Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 7 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Mooi werk & vorderingen Peter !!!
Niks aan toe te voegen  ;) :thumbup:
Ga zo door!
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Hallo Peter.

Mooie vorderingen  B)

Waarom heb je niet voor een grotere rail diameter gekozen zodat er in de bocht geen recht stuk tussen moet?Dat loopt dan toch wel wat vloeiender.

Harald & Alex
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
 @citaat @citaat

Hoi Rolf,

Ik ga zeker proberen op deze voet verder te gaan  :)
Er zit ook wat inspiratie van jou baan in  :D


Citaat van: harald en alex op zondag 23 april 2017, 16:04:41
Hallo Peter.

Mooie vorderingen  B)

Waarom heb je niet voor een grotere rail diameter gekozen zodat er in de bocht geen recht stuk tussen moet?Dat loopt dan toch wel wat vloeiender.

Harald & Alex

Hoi Harald & Alex,

Dat heeft puur met de ruimte te maken, het worden nu al behoorlijk grote diameters.
Er komt R 2 en 3 op te liggen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Bezetmelders monteren, de eerste draden ( Foto,s ).
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 22 april 2017, 10:25:59
Ik gebruik Rosoft producten om twee redenen, de materialen zijn technisch DIK in orde en zien er goed uit, daarnaast is de prijs erg scherp  :thumbup: :thumbup:

Oh ja, levenslange garantie en de service van Wim is TOP.

Wat er nu voor mij met het programma niet helemaal lekker ging weet ik niet meer, ik dacht dat ze uitgingen van alleen cirkels en mijn spiralen worden ovaal.

Dat stukje over Rosoft onderschrijf ik volledig en ik spreek uit ervaring.

Bij de helix uit het excel bestand plak je twee stukken gedeeltelijk op elkaar.
Daar heb je dan de mogelijkheid om een stuk recht te laten lopen waardoor je een ovaal krijgt.

Zieter weer goed uit Peter :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Geweldige helix wordt dat Peter! Ik denk dat de hellingshoek wel meevalt?
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Dat wordt een knappe helix.

Gr Michael
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Knap stukkie zaagwerk, hoop dat je wel hebt getest met lange rijtuigen of die niet de draadeinde raken vanwege de uitzwaai.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Peter kennende is dat vast geregeld Tom.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Peter,


Waar heb je die mooie kleine kabelgootjes vandaan?


Gr.  Edwin
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Moi Peter,

Ziet er erg goed uit, maar het wordt voor de volgende lagen wel een heel gedraai om de moeren op hun plaats te krijgen. Hoe dit zijn de draadeinden die je gebruikt? Veel succes verder.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Hallo allemaal,


Citaat van: Trainhenk op zondag 23 april 2017, 22:13:30
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 22 april 2017, 10:25:59
Ik gebruik Rosoft producten om twee redenen, de materialen zijn technisch DIK in orde en zien er goed uit, daarnaast is de prijs erg scherp  :thumbup: :thumbup:

Oh ja, levenslange garantie en de service van Wim is TOP.

Wat er nu voor mij met het programma niet helemaal lekker ging weet ik niet meer, ik dacht dat ze uitgingen van alleen cirkels en mijn spiralen worden ovaal.

Dat stukje over Rosoft onderschrijf ik volledig en ik spreek uit ervaring.

Bij de helix uit het excel bestand plak je twee stukken gedeeltelijk op elkaar.
Daar heb je dan de mogelijkheid om een stuk recht te laten lopen waardoor je een ovaal krijgt.

Zieter weer goed uit Peter :thumbup:

Hoi Henk,

Kijk daar kwam ik dus niet uit met het programma  8o
Dank je wel voor het compliment  :)


Citaat van: ernstcramer op zondag 23 april 2017, 23:40:50
Geweldige helix wordt dat Peter! Ik denk dat de hellingshoek wel meevalt?

Hoi Ernst,

Als ik het goed heb zitten we rond de 2,2%.
Een rondje rails is een behoorlijke lengte bij elkaar.


Citaat van: Michael op maandag 24 april 2017, 07:06:23
Dat wordt een knappe helix.

Gr Michael

Dank je wel Micheal  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: iTom op maandag 24 april 2017, 08:42:12
Knap stukkie zaagwerk, hoop dat je wel hebt getest met lange rijtuigen of die niet de draadeinde raken vanwege de uitzwaai.

Dank je wel Tom  :)
Als het goed is komt dat prima in orde, als het eerste rondje op zijn plaats ligt ga ik met een Lsmodel rijtuig kijken of het allemaal past.


Citaat van: dennisreij op maandag 24 april 2017, 09:43:58
Peter kennende is dat vast geregeld Tom.

Hoi Dennis,

Dank voor het vertrouwen, maar het is fijn dat Tom het aangeeft want dat wil je toch niet over het hoofd zien.


Citaat van: Edwin VD op maandag 24 april 2017, 18:14:54
Peter,


Waar heb je die mooie kleine kabelgootjes vandaan?


Gr.  Edwin

Hoi Edwin,

Wij hebben hier in het dorp ( Uh stad ) een bedrijf zitten dat grote schakelkasten maakt en daar komen ze vandaan.
Ze zijn er in vele soorten en maten, o.a. Conrad verkoopt ze maar ook veel technische bedrijven.

Ik heb ze van het merk Rehau en zijn 25x25 mm. Het zijn wel kostbare goten maar het werkt erg fijn en je houd alles netjes op zijn plaats.


Citaat van: MB te H op maandag 24 april 2017, 19:39:15
Moi Peter,

Ziet er erg goed uit, maar het wordt voor de volgende lagen wel een heel gedraai om de moeren op hun plaats te krijgen. Hoe dit zijn de draadeinden die je gebruikt? Veel succes verder.

Dag Martin,

Het zijn 8mm. draadeinden, de moeren draai ik met de schroefmachine op en neer.
In de schroefmachine heb ik een verf roller aan een boor vastgemaakt, de verf roller hou ik tegen het moertje en zo gaat het redelijk snel over het draadeind heen.

Dank voor je complimentje  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Peter,

Ziet er netjes uit.  :thumbup:

Maar waarom heb je geen 'plankliggers' gemaakt waarop je de uitgezaagde delen legt? Heeft namelijk wat voordelen. Ten eerste is het makkelijker om een nieuwe laag aan te brengen. En als je rond de buitenkant een valbescherming aanbrengt, vallen de draadeinden erbuiten waardoor je minder kans op beschadigingen hebt van het rollend materieel bij ontsporingen e.d..

Ik heb dat wel zo uitgevoerd. En de 'plankliggers' kan je vast maken aan de uitgezaagde delen met boutje/moertje of een druppel houtlijm.

Is maar een suggestie.  ;)
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Dag Peter,

Da ziet er allemaal zeer knap uit.  Ook de opstelling van de bezetmelders vindt ik dik OK.  Ik zou dit bij mijn baan ook op die manier willen doen, maar was een beetje bang (of werd bang gemaakt) voor de storing die dit zou kunnen veroorzaken.  Nu denk ik dat wanneer jij dit zo uitvoert het probleem storingen (waar in menig draadje uitvoerig gediscussieerd werd) geen probleem zal zijn.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Hallo allemaal,

Citaat van: Olav op maandag 24 april 2017, 21:25:16
Peter,

Ziet er netjes uit.  :thumbup:

Maar waarom heb je geen 'plankliggers' gemaakt waarop je de uitgezaagde delen legt? Heeft namelijk wat voordelen. Ten eerste is het makkelijker om een nieuwe laag aan te brengen. En als je rond de buitenkant een valbescherming aanbrengt, vallen de draadeinden erbuiten waardoor je minder kans op beschadigingen hebt van het rollend materieel bij ontsporingen e.d..

Ik heb dat wel zo uitgevoerd. En de 'plankliggers' kan je vast maken aan de uitgezaagde delen met boutje/moertje of een druppel houtlijm.

Is maar een suggestie.  ;)

Hoi Olav,

Bedankt voor je complimentje  :)
Ja dat had ook gekund  :thumbup: :thumbup:
Er zijn natuurlijk vele wegen die....................... en ik heb hiervoor gekozen  :).


Citaat van: iVanDL op maandag 24 april 2017, 23:45:00
Dag Peter,

Da ziet er allemaal zeer knap uit.  Ook de opstelling van de bezetmelders vindt ik dik OK.  Ik zou dit bij mijn baan ook op die manier willen doen, maar was een beetje bang (of werd bang gemaakt) voor de storing die dit zou kunnen veroorzaken.  Nu denk ik dat wanneer jij dit zo uitvoert het probleem storingen (waar in menig draadje uitvoerig gediscussieerd werd) geen probleem zal zijn.


Dank je wel voor je compliment Ivan,

Er is nogal wat onduidelijkheid over de manier van plaatsing en het laten lopen van de bekabeling.

Belangrijk is dat de draden die van de rails naar de S88 lopen zo kort mogelijk zijn, bij mij is op dit moment de langste draad nog geen twee meter.
Deze draden het liefst zover mogelijk van baanspanning en dergelijke afhouden, als je met de draden baanspanning moet kruisen dan dien je echt recht over te steken zodat er dus een kruis ontstaat.
Het parallel laten lopen van baanspanning en bezetmeld draden wordt zeer afgeraden.

Het is dus van belang dat je S88 in de buurt zit van je railzen die je erop aansluit, onderling worden de S88,s ( in mijn geval ) via netwerk bekabeling aangesloten en deze kabels hebben veel minder last met storingen van buitenaf.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste spiraal is in de maak.
Hallo allemaal,

Vandaag een extra dag vrij  :)
Dus ik ben weer op de zolder te vinden, vandaag verder bouwen aan de spiraal.
Gelukkig is het hier droog op dit moment dus ik kan mijn zaagwerk in de tuin doen.
Foto,s volgen vandaag of morgen, want er moet vandaag ook nog wat gevierd worden  ;)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo allemaal,

We gaan weer verder met de bouw van de linker spiraal, omdat het niet mogelijk is om aan de achterkant van deze spiraal te komen komt er een soort deur in te zitten  8o

Hiervoor maak ik gebruik van aluminium locatie strip en slotjes om de boel op zijn plek te houden.





Hoe dit eruit komt te zien volgt zo, eerst wordt de spiraal aangesloten op de vierde etage van het schaduwstation.











Nog een stukje hout in de juiste hoek zagen.







In de spiraal maak ik geen gebruik van isolatie platen, ik wil met de pantografen omhoog kunnen rijden en wil eerst zien hoeveel ruimte ik straks over hou.

Nu is het tijd voor het eerste uitneembare gedeelte.
Dit is het idee.





De strip wordt met kit aan het hout bevestigt en het slotje wordt vastgezet met een M3 boutje.





Het slotje heeft een lipje tussen de twee gedeeltes, deze zaag ik er af want de twee delen moeten straks langs elkaar kunnen schuiven.











Het slotje wordt met een M3 boutje op de strip vastgezet, in het aluminium wordt schroefdraad getapt.
Dit ziet er dan zo uit.





Dit is het hele setje.








Het geheel wordt op deze manier gemonteerd.


Eerst nog even passen en meter voordat de definitieve montage kan beginnen.








Het hout wordt rond gezaagd.





Tijd voor de eerste definitieve montage.





Dit gedeelte is demontabel.





Voordat ik dit gedeelte koppelde, heb ik eerst de laatste bekabeling en labels geplaatst.





Het begin staat op de baan, de rest van het weekend ben ik druk met andere activiteiten.
Ik hoop dat jullie een duidelijk beeld hebben van het uitneembare gedeelte.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).

Mooi staaltje flexibele-spiraalkunde, Peter  :thumbup:

Hopelijk werkt het zoals bedoeld en beter nog, heb je het niet te vaak nodig  :P

Grtz en petje af, Tony
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
-Peter:
Dat ziet er allemaal heel strak uit en slim bedacht om een uitneembaar deel te maken om in de spiraal te kunnen.
Ga je dit systeem toepassen op alle windingen van je helix?
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Leuk om te zien waar een stukje flightcase hardware wel niet goed voor is :D
En zo te zien vordert het gestaag  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Vernuftig, heel vernuftig  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Tony op zaterdag 29 april 2017, 12:17:13

Mooi staaltje flexibele-spiraalkunde, Peter  :thumbup:

Hopelijk werkt het zoals bedoeld en beter nog, heb je het niet te vaak nodig  :P

Grtz en petje af, Tony

Hoi Tony,

Ik ga er vanuit dat ik er nooit in hoef te zijn, maar als er onverhoopt iets aan de hand is kan ik er dus bij.


Citaat van: Jørg op zaterdag 29 april 2017, 12:19:10
-Peter:
Dat ziet er allemaal heel strak uit en slim bedacht om een uitneembaar deel te maken om in de spiraal te kunnen.
Ga je dit systeem toepassen op alle windingen van je helix?

Hoi Jorg,

Of alle windingen zo gemaakt worden weet ik nog niet, ik heb wel voor alles het materiaal in huis  :)


Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 29 april 2017, 12:22:18
Leuk om te zien waar een stukje flightcase hardware wel niet goed voor is :D
En zo te zien vordert het gestaag  :thumbup:

Hoi John,

Als geluidsman heb ik mijn hele leven al te maken met flightcases, toen ik zat te brainstormen over deze oplossing kwam de locatie strip snel in beeld.


Citaat van: Kaleb op zaterdag 29 april 2017, 13:18:41
Vernuftig, heel vernuftig  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Hoi Henk,

Dank u dank u  :) :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Mooie oplossing peter. Ga je de rails daar ook nog doorzagen?
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Geweldig Peter, zoals jij dit aanpakt.
Grt Piet.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo Peter,

Ik ben ook wel benieuwd naar jouw oplossing voor de bekabeling.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Peter,

Mooie update weer wat je laat zien.
Handig zo om je spiraal in te komen iets waar ik zeker over ga nadenken bij mijn te bouwen spiraal.

Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo Peter.

Knap gedaan en doordacht.
ff een vraag.
blijft het enkelsporig en gaan er straks 2 sporen rijden?
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Laurent op zaterdag 29 april 2017, 15:21:53
Mooie oplossing peter. Ga je de rails daar ook nog doorzagen?

Hoi Laurens,

Dat is wel de bedoeling, het plankje incl. Rails er in een keer uitschuiven.


Citaat van: PietB op zaterdag 29 april 2017, 15:31:30
Geweldig Peter, zoals jij dit aanpakt.
Grt Piet.

Dank je wel Piet  :)


Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 29 april 2017, 15:44:37
Hallo Peter,

Ik ben ook wel benieuwd naar jouw oplossing voor de bekabeling.

Hoi Gerrit,

Dat zal een Xlr connector worden, ik neem aan dat je het uitneembare gedeelte bedoeld ?


Citaat van: h0_miessie op zaterdag 29 april 2017, 16:18:02
Peter,

Mooie update weer wat je laat zien.
Handig zo om je spiraal in te komen iets waar ik zeker over ga nadenken bij mijn te bouwen spiraal.



Hey Mies,

Niet alles hier afkijken he  :)
Nee hoor er zitten geen rechten op  >:-D


Citaat van: GTIBert op zaterdag 29 april 2017, 16:19:25
Hallo Peter.

Knap gedaan en doordacht.
ff een vraag.
blijft het enkelsporig en gaan er straks 2 sporen rijden?

Hoi Bert,

Er komen twee spiralen, aan de ene kant rijden ze erin en aan de andere kant er weer uit.
Maar per verdieping veranderd de rijrichting.
Dus ja vanaf de derde verdieping worden het dubbele sporen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hoi Peter,

Wat heb je dat weer kundig verzonnen en gemaakt. Super dat je het zo uitgebreid heb laten zien. Slijp je de rails ook mooi in en hoe maak je dan de stroomvoorziening?

Groeten Ronald  :)
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Goeie tip, ik heb wat mislukte ervaringen met een (doorzakkende) uitschuiflade.
Nu ik dit zie, krijg ik weer zin om wat uit te proberen, al zal bij mij een spiraal nooit zo hoog (kunnen) worden,
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Goed bezig, dit is echt een oplossing om te onthouden. :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hoi Peter Degeluidsman

Dat heb je mooi gedaan zo, handig als je er ooit bij moet zijn en het weegt niet gek veel zo.
:arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Dag Peter,

Je schrijft dat je in je helix geen isolatie wilt gebruiken maar misschien is KLIK: dit  een oplossing.
Slechts 3 mm dik.

Verder ziet het er prima uit!
Het uitneembare gedeelte is een prima oplossing.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo Peter,

Wat een geweldige oplossing voor het uitschijfbare gedeelte van je helix.
Je zegt dat je XLR stekkers gaat gebruiken voor de bedrading bij het uitneembare gedeelte, waar ga je deze dan laten, onder de baan heb je niet genoeg ruimte lijkt mij.

Veel succes met de verdere bouw.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo allemaal,


Citaat van: Varekamp op zaterdag 29 april 2017, 20:18:46
Hoi Peter,

Wat heb je dat weer kundig verzonnen en gemaakt. Super dat je het zo uitgebreid heb laten zien. Slijp je de rails ook mooi in en hoe maak je dan de stroomvoorziening?

Groeten Ronald  :)

Hoi Ronald,

Ik vind het leuk om de bouw met iedereen te delen, ja de rails wordt ook gezaagd en de stroomvoorziening maak ik me XLR connectors.


Citaat van: Jan22 op zaterdag 29 april 2017, 21:12:20
Goeie tip, ik heb wat mislukte ervaringen met een (doorzakkende) uitschuiflade.
Nu ik dit zie, krijg ik weer zin om wat uit te proberen, al zal bij mij een spiraal nooit zo hoog (kunnen) worden,


Hoi Jan,

Ik gebruik 6mm. Mdf de overspanning is zo,n 50 cm en dat lijkt sterk genoeg.
Mocht ik meer stevigheid nodig hebben dan kan ik altijd nog locatie strip aan de zijkant monteren.


Citaat van: Ragoem op zaterdag 29 april 2017, 21:21:15
Goed bezig, dit is echt een oplossing om te onthouden. :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem


Hoi Ragoem,

Onthou maar hoe ik het doe, het zou leuk zijn als dit voor meerdere mensen een oplossing kan bieden.


Citaat van: peterke33 op zaterdag 29 april 2017, 21:38:34
Hoi Peter Degeluidsman

Dat heb je mooi gedaan zo, handig als je er ooit bij moet zijn en het weegt niet gek veel zo.
:arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Hoi Peter,

Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar als er iets in de spiraal gebeurd kan ik er wel bij zonder de baan af te hoeven breken  :)


Citaat van: Trainhenk op zaterdag 29 april 2017, 21:59:09
Dag Peter,

Je schrijft dat je in je helix geen isolatie wilt gebruiken maar misschien is KLIK: dit  een oplossing.
Slechts 3 mm dik.

Verder ziet het er prima uit!
Het uitneembare gedeelte is een prima oplossing.

Hoi Henk,

Ja die 3 MM. Kan ik misschien wel kwijt, ik wil eers deze spiraal en de andere spiraal tot de derde verdieping bouwen en kijken hoe en wat.
Naderhand kan ik altijd nog gebruik maken van het dunne materiaal.


Citaat van: Piwie op zondag 30 april 2017, 08:43:19
Hallo Peter,

Wat een geweldige oplossing voor het uitschijfbare gedeelte van je helix.
Je zegt dat je XLR stekkers gaat gebruiken voor de bedrading bij het uitneembare gedeelte, waar ga je deze dan laten, onder de baan heb je niet genoeg ruimte lijkt mij.

Veel succes met de verdere bouw.

Gr.
Piwie.

Hoi Piwie,

Waarschijnlijk komen de connectors aan de binnenkant van de spiraal met iets extra kabel, de oplossing komt vanzelf als ik daar mee aan de slag ga.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Peter,

Als je dan toch een deel uitneembaar maakt,maak het dan ook zo dat je er makkelijk doorheen past.
Het ziet er prima afgewerkt,maar niet praktisch uit.
Persoonlijk had ik de linker zaaglijn in de bocht gemaakt.Een draadstang richting deur dus.
En het uit te nemen stuk op 6 wieltjes en 6 draadeindes.Alle te verwijderen verdiepingen in een knutsel werk.
Door de schuine zaagsnede links schuift dat er een stuk makkelijker in als met je huidige oplossing.
Zelfs scharnieren aan de rechterzijde zou een optie kunnen zijn.


Verder ziet het er strak uit.
Ik vind alleen die houten blokjes niets.Er zijn prachtige voetjes die daar veel geschikter voor zijn.

Mvg,
Robin
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hoi Robin en alle anderen,

De breedte is voor mij voldoende om er doorheen te komen, nu heb ik een atletisch lichaam dus dat is geen probleem  >:-D

Scharnieren heb ik overwogen, maar dan moet het hout veel dikker zijn Om het geheel stevig te maken.
Nu heb ik 6mm. Hout, wil je een scharnier goed vastzetten heb je minimaal 18mm. Dikte nodig en die ruimte heb ik niet tussen de windingen.

Op dit moment weet ik nog niet hoeveel windingen ik op deze manier uitvoer, het kan best zijn dat ik halverwege besluit om het bovenste gedeelte permanent vast te maken.

Om het op deze manier te doen heb ik nog nooit gezien, dus ik ben het bekende wiel aan het uitvinden.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).

Citaat van: degeluidsman op maandag 01 mei 2017, 17:31:25

De breedte is voor mij voldoende om er doorheen te komen, nu heb ik een atletisch lichaam dus dat is geen probleem  >:-D


Om het op deze manier te doen heb ik nog nooit gezien, dus ik ben het bekende wiel aan het uitvinden.


Ik heb je al een tijdje niet gezien dus geloof je direct. ;)
Je moet iemand nooit alleen iets laten uitvinden.Een frisse kijk levert soms handige aanpassingen op.

Ik bedoel een dikke bodemplaat onder je spiraal.Met wieltjes waar je draadstangen mee wegrijden.
verder hoef je niets te verstevigen.Het torentje mag best wat zwabberen als je hem eruit haalt.
In de baan zit ie toch muurvast met die koffersluitingen.

Zet je op het knikpunt van het plaatje twee staande plankjes met een metalen schroefhoek naar je huidige spiraalvloer dan kun je scharnieren.
Heb je ook geen xls connectoren meer nodig.Dus de constructie verdient zichzelf terug. >:-D

Robni
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Beste Peter,

Let op met het gebruik van MDF.
Is helemaal niet vormstabiel in de tijd.

Mvg

Olivier 77
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Ik zou voor 4 of 5 helix windingen niet zo'n scharnierend gedoe maken. Met de losse plankjes gaat het best goed lijkt me. Daar komt nog bij dat als er meerdere treinen in de helix staan en er één ontspoort je ook niets aan de scharnierfunctie hebt en één voor één plankjes uitnemen gemakkelijker is.

MDF, zeker 6mm, vind ik troep wat uiteindelijk door gaat zakken maar dat is een ander verhaal. ;)

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Of helemaal geen scharnieren... In plaats daarvan het hele spiraal op wielen maken, zodat je hem onder je baan vandaan kunt rijden.

Dan kan je er van bovenaf bij
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
 @citaat Ik heb het niet over "vol staan".
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Citaat van: rscosworth op dinsdag 02 mei 2017, 12:34:04

Of helemaal geen scharnieren... In plaats daarvan het hele spiraal op wielen maken, zodat je hem onder je baan vandaan kunt rijden.


Best lastig als er een ontspoorde trein op de overgang staat en je kunt er niet bij...... ;)
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Dan moet je er voor zorgen dat je wel bij de overgang kan :)
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Lijkt mij ook...... :D
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
 @citaat @citaat
Een bewaakte of onbewaakte overgang?
Wordt lastig als je een ontspoorde trein wilt ophalen.
KLIK: Verbied-zwaar-transport-op-overwegen

Je komt er nooit meer bij.

Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo,

Ik heb wel meer topics gelezen over de bereikbaarheid van schaduwstations en helices. Ik vind dat Peter een mooie oplossing heeft bedacht.
Wel zou ik als advies willen geven om het uitschuifbare gedeelte per laag te houden en niet meerdere lagen te koppelen om de simpele reden, dat je gemakkelijker 1 plank kunt terug schuiven dan meerdere samengestelde.
Tevens ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen met helices en dan met name op het gebied van ontsporingen ed. Maar misschien is daar al een topic van en heb ik deze nog niet ontdekt.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
 @citaat2  eens. Als er stront aan de knikker is in de helix dan is elk uitneembaar deel meegenomen. Een hele verrijdbare spiraal is dan per definitie uitgesloten. Als er op de helix een trein staat en je haalt de helix los en de trein gaat aan de haal.... nou ja, dat mag duidelijk zijn. Staat er een trein half op, dan kan je m uberhaubt niet verrijden. Huidige oplossing lijkt me prima  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 01 mei 2017, 19:46:35
@citaat Peter ik denk dat hier de scharnierbeweging in het horizontale vlak bedoeld wordt.
De ruimte die jij bedoeld om een scharnier vast te zetten, duidt op een scharnier in het verticale vlak.

Ik vind dat Robin gelijk heeft en dat een uitneembaar of scharnierend deel niet enkel het rechte
deel van de spiraal moet bevatten, maar ook een deel van de twee aansluitende bochten.
Zo wordt het deel wat bewegen kan, groter en dus steviger. En waarom niet?

Citaat van: degeluidsman op maandag 01 mei 2017, 17:31:25
Om het op deze manier te doen heb ik nog nooit gezien, dus ik ben het bekende wiel aan het uitvinden.
Als dat zo is, dan had ik vooraf  een proefopstelling gemaakt, voordat je halverwege erachter
komt dat het in de praktijk toch iets anders uitpakt dan het oorspronkelijke idee :wink:
Zonde van de tijd, het werk en de gebruikte materialen ... :roll:

Groeten,

Erik.

Hoi Erik,

Ik heb er eens een nachtje over geslapen en ben tot de conclusie gekomen dat ik op de juiste weg ben, ik vind het fijn als er mee gedacht wordt, dit waardeer ik enorm.
Je nek uitsteken boven het maaiveld is altijd lastig, dat blijkt maar weer.
Voor mijn werk bedenk ik vaak constructies om iets op te hangen of te bevestigen, misschien in sommige ogen eigenwijs maar ik zie het als een stuk ervaring.
Dit wil niet zeggen dat ik het altijd juist heb, ook ik maak fouten  :D

Ik denk dat het voor de lezers van het forum ook lastig is in te schatten hoe groot de spiraal is, foto,s geven een indruk maar in het echt is het vaak toch even anders.


Citaat van: Hero op maandag 01 mei 2017, 21:01:53

Citaat van: degeluidsman op maandag 01 mei 2017, 17:31:25

De breedte is voor mij voldoende om er doorheen te komen, nu heb ik een atletisch lichaam dus dat is geen probleem  >:-D


Om het op deze manier te doen heb ik nog nooit gezien, dus ik ben het bekende wiel aan het uitvinden.


Ik heb je al een tijdje niet gezien dus geloof je direct. ;)
Je moet iemand nooit alleen iets laten uitvinden.Een frisse kijk levert soms handige aanpassingen op.

Ik bedoel een dikke bodemplaat onder je spiraal.Met wieltjes waar je draadstangen mee wegrijden.
verder hoef je niets te verstevigen.Het torentje mag best wat zwabberen als je hem eruit haalt.
In de baan zit ie toch muurvast met die koffersluitingen.

Zet je op het knikpunt van het plaatje twee staande plankjes met een metalen schroefhoek naar je huidige spiraalvloer dan kun je scharnieren.
Heb je ook geen xls connectoren meer nodig.Dus de constructie verdient zichzelf terug. >:-D

Robni

Hoi Robin,

Dank voor de tekening, dit geeft een duidelijker inzicht in jou voorstel  :thumbup: :thumbup:
Zoals ik net al schreef ga ik door op de huidige voet, ook de reacties die hierna komen sterken mij hierin.
De XLR connectoren heb ik al een paar maanden gelden besteld, ja in mijn hoofd ben ik al veel verder en zorg dat de producten klaar liggen als ik het nodig heb zodat de bouw geen vertraging op loopt.


Citaat van: Olivier77 op maandag 01 mei 2017, 21:57:08
Beste Peter,

Let op met het gebruik van MDF.
Is helemaal niet vormstabiel in de tijd.

Mvg

Olivier 77


Hoi Olivier,

De overspanning die ik nu heb is zo,n 50 cm. lang en 18 cm. breed.
Ik ging er vanuit dat dit sterk genoeg is, wat is jou ervaring hiermee?
Ik heb meerdere oplossingen in gedachten.

1 multiplex van 6mm.
2 een balkje in het midden lijmen over de gehele lengte heen.
3 locatie strip langs de zijkanten aanbrengen over de gehele lengte heen.


Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 02 mei 2017, 12:03:52
Ik zou voor 4 of 5 helix windingen niet zo'n scharnierend gedoe maken. Met de losse plankjes gaat het best goed lijkt me. Daar komt nog bij dat als er meerdere treinen in de helix staan en er één ontspoort je ook niets aan de scharnierfunctie hebt en één voor één plankjes uitnemen gemakkelijker is.

MDF, zeker 6mm, vind ik troep wat uiteindelijk door gaat zakken maar dat is een ander verhaal. ;)

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Jou reactie heeft mij de doorslag gegeven om op deze voet verder te gaan, zo had ik het nog niet bekeken.
Ik blijf dus bij mijn oorspronkelijke plan.


Citaat van: rscosworth op dinsdag 02 mei 2017, 12:34:04
Of helemaal geen scharnieren... In plaats daarvan het hele spiraal op wielen maken, zodat je hem onder je baan vandaan kunt rijden.

Dan kan je er van bovenaf bij

Heb je hier misschien een voorbeeld van Richard  :)
Maar zonder gekheid, als zou het kunnen dan heb ik er de ruimte niet voor.


Citaat van: Trainhenk op dinsdag 02 mei 2017, 14:26:19
@citaat @citaat
Een bewaakte of onbewaakte overgang?
Wordt lastig als je een ontspoorde trein wilt ophalen.
KLIK: Verbied-zwaar-transport-op-overwegen

Je komt er nooit meer bij.



Tja, dat wordt lastig Henk  >:-D >:-D
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 02 mei 2017, 14:37:19


Hallo,

Ik heb wel meer topics gelezen over de bereikbaarheid van schaduwstations en helices. Ik vind dat Peter een mooie oplossing heeft bedacht.
Wel zou ik als advies willen geven om het uitschuifbare gedeelte per laag te houden en niet meerdere lagen te koppelen om de simpele reden, dat je gemakkelijker 1 plank kunt terug schuiven dan meerdere samengestelde.
Tevens ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen met helices en dan met name op het gebied van ontsporingen ed. Maar misschien is daar al een topic van en heb ik deze nog niet ontdekt.

Hoi Gerrit,

Het blijft dus bij het oude, per winding een losse plank.
Iedere winding is zo,n 4,5 meter lang dus het zou zo maar kunnen zijn dat de gehele trein aan de achterkant ontspoort is of stroomloos staat.
Er komen wel een aantal lange treinen te rijden van 6 meter lang maar die komen alleen van de eerste twee verdiepingen van het schaduwstation en op die hoogte maak ik het tussenstuk waarschijnlijk vast.

Ik ken diverse kleine en grote banen, over het algemeen ontspoord het niet zo snel maar als er iets aan de hand is kan ik er makkelijk bij komen.

Toen ik een aantal jaren geleden aan de hand van een wintrack tekening liet ziet wat ik wilde gaan bouwen, kreeg ik de opmerking rekening te houden met de bereikbaarheid in de spiraal omdat deze tegen een muur gebouwd wordt.
Daar heb ik dus even over na kunnen denken en dat is wat jullie nu zien ontstaan  :)


Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 02 mei 2017, 15:26:23
@citaat2  eens. Als er stront aan de knikker is in de helix dan is elk uitneembaar deel meegenomen. Een hele verrijdbare spiraal is dan per definitie uitgesloten. Als er op de helix een trein staat en je haalt de helix los en de trein gaat aan de haal.... nou ja, dat mag duidelijk zijn. Staat er een trein half op, dan kan je m uberhaubt niet verrijden. Huidige oplossing lijkt me prima  :thumbup:

Hoi Simon,

Je slaat de spijker op zijn kop   :)


Iedereen bedankt voor het mee denken  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Heb er helaas geen voorbeeld van.  Het was even een hersenspinsel van mij :)

Gr Richard
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
-Peter:
Ik denk dat zo een locatiestrip aan de beide zijden van je mdf het zeker gaat verstevigen, en dat de kans op doorhangen zeker niet zal optreden.
Ik heb op mijn baan ook 6mm mdf op een overspanning van max 45 cm en dat hangt niet door.