Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman - Twee dalende sporen voorbereiden ( constructie ).
0 leden en 6 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 355 356 [357] 358 359 ... 406   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman - Twee dalende sporen voorbereiden ( constructie ).  (gelezen 3854363 keer)

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
« Reactie #17800 Gepost op: donderdag 04 januari 2018, 06:07:52 »

 @citaat

Hoi Wico,

Het leek mij wel leuk om een jaaroverzicht te maken, het koste mij alleen meer tijd dan ik gedacht had maar het was leuk ok te doen.
Op deze manier kun je makkelijk zien wat er in een jaar gerealiseerd is, want zelf vind ik meestal dat het niet op schiet  :D

Dit weekend weer tijd om verder te bouwen, ik heb er nu al zin in  :)

De beste wensen terug voor 2018



Mvg,

Peter Degeluidsman

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
« Reactie #17801 Gepost op: donderdag 04 januari 2018, 10:40:03 »

Peter, de beste wensen voor jou en je gezin.

Mooi om het jaaroverzicht zo eens door te lopen. Al met al heb je toch heel wat bereikt. Ongetwijfeld zal het als 'niet snel genoeg' voelen, maar als ik naar mijzelf kijk, dan heb je reuzenstappen gemaakt.

Ook in 2018 blijf ik je vorderingen volgen.

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman- Jaaroverzicht 2017.
« Reactie #17802 Gepost op: donderdag 04 januari 2018, 17:09:42 »

 @citaat

Hoi Patrick en alle anderen,

Het is van de grond gekomen zeg maar  :)
Ik had graag het nieuwe jaar goed begonnen met rijdende treinen maar het is niet anders, ik moet nog even aan de bak voordat het schaduwstation klaar is en er getest en dus gereden kan worden.

Maar nog een dag werken en dan is het weekend en dit weekend staat in het teken van bouwen.
Het weekend daarop zit helemaal vol met O.a. De modelspoordagen waar ik zondag in de stand van het forum te vinden ben.

Jij en je gezin ook de beste wensen voor 2018


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 januari 2018, 20:21:44 door degeluidsman »
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17803 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 06:54:37 »

Hallo allemaal,

We gaan weer verder met de bouw van Duurstede, in de laatste update hebben jullie kunnen zien dat het hout voor de derde verdieping op zijn plaats lag.





Ondertussen zijn de balkjes aan de voorkant ( voor extra stevigheid ) gemonteerd en liggen de groene platen op hun plaats.











Hierna wordt de eerste rails uitgelegd.











Foto vanuit de drone  :)








Op deze plek komt straks de wisseldecoder te liggen.





Ondertussen ligt alle rails op zijn plaats en ben ik doormiddel van tape de juiste lengte van de blokken aan het maken.
De totale lengte van een spoor wordt door 4 gedeeld de maat die daaruit komt wordt op de tape aangegeven met een streepje, als de 4 blokken gemarkeerd staan pak ik een stukje draad van 36cm ( twee railzen 24188 ) en geef met tape aan waar de stopmelder zich bevind.
Dit is dus 36 cm. eerder dan de markering.











In de volgende update gaan we verder met het aansluiten van de wissels en baanspanning.


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: zondag 07 januari 2018, 07:00:06 door degeluidsman »
Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17804 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 08:14:44 »

Peter,

Mooie vorderingen weer de top van de schaduwstations is bijna bereikt zie ik. :thumbup:
Het blijft een prachtige gezicht die lange lengtes aan rails in je schaduwstations. :)
Succes met de verdere bouwvorderingen de komende tijd. :thumbup:
Gelogd

ArjanBosman

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17805 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 09:06:22 »

Je had al aangekondigd dit weekend verder te bouwen.
Mooie vorderingen.
Fijn zo’n uitgebreid fotoverslag; het is te gebruiken als een goed geïllustreerd instructieboek!  :P
Grtz, Arjan
Gelogd
Na het plannen maken worden nu de eerste bouwdelen zichtbaar .....

ks1985

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Duitse alpen: periode V en VI
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17806 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 09:52:23 »

Flinke vorderingen gemaakt Peter. Het ziet er weer netjes uit.  :thumbup:
Gelogd
Gr Koen

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17807 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 10:01:26 »

Peter,

amai amai, wat een vorderingen heb jij weer gemaakt, dat gaat toch een heel indrukwekkende baan worden,
daar zitten al heel wat meters( km op schaal gezien) aan rails
het ziet er allemaal netjes en heel doordacht uit
ik blijf dit zeker allemaal volgen

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Jørg

  • Gast
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17808 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 10:50:40 »

-Peter:
Weer een knap staalte strakke baanbouw, je hebt ondertussen al een goede routine opgebouwd en dat komt de baanbouw ten goede,  :thumbup:
Gelogd

AlbertG

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17809 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 11:58:49 »

Dat ziet er weer goed uit.

Vraagje:
Wat gebruik je als wisselaandrijving? Ik maak uit de draadjes op de foto's op dat dit de standaard Märklin aandrijving is. Klopt dat?
En heb je die op voorhand al aangepast m.b.t. de eindschakelaars?

Albert.
Gelogd
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0

Lokkie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Almere
    • Lokkie's weblog
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17810 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 12:06:23 »

Hoi Peter,

Dat ziet er allemaal weer strak uit. :thumbup:

Gr.
René
Gelogd
   Volg de bouw van "Bad Neuhaus in spoor 0" hier :cool:

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • iTrainist
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17811 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 12:24:08 »

Netjes en schoon werk.
Komt er in de onderste lagen ook nog led-verlichting of zit dat er al in.
Lijkt me wel handig in donkere tijden want met een looplamp of zaklantaarn kan het ook maar heb je niet over het geheel licht.
Gelogd
ROCO smalspoor-rail: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain:Rosoft s88: h0e
Met vriendelijke groet, Tom

Piwie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17812 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 12:28:15 »

Hallo Peter,

Mooie vorderingen heb je weer gemaakt.
Het blijft toch een genot om te kijken naar de prachtige opbouw van je baan.

Gr.
Piwie.
Gelogd



Groeten uit Maastricht
Koploper, CS3, Littfinski boosters, BMND 16 bezetmelders

Volg hier mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14339.0

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17813 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 12:34:57 »

Hi Peter,

Daar wordt hard gewerkt.
Een prachtig gezicht die lange sporen dan gaat een mooi gezicht worden als er lange treinen voorbij komen.

groet
Harald

iVanDL

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17814 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 13:34:06 »

Dag Peter,

Dat ziet er weer strak uit.  Mooie vorderingen op de baan.  :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17815 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 15:59:39 »

Hallo allemaal,

Wat een hoop leuke positieve reacties, dit werkt erg motiverend mannen  :thumbup: :thumbup:


Peter,

Mooie vorderingen weer de top van de schaduwstations is bijna bereikt zie ik. :thumbup:
Het blijft een prachtige gezicht die lange lengtes aan rails in je schaduwstations. :)
Succes met de verdere bouwvorderingen de komende tijd. :thumbup:

De top is nog ver weg Mies, maar ik kom steeds dichterbij  :)


Je had al aangekondigd dit weekend verder te bouwen.
Mooie vorderingen.
Fijn zo’n uitgebreid fotoverslag; het is te gebruiken als een goed geïllustreerd instructieboek!  :P
Grtz, Arjan

Ik ben op dit moment met een uitgever in gesprek Arjan  ;)
wie weet ligt het ooit in de betere boekhandels  :)


Flinke vorderingen gemaakt Peter. Het ziet er weer netjes uit.  :thumbup:

Ik doe mijn best Koen, het kan mij niet snel genoeg gaan want ik wil de treinen eens laten rijden  :)


Peter,

amai amai, wat een vorderingen heb jij weer gemaakt, dat gaat toch een heel indrukwekkende baan worden,
daar zitten al heel wat meters( km op schaal gezien) aan rails
het ziet er allemaal netjes en heel doordacht uit
ik blijf dit zeker allemaal volgen

grts Freddy

Hoeveel meter er ondertussen in zit weet ik niet Freddy, maar de totale voorraad rails ligt rond de 5000 stuks  :)
Het denkwerk is al jaren aan de gang, nu ik zo bezig ben zie ik steeds nieuwe mogelijkheden.


-Peter:
Weer een knap staalte strakke baanbouw, je hebt ondertussen al een goede routine opgebouwd en dat komt de baanbouw ten goede,  :thumbup:

Het klopt wel wat jij zegt Jorg, over sommige dingen hoef ik niet meer na te denken dat is puur kopiëren  :)


Dat ziet er weer goed uit.

Vraagje:
Wat gebruik je als wisselaandrijving? Ik maak uit de draadjes op de foto's op dat dit de standaard Märklin aandrijving is. Klopt dat?
En heb je die op voorhand al aangepast m.b.t. de eindschakelaars?

Albert.

Ik gebruik de standaard wisselaandrijvingen van Marklin Albert, de schakelaartjes zijn er allemaal uit gehaald.
Op mijn vorige baan heeft het jaren gewerkt zonder problemen.


Hoi Peter,

Dat ziet er allemaal weer strak uit. :thumbup:

Gr.
René

Dank je wel René, ik probeer deze manier van werken vast te houden.


Netjes en schoon werk.
Komt er in de onderste lagen ook nog led-verlichting of zit dat er al in.
Lijkt me wel handig in donkere tijden want met een looplamp of zaklantaarn kan het ook maar heb je niet over het geheel licht.

De verlichting zit er al in Tom, in de balkjes waar de houten platen op rusten loopt een ledstrip, in iedere verdieping zit 10 meter verwerkt die ik vanaf mijn knoppenpaneel kan schakelen.


Hallo Peter,

Mooie vorderingen heb je weer gemaakt.
Het blijft toch een genot om te kijken naar de prachtige opbouw van je baan.

Gr.
Piwie.

Ik geniet met je mee Piwie, soms kan ik rustig een uur op zolder zitten en mijn gedachten de vrije loop geven.


Hi Peter,

Daar wordt hard gewerkt.
Een prachtig gezicht die lange sporen dan gaat een mooi gezicht worden als er lange treinen voorbij komen.

groet
Harald

Ik probeer ieder weekend wat aan de baan te doen Harald, door de weeks komt er bar weinig van.
Ik ben gek van lange goederen treinen, de langste zal ruim 6 meter worden  :)


Dag Peter,

Dat ziet er weer strak uit.  Mooie vorderingen op de baan.  :thumbup: :thumbup:

Dank je wel Ivan  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17816 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 16:17:14 »

Hi Peter,

Wouw een zes meter lange goederentrein, daar kan ik alleen maar van dromen.    ;)
Zo lang worden ze hier niet.
Waarschijnlijk 2m40 wordt de langste of er moet nog het een en ander anders gedroomd worden..

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: zondag 07 januari 2018, 21:24:04 door Haradigi »
Gelogd

Wico

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Swiss rail .. what else?
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17817 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 18:46:58 »

Peter,
Mooie vorderingen weer en zoals altijd alles strak gebouwd. En lange slepen daar hou ik ook van :).

Maar toch een praktische vraag: een sleep van 6 meter krijg je die nog met goed fatsoen door de spiraal? Welk hellingspercentage heb jij hier toegepast? Of rijdt je met meervoudige tractie?

Moet straks zelf ook aan de slag met een spiraal en slepen van max 4 meter dus leer graag van jouw ontwerp/ervaring.

Groeten,
Wico   
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: De baan van een geluidsman-zachtboard versus kurk?
« Reactie #17818 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 19:17:53 »

Zachtboard als geluidsisolatie: Groene, geperste lijmvezelplaten die men soms onder laminaat aanbrengt.
Voordat je die kunt gebruiken, moet je de platen latexen, want anders zijn ze niet meer schoon te houden.
Je moet de plaatranden fixeren, tegen krom trekken.
Rails erop lijmen kan niet zonder meer en platen verschuiven onderling gemakkelijk.
De platen zijn vochtgevoelig, deuken gemakkelijk in, en nooit meer uit.

Vanwege het stof dat vrijkomt bij het op maat zagen (zagen of snijden zijn de aangeraden verwerkingsvormen) geldt er Europees een verbod op gebruik in de bouw.

Toch zie ik die platen hier liggen, in je baan.
Niet in je spiraal, die ligt op kurk, wel je je schaduwstations.
Niet gelatext, niet gefixeerd.

Dat vraagt om uitleg.

Foto 1:


Foto 2:


bron:https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg1214127#msg1214127

Foto 3:

bron: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg1216311#msg1216311
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Ben den Hollander

  • Gast
Re: De baan van een geluidsman-zachtboard versus kurk?
« Reactie #17819 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 20:09:05 »


Dat vraagt om uitleg.


Nou, die uitleg is al een keer of vier geweest. Wellicht gemist tussen alle citaten?  ;) Kijk even in de index....
Gelogd

Olav

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17820 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 20:09:48 »

Hallo allemaal,
........

Hoeveel meter er ondertussen in zit weet ik niet Freddy, maar de totale voorraad rails ligt rond de 5000 stuks  :)
Het denkwerk is al jaren aan de gang, nu ik zo bezig ben zie ik steeds nieuwe mogelijkheden.


..........


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

Ik heb de lengte berekening ondervangen in mijn spreadsheet. Ik voer de rails in van een spoor, lengte direct bekend. Op een ander blad voer ik de treinsamenstelling in, weet ik daar de lengte van en krijg ik automatisch te zien welke sporen niet gebruikt mogen worden voor de betreffende trein. Dat invoeren in het besturingsprogramma en karren maar.  :)
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

Jaco

  • Gast
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17821 Gepost op: zondag 07 januari 2018, 22:04:19 »

wat een projekt peter !
miss heb ik er overheen gelezen, met al die berichten.
maar ik vraag me toch me aantal dingen af....
1, waarom kruk onder de baan
2, wat is de rede voor zo veel opstelstations?
 heeft u zo veel treinen er voor, dat alles vol staat?
en heeft u ook een grote treinbaan waar alle treinen door de stad/bergen rijd.
Gelogd

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17822 Gepost op: maandag 08 januari 2018, 13:10:36 »

Peter

Je bent weer lekker bezig geweest, wat een baan en die lengtes 6 meter dat is langer dan mijn lengte van mijn baantje.  :P
Gelogd

niek79

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17823 Gepost op: maandag 08 januari 2018, 13:10:57 »

Ziet er strak en gestructureerd uit. Mocht er in de toekomst ooit ergens een storing optreden( ik hoop het niet voor je) zul hem ook sneller vinden en oplossen. Ga zo door!

Groet, Niek
Gelogd

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17824 Gepost op: maandag 08 januari 2018, 16:38:17 »

Ik vind het rond draaien van de draadjes slim gedaan (foto 3)  :idea:
Dat had ik ook moeten doen, bij mij is het nu een beetje een warboel  :?

Ga ik bij het aansluiten van de rest ook zo doen.
Gelogd
Groeten barry

Jaco

  • Gast
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17825 Gepost op: maandag 08 januari 2018, 18:35:13 »

Een bult draad alleen waar voor allemaal? Ik zie geen wissels
Gelogd

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17826 Gepost op: maandag 08 januari 2018, 18:42:41 »

 @citaat
Jaco er liggen er toch genoeg, ga anders even naar pagina 1, daar staat een index
« Laatst bewerkt op: maandag 08 januari 2018, 18:44:31 door Barry1972 »
Gelogd
Groeten barry

Jaco

  • Gast
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17827 Gepost op: maandag 08 januari 2018, 19:59:15 »

Klopt, maar die foto bedoelde ik eigenlijk niet.
Ik bedoel deze, hier lopen rode draden, waar voor ze dienen weet ik niet😨

« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 januari 2018, 23:30:28 door Jaco »
Gelogd

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17828 Gepost op: dinsdag 09 januari 2018, 13:08:37 »

Dat is de voeding van de blokken als ik me niet vergis.

Je bent erg netjes en zorgvuldig aan het bouwen Peter. Deze manier van bouwen is een mooie rode draad voor een degelijke modelbaan.

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17829 Gepost op: dinsdag 09 januari 2018, 14:00:55 »

 @citaat
Dat ben ik ook van mening.
Er loopt ook een bruine draad.
De groene draadjes zijn volgens mij de draadjes van de terugmelding.
Klopt dat Peter?
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

marklintim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • trotse M-rail rijder
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17830 Gepost op: dinsdag 09 januari 2018, 16:52:39 »

hoi peter,
dat ziet er allemaal weer goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd


Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

ArjanBosman

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17831 Gepost op: dinsdag 09 januari 2018, 17:02:25 »

 @citaat  @citaat
De rode draden zijn naar ook ik inschat de aansluiting van de baanspanning in de blokken.
Als rechtgeaarde geluidsman gebruikt Peter daarvoor luidsprekerdraad; althans dat herinner ik me vanuit eerdere posts in z'n draadje.
Gelogd
Na het plannen maken worden nu de eerste bouwdelen zichtbaar .....

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17832 Gepost op: woensdag 10 januari 2018, 06:06:12 »

Hallo allemaal,

Ik zal vanavond even reageren op de gestelde vragen als ik uit mijn werk kom.
Het is erg druk op dit moment maar ik hoop op een redelijke tijd thuis te zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman- verder bouwen aan de derde verdieping.
« Reactie #17833 Gepost op: woensdag 10 januari 2018, 19:10:19 »

Hallo allemaal,

Zo eindelijk even tijd om te reageren  :)

Peter,
Mooie vorderingen weer en zoals altijd alles strak gebouwd. En lange slepen daar hou ik ook van :).

Maar toch een praktische vraag: een sleep van 6 meter krijg je die nog met goed fatsoen door de spiraal? Welk hellingspercentage heb jij hier toegepast? Of rijdt je met meervoudige tractie?

Moet straks zelf ook aan de slag met een spiraal en slepen van max 4 meter dus leer graag van jouw ontwerp/ervaring.

Groeten,
Wico   

Hoi Wico,

Ik blijf onder de 3% stijging in de spiralen, of een trein van 6 meter met een of twee loc,s gaat rijden is een kwestie van uitproberen.
Als ik kan gaan testen over een tijd zal ik iedere keer de trein wat langer maken en kijken wat er gebeurd.


Zachtboard als geluidsisolatie: Groene, geperste lijmvezelplaten die men soms onder laminaat aanbrengt.
Voordat je die kunt gebruiken, moet je de platen latexen, want anders zijn ze niet meer schoon te houden.
Je moet de plaatranden fixeren, tegen krom trekken.
Rails erop lijmen kan niet zonder meer en platen verschuiven onderling gemakkelijk.
De platen zijn vochtgevoelig, deuken gemakkelijk in, en nooit meer uit.

Vanwege het stof dat vrijkomt bij het op maat zagen (zagen of snijden zijn de aangeraden verwerkingsvormen) geldt er Europees een verbod op gebruik in de bouw.

Toch zie ik die platen hier liggen, in je baan.
Niet in je spiraal, die ligt op kurk, wel je je schaduwstations.
Niet gelatext, niet gefixeerd.

Dat vraagt om uitleg.

Foto 1:


Foto 2:


bron:https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg1214127#msg1214127

Foto 3:

bron: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg1216311#msg1216311

 
Hoi Jan,

Hier is al meerdere keren antwoord op gegeven  :)



Dat vraagt om uitleg.


Nou, die uitleg is al een keer of vier geweest. Wellicht gemist tussen alle citaten?  ;) Kijk even in de index....

Ik zeg het net Ben  :thumbup: :thumbup:


Hallo allemaal,
........

Hoeveel meter er ondertussen in zit weet ik niet Freddy, maar de totale voorraad rails ligt rond de 5000 stuks  :)
Het denkwerk is al jaren aan de gang, nu ik zo bezig ben zie ik steeds nieuwe mogelijkheden.


..........


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

Ik heb de lengte berekening ondervangen in mijn spreadsheet. Ik voer de rails in van een spoor, lengte direct bekend. Op een ander blad voer ik de treinsamenstelling in, weet ik daar de lengte van en krijg ik automatisch te zien welke sporen niet gebruikt mogen worden voor de betreffende trein. Dat invoeren in het besturingsprogramma en karren maar.  :)

Hoi Olav,

ik dacht dat de vraag was hoeveel meter rails er in de gehele baan ging zitten.
De lengte van de blokken haal ik zo uit wintrack en zet het daarna over in koploper.


wat een projekt peter !
miss heb ik er overheen gelezen, met al die berichten.
maar ik vraag me toch me aantal dingen af....
1, waarom kruk onder de baan
2, wat is de rede voor zo veel opstelstations?
 heeft u zo veel treinen er voor, dat alles vol staat?
en heeft u ook een grote treinbaan waar alle treinen door de stad/bergen rijd.

Hoi Jaco,

wat bedoel je met kruk onder de baan?

Nee zoveel treinen heb ik helaas nog niet maar de baan is op de toekomst voorbereid  :)

Wat je nu ziet is alleen het schaduwstation, daarboven komt de uiteindelijke baan.


Peter

Je bent weer lekker bezig geweest, wat een baan en die lengtes 6 meter dat is langer dan mijn lengte van mijn baantje.  :P


Hoi Naamgenoot,

Het is een aardig stuk trein Peter ik hoop dat het allemaal lukt, anders worden ze iets korter  :D
Er gaan maar een paar echt lange treinen rijden de rest heeft een normale lengte.


Ziet er strak en gestructureerd uit. Mocht er in de toekomst ooit ergens een storing optreden( ik hoop het niet voor je) zul hem ook sneller vinden en oplossen. Ga zo door!

Groet, Niek

Hey Niek,

Storing zoeken hoort bij mijn dagelijkse werk, vaak is het een kwestie van logies nadenken en dingen uitsluiten.


Ik vind het rond draaien van de draadjes slim gedaan (foto 3)  :idea:
Dat had ik ook moeten doen, bij mij is het nu een beetje een warboel  :?

Ga ik bij het aansluiten van de rest ook zo doen.

Je bedoeld het vlechten van draden Barry, veel werk maar wel zo duidelijk wat bij elkaar hoort.


Klopt, maar die foto bedoelde ik eigenlijk niet.
Ik bedoel deze, hier lopen rode draden, waar voor ze dienen weet ik niet😨



De rood/zwarte kabels zijn voor de baanspanning, iedere 1,5 meter is er in ieder spoor een stroomaansluiting afkomstig van de ringleiding.
De groene draden worden gebruikt voor terugmelding en gaan naar S88.


Dat is de voeding van de blokken als ik me niet vergis.

Je bent erg netjes en zorgvuldig aan het bouwen Peter. Deze manier van bouwen is een mooie rode draad voor een degelijke modelbaan.

Gr. Dirk

Jij vergis je niet Dirk  :thumbup: :thumbup:
Dank voor je compliment.


@citaat
Dat ben ik ook van mening.
Er loopt ook een bruine draad.
De groene draadjes zijn volgens mij de draadjes van de terugmelding.
Klopt dat Peter?

Er loopt geen bruine draad Henk, ik denk dat jij de zwarte voor bruin aanziet, deze draden zijn voor de baanspanning.
De groene zijn inderdaad voor de terugmelding  :thumbup:


hoi peter,
dat ziet er allemaal weer goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dank je wel Tim  :)


@citaat  @citaat
De rode draden zijn naar ook ik inschat de aansluiting van de baanspanning in de blokken.
Als rechtgeaarde geluidsman gebruikt Peter daarvoor luidsprekerdraad; althans dat herinner ik me vanuit eerdere posts in z'n draadje.

Het is inderdaad luidsprekerdraad Arjan, ik heb 2 verschillende diktes in gebruik.
2 x 1,5mm2 als ringleiding en 2 x 0,35mm2 die van de ringleiding naar de rails lopen.




Ik hoop dat ik op alle vragen een duidelijk antwoord gegeven heb, zo niet dan hoor ik het graag.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17834 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 05:53:25 »

Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden zijn Sander en ik een beetje aan het testen geweest met de wisselstraten, de wissels worden aangestuurd door Rosoft WDD decoders hiermee kun je 8 wissels bedienen.

De decoders worden zo aangesloten dat het digitale signaal alleen voor de commando's zorgt en een aparte transformator zorgt voor de nodige spanning.
Hiervoor heb ik een Marklin 32VA gebruikt ( had ik nog liggen van mijn startset ).
Verder zit er op deze transformator nog twee Esu ECoSlink printjes en de Rosoft Loconet stroom versterkertje aangesloten.

We kwamen er al snel achter dat dit toch iets te veel van het goede was, de wissels schakelde wel maar miste af en toe wat power.
Na het loskoppelen van de andere apparatuur ging het een stuk beter, blijkbaar wordt er toch een behoorlijke stroom door zo,n aandrijving heen gejaagd.

Omdat een betrouwbare stroomvoorziening belangrijk is heb ik gisteren op MP een Marklin 60VA op de kop getikt.
Deze gaat alleen gebruikt worden voor de wissels decoders met hun aandrijvingen, de andere transformator levert de stroom aan de andere hierboven genoemde apparatuur.

Met een beetje mazzel komt hij dit weekend nog binnen, zaterdag ochtend kan ik dit weekend alleen aan de baan werken dus ik hoop dat de postbode op tijd is en ik hem nog kan monteren.


Mvg,

Peter Degeluidsman

 

Jørg

  • Gast
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17835 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 10:57:02 »

-Peter:
Das een goeie oplossing, om de wissels via een aparte trafo te laten schakelen,  :thumbup:
Hier in Nergensland gebeurt dat ook op die manier, een aparte trafo voor de voeding van de centrale en de wisselschakeling.
Veel suc6 bij de verdere baanbouw.
Gelogd

Treinofiel

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Märklin; what else?
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17836 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 11:17:50 »

Goeie oplossing Peter  :thumbup:

Ik gebruik een oude 6017 booster met bijbehorende trafo om wissels te schakelen.  Daarvoor een aparte ringleiding aangelegd die dus alleen daarvoor gebruikt wordt.
Gelogd
M.vr.gr.,
Rolf.

Volg de bouw van mijn baan.
Märklin C-Rails, ECoS II, Koploper, Windows XP

Kaleb

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17837 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 12:00:31 »

Ook ik gebruik 1 oude (witte) lichttrafo uitsluitend voor de stroomvoorziening van de sein- en wisseldecoders.
Alles wat rijd komt op de booster te zitten (uiteindelijk 5-6 treinen tegelijk).
Alles wat digitaal signaal om te schakelen nodig heeft komt op de centrale.

Vooral digitale stroom schijnt duur te zijn.  :D
Gelogd
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan (M-rails, ECoS en Koploper)
Vaste bezoeker van de Stamtafel Mijnstreek

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17838 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 12:56:54 »


Ik hoop dat je je energieleverancier op de hoogte hebt gebracht, Peter !
Kunnen ze wat extra power jouw kant op blazen  :D

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17839 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 18:10:44 »

 @citaat @citaat
Zonnepanelen plaatsen.
Drukt de kosten een beetje.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17840 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 18:19:46 »

Ik hoop dat je je energieleverancier op de hoogte hebt gebracht, Peter !
Kunnen ze wat extra power jouw kant op blazen  :D
Een paar extra groepen in de meterkast lijkt mij een betere optie ;)
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

iVanDL

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17841 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 19:51:36 »

Gezien ik bij de elektriciteitsnebeheerder werk, kan ik misschien wat regelen  :D
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17842 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 20:15:25 »

 @citaat Grappig, ik doe een project voor een netbeheerder :offtopic:
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

Dibbes

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Grüezi midänand!
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17843 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 20:19:24 »

Belgische netbeheerders hebben in Nederland niets te vertellen!  :P
Gelogd
groet, Jos

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17844 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018, 06:04:52 »

Hallo allemaal,

-Peter:
Das een goeie oplossing, om de wissels via een aparte trafo te laten schakelen,  :thumbup:
Hier in Nergensland gebeurt dat ook op die manier, een aparte trafo voor de voeding van de centrale en de wisselschakeling.
Veel suc6 bij de verdere baanbouw.

Hoi Jorg,

Ik had al een ringleiding lopen voor de voeding van de wisseldecoders, deze krijgt straks alleen de 60VA transformator voor zijn kiezen  :)


Goeie oplossing Peter  :thumbup:

Ik gebruik een oude 6017 booster met bijbehorende trafo om wissels te schakelen.  Daarvoor een aparte ringleiding aangelegd die dus alleen daarvoor gebruikt wordt.


Hoi Rolf,

Hier gebeurd precies hetzelfde alleen met een ander model transformator, maar de werking is een 100% kopie.


Ook ik gebruik 1 oude (witte) lichttrafo uitsluitend voor de stroomvoorziening van de sein- en wisseldecoders.
Alles wat rijd komt op de booster te zitten (uiteindelijk 5-6 treinen tegelijk).
Alles wat digitaal signaal om te schakelen nodig heeft komt op de centrale.

Vooral digitale stroom schijnt duur te zijn.  :D

Hoi Henk,

Digitale stroom is duur, voor de voeding van de rest Design stroom en dat is ook niet goedkoop  >:-D



Ik hoop dat je je energieleverancier op de hoogte hebt gebracht, Peter !
Kunnen ze wat extra power jouw kant op blazen  :D

Grtz Tony

Hey Tony,

Ik heb twee aparte groepen op zolder dus dat komt wel goed  :D


@citaat @citaat
Zonnepanelen plaatsen.
Drukt de kosten een beetje.

Hey Henk,

Weet je wat die dingen in aanschaf kosten  8o ik heb er wel eens naar gekeken maar dat is een flinke investering.


Ik hoop dat je je energieleverancier op de hoogte hebt gebracht, Peter !
Kunnen ze wat extra power jouw kant op blazen  :D
Een paar extra groepen in de meterkast lijkt mij een betere optie ;)

Hey Bas,

Die zitten er dus in  :D
Mocht het ooit te weinig blijken te zijn ( waar ik niet vanuit ga ) dan kan ik makkelijk nog een ectra kabel trekken vanuit de meterkast.


Gezien ik bij de elektriciteitsnebeheerder werk, kan ik misschien wat regelen  :D

Hey Ivan,

Dat hoor ik graag, je wordt toch een beetje grootverbruiker in 1:87  >:-D


@citaat Grappig, ik doe een project voor een netbeheerder :offtopic:

Dan heb jij wel een spannend beroep Bas  :D


Belgische netbeheerders hebben in Nederland niets te vertellen!  :P

Hey Jos,

Daar doe ik niet zo moeilijk over  :P






Volgens track en trace komt de bestelde transformator vanmiddag hier binnen  :)
Met een beetje mazzel kan ik hem dan gelijk installeren zodat dit puntje weer van de actie lijst af kan ( die hou ik namelijk zo klein mogelijk  :) ).


Mvg,

Peter Degeluidsman

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17845 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018, 14:29:49 »

@citaat @citaat
Zonnepanelen plaatsen.
Drukt de kosten een beetje.

Hey Henk,

Weet je wat die dingen in aanschaf kosten  8o ik heb er wel eens naar gekeken maar dat is een flinke investering.

Ja, ik heb in september 2014 € 5.500,-- geinvesteerd in zonnepanelen.
1ste winst: BTW retour op de investering € 800,--; zelf terugvragen scheelt € 150,-- kosten voor een boekhouder.
Vervolgens de verlaging van de maandelijkse energierekening weer gaan sparen en ik moet nu nog € 1100,-- terugverdienen.
Naar verwachting heb ik dit in september/oktober van dit jaar dit gerealiseerd en verdien ik € 85,-- per maand met mijn zonnepanelen.
Ik betaal dan € 95,-- per maand voor gas en electra.
Het reslutaat van de jaarlijkse energieafrekening (ik krijg altijd terug) moet je ook meenemen.
Ze gaan nog minimaal 20 jaar mee dus reken maar uit.....
Het is wel verstandig om zoveel mogelijk gloei- en halogeenlampen te vervangen door ledlampen.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

ernstcramer

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17846 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018, 16:47:27 »

Wat zie dat er indrukwekkend uit zeg  :thumbup: ik zou echt bang worden om nog ooit te verhuizen...  8o maar prachtig wat je er van maakt!
Vraagje over de nummering van je melders: heb je die ook gelijk aangesloten dat je ze al weet?
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ernst (van de Schappenbaan die nu in de wacht staat)

Märklin-en Roco fan, TrainControler Brons, IB Basic - HansDeloof

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17847 Gepost op: zondag 14 januari 2018, 07:07:11 »

Hallo allemaal,

De transformator is gisteren binnen gekomen, en zal eerdaags aangesloten worden.
Vandaag staat de beurs in Rijswijk op het programma, ik ben te vinden in de stand van het 3rail forum, mocht ik er onverhoopt even niet zijn dan ben ik zlf even langs de kramen.

Van Saskia had ik voor de kerst wat zakgeld gehad om iets lukt van te kopen, dit mocht niet besteed worden aan rails en dergelijke maar moest iets tastbaars zijn  :)
Ik ga kijken voor een of twee leuke wagons.

Verder staat er op het programma de ombouw van mijn NS Mak, John gaat hier zijn ontwikkelde print in zetten en er komt een Esu sound decoder in, ik begreep zelfs dat de loc wordt voorzien van cabine licht.

Deze ombouw zal in de stand plaats vinden, na de ombouw zal hij lekker rond rijden in de stand.



 @citaat @citaat

Hoi Henk,

Wij hebben er al eens naar gekeken, de hoge investering houd ons eigenlijk tegen.
We staan op het punt onze heteluchtketel te vervangen en zo,n ding kost 6500 euro  8o
Wellicht over een aantal jaren dat we er zonnepanelen bij gaan zetten als de spaarpot weer gevuld is.


 @citaat

Hoi Ernst,

Ik heb me voorgenomen om nooit te gaan verhuizen, ik moet er niet aan denken dit ooit weer af te breken ( al gaat dat veel sneller met een sloophamer  8o ).

De bezetmelders en blokken waren al bekend, voordat de bouw begon stond het al in koploper en op papier.



Fijne dag allemaal en wie weet spreken we elkaar op de beurs in Rijswijk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: zondag 14 januari 2018, 07:11:58 door degeluidsman »
Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17848 Gepost op: zondag 14 januari 2018, 08:58:28 »

Veel plezier op de beurs vandaag Peter. :)
En we zien de aanwinst(en) wel verschijnen hier vanavond. :P
Gelogd

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: De baan van een geluidsman- Extra stroom voor Duurstede.
« Reactie #17849 Gepost op: zondag 14 januari 2018, 12:56:53 »

@citaat Grappig, ik doe een project voor een netbeheerder :offtopic:
Dan heb jij wel een spannend beroep Bas  :D
Nou, ik loop eerder met mijn hoofd in de wolken als ICT'er. Het gaat om een migratie naar de cloud ;)
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.538 seconden met 23 queries.