Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 10 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- Hagen von Ortloff is binnen ( en op de foto gezet ).
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 03 juli 2018, 18:44:04
Citaat van: Mister1736 op zondag 01 juli 2018, 21:32:55
Citaat van: eddyflame op vrijdag 29 juni 2018, 09:44:27
Peter
Iso 100 is wat aan de lage kant ik zou zeker met 400 beginnen en dan meer vanb het natuurlijke daglicht gebruik maken
ligt er maar net aan wat je fotografeert.

Met stilstaande dingen is ISO 100 het beste ivm korrelvorming. Door middel van het schakelen van de sluitertijd en diafragma krijg je de mooiste foto's!

Succes Peter ;).

Hoi Marcel,

Ik zal voor de test beide ISO waardes uitproberen en hier laten zien.

Als je een foto verkleint zodat ie op een beeldscherm past, zul je de korrel bij ISO 400 nog niet zien, dat merk je pas als je hem (in groot formaat) afdrukt, of als je naar nog veel hogere ISO-waardes gaat. Als je in groot formaat wilt afdrukken, kun je voor niet-bewegende onderwerpen het beste een hele lage ISO-waarde gebruiken. In het analoge tijdperk gebruikte ik daarvoor ISO 50. Daar zat ik dan wel weer een heel rolletje aan vast, da's digitaal natuurlijk veel beter geregeld.

Bij weinig licht (en een lage ISO-waarde) moet je een statief gebruiken (of de camera ergens neerleggen), dan kun je een lange sluitertijd kiezen zonder dat de camera beweegt. Tenslotte kun je met het diafragma nog de scherptediepte bepalen.
Re: De baan van een geluidsman- Hagen von Ortloff is binnen ( en op de foto gezet ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Hagen von Ortloff is binnen ( en op de foto gezet ).
 @citaat

Hoii Rob en alle anderen,

Het is wel jammer dat de foto's een maximale resolutie van 800 x 600 hebben,  dan gaat er toch wel een hoop verloren.

Ik gebruik altijd een statief en de timer functie zodat het toestel volledig stil staat als de foto genomen wordt.

Ja met de digitale fotografie en het verdwijnen van het foto rolletje is het wel makkelijker geworden, foto,s nemen en als het niet goed is kun je het gelijk overdoen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Hagen von Ortloff is binnen ( en op de foto gezet ).
Ik wist niet dat er tegenwoordig foto toestellen bestaan waar je mee kunt timmeren, is dat niet schadelijk voor je toestel dan?  :)
Re: De baan van een geluidsman- Hagen von Ortloff is binnen ( en op de foto gezet ).
 @citaat
Met een telefoon kun je ook foto's maken en je hebt al ijskasten waarmee je kunt internetten.
Waarom dan niet timmeren met een fototoestel?  :mrgreen:
Re: De baan van een geluidsman- Hagen von Ortloff is binnen ( en op de foto gezet ).
 @citaat Dit is dan het resultaat  ;) Bron klik en nogmaals klik
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman-
 @citaat
Je moet het ook wel met de zijkant doen!
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Net op mijn donder van Saskia gekregen want timmeren met haar fotocamera werd niet gewaardeerd.

Ik blijf het ( en laat ik het netjes zeggen )verveld vinden afgerekend te worden op een spelfout en steeds door Johnnytrein die blijkbaar op dit forum niets beters te doen heeft dan komentaar geven op een type fout.

Ik ben dyslectische en probeer zo goed mogelijk mijn berichten te schrijven en dat er zo af en en toe een taalfout in zit is jammer maar iedereen begrijpt wat en staat of bedoeld wordt.
Ik ervaar dit als kwetsend, zeker opdat ik Jonnytrain al meerdere keren gevraagd heb dit niet meer te doen.

Zo dat ben ik ff kwijt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Johnnytrein op je negeerlijst zetten dan zie je die vervelende berichtjes ook niet meer. :thumbup:

Groet Michel
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 05 juli 2018, 07:47:35
Ik wist niet dat er tegenwoordig foto toestellen bestaan waar je mee kunt timmeren, is dat niet schadelijk voor je toestel dan?  :)
Fototoestellen is een woord! En in plaats van de komma zou je een puntkomma moeten plaatsen, of een nieuwe zin beginnen.

PS bedoeld als support voor Peter Degeluidsman.
Re: De baan van een geluidsman-
Sorry hoor aan allen :-(
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 07 juli 2018, 13:50:46
Ik ben dyslectische en probeer zo goed mogelijk mijn berichten te schrijven en dat er zo af en en toe een taalfout in zit is jammer maar iedereen begrijpt wat en staat of bedoeld wordt.
Ik ervaar dit als kwetsend, zeker opdat ik Jonnytrain al meerdere keren gevraagd heb dit niet meer te doen.

Ik ben dan niet dyslectisch, tenminste dat denk ik, maar ik maak ook tiep- en taalfauten.
Je moet maar zo denken Peter:
Niemand is perfekt; ik ben het bijna.

Citaat van: degeluidsman op zaterdag 07 juli 2018, 13:50:46
Net op mijn donder van Saskia gekregen want timmeren met haar fotocamera werd niet gewaardeerd.

Dan koopt ze toch gewoon een nieuwe?
En dan kan jij zeggen:
Saskia een nieuwe fotocamera en Peter een nieuwe lokomotief.

Henk
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Hallo allemaal,


Citaat van: h0_miessie op zaterdag 07 juli 2018, 13:53:02
Johnnytrein op je negeerlijst zetten dan zie je die vervelende berichtjes ook niet meer. :thumbup:

Groet Michel

Hoi Mies,

Dat zou kunnen, maar als iedereen zich gedraagt is dat niet nodig.


Citaat van: Dibbes op zaterdag 07 juli 2018, 14:05:06
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 05 juli 2018, 07:47:35
Ik wist niet dat er tegenwoordig foto toestellen bestaan waar je mee kunt timmeren, is dat niet schadelijk voor je toestel dan?  :)
Fototoestellen is een woord! En in plaats van de komma zou je een puntkomma moeten plaatsen, of een nieuwe zin beginnen.

PS bedoeld als support voor Peter Degeluidsman.

Hoi jos,

Zo zie je maar weer dat iedereen taalfouten maakt ( al was het niet mij niet opgevallen ).
Ik ben er ook niet mee bezig ik begrijp wat er geschreven / bedoeld wordt en daar gaat het om.
bedankt voor de Support  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 07 juli 2018, 15:10:51
Sorry hoor aan allen :-(

Dag Johnnytrein,

Excuses aanvaard,  ik hoop dat je de tekst onder je berichten op waarheid berust en je stopt met dit soort berichten.


Citaat van: Trainhenk op zaterdag 07 juli 2018, 21:24:43
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 07 juli 2018, 13:50:46
Ik ben dyslectische en probeer zo goed mogelijk mijn berichten te schrijven en dat er zo af en en toe een taalfout in zit is jammer maar iedereen begrijpt wat en staat of bedoeld wordt.
Ik ervaar dit als kwetsend, zeker opdat ik Jonnytrain al meerdere keren gevraagd heb dit niet meer te doen.

Ik ben dan niet dyslectisch, tenminste dat denk ik, maar ik maak ook tiep- en taalfauten.
Je moet maar zo denken Peter:
Niemand is perfekt; ik ben het bijna.

Citaat van: degeluidsman op zaterdag 07 juli 2018, 13:50:46
Net op mijn donder van Saskia gekregen want timmeren met haar fotocamera werd niet gewaardeerd.

Dan koopt ze toch gewoon een nieuwe?
En dan kan jij zeggen:
Saskia een nieuwe fotocamera en Peter een nieuwe lokomotief.

Henk

Hoi Henk,

Niemand is perfect en fouten maken is menselijk  :)

We zijn nog steeds te spreken over onze camera dus een nieuwe is nog niet aan de orde, maar een loc mag en kan er altijd bij.
Ik zag afgelopen beurs wel een hele mooie Roco Vectron, die zou niet misstaan tussen mijn verzameling.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Citaat van: degeluidsman op zondag 08 juli 2018, 09:09:06... een loc mag en kan er altijd bij.

Dat idee heb ik nou ook!
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
 @citaat

Ik denk dat er maar weinig modelspoorders zijn die zeggen ik heb er voldoende Rob  :D
Een loc is altijd welkom ( twee ook trouwens ) er is ook zoveel moois te koop.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
 @citaat

Peter

Ik kan bijna zeggen dat ik er genoeg heb, er staat er nog ene in bestelling en dan is het even pauze hier met locs te kopen.
Ga me eerst focussen op de baan afwerking, dat kost me ook nog de aardige centen  :D
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Ik denk bij die groep weinig modelspoorders te behoren, heb altijd het idee wat moet je er mee.
Maar ieder zijn ding, ben meer van de scenery dan van de treintjes rijden, gedoe altijd.
Neemt niet weg dat ik begrijp dat in de hobby plezier moet zijn en voor de één is dat een mooie grote collectie treinen en voor een ander een idyllisch landschap, er zijn zelfs modelspoorders die van beide genieten, dat is nu het mooie van een hobby, niets moet alles kan zolang je er maar plezier van hebt.
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman-
 @citaat @citaat

Peter,

voor mij mogen het er zelfs nog meer zijn, maar alles op zijn tijd denk ik dan maar, ik ga nu eerst nog mijn tweede schaduwstation bouwen, en daar is dan plaats voor een 30 tal treinen, dus ..... ik kan nog een heel verlanglijstje opstellen alvorens al de plaatsen zijn bezet in mijn nieuwe schadustation

grt Freddy
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Hallo allemaal,

Citaat van: peterke33 op zondag 08 juli 2018, 11:01:10
@citaat

Peter

Ik kan bijna zeggen dat ik er genoeg heb, er staat er nog ene in bestelling en dan is het even pauze hier met locs te kopen.
Ga me eerst focussen op de baan afwerking, dat kost me ook nog de aardige centen  :D

Hoi Peter,

Dat zeg ik ook altijd  ;) bij mij staat niets in bestelling of op een verlanglijstje maar deze Roco Vectron vind ik wel erg mooi.
Ik wil ook nog een vitrine aan de wand dus vulling is altijd welkom, dan doe ik net als in een museum steeds een nieuwe collectie  >:-D


Citaat van: iTom op zondag 08 juli 2018, 11:15:37
Ik denk bij die groep weinig modelspoorders te behoren, heb altijd het idee wat moet je er mee.
Maar ieder zijn ding, ben meer van de scenery dan van de treintjes rijden, gedoe altijd.
Neemt niet weg dat ik begrijp dat in de hobby plezier moet zijn en voor de één is dat een mooie grote collectie treinen en voor een ander een idyllisch landschap, er zijn zelfs modelspoorders die van beide genieten, dat is nu het mooie van een hobby, niets moet alles kan zolang je er maar plezier van hebt.

Wat moet je ermee  8o rijden Tom  :D
Scenery vind ik ook geweldig maar kan ook echt genieten van een trein die langs komt rijden.
Ik hou dus van beiden.


Citaat van: Kelderspoorder op zondag 08 juli 2018, 11:18:36
@citaat @citaat

Peter,

voor mij mogen het er zelfs nog meer zijn, maar alles op zijn tijd denk ik dan maar, ik ga nu eerst nog mijn tweede schaduwstation bouwen, en daar is dan plaats voor een 30 tal treinen, dus ..... ik kan nog een heel verlanglijstje opstellen alvorens al de plaatsen zijn bezet in mijn nieuwe schadustation

grt Freddy

Zo af en toe komt er iets op je pad waar je geen nee tegen kunt zeggen Freddy, en ik heb gemerkt dat mijn smaak in de loop der jaren veranderd is.
Ik heb nu loc,s waar ik in het begin van de hobby niets mee had en nu des te meer, op die manier groeit de collectie ook lekker door  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Citaat van: degeluidsman op zondag 08 juli 2018, 10:58:57
@citaat
Ik denk dat er maar weinig modelspoorders zijn die zeggen ik heb er voldoende Rob  :D
Mijn vrouw wel hoor  :? :? :?
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
 @citaat

Is jou vrouw ook een modelspoorder Marcel  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Hallo allemaal,

Vorige week zaterdag ben ik even naar Houten geweest om een loc voor reparatie af te geven, tijdens het lopen langs de stands viel mijn oog op een leuke set Nederlandse wagons van Railpro.

Dit soort wagons had ik nog niet in mijn collectie en om Saskia te plezieren heb ik twee sets ( 6 wagons ) meegenomen  :D

Ik heb een serie foto,s gemaakt met iso 100 en 400 en tot slot vier met een bouwlampje ( tl ) gewoon om eens te proberen.

De eerste foto is met iso 100 gemaakt.




Deze foto is iso 400




Iso 100




Iso 400




Iso 100




Iso 400




Tot Slot nog 4 met extra kunstlicht, we beginnen weer met iso 100





iso 400




Iso 100




Iso 400




De foto,s zijn gemaakt met twee A4-tjes die aan de achterkant rond lopen.
Het viel mij op dat de foto,s met iso 400 wat donkerder waren dan de iso 100 versie.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Prachtige aanwinsten heb je weer gescoord Peter. :) :thumbup:
Zal een mooi gezicht zijn straks op je nieuwe baan als ze in de rondte rijden.

Maar heb je ook foto's met 200 en 300 iso dan kunnen we misschien nog beter de verschillen zien. :D

Groet Michel
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Leuke sleep Peter :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Hi Peter,

Dat zijn een mooi stel wagens.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Hi Peter,

Dat zijn mooie wagens.
Wel een dure reparatie zo..😉.

Gr.Wim
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Peter,

Leuke wagons en gelijk het begin van een mooie sleep. Geen getrut met één wagonnetje, maar hupsakee gelijk zes stuks; goed bezig dus! Als ik het zeggen mag: ISO 100 zonder kunstlicht :idea:.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Hoi Peter

Zo jij hebt heel mooie wagons gescoord op de beurs, en komen er nog bij denk dat 6 stuks wat weinig gaat zijn niet  :D
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Als ik naar de foto's kijk, denk ik; mooi setje van 10, Peter  :P
Maar al lezende kom ik erachter, dat het er maar 6 zijn.
Geeft niks, die andere komen vast nog wel !

De iso 100's vind ik het mooist ;)

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Mooie set wagons.

En de foto's geschoten in ISO 100 zijn de beste. Bij de ISO 400 begin ik al ruisvorming te zien.
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
De foto's van 100 en 400 vind ik even mooi. Bij de foto's met tl daarentegen is de witbalans niet helemaal ideaal; fotograferen bij kunstlicht kan wat lastiger zijn. Op sommige camera's kun je daar met de instellingen rekening mee houden, en er zijn ook zat fotobewerkingsprogramma's om het achteraf iets te corrigeren. Maar uiteindelijk gaag het natuurlijk om de treintjes, en die staan er overal mooi op. Dat wordt een mooie goederentrein!
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Hoi Peter.
Mooi sleepje wagons.
Al wordt er momenteel niet zoveel gebouwd, de verzameling breidt wel lekker uit! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Hallo allemaal,

Citaat van: h0_miessie op zondag 08 juli 2018, 21:28:19
Prachtige aanwinsten heb je weer gescoord Peter. :) :thumbup:
Zal een mooi gezicht zijn straks op je nieuwe baan als ze in de rondte rijden.

Maar heb je ook foto's met 200 en 300 iso dan kunnen we misschien nog beter de verschillen zien. :D

Groet Michel

Hey Michel,

Het zijn schitterende wagons, en ik ben er erg blij mee, jij hebt ook een nieuwe Sony camera laat jij eens wat zien met andere ISO waardes.
Ik stel voor dat jij je nieuwe aanwinst van de Duurstede group eens mooi op de gevoelige plaat vastgelegd.


Citaat van: ceess op zondag 08 juli 2018, 21:40:16
Leuke sleep Peter :arrow: :thumbup: :thumbup:

Dank je wel Cees  :thumbup:


Citaat van: Haradigi op zondag 08 juli 2018, 21:47:40
Hi Peter,

Dat zijn een mooi stel wagens.

groet
Harald

Dank je wel Harald, deze wagons zullen straks best mooi staan op mijn baantje.


Citaat van: wila op zondag 08 juli 2018, 21:57:54
Hi Peter,

Dat zijn mooie wagens.
Wel een dure reparatie zo..😉.

Gr.Wim


Geld moet rollen Wim  :) maar dan heb je ook wat.


Citaat van: Wico op zondag 08 juli 2018, 23:07:13
Peter,

Leuke wagons en gelijk het begin van een mooie sleep. Geen getrut met één wagonnetje, maar hupsakee gelijk zes stuks; goed bezig dus! Als ik het zeggen mag: ISO 100 zonder kunstlicht :idea:.

Groeten,
Wico

Een wagon is niets Wico  ;) dus gelijk gezorgd voor wat extra wagons zodat dit een leuk sleepje wordt.
ISO 100 vind ik zelf tot nu toe ook het mooiste.


Citaat van: peterke33 op maandag 09 juli 2018, 07:35:19
Hoi Peter

Zo jij hebt heel mooie wagons gescoord op de beurs, en komen er nog bij denk dat 6 stuks wat weinig gaat zijn niet  :D

Voorlopig is 6 stuks voldoende Peter, kijk als er in september in Guppingen een paar liggen voor een strakke prijs zou er best nog wel eens een uitbreiding inzitten.


Citaat van: i_m_johny op maandag 09 juli 2018, 08:18:14
Dag Peter,

Je hebt me overtuigd.....

Ik ga voor de ISO 400.

....

Oh, het ging om de wagens.
Ja, die zijn ook 'leuk'.....  :D :D :D :D :D :D

Groeten,

Jan (vindt ze echt wel mooi hoor.....)

Ja het gaat om de wagons Jan, maar ook hoe ze op de foto staan  :)


Citaat van: Tony op maandag 09 juli 2018, 08:49:07
Als ik naar de foto's kijk, denk ik; mooi setje van 10, Peter  :P
Maar al lezende kom ik erachter, dat het er maar 6 zijn.
Geeft niks, die andere komen vast nog wel !

De iso 100's vind ik het mooist ;)

Grtz Tony

Als jij er 4 wil sponseren graag Tony, dat zal mooi staan.
Het zijn best wel prijzige wagons dus om budgettaire redenen hou ik het hier even bij  :)


Citaat van: distroyer op maandag 09 juli 2018, 09:07:24
Mooie set wagons.

En de foto's geschoten in ISO 100 zijn de beste. Bij de ISO 400 begin ik al ruisvorming te zien.

Ik ben ook voorstander van ISO 100 Distroyer vind het net iets mooier dan ISO 400.


Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 09 juli 2018, 09:58:43
De foto's van 100 en 400 vind ik even mooi. Bij de foto's met tl daarentegen is de witbalans niet helemaal ideaal; fotograferen bij kunstlicht kan wat lastiger zijn. Op sommige camera's kun je daar met de instellingen rekening mee houden, en er zijn ook zat fotobewerkingsprogramma's om het achteraf iets te corrigeren. Maar uiteindelijk gaag het natuurlijk om de treintjes, en die staan er overal mooi op. Dat wordt een mooie goederentrein!

Zo,n tl bouwlampje is er natuurlijk ook niet voor bedoeld Rob, die heeft de verkeerde kleurtemperatuur.
Misschien eens een of twee lampjes kopen voor het aanlichten.
Welke kleurtemperatuur zou je hier het beste voor kunnen gebruiken.


Citaat van: AlbertJan op dinsdag 10 juli 2018, 08:29:22
Hoi Peter.
Mooi sleepje wagons.
Al wordt er momenteel niet zoveel gebouwd, de verzameling breidt wel lekker uit! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


De bouw staat op een laag pitje AlbertJan, veel te mooi weer en druk met andere dingen.
Zo af en toe een aankoop kan nooit kwaad  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman


Edit Frenkievee: ']' toegevoegd zodat de quotes weer kloppen.
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Peter,

De kleur temp. van je leds op zolder.
Dan kan je met de verlichting daar gelijk de basis vormen.En kun je aanvullen met die losse spotjes.
Natuurlijk ook de camera op die kleurtemperatuur zetten.

Mvg Robin
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
 @citaat

Hoi Robin en alle anderen,

De ledverlichting staat meestal aan, maar dat komt van boven dus aanvullen met twee spotjes vanaf de voorkant zou een verbetering moeten zijn.

Daglicht zit tussen de 4000 en 4500 k heb ik begrepen.

Hoe ik de kleurtemperatuur van mijn camera kan aanpassen moet ik nog uitzoeken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Peter
vaak als je de camera aanzet corrigeert hij de witbalans naar de huidige kleur temperatuur
het beste is hem dan op een witte achtergrond richten

en elke keer als je een andere lamp erbij aanzet even je camera aan en uit zetten dit wil nog wel eens helpen

Gr Ed
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 10 juli 2018, 20:56:36
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 09 juli 2018, 09:58:43
De foto's van 100 en 400 vind ik even mooi. Bij de foto's met tl daarentegen is de witbalans niet helemaal ideaal; fotograferen bij kunstlicht kan wat lastiger zijn. Op sommige camera's kun je daar met de instellingen rekening mee houden, en er zijn ook zat fotobewerkingsprogramma's om het achteraf iets te corrigeren. Maar uiteindelijk gaag het natuurlijk om de treintjes, en die staan er overal mooi op. Dat wordt een mooie goederentrein!

Zo,n tl bouwlampje is er natuurlijk ook niet voor bedoeld Rob, die heeft de verkeerde kleurtemperatuur.
Misschien eens een of twee lampjes kopen voor het aanlichten.
Welke kleurtemperatuur zou je hier het beste voor kunnen gebruiken.

Daglicht vind ik het mooiste. Als ik een loc of rijtuig wil fotograferen en het is mooi weer, zet ik hem gewoon even buiten. Er bestaan ook daglichtlampen. De naam suggereert dat die dezelfde kleurtemperatuur hebben als daglicht, maar ik heb er geen ervaring mee.

Voor foto's waarbij ik de verlichting van rijtuigen of loc wil tonen doe ik niet moeilijk, dan fotografeer ik gewoon bij (niet al te veel) kunstlicht. Als de witbalans van het resultaat me niet aanstaat, corrigeer ik dat achteraf. Weliswaar levert dat niet altijd een topresultaat, maar zo belangrijk vind ik dat nou ook weer niet. Als het te slecht is, gooi ik de foto weg en probeer ik het nog een keertje met wat meer of minder licht, en freubel ik wat met de instellingen van m'n camera. Voor het maken van een afdruk is dit niet afdoende, maar om iets op het internet te plaatsen is het mij goed genoeg.
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Citaat van: degeluidsman op donderdag 12 juli 2018, 05:56:46
Daglicht zit tussen de 4000 en 4500 k heb ik begrepen.
Standaarddaglicht = 5600° Kelvin.
Zie ===> klik
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Citaat van: degeluidsman op donderdag 12 juli 2018, 05:56:46

De ledverlichting staat meestal aan, maar dat komt van boven dus aanvullen met twee spotjes vanaf de voorkant zou een verbetering moeten zijn.


Je hebt toch nog wel twee stukjes ledstrip over?
Leg die naast je camera en je hebt in ieder geval dezelfde kleur temperatuur.
En met een melkwit afdek kapje erop ook nog mooi diffuus.
Dimmer uit China erbij en klaar.
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Hoi Peter,

Mooi sleepje. B)

Gr.
René
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Marklin wagons binnen gereden ( foto,s ).
Hallo allemaal,

Citaat van: eddyflame op donderdag 12 juli 2018, 12:08:18
Peter
vaak als je de camera aanzet corrigeert hij de witbalans naar de huidige kleur temperatuur
het beste is hem dan op een witte achtergrond richten

en elke keer als je een andere lamp erbij aanzet even je camera aan en uit zetten dit wil nog wel eens helpen

Gr Ed

Dank voor de info Ed, weer wat geleerd  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 12 juli 2018, 15:59:39
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 10 juli 2018, 20:56:36
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 09 juli 2018, 09:58:43
De foto's van 100 en 400 vind ik even mooi. Bij de foto's met tl daarentegen is de witbalans niet helemaal ideaal; fotograferen bij kunstlicht kan wat lastiger zijn. Op sommige camera's kun je daar met de instellingen rekening mee houden, en er zijn ook zat fotobewerkingsprogramma's om het achteraf iets te corrigeren. Maar uiteindelijk gaag het natuurlijk om de treintjes, en die staan er overal mooi op. Dat wordt een mooie goederentrein!

Zo,n tl bouwlampje is er natuurlijk ook niet voor bedoeld Rob, die heeft de verkeerde kleurtemperatuur.
Misschien eens een of twee lampjes kopen voor het aanlichten.
Welke kleurtemperatuur zou je hier het beste voor kunnen gebruiken.

Daglicht vind ik het mooiste. Als ik een loc of rijtuig wil fotograferen en het is mooi weer, zet ik hem gewoon even buiten. Er bestaan ook daglichtlampen. De naam suggereert dat die dezelfde kleurtemperatuur hebben als daglicht, maar ik heb er geen ervaring mee.

Voor foto's waarbij ik de verlichting van rijtuigen of loc wil tonen doe ik niet moeilijk, dan fotografeer ik gewoon bij (niet al te veel) kunstlicht. Als de witbalans van het resultaat me niet aanstaat, corrigeer ik dat achteraf. Weliswaar levert dat niet altijd een topresultaat, maar zo belangrijk vind ik dat nou ook weer niet. Als het te slecht is, gooi ik de foto weg en probeer ik het nog een keertje met wat meer of minder licht, en freubel ik wat met de instellingen van m'n camera. Voor het maken van een afdruk is dit niet afdoende, maar om iets op het internet te plaatsen is het mij goed genoeg.

Natuurlijk daglicht is het mooiste Rob, maar om de boel naar buiten te brengen gaat me net iets te ver  :)
Ik heb al even gekeken bij cameranu.nl en daar staat een hele hoop voor alles wat met fotografie te maken heeft van zeer betaalbaar tot.............................


Citaat van: nobody op donderdag 12 juli 2018, 16:19:09
Citaat van: degeluidsman op donderdag 12 juli 2018, 05:56:46
Daglicht zit tussen de 4000 en 4500 k heb ik begrepen.
Standaarddaglicht = 5600° Kelvin.
Zie ===> klik

Ik zie het staan Wim, wel grappig ik had via google gezocht op het aantal k bij daglicht en toen kwam er iets anders uit.


Citaat van: Hero op donderdag 12 juli 2018, 18:52:44
Citaat van: degeluidsman op donderdag 12 juli 2018, 05:56:46

De ledverlichting staat meestal aan, maar dat komt van boven dus aanvullen met twee spotjes vanaf de voorkant zou een verbetering moeten zijn.


Je hebt toch nog wel twee stukjes ledstrip over?
Leg die naast je camera en je hebt in ieder geval dezelfde kleur temperatuur.
En met een melkwit afdek kapje erop ook nog mooi diffuus.
Dimmer uit China erbij en klaar.

Ik heb zeker nog een dimmer, aluminium strip met melkwit glas alleen ontbreekt de ledstrip die in het plafond zit.
( dat wil zeggen, ik heb nog 1,5 meter liggen ) maar die is al bestemd voor een vitrine kast die ik aan het ontwerpen een gedeelte van de vitrine loopt straks mee met de dag / nacht systeem  :)

Maar ik heb nog wel ergens wat ledstrips liggen en ga hier eens mee aan de slag  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: Lokkie op donderdag 12 juli 2018, 18:59:59
Hoi Peter,

Mooi sleepje. B)

Gr.
René

Dank je wel René  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Hallo allemaal,

Vandaag weer tijd gevonden om verder te bouwen, ik zal morgen deze update plaatsen ( we gaan richting het maaiveld  :) ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Hallo allemaal,

De meesten van ons houden een zomerslaap, maar hier wordt zo af en toe doorgewerkt aan de baan.
Ondanks de hoge temperatuur was het toch redelijk te doen op zolder, wel had ik een ventilator op standje 3 staan  :)

Ik ben verder gegaan met de linker spiraal, vanaf de bovenste verdieping van het schaduwstation naar het uiteindelijke maaiveld.
Dus tijd om weer eens te klimmen  :)
Men neme wat hout en plaatsen het op de draadeinden.




Om te zorgen dat de afstand tussen de lagen gelijk blijft gebruik ik passtukken.








Op deze manier bouwt het lekker door zonder steeds te hoeven meten of alles wel klopt.
Het hout ligt op zijn plaats, en de moeren worden tegen het hout aangedraaid.





Dan komen de ringen en moeren aan de bovenkant tegen het hout aan en wordt het geheel met twee steeksleutels vastgezet.
Op de foto lijkt het niet allemaal gelijk te lopen maar dat is gezichtsbedrog.





Nu is het tijd om de verbinding tussen de twee rondlopende delen te maken, door middel van aluminium strips met Polymax kit wordt het geheel met elkaar verbonden.





Nu we weer een halve cirkel verder zijn is het tijd om het kurk erop te lijmen.





Met dit warme weer droogt het lekker snel en voor je het weet zit het allemaal op hun plaats, de rails even neerleggen voor het Zwitserleven gevoel  :)





Het gaat niet hard, maar we zijn onderweg naar het maaiveld.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Leuke update weer Peter. Gelukkig hou ik ook geen zomerslaap.

Echter bij mij zijn de werkzaamheden vooral testen van het schaduwstation en helix. En daarbij ook het inregelen van Koploper m.b.t. snelheden, stopplaatsen en variabele routes.
eerst met losse locs en daarna met complete treinen. Maar dat gaat nog even duren.
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Hey Peter,

Gaat goed daar  :thumbup: :thumbup: Ik kom graag 'n keer live kijken ;)
Ik heb vanmorgen (toen het nog enigszins koel was op zolder) mijn EcosBooster aangesloten. Na gisteren weet je wel waarom ;)
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Peter,

Fijne update weer en mooie vorderingen. Het "zwitserleven" gevoel door even rails te te leggen is zooo herkenbaar; het bouwen van een grote baan vraagt veel geduld. Tip: af en toe een gebouw in elkaar knutselen ter afwisseling helpt echt :).

Groeten,
Wico 
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Peter

Ik hou ook geen zomerstop, vind treinen rijden (bouwen) kan je winter en zomer doen.

Ok soms is te warm en moet je genieten, maar dan kriebelt het weer en ga je verder.
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Hallo allemaal,


Citaat van: Kaleb op zondag 15 juli 2018, 12:48:17
Leuke update weer Peter. Gelukkig hou ik ook geen zomerslaap.

Echter bij mij zijn de werkzaamheden vooral testen van het schaduwstation en helix. En daarbij ook het inregelen van Koploper m.b.t. snelheden, stopplaatsen en variabele routes.
eerst met losse locs en daarna met complete treinen. Maar dat gaat nog even duren.

Hoi Henk,

Een zomerstop heb ik nog nooit gehad, maar het gaat allemaal wel minder snel in de zomer.
Het testen en inregelen is een mooie fase tijdens het bouwen, en daar moet je zeker de tijd voor nemen.


Citaat van: Treinofiel op zondag 15 juli 2018, 13:58:23
Hey Peter,

Gaat goed daar  :thumbup: :thumbup: Ik kom graag 'n keer live kijken ;)
Ik heb vanmorgen (toen het nog enigszins koel was op zolder) mijn EcosBooster aangesloten. Na gisteren weet je wel waarom ;)

We doen ons best Rolf, je hebt mijn nummer dus geef maar een seintje wanneer je wilt komen kijken.

Het verdubbelen van de stroom zal je ECoS meer lucht geven, ik ben zelf voorstander om nooit meer dan 70% van de boosters te gebruiken.
Je zult zien dat het allemaal beter gaat rijden.


Citaat van: Wico op zondag 15 juli 2018, 14:17:45
Peter,

Fijne update weer en mooie vorderingen. Het "zwitserleven" gevoel door even rails te te leggen is zooo herkenbaar; het bouwen van een grote baan vraagt veel geduld. Tip: af en toe een gebouw in elkaar knutselen ter afwisseling helpt echt :).

Groeten,
Wico 

Met het leggen van rails zie je de vorderingen van al dat werk Wico en dat geeft een goed gevoel  :)
Gebouwen mag ik niet in elkaar zetten, daar is een ander afdeling voor  :D


Citaat van: peterke33 op zondag 15 juli 2018, 16:39:31
Peter

Ik hou ook geen zomerstop, vind treinen rijden (bouwen) kan je winter en zomer doen.

Ok soms is te warm en moet je genieten, maar dan kriebelt het weer en ga je verder.

Zo is het Peter, als het kriebelt moet je er iets aan doen  8o

Maar ik zit nu lekker op de bank naar de finale van het WK te kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Hu, jij zit naar de finale WK te kijken. Moet niet gekker worden 😂😂. Word lastig voor de Kroaten. Jammer, had ze het kampioenschap zeker gegund. Blijven voetballen en knokken.
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Hi Peter,

Dat ziet er goed uit.

Vraagje: welke R bochten gebruik je?
Misschien heb je het wel gezegd ergens in de vele pagina's.

Mvg,
Arnold
Re: De baan van een geluidsman- klimmen naar het maaiveld.
Hoi Peter.
Geweldig om binnenkort weer "vaste grond" onder de voeten te hebben! :D
Misschien geen zomerslaap maar natuurlijk wel héél veel buiten met al dat prachtige weer en daar hebben de meesten helaas geen modelspoor ter beschikking.
Maar wel mooi dat je tussendoor toch iedere keer nog iets aan de baan doet en hier verder aan weet te bouwen.

Veel plezier met baanbouw en mooie zomer.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.