Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 9 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Heerlijk hoe verschillende suggesties en alternatieven de moderne modelspoormens aan het denken en knutselen zetten.  :P
Dat enkele visdraadje, Koos, gaat dat voldoende tegenhouden denk je?

Grtz, Arjan
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
 @citaat
Ja hoor, op mijn vorige klimspiraal getest met een oude loc, bewust laten ontsporen, anders zou ik het ook niet doen in mijn huidige klimspiraal.
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Hallo allemaal,

Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 16 december 2017, 09:50:41
Hoeft niet overal , want het kan goed klemmen - afhankelijk uiteraard van de maat die je ev gefreesd hebt kan klemmen voldoende zijn , maar toch zou ik hier en daar een schroefje plaatsen.
Kwestie van klein gaatje boren , met een iets grotere boor (verzinkboor) een soeverijntje maken om het schroefje iets te laten verzinken.
Kind kan de was doen.

Maar ga je een stukje frezen (als je een freesmachine hebt , zorg voor een bril en een veger en blik......want het geeft me een zooi ......, maar daarna heb je iets moois.

Mvg: Alex

Het is mij helemaal duidelijk Alex  :thumbup:
Ik ga er nog eens een nachtje overslapen  :)


Citaat van: h0_miessie op zaterdag 16 december 2017, 09:59:58
Leuk idee van Alex om het te beplakken met een steentjes motief behang of iets dergelijks. :thumbup:
Geeft meer sfeer als een kaal stuk hout of in dit geval pvc.

Of afbeeldingen van treinen Mies  :)


Citaat van: KdeB op zaterdag 16 december 2017, 15:23:24
Peter

Heb even een proefstukje gedaan op mijn klimspiraal om duidelijk te maken wat ik bedoeldezie foto's
Visdraad is 70/100e

Groet, Koos

Dank voor maken van een proefstukje Koos  :thumbup: :thumbup:

Visdraad vind ik wel erg dun kwa oppervlakte maar ik heb wel een idee.
Een beetje van jou en een beetje van mij.
Ik ga van de week even een proefstukje maken.


Citaat van: ArjanBosman op zaterdag 16 december 2017, 16:10:26
Heerlijk hoe verschillende suggesties en alternatieven de moderne modelspoormens aan het denken en knutselen zetten.  :P

Grtz, Arjan

Creativiteit hoort ook een beetje bij de hobby Arjan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Citeer[Hoi Freddy,

Die tyrep houders zoals ik ze noem komen via Alie express, ze zitten in zakjes verpakt per 100 stuks.
Zo,n zakje kost ongeveer 2 Euro, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
/quote]

Hey Peter ,

Heb je er een linkje van ?

Mvg Freddy

Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Hoge Kwaliteit Plastic Zadel Type Kabel Zip Tie Schroef Mount Base 5mm Breedte 100 Stks

http://s.aliexpress.com/ZVrURRnE

Groeten Sander
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Hallo allemaal,

Ik zie dat de vraag van Fred al beantwoord is door Sander  :thumbup: :thumbup:
Op de indexpagina zal ik het tyrep zadeltje vermelden.

Vandaag ben ik bezig geweest om de aangeboden mogelijkheden voor de valbeveiliging te bestuderen  8o
De optie van Koos valt af, dit komt doordat de draadstangen niet gunstig staan hiervoor.
In de bochten aan de buitenkant zou de gespannen draad over de rails lopen en aan de binnenkant ontstaat er juist te veel ruimte zodat de trein als nog naar beneden valt.

Dan blijft de optie om iets aan de zijkant vast te maken over.
Dit zou dus het idee van Alex kunnen zijn of de lamellen ( of soortgelijk ) die meerdere mensen bedachten  :thumbup:

Ik ga er zeker iets mee doen, jullie hebben mij overtuigt dat er iets moet gebeuren.
Wel heb ik besloten eerst verder te bouwen aan het schaduwstation en de spiralen en daarna pas de valbeveiliging te maken.

Iedereen bedank voor de tips, dit wordt erg gewaardeerd  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
-Peter:
Indien je toch lamellen zou willen plaatsen als valbeveiliging, wil ik wel eens uitkijken naar kunststof lamellen op rol 100m, die gebruikt worden om in een tuinafsluiting te vlechten en zo de inkijk in de tuin te beperken.
Heb die indertijd hier op het forum te koop gezet en bijna onmiddellijk verkocht waren.
Ik weet niet of ze die in Nl ook verkopen.
https://www.gamma.be/nl/assortiment/lamel-colorado-zwart-100-m/p/B336707
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Citaat van: degeluidsman op zondag 17 december 2017, 14:13:24
De optie van Koos valt af, dit komt doordat de draadstangen niet gunstig staan hiervoor.
In de bochten aan de buitenkant zou de gespannen draad over de rails lopen en aan de binnenkant ontstaat er juist te veel ruimte zodat de trein als nog naar beneden valt.

Dat kan je opvangen door 1 of 2 extra geleiders er tussen te plaatsen, moet ik ook nog doen in mijn klimspiraal.
Gr,Koos
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
 @citaat @citaat

Hoi Jorg,

Zoiets zou een betaalbare oplossing zijn, als ik in de bouwmarkt ben ja ik op zoek om het materiaal in het echt te bekijken.


@citaat

Daar had ik ook al bij stil gestaan Koos, maar dat wordt in mijn geval erg lastig.
De oplossing om strips in het hout te nieten geeft het snelste resultaat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
-Peter:
Nog even bij een andere DHZ opgezocht.
In twee kleuren verkrijgbaar en iets goedkoper.

https://www.makroshop.be/nl/tuin/tuinafsluitingen/tuinafscheiding-en-schermen-pvc
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Wat ik mij afvraag: tussen de lagen in de helix ligt meestal tussen de 8 en 10 cm. Als je daar aan beide kanten een randje van 4-5 cm tussen zet als val beveiliging, blijft er weinig ruimte over om er wat tussen uit te halen.

Is dan een randje van 2 cm niet voldoende zodat het ontspoorde er tegenaan rust zonder te vallen en je met de hand nog tussendoor kan?
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Zelf zou ik alleen valbeveiliging maken bij de wissels, en eventueel de bochten daar kan het fout gaan, op het rechte spoor ontspoort een trein toch niet?
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Ontsporen is het minste probleem, eerder het losraken van een koppeling uit een schacht. Een sleep van 20 karren rolt met een noodgang naar beneden en dan....... afijn, vul maar in. :D

Valt een sleep in de krappe boog om met ook nog Marklin koppelingen dan ben je de sjaak omdat die dingen lekker vast blijven zitten, mogelijk getordeerd. Beetje ruimte om te manoeuvreren is dan wel handig, een valbeveiliging zit dan mogelijk wat in de weg. Maar goed: het is kiezen uit twee kwaden.

Ik zou in de binnenbogen gaan voor een plastic strip van een paar centimeter hoog gestoken in een klein U-profieltje of wat klemclips, genoeg om de boel tegen te houden maar weg te nemen als dat nodig is. In de buitenboog dezelfde strip even vasthechten of spijkeren, verlijmd met een druppie Bison Tix.

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Hallo allemaal,


Citaat van: Jørg op zondag 17 december 2017, 16:04:31
-Peter:
Nog even bij een andere DHZ opgezocht.
In twee kleuren verkrijgbaar en iets goedkoper.

https://www.makroshop.be/nl/tuin/tuinafsluitingen/tuinafscheiding-en-schermen-pvc

Dank je wel voor de zoektocht Jorg  :thumbup:

Ik heb hier een Nederland een mailtje gestuurd naar een leverancier, eens kijken wat hij kan leveren.


Citaat van: Kaleb op zondag 17 december 2017, 16:36:09
Wat ik mij afvraag: tussen de lagen in de helix ligt meestal tussen de 8 en 10 cm. Als je daar aan beide kanten een randje van 4-5 cm tussen zet als val beveiliging, blijft er weinig ruimte over om er wat tussen uit te halen.

Is dan een randje van 2 cm niet voldoende zodat het ontspoorde er tegenaan rust zonder te vallen en je met de hand nog tussendoor kan?

Hoi Henk,

Of 2 cm. Voldoende is ? De C rails is al iets van 1 cm. Dan blijft er wel heel weinig hoogte over om de trein op te vangen.
Maar ik zal nog eens kritisch kijken welke hoogte reëel is.


Citaat van: Barry1972 op zondag 17 december 2017, 17:40:29
Zelf zou ik alleen valbeveiliging maken bij de wissels, en eventueel de bochten daar kan het fout gaan, op het rechte spoor ontspoort een trein toch niet?


Dan zul je net zien dat het op die plek fout gaat Barry  8o
Als een trein los raakt boven in de spiraal wil je niet weten met welke snelheid hij naar beneden rijd.


Citaat van: Ben den Hollander op zondag 17 december 2017, 18:33:02
Ontsporen is het minste probleem, eerder het losraken van een koppeling uit een schacht. Een sleep van 20 karren rolt met een noodgang naar beneden en dan....... afijn, vul maar in. :D

Valt een sleep in de krappe boog om met ook nog Marklin koppelingen dan ben je de sjaak omdat die dingen lekker vast blijven zitten, mogelijk getordeerd. Beetje ruimte om te manoeuvreren is dan wel handig, een valbeveiliging zit dan mogelijk wat in de weg. Maar goed: het is kiezen uit twee kwaden.

Ik zou in de binnenbogen gaan voor een plastic strip van een paar centimeter hoog gestoken in een klein U-profieltje of wat klemclips, genoeg om de boel tegen te houden maar weg te nemen als dat nodig is. In de buitenboog dezelfde strip even vasthechten of spijkeren, verlijmd met een druppie Bison Tix.

Gr, Ben.


Duidelijk verhaal Ben, ik zal eens kijken welke mogelijkheden er zijn in profielen.
Nu snel naar Groningen  8o :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Lang niet gekeken in je draadje, maar je gaat als een speer.
Ik vind trouwens de oplossing met de vislijn erg netjes, en je ziet er weinig van.

Gr Dennis
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
 @citaat

Ik doe mijn best Dennis om de vaart erin te houden.
Voor de valbeveiliging gaat echt wel iets moois komen ik zit alweer te broeden op een idee  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Ja,ja Peter.... je houdt zeker de vaart er in !! Was erg gezellig om een bakkie met je te doen :thumbup: Volgend jaar kom ik bij jou, om je mooie baan te bewonderen. Dat komt zeker goed, veilige terug reis morgen. Alvast een fijne kerst en een gelukkig nieuw jaar!!
Groet Robert
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
 @citaat

Jullie begrijpen wel dat ik gisteren op bezoek geweest ben bij Robert, Karin en Max  :)
Voor mijn werk was ik twee dagen in Groningen, ik had met Robert afgesproken dat als ik in de buurt was............

Gisterenavond ben ik bij mijn hotel opgehaald door Robert, na een klein half uurtje rijden kwamen we aan bij hun huis.

In de huiskamer lag een treinbaan waar Max zich mee kon vermaken  :thumbup: maar voor het echte werk moesten we via een vlizotrap ( met gevaar voor eigen leven  >:-D ) naar zolder.

Niet normaal wat daar gebouwd wordt, twee mooie spiralen en een zeer groot schaduwstation.
Ik had al wat foto,s hier op het forum gezien maar in het eggie  :thumbup: :thumbup:

Hierna hebben we lekker aan de koffie gezeten en gekletst over de hobby.
Zo,n avond vliegt voorbij, en voor ik het wist zaten we weer in de auto richting mijn hotel.

Robbert, bedankt voor de gastvrijheid en de leuke avond.
Kom volgendjaar hier maar eens kijken, de koffie staat klaar.

Jullie ook fijne dagen en een goed en gezond 2018.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Hallo allemaal,

Om op de derde verdieping van mijn schaduwstation te komen zijn er twee spiralen, de ene is op hoogte aan de andere wordt in deze update gewerkt.

Hier moet nog kurk gelegd worden, maar de foto geeft een goed overzicht van de basis.





We maken een klein sprongetje, het kurk ligt op zijn plaats en er wordt weer een deel hout over de draadstangen geplaatst.





Als het hout op de juiste hoogte is ingesteld, plaats ik aan de achterzijde een passtuk.
Doormiddel van 4 stukjes aluminium met daarin kit worden de houten delen met elkaar verbonden.





Even rails neer leggen voor het Zwitserleven gevoel  :)





De rails ligt naar mijn zin, gelijk kurk aangebracht.





Hier wordt de baanspanning netjes door het kurk geleid, om dit op zijn plaats te houden gebruik ik een schroefje.
Dit gaat iets ten koste van het rijgeluid, maar zorgt ervoor dat het allemaal goed blijft liggen.
De witte stipjes op de rails geeft aan dat op deze plaats een schroefje zit, wel zo makkelijk want je ziet ze bijna niet zitten.





En na een tijdje ziet het er zo uit  :)






Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Mooi om te volgen hoe je aan het bouwen bent. Bewondering voor je geduld. Ik zou het namelijk snel af willen hebben :).
Is het een idee om de uitneembare gedeelten in de spiraal als één geheel te maken? Bijvoorbeeld door twee extra draadstangen met moeren door alle losse plaatjes te doen en ze zo aan elkaar te bevestigen, dan kun je ineens de vier delen tegelijk verwijderen en heb een toegangsdeur.
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
-Peter:
Weer een mooie update, de baan groeit zienderogen.  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Om jou bij te houden moet ik wel héél vroeg opstaan Peter.

De opbouw is een voorbeeld voor mij. Ik hoop dat ik het net zo netjes met net zoveel geduld kan doen.

Chapeau!
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Mooie update Peter. Mooi hoe je te werk gaat:thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Hallo allemaal,


Citaat van: Jongslog op zaterdag 23 december 2017, 07:23:51
Mooi om te volgen hoe je aan het bouwen bent. Bewondering voor je geduld. Ik zou het namelijk snel af willen hebben :).
Is het een idee om de uitneembare gedeelten in de spiraal als één geheel te maken? Bijvoorbeeld door twee extra draadstangen met moeren door alle losse plaatjes te doen en ze zo aan elkaar te bevestigen, dan kun je ineens de vier delen tegelijk verwijderen en heb een toegangsdeur.

Hoi Henk,

Geduld is een schone zaak zeggen ze wel eens  :)


Er is als eens over gesproken om meerdere platen in een keer erin en eruit te halen, zoals als altijd heeft het voor en nadelen.
De voordelen om het per plaat te doen waren groter omdat o.a. een lange trein over meerdere ringen heen kan staan.


Citaat van: Jørg op zaterdag 23 december 2017, 08:52:10
-Peter:
Weer een mooie update, de baan groeit zienderogen.  :thumbup:

Hoi Jorg,

Het groei proces gaat langzaam maar gestaag verder, ook vandaag weer een paar uurtjes bezig geweest.


Citaat van: Kaleb op zaterdag 23 december 2017, 09:29:04
Om jou bij te houden moet ik wel héél vroeg opstaan Peter.

De opbouw is een voorbeeld voor mij. Ik hoop dat ik het net zo netjes met net zoveel geduld kan doen.

Chapeau!

Hoi Henk,

Ik begin graag vroeg, dan kun je lekker doorwerken zonder dat er allerlei dingen tussendoor komen.
Mijn geduld begint op te raken hoor, ik wil ook wel eens rijdende treinen zien  >:-D


Citaat van: ks1985 op zaterdag 23 december 2017, 11:23:53
Mooie update Peter. Mooi hoe je te werk gaat:thumbup:

Hoi Koen,

Dank je wel voor de motiverende woorden ( dat geld voor iedere bovenstaande reactie overigens ) het gaat niet snel maar het hoeft morgen ook niet klaar dus ik neem de tijd om het ( als het lukt ) in een keer goed te doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Ziet er goed uit, Peter.
Ik zie dat je alles netjes afwerkt. Ik blijf je volgen.

Albert.
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 23 december 2017, 15:21:40
Er is als eens over gesproken om meerdere platen in een keer erin en eruit te halen, zoals als altijd heeft het voor en nadelen.
De voordelen om het per plaat te doen waren groter omdat o.a. een lange trein over meerdere ringen heen kan staan.

Maar als er een trein over meerdere ringen staat, hoe kom je dan helemaal achterin?
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Fraai werk Peter.
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Mooi zo Peter,  Weer een deel van je to-do lijstje dat kan afgevinkt worden.
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Mooie update Peter. En zo klim je langzaamaan hoger.  :D
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Hallo allemaal,

Citaat van: AlbertG op zaterdag 23 december 2017, 15:58:31
Ziet er goed uit, Peter.
Ik zie dat je alles netjes afwerkt. Ik blijf je volgen.

Albert.

Dank je wel Albert, leuk dat je het volgt  :thumbup:


Citaat van: Kaleb op zaterdag 23 december 2017, 16:27:25
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 23 december 2017, 15:21:40
Er is als eens over gesproken om meerdere platen in een keer erin en eruit te halen, zoals als altijd heeft het voor en nadelen.
De voordelen om het per plaat te doen waren groter omdat o.a. een lange trein over meerdere ringen heen kan staan.

Maar als er een trein over meerdere ringen staat, hoe kom je dan helemaal achterin?

Een ring is ongeveer 4 meter lang Henk, de langste trein zal zo,n 6 meter worden dus ik kan minimaal twee platen hout eruit halen.


Citaat van: pab op zaterdag 23 december 2017, 16:34:38
Fraai werk Peter.

Dank je wel Piet  :thumbup:


Citaat van: iVanDL op zaterdag 23 december 2017, 20:10:18
Mooi zo Peter,  Weer een deel van je to-do lijstje dat kan afgevinkt worden.

Dat lijstje lijkt alleen maar langer te worden Ivan  :D


Citaat van: WouterMarklin op zondag 24 december 2017, 00:48:59
Mooie update Peter. En zo klim je langzaamaan hoger.  :D

Ik zoek het hogerop Wouter, het wordt een heel bouwwerk maar dat ziet er erg gaaf uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Hi Peter,

Dat begint er al imposant uit te zien, prachtig.
Eigenlijk ziet het er al imposant uit.   :thumbup:

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Citaat van: degeluidsman op zondag 24 december 2017, 10:56:19
Een ring is ongeveer 4 meter lang Henk, de langste trein zal zo,n 6 meter worden dus ik kan minimaal twee platen hout eruit halen

Zo...  8o..... dat is lang. Hoe groot wordt je station dan om die 6 meter te herbergen?
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
 @citaat @citaat

Dank je wel Harald  :thumbup: :thumbup:

@citaat

Het station wordt wel iets korter Henk, de lange treinen worden voor goederen vervoer ingezet en die mogen in het station niet stoppen.

In het station zijn twee goederen sporen gepland zodat ze door kunnen rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Hallo allemaal,

De komende dagen net zoals de meeste mensen heerlijk vrij en wat tijd om aan de baan te werken.

Vanmorgen om 04:45 wakker gebeld door mijn dochter die op dit moment in cambodja zit, die was even vergeten dat er toch 6 uur tijdsverschil zit tussen Nederland en cambodja 8o
Tja wat doe je dan als je toch wakker bent, precies ontbijten bakkie koffie en naar zolder.

Veel herrie kan ik op dit moment niet maken, maar ben lekker bezig met kleine dingen die geen of nauwelijks geluid maken.
Gisteren ook wat uurtjes op zolder doorgebracht, mijn plan om het gehele schaduwstation af te hebben dit jaar ga ik niet halen het is altijd meer werk dan je van te voren inschat.

Maar het is geen aangenomen werk dus op zich geen man overboord, het enige nadeel is het gemis aan rijdende treinen.

Voor de kerst heb ik o.a. een Bol.com cadeaubon gekregen, ik had een tijdje geleden al een set wagons daar gekocht met mijn gespaarde airmiles, ik denk dat ik nog zo,n zelfde setje ga bestellen wagons kun je nooit genoeg hebben  :)

De radio staat al aan op radio 2 voor de TOP 2000 dus heerlijke muziek tijdens het knutselen  :)

Fijne dagen en een goed maar vooral gezond 2018


Mvg,

Peter Degeluidman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Hallo Peter,

Zo ben je wel lekker vroeg om aan je baan verder te werken.
Ben benieuwd weer naar de vorderingen.  :D :D

Prettige kerstdagen en een goed en gezond 2018.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
 @citaat

Dat is het enige voordeel Erwin, maar het is heerlijk op zolder nu.
De top 2000 staat aan dus wat wil je nog meer  :)

Zo eerst even wat verplichtingen doen en misschien daarna nog even verder bouwen, voor mij mag het wel twee keer per jaar kerst zijn  :D :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Hallo Peter,

Zelf ook vroeg Dochter werkt bij de AH en die was al open om 6:45. En voor de klanten om 7:00.

En hier ook de top 2000.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping, deel 2.
Citaat van: degeluidsman op maandag 25 december 2017, 11:12:07
@citaat
voor mij mag het wel twee keer per jaar kerst zijn  :D :D

Mvg,

Peter Degeluidsman

Over een goeie 3 maanden is het alweer Pasen, dan komt Pinksteren en voor je het weet is het Kerstmis 2018 met weer een top 2000.

Re: De baan van een geluidsman- hout monteren voor de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- hout monteren voor de derde verdieping.
Hallo allemaal,

We gaan weer verder met de opbouw van het schaduwstation, nu de spiralen op de juiste hoogte zijn aangekomen wordt het tijd voor het nodige zaagwerk.

De balkjes die zorg dragen om de houten platen op te leggen zitten op zijn plaats.
Op twee plaatsen in het balkje heb ik een sparring gemaakt voor bekabeling ( aanvoer baanspanning ) en in het midden komt een led-strip voor werklicht.





Voordat de platen gezaagd en gemonteerd worden maak ik eerst de rails schoon en leg plastic neer om de boel proper te houden.





De eerste platen liggen ondertussen op hun plaats.








En de bocht om, als je goed kijkt dan zie je in de kopse kant van het hout ( in de hoek ) sleuven zitten.
Deze zijn met een lamellenfrees gemaakt, straks als het puntstuk gemonteerd wordt komen er precies op dezelfde plaats ook sleuven en hierin worden zogenaamde lamellen geplaatst.








Puntje erin  :)





De lamellen zitten er tussen, op deze manier krijg je een sterke en strakke constructie.








Door de laatste bocht heen komen we aan bij de andere spiraal.





De houten basis voor de derde verdieping ( tweede van boven ) ligt op zijn plaats  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- hout monteren voor de derde verdieping.
Het ziet er helemaal top uit. Ik ben er gewoon jaloers op. Zo netjes en zoveel ruimte :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
-Peter:
Allemaal heel net en strak gebouwd,  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Peter,

Lekker wakker worden zo met de mooie update van je. :thumbup:
Dit is hoge school modelbaanbouw. :)
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Hoi Peter.
De bouw vordert gestaag en ziet er bijzonder solide en fraai uit.
Fijn dat je nu ook wat hoger komt want het zitten op de knieën en voortdurend voorover buigen, is zeker geen makkelijke houding.
De vrije dagen worden goed besteed en "tussendoor" genieten van lekker eten en de gezelligheid.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.
Fijne feestdagen en ook alvast een goed sporend 2018.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
 :) Hey Peter ,

Ik vraag me al een tijdje af hoe je aan de loc kan wanneer deze in klimspiraal links achter ,onderaan  vast zit ? Heb je daar een oplossing voor bedacht ?

Mvg Freddy


Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Hoi Peter

Het word erg mooi zo, het gaat helemaal de goede richting uit bij jou.  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Hallo allemaal,

Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 26 december 2017, 06:33:02
Het ziet er helemaal top uit. Ik ben er gewoon jaloers op. Zo netjes en zoveel ruimte :thumbup:

Dank je wel Gerrit, het is nu een redelijke bende op zolder  :D


Citaat van: Jørg op dinsdag 26 december 2017, 07:01:58
-Peter:
Allemaal heel net en strak gebouwd,  :thumbup:

Dank je wel Jorg ( strak net als zijn baasje  >:-D ).


Citaat van: h0_miessie op dinsdag 26 december 2017, 07:06:38
Peter,

Lekker wakker worden zo met de mooie update van je. :thumbup:
Dit is hoge school modelbaanbouw. :)

Hogere modelbaanbouw dat zou een mooi vak op school zijn Mies  :) maar bedankt voor je complimentje


Citaat van: AlbertJan op dinsdag 26 december 2017, 07:19:54
Hoi Peter.
De bouw vordert gestaag en ziet er bijzonder solide en fraai uit.
Fijn dat je nu ook wat hoger komt want het zitten op de knieën en voortdurend voorover buigen, is zeker geen makkelijke houding.
De vrije dagen worden goed besteed en "tussendoor" genieten van lekker eten en de gezelligheid.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.
Fijne feestdagen en ook alvast een goed sporend 2018.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Iedere hoogte brengt zijn voordelen en nadelen met zich mee AlbertJan, als ik op mijn knieën zit leg ik er altijd een dubbelgevouwen handdoek onder dat scheelt veel  :)


Citaat van: Fredje op dinsdag 26 december 2017, 08:53:22
:) Hey Peter ,

Ik vraag me al een tijdje af hoe je aan de loc kan wanneer deze in klimspiraal links achter ,onderaan  vast zit ? Heb je daar een oplossing voor bedacht ?

Mvg Freddy




Het is mij niet duidelijk wat je precies bedoeld Freddy, misschien kun je op een foto aangeven wat je bedoeld.


Citaat van: peterke33 op dinsdag 26 december 2017, 10:12:14
Hoi Peter

Het word erg mooi zo, het gaat helemaal de goede richting uit bij jou.  :thumbup:


Dank je wel Peter, ik doe mijn best er iets moois van te maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Erg mooi weer Peter!
Kan ik bij je in de leer? T ziet er erg netjes en geordend uit  :D
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
 @citaat

Hoi Martijn,

Ik zou natuurlijk een workshop hoe bouw ik een schaduwstation op kunnen zetten, ff een nachtje over slapen  :D

Dank je wel voor je complimentje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Hallo allemaal,

Tijdens de kerst heb ik van mijn schoonzoon een kado kaart van meneer B.com gekregen, ook had ik nog wat airmiles en met een kleine bijbetaling een bestelling gedaan.

Als het pakketje op tijd komt is Duurstede vandaag weer 3 wagons rijker  :)

Het is maar goed dat ik op zolder ook een deurbel gemonteerd heb dan kan ik de bezorger niet missen  :)

Op de valreep van dit jaar nog een leuke uitbreiding van het rollend materiaal.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Hout monteren voor de derde verdieping.
Citaat van: degeluidsman op woensdag 27 december 2017, 06:42:47
Het is maar goed dat ik op zolder ook een deurbel gemonteerd heb dan kan ik de bezorger niet missen  :)

Moet de beste man eerst naar zolder komen om aan te bellen...... >:-D

geniet van je aanwinsten, dan genieten wij mee van je baan(bouw)