Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- Zwarte woud On Tour laatste DEEL 5 .
Hai Peter,

Weer bedankt voor deze laatste fotoserie.
De fabriek is niet veranderd, maar het museum wel, totaal niet meer herkenbaar voor mij.
Maar ja, dat is al wat jaartjes terug.
Geen idee meer, op welke verdieping wij toen waren, ik weet zelfs niet meer of er alleen statische banen waren, of er ook iets rond reed.
Maar, zoals je schreef, ook toen waren we vlak in de buurt. Er speciaal voor naar toe rijden als einddoel is niet noodzakeliijk.

Maar bedankt voor de hele fotoserie van jullie vakantie, ik heb zitten genieten.


Wil Tweeendrie
Re: De baan van een geluidsman- Zwarte woud On Tour laatste DEEL 5 .
Wat een ontzettend leuke foto's! Al mijn herinneringen aan het maken van de oude Faller bouwpakketten komen weer boven :)

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: De baan van een geluidsman- Zwarte woud On Tour laatste DEEL 5 .
Citaat van: degeluidsman op zondag 19 november 2017, 20:24:25
Saskia heeft een top vakantie gehad, waarschijnlijk heb ik haar een beetje besmet met het treinen firus :D

Of zouden de gesprekjes van Karin met Saskia dan toch geholpen hebben ? ;)
Re: De baan van een geluidsman- Zwarte woud On Tour laatste DEEL 5 .
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Zwarte woud On Tour laatste DEEL 5 .
Hallo allemaal,


Citaat van: marcel op zondag 19 november 2017, 20:50:46
Dat is een flinke 5e deel geworden. Een hoop bekende dingen in de foto series gezien. Maar ook veel nieuwe dingen. Veranderd een hoop als je er een paar jaar niet meer geweest bent. Het Faller museum was toen net open. Toch wel uitgebreider geworden.

Het is in ieder geval een mooie reis geweest waar jullie met plezier op terug kunnen kijken.

Hoi Marcel,

Leuk om te lezen dat ze bij Faller niet stil gezeten hebben, ik heb overigens geen idee hoelang het museum al bestaat.

Aankomend jaar zou het nieuwe museum van Marklin ook open gaan, weer een leuke gelegenheid om weer eens richting Duitsland te gaan  :)


Citaat van: erik01 op zondag 19 november 2017, 21:16:05
Hallo Peter,

Leuk om deze Fallerspecial te zien.

Ik herken veel beelden uit het oude jubileumboek.

Dank voor het delen.

Groet,
Erik




Graag gedaan Erik.


Citaat van: Wil Tweeendrie op maandag 20 november 2017, 22:55:41
Hai Peter,

Weer bedankt voor deze laatste fotoserie.
De fabriek is niet veranderd, maar het museum wel, totaal niet meer herkenbaar voor mij.
Maar ja, dat is al wat jaartjes terug.
Geen idee meer, op welke verdieping wij toen waren, ik weet zelfs niet meer of er alleen statische banen waren, of er ook iets rond reed.
Maar, zoals je schreef, ook toen waren we vlak in de buurt. Er speciaal voor naar toe rijden als einddoel is niet noodzakeliijk.

Maar bedankt voor de hele fotoserie van jullie vakantie, ik heb zitten genieten.


Wil Tweeendrie


Hoi Wil,

Ik had ook graag wat van de fabriek zelf gezien, maar die deuren bleven gesloten.
Fijn dat je ervan genoten hebt.


Citaat van: Henk163 op maandag 20 november 2017, 22:59:52
Wat een ontzettend leuke foto's! Al mijn herinneringen aan het maken van de oude Faller bouwpakketten komen weer boven :)

Vriendelijke groet,
Henk163

Dank voor het compliment Henk  :)


Citaat van: h0_miessie op dinsdag 21 november 2017, 04:55:32
Citaat van: degeluidsman op zondag 19 november 2017, 20:24:25
Saskia heeft een top vakantie gehad, waarschijnlijk heb ik haar een beetje besmet met het treinen firus :D

Of zouden de gesprekjes van Karin met Saskia dan toch geholpen hebben ? ;)

Nu valt het kwartje Mies, dat moet het geweest zijn  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Hallo allemaal,

Na ons uitstapje naar het Zwarte Wout is het weer tijd om verder te bouwen aan het schaduwstation.
Tijdens het test rijden was er toch een behoorlijk verschil, op de groene platen hoorde je de trein niet echt rijden maar in de spiraal des te meer  8o

Na aanleiding van velen van jullie tips heb ik besloten om toch kurk toe te gaan passen, er is gekozen voor 2mm. dik kurk.
Het wordt geleverd op rollen.




Ik heb een latje gezaagd zodat een recht stuk enkel spoor aan beiden kanten nog wat extra kurk heeft.








Natuurlijk moeten we ook de bocht om  :)








Even een stukje neerleggen  :)





Links in de hoek zien jullie een stukje groene plaat liggen, deze zat ook op een rol maar hier wordt je niet vrolijk van.














Langzaam maar zeker gaan we de hoogte in.





Het kurk wordt gelijmd met waterkit van Bison, na het insmeren het kurk erop leggen en even aanklemmen met lijmtangen.





We zijn ondertussen een spoor rijker dus de kurk strook wordt ook breeder.














Tikkie de hoogte in  :D





Ik heb plankjes op diverse hoogte,s gemaakt voor het snel en juist afstellen van de hoogte.








Het uitneembare gedeelte ertussen plaatsen.





rails erop, oei dat loopt wel erg dicht langs de kant  8o





Daar gaan we even wat aan doen.











Nieuwe poging.





Dat is in orde, nu eerst verder met het uitneembare gedeelte.





Ff kitten  :)





Nog in een rails de zaag zetten, daarna kan het uitneembare gedeelte er weer tussenuit gehaald worden.








Sesam open u.











De spanning en terugmeld bekabeling krijgen ieder een aparte XLR connector.








Tot slot van deze update, een totaal plaatje.
Ik hoop dat jullie het weer leuk / interessant vonden.





Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Ziet er allemaal super strak uit Peter. Ik heb uiteindelijk ook besloten alles met kurk te doen. Maar dan 4 mm.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Creatief met kurk.
Lekker opgeschoten zo te zien. :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
netjes.Ik gebruik ook 4 mm kurk en de geluidsdemping is echt een verheerlijking daardoor.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Met m-rail moet je haast wel naar 4mm. C is sowieso al stiller.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
 @citaat En voor K-rail is 2 mm voldoende?

Zo, van vakantiekiekjes naar het echte werk. Ziet er goed uit Peter.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Als je K-rail los op kurk legt dan hoor je niets, lijm je het vast en ballast je het, dan ga je weer geluid horen, ik ben vroeger (1980) met kurk begonnen en heb daar later piepschuim en weer later blauwe plaat opgelegd, maar vast lijmen en ballasten, zelfs met flexibel blijvende lijm, laat toch weer rijgeluid door naar de onderliggende constructie.

C-rails is makkelijk maar heeft geluidstechnisch een nadeel denk ik, het holle ballastbed is een klankkast, ik hoor bij mij op de K-rails nooit de slepers, op het Raptor demobaantje bij de HIP hoor ik altijd de slepers.

Groet, Anne W
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Het strakke werk voortgezet.
Ziet er weer goed uit Peter.
Grtz, Arjan
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Peter,

Gelukkig was ik dit keer voorbereid en heb ik een zeiltje op mijn toetsenbord gelegd tegen het kwijlen. :P
Het ziet er weer prachtig uit wat je laat zien. :thumbup:
Ikzelf heb geen kurk in mijn spiraal leggen en het geluid vindt ik nog meevallen ondanks dat ik er op 20 cm vanaf zit maar weet natuurlijk niet hoe het gaat klinken als er straks 5 a 6 treinen tegelijk in het spiraal rijden.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
-Peter:
Zo gaat het goed,
zo gaat het beter,
alweer een kilometer.  >:-D
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Hallo allemaal,


Citaat van: Kaleb op zondag 26 november 2017, 18:29:36
Ziet er allemaal super strak uit Peter. Ik heb uiteindelijk ook besloten alles met kurk te doen. Maar dan 4 mm.

Hoi Henk,

In de spiralen wil ik met de pantograven omhoog rijden zonder dat er een geleider gemonteerd moet worden, vandaar dat ik voor 2mm. Gekozen heb.



Citaat van: basjuh1981 op zondag 26 november 2017, 21:45:17
@citaat En voor K-rail is 2 mm voldoende?

Zo, van vakantiekiekjes naar het echte werk. Ziet er goed uit Peter.

K rails gaat er op mijn baantje niet komen Bas, alles zal gebouwd worden met C rails.
Ja na de vakantie serie is het weer tijd voor het echte werk  :)


Citaat van: iTom op zondag 26 november 2017, 18:39:34
Creatief met kurk.
Lekker opgeschoten zo te zien. :thumbup:

Ik ben zeker een stuk verder Tom, al gaat het minder snel dan ik zou willen maar langzaam maar zeker komen we er wel  :D


Citaat van: bellejt op zondag 26 november 2017, 18:48:46
netjes.Ik gebruik ook 4 mm kurk en de geluidsdemping is echt een verheerlijking daardoor.

Dank je wel Johnny, ik denk dat er op het maaiveld gewerkt gaat worden met 4mm.


Citaat van: Anne W op zondag 26 november 2017, 21:54:55
Als je K-rail los op kurk legt dan hoor je niets, lijm je het vast en ballast je het, dan ga je weer geluid horen, ik ben vroeger (1980) met kurk begonnen en heb daar later piepschuim en weer later blauwe plaat opgelegd, maar vast lijmen en ballasten, zelfs met flexibel blijvende lijm, laat toch weer rijgeluid door naar de onderliggende constructie.

C-rails is makkelijk maar heeft geluidstechnisch een nadeel denk ik, het holle ballastbed is een klankkast, ik hoor bij mij op de K-rails nooit de slepers, op het Raptor demobaantje bij de HIP hoor ik altijd de slepers.

Groet, Anne W

Hoi Anne,

Er mag best wat geluid vanaf komen, in het echt hoor je een trein ook rijden, ieder type rails heeft voor en nadelen.


Citaat van: ArjanBosman op zondag 26 november 2017, 22:06:33
Het strakke werk voortgezet.
Ziet er weer goed uit Peter.
Grtz, Arjan


Ik doe mijn best Arjan, dank voor je complimentje


Citaat van: h0_miessie op maandag 27 november 2017, 07:34:31
Peter,

Gelukkig was ik dit keer voorbereid en heb ik een zeiltje op mijn toetsenbord gelegd tegen het kwijlen. :P
Het ziet er weer prachtig uit wat je laat zien. :thumbup:
Ikzelf heb geen kurk in mijn spiraal leggen en het geluid vindt ik nog meevallen ondanks dat ik er op 20 cm vanaf zit maar weet natuurlijk niet hoe het gaat klinken als er straks 5 a 6 treinen tegelijk in het spiraal rijden.

Hoe meer treinen gaan rijden des te groter wordt het geluid Mies, het telt als het ware op.
Bij mij was het ook niet mega hard, maar het was toch een redelijk verschil of de loc over de groene platen reed of in de spiraal op het kale hout.

Het is veel werk maar ziet er wel goed uit vind ik  :D


Citaat van: Jørg op maandag 27 november 2017, 10:58:19
-Peter:
Zo gaat het goed,
zo gaat het beter,
alweer een kilometer.  >:-D

Was het maar zo,n feest Jörg, ik ben nogal een Pietje precies en dat kost extra tijd.
Maar het is geen aangenomen werk ( zou onbetaalbaar zijn  :) ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Hoi Peter,

Je kan zien dat je weer vol energie zit na je vakantie  :D
Je gaat weer als een dolle tekeer  >:-D gaat er mooi uitzien en je uitneembaar gedeelte heb je mooi opgelost.
Goed dat je er kurk onder doet, het helpt in ieder geval voor wat demping.

Succes met het verder afronden van deze spiraal.

Groet Ronald  :)
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Misschien een tip.
Met mijn M-rail heb ik 4 mm parket isolatie gebruikt en in de 'klankkast' 2 stroken tochtstrip.
Werkt prima, wellicht ook voor C-rail.

Theo
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Leuke fotoserie van jullie trip naar Zuid Duitsland Peter.

Je bent goed bezig met de bouw van je baan. Is een prima oplossing dat kurk. Denk dat het ook makkelijker stofvrij te houden is dan de groene platen.

Wordt wel een gave baan.

Succes verder.

Groet,

Ronald
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Goed idee die tochtstrip binnen in de holle Märklin rails, het materiaal is zacht en zal wel wat geluid absorberen, als je dikke gordijnen in huis hebt hangen dan ken je het effect wellicht, alles klinkt hard en hol zonder gordijnen, met gordijnen is de hard- en holheid een stuk minder.

Groet, Anne W
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Mooi strak werk, Peter en het uitschuifbare gedeelte is mooi ontworpen.
Liggen die delen vergrendeld?

Ik heb ook van alles geprobeerd om het geluid (K-rails) te dempen.
Zonder lijm op (schuim)plastic hoor je niets, zodra je gaat lijmen werkt de klankkast weer.
Ik gebruik een vrij massief schuimplastic, dat gebruikt wordt om offset-platen in een drukkerij te beschermen.

Groetjes
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Hoi Peter

Zo net even bijgelezen, en wat een pracht werk heb je daar geleverd erg mooi gedaan.
En het stuk dat je kan uitnemen is echt bijzonder mooi gedaan, dit word een baan om fier op te zijn.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Dag Peter,

Mooie vorderingen, of beter gezegd prachtig rework dat je levert, alleen ... wat het geluid betreft: Ik zie dat je je rail vastschroeft.  Dan geef je de trillingen toch door naar je houd en doe je een deel van de geluidsisolatie teniet.  Ikzelf ga de truc van Harald met celrubber toepassen.  Daar lees ik in verschillende draadjes lovende woorden over.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Volgens mij ligt alles los en slechts daar een schroefje waar de uitneembare stukken zitten.

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Tegen die klimspiralen kan je nog eens "U" zeggen! 8o Zeker handige tips wat betreft het uitneembaar maken en de tochtstrip van Theo.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Hallo allemaal,


Citaat van: Varekamp op maandag 27 november 2017, 20:19:59
Hoi Peter,

Je kan zien dat je weer vol energie zit na je vakantie  :D
Je gaat weer als een dolle tekeer  >:-D gaat er mooi uitzien en je uitneembaar gedeelte heb je mooi opgelost.
Goed dat je er kurk onder doet, het helpt in ieder geval voor wat demping.

Succes met het verder afronden van deze spiraal.

Groet Ronald  :)

Hoi Ronald,

Vol Energy, dat valt wel mee hoor.
Het uitneembare gedeelte was een uitdaging omdat ik bij calamiteiten toch aan de achterkant van de spiraal wilde komen.

Ik heb er lang overna kunnen denken en dat nu omgezet naar een werkende oplossing.


Citaat van: Theo op maandag 27 november 2017, 21:28:29
Misschien een tip.
Met mijn M-rail heb ik 4 mm parket isolatie gebruikt en in de 'klankkast' 2 stroken tochtstrip.
Werkt prima, wellicht ook voor C-rail.

Theo

Hoi Theo,

Goede tip met de stroken tochtstrip, er is wel een nadeel met C rails ten opzichte van M rails.
C rails heeft om de .....cm. Een soort steuntje om de rails te ondersteunen.


Citaat van: M.user op maandag 27 november 2017, 21:39:04
Leuke fotoserie van jullie trip naar Zuid Duitsland Peter.

Je bent goed bezig met de bouw van je baan. Is een prima oplossing dat kurk. Denk dat het ook makkelijker stofvrij te houden is dan de groene platen.

Wordt wel een gave baan.

Succes verder.

Groet,

Ronald

Hoi Ronald,

Het was een leuke trip met veel treinen activiteiten en foto,s  :D
De groene platen zijn niet meer of minder gevoelig voor stof opname en het schoonhouden valt niet tegen.


Citaat van: Anne W op maandag 27 november 2017, 22:43:37
Goed idee die tochtstrip binnen in de holle Märklin rails, het materiaal is zacht en zal wel wat geluid absorberen, als je dikke gordijnen in huis hebt hangen dan ken je het effect wellicht, alles klinkt hard en hol zonder gordijnen, met gordijnen is de hard- en holheid een stuk minder.

Groet, Anne W

Hoi Anne,

De acoustiek van de ruimte is mede bepalend.
Vloerbedekking werkt ook in je voordeel,maar als je een schroefje laat vallen  :D


Citaat van: Wil Tweeendrie op maandag 27 november 2017, 22:58:35
Mooi strak werk, Peter en het uitschuifbare gedeelte is mooi ontworpen.
Liggen die delen vergrendeld?

Ik heb ook van alles geprobeerd om het geluid (K-rails) te dempen.
Zonder lijm op (schuim)plastic hoor je niets, zodra je gaat lijmen werkt de klankkast weer.
Ik gebruik een vrij massief schuimplastic, dat gebruikt wordt om offset-platen in een drukkerij te beschermen.

Groetjes

Hoi Wil,

Ja het uitneembare gedeelte wordt aan beide zijden vergrendeld met een koffer sluiting.
Op een van de foto,s kun je dit zien ( ze zitten aan de onderkant )


Citaat van: peterke33 op maandag 27 november 2017, 23:02:12
Hoi Peter

Zo net even bijgelezen, en wat een pracht werk heb je daar geleverd erg mooi gedaan.
En het stuk dat je kan uitnemen is echt bijzonder mooi gedaan, dit word een baan om fier op te zijn.

Hoi Peter,

Ik ben zeker fier op de baan, het wordt steeds imposanter.


Citaat van: iVanDL op dinsdag 28 november 2017, 00:33:34
Dag Peter,

Mooie vorderingen, of beter gezegd prachtig rework dat je levert, alleen ... wat het geluid betreft: Ik zie dat je je rail vastschroeft.  Dan geef je de trillingen toch door naar je houd en doe je een deel van de geluidsisolatie teniet.  Ikzelf ga de truc van Harald met celrubber toepassen.  Daar lees ik in verschillende draadjes lovende woorden over.

Hoi Ivan,

De rails ligt alleen vast bij het uitneembare gedeelte, dat kan niet anders voor de rest ligt het los.


Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 28 november 2017, 06:41:37
Volgens mij ligt alles los en slechts daar een schroefje waar de uitneembare stukken zitten.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Je slaat de schroef ( oh spijker ) op zijn kop  :)


Citaat van: Colonel op dinsdag 28 november 2017, 11:59:21
Tegen die klimspiralen kan je nog eens "U" zeggen! 8o Zeker handige tips wat betreft het uitneembaar maken en de tochtstrip van Theo.

Hoi Colonel,

Dank je wel voor je complimentje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Ik las op de vorige pagina dat je niet zo enthousiast bent over de groene plaat op rol. Wat vond je hier niet goed aan? Ik heb er namelijk nog bijna een hele rol van over na laminaat leggen en zit er aan te denken om dat te gaan gebruiken.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Dag Peter,

OK dan met de schroefjes.  Maar nog een vraag vanwaar die rare bocht in je klimspiraal?  OP de andere niveau heb je dat denk ik niet en als ik de foto bekijk zit je daar ook nog niet op het niveau om je schaduwstation aan te koppelen, waardoor je daar een wisselstraat dient te bouwen, of is dat gezichtsbedrog?
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Hallo allemaal,


Citaat van: AlexH op dinsdag 28 november 2017, 21:24:59
Ik las op de vorige pagina dat je niet zo enthousiast bent over de groene plaat op rol. Wat vond je hier niet goed aan? Ik heb er namelijk nog bijna een hele rol van over na laminaat leggen en zit er aan te denken om dat te gaan gebruiken.

Dat klopt Alex, ik had ook zo,n rol staan probleem wat in ondervond was dat het materiaal de vorm van de rol wil blijven aannemen.

Ik had een stuk van 1 meter lang gesneden en dit een week lang onder een plaat hout met gewicht weggelegd in de hoop dat nu recht bleef.

Helaas Rolde / krulde het weer, ik heb een proefstukje op het hout gelijmd maar dat was nagenoeg niet te doen.

Ik heb de rol zo in de kliko gegooid  :D


Citaat van: iVanDL op dinsdag 28 november 2017, 22:33:28
Dag Peter,

OK dan met de schroefjes.  Maar nog een vraag vanwaar die rare bocht in je klimspiraal?  OP de andere niveau heb je dat denk ik niet en als ik de foto bekijk zit je daar ook nog niet op het niveau om je schaduwstation aan te koppelen, waardoor je daar een wisselstraat dient te bouwen, of is dat gezichtsbedrog?

Ik volg precies het baanplan wat in Wintrack staat Ivan, Peter ( Pjedro ) heeft het ontwerp gemaakt en er zal vast een reden zijn waarom het zo loopt.

Tot op heden past het allemaal dus ik ga er vanuit dat het klopt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Hoi Peter

Tegendraads oprollen en een poosje laten zitten wil wel eens helpen.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
 @citaat
Ik had ook een rol liggen.
Zoals opa Cees zegt tgegendraads rollen maar het bleef toch omkrullen.
Veel dubbelzijdig tape van de action gebruikt om het vast te plakken maar ik zal het een volgende keer niet weer gebruiken.
Dan liever blauwe platen.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
 @citaat @citaat

Ik kan het niet meer proberen Cees want de rol ligt in de kliko.


@citaat

Met tegendraads rollen zou de krulling misschien wel wat afgenomen hebben, nu was dit een nieuwe rol en het krullen neemt alleen maar toe naarmate je de rol verder afrold.


Nu zit het kurk ook op rol, maar dat verwerkt veel makkelijker.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Citaat van: degeluidsman op maandag 27 november 2017, 19:08:34
Citaat van: basjuh1981 op zondag 26 november 2017, 21:45:17
@citaat En voor K-rail is 2 mm voldoende?

Zo, van vakantiekiekjes naar het echte werk. Ziet er goed uit Peter.
K rails gaat er op mijn baantje niet komen Bas, alles zal gebouwd worden met C rails.
Ja na de vakantie serie is het weer tijd voor het echte werk  :)
Het was meer voor mijn eigen info. Ik heb K-rails. En ik hoop nog ooit eens mijn baanplan uit te kunnen voeren.
Maar goed om te zien, de vorderingen van je baan.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Hallo allemaal,


Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 01 december 2017, 10:06:46
Dag Peter.

@citaat Ik heb de 3mm kurklaag middels dubbelzijdig plakband gefixeerd.
Dat werkt netjes, schoon en is in geval van loshalen ook eenvoudig: even
het plamuurmes eronder en met het DZ-tape trek je het kurk geheel los.
Bijkomend voordeel is dat er geen lijm in het kurk trekt waardoor de
isolerende werking grotendeels teniet kan worden gedaan.

Groeten,

Erik.

Hoi Erik,

Dat zou ook een mogelijkheid geweest zijn, de leverancier van het kurk rade me waterkit aan van Bison.


Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 01 december 2017, 12:35:15
Citaat van: degeluidsman op maandag 27 november 2017, 19:08:34
Citaat van: basjuh1981 op zondag 26 november 2017, 21:45:17
@citaat En voor K-rail is 2 mm voldoende?

Zo, van vakantiekiekjes naar het echte werk. Ziet er goed uit Peter.
K rails gaat er op mijn baantje niet komen Bas, alles zal gebouwd worden met C rails.
Ja na de vakantie serie is het weer tijd voor het echte werk  :)
Het was meer voor mijn eigen info. Ik heb K-rails. En ik hoop nog ooit eens mijn baanplan uit te kunnen voeren.
Maar goed om te zien, de vorderingen van je baan.

Het zou leuk zijn Bas als jij je baanplan kan uitvoeren, dat is toch wat we willen  :)
Dat jij K rails had was mij wel duidelijk hoor  :P


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
 @citaat
Dat gaat er uiteindelijk wel van komen Peter. Ik denk dat we dan wel een jaar verder zijn, eer ik iets kan laten zien. Testen van decoders e.d.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
 @citaat

Geestelijke voorbereiding hoort ook bij de hobby, een beetje wegdromen met wat je wilt gaan bouwen kan ook ontspannend zijn.

Zelf heb ik meerdere jaren over de mijn huidige baan na kunnen denken, des te leuker is het nu ik hem ook daadwerkelijk aan het bouwen ben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Hi Peter,

Dat (weg) dromen dat kennen we hier ook.
Vanmiddag een kerstboom gehaald en we wilden ook alvast wat hout halen voor de baan (een plaat voor loods en draaischijf)  maar dat is helaas niet gelukt.

droom ze verder, groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
 @citaat

Ik hoef er nu niet meer van te dromen Harald, ik ben het aan het realiseren.
Tijdens de geestelijke voorbereiding had ik hier nog een volledig werkende baan rijden.

Jammer dat het niet gelukt is om hout te halen  :(


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Ha Peter,

Over het kurk in de spiralen, heeft het uiteindelijk iets opgeleverd wat betreft de geluidsreductie? Bij mij werkt dat lijmen minder goed, zeker ook na het ballasten.

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
 @citaat

Het help zeker Ben, door het lijmen kan de reductie wel wat minder zijn maar ik ben er tevreden mee.
Een ander voordeel vind ik dat het er veel strakker uitziet  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Hoi Peter.
Fijn dat het kurk toch naar tevredenheid dempt.
Het is natuurlijk een kwestie van uitproberen maar ervaringen zijn altijd meegenomen! :thumbup:
En het oog wil natuurlijk ook wat.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
 @citaat @citaat Heel goed.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Peter,

Je kunt nog iets meer reduceren door met Wicanders W240 te lijmen ipv Waterkit.
Mijn eerste kurkstroken zitten ook met Waterkit vast. Dit wordt vrij hard na droging.
Dat Wicanders goedje blijft flexibel.
Misschien een overweging als je potje kit op is.

Robin

Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Hallo allemaal,

Citaat van: AlbertJan op zondag 03 december 2017, 09:29:35
Hoi Peter.
Fijn dat het kurk toch naar tevredenheid dempt.
Het is natuurlijk een kwestie van uitproberen maar ervaringen zijn altijd meegenomen! :thumbup:
En het oog wil natuurlijk ook wat.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

In eerste instantie wilde ik i.v.m. de hoogte helemaal niets in de spiraal leggen, echter tijdens het heen en weer rijden hoorde ik een behoorlijk verschil in geluid.
Toch maar de stoute schoenen aan getrokken en kurk besteld.
Het begin was lastig omdat dit gedeelte al gebouwd was, maar ik ben nu blij dat ik het gedaan heb veel werk maar dan heb je ook wat  :)


Citaat van: Ben den Hollander op zondag 03 december 2017, 12:07:59
@citaat @citaat Heel goed.

:)


Citaat van: Hero op zondag 03 december 2017, 13:03:47
Peter,

Je kunt nog iets meer reduceren door met Wicanders W240 te lijmen ipv Waterkit.
Mijn eerste kurkstroken zitten ook met Waterkit vast. Dit wordt vrij hard na droging.
Dat Wicanders goedje blijft flexibel.
Misschien een overweging als je potje kit op is.

Robin



Hoi Robin,

Goede tip, alleen zal het nog wel even duren voordat mijn potje op is, ik heb net een nieuwe pot van 3 liter open gemaakt  8o


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Die groene platen kun je er ook prima mee plakken weet ik uit eigen ervaring.
In mijn oude schaduw station had de voorzijdes van dat groene spul ook vol gesmeerd met Waterkit tegen het losbreken van die groene vezels.
Die dan vervolgens in je mouw bleven hangen en door de hele was terecht kwamen.
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Toch voor kurk gekozen in beiden spiralen.
 @citaat

De groene platen blijven van zichzelf op hun plaats liggen Robin, dit komt O.a. Door de bekabeling die ik er als het ware ingefrees / zaagd.

Nog ff doorsmeren en het emmertje is ook weer leeg  :)
Voor de bovenbaan ga ik misschien ook met kurk werken ( daar ben ik nog niet uit ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Hallo allemaal,

Nu de tweede verdieping klaar is en het kurk op zijn plaats ligt is het tijd om de spiralen verder te bouwen zodat straks aan de derde verdieping gewerkt kan worden.

Er moet dus verder geklommen worden  :)














De achterkant aan elkaar koppelen.








Stukje kurk, rails leggen en wat draadjes solderen.








Weer een stukje hout plaatsen  :)





Uitneembare gedeelte gemaakt, we zijn ondertussen op de juiste hoogte voor de derde verdieping aangekomen ( tweede verdieping vanaf boven ).





Hier wordt de juiste hoogte gecontroleerd en  :thumbup: bevonden.























Een spiraal is nu op de juiste hoogte, nog een te gaan  :D

Nu eerst mijn lijstje voor Houten uit printen, ik heb nog zo,n 100 stukken rails nodig en misschien een locje  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Mooi, langzaam aan geraak je boven en gaan we de eerste treinen hun proefrondjes zien rijden. :)

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
 :) Amai Peter ,

Dit is zeer netjes gebouwd ...  :thumbup:

Ik merk op dat er kleine blokjes gebruikt worden om uw kabels vast te leggen met kabelbinders . Heb je die zo gekocht of zelf gemaakt ?

Ik ken zo wel iets in dezelfde trend maar zijn behoorlijk duur ...

Mvg Freddy

Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Peter,

Prachtige vorderingen laat je weer zien. :thumbup:
Nog eventjes doorbouwen en de treinen met de prachtige lange slepen zullen weer heerlijk rond rijden bij je. :)
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman- Klimmen naar de derde verdieping.
Peter,

dat schiet weer lekker op bij jou, er moeten precies nog heel wat niveau's gebouwd worden als ik de draadeinden zo zie

prachtig werk geleverd
veel suc6 in Houten vandaag,
jammer voor mij, maar vandaag is er geen Houten voor mij , heb dan natuurlijk wel een andere mooie verwachting vandaag... ( groot feest... :help:)

grts Freddy