nieuwe aanwinst.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Prachtige loc Peter met (veel) mooie geluiden.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
 @citaat

Dank je wel DirkJan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Hallo allemaal,

Ik was nog vergeten te vertellen dat het aanmelden van deze loc vreemd verliep  8o

Nadat ik hem op de rollerbank had gezet begon de loc gelijk op volle snelheid te rijden terwijl de ECoS bezig was hem uit te lezen ( MFX staat nog aan ).
Dit uitlezen duurde veel langer dan normaal.

Nadat de loc volledig was ingelezen en ik hem geselecteerd had en aan de snelheid,s knop draaide kon ik de snelheid aanpassen.
Nu begrijp ik dat ( als analoge modes aan staat ) de loc vol gas geeft maar zoals gezegd na het draaien aan de snelheid,s knop kon ik de snelheid regelen??

Nu stond de analoge modes in deze loc aan en je zou verwachten dat hij ondanks de snelheid,s knop hij gewoon vol gas zou blijven rijden maar dat deed hij dus niet.

Natuurlijk heb ik de analoge modes nu uitstaan, ik heb dit nog nooit eerder aan de hand gehad.

Als straks het maaiveld ligt komt er een einde aan MFX op mijn baan en ga ik zoveel mogelijk DCC en Motorola rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Hi Peter,
Bijzondere start voor de loc.
Wat is wat jou betreft het voordeel van alleen DCC of Motorola rijden op de baan?
Grtz, Arjan
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Fraaie loc, Peter  :thumbup:

Mooi sober uiterlijk, zodat je de vorm goed kan zien. Ik vind vooral de zijkant wat extra's hebben.
Wat ik me afvraag; kun je al die geluiden ook automatisch oproepen in koploper of anderszins ?
Dus; trein nadert station en toetert op een bepaalde plek. Of bepaalde omroep op het station.

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Hoi Peter

Dat is weer een mooie aanwinst, denk dat je bijna meer locs hebt dan M zelf  :D :D
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Dat is weer een fraaie aanwinst erbij,\ Peter.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Hallo allemaal,

Citaat van: ArjanBosman op maandag 08 april 2019, 07:17:35
Hi Peter,
Bijzondere start voor de loc.
Wat is wat jou betreft het voordeel van alleen DCC of Motorola rijden op de baan?
Grtz, Arjan

Hoi Arjan,

Eens in de zoveel tijd heb je bij meerdere MFX loc,s dat ze zich spontaan gaan aanmelding zelfs tijdens het rijden  8o

Ik heb een ECoS en die werken met id,s als ik bv een MFX loc wis schuiven alle andere MFX,s loc,s een id op en gaat het fout als ik met koploper rij.
Die stuurd namelijk id,s aan.


Citaat van: Tony op maandag 08 april 2019, 09:04:45
Fraaie loc, Peter  :thumbup:

Mooi sober uiterlijk, zodat je de vorm goed kan zien. Ik vind vooral de zijkant wat extra's hebben.
Wat ik me afvraag; kun je al die geluiden ook automatisch oproepen in koploper of anderszins ?
Dus; trein nadert station en toetert op een bepaalde plek. Of bepaalde omroep op het station.

Grtz Tony

Hoi Tony,

Die zijkantheeft zeker iets extra,s dat is ook de reden dat ik hem zo mooi vind.

In koploper kan ik zeker geluiden op bepaalde plekken laten horen maar het kan nog veel meer, zo kan ik bv in het zelfde blok een geluid laten horen is hij vanuit een bepaald blok komt, komt hij uit een ander blok dan kun je die weer uitsluiten of een ander geluid starten het kan allenmaal  :)

Op mijn oude baan maakte ik daar al veelvuldig gebruik van.


Citaat van: peterke33 op maandag 08 april 2019, 09:49:28
Hoi Peter

Dat is weer een mooie aanwinst, denk dat je bijna meer locs hebt dan M zelf  :D :D

Hey Peter,

Dat zou niet best zijn Peter als ik er meer zou hebben als Marklin, ik heb er wel een paar maar een super grote collectie is het ook weer niet maar ik ben er tevreden mee  :D


Citaat van: ceess op maandag 08 april 2019, 09:56:59
Dat is weer een fraaie aanwinst erbij,\ Peter.  :arrow: :thumbup: :thumbup:

Dank je wel Cees, ik kan er weer even tegen aan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
 @citaat Dat maakt het gebruik van de geluiden wel extra leuk, Peter  :P

Nu begrijp ik ook beter het nut en de aantrekkelijkheid ervan.
( Voor hen die graag automatisch en digitaal rijden )

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Hallo allemaal,

@citaat

Dat klopt Tony, je baan wordt er een stuk levendiger van.

Op mijn oude baan stond op het middelste station een perronchef die zijn spiegelei omhoog kon doen.
Ik had het zo ingesteld dat er eerst een fluit klonk, toen 2 seconden later deed de perronchef zijn spiegelei omhoog, daarna hoorde je de deuren sluiten en een paar seconden later vertrok de trein.

Dit werd allemaal aangestuurd door koploper, het inregelen van dit soort acties is erg leuk om te doen en ik kan het je aanraden.

Ben je alle geluiden even zat dan zit er een soort hoofdschakelaar in koploper waarmee je alle geluiden uit kunt schakelen.

Er zit ook zo,n schakelaar voor rokende schoorstenen, gemak dient de mens  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 10 april 2019, 17:59:30
Dit werd allemaal aangestuurd door koploper, het inregenen van dit soort acties is erg leuk om te doen en ik kan het je aanraden.

Peter,

Water is toch slecht voor de elektronica en andere onderdelen van de modeltreinbaan??? >:-D

Rob,die weet dat het inregelen moet zijn.
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 36637 aanwinst uit Dortmund ( filmpje ).
Gelijk aangepast Rob  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden liet ik mijn baanplan zien en daarop kreeg ik meerdere reacties, een daarvan was van Ben ( spoorman ) waarom ik in mijn station geen hosenträger bouwde om hiermee A en B sporen te creëren.

Tja daar vraag je me wat, het kost wel een paar centen ( 4 slanke wissels, kruising, aandrijvingen en een hoop bloed zweet en.......).

Na een tijdje wikken en wegen toch besloten om het te gaan proberen, met Laurent hier van het forum wat contact en tips gehad wat er allemaal bij komt kijken en waar we op moesten letten.

Even daarna heb ik alvast een mal gemaakt, door deze mal ligt de hart afstand gelijk goed.




Omdat het nogal wat is om in dure wissels de zaag te zetten heb ik mijn buurman Aad gevraagd om te helpen en we hadden geestelijke steun van mijn andere buurman Sander  :)

Nauw daar gaan we dan ( jetzt geht's los ).

We hadden afgesproken om het bouwen te beginnen op zaterdag morgen, om 9 uur stond Aad voor de deur en na een bakkie koffie was het zover.
De huiskamer was een goede plek om aan de slag te gaan, op de tafel eerst karton gelegd want ik wil geen ruzie met de vrouw de huizes  >:-D




Wat gelijk opvalt is dat de wissels niet 100% recht zijn, hier ligt het eerste slachtoffer  :)




Van Laurent had ik nog een link gekregen met voorbeelden, en natuurlijk onze eigen Wiki bekeken.
Aad heeft een lintzaag en deze kwam goed van pas.







De eerste zaagsneden zitten erin, eerst de zijkant ingezaagd, tussen de bielzen zie je nu een potloodstreepje.
Omdat je hier met de lintzaag niet kunt komen maken we gebruik van een Dremel met diamant schijfje.




De volgende foto is helaas niet scherp maar je kunt toch zien dat er in de lengte richting in het wissel gezaagd is.




Na al deze handelingen ziet het wissel er zo uit.




Dat smaakt naar meer  :)




Voor de afwisseling gaan we eerst het kruiswissel zelf een stukje kleiner maken.







Dit blijft er over nadat de zaag zijn werk gedaan heeft.




Als je twee wissels in de mal legt kom je er achter dat je aan de binnenzijde met de ballast tegen elkaar aanloopt, na het aftekenen de Dremel erin gezet.







Even passen en meten, dit doe je eigenlijk de hele dag, de kieren in de ballast worden later opgevuld.










Het kruiswissel weer verder toegetakeld.




We hebben de smaak te pakken  :)










Voor de doorlopende sporen moeten nog twee passstukjes gemaakt worden.







Na een volle dag bouwen zijn we tot het volgende resultaat gekomen.













Tot zover deze update, de volgende stap is het lijmen van alle delen.
De wissel zou dus op zijn kop gedraaid moeten worden om te verlijmen, hoe ik dit ga doen zonder dat het wissel verschuift weet ik nog niet.

Als jullie hier ideeën over hebben dan hoor ik het graag.   

Zoals ik al eerder schreef, bloed zweet en heel veel werk  :D maar dan heb je ook wat.


Mvg,

Peter Degeluidsman ( met hulp van Laurent, Aad en Sander ).
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Goedemorgen Peter (& team),

Petje af! Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.  :thumbup:

Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Ik kan het niet goed zien maar heb je wel van raillasjes gebruik gemaakt? Dan liggen spoorstaven in ieder geval voor een groot deel in lijn.

Hier een voorbeeld: http://www.web-hgh.de/ppt-dl/doc/ext/C-Gleis-Hosentraeger.pdf
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
Wat een werk Peter, maar het resultaat is super geworden!