Dag Peter,
Het draadje bijgelezen vanaf eind 2016 (geen tijd voor het forum gehad, helaas).
Alles is strak werk en doordacht, ik kan niet anders zeggen.
Bij alle tips wil ik er ook een paar toevoegen;
maak de volgende uitschuifstukken enigzins trapezium vormig. Dat hoeft niet veel te zijn, enkele mm is al voldoende.Ook de rails enigszins schuin door slijpen. Daarmee bereik je dat de tussenstukken nooit blijven haken en als je straks een dubbele spiraal maakt, is de binnenrail iets korter dan de buitenrail.
Je twijfelde, of je in iedere verdieping een schijfstuk zal maken. Ik zeg ja, want hoe meer ruimte, zo makkelijker is de binnenruimte bij een calamiteit te bereiken.
Dan zou ik Alex zijn advies nu al opvolgen. Nu kan het nog makkelijk, straks is dat alleen met veel moeite en stof! te doen. Het kan best zo zijn, dat er in de toekomst nog een treinstel/rijtuig/wagen komt waar de fabrikant de draaitap van de draaistellen net een mm meer naar binnen plaatst, waardoor de kop van het rijtuig net ietsje verder uitzwenkt.
Je kan natuurlijk ook een kort (3 cm) alu-stripje nemen, een gat van 9 mm voor het draadeind en een gaatje 4 mm voor een boutje/moertje waarmee dit aan de spiraal vast maakt. Het draadeind komt hiermee buiten het loopvlak te staan, waardoor je veel meer speling krijgt.
Je hebt het nergens over de NEM-normen, dus ik neem aan dat op de baan niet met deze normen gerekend is.
Met NEM 103 is het vrije ruimteprofiel in bogen zo af te lezen en kan je (be)kijken om er in het ontwerp rekening mee te houden.
Voor de vrije hoogte tussen de verdiepingen moet je ook bedenken, dat opstaande pantografen niet allemaal dezelfde hoogte hebben. Om dat te omzeilen heb ik in mijn 2 helixen een dummi bovenleiding aangebracht van 2 mm verkoperd lasdraad. Dat soldeerde makkelijker om te bevestigen. Minimum hoogte boven railstaaf is 60 mm. NEM 201.
Nogmaals, mooi en strak werk.
groetjes
Wil Tweeendrie