Hallo allemaal,
Citaat van: Jørg op zondag 02 april 2017, 20:32:51
-Peter:
Mooie oplossing met die lasdozen,
Zo blijft alles mooi overzichtelijk.
Donderdag veel plezier op de Intermodellbau.
Hoi Jorg,
Dat dacht ik ook, alles netjes bij elkaar.
De kabels die je nog los weg ziet lopen worden nog vastgezet.
Citaat van: h0_miessie op zondag 02 april 2017, 20:34:20
Peter,
Mooi weggewerkt zo met die lasdozen.
Maar het je nu grijze ondervloerplaten ipv groen ?
Veel plezier donderdag in Dortmund ik ga vrijdag even kijken daar.
Hoi Mies,
Die verkleuring komt waarschijnlijk door een testje wat ik gedaan heb met haarlak
Citaat van: peterke33 op zondag 02 april 2017, 20:41:32
Peter Degeluidsman
Je ziet hier duidelijk een vakman aan het werk, of ben ik totaal verkeerd.
Toch netjes gedaan hoor, en ja veel plezier op de beurs donderdag er zal onbewust iets blijven kleven aan je vingers
Dank je wel voor dit compliment Peter, er kom vast iets mee van de beurs als zijn het maar een paar stukjes rails
Citaat van: Seinwezen op zondag 02 april 2017, 21:53:18
Citaat van: h0_miessie op zondag 02 april 2017, 20:34:20
Maar het je nu grijze ondervloerplaten ipv groen ?
Komt waarschijnlijk door het stof dat ze grijs lijken.
Groeten Sander
Nee Sander, ik houd het allemaal netjes schoon hoor
Citaat van: Sebas op maandag 03 april 2017, 14:13:03
Hoi, Dat ziet er erg strak uit. Complimenten!
Nu je toch met stroom bezig bent: Hoe ga je het doen met de overbelastingsbeveiliging? En dan bedoel ik het inbouwen van zekeringen?
Ik vraag het omdat ik laatst een filmpje zag langskomen van een brandende zolderkamer waaronder stond dat kortsluiting in de modelbaan een oorzaak kon zijn. Zeker omdat je nogal wat vermogen tot je beschikking hebt straks moet je er wel rekening mee houden.
Hoi Sabas,
Ik maak gebruik van de interne booster van de ECoS en 5 losse boosters.
Iedere booster leverd maximaal 4 Ampère.
Per verdieping heb ik een booster in gebruik, door juist veel aansluitingen te gebruiken zal bij een eventuele sluiting de booster snel afschakelen.
Immers door de dikke kabel en de lage weerstand wordt de sluiting snel gedetecteerd door de booster.
Als je weinig aftakkingen maakt moet de stroom door veel rails heen, de rails heeft een redelijk hoge weerstand.
Zo zou het kunnen gebeuren dat er achterop de baan sluiting ontstaat die door de hoge weerstand niet snel gedetecteerd wordt.
Als voorbeeld:
Stel je zet een loc op scheef op de baan, dan maakt hij sluiting.
Als je centrale of booster dan gelijk afschakeld is er niets aan de hand.
Blijft het brommende geluid een aantal seconden doorgaan dan loopt er een hoop stroom maar door de hoge weerstand van de rails denk de centrale of booster dat er gewoon veel stroom getrokken wordt zolang het maar onder de 4 ampère zal hij stroom blijven leveren met alle gevolgen van dien.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb
Mvg,
Peter Degeluidsman