Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Jongslog en 8 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Ziet er keurig uit, hier mag je trots op zijn :thumbup:

Gr Niek
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Ziet er weer goed uit Peter!
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Hi Peter,

Een geweldige spiraal is dat en leuk dat je het hoogste punt hebt bereikt.
Zie wel dat je erg slank en soepel moet blijven.    ;)

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Ziet er solide uit Peter. :thumbup:

Even een vraagje: Het testrijden, doe jij dat na iedere nieuwe etage of test jij de spiraal in z'n geheel?
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Hallo Peter,

Weer een mooi resultaat, je linker spiraal klaar :thumbup:

Komen lange rijtuigen wel langs alle draadeinden of worden deze nog afgezaagd, het lijkt op de foto's namelijk dat de draadeinden dicht tegen de rails zitten.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.

Het blijft indrukwekkend, Peter  :thumbup:

Zeker met het uitneembare stuk in je spiraal !
De baan van de lange adem  :P

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Wat ga jij genieten als je de eerste rondjes kan gaan rijden.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Hallo allemaal,

Wat leuk om al die positieve reacties te lezen  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Jongslog op zaterdag 11 augustus 2018, 19:17:12
Prachtig in woord en beeld. Ik herken zoveel van van het werk met het passen en meten, de doorrijhoogte langs het schuine dak, de uiteindelijke ligging van het maaiveldniveau met de rails op de gewenste plaats. Mooi resultaat. Pannenbier?!

Hoi Henk,

Een schuin dak is altijd lastig en naarmate je hoger komt krijg je er steeds meer last van  8o
Ik heb op aanraden vandaag een Amstel Radler gedronken  :D


Citaat van: ceess op zaterdag 11 augustus 2018, 19:55:50
Zo, het "linker" pannenbier is binnen laat het je goed smaken ;)

Het smaakte zeker goed Cees, en er zit er nog een in het vooruitzicht als de rechter spiraal op hoogte is  :)


Citaat van: Schienenbus2012 op zaterdag 11 augustus 2018, 20:35:41
Geweldige prestatie. Applaus.

Dank je wel Kees, ik ga er van  :oops: :oops: :oops:


Citaat van: iTom op zaterdag 11 augustus 2018, 21:07:46
Het gaat al een beetje op een treinbaan lijken, mooi werk. Neem morgen maar vrij. :)

Ik heb je raad opgevolgd Tom, heerlijk zo,n dagje vrij.
Ik ben het met je eens het begint ergens op te lijken  :D


Citaat van: ArjanBosman op zaterdag 11 augustus 2018, 21:50:08
Mooi resultaat! Vergeet niet te genieten  :D
Grtz, Arjan

Met dat genieten zit het wel goed Arjan, ik ben niet voor niets genietoloog geworden  :P


Citaat van: Wico op zaterdag 11 augustus 2018, 22:57:27
Gefeliciteerd met dit resultaat. Een voorbeeld en inspiratie voor velen (in elk geval voor mij :D). Succes met het vervolg!

Groeten,
Wico

Fijn dat mijn baantje jou inspireert Wilco, ik doe mijn best iets moois van te maken.
Nu het maaiveld inzicht komt heb ik steeds meer zin om verder te bouwen wat voor weer het ook is.


Citaat van: niek79 op zondag 12 augustus 2018, 00:56:49
Ziet er keurig uit, hier mag je trots op zijn :thumbup:

Gr Niek

Dat ben ik ook Niek, er komen soms wel eens bezoekers naar de Duurstede baan kijken en die reacties zijn geweldig.


Citaat van: Marklindak op zondag 12 augustus 2018, 10:04:44
Ziet er weer goed uit Peter!

Dank je wel Fred  :thumbup:


Citaat van: Haradigi op zondag 12 augustus 2018, 11:11:47
Hi Peter,

Een geweldige spiraal is dat en leuk dat je het hoogste punt hebt bereikt.
Zie wel dat je erg slank en soepel moet blijven.    ;)

groet
Harald

Het hoogste punt is nog niet bereikt Harald, de rechter spiraal gaat nog een stukje verder de hoogte in.
Slank ben ik me hele leven al  :D en met de soepelheid mag ik nog niet klagen  >:-D


Citaat van: basjuh1981 op zondag 12 augustus 2018, 11:47:49
Ziet er solide uit Peter. :thumbup:

Even een vraagje: Het testrijden, doe jij dat na iedere nieuwe etage of test jij de spiraal in z'n geheel?

Hey Bas, ja er is zeker getest per etage, ik wilde weten of de stroomtoevoer in orde was en de bezetmelders op de juiste plek binnen kwamen en goed functioneerden.
Als straks voor het eerst de startknop ingedrukt wordt is het een spannend moment, eerst met een losse loc rijden en eventuele fouten het hoofd bieden.


Citaat van: Piwie op zondag 12 augustus 2018, 11:49:51
Hallo Peter,

Weer een mooi resultaat, je linker spiraal klaar :thumbup:

Komen lange rijtuigen wel langs alle draadeinden of worden deze nog afgezaagd, het lijkt op de foto's namelijk dat de draadeinden dicht tegen de rails zitten.

Gr.
Piwie.

Het is getest Piwie en het rijd er keurig langs, de kans bestaat dat ik ze nog afzaag dat hangt een beetje af hoe het maaiveld straks gemonteerd gaat worden.


Citaat van: Tony op zondag 12 augustus 2018, 12:07:50

Het blijft indrukwekkend, Peter  :thumbup:

Zeker met het uitneembare stuk in je spiraal !
De baan van de lange adem  :P

Grtz Tony

Dank je wel Tony, er zit al heel wat bloed, zweet ( en gelukkig geen ) tranen in, het kost een hoop tijd maar dat vind ik niet erg.
Het bouwen en bedenken van oplossingen vind ik erg leuk, ik bouw het ook voor een ( hoop ik ) lange tijd.


Citaat van: Kaleb op zondag 12 augustus 2018, 12:27:44
Wat ga jij genieten als je de eerste rondjes kan gaan rijden.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dat weet ik wel zeker Henk en kijk er al naar uit, nu de schouders onder de andere spiraal zetten en dan?
Dan moet ik nog een tijdelijke verbinding tussen beiden spiralen maken en dan ga ik uitgebreid testen en genieten van al het moois wat erlangs komt rijden.


Iedereen bedankt voor de reacties, dat doet me goed  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Peter,

mooi dat je uiteindelijk het maaiveld hebt bereikt, nu stel ik mij de vraag, ik heb in je topic gelezen dat er sommige stammen van zo'n 6 meter zullen rijden op je baan, hoe ga je een probleem zoals een onverwachte stilstand zich gaat voordoen in de spiraal, ik zag dat je er stukken tussenuit kan nemen om in de spiraal te kunnen, maar als er daar zo'n stam van 6 meter in staat, kan je toch moeilijk stukken van de spiraal wegnemen
ben benieuwd hoe je dit zou oplossen

verder veel suc6 met de verder bouw
grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
 @citaat

Hoi Freddy en alle anderen,

Er zit bij iedere baan een bepaald risico dat er lastige stukken in zitten, dat zal bij mij niet anders zijn  :)

Een hele cirkel is zo,n 4,5 meter lang, een trein van 6 meter zal dus 1,5 wendingen in beslag nemen, tja als het dan precies onderin stil staat ( alleen de onderste 4 lagen kunnen eruit ) zit er niets anders op dan de trein aan de voorkant van de rails te halen.

Nu stel ik alles in het werk om dit natuurlijk te voorkomen, daarom heb ik op mijn baan veel stroompunten en hoop hiermee stroomloze stukken te voorkomen.

Nu is het wel zo dat het de bedoeling is dat de zeer lange treinen alleen naar verdieping 1 en 2 mogen om het klimmen en dalen zo beperkt mogelijk te houden.

Dit zijn instellingen die ik in koploper ga maken.

Maar zover is het nog niet, eerst de rechter spiraal verder bouwen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Peter

Het is wel indrukwekkend dat spiraal nu het klaar is, ben erg benieuwd als alles klaar is moet iets mega worden.
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Citaat van: degeluidsman op zondag 12 augustus 2018, 19:00:07
Citaat van: basjuh1981 op zondag 12 augustus 2018, 11:47:49
Ziet er solide uit Peter. :thumbup:

Even een vraagje: Het testrijden, doe jij dat na iedere nieuwe etage of test jij de spiraal in z'n geheel?

Hey Bas, ja er is zeker getest per etage, ik wilde weten of de stroomtoevoer in orde was en de bezetmelders op de juiste plek binnen kwamen en goed functioneerden.
Als straks voor het eerst de startknop ingedrukt wordt is het een spannend moment, eerst met een losse loc rijden en eventuele fouten het hoofd bieden.
Heel verstandig. Zo zou ik het ook doen. Het testen met een losse lok heb ik gisteren bij het opbouwen van mijn testbaan ook gedaan. Er komen dan toch weer zaken naar voren.
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Geweldig Peter  :thumbup:
Dank weer voor het delen van de plaatjes, ook ik kan niet wachten op het eerste rondje  :)
Voor mij een Spa rood  :D
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Hallo allemaal,

Citaat van: peterke33 op maandag 13 augustus 2018, 19:14:13
Peter

Het is wel indrukwekkend dat spiraal nu het klaar is, ben erg benieuwd als alles klaar is moet iets mega worden.

Het wordt zeker geen kleine baan Peter, die heb ik jaren gehad en ik wilde eens iets anders  :D


Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 14 augustus 2018, 10:39:35
Citaat van: degeluidsman op zondag 12 augustus 2018, 19:00:07
Citaat van: basjuh1981 op zondag 12 augustus 2018, 11:47:49
Ziet er solide uit Peter. :thumbup:

Even een vraagje: Het testrijden, doe jij dat na iedere nieuwe etage of test jij de spiraal in z'n geheel?

Hey Bas, ja er is zeker getest per etage, ik wilde weten of de stroomtoevoer in orde was en de bezetmelders op de juiste plek binnen kwamen en goed functioneerden.
Als straks voor het eerst de startknop ingedrukt wordt is het een spannend moment, eerst met een losse loc rijden en eventuele fouten het hoofd bieden.
Heel verstandig. Zo zou ik het ook doen. Het testen met een losse lok heb ik gisteren bij het opbouwen van mijn testbaan ook gedaan. Er komen dan toch weer zaken naar voren.

Behalve dat het belangrijk is Bas, is het ook nog eens leuk om te doen we willen tenslotte rijdende treinen zien.

Gelukkig heb ik op een keer na geen gekke dingen meegemaakt, alles doet wat het doen moet en dan laat ik een uurtje een trein heen en weer over alle sporen rijden  :)


Citaat van: Barry1972 op dinsdag 14 augustus 2018, 14:58:12
Geweldig Peter  :thumbup:
Dank weer voor het delen van de plaatjes, ook ik kan niet wachten op het eerste rondje  :)
Voor mij een Spa rood  :D

Graag gedaan Barry, Spa rood  B) dat heb ik niet in huis  :D
Het eerste rondje staat nog voor dit jaar in de planning.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Ha die Peter.
Mooi om te zien en te lezen dat er weer volop gebouwd wordt! :thumbup:
Het echte warme weer is nu wel voorbij en "het in de tuin zitten" levert geen spoor meters op! :D

Hopelijk rijden de eerste treinen hun complete rondje nog dit jaar maar komende winter mag ook. O:-D

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Mooi hoor Peter, ziet er allemaal netjes en strak uit! Succes met de andere spiraal  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 14 augustus 2018, 20:07:38
Behalve dat het belangrijk is Bas, is het ook nog eens leuk om te doen we willen tenslotte rijdende treinen zien.
Dat is ook de belangrijkste reden dat ik een testbaan heb opgezet, de loks lekker laten rijden. De digitale ontdekkingsreis neemt nog wel wat tijd en geld in beslag ;)
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Hallo allemaal,

Citaat van: AlbertJan op woensdag 15 augustus 2018, 07:52:25
Ha die Peter.
Mooi om te zien en te lezen dat er weer volop gebouwd wordt! :thumbup:
Het echte warme weer is nu wel voorbij en "het in de tuin zitten" levert geen spoor meters op! :D

Hopelijk rijden de eerste treinen hun complete rondje nog dit jaar maar komende winter mag ook. O:-D

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Ja je kunt niet altijd in de tuin zitten, er moet ook iets aan de baan gedaan worden.
Als de tweede spiraal op hoogte is zal ik tussen beiden spiralen een dubbelspoor maken zodat de werking van de schaduwstation getest kunnen worden, dat dan eerst weer fine tunen alvorens ik aan de daadwerkelijke baan kan gaan werken.

Ik hoop dit allemaal de komende maanden voor elkaar te hebben.


Citaat van: Silco_88 op woensdag 15 augustus 2018, 08:19:49
Mooi hoor Peter, ziet er allemaal netjes en strak uit! Succes met de andere spiraal  :thumbup:

Hoi Silco,

Met die andere spiraal zal het wel goed komen, ik weet nu hoe het moet  :D


Citaat van: basjuh1981 op woensdag 15 augustus 2018, 10:54:25
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 14 augustus 2018, 20:07:38
Behalve dat het belangrijk is Bas, is het ook nog eens leuk om te doen we willen tenslotte rijdende treinen zien.
Dat is ook de belangrijkste reden dat ik een testbaan heb opgezet, de loks lekker laten rijden. De digitale ontdekkingsreis neemt nog wel wat tijd en geld in beslag ;)

Hoi Bas,

Het ontdekken van de mogelijkheden is erg belangrijk zodat je straks weet wat je wel maar ook niet moet doen om jou droombaan te realiseren.
De digitale wereld is zeer boeiend en er kan veel, heel veel  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 11 augustus 2018, 19:13:27


Ruimte zat dus...

't ken net... ;)

...maar komt er ook nog bovenleiding? daar moet dan ook nog wat ruimte voor zijn...
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Hoi Ernst en alle anderen,

Ik denk dat het plaatje iets vertekend, nu staat de pantograaf helemaal ophoog.
Dit is hoger dan / wanneer hij tegen de rijdraad aan zou zitten dat scheeld een hoop.

Op dit gedeelte komt geen bovenleiding want het is uit het zicht.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
 @citaat en
@citaat @citaat

Plaats een bovenleiding mast los naast je baan en je weet precies waar je aan toe bent.
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
 @citaat

Dat zou ik best willen doen Henk, alleen heb ik totaal nog niets van bovenleiding in huis.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
 @citaat
Peter,

Of van hout ene paaltje maken.
Afmetingen staan in de catalogus (of heb je die ook niet  :-)).
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Er is een norm voor rijdraad hoogte t.o.v. spoorstaaf, tussen de 60 en 73mm, stukkie karton volstaat.
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Al eerder geplaatst ===> klik
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Er komt op die plaats geen bovenleiding  :o)
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
 @citaat Dat staat er dan ook ===> klik
8o
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Dag Peter,

Je hebt de laatste weken niet stil gezeten.  Terwijl de meeste modelspoorders lagen te smelten onder ze zon, bouwde jij rustig verder.  Nog een geluk dat het op je zolder niet te warm is.

Ik heb wel een vraag over een vorige reactie van jou:
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 11 augustus 2018, 19:13:27
Hallo allemaal,

Vandaag een lange dag aan de baan kunnen werken, de vorige keer was ik hier geëindigd...




Hoe zit dat met je bedrading.  Je hebt een ringleiding en dan telkens aan aftakking (zoals de meesten onder ons) maar ik zie geen verschil in je bedrading.  Hoe voorzie jij dat in je spiraal?
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Hallo allemaal,

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 18 augustus 2018, 14:10:22
@citaat
Peter,

Of van hout ene paaltje maken.
Afmetingen staan in de catalogus (of heb je die ook niet  :-)).

Die heb ik inderdaad niet Henk  8o maar online natuurlijk wel te vinden.
De ruimte die ik op de foto laat zien is hoger dan de ruimte tussen mijn spiralen ( 10cm. ) en ook daar past een loc met omhoogstaande pantograaf in zonder het hout van de volgende laag te raken.

Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 18 augustus 2018, 14:19:18
Er is een norm voor rijdraad hoogte t.o.v. spoorstaaf, tussen de 60 en 73mm, stukkie karton volstaat.

Dank voor de info Ben,

Ik wil later de pantograaf zo instellen dat hij de rijdraad net niet raakt, vanaf de spoorstaaf gemeten zal dat dus hooguit 72mm zijn, tel er een centimeter bij op voor de rails dan hou ik in de spiraal nog ruim 15mm over.


Citaat van: nobody op zaterdag 18 augustus 2018, 14:32:59
Al eerder geplaatst ===> klik

Klopt Wim, daar is al eens eerder over gesproken, al was het wel in een ander topic  :)


Citaat van: Barry1972 op zaterdag 18 augustus 2018, 16:02:55
Er komt op die plaats geen bovenleiding  :o)


Zo is dat Barry  :) het heeft ook totaal geen zin omdat dit gedeelte zich buiten het zichtveld bevind.


Citaat van: iVanDL op zaterdag 18 augustus 2018, 23:58:31
Dag Peter,

Je hebt de laatste weken niet stil gezeten.  Terwijl de meeste modelspoorders lagen te smelten onder ze zon, bouwde jij rustig verder.  Nog een geluk dat het op je zolder niet te warm is.

Ik heb wel een vraag over een vorige reactie van jou:
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 11 augustus 2018, 19:13:27
Hallo allemaal,

Vandaag een lange dag aan de baan kunnen werken, de vorige keer was ik hier geëindigd...




Hoe zit dat met je bedrading.  Je hebt een ringleiding en dan telkens aan aftakking (zoals de meesten onder ons) maar ik zie geen verschil in je bedrading.  Hoe voorzie jij dat in je spiraal?

Stilzitten staat niet in mijn woordenboek Ivan  :)

Het gehele schaduwstation bestaan uit 4 verdiepingen, iedere verdieping heeft zijn eigen booster.
De verdieping zelf en twee windingen van de spiraal behoren bij een booster en die wordt gevoed door 2 x 1,5mm2 kabel.

Als je op de foto kijkt zie je aan de rechterkant op de ring van de 2-4-6e houten ring een draad lopen dat is de aanvoer.

Het geheel begint trouwens in de andere spiraal, vanuit de booster loopt de kabel eerst naar de linker spiraal, dan door de gehele verdieping om tot slot op de plaats aan te komen waar deze foto gemaakt is.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Citaat van: degeluidsman op zondag 19 augustus 2018, 09:39:16
Hallo allemaal,

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 18 augustus 2018, 14:10:22
@citaat
Peter,

Of van hout ene paaltje maken.
Afmetingen staan in de catalogus (of heb je die ook niet  :-)).

Die heb ik inderdaad niet Henk  8o maar online natuurlijk wel te vinden.

Dat vraagt om een KLIK: link  :-) :-)
De prijs is voor 5 stuks. :thumbup:

Henk


Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
 @citaat

Dat gaan ze niet worden Henk, de bovenleiding die ik mooi vind is van Sommerfeldt  :)
Maar er moet nog zoveel gebeuren eer is zover ben dan kan ik de centen eerst aan iets anders besteed worden.

Daarom eerst zaterdag maar eens naar de beurs   :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Goede keuze, de Sommerfeldt-bovenleiding. Tegen de tijd dat ik daar aan toe ben, wil ik die ook nemen.
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
 @citaat

Ik vind het super mooi materiaal en ze hebben Nederlandse bovenleiding, begreep wel dat de maatvoering voor C rails iets lastiger schijnt te zijn.

Het zijn bouwpakketten dus waarschijnlijk aan te passen, kan me herinneren dat iemand een houten plaat als mal had gemaakt dus en komt nog wel het een en ander bij kijken maar dat zien we weer als uitdaging  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
En anders kun je ook de uitgebreide installatiehandleiding aanschaffen.
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
 @citaat

Mijn buurman heeft in Dortmund het grote montage boek van ze gekocht, daar mag ik vast in bladeren als het zover is.

Ook hij gaat bovenleiding van Sommerfeldt gebruiken, hiermee verdubbelen we de kennis ( die nu nog even nul is 😁 ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Dat rode boek heb ik ook in de kast liggen. Dat gaat goed van pas komen :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Hoi Peter,

Zag een foto waarbij je kurk onder de rails plaatst.
Mag ik vragen wat de reden daarvan is?

Groet,
Paul
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Ik ben geen Peter, maar het antwoord is voor geluidsreductie.
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Hallo allemaal,

Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 21 augustus 2018, 09:00:04
Dat rode boek heb ik ook in de kast liggen. Dat gaat goed van pas komen :thumbup:

Hey Bas,

Ik zal eens vragen of ik het eens door mag lezen, ook zijn baan gaat voorzien worden van Nederlandse bovenleiding dus we kunnen samen het wiel uitvinden.


Citaat van: PJ op dinsdag 21 augustus 2018, 20:06:51
Hoi Peter,

Zag een foto waarbij je kurk onder de rails plaatst.
Mag ik vragen wat de reden daarvan is?

Groet,
Paul

Het antwoord is al gegeven Paul, het scheeld redelijk wat geluid.
In de schaduwstations zelf ligt groene plaat wat normaal onder een laminaat vloer ligt ook dit is om geluid te reduceren.


Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 21 augustus 2018, 21:04:42
Ik ben geen Peter, maar het antwoord is voor geluidsreductie.

Bedankt voor de aanvulling Bas  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Nu er weer een discussie is opgelaaid omtrent de eindschakelaars van de wissels vraag ik me af of jij de eindschakelaars van alle aandrijvingen ook hebt verwijdert en of je daar nog andere maatregelen voor hebt genomen of gaat nemen i.v.m. mogelijk brandgevaar bij doorbranden.

Re: De baan van een geluidsman- Maaiveld aan de linkerkant bereikt.
Bedankt Peter.

Kan mij herinneren dat ik ook verschillende wissel aandrijvingen doorverbonden heb... hoezo brandgevaar?
Re: De baan van een geluidsman- Discussie eindschakelaars.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Discussie eindschakelaars.
Hallo allemaal,

Citaat van: iTom op woensdag 22 augustus 2018, 10:52:29
Nu er weer een discussie is opgelaaid omtrent de eindschakelaars van de wissels vraag ik me af of jij de eindschakelaars van alle aandrijvingen ook hebt verwijdert en of je daar nog andere maatregelen voor hebt genomen of gaat nemen i.v.m. mogelijk brandgevaar bij doorbranden.


Hoi Tom,

Ja ik heb alle schakelaar eruit gesoldeerd, al jaren terug en zet dan met een stift op de aandrijving dat hij aangepast is zo kan ik niet voor verassingen komen te staan.

Op mijn oude baantje heeft het 7 jaar gereden zonder ook maar een probleem te hebben gehad.

Nu wist ik eerlijk gezegd ook niet dat bij het Motorola protocol er een apart aan / uit commando verstuurd werd.
Nu ik mijn nieuwe baan aan het bouwen ben gebruik ik de wisseldecoders van Rosoft en die werken op DCC.
Het aansturen daarvan gebeurd las ik op een andere manier, wellicht dat Wim Ros hier iets over kan vertellen.

Verder gelukkig nog nooit gekke dingen meegemaakt.

Ik heb een index van zowel mijn nieuwe en oude baan gemaakt in de oude baan liep hier al een topic over, klik op onderstaande link.

Wisselaandrijvingen ombouwen schakelaars demonteren


Citaat van: PJ op woensdag 22 augustus 2018, 11:37:58
Bedankt Peter.

Kan mij herinneren dat ik ook verschillende wissel aandrijvingen doorverbonden heb... hoezo brandgevaar?


Paul de schakelaartjes zorgden ervoor dat de stroom afgeschakeld werd als de aandrijving geschakeld heeft, als je bijvoorbeeld nog met de hand schakelt ( met die drukknop kastjes ) dan kun je het knopje ingedrukt houden waardoor er ( zolang je de knop ingedrukt hield ) stroom door de spoel blijft lopen en dan word deze spoel zeer warm met kans op brandgevaar.

De mensen die hun baan aansturen via decoders hebben hier over het algemeen geen last van, de puls die deze decoders stuurt is van korte duur ( meestal 250ms. ) waardoor er geen warmte ontwikkeling in de spoel ontstaat.

Nu schreef ik net al dat het afhankelijk is of je decoder gebruik maakt van het Motorola of DCC protocol.

Op mijn oude baan gebruikte ik Motorola en dat is 7 jaar zonder problemen verlopen, nu ik met de nieuwe baan bezig ben doe ik zoveel mogelijk op DCC.

Dat geld ook voor het aansturen van mijn locomotieven, als ze DCC ondersteunen zullen ze daar op gezet worden, MFX ga ik niet meer gebruiken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Hallo allemaal,

Vandaag samen met Aad ( een van de buurmannen ) naar Houten geweest.
Mijn loc die naar Marklin was om gerepareerd te worden was terug en die ben ik natuurlijk wezen ophalen.

Ik had nog wat klein spul nodig en heb twee rijtuigen gekocht, ik vond het een leuke beurs waar we om 14:30 uur vertrokken nadat we vele bekenden gesproken hadden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 25 augustus 2018, 18:44:50
Ik had nog wat klein spul nodig en heb twee rijtuigen gekocht

Laat je de foto's zien vandaag van de aanwinsten en dan met name de rijtuigen ?

Groet Michel
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
 @citaat

Jaja zet me maar weer aan het werk Mies  :D
Ik ga mijn best doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Waar blijven die foto's nu toch?  :)
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
 @citaat

jaja voer de druk maar op, het is voor mij ook zondag  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman-
 @citaat Foto's Foto's Foto's...... :)

de druk er op houden he
Re: De baan van een geluidsman-
 @citaat @citaat: Wat is de rem, als het een zondag is? Is alleen maar een dag, die door de Romeinen aan de zon en de zonnegodin Sol was gewijd. Later door de christenen als rustdag aangemerkt, maar dit zonder enig grond.

Dus geen redenom niks te doen. Laat ons niet langer in spanning.  >:-D :D O:-D
Re: De baan van een geluidsman-
Ik zie, ik zie , ik zie nog steeds geen foto kes :-(