Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
 @citaat @citaat

Hoi Jan,

Ik had dat materiaal gezien, Ben had er een linkje van geplaatst.
Het ziet er strak uit, alleen wat ik met mijn bekabeling wil doen gaat weer niet met dat materiaal i.v.m. de dikte.
Ondertussen heb ik stiekem hier al wat laten rijden en de geluidsdemping is in orde bevonden  :)
Een baan bouwen is een kwestie van afwegingen maken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
 8o 8o 8o 8o

Als het rubber is kan en mag ik het hier niet in huis gebruiken, Saskia is allergisch voor rubber ( jaja ik snap de humor die nu bij jullie boven komt ) maar het echt zo.

Wij proberen zo min mogelijk rubber achtige materialen in huis te hebben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: De baan van een geluidsman-
 >:-D
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Het is geen rubber maar polyurethaan.

Moet je nou ook zelf je antislip bandjes vervangen?
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Nou Ben, zo kan ie wel weer. Laat Peter ff lekker gaan. Allergie is iets zeer onaangenaams. En de onderbroekenlol kan mij sowieso gestolen worden. Zo is er bij ons iemand allergisch voor katten........
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Ben ik ook... ;) :D
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Hallo allemaal,

Het is weer tijd voor een update.
De railzen liggen in het schaduwstation op zijn plaats maar dan ben je er nog niet, de railzen dienen voorzien te worden van baanspanning ook voor de wissels en terugmelders is bekabeling nodig.

Dit wilde ik netjes wegwerken in ( jawel  :) ) de groene platen.

Op de juiste plaatsen met een invalzaag sleuven gezaagd om de draden in te leggen.
Omdat dit nogal troep geeft heb ik al het zaagwerk in de schuur gedaan zodat de zolder schoon blijft.

Na het zagen ziet de plaat er zo uit.



Onder de rails wordt het al wat duidelijker.



Even testen met de originele wissel bekabeling, die ik straks ga aanpassen.



Omdat ik twee blauwe draden en een gele die standaard aan een wisselaandrijving zit niet handig/duidelijk vind, wordt de middelste blauwe draad vervangen door een witte.
De draden worden gesoldeerd en voorzien van krimpkous.
Tevens worden de draden gevlochten, zodat er een kabel ontstaat.



Voor trekontlasting gebruik ik hete lijm.



Zo komt het er dan uit te zien.





De terugmeld draden en baanspanning gaan op de zelfde manier gemonteerd worden.

De stickertjes op de rails geven de scheidingen van melders aan, de lengte van een spoor wordt precies door 4 of 8 gedeeld ( blokken ).
Deze scheidingen zitten dus niet op de plek waar de railzen gekoppeld worden maar ergens midden in de rails waar de dremel is ingezet.



Ik ga zo de gehele plaat doen.







Als alles op zijn plaats ligt ga ik de baanspanning koppelen aan de ringleiding, daarna iets doen met de groene draden die voor de terugmelding gaan zorgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Netjes !
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Strak  :arrow: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Erg fraai Peter. :thumbup:

Gr.
René
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
-Peter:
Prachtig werkje, mooi strak,  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Ziet er zeker strak uit en nu maar hopen dat het stof niet te lang wordt vastgehouden want stof ophoping wil niemand in huis hebben.



Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Ziet er strak uit! Het lijkt mij best wat werk zo. Hoewel mijn werkwijze met gaatjes boren en de kabels aan de onderzijde door een boekbinder-gootje leiden ook tijdrovend is. De blauwe draad vervangen is een goed idee! Vroegah in het analoge tijdperk had je de blauwe draden met de groene stekker en de rode stekker. Was ook altijd een gedoe waarbij menigmaal de draden verkeerd om zaten :).
De stickers op de rails vind ik ook een goed idee. Op die manier kun je ze ook van de zijkant aflezen in het schaduwstation. Zeker bij de aanleg en bij het inrichten van bijv. Koploper erg praktisch om te weten waar die melders zitten.
Hoe houd je de bos van groene terugmeld-draden en de bedrading van de wisselbesturing uit elkaar? Doe je daar een label aan?
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Hoi Peter.
Prima en mooie manier van werken en daarbij erg overzichtig! :thumbup:
Platen inzagen is misschien wel even wat werk maar de kabels zitten dan gelijk mooi gescheiden en vlak in de plaat.

Waarom vlecht je de kabels ook nog of id dat gewoon voor extra (stroom)zekerheid?
(eerder hoorde en zag je dit veel maar ik dacht dat dit achterhaald was)

Veel plezier en succes met deze prachtige baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Hoi Peter

Zo je eerste rails liggen al mooi op hun plaats, en de draden zijn inderdaad mooi weggewerkt op die manier.  :) :)
Verder kan ik niets zeggen dan dat het mooi gaat worden.  :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Peter,

Het ziet er strak en zeer goed verzorgd uit wat je laat zien. :thumbup:
Draden zijn zo mooi weggewerkt en het oogt heel ordelijk zo in de groene platen. :thumbup:
Zal dit in mijn overweging meenemen in mijn beslissing net als Tony zijn antwoord over het stof gedeelte wat toch wel positief was meenemen.
Succes met de verdere bouw van je nu al prachtige baan.
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Ziet er strak uit Peter.

Gr Dennis
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.

De moeite waard, Peter  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Peter,

Ziet er goed uit.

Maar wil je toch wat "stof" tot nadenken geven.

Het lijkt erop dat je de bedrading aan de onderzijde laat lopen. Het is handiger om de bedrading aan de bovenzijde of de zijkant laat lopen. Mocht je namelijk een probleem hebben, kan je er makkelijker bij. Geloof mij, met zo laag boven de vloer heb je daar profijt van, weet ik uit ervaring.

Ander punt, ik haal dit niet uit de foto. Maar heb je een bepaald traject voorzien van 1 voedingsaansluiting of meer dan 1? In het eerste geval raadt ik aan een tweede aansluiting te maken. Ik heb zelf aan het begin en het einde van het traject een aansluiting. Mocht er één falen, de kans is wel heel klein, heb je niet meteen een probleem. Lange trajecten worden bij mij op meer plekken gevoed.

Maar ga zo door.  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Dat heb je netjes gedaan!
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Hallo allemaal,

Citaat van: Wim op zondag 19 maart 2017, 19:58:17
Netjes !

Dank je wel Wim  :)


Citaat van: ceess op zondag 19 maart 2017, 21:00:02
Strak  :arrow: :thumbup:

Net als het baasje Cees  :D


Citaat van: Lokkie op zondag 19 maart 2017, 21:12:44
Erg fraai Peter. :thumbup:

Gr.
René

Dank je wel René  :)


Citaat van: Jørg op zondag 19 maart 2017, 21:20:41
-Peter:
Prachtig werkje, mooi strak,  :thumbup:

Dank je wel Jorg  :)


Citaat van: iTom op zondag 19 maart 2017, 21:39:42
Ziet er zeker strak uit en nu maar hopen dat het stof niet te lang wordt vastgehouden want stof ophoping wil niemand in huis hebben.





Dank je wel Tom, maar om nu een foto van onder je baan mee te sturen  :(
Zo kom je nooit van je stoffige imago af  8o >:-D >:-D geintje moet kunnen.


Citaat van: Jongslog op zondag 19 maart 2017, 21:52:44
Ziet er strak uit! Het lijkt mij best wat werk zo. Hoewel mijn werkwijze met gaatjes boren en de kabels aan de onderzijde door een boekbinder-gootje leiden ook tijdrovend is. De blauwe draad vervangen is een goed idee! Vroegah in het analoge tijdperk had je de blauwe draden met de groene stekker en de rode stekker. Was ook altijd een gedoe waarbij menigmaal de draden verkeerd om zaten :).
De stickers op de rails vind ik ook een goed idee. Op die manier kun je ze ook van de zijkant aflezen in het schaduwstation. Zeker bij de aanleg en bij het inrichten van bijv. Koploper erg praktisch om te weten waar die melders zitten.
Hoe houd je de bos van groene terugmeld-draden en de bedrading van de wisselbesturing uit elkaar? Doe je daar een label aan?

Hoi Henk,

Het is zeker tijdrovend maar erg overzichtelijk en bij storingen kan ik er makkelijk bij.
De draden liggen los in de sleuven.

De stickertjes gaan er weer vanaf, dit is van tijdelijke aard.
Daar heb ik een ander idee voor in mijn hoofd, dit komt later.

De draadbundels komen op als groepje bij elkaar naar voren toe, dit is niet gelabeld maar makkelijk te meten voordat ze aangesloten worden.

Het aanpassen van de draden die naar de wissels lopen is een stuk overzichtelijker en kan ineens goed aangesloten worden.


Citaat van: AlbertJan op maandag 20 maart 2017, 06:05:12
Hoi Peter.
Prima en mooie manier van werken en daarbij erg overzichtig! :thumbup:
Platen inzagen is misschien wel even wat werk maar de kabels zitten dan gelijk mooi gescheiden en vlak in de plaat.

Waarom vlecht je de kabels ook nog of id dat gewoon voor extra (stroom)zekerheid?
(eerder hoorde en zag je dit veel maar ik dacht dat dit achterhaald was)

Veel plezier en succes met deze prachtige baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

De kabels ( alleen bij de wissel aandrijvingen ) vlecht ik zodat er een kabel ontstaat per aandrijving.
Verder heeft het technisch geen voor of nadeel.


Citaat van: peterke33 op maandag 20 maart 2017, 06:19:00
Hoi Peter

Zo je eerste rails liggen al mooi op hun plaats, en de draden zijn inderdaad mooi weggewerkt op die manier.  :) :)
Verder kan ik niets zeggen dan dat het mooi gaat worden.  :thumbup: :thumbup:

Dank je wel Peter, ik doe mijn best er iets moois van te maken.


Citaat van: h0_miessie op maandag 20 maart 2017, 06:51:51
Peter,

Het ziet er strak en zeer goed verzorgd uit wat je laat zien. :thumbup:
Draden zijn zo mooi weggewerkt en het oogt heel ordelijk zo in de groene platen. :thumbup:
Zal dit in mijn overweging meenemen in mijn beslissing net als Tony zijn antwoord over het stof gedeelte wat toch wel positief was meenemen.
Succes met de verdere bouw van je nu al prachtige baan.

Hoi Michel, gelukkig kun jij nog even nadenken over de isolatie op je baan.
Ik ben er in ieder geval op dit moment tevreden over  :)


Citaat van: dennisreij op maandag 20 maart 2017, 09:46:13
Ziet er strak uit Peter.

Gr Dennis

Dank je wel Dennis.


Citaat van: Tony op maandag 20 maart 2017, 12:03:47

De moeite waard, Peter  :thumbup:

Grtz Tony

Daar doe ik het ook voor Tony, veel werk maar dan heb je ook wat.


Citaat van: Olav op maandag 20 maart 2017, 13:11:28
Peter,

Ziet er goed uit.

Maar wil je toch wat "stof" tot nadenken geven.

Het lijkt erop dat je de bedrading aan de onderzijde laat lopen. Het is handiger om de bedrading aan de bovenzijde of de zijkant laat lopen. Mocht je namelijk een probleem hebben, kan je er makkelijker bij. Geloof mij, met zo laag boven de vloer heb je daar profijt van, weet ik uit ervaring.

Ander punt, ik haal dit niet uit de foto. Maar heb je een bepaald traject voorzien van 1 voedingsaansluiting of meer dan 1? In het eerste geval raadt ik aan een tweede aansluiting te maken. Ik heb zelf aan het begin en het einde van het traject een aansluiting. Mocht er één falen, de kans is wel heel klein, heb je niet meteen een probleem. Lange trajecten worden bij mij op meer plekken gevoed.

Maar ga zo door.  :thumbup:

Hoi Olav,

Het is nog niet af, de bedrading komt straks samen in een lasdoos, hierop wordt de ringleiding aangesloten.
De bekabeling komt aan de voorkant te lopen, dat je de draden nu onder de tafel ziet weglopen is puur toeval, er zit nog niets op aangesloten op dit moment.

In totaal komen er 48 stroom aftakkingen per verdieping, op iedere 120 cm. Wordt de rails met de ringleiding verbonden.


Citaat van: rscosworth op maandag 20 maart 2017, 13:14:11
Dat heb je netjes gedaan!

Dank je wel Rscosworth


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Citaat van: degeluidsman op maandag 20 maart 2017, 20:45:33

Citaat van: Jongslog op zondag 19 maart 2017, 21:52:44
De stickers op de rails vind ik ook een goed idee. Op die manier kun je ze ook van de zijkant aflezen in het schaduwstation. Zeker bij de aanleg en bij het inrichten van bijv. Koploper erg praktisch om te weten waar die melders zitten.

De stickertjes gaan er weer vanaf, dit is van tijdelijke aard.
Daar heb ik een ander idee voor in mijn hoofd, dit komt later.

Dat Peter,

Ziet er allemaal goed uit.
Kun je dat idee, ook al is het misschien niet helemaal uitgedacht alvast met ons delen?
Ik Kan nu nog gemakkelijk bij al mij schaduwstations en ik heb er zelf nog geen goede oplossing voor dus suggesties zijn welkom.

Henk
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Strak en mooi gedaan Peter! Beter het nu in een keer goed doen, dan het straks moeten doen als je een probleem hebt.  O:-D :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Hallo allemaal,

Citaat van: Trainhenk op woensdag 22 maart 2017, 22:49:43
Citaat van: degeluidsman op maandag 20 maart 2017, 20:45:33

Citaat van: Jongslog op zondag 19 maart 2017, 21:52:44
De stickers op de rails vind ik ook een goed idee. Op die manier kun je ze ook van de zijkant aflezen in het schaduwstation. Zeker bij de aanleg en bij het inrichten van bijv. Koploper erg praktisch om te weten waar die melders zitten.

De stickertjes gaan er weer vanaf, dit is van tijdelijke aard.
Daar heb ik een ander idee voor in mijn hoofd, dit komt later.

Dat Peter,

Ziet er allemaal goed uit.
Kun je dat idee, ook al is het misschien niet helemaal uitgedacht alvast met ons delen?
Ik Kan nu nog gemakkelijk bij al mij schaduwstations en ik heb er zelf nog geen goede oplossing voor dus suggesties zijn welkom.

Henk

Hoi Henk,

Ik zal aankomend weekend met mijn idee aan de slag gaan, dan maak ik er wat foto,s van dat is duidelijker dan een lap tekst.
Mega spannend is het niet maar wel duidelijk denk ik  :)


Citaat van: WouterMarklin op donderdag 23 maart 2017, 18:35:13
Strak en mooi gedaan Peter! Beter het nu in een keer goed doen, dan het straks moeten doen als je een probleem hebt.  O:-D :thumbup:

Hoi Wouter,

Zo is het, beter de tijd nemen dan gehaast aan de gang gaan, het nadeel is wel dat ik een hele lange tijd niet kan rijden.
Zo af en toe ga ik er gewoon even na zitten kijken en mijn gedachten de vrije loop laten dan komen de ideeën vanzelf naar boven.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Hallo allemaal,

Voor vandaag had ik de belabeling op het programma staan, tot op heden is er niets uit mijn handen gekomen wat de treinen hobby betreft.
Door het mooie weer ben ik lekker in de tuin bezig en geniet van de zon.

Morgen schijnt het bewokt te zijn en dan ga ik er zeker mee aan de slag.

Van een zomerstop heb ik hier nog nooit behoort, maar met dit mooie weer staat de hobby op een lager pitje  8o

Vandaag begint hier het zomer gevoel, want de BBQ gaat zo aan  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Je bent per slot van rekening een "Genietoloog".  ;)

Dus geniet van het BBQen! Eet smakelijk en veel plezier.
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Hier staat de bbq nog niet aan, maar het zomergevoel zit er al goed in.

Misschien zo nu en dan 's avonds laat nog wat op zolder doen, maar overdag lekker buiten genieten van het zonnetje ;)
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- baanspanning, terugmelders en wissel bekabeling.
 @citaat  @citaat

Zo is het Hans, die titel moet ik wel hoog houden  :D

@citaat

Ik ben meer een overdag mens Richard, vroeg beginnen en zo.
Ik zit nu aan het ontbijt en daarna rustig naar de zolder ( de rest slaapt nog ).
Het labelen staat op het programma, en misschien vanmiddag verder met het afmonteren van de bekabeling.
Dat laatste ligt wel aan het weer, want als de zon lekker schijnt zit ik lekker in de tuin.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Hallo allemaal,

Vandaag een kleine update van mijn baan, ik had beloofd om mijn manier van labelen hier te laten zien.
Vanmorgen vroeg de eerste vellen papier ingevuld en uitgeprint.



Deze A4 vellen worden van boeklon voorzien en daarna geknipt.

Hierna worden ze op de baan geplaatst.



Het kan natuurlijk op meerdere manieren maar dit leek mij een goede oplossing.

Voor vandaag hou ik het voor gezien, gisteren heb ik blijkbaar een verkeerde beweging gemaakt en is het in mijn rug geschoten, ik had gehoopt dat het vandaag beter ging maar dat is nog niet het geval  :( :(


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
-Peter:
Dat labelen is de methode om latere eventuele storingen te verhelpen.  :thumbup:
Hoe dat je labeld maat niet veel uit als jij er maar aanuit kan.
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Peter Degeluidsman,

Dat is een mooie manier van labelen, mss een tip voor je je kan er later als het eerste schaduwstation klaar is.  :)
Een plastiek plaatje over kleven  :idea: :idea:, zo kan je dat later mooi afvegen als er een stofje op ligt dan is het altijd mooi zichtbaar.  ;)
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Citaat van: degeluidsman op zondag 26 maart 2017, 12:39:24

Het kan natuurlijk op meerdere manieren maar dit leek mij een goede oplossing.


Je weet vast dat Koploper een uitvoerfunctie heeft naar o.a. Excel? Wel zo handig en het labelen is m.i. daarmee overbodig.



Zo zie je maar, ieder zijn ding. ;)

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Dag Peter,

Een mooie en overzichtelijke manier van labelen.

Dank je.

Of ik het als aanvulling ga gebruiken weet ik nog niet.
Op dit moment zitten mijn "labels" al in mijn ontwerp baanplan.

Henk
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Hallo allemaal,

Citaat van: Jørg op zondag 26 maart 2017, 14:29:36
-Peter:
Dat labelen is de methode om latere eventuele storingen te verhelpen.  :thumbup:
Hoe dat je labeld maat niet veel uit als jij er maar aanuit kan.

Hoi Jorg,

Zo is het precies, het is een hulpmiddel.


Citaat van: peterke33 op zondag 26 maart 2017, 16:05:53
Peter Degeluidsman,

Dat is een mooie manier van labelen, mss een tip voor je je kan er later als het eerste schaduwstation klaar is.  :)
Een plastiek plaatje over kleven  :idea: :idea:, zo kan je dat later mooi afvegen als er een stofje op ligt dan is het altijd mooi zichtbaar.  ;)

Hoi Peter,

Er zit al een plastiek plaatje over, ik heb boeklon gebruikt.
Boeklon gebruiken wij om boeken mee te kaften.

Citaat van: Ben den Hollander op zondag 26 maart 2017, 16:27:17
Citaat van: degeluidsman op zondag 26 maart 2017, 12:39:24

Het kan natuurlijk op meerdere manieren maar dit leek mij een goede oplossing.


Je weet vast dat Koploper een uitvoerfunctie heeft naar o.a. Excel? Wel zo handig en het labelen is m.i. daarmee overbodig.



Zo zie je maar, ieder zijn ding. ;)

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Ik weet dat koploper dit heeft, maar ik wil het ook fysiek naast het spoor hebben zodat ik in een oog opslag kan zien waar welk blok en met welke melder zich bevind.

Citaat van: Trainhenk op zondag 26 maart 2017, 19:37:30
Dag Peter,

Een mooie en overzichtelijke manier van labelen.

Dank je.

Of ik het als aanvulling ga gebruiken weet ik nog niet.
Op dit moment zitten mijn "labels" al in mijn ontwerp baanplan.

Henk

Hoi Henk,

In mijn baanontwerp zitten de blokken ook verwerkt, maar als er een melding komt dat er in een bepaald blok iets is blijven staan of onterecht bezet is kan ik snel op de baan zelf kijken waar dit zich bevind.

Het maakt niet uit hoe we het doen, als het voor ons zelf maar duidelijk is  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Zo Peter, wat schiet jij op zeg! En wat werk je die draden mooi weg. Knap werk :thumbup: !
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Citaat van: degeluidsman op zondag 26 maart 2017, 20:38:39
In mijn baanontwerp zitten de blokken ook verwerkt, maar als er een melding komt dat er in een bepaald blok iets is blijven staan of onterecht bezet is kan ik snel op de baan zelf kijken waar dit zich bevind.

Het maakt niet uit hoe we het doen, als het voor ons zelf maar duidelijk is  :)

Helemaal mee eens Peter, ik heb alleen voor mijn baan nog geen definitieve oplossing en jouw oplossing is er zeker een die ik ga overwegen.

Henk


Edit Looney Tunes: citaat gerepareerd
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Hallo allemaal,

Citaat van: ernstcramer op zondag 26 maart 2017, 20:58:37
Zo Peter, wat schiet jij op zeg! En wat werk je die draden mooi weg. Knap werk :thumbup: !

Hoi Ernst,

Dank voor je fijne reactie, het lijkt misschien hard te gaan maar dat valt in de praktijk wel mee.
Dit komt doordat ik voornamelijk in het weekend iets aan de baan kan doen.


Citaat van: Trainhenk op zondag 26 maart 2017, 21:18:34
Citaat van: degeluidsman op zondag 26 maart 2017, 20:38:39
In mijn baanontwerp zitten de blokken ook verwerkt, maar als er een melding komt dat er in een bepaald blok iets is blijven staan of onterecht bezet is kan ik snel op de baan zelf kijken waar dit zich bevind.

Het maakt niet uit hoe we het doen, als het voor ons zelf maar duidelijk is  :)

Helemaal mee eens Peter, ik heb alleen voor mijn baan nog geen definitieve oplossing en jouw oplossing is er zeker een die ik ga overwegen.

Henk


Edit Looney Tunes: citaat gerepareerd

Hoi Henk,

In mijn eerste baan zette ik het er met potlood bij, ook dat is een mogelijkheid kost minder inspanning dan dit voorbeeld  :)

Ik vind het nu eenmaal handig dat ik bij de rails kan zien welk blok daar ligt en welke melders daar bij horen.

Natuurlijk kan ik in koploper zien welke melders bij dat blok horen, maar dit is vooral handig als koploper zegt dat bv er op melder 1215 een spookmelding binnenkomt en ik dan bij de baan zelf zie in welk gedeelte deze melder zich bevind.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Op onze CC-Schnitte demobaan hebben wij gewoon een labelwriter gebruikt. Lekker makkelijk, duidelijk en snel.
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Hoi Barry en alle anderen,

Een labelwriter heb ik hier ook liggen, alleen kleeft dat niet zo goed op de groene onderplaten  :(

De huidige labels kleeft ik vast met een beetje velpon.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Ziet er allemaal weer prima uit Peter.  :thumbup:

grt Piet.
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Hoi Peter,

Jouw idee heb ik zeker nog niet losgelaten.
Ik ben echter wel benieuwd hoe je het in de zichtbare gedeeltes gaat doen.

Op dezelfde manier of heb je hier een andere oplossing voor?

Henk
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Hallo allemaal,

Citaat van: PietB op dinsdag 28 maart 2017, 18:12:48
Ziet er allemaal weer prima uit Peter.  :thumbup:

grt Piet.

Dank je wel Piet  :)


Citaat van: Trainhenk op dinsdag 28 maart 2017, 19:02:18
Hoi Peter,

Jouw idee heb ik zeker nog niet losgelaten.
Ik ben echter wel benieuwd hoe je het in de zichtbare gedeeltes gaat doen.

Op dezelfde manier of heb je hier een andere oplossing voor?

Henk

Hoi Henk,

In het zichtbare gedeelte ga ik dit niet gebruiken, dus een oplossing heb ik hier niet voor bedacht.
Op het maaiveld kun je makkelijker zien waar de blokken zich bevinden, dan is in het schaduwstation wel anders.

Maar als er een leuk/goed idee is kan ik het in overweging nemen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Hoi Peter,

Ik heb ook mijn draden allemaal gelabeld. Dit is inderdaad als er storingen zijn, gemakkelijker de boosdoener eruit te halen in de kabelboom die ik inmiddels onder de baan heb liggen... >:-D
Het ziet er super uit, lekker overzichtelijk. Gaat het weer met je rug?

Groeten Ronald  :)
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
 @citaat

Hoi Ronald,

Met mijn rug ging het weer redelijk tot een uur of twee gelden, ik verdraaide me en het knalde zo mijn rug weer in  :-(

Goed labelen en in de pc bijhouden hoe iets is aangesloten is erg belangrijk, ik zal niet alles labelen omdat sommige dingen voorzich spreken.

Laten we zeggen wie schrijft die blijft  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Peter,

zelf last van een versleten onderrug en "schiet"  het te regelmatig er weer in.
Toch heb ik baat bij fysio en rugspieroefeningen,
immers een ruggengraat valt zonder spieren gewoon om en zeker als je ouder wordt, worden de rugspieren steeds zwaarder belast.
Deze trainen en sterker maken is een deel van de oplossing.
   
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
 @citaat

Hoi Ruud,

Ik weet er alles van, op zich kan mijn rug veel belasting hebben maar eens in de zoveel tijd is het even raak.
Ook ik heb een zwakke rug ( ooit gebroken gehad na een vliegles  :? ).
Het gaat alweer wat beter met mijn rug en morgen gewoon aan de slag  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Al een tijdje niet gereageerd vanwege druk-druk  O:-D

Ziet er zeer fraai uit peter, ben alleen benieuwd of je al het werk van de printjes/plakkers nog ziet als de volgende laag er bovenop komt?

Blijf dit volgen, ook omdat het opbouwen van mijn nieuwe baan nog wel even op zich laat wachten, is dit een leuke afleiding  :P
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Citaat van: Barry1972 op donderdag 30 maart 2017, 23:56:15
Al een tijdje niet gereageerd vanwege druk-druk  O:-D

idem

Citaat van: degeluidsman op dinsdag 28 maart 2017, 20:12:03
Maar als er een leuk/goed idee is kan ik het in overweging nemen  :)

Peter,

Kun je niet iets met een bord langs de rails of zo?
Zoals hectometerpaaltjes langs de snelweg?
De borden zou je dan zo moeten plaatsen dat de machinist en jij het kunnen zien.

Even op goegel gekeken en het volgende gevonden.

Henk
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Grappig overgangs bordje voor spanning ga je ook zoiets doen met een grens als België - nederland of Nederland - Duitsland.

Jurgen
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van een geluidsman- blok indeling labelen.
Jurgen,

Het zijn wat voorbeelden voor een eigen ontwerp.
Inspiratie zal ik maar zeggen.

Henk