Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Ook van deze kant de beste wensen Peter en omgeving.
Zal ook dit jaar de vorderingen blijven volgen.

grt Piet.
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Hallo Peter,

Wat een prachtig jaarverslag, in een jaar tijd heb je veel gedaan bij jou op zolder.
Met de verlichting gaat het wel goed komen, even je tanden er in zetten en het werkt.

De beste wensen voor 2018 voor jou en je familie.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
 @citaat
@citaat @citaat
@citaat @citaat @citaat

Bedankt voor de fijne wensen mannen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Op naar weer een mooi spoorjaar  :thumbup:
Beste wensen voor 2018
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.

Mooie samenvatting, Peter  :thumbup:

Met wat geluk en voorspoed wordt die van 2018 er eentje, waarop ook de eerste scenery verschenen is en alles voorspoedig en naar behoren rijdt en functioneert  :P

Gaat vast goed komen,

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Hallo Peter,

Beste wensen voor het nieuwe jaar en bedankt voor het mooie verslag van het laatste jaar.

Mvg

Olivier 77
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Hoi Peter,
Wat een mooi overzichtelijk verslag over 2017.
Dat beloofd wat voor 2018.
En uiteraard voor jullie de beste wensen.
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
 @citaat
@citaat @citaat
@citaat @citaat @citaat
@citaat @citaat @citaat @citaat

Bedankt voor jullie reactie heren, ja er is toch wel het een en ander gebeurd afgelopen jaar.
Ik hoop dat er dit jaar gereden kan worden, want die rijdend treinen is toch wel een gemis.
Vandaag begint het gewone leven weer, ik heb een aantal dagen vrij gehad net als de meeste werknemers volgens het journaal was 50% vrij en daar was ik er een van  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
 Wij wensen de medewerkers van Duurstede een spoors
2018

groet
Personeel van BW Karbrücken
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
 @citaat

De beste wensen Harald en dat je dromen uit mogen komen in 2018


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Peter

Ik wens jou en je vrouw het beste voor 2018 en nog veel plezier met alles wat je doet.
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
 @citaat

Peter, natuurlijk voor jou gezin de beste wensen en een goed maar vooral gezond 2018.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Peter,

Mooi overzicht van de vorderingen en de aankopen in 2017. Zoals als altijd weer met plezier bijgelezen. Ook van mijn kant voor jou en je gezin de allerbeste wensen voor 2018. Blijf je vorderingen uiteraard met veel interesse volgen. Veel succes met de verdere stappen!!

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
 @citaat

Hoi Wico,

Het leek mij wel leuk om een jaaroverzicht te maken, het koste mij alleen meer tijd dan ik gedacht had maar het was leuk ok te doen.
Op deze manier kun je makkelijk zien wat er in een jaar gerealiseerd is, want zelf vind ik meestal dat het niet op schiet  :D

Dit weekend weer tijd om verder te bouwen, ik heb er nu al zin in  :)

De beste wensen terug voor 2018



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Peter, de beste wensen voor jou en je gezin.

Mooi om het jaaroverzicht zo eens door te lopen. Al met al heb je toch heel wat bereikt. Ongetwijfeld zal het als 'niet snel genoeg' voelen, maar als ik naar mijzelf kijk, dan heb je reuzenstappen gemaakt.

Ook in 2018 blijf ik je vorderingen volgen.
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
 @citaat

Hoi Patrick en alle anderen,

Het is van de grond gekomen zeg maar  :)
Ik had graag het nieuwe jaar goed begonnen met rijdende treinen maar het is niet anders, ik moet nog even aan de bak voordat het schaduwstation klaar is en er getest en dus gereden kan worden.

Maar nog een dag werken en dan is het weekend en dit weekend staat in het teken van bouwen.
Het weekend daarop zit helemaal vol met O.a. De modelspoordagen waar ik zondag in de stand van het forum te vinden ben.

Jij en je gezin ook de beste wensen voor 2018


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Hallo allemaal,

We gaan weer verder met de bouw van Duurstede, in de laatste update hebben jullie kunnen zien dat het hout voor de derde verdieping op zijn plaats lag.





Ondertussen zijn de balkjes aan de voorkant ( voor extra stevigheid ) gemonteerd en liggen de groene platen op hun plaats.











Hierna wordt de eerste rails uitgelegd.











Foto vanuit de drone  :)








Op deze plek komt straks de wisseldecoder te liggen.





Ondertussen ligt alle rails op zijn plaats en ben ik doormiddel van tape de juiste lengte van de blokken aan het maken.
De totale lengte van een spoor wordt door 4 gedeeld de maat die daaruit komt wordt op de tape aangegeven met een streepje, als de 4 blokken gemarkeerd staan pak ik een stukje draad van 36cm ( twee railzen 24188 ) en geef met tape aan waar de stopmelder zich bevind.
Dit is dus 36 cm. eerder dan de markering.











In de volgende update gaan we verder met het aansluiten van de wissels en baanspanning.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Peter,

Mooie vorderingen weer de top van de schaduwstations is bijna bereikt zie ik. :thumbup:
Het blijft een prachtige gezicht die lange lengtes aan rails in je schaduwstations. :)
Succes met de verdere bouwvorderingen de komende tijd. :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Je had al aangekondigd dit weekend verder te bouwen.
Mooie vorderingen.
Fijn zo?n uitgebreid fotoverslag; het is te gebruiken als een goed geïllustreerd instructieboek!  :P
Grtz, Arjan
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Flinke vorderingen gemaakt Peter. Het ziet er weer netjes uit.  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Peter,

amai amai, wat een vorderingen heb jij weer gemaakt, dat gaat toch een heel indrukwekkende baan worden,
daar zitten al heel wat meters( km op schaal gezien) aan rails
het ziet er allemaal netjes en heel doordacht uit
ik blijf dit zeker allemaal volgen

grts Freddy
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
-Peter:
Weer een knap staalte strakke baanbouw, je hebt ondertussen al een goede routine opgebouwd en dat komt de baanbouw ten goede,  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Dat ziet er weer goed uit.

Vraagje:
Wat gebruik je als wisselaandrijving? Ik maak uit de draadjes op de foto's op dat dit de standaard Märklin aandrijving is. Klopt dat?
En heb je die op voorhand al aangepast m.b.t. de eindschakelaars?

Albert.
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Hoi Peter,

Dat ziet er allemaal weer strak uit. :thumbup:

Gr.
René
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Netjes en schoon werk.
Komt er in de onderste lagen ook nog led-verlichting of zit dat er al in.
Lijkt me wel handig in donkere tijden want met een looplamp of zaklantaarn kan het ook maar heb je niet over het geheel licht.
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Hallo Peter,

Mooie vorderingen heb je weer gemaakt.
Het blijft toch een genot om te kijken naar de prachtige opbouw van je baan.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Hi Peter,

Daar wordt hard gewerkt.
Een prachtig gezicht die lange sporen dan gaat een mooi gezicht worden als er lange treinen voorbij komen.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Dag Peter,

Dat ziet er weer strak uit.  Mooie vorderingen op de baan.  :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Hallo allemaal,

Wat een hoop leuke positieve reacties, dit werkt erg motiverend mannen  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: h0_miessie op zondag 07 januari 2018, 08:14:44
Peter,

Mooie vorderingen weer de top van de schaduwstations is bijna bereikt zie ik. :thumbup:
Het blijft een prachtige gezicht die lange lengtes aan rails in je schaduwstations. :)
Succes met de verdere bouwvorderingen de komende tijd. :thumbup:

De top is nog ver weg Mies, maar ik kom steeds dichterbij  :)


Citaat van: ArjanBosman op zondag 07 januari 2018, 09:06:22
Je had al aangekondigd dit weekend verder te bouwen.
Mooie vorderingen.
Fijn zo?n uitgebreid fotoverslag; het is te gebruiken als een goed geïllustreerd instructieboek!  :P
Grtz, Arjan

Ik ben op dit moment met een uitgever in gesprek Arjan  ;)
wie weet ligt het ooit in de betere boekhandels  :)


Citaat van: ks1985 op zondag 07 januari 2018, 09:52:23
Flinke vorderingen gemaakt Peter. Het ziet er weer netjes uit.  :thumbup:

Ik doe mijn best Koen, het kan mij niet snel genoeg gaan want ik wil de treinen eens laten rijden  :)


Citaat van: Kelderspoorder op zondag 07 januari 2018, 10:01:26
Peter,

amai amai, wat een vorderingen heb jij weer gemaakt, dat gaat toch een heel indrukwekkende baan worden,
daar zitten al heel wat meters( km op schaal gezien) aan rails
het ziet er allemaal netjes en heel doordacht uit
ik blijf dit zeker allemaal volgen

grts Freddy

Hoeveel meter er ondertussen in zit weet ik niet Freddy, maar de totale voorraad rails ligt rond de 5000 stuks  :)
Het denkwerk is al jaren aan de gang, nu ik zo bezig ben zie ik steeds nieuwe mogelijkheden.


Citaat van: Jørg op zondag 07 januari 2018, 10:50:40
-Peter:
Weer een knap staalte strakke baanbouw, je hebt ondertussen al een goede routine opgebouwd en dat komt de baanbouw ten goede,  :thumbup:

Het klopt wel wat jij zegt Jorg, over sommige dingen hoef ik niet meer na te denken dat is puur kopiëren  :)


Citaat van: AlbertG op zondag 07 januari 2018, 11:58:49
Dat ziet er weer goed uit.

Vraagje:
Wat gebruik je als wisselaandrijving? Ik maak uit de draadjes op de foto's op dat dit de standaard Märklin aandrijving is. Klopt dat?
En heb je die op voorhand al aangepast m.b.t. de eindschakelaars?

Albert.

Ik gebruik de standaard wisselaandrijvingen van Marklin Albert, de schakelaartjes zijn er allemaal uit gehaald.
Op mijn vorige baan heeft het jaren gewerkt zonder problemen.


Citaat van: Lokkie op zondag 07 januari 2018, 12:06:23
Hoi Peter,

Dat ziet er allemaal weer strak uit. :thumbup:

Gr.
René

Dank je wel René, ik probeer deze manier van werken vast te houden.


Citaat van: iTom op zondag 07 januari 2018, 12:24:08
Netjes en schoon werk.
Komt er in de onderste lagen ook nog led-verlichting of zit dat er al in.
Lijkt me wel handig in donkere tijden want met een looplamp of zaklantaarn kan het ook maar heb je niet over het geheel licht.

De verlichting zit er al in Tom, in de balkjes waar de houten platen op rusten loopt een ledstrip, in iedere verdieping zit 10 meter verwerkt die ik vanaf mijn knoppenpaneel kan schakelen.


Citaat van: Piwie op zondag 07 januari 2018, 12:28:15
Hallo Peter,

Mooie vorderingen heb je weer gemaakt.
Het blijft toch een genot om te kijken naar de prachtige opbouw van je baan.

Gr.
Piwie.

Ik geniet met je mee Piwie, soms kan ik rustig een uur op zolder zitten en mijn gedachten de vrije loop geven.


Citaat van: Haradigi op zondag 07 januari 2018, 12:34:57
Hi Peter,

Daar wordt hard gewerkt.
Een prachtig gezicht die lange sporen dan gaat een mooi gezicht worden als er lange treinen voorbij komen.

groet
Harald

Ik probeer ieder weekend wat aan de baan te doen Harald, door de weeks komt er bar weinig van.
Ik ben gek van lange goederen treinen, de langste zal ruim 6 meter worden  :)


Citaat van: iVanDL op zondag 07 januari 2018, 13:34:06
Dag Peter,

Dat ziet er weer strak uit.  Mooie vorderingen op de baan.  :thumbup: :thumbup:

Dank je wel Ivan  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Hi Peter,

Wouw een zes meter lange goederentrein, daar kan ik alleen maar van dromen.    ;)
Zo lang worden ze hier niet.
Waarschijnlijk 2m40 wordt de langste of er moet nog het een en ander anders gedroomd worden..

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Peter,
Mooie vorderingen weer en zoals altijd alles strak gebouwd. En lange slepen daar hou ik ook van :).

Maar toch een praktische vraag: een sleep van 6 meter krijg je die nog met goed fatsoen door de spiraal? Welk hellingspercentage heb jij hier toegepast? Of rijdt je met meervoudige tractie?

Moet straks zelf ook aan de slag met een spiraal en slepen van max 4 meter dus leer graag van jouw ontwerp/ervaring.

Groeten,
Wico   
Re: De baan van een geluidsman-zachtboard versus kurk?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman-zachtboard versus kurk?
Zachtboard als geluidsisolatie: Groene, geperste lijmvezelplaten die men soms onder laminaat aanbrengt.
Voordat je die kunt gebruiken, moet je de platen latexen, want anders zijn ze niet meer schoon te houden.
Je moet de plaatranden fixeren, tegen krom trekken.
Rails erop lijmen kan niet zonder meer en platen verschuiven onderling gemakkelijk.
De platen zijn vochtgevoelig, deuken gemakkelijk in, en nooit meer uit.

Vanwege het stof dat vrijkomt bij het op maat zagen (zagen of snijden zijn de aangeraden verwerkingsvormen) geldt er Europees een verbod op gebruik in de bouw.

Toch zie ik die platen hier liggen, in je baan.
Niet in je spiraal, die ligt op kurk, wel je je schaduwstations.
Niet gelatext, niet gefixeerd.

Dat vraagt om uitleg.

Foto 1:


Foto 2:


bron:https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg1214127#msg1214127

Foto 3:

bron: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg1216311#msg1216311
Re: De baan van een geluidsman-zachtboard versus kurk?
Citaat van: Jan22 op zondag 07 januari 2018, 19:17:53

Dat vraagt om uitleg.


Nou, die uitleg is al een keer of vier geweest. Wellicht gemist tussen alle citaten?  ;) Kijk even in de index....
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 januari 2018, 15:59:39
Hallo allemaal,
........

Hoeveel meter er ondertussen in zit weet ik niet Freddy, maar de totale voorraad rails ligt rond de 5000 stuks  :)
Het denkwerk is al jaren aan de gang, nu ik zo bezig ben zie ik steeds nieuwe mogelijkheden.


..........


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

Ik heb de lengte berekening ondervangen in mijn spreadsheet. Ik voer de rails in van een spoor, lengte direct bekend. Op een ander blad voer ik de treinsamenstelling in, weet ik daar de lengte van en krijg ik automatisch te zien welke sporen niet gebruikt mogen worden voor de betreffende trein. Dat invoeren in het besturingsprogramma en karren maar.  :)
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
wat een projekt peter !
miss heb ik er overheen gelezen, met al die berichten.
maar ik vraag me toch me aantal dingen af....
1, waarom kruk onder de baan
2, wat is de rede voor zo veel opstelstations?
heeft u zo veel treinen er voor, dat alles vol staat?
en heeft u ook een grote treinbaan waar alle treinen door de stad/bergen rijd.
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Peter

Je bent weer lekker bezig geweest, wat een baan en die lengtes 6 meter dat is langer dan mijn lengte van mijn baantje.  :P
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Ziet er strak en gestructureerd uit. Mocht er in de toekomst ooit ergens een storing optreden( ik hoop het niet voor je) zul hem ook sneller vinden en oplossen. Ga zo door!

Groet, Niek
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Ik vind het rond draaien van de draadjes slim gedaan (foto 3)  :idea:
Dat had ik ook moeten doen, bij mij is het nu een beetje een warboel  :?

Ga ik bij het aansluiten van de rest ook zo doen.
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Een bult draad alleen waar voor allemaal? Ik zie geen wissels
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
 @citaat
Jaco er liggen er toch genoeg, ga anders even naar pagina 1, daar staat een index
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Klopt, maar die foto bedoelde ik eigenlijk niet.
Ik bedoel deze, hier lopen rode draden, waar voor ze dienen weet ik niet😨

Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Dat is de voeding van de blokken als ik me niet vergis.

Je bent erg netjes en zorgvuldig aan het bouwen Peter. Deze manier van bouwen is een mooie rode draad voor een degelijke modelbaan.

Gr. Dirk
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
 @citaat
Dat ben ik ook van mening.
Er loopt ook een bruine draad.
De groene draadjes zijn volgens mij de draadjes van de terugmelding.
Klopt dat Peter?
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
hoi peter,
dat ziet er allemaal weer goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
 @citaat  @citaat
De rode draden zijn naar ook ik inschat de aansluiting van de baanspanning in de blokken.
Als rechtgeaarde geluidsman gebruikt Peter daarvoor luidsprekerdraad; althans dat herinner ik me vanuit eerdere posts in z'n draadje.
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Hallo allemaal,

Ik zal vanavond even reageren op de gestelde vragen als ik uit mijn werk kom.
Het is erg druk op dit moment maar ik hoop op een redelijke tijd thuis te zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
Hallo allemaal,

Zo eindelijk even tijd om te reageren  :)

Citaat van: Wico op zondag 07 januari 2018, 18:46:58
Peter,
Mooie vorderingen weer en zoals altijd alles strak gebouwd. En lange slepen daar hou ik ook van :).

Maar toch een praktische vraag: een sleep van 6 meter krijg je die nog met goed fatsoen door de spiraal? Welk hellingspercentage heb jij hier toegepast? Of rijdt je met meervoudige tractie?

Moet straks zelf ook aan de slag met een spiraal en slepen van max 4 meter dus leer graag van jouw ontwerp/ervaring.

Groeten,
Wico   

Hoi Wico,

Ik blijf onder de 3% stijging in de spiralen, of een trein van 6 meter met een of twee loc,s gaat rijden is een kwestie van uitproberen.
Als ik kan gaan testen over een tijd zal ik iedere keer de trein wat langer maken en kijken wat er gebeurd.


Citaat van: Jan22 op zondag 07 januari 2018, 19:17:53
Zachtboard als geluidsisolatie: Groene, geperste lijmvezelplaten die men soms onder laminaat aanbrengt.
Voordat je die kunt gebruiken, moet je de platen latexen, want anders zijn ze niet meer schoon te houden.
Je moet de plaatranden fixeren, tegen krom trekken.
Rails erop lijmen kan niet zonder meer en platen verschuiven onderling gemakkelijk.
De platen zijn vochtgevoelig, deuken gemakkelijk in, en nooit meer uit.

Vanwege het stof dat vrijkomt bij het op maat zagen (zagen of snijden zijn de aangeraden verwerkingsvormen) geldt er Europees een verbod op gebruik in de bouw.

Toch zie ik die platen hier liggen, in je baan.
Niet in je spiraal, die ligt op kurk, wel je je schaduwstations.
Niet gelatext, niet gefixeerd.

Dat vraagt om uitleg.

Foto 1:


Foto 2:


bron:https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg1214127#msg1214127

Foto 3:

bron: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg1216311#msg1216311


Hoi Jan,

Hier is al meerdere keren antwoord op gegeven  :)


Citaat van: Ben den Hollander op zondag 07 januari 2018, 20:09:05
Citaat van: Jan22 op zondag 07 januari 2018, 19:17:53

Dat vraagt om uitleg.


Nou, die uitleg is al een keer of vier geweest. Wellicht gemist tussen alle citaten?  ;) Kijk even in de index....

Ik zeg het net Ben  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: Olav op zondag 07 januari 2018, 20:09:48
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 januari 2018, 15:59:39
Hallo allemaal,
........

Hoeveel meter er ondertussen in zit weet ik niet Freddy, maar de totale voorraad rails ligt rond de 5000 stuks  :)
Het denkwerk is al jaren aan de gang, nu ik zo bezig ben zie ik steeds nieuwe mogelijkheden.


..........


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

Ik heb de lengte berekening ondervangen in mijn spreadsheet. Ik voer de rails in van een spoor, lengte direct bekend. Op een ander blad voer ik de treinsamenstelling in, weet ik daar de lengte van en krijg ik automatisch te zien welke sporen niet gebruikt mogen worden voor de betreffende trein. Dat invoeren in het besturingsprogramma en karren maar.  :)

Hoi Olav,

ik dacht dat de vraag was hoeveel meter rails er in de gehele baan ging zitten.
De lengte van de blokken haal ik zo uit wintrack en zet het daarna over in koploper.


Citaat van: Jaco op zondag 07 januari 2018, 22:04:19
wat een projekt peter !
miss heb ik er overheen gelezen, met al die berichten.
maar ik vraag me toch me aantal dingen af....
1, waarom kruk onder de baan
2, wat is de rede voor zo veel opstelstations?
heeft u zo veel treinen er voor, dat alles vol staat?
en heeft u ook een grote treinbaan waar alle treinen door de stad/bergen rijd.

Hoi Jaco,

wat bedoel je met kruk onder de baan?

Nee zoveel treinen heb ik helaas nog niet maar de baan is op de toekomst voorbereid  :)

Wat je nu ziet is alleen het schaduwstation, daarboven komt de uiteindelijke baan.


Citaat van: peterke33 op maandag 08 januari 2018, 13:10:36
Peter

Je bent weer lekker bezig geweest, wat een baan en die lengtes 6 meter dat is langer dan mijn lengte van mijn baantje.  :P


Hoi Naamgenoot,

Het is een aardig stuk trein Peter ik hoop dat het allemaal lukt, anders worden ze iets korter  :D
Er gaan maar een paar echt lange treinen rijden de rest heeft een normale lengte.


Citaat van: niek79 op maandag 08 januari 2018, 13:10:57
Ziet er strak en gestructureerd uit. Mocht er in de toekomst ooit ergens een storing optreden( ik hoop het niet voor je) zul hem ook sneller vinden en oplossen. Ga zo door!

Groet, Niek

Hey Niek,

Storing zoeken hoort bij mijn dagelijkse werk, vaak is het een kwestie van logies nadenken en dingen uitsluiten.


Citaat van: Barry1972 op maandag 08 januari 2018, 16:38:17
Ik vind het rond draaien van de draadjes slim gedaan (foto 3)  :idea:
Dat had ik ook moeten doen, bij mij is het nu een beetje een warboel  :?

Ga ik bij het aansluiten van de rest ook zo doen.

Je bedoeld het vlechten van draden Barry, veel werk maar wel zo duidelijk wat bij elkaar hoort.


Citaat van: Jaco op maandag 08 januari 2018, 19:59:15
Klopt, maar die foto bedoelde ik eigenlijk niet.
Ik bedoel deze, hier lopen rode draden, waar voor ze dienen weet ik niet😨



De rood/zwarte kabels zijn voor de baanspanning, iedere 1,5 meter is er in ieder spoor een stroomaansluiting afkomstig van de ringleiding.
De groene draden worden gebruikt voor terugmelding en gaan naar S88.


Citaat van: DB BR85 op dinsdag 09 januari 2018, 13:08:37
Dat is de voeding van de blokken als ik me niet vergis.

Je bent erg netjes en zorgvuldig aan het bouwen Peter. Deze manier van bouwen is een mooie rode draad voor een degelijke modelbaan.

Gr. Dirk

Jij vergis je niet Dirk  :thumbup: :thumbup:
Dank voor je compliment.


Citaat van: Trainhenk op dinsdag 09 januari 2018, 14:00:55
@citaat
Dat ben ik ook van mening.
Er loopt ook een bruine draad.
De groene draadjes zijn volgens mij de draadjes van de terugmelding.
Klopt dat Peter?

Er loopt geen bruine draad Henk, ik denk dat jij de zwarte voor bruin aanziet, deze draden zijn voor de baanspanning.
De groene zijn inderdaad voor de terugmelding  :thumbup:


Citaat van: marklintim op dinsdag 09 januari 2018, 16:52:39
hoi peter,
dat ziet er allemaal weer goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dank je wel Tim  :)


Citaat van: ArjanBosman op dinsdag 09 januari 2018, 17:02:25
@citaat  @citaat
De rode draden zijn naar ook ik inschat de aansluiting van de baanspanning in de blokken.
Als rechtgeaarde geluidsman gebruikt Peter daarvoor luidsprekerdraad; althans dat herinner ik me vanuit eerdere posts in z'n draadje.

Het is inderdaad luidsprekerdraad Arjan, ik heb 2 verschillende diktes in gebruik.
2 x 1,5mm2 als ringleiding en 2 x 0,35mm2 die van de ringleiding naar de rails lopen.




Ik hoop dat ik op alle vragen een duidelijk antwoord gegeven heb, zo niet dan hoor ik het graag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden zijn Sander en ik een beetje aan het testen geweest met de wisselstraten, de wissels worden aangestuurd door Rosoft WDD decoders hiermee kun je 8 wissels bedienen.

De decoders worden zo aangesloten dat het digitale signaal alleen voor de commando's zorgt en een aparte transformator zorgt voor de nodige spanning.
Hiervoor heb ik een Marklin 32VA gebruikt ( had ik nog liggen van mijn startset ).
Verder zit er op deze transformator nog twee Esu ECoSlink printjes en de Rosoft Loconet stroom versterkertje aangesloten.

We kwamen er al snel achter dat dit toch iets te veel van het goede was, de wissels schakelde wel maar miste af en toe wat power.
Na het loskoppelen van de andere apparatuur ging het een stuk beter, blijkbaar wordt er toch een behoorlijke stroom door zo,n aandrijving heen gejaagd.

Omdat een betrouwbare stroomvoorziening belangrijk is heb ik gisteren op MP een Marklin 60VA op de kop getikt.
Deze gaat alleen gebruikt worden voor de wissels decoders met hun aandrijvingen, de andere transformator levert de stroom aan de andere hierboven genoemde apparatuur.

Met een beetje mazzel komt hij dit weekend nog binnen, zaterdag ochtend kan ik dit weekend alleen aan de baan werken dus ik hoop dat de postbode op tijd is en ik hem nog kan monteren.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
-Peter:
Das een goeie oplossing, om de wissels via een aparte trafo te laten schakelen,  :thumbup:
Hier in Nergensland gebeurt dat ook op die manier, een aparte trafo voor de voeding van de centrale en de wisselschakeling.
Veel suc6 bij de verdere baanbouw.
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
Goeie oplossing Peter  :thumbup:

Ik gebruik een oude 6017 booster met bijbehorende trafo om wissels te schakelen.  Daarvoor een aparte ringleiding aangelegd die dus alleen daarvoor gebruikt wordt.