Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 11 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
 @citaat
@citaat @citaat

Arjan en Michel, bedankt voor jullie reactie.
Het was jammer om een stukje af te breken maar het is voor het goede doel zullen we maar zeggen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
-Peter:
Das een hele verbetering en goed dat je het nu doet, wanneer dat je er goed bij kan, als de andere verdiepinge er op zouden liggen was het al een stuk lastiger,  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Slimme keuze zo, dit heeft bij mij ook de voorkeur om zo een schaduwstation in te rijden, geeft de minste kans (is mijn ervaring) op ontsporing, en ook als er een ontsporing voor mocht komen is alles er makkelijker terug op te plaatsen  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Hallo allemaal,

Citaat van: Jørg op zaterdag 13 mei 2017, 21:05:22
-Peter:
Das een hele verbetering en goed dat je het nu doet, wanneer dat je er goed bij kan, als de andere verdiepinge er op zouden liggen was het al een stuk lastiger,  :thumbup:

Hoi Jorg,

Je hebt gelijk, nu kon ik er nog makkelijk bij.
Als er een verdieping op zit wordt het ook lastiger om de groene platen te wisselen.


Citaat van: Barry1972 op zaterdag 13 mei 2017, 21:40:05
Slimme keuze zo, dit heeft bij mij ook de voorkeur om zo een schaduwstation in te rijden, geeft de minste kans (is mijn ervaring) op ontsporing, en ook als er een ontsporing voor mocht komen is alles er makkelijker terug op te plaatsen  :thumbup:

Hoi Barry,

In de oude wisselstraat zat ook een raar knikje, daar heb ik nu helemaal geen last meer van.
Op de tweede verdieping komt een kopie van dit schaduwstation te liggen.



Vandaag staat natuurlijk in het teken van Moederdag, maar er blijven een paar uur over om verder te bouwen  :)


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Ha die Peter.
Je hebt al snel de eerste wijziging tijdens de bouw ingepast! :thumbup:
Ziet er beter uit en zal ook vast véél mooier te berijden zijn.
Bijzonder leuk om de bouw van jouw baan te volgen, mijn nieuwe treinenkamer begint vorm te krijgen maar het bouwen van een baan zal nog wel een behoorlijke tijd moeten wachten maar van de bouw van jouw baan en verschillende andere banen op ons forum, kan ik ook behoorlijk (mee) genieten.

Veel plezier en succes met bouw en verdere ontwikkeling.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Da's inderdaad beter. Is de rijrichting in de spiraal nu ook veranderd?



Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Hoi Peter

Ziet er allemaal weer heel netjes uit, kan je bv niet een paar stukjes kleine rails tussen die onderste sporen steken  :help:
Dan komen de onderste 3 gelijk met de bovenste te liggen, dan liggen ze niet zo dicht tegen de buitenkant  :idea:
Maar verder heb je het weer mooi opgelost hoor  :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Hallo allemaal,
Citaat van: AlbertJan op zondag 14 mei 2017, 07:05:30
Ha die Peter.
Je hebt al snel de eerste wijziging tijdens de bouw ingepast! :thumbup:
Ziet er beter uit en zal ook vast véél mooier te berijden zijn.
Bijzonder leuk om de bouw van jouw baan te volgen, mijn nieuwe treinenkamer begint vorm te krijgen maar het bouwen van een baan zal nog wel een behoorlijke tijd moeten wachten maar van de bouw van jouw baan en verschillende andere banen op ons forum, kan ik ook behoorlijk (mee) genieten.

Veel plezier en succes met bouw en verdere ontwikkeling.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Ja de eerste aanpassing is een feit, de wisselstraat loopt nu vloeiender.
Leuk dat jou eigen treinenkamer ook in beeld komt al heb je er voorlopig geen tijd voor  :(
Om jou te plezieren bouw ik hier lekker door en zal jullie op de hoogte houden, als je het helemaal niet meer houd dan ben je van harte welkom om hier eens te komen kijken.
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 14 mei 2017, 08:28:12
Da's inderdaad beter. Is de rijrichting in de spiraal nu ook veranderd?



Gr, Ben.

Hoi Ben,

Ja de rijrichting is ook aangepast, dit had ook te maken met de toegankelijkheid van de spiraal ( uitneembare gedeelte ).
Citaat van: peterke33 op zondag 14 mei 2017, 11:32:54
Hoi Peter

Ziet er allemaal weer heel netjes uit, kan je bv niet een paar stukjes kleine rails tussen die onderste sporen steken  :help:
Dan komen de onderste 3 gelijk met de bovenste te liggen, dan liggen ze niet zo dicht tegen de buitenkant  :idea:
Maar verder heb je het weer mooi opgelost hoor  :thumbup: :thumbup:

Hoi Peter,

Ik denk dat de foto het beeld wat vertekend, de railzen liggen precies volgens tekening.
De ruimte is meer dan voldoende.


Mvg,

Peter Degeluidsman






Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Hallo Peter,

Eindelijk bezig met je schaduw station waar je het over had in het verleden.
Was in 2009 en 2010 dat je het er al over had hoe je het zou doen, toen ik bij je baan kwam kijken.

Je maakt het netjes zo, handig met die draden in de isolatie gezaagd, ga dit weer volgen.

Gr Einte

Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
 @citaat

Hoi Einte,

Ja eindelijk is de bouw begonnen, het klopt wel zo,n beetje dat we het in 2009 al over hadden.
We zijn dus 8 jaar verder, dus ik heb over een aantal dingen goed na kunnen denken  :)

Ik probeer alles netjes te bouwen, met de zolder zelf ben ik al maanden in de weer geweest omdat ik toen nog overal goed bij kon.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Mooie spullen, Peter.
Hoe ga je die Wago klemmen op de ondergrond bevestigen?

Albert.
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Hoi Peter,

Mocht je ooit een Railjet hebben en deze duwend gaan rijden, zal je bepaalde sporen niet kunnen gebruiken. Mogelijk moet je daar rekening mee houden.

Weet je dat alvast.  ;)
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Hallo allemaal,

Citaat van: AlbertG op zondag 14 mei 2017, 21:18:39
Mooie spullen, Peter.
Hoe ga je die Wago klemmen op de ondergrond bevestigen?

Albert.

Hoi Albert,

Ik gebruik de wago klemmen alleen in lasdozen, maar als ik ze op een ondergrond zou willen bevestigen zou ik dat met hete lijm doen.


Citaat van: Olav op zondag 14 mei 2017, 22:42:38
Hoi Peter,

Mocht je ooit een Railjet hebben en deze duwend gaan rijden, zal je bepaalde sporen niet kunnen gebruiken. Mogelijk moet je daar rekening mee houden.

Weet je dat alvast.  ;)

Hoi Olav,

Ja ik heb een volledige railjet, wat zijn jou ervaringen met een duwende trein?
Welke sporen kan ik volgens jou niet gebruiken.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Hoi Peter,

Dat zit voornamelijk in die sporen waar tegenbogen liggen en minder dan een wagenlengte ertussen. Er bestaat dan kans dat de buffers van de lok inhaken in de buffers van het eerste rijtuig.

Meegaande bogen zijn makkelijker, maar ook hier moet je eigenlijk minstens twee raillengtes (uitgaande van K 36 cm) tussen de (tegen)bogen hebben. Daar waar ik erachter kwam gebruik(te) ik 2251 met 18 cm ertussen. En daar bleven de buffers al haken. Ik heb wat geëxperimenteerd en ga voor minstens 36 cm.

Dus bij de onderste foto voor die wisselstraat zou alleen spoor 3 van onder gezien voldoen. De andere hebben te snel een tegenboog. Ook vanaf de eerste wissel "naar beneden".

Bij trekkende lok zal je geen probleem hebben. Dan zit er net iets meer ruimte in wat voldoende is.

Ik heb een stuk zoals hierboven beschreven bij mij die ik hierom ga aanpassen.
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
 @citaat

Hoi Olav,

Helder, ik ga het op mijn baan kijken of ik tegen dezelfde problemen aan loop tegen die tijd.
Nu kan ik in koploper mocht het bij fout gaan deze trein een vaste route aangeven in het schaduwstation, dus een beetje om het probleem heen rijden als het ware.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Hoi Peter (i.p.v. Ben)
Bedankt voor je reactie. Succes met de bouw, ik blijf je volgen.

Albert.
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
 @citaat

Graag gedaan, ik heet trouwens Peter  >:-D ;)


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Hallo allemaal,

Dit keer een kleine update, in de spiraal ben ik bezig met de baanspanning.
Diverse aansluitingen komen bij elkaar in een Obo doosje.








Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Dag Peter,

Dat ziet er allemaal zeer netjes uit.  Precies zoals ik het voor mezelf ook zou willen uitvoeren.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik heb ondertussen ook al eens gezocht naar de luidsprekerdraad van Tasker.  Ikzelf had eerder de secties 2,5 (ringleiding) en 1,5 (ruilvoeding) in gedachten.  Jij gebruikt 1,5 en 0,35 waarom?
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Fraai  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
-Peter:
Die kablering ziet er weer zeer strak uit,  :thumbup:
Komt er nog een spoor aan de binnenzijde van de helix?
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Hallo allemaal,

Vandaag geen Houten voor mij, ik ben een extra dag aan het werk bij dez klant moet het echt op een zaterdag gebeuren en dat viel gelijk met de beurs  :(


Citaat van: iVanDL op vrijdag 19 mei 2017, 21:11:03
Dag Peter,

Dat ziet er allemaal zeer netjes uit.  Precies zoals ik het voor mezelf ook zou willen uitvoeren.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik heb ondertussen ook al eens gezocht naar de luidsprekerdraad van Tasker.  Ikzelf had eerder de secties 2,5 (ringleiding) en 1,5 (ruilvoeding) in gedachten.  Jij gebruikt 1,5 en 0,35 waarom?

Hoi Ivan,

1,5 vind ik dik zat er loopt maximaal 4A door de kabel heen op 19v dus in totaal zo,n 76 watt.
De lengte van de kabel is maximaal zo,n 15 meter.

Voor de railvoeding gebruik ik 0,5 de sticker op de eerste rol bleek niet juist te zijn.


Citaat van: Barry1972 op vrijdag 19 mei 2017, 21:16:19
Fraai  :thumbup:

Dank je wel Barry  :)


Citaat van: Jørg op vrijdag 19 mei 2017, 21:19:28
-Peter:
Die kablering ziet er weer zeer strak uit,  :thumbup:
Komt er nog een spoor aan de binnenzijde van de helix?

Ja die komt er Jörg, maar niet op dit gedeelte.
Wat je nu ziet is van het onderste station, aan de ene kant wordt er naar binnen gereden en in een andere spiraal weer naar buiten.
Vandaar dat er nu maar een spoor ligt.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
ziet er strak uit :thumbup: :thumbup:

groeten Quinten
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
 @citaat @citaat

Voorlopig niet Erik, ik wil eerst weten of er voldoende ruimte is om met de pantograaf omhoog te kunnen rijden.


@citaat

Dank je wel Quinten.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Peter

Je bent lekker op dreef zo te zien, word allemaal netjes gedaan hier is het ook al beter dan vroeger.

Maar als ik ooit opnieuw begin zal het nog netter zijn dat weet ik nu al  :D
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
 @citaat

Hoi Peter en alle anderen,

Ik probeer aan de gang te blijven en dat lukt tot nu toe prima, vandaag zal ik niet veel op zolder te vinden zijn maar meer in de tuin.

Eind van de dag schijnt het bewolkt te worden en wie weet kan ik dan nog een paar uurtjes aan de slag.

Het moet niet op werken gaan lijken dus heb ik geen deadline in gedachten, behalve dat ik dit jaar het schaduwstation klaar wil hebben, of dat ook lukt?

Een zomerstop heb ik niet, maar met het mooie weer ben ik wel ets minder actief met de treinen bezig.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Hoi Peter,

Het ziet er allemaal weer erg strak en verzorgt uit. :thumbup:

Gr.
René
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Citaat van: degeluidsman op zondag 21 mei 2017, 10:18:01
@citaat

Het moet niet op werken gaan lijken.


Af en toe lijkt het er wel verdomd veel op hoor Peter , althans bij mij wel he , zweet staat op dan op den ruggie.....(wou eerst nog iets over den bilnaad zeggen , maar doen ik niet). :error:

En twijfel dan toch echt ernstig of ik wel de juiste hobby heb.

Na de hobby met de vrouwtjes (zo'n 40 a 45 jaar gelee) aan treinen begonnen , maar het zweten had ik in de hobby ervoor toch echt niet...... :D

Maar als ik later dan weer achter de (treinen)  knoppen zit , geniet ik er weer met volle tuigen van.

En dan ben je het vorige al weer heel snel vergeten.

Maar hij gaat lekker Peter....... :thumbup: :D

Mvg: Alex
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Hallo allemaal,

Citaat van: Lokkie op zondag 21 mei 2017, 11:26:09
Hoi Peter,

Het ziet er allemaal weer erg strak en verzorgt uit. :thumbup:

Gr.
René

Dank je wel Renè  :)


Citaat van: Aliebengalie op zondag 21 mei 2017, 11:36:24
Citaat van: degeluidsman op zondag 21 mei 2017, 10:18:01
@citaat

Het moet niet op werken gaan lijken.


Af en toe lijkt het er wel verdomd veel op hoor Peter , althans bij mij wel he , zweet staat op dan op den ruggie.....(wou eerst nog iets over den bilnaad zeggen , maar doen ik niet). :error:

En twijfel dan toch echt ernstig of ik wel de juiste hobby heb.

Na de hobby met de vrouwtjes (zo'n 40 a 45 jaar gelee) aan treinen begonnen , maar het zweten had ik in de hobby ervoor toch echt niet...... :D

Maar als ik later dan weer achter de (treinen)  knoppen zit , geniet ik er weer met volle tuigen van.

En dan ben je het vorige al weer heel snel vergeten.

Maar hij gaat lekker Peter....... :thumbup: :D

Mvg: Alex

Het lijkt misschien wel op werken Alex, maar tijdens mijn werk kan ik niet zeggen ik heb geen zin meer ik stop ermee.
Ja ik kan het wel zeggen maar dan kan ik op zoek naar een andere baan en daar zit ik niet op te wachten  :)

Met de hobby is het makkelijker, ik loop wel eens naar zolder om iets te gaan doen sta ik boven heb ik ineens geen zin meer  8o
Dan doe ik het licht uit en ga net zo makkelijk weer naar beneden iets anders doen  :D

Dus er zit wel wezenlijk in verschil in, voor beiden geld dat ik het graag doe.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Ziet er zeer professioneel uit Peter  :thumbup:

1 vraag : waarom de kabels naar de rails aan de (zichtbare) bovenkant en niet middels gaat onder langs ? :)

Mvg Gert
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
 @citaat

Dank je wel voor het compliment Gert.

monteren aan de bovenkant heeft twee voordelen:

De montage op zich werk zo fijner en overzichtelijker.
Als er iets los moet, is het een kwestie van de rails los klikken en de rails incl. Draad kan ik zo naar me toe halen.

Het andere voordeel is dat ik geen last heb van de zwaarte kracht, als ik onder de baan de bekabeling zou maken moet ik alles vast zetten zodat het niet op de onderliggende rails terecht komt.

Straks ik het zichtgedeelte zullen de draden wel via de onderkant lopen.

Wat je nu ziet is alleen het schaduwstation en de spiralen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Hallo Peter,

Goed over nagedacht. Mijn compliment en voor mij een eye-opener. Thx. Kun je nagaan wat voor gewoontedieren we eigenlijk zijn.
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
 @citaat

Dank je wel voor je complimentje Gerrit.

Ja hier heb ik over nagedacht, ik vaar vaak mijn eigen koers sommige vinden dat eigenwijs maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar  :D

Er zijn vele wegen die........ Dit is er een van  ;)


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Dag Peter,

Ik heb reeds gemeld dat je Helix er prachtig it ziet, maar die bundel kabels en die OBO-doos, zullen die geen probleem opleveren wanneer je de valbescherming gaat monteren?
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Hoi Peter,

dank voor je duidelijke uitleg, je hebt gelijk, beter zo !.

Mvg Gert
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Hallo Peter,

Van die afwijking heb ik ook wel wat wat last. Aan de andere kant heb je ook een bepaald idee en wil je dat graag toetsen aan de praktijk. Als dit ook niet het geval was, hadden fora ook geen zin. En van je fouten moet je leren.
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Hallo Peter,

Mooie oplossing zo met die OBO dozen, ga je de draden in de OBO doos solderen of met kroonsteentjes met elkaar verbinden?
Je hebt ook lasdozen met klemmetjes erin, kun je die niet gebruiken?

Ziet er strak uit, maar ja dat zijn we van jou gewend.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Hallo allemaal,


Citaat van: iVanDL op woensdag 24 mei 2017, 23:08:38
Dag Peter,

Ik heb reeds gemeld dat je Helix er prachtig it ziet, maar die bundel kabels en die OBO-doos, zullen die geen probleem opleveren wanneer je de valbescherming gaat monteren?

Hoi Ivan,

Er komt geen valbeveiliging in de spiraal  8o  :)


Citaat van: v200marklin op woensdag 24 mei 2017, 23:35:28
Hoi Peter,

dank voor je duidelijke uitleg, je hebt gelijk, beter zo !.

Mvg Gert



Graag gedaan Gert  :)

Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 25 mei 2017, 07:40:18
Hallo Peter,

Van die afwijking heb ik ook wel wat wat last. Aan de andere kant heb je ook een bepaald idee en wil je dat graag toetsen aan de praktijk. Als dit ook niet het geval was, hadden fora ook geen zin. En van je fouten moet je leren.

Of het een afwijking is weet ik niet Gerrit  :D
Maar ik hou wel van uitdagingen, dus af en toe het op een andere manier benaderen vind ik wel leuk.

Citaat van: Piwie op donderdag 25 mei 2017, 09:36:55
Hallo Peter,

Mooie oplossing zo met die OBO dozen, ga je de draden in de OBO doos solderen of met kroonsteentjes met elkaar verbinden?
Je hebt ook lasdozen met klemmetjes erin, kun je die niet gebruiken?

Ziet er strak uit, maar ja dat zijn we van jou gewend.

Gr.
Piwie.

Hoi Piwie,

In de lasdozen maak ik gebruik van Wago klemmen, ik hoef de kabel alleen aan te strippen en in de klem te stoppen.
Een voordeel van deze klemmen is dat je zo meerdere malen vast of los kunt klikken.

Dank voor je complimentje  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman






Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Hallo Peter,

Gebruik jij soepel draad en doe je daar dan een aderhuls omheen, soldeer jij het uiteinde of twist je het?
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Citaat van: degeluidsman op donderdag 25 mei 2017, 12:05:23

Citaat van: Piwie op donderdag 25 mei 2017, 09:36:55
Hallo Peter,

Mooie oplossing zo met die OBO dozen, ga je de draden in de OBO doos solderen of met kroonsteentjes met elkaar verbinden?
Je hebt ook lasdozen met klemmetjes erin, kun je die niet gebruiken?

Ziet er strak uit, maar ja dat zijn we van jou gewend.

Gr.
Piwie.

Hoi Piwie,

In de lasdozen maak ik gebruik van Wago klemmen, ik hoef de kabel alleen aan te strippen en in de klem te stoppen.
Een voordeel van deze klemmen is dat je zo meerdere malen vast of los kunt klikken.

Dank voor je complimentje  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Hallo Peter,

Ja deze ken ik ook, handige klemmen.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- kleine update, baanspanning.
Hallo Allemaal,

Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 25 mei 2017, 12:32:38
Hallo Peter,

Gebruik jij soepel draad en doe je daar dan een aderhuls omheen, soldeer jij het uiteinde of twist je het?

Hoi Gerrit,

Ja ik gebruik soepel draad, zowel voor de baanspanning, bezetmelders, wissels en seinen.

Aan de kant van de rails wordt alles gesoldeerd en vastgezet met hete lijm.

De baanspanning wordt met wago klemmen afgemonteerd in een Obo lasdoosje.

De bezetmeld draden krijgen een andereindhulsje om vastgeschroefd te worden in de S88.
Dit geld straks ook voor de wisseldedoders.

NOOIT draden solderen die onder een schroefje vastgezet worden, soldeer is zacht materiaal wat snel breekt.
In een andereindhuls gaan de draden gestript in de huls zonder twisting.


@citaat

@Piwie,

Deze Wago klemmen zijn top, voordeel is het makkelijk aansluiten en je kunt er diverse diameters in stoppen.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- veel te warm om iets te doen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- veel te warm om iets te doen.
Hallo allemaal,

Net eens een poging gedaan of het op zolder uit te houden is, op zich valt het nog mee en ik heb net alle ramen open gezet om na het eten toch wat kleine activiteiten te doen.

Op de vliering is wat extra ruimte ontstaan omdat ik mijn bandrecorder met banden verkocht heb.
Ik ga straks eerst beginnen om de vliering opnieuw in te delen zodat er weer eens een nieuwe trein of wagon bij past  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- veel te warm om iets te doen.
Volgensmij koelt het zo meteen wel redelijk af hier in leiden tenminste wel. Dus hoop voor je dat het te doen is

Jurgen
Re: De baan van een geluidsman- veel te warm om iets te doen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- veel te warm om iets te doen.
 @citaat

Hoi Jürgen en alle anderen,

De temperatuur bleef hier lang erg warm, we hebben ook geen onweer gehad alleen rond 12 uur ging het pas regen en koelde het af.

Ik heb het toch volgehouden boven, op de vliering leek het wel een sauna maar alles staat weer op zijn plekje.

Vandaag is het wat koeler en hoop ik weer iets te kunnen doen, het is mijn streven om iedere dag zo i zo wat te knutselen alleen de afgelopen dagen was dat echt niet te doen.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- veel te warm om iets te doen.
Klinkt als een mooi streven.

Jurgen
Re: De baan van een geluidsman- veel te warm om iets te doen.
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 30 mei 2017, 06:23:16
@citaat

Hoi Jürgen en alle anderen,

De temperatuur bleef hier lang erg warm, we hebben ook geen onweer gehad alleen rond 12 uur ging het pas regen en koelde het af.

Ik heb het toch volgehouden boven, op de vliering leek het wel een sauna maar alles staat weer op zijn plekje.

Vandaag is het wat koeler en hoop ik weer iets te kunnen doen, het is mijn streven om iedere dag zo i zo wat te knutselen alleen de afgelopen dagen was dat echt niet te doen.


mvg,

Peter Degeluidsman

Ik heb je het volgens mij al eens gezegd Peter. Daar is een oplossing voor die nog wat oplevert ook.

Bij mij was het uit te houden op zolder.  :D
Re: De baan van een geluidsman- veel te warm om iets te doen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- veel te warm om iets te doen.
 @citaat

Ik kan me niet herinneren waar je op doelt Olav, misschien een airco maar dat leverd behalve koele lucht niets op  :)


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Spiraal test met o.a. de Big Boy.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Spiraal test met o.a. de Big Boy.
Hallo allemaal,

Woensdag is het zover, dan gaan we testen of de Big Boy, Hondekop en een wagon van LSmodels langs de draadeinden in de spiraal komen.

Erg spannend of de berekeningen kloppen, het zou krap kunnen zijn maar als het goed is raken de treinen de draadeinden niet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- veel te warm om iets te doen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- veel te warm om iets te doen.
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 30 mei 2017, 17:33:45
@citaat

Ik kan me niet herinneren waar je op doelt Olav, misschien een airco maar dat leverd behalve koele lucht niets op  :)


mvg,

Peter Degeluidsman

Jawel, een hogere energie rekening.
Re: De baan van een geluidsman- Spiraal test met o.a. de Big Boy.
Zonnepanelen.  ;)

Isoleren heel goed.  :)