Hallo allemaal,
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 01 mei 2017, 19:46:35
Peter ik denk dat hier de scharnierbeweging in het horizontale vlak bedoeld wordt.
De ruimte die jij bedoeld om een scharnier vast te zetten, duidt op een scharnier in het verticale vlak.
Ik vind dat Robin gelijk heeft en dat een uitneembaar of scharnierend deel niet enkel het rechte
deel van de spiraal moet bevatten, maar ook een deel van de twee aansluitende bochten.
Zo wordt het deel wat bewegen kan, groter en dus steviger. En waarom niet?
Citaat van: degeluidsman op maandag 01 mei 2017, 17:31:25
Om het op deze manier te doen heb ik nog nooit gezien, dus ik ben het bekende wiel aan het uitvinden.
Als dat zo is, dan had ik vooraf een proefopstelling gemaakt, voordat je halverwege erachter
komt dat het in de praktijk toch iets anders uitpakt dan het oorspronkelijke idee
Zonde van de tijd, het werk en de gebruikte materialen ...
Groeten,
Erik.
Hoi Erik,
Ik heb er eens een nachtje over geslapen en ben tot de conclusie gekomen dat ik op de juiste weg ben, ik vind het fijn als er mee gedacht wordt, dit waardeer ik enorm.
Je nek uitsteken boven het maaiveld is altijd lastig, dat blijkt maar weer.
Voor mijn werk bedenk ik vaak constructies om iets op te hangen of te bevestigen, misschien in sommige ogen eigenwijs maar ik zie het als een stuk ervaring.
Dit wil niet zeggen dat ik het altijd juist heb, ook ik maak fouten
Ik denk dat het voor de lezers van het forum ook lastig is in te schatten hoe groot de spiraal is, foto,s geven een indruk maar in het echt is het vaak toch even anders.
Citaat van: Hero op maandag 01 mei 2017, 21:01:53
Citaat van: degeluidsman op maandag 01 mei 2017, 17:31:25
De breedte is voor mij voldoende om er doorheen te komen, nu heb ik een atletisch lichaam dus dat is geen probleem
Om het op deze manier te doen heb ik nog nooit gezien, dus ik ben het bekende wiel aan het uitvinden.
Ik heb je al een tijdje niet gezien dus geloof je direct.
Je moet iemand nooit alleen iets laten uitvinden.Een frisse kijk levert soms handige aanpassingen op.
Ik bedoel een dikke bodemplaat onder je spiraal.Met wieltjes waar je draadstangen mee wegrijden.
verder hoef je niets te verstevigen.Het torentje mag best wat zwabberen als je hem eruit haalt.
In de baan zit ie toch muurvast met die koffersluitingen.
Zet je op het knikpunt van het plaatje twee staande plankjes met een metalen schroefhoek naar je huidige spiraalvloer dan kun je scharnieren.
Heb je ook geen xls connectoren meer nodig.Dus de constructie verdient zichzelf terug.
Robni
Hoi Robin,
Dank voor de tekening, dit geeft een duidelijker inzicht in jou voorstel
Zoals ik net al schreef ga ik door op de huidige voet, ook de reacties die hierna komen sterken mij hierin.
De XLR connectoren heb ik al een paar maanden gelden besteld, ja in mijn hoofd ben ik al veel verder en zorg dat de producten klaar liggen als ik het nodig heb zodat de bouw geen vertraging op loopt.
Citaat van: Olivier77 op maandag 01 mei 2017, 21:57:08
Beste Peter,
Let op met het gebruik van MDF.
Is helemaal niet vormstabiel in de tijd.
Mvg
Olivier 77
Hoi Olivier,
De overspanning die ik nu heb is zo,n 50 cm. lang en 18 cm. breed.
Ik ging er vanuit dat dit sterk genoeg is, wat is jou ervaring hiermee?
Ik heb meerdere oplossingen in gedachten.
1 multiplex van 6mm.
2 een balkje in het midden lijmen over de gehele lengte heen.
3 locatie strip langs de zijkanten aanbrengen over de gehele lengte heen.
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 02 mei 2017, 12:03:52
Ik zou voor 4 of 5 helix windingen niet zo'n scharnierend gedoe maken. Met de losse plankjes gaat het best goed lijkt me. Daar komt nog bij dat als er meerdere treinen in de helix staan en er één ontspoort je ook niets aan de scharnierfunctie hebt en één voor één plankjes uitnemen gemakkelijker is.
MDF, zeker 6mm, vind ik troep wat uiteindelijk door gaat zakken maar dat is een ander verhaal.
Gr, Ben.
Hoi Ben,
Jou reactie heeft mij de doorslag gegeven om op deze voet verder te gaan, zo had ik het nog niet bekeken.
Ik blijf dus bij mijn oorspronkelijke plan.
Citaat van: rscosworth op dinsdag 02 mei 2017, 12:34:04
Of helemaal geen scharnieren... In plaats daarvan het hele spiraal op wielen maken, zodat je hem onder je baan vandaan kunt rijden.
Dan kan je er van bovenaf bij
Heb je hier misschien een voorbeeld van Richard
Maar zonder gekheid, als zou het kunnen dan heb ik er de ruimte niet voor.
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 02 mei 2017, 14:26:19
Een bewaakte of onbewaakte overgang?
Wordt lastig als je een ontspoorde trein wilt ophalen.
KLIK: Verbied-zwaar-transport-op-overwegen
Je komt er nooit meer bij.
Tja, dat wordt lastig Henk
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 02 mei 2017, 14:37:19
Hallo,
Ik heb wel meer topics gelezen over de bereikbaarheid van schaduwstations en helices. Ik vind dat Peter een mooie oplossing heeft bedacht.
Wel zou ik als advies willen geven om het uitschuifbare gedeelte per laag te houden en niet meerdere lagen te koppelen om de simpele reden, dat je gemakkelijker 1 plank kunt terug schuiven dan meerdere samengestelde.
Tevens ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen met helices en dan met name op het gebied van ontsporingen ed. Maar misschien is daar al een topic van en heb ik deze nog niet ontdekt.
Hoi Gerrit,
Het blijft dus bij het oude, per winding een losse plank.
Iedere winding is zo,n 4,5 meter lang dus het zou zo maar kunnen zijn dat de gehele trein aan de achterkant ontspoort is of stroomloos staat.
Er komen wel een aantal lange treinen te rijden van 6 meter lang maar die komen alleen van de eerste twee verdiepingen van het schaduwstation en op die hoogte maak ik het tussenstuk waarschijnlijk vast.
Ik ken diverse kleine en grote banen, over het algemeen ontspoord het niet zo snel maar als er iets aan de hand is kan ik er makkelijk bij komen.
Toen ik een aantal jaren geleden aan de hand van een wintrack tekening liet ziet wat ik wilde gaan bouwen, kreeg ik de opmerking rekening te houden met de bereikbaarheid in de spiraal omdat deze tegen een muur gebouwd wordt.
Daar heb ik dus even over na kunnen denken en dat is wat jullie nu zien ontstaan
Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 02 mei 2017, 15:26:23
eens. Als er stront aan de knikker is in de helix dan is elk uitneembaar deel meegenomen. Een hele verrijdbare spiraal is dan per definitie uitgesloten. Als er op de helix een trein staat en je haalt de helix los en de trein gaat aan de haal.... nou ja, dat mag duidelijk zijn. Staat er een trein half op, dan kan je m uberhaubt niet verrijden. Huidige oplossing lijkt me prima
Hoi Simon,
Je slaat de spijker op zijn kop
Iedereen bedankt voor het mee denken
Mvg,
Peter Degeluidsman