Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 8 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Hallo allemaal,

Net terug uit Rijswijk, helaas met spierpijn snotteren en degelijke de griep is duidelijk nog niet verslagen.
Net weer paracetamol ingenomen en nu eerst op de bank liggen, ik ben helemaal op totaal geen energie.

Ik probeer straks even te reageren als ik wat opgeknapt ben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Mooi begin Peter  :thumbup: :thumbup:
Ook handig dat je lagen strak tegen de muur liggen; kunnen er tenminste ook geen treinen aan de achterkant naar beneden donderen ;-)
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Sterkte Peter.
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Dat is toch een hardnekkig treinenvirus.
Of misschien toch iets te vroeg gejuicht.
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Dat ziet er uit als een mooi begin van een mooie baan. Veel plezier met bouwen!  :D
Inmiddels ook een beetje van het virus af gekomen?  ;)
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Hallo allemaal,

De afgelopen tijd is het erg stil geweest, afgelopen zondag was ik nog op de beurs in Rijswijk en kreeg de griep weer volledig terug  8o
De afgelopen week heb ik wel gewerkt maar als ik uit mijn werk kom was de energie echt nul en viel ik als een blok in slaap op de bank.

Deze morgen zelfs uitgeslapen tot 08:30 uur, dat is al jaren niet meer gebeurd maar om 10:00 uur ging mijn lampje alweer uit.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zoveel tijd kwijt was met het herstellen.

Dit weekend heb ik me voorgenomen nog helemaal niets op zolder te doen, ik heb er ook geen zin in en dat wil wat zeggen.

Ik had beloofd om nog op jullie reacties te reageren, wel het is wat later geworden waarvoor excuus ik kon de energie echt niet opbrengen om te reageren.
Ik las zo af en toe even mee of plaatste een korte reactie.

Zo daar gaan we dan  :)


Citaat van: DB BR85 op zaterdag 21 januari 2017, 19:14:39
Hoi Peter,

Dat wordt een flink schaduwstation. Ziet er netjes uit. Blijf dit volgen!! :thumbup:

Gr. Dirk

Hoi Dirk,

Dank voor je complimenten, ja dit wordt een flink schaduwstation  :)


Citaat van: peterke33 op zaterdag 21 januari 2017, 20:52:36
Hoi Peter

Zo daar is al hard gewerkt vandaag, dat gaat wat worden die schaduwstations.  :thumbup:
Ben erg benieuwd wat je gaat gebruiken tussen je lagen hout, of draadstangen  :)  :help: :help:

Hoi Peter,

Tussen de verdiepingen ga ik met hout werken en in de spiralen zullen het draadeinden worden.


Citaat van: zendesigner op zaterdag 21 januari 2017, 20:58:16
Hoy Peter,

Mooi mooi een hele verse start nu ;-)

Ik heb 30cm tussen mijn schaduw station en de bovenplaat. Het grootste nadeel is voor mij dat ik er met mijn dikke buik moeilijk bij kan om de sporen te poetsen, of om een trin een duwtje te geven
Gelukkig heb ik een smalle zoon die me dan kan helpen  :D

We kijken er naar uit naar de volgende foto's

Bart

Hoi Bart,

Met die 20 cm. hoop ik het toch overal redelijk bij te kunnen komen, natuurlijk is een hogere afstand altijd beter maar dan kwam ik met mijn maaiveld niet uit.


Citaat van: Wilco69 op zaterdag 21 januari 2017, 21:03:13
Citaat van: zendesigner op zaterdag 21 januari 2017, 20:58:16
of om een trein een duwtje te geven
Bart
Daar gebruik ik een selfie stick voor :D

Hoi Wilco,

Dat is ook een mogelijkheid, ik zie ook wel eens zo,n handknijper van de action hiervoor gebruiken  >:-D


Citaat van: rscosworth op zaterdag 21 januari 2017, 21:13:23
Voelt goed he.. zo helemaal opnieuw beginnen :)

Hoi Richard,

Ja dat is heerlijk, ik hoop snel weer de energie terug te krijgen om weer wat te doen.
Op dit moment heb ik er helemaal geen zin in  8o


Citaat van: pjotterke op zaterdag 21 januari 2017, 22:06:23
Citaat van: pjotterke op zaterdag 21 januari 2017, 17:49:29
Peter, dat balkje dat bijna op de grond zit, wordt dat ook een niveau?  Je zult overal al over hebben nagedacht, maar ik ben toch wel benieuwd hoe dat dan zit met de bereikbaarheid. Een reikwijdte van 80 cm is toch wel het maximum en dan ook nog op de grond met "maar" 20 cm. spelling.

En heb je al een (compleet) banenplan vastliggen? (of heb je dat al ergens in de 300+ pagina's gegeven, vergeef me dat ik ze niet allemaal heb gelezen.....

Dit wordt een interessant draadje, voor zover het dat al niet was.  :D

Peter

Hoi Peter,

Ja op de onderste balk komt de vierde verdieping van het schaduwstation, de maximale diepte tot aan de muur is zo,n 55 cm.
Als ik er straks niet meer bij kom vraag ik een van mijn kinderen om eventueel ontspoorde treinen er tussenuit te halen  :D

Ja er staat een baanplan online, echter na de plaatsing kwam er door een aantal ex forumleden lullige opmerkingen dat we besloten hebben om het baanplan voorlopig niet meer te laten zien.
Op de achtergrond wordt er hard gewerkt om het maaiveld passend te krijgen.

------------------------

Kinderhandjes  :D dat zijn ook niet van die grote "kolenschoppen" die wij mannen vaak hebben, wellicht kun je dan ipv 20cm ook wel 10cm als hoogte aanhouden, kun je nog meer schaduwstations maken, vinden wij niet erg om te zien hoor....  :P

Lullige opmerkingen over een baanplan, na ja zeg waarom zou je dat nu doen, jaloers op zo'n grote ruimte? Heb in één van je verhalen wel gelezen over 5 niveaus van schaduwstations en ik meen 25 treinen per schaduwstation. Ergens ook een wintrack plaatje daarvan gezien, dat vond ik al indrukwekkend jammer dat we de rest van het plan dan niet (meer) kunnen zien.....

25 per schaduwstation, die aantal haal ik (net)  :P niet , in totaliteit wel maar niet in rijdend materiaal....

Over een (paar?, ik ken je planning niet) jaar met een videotrein rondrijden krijgen we een idee van hoe het allemaal loopt.

Ga vooral door, dit en je vorige baan zijn denk ik inspirerend voor velen van ons.  :thumbup: :thumbup:

Peter


Hoi Peter,

Ik heb een jonge vrouw die mij daar ook bij kan helpen  :D

Ik hou de afstand van 20 cm. maar aan, dan heb ik straks voldoende opstelsporen ( als het goed is ).

In het originele ontwerp zaten inderdaad 5 verdiepingen, met op iedere verdieping 25  treinen.
Nu zijn het 4 verdiepingen met op iedere verdieping een extra spoor, op de onderste twee verdiepingen zal het langste spoor opgedeeld worden in 8 blokken zodat daar de kleinen treinen kunnen staan.
Het geheel zal uit 102 blokken bestaan.


Citaat van: Trainhenk op zaterdag 21 januari 2017, 22:41:12
Dag Peter,

Citaat van: degeluidsman op zaterdag 21 januari 2017, 18:35:14
Ja er staat een baanplan online, echter na de plaatsing kwam er door een aantal ex forumleden lullige opmerkingen dat we besloten hebben om het baanplan voorlopig niet meer te laten zien.
Op de achtergrond wordt er hard gewerkt om het maaiveld passend te krijgen.

Gewoon negeren en anders de forumleden op de zwarte lijst plaatsen.
Je zit op een forum om je ervaringen te delen en hulp te krijgen.

Zo, dat wilde ik even kwijt.

Nu de foto's; indrukwekkende start!
Ik heb ongeveer 25 cm ruimte tussen mijn schaduwstations (3 op dezelfde hoogte) en vindt dat wel erg prettig.
Voor het "aanduwen" van een stil gevallen lok gebruik wat op dat moment geschikt en binnen handbereik ligt. Houten lat, stalen rei of grijpertje.

Henk

Hoi Henk,

Tja dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan, er komt vast weer een ontwerp in beeld als de tijd daar rijp voor is.
Een grijpertje is het woord wat ik in een van de vorige berichten zocht  :D


Citaat van: AlbertJan op zondag 22 januari 2017, 07:03:43
Ha die Peter.
Prachtig dat er nu ook al een begin is gemaakt met het eerste "houtwerk"! :thumbup:
Ziet er al gelijk mooi strak uit en dit belooft heel wat voor de komende bouw.
Ik had je baanplan al eens gezien maar dat kun je zo weer plaatsen, ik kan mij "lullige opmerkingen" hierover nauwelijks voorstellen want het zag er goed en doordacht uit.
Maar ja, daarom zijn het ook EX leden, die hebben wel wat vaker opmerkingen waar (gelukkig) het grootste gedeelte van ons forum het niet mee eens is! O:-D
Velen zullen jouw bouw als voorbeeld en inspiratie bron gaan gebruiken (jaja, de druk is groot! :P) en verder genieten wij hier met zijn allen van.

Peter, veel plezier en succes met de verdere bouw, het begin ziet er al prachtig uit.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Ja het begin is er, nu de rest nog  :)
Jij voert de druk lekker op, maar ik ga uitdagingen niet uit de weg en stort me volledig op de uitdaging.
Ik hoop snel weer wat te kunnen laten zien.


Citaat van: Piwie op zondag 22 januari 2017, 08:52:41
Hallo Peter,

Zoals we intussen van jou gewend zijn is het begin prachtig en ook goed doordacht.
De 20CM tussen de lagen zal wel iets kleiner worden want er komen natuurlijk nog de platen waar de rails op liggen bij, dit lijkt mij wel de minimale afstand die je moet hebben om ooit nog bij de treinen achterin te komen.

Ik zag dat je zelf wel gehoorbescherming gebruikte :thumbup:, kon je tenminste niet het eventueel geklaag van je blok horen :D.

Succes verder.

Gr.
Piwie.

Hoi Piwie,

De 20 cm. afstand blijft staan, die wordt gemeten van bovenkant balk tot bovenkant balk.
De netto afstand zal iets van zo,n 18 cm. bedragen.
Als geluidsman is gehoorbescherming een must, ik boor nooit zonder  :)


Citaat van: Tomm op zondag 22 januari 2017, 10:19:13
Hi Peter,

Ziet er allemaal goed uit. Al plannen om eerst iets van verduistering voor de ramen te plaatsen? Nu kan je er nog bij...

Groet,

Tom

Hoi Tom,

De verduistering zit er al, aan de buitenkant zitten rolluiken die de zolder volledig kunnen verduisteren.


Citaat van: Janvis op zondag 22 januari 2017, 10:34:32
Het eerste begin is er, en hoewel het nog maar een paar latten aan de muur zijn geeft het een heerlijk gevoel omdat het wel het begin is van iets groots en wat denk ik heel erg mooi gaat worden. Ik blijf het nauwlettend in de gaten houden  :D

Hoi Jan,

Ja het begin is er en ik ga mijn best doen om er iets moois van te maken, het zal wel een paar jaar duren maar dan heb ik waarschijnlijk ook wat  :)


Citaat van: Tony op zondag 22 januari 2017, 10:49:30

Dacht even, dat je een lambrisering ging maken, Peter  :D

Maarre, succes met het verdere timmerwerk  :thumbup:

Grtz Tony

Hey Tony,

Lambrisering  8o :? :D nee hoor daar ben ik niet zo van.


Citaat van: Dirk-Jan op zondag 22 januari 2017, 11:01:49
:) Dat ziet er allemaal erg strak uit, een mooi begin is een goed begin en dat is het halve werk. O:-D
En dan willen we vanmiddag foto's en aanwinsten zien van Rijswijk. :D

Dirk-Jan


Hoi Dirk-Jan,

In Rijswijk heb ik twee ketelwagons gekocht, ze liggen nog steeds in de huiskamer omdat ik geen puf heb om naar zolder te laten laat staan te fotograferen.
Ik denk dat het Nederlandse wagons zijn maar heb me er nog niet verder in verdiept.
Wie weet van de week een fotootje ?


Citaat van: marklintim op zondag 22 januari 2017, 12:17:36
tis wel een klein schaduw station hoor, maarja, de je moet er natuurlijk wel de ruimte voor hebben >:-D >:-D
kneiters man, dat noem je maar het schaduwstation. ik noem het toch maar schaduw land, al die lagen bij elkaar is zowat heel nederland in 1:87 :D :D
succes met de bouw peter :thumbup: :thumbup:

Hoi Tim,

Schaduwland is ook een mooie benaming  :D
ja de ruimte is beperkt anders.........................


Citaat van: basjuh1981 op zondag 22 januari 2017, 13:34:03
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 21 januari 2017, 18:35:14
Ja er staat een baanplan online, echter na de plaatsing kwam er door een aantal ex forumleden lullige opmerkingen dat we besloten hebben om het baanplan voorlopig niet meer te laten zien.
Jammer om te lezen. Gefundeerde kritiek is altijd goed. Daar kun je van leren en wordt je beter van. Als ik mijn topic wel eens doorlees zie ik ook van die opmerkingen staan waar je niks aan hebt.

Hoi Bas,

Tja dat gebeurt nu eenmaal, maar laten we het laten rusten want het geeft foute energie en daar heb je niets aan.


Citaat van: de iris op zondag 22 januari 2017, 13:51:02
Hey Peter,

Dat ziet er goed en strak uit man  :thumbup:, het wordt wel een heel groot schaduwstation, alleen de tussen ruimte (20cm) vind ik aan de krappe kant zeker als er 5 of 6 sporen liggen die allemaal vol staan.

En je zult zien, altijd gebeurt er op het achterste spoor wat, waar je juist het minst goed bij kunt.

Denk nog even na voor je verder gaat, het zou jammer zijn als je later er achter komt "had ik maar iets meer ruimte gehad". :(

Veel succes met de verdere bouw van je baan, uiteraard blijf ik je volgen. :)

Hoi Herman,

Ik heb jaren de gelegenheid gehad om na te denken wat ik precies wil, natuurlijk is het vervelend als de achterste trein ontspoort of stil staat dat zul je altijd zien.
Toch denk ik dat dit ontwerp redelijk doordacht en onderbouwd is, de tijd zal het leren.


Citaat van: Treinofiel op zondag 22 januari 2017, 16:42:52
Mooi begin Peter  :thumbup: :thumbup:
Ook handig dat je lagen strak tegen de muur liggen; kunnen er tenminste ook geen treinen aan de achterkant naar beneden donderen ;-)

Hoi Rolf,

Dat de treinen niet kunnen vallen aan de achterkant is erg fijn, dat is wel het laatste wat je wilt.
of ik in de spiralen iets ga doen met een soort vangrail weet ik nog niet.


Citaat van: iTom op zondag 22 januari 2017, 17:42:56
Dat is toch een hardnekkig treinenvirus.
Of misschien toch iets te vroeg gejuicht.

Hoi Tom,

Deze griep is er een uit de zwaarste categorie, ik ben gewoon te snel weer aan het werk gegaan.


Citaat van: WouterMarklin op zaterdag 28 januari 2017, 00:15:40
Dat ziet er uit als een mooi begin van een mooie baan. Veel plezier met bouwen!  :D
Inmiddels ook een beetje van het virus af gekomen?  ;)

Hoi Wouter,

Dank je wel, het virus zit er nog steeds in en ik heb me daar maar bij neer te leggen.
Dit weekend veel rusten en dus weinig doen.
Dat schijnt de enige remedie te zijn.


Allemaal een fijn weekend.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Beterschap!

Gr Niek
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Nu maar goed herstellen dan kan je daarna weer flink aan de slag.
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
slaap is dan goed voor je lichaam (en voor sommige ook voor de geest  8)) ...kan het goed herstellen
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Veel beterschap Peter.
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Peter, het heeft nu lang genoeg geduurd. wij willen progressie en foto's zien. Klaar nu met de smoesjes.... (Gekheid natuurlijk, ziek maar goed uit!)
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Peter,

Neem lekker de tijd om uit te zieken want tegenwoordig blijft de griep lang hangen in je lichaam vooral als je wat ouder wordt.
Beterschap toegewenst. :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
-Peter:
Denk maar eerst aan je gezondheid, en de treintjes gaan niet lopen hoor,  >:-D
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Hi Peter,

Je was goed begonnen. Helaas nu even wat ziekjes.
Goed uitzieken en daarna weer lekker rustig aan verder!

Beterschap,

groet Wim
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Ha die Peter.
Vervelend dat je nu weer geveld bent door de griep.
Het beste is toch eerst goed uit te zieken want ik zie en hoor vele mensen waar het niet over wil gaan of waar het voor een tweede keer terugkomt! 8o

Dus toch maar even rustig aan, het spoor loopt niet weg en misschien kun je ondertussen nog wat overdenken!? O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Hallo allemaal,

Bedankt voor de goede wensen, erg fijn om te lezen  :thumbup: :thumbup:

Hopenlijk heb ik nu het ergste achter de rug, en krijg ik meer energie in mijn lijf.
Ik snotter nog als een gek dat zou ook de vermoeidheid kunnen verklaren, al ben ik geen docter natuurlijk.

De baan loopt zeker niet weg, en het hoeft volgende week niet klaar te zijn.
Sterker nog ik heb helemaal geen planning, want hoe zou je kunnen weten hoeveel werk er in zo,n baan gaat zitten.
Ik verwacht dat het schaduwstation dit jaar wel staat maar dat is wel een gok.
Bouwen gebeurd vooral in het weekend en dan wil het nog wel eens gebeuren dat er een of twee verjaardagen zijn.

Kortom we zien het wel, ik denk dat de banen bij mijn buurmannen eerder rijden.
Dan kan ik daar zo af en toe een dosis rijdende treinen opnemen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De constructie, het begin.
Hallo Pet,

Goed dat je je weer ietsje beter voelt. Het is toch maar een hardnekkig virus wat rond zwerft.

En planning is wel leuk, maar om je eraan te houden ? :D
Zelf heb ik dat ook het idee is dat ik dan ongeveer klaar is.
Maar heb geen maand of dag.

Beterschap met het laatste restje.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
Hallo allemaal,

Ik heb net mijn aanwinst van de beurs in Rijswijk even snel op de foto gezet.
Het betreft de Roco 67607 ketelwagon, hiervan heb ik er twee gekocht maar even een op de foto gezet.





Het blijkt dat deze wagon in Nederland rondrijd, de volgende informatie vond ik op de Roco site.

Railway company: Diverse einstell. Bahnverw.
Epoch: IV - V
Gauge: H0
Elect. system: DC
EAN: 9005033676070
Details
Pressurized gas tank wagon ?VTG? that operates for the Dutch Railways. Epoch IV-V.

Model with coupler pocket according to NEM 362 standards and close coupling mechanism.

Specifications:
General data
Coupling       NEM shaft 362 with KK-kinematics
AC Wheel set Article number       40196
Measurements
Length over buffer       183 mm

Weer een leuke uitbreiding van mijn ketelwagons waar ik toch wel een zwak voor heb  :D


@citaat

Hoi Erwin,

Klopt hoor een planning is leuk maar..........................  :)
zit nu even op zolder en begin weer wat zin te krijgen om verder te bouwen, maar hier even zitten en mijn gedachten de vrije loop te laten is ook fijn.

Ik denk dat is zo eerst eens een stukje ga lopen, even lekker de buitenlucht in is ook goed voor mijn lijf.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
Peter,

Mooie aanwinsten heb je meegenomen uit Rijswijk. :thumbup:
Zal een prachtige gezicht zijn op je nieuwe baan al die ketelwagons achter elkaar. :)
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
-Peter:
Weer een mooie aanvulling op je ketelwagenbestand,  :thumbup: maar ze staan toch beiden op de foto,  >:-D
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
Hoi Peter,

Fraaie ketelwagens. B)

Gr.
René
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
Hallo allemaal,

Citaat van: h0_miessie op zondag 29 januari 2017, 13:46:38
Peter,

Mooie aanwinsten heb je meegenomen uit Rijswijk. :thumbup:
Zal een prachtige gezicht zijn op je nieuwe baan al die ketelwagons achter elkaar. :)

Hoi Michel,

Dat denk ik ook, ik weet niet wat mij precies zo enthousiast maakt over ketelwagons dit heb ik overigens ook met Hupac.


Citaat van: Jørg op zondag 29 januari 2017, 15:22:43
-Peter:
Weer een mooie aanvulling op je ketelwagenbestand,  :thumbup: maar ze staan toch beiden op de foto,  >:-D

Hoi Jorg,

Ja ze staan er alle twee op  >:-D
volgens mij heb ik ze nog nooit in het echt gezien, maar ik vond ze wel een leuke Nederlandse uitstraling hebben.

Citaat van: Lokkie op zondag 29 januari 2017, 19:09:31
Hoi Peter,

Fraaie ketelwagens. B)

Gr.
René

Dank je wel René  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
Keurig ketelwagentje Peter!
Ook nog wat verder terug gelezen, en je begin met de baan zal een mooie basis geven voor de rest. Ergens ben ik wel jaloers op je ruimte. Ooit, in een volgend huis, gaat er echt een treinenruimte komen!
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
Wat een schitterende ketelwagen heb je aangeschaft Peter, ga je daar een hele sleep van bij elkaar sparen?
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Even tussendoor Roco 67607.
Hallo allemaal,

Citaat van: PaT op maandag 30 januari 2017, 11:16:28
Keurig ketelwagentje Peter!
Ook nog wat verder terug gelezen, en je begin met de baan zal een mooie basis geven voor de rest. Ergens ben ik wel jaloers op je ruimte. Ooit, in een volgend huis, gaat er echt een treinenruimte komen!

Hoi Patrick,

Ik heb ook jaren moeten wachten op een mooie ruimte, nu ik eindelijk begonnen ben heeft de griep maar met nam de nawerking hiervan roet in het eten gegooid.
De bouw ligt voorlopig even stil totdat mijn lijf weer energie heeft.


Citaat van: Janvis op maandag 30 januari 2017, 11:17:58
Wat een schitterende ketelwagen heb je aangeschaft Peter, ga je daar een hele sleep van bij elkaar sparen?

Hoi Jan,

Nee ik hou het bij deze twee, misschien nog een er bij als ik hem op een beurs tegen kom maar een lange sleep van dezelfde wagons zal er niet zo snel komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-
Hallo allemaal,

De afgelopen tijd is het erg rustig geweest met de hobby, mijn gezondheid gooide roet in het eten.
Het lijkt erop dat het griep virus langzaam mijn lijf uit gaat en ik krijg steeds wat meer energie.

Dit weekend wil ik weer wat aan de baan gaan doen, ik wil zaterdag morgen een start maken en dan zie ik wel of ik het allemaal vol hou.

Vanavond nog even control alt delite op de bank  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Hallo allemaal,

Vandaag een start gemaakt met het monteren van de eerste platen hout op de constructie.
Ik gebruik 12 mm. MDF.







In de hoek is het een beetje passen en meten, er komt ook nog een puntstuk aan vast.





De andere kant van de kamer.





Voordat de eerste platen vastgeschroeft worden plaatst ik eerst hoekbeugels waar de dragers op gemonteerd worden.







Dat was het voor vandaag, ik hoop morgen weer verder te kunnen bouwen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
-Peter:
Ziet er allemaal zeer goed uit,  :thumbup:
Kan je bij het onderste niveau gemakkelijk bij om bedrading te trekken?
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Gaaf om te zien. Gebruik je voorbeschilderde MDF? Die platen zijn duurder. Wat is het voordeel daarvan?
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Peter Degeluidsman,

Zo dat word iets degelijks zo te zien, en beter nu iets goed maken dan kan je er jaren en jaren tegen.
12MM MDF plaat is degelijk, ik heb dit keer gebruik gemaakt van 12MM Multiplex.
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Ziet er netjes uit Peter. Inderdaad zoals al gevraagd, hoe ga je onder dit niveau draden trekken? Of komt de bedrading gewoon naast de rails te liggen?

O ja en hoe houdt je het stof onder de plaat vandaan? Zit maar een paar cm ruimte tussen vloer en plaat.

Groet,

Ronald
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Peter,

Mooie vorderingen. :thumbup:
Netjes een laser erbij zodat alles mooi en waterpas staat mijn complimenten voor je doordachte werken. :)
Ik kom het vanavond wel even bekijken voordat ik aan het gebak ga beginnen bij je. :P
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
ja die laser is een echt vakmansgereedschap :)
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Hallo allemaal,

Citaat van: Jørg op zaterdag 04 februari 2017, 14:46:20
-Peter:
Ziet er allemaal zeer goed uit,  :thumbup:
Kan je bij het onderste niveau gemakkelijk bij om bedrading te trekken?

Hoi Jorg,

Ja hoor dat is geen probleem, hier is veel ruimte voor bekabeling.
De baanspanning en terug meld draden komen in een later stadium aan de bovenkant van de plaat te zitten.


Citaat van: Jongslog op zaterdag 04 februari 2017, 14:50:50
Gaaf om te zien. Gebruik je voorbeschilderde MDF? Die platen zijn duurder. Wat is het voordeel daarvan?

Hoi Henk,

Deze platen had mijn houtleverancier standaard staan, ik dacht dat ik voor een plaat iets van 25 euro betaalde.
Een voordeel zit er voor mij niet in, later komt een nog een laag met isolatie op dus zie je er niets meer van.


Citaat van: peterke33 op zaterdag 04 februari 2017, 15:17:10
Peter Degeluidsman,

Zo dat word iets degelijks zo te zien, en beter nu iets goed maken dan kan je er jaren en jaren tegen.
12MM MDF plaat is degelijk, ik heb dit keer gebruik gemaakt van 12MM Multiplex.

Hoi Peter,

In overleg met de houthandel heb ik voor MDF gekozen, het is de bedoeling dat er straks aan de voorzijde en aan de onderkant nog een balkje komt voor de stevigheid en voor het wegwerken van kabels.


Citaat van: M.user op zaterdag 04 februari 2017, 16:16:26
Ziet er netjes uit Peter. Inderdaad zoals al gevraagd, hoe ga je onder dit niveau draden trekken? Of komt de bedrading gewoon naast de rails te liggen?

O ja en hoe houdt je het stof onder de plaat vandaan? Zit maar een paar cm ruimte tussen vloer en plaat.

Groet,

Ronald

Hoi Ronald,

De bedrading komt aan de bovenkant van de plaat te zitten, aan de onderkant komen ook wat kabels te lopen zoals bv de aanvoer van de baanspanning.

Schoonmaken  8o het is maar een paar centimeter maar met zo,n slangetje moet het toch lukken om tijdens de grote voorjaarsschoonmaak het meeste stof weg te halen.


Citaat van: h0_miessie op zaterdag 04 februari 2017, 16:24:45
Peter,

Mooie vorderingen. :thumbup:
Netjes een laser erbij zodat alles mooi en waterpas staat mijn complimenten voor je doordachte werken. :)
Ik kom het vanavond wel even bekijken voordat ik aan het gebak ga beginnen bij je. :P

Hoi Michel,

Ja goed gereedschap..........................
Toch heb ik al een foutje ontdekt maar in gedachten hier ook een oplossing voor gevonden, dit komt in een later stadium wel aan bod.
Het gebak staat overigens klaar  :D


Citaat van: RuudH0 op zaterdag 04 februari 2017, 16:25:42
ja die laser is een echt vakmansgereedschap :)

Hoi Ruud,

In mijn werk gebruik ik bijna dagelijks, meten is tenslotte weten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Peter

Als er inderdaad her en der nog een balkje komt, dan gaat dat zeker zeer stevig worden.
Het ligt me echt niet om een baan met pc of CS2 te laten rijden, gaat echt nooit goed komen maar
kijk wel vol bewondering naar je baan hoor.
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
 @citaat

Ik maak het geheel zo stevig dat je er behoorlijk op kunt klimmen Peter.

De baan die ik ga maken is eigenlijk niet zonder pc te besturen, door de grote veel te onoverzichtelijk.
Maar ik ben een Koploper fan dus dat zal best goed gaan komen, natuurlijk komen er straks onvoorziene problemen boven water maar daar vind ik dan wel weer een oplossing voor  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Hoi Peter.
Geweldig om te zien dat nu ook al de eerste platen hout worden gemonteerd.
Ziet er goed doordacht en degelijk uit, hopelijk blijft het tempo er goed inzitten want door de grootte van de baan zal dit héél wat extra uurtjes opslokken (of dagen, maanden en jaren! O:-D)

Maar de updates zullen wij goed volgen en als het tempo omlaag gaat dan...................  O:-D

Veel plezier en succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Hallo Peter,

Zoals we van jou gewend zijn ziet het begin er al weer goed uit, goed gereedschap is het halve werk.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
CiteerDe bedrading komt aan de bovenkant van de plaat te zitten, aan de onderkant komen ook wat kabels te lopen zoals bv de aanvoer van de baanspanning.

Schoonmaken  8o het is maar een paar centimeter maar met zo,n slangetje moet het toch lukken om tijdens de grote voorjaarsschoonmaak het meeste stof weg te halen.

je kan de ruimte tussen de plaat en vloer toch dichtmaken met een losse plank of een heel kort gordijntje , zodat je de stof buiten houdt?
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
 @citaat
Erik

Dat is ook een mooie oplossing die je daar aangeeft,  :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Hallo allemaal,

Citaat van: AlbertJan op zondag 05 februari 2017, 08:05:40
Hoi Peter.
Geweldig om te zien dat nu ook al de eerste platen hout worden gemonteerd.
Ziet er goed doordacht en degelijk uit, hopelijk blijft het tempo er goed inzitten want door de grootte van de baan zal dit héél wat extra uurtjes opslokken (of dagen, maanden en jaren! O:-D)

Maar de updates zullen wij goed volgen en als het tempo omlaag gaat dan...................  O:-D

Veel plezier en succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Ik zal proberen een redelijk tempo aan te houden, maar het blijft gelukkig wel hobby en geen ( aangenomen ) werk  :)
Ben vandaag alweer verder gegaan hoor dus er komt...........................


Citaat van: Piwie op zondag 05 februari 2017, 08:50:13
Hallo Peter,

Zoals we van jou gewend zijn ziet het begin er al weer goed uit, goed gereedschap is het halve werk.

Gr.
Piwie.

Dank je wel Piwie,

Dank voor je complimenten  :) tja goed gereedschap is erg belangrijk, ik heb de laatste tijd het nodige gekocht om lekker te kunnen werken.


Citaat van: RuudH0 op zondag 05 februari 2017, 10:33:57
CiteerDe bedrading komt aan de bovenkant van de plaat te zitten, aan de onderkant komen ook wat kabels te lopen zoals bv de aanvoer van de baanspanning.

Schoonmaken  8o het is maar een paar centimeter maar met zo,n slangetje moet het toch lukken om tijdens de grote voorjaarsschoonmaak het meeste stof weg te halen.

je kan de ruimte tussen de plaat en vloer toch dichtmaken met een losse plank of een heel kort gordijntje , zodat je de stof buiten houdt?

Hoi Ruud,

Of een gordijntje stof tegen houd weet ik niet, maar het zal zo,n vaart toch niet lopen.
Misschien komt er wel een doek vanaf de bovenzijde van het schaduwstation tot op de grond wat makkelijk weg te halen is met bv klittenband.
Voordeel is dan behalve stof je ook de geluiden weer dempt, maar zover is het nog lang niet maar het idee vind ik niet verkeerd.


Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 05 februari 2017, 12:17:06
@citaat ... of opvullen met isolatieplaat ....

Groeten,

Erik.

Dat gaat hem niet worden Erik, ik wil juist de mogelijkheid hebben om kabels onder de baan door naar andere plaatsen te brengen.


Citaat van: peterke33 op zondag 05 februari 2017, 12:18:22
@citaat
Erik

Dat is ook een mooie oplossing die je daar aangeeft,  :thumbup: :thumbup:

Hoi Peter,

Ik gaf het net al aan, dat wordt het niet maar dat gordijntje met klittenband zou het zomaar eens kunnen worden.


Ik ga weer aan de slag mensen  :)
Misschien straks nog een actuele foto.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Ziet er goed uit Peter! Maar wat een werk weer he om alles voor al die schaduwstations in orde te maken. Succes, en hoop dat je snel weer iets aan de praat hebt om er mee te kunnen rijden...
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
 @citaat

Hoi Ernst en alle anderen,

Ja een hoop werk maar dat krijg je vanzelf als je een groot schaduwstation bouwt met twee spiralen.
Voordat er echt weer iets kan rond rijden moeten alle 4 de verdiepingen klaar zijn zodat de rails op het maaiveld uitkomt, dan de ene spiraal met de andere verbinden en dan kan de werking getest gaan worden.

Ik denk dat het nog zeker enkele maanden kan duren voordat ik zover ben.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Hallo allemaal,

Eindelijk weekend en dat betekend dat er weer op zolder geknutseld kan worden  :)
Ik ben eindelijk verlost van de griep dus kan ik er volgas tegenaan.

Moet nog wel even rustig aandoen omdat de rest nog ligt te slapen maar kan alvast passen en meten en vanaf zo,n 9 uur is het gedaan met de rust  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Peter,

Blij om te lezen dat de griep eindelijk weg is en dat je de energie weer terug hebt om verder aan de baan te gaan.  :thumbup:

Afgelopen zaterdag waren mijn vrouw en ik bij jouw/jullie op visite en hebben wij met bewondering naar je zolder gekeken mijn vrouw vond je verlichting schitterend en ik zelf was onder indruk van je vorderingen tot nu toe aan je toekomstige baan onze complimenten.

Succes dit (bouw) weekend en we zien de vorderingen hopelijk snel verschijnen. :)
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
-Peter:
Zit weer op het randje van mijn stoel om je bouwvorderingen te volgen.
En 9 uur is dat niet wat laat om te beginnen,  >:-D
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Hoi Peter,
Succes vandaag.

Albert.
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
-Peter,
Na 'ziekte' komt weer zonneschijn! :-) Dus energie even opladen vandaag en dan ga jij er maar morgen keihard tegenaan. Vandaag even bijkomen van allerlei 'omstandigheden'. Ik vind 9 uur ook wel aan de late kant. Maar ik begrijp dat jij geen ruzie wilt; breng jouw vrouw maar eens een heerlijk kopje thee op bed!  >:-D
Sterkte en vooral veel suk6 met de opbouw!  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Hallo allemaal,

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 11 februari 2017, 07:20:30
Peter,

Blij om te lezen dat de griep eindelijk weg is en dat je de energie weer terug hebt om verder aan de baan te gaan.  :thumbup:

Afgelopen zaterdag waren mijn vrouw en ik bij jouw/jullie op visite en hebben wij met bewondering naar je zolder gekeken mijn vrouw vond je verlichting schitterend en ik zelf was onder indruk van je vorderingen tot nu toe aan je toekomstige baan onze complimenten.

Succes dit (bouw) weekend en we zien de vorderingen hopelijk snel verschijnen. :)

Hoi Michel,

Karin heeft smaak wat verlichting betreft, volgens mij wilde ze dat jij ook zoiets gaat bouwen boven je baan  8o :D


Citaat van: Jørg op zaterdag 11 februari 2017, 08:02:33
-Peter:
Zit weer op het randje van mijn stoel om je bouwvorderingen te volgen.
En 9 uur is dat niet wat laat om te beginnen,  >:-D

Hoi Jorg,

Ja 9 uur is best laat als je weet dat ik normaal om 7 uur begin op mijn werk waar dan ook in Nederland.
Dus altijd vroeg op en meestal redelijk laat thuis, daarom komt er door de weeks weinig van de hobby.


Citaat van: AlbertG op zaterdag 11 februari 2017, 08:09:14
Hoi Peter,
Succes vandaag.

Albert.

Hoi Albert,

Ik ga mijn best doen, net al even wat kleine spullen bij de bouwmarkt gehaald dus ik kan lekker aan de gang.


Citaat van: GWS op zaterdag 11 februari 2017, 08:28:32
-Peter,
Na 'ziekte' komt weer zonneschijn! :-) Dus energie even opladen vandaag en dan ga jij er maar morgen keihard tegenaan. Vandaag even bijkomen van allerlei 'omstandigheden'. Ik vind 9 uur ook wel aan de late kant. Maar ik begrijp dat jij geen ruzie wilt; breng jouw vrouw maar eens een heerlijk kopje thee op bed!  >:-D
Sterkte en vooral veel suk6 met de opbouw!  :thumbup:

Hoi Gerard,

Vandaag energie opladen, nee hoor de accu zit vol dus lekker aan de gang op zolder het is toch geen weer voor in de tuin  >:-D
Mijn vrouw is ondertussen wakker maar mijn dochter slaapt nog lekker door, maar die slaapt meestal overal doorheen dus dat komt goed.

Ik ga er tegen aan, muziekje aan af en toe een bakkie koffie en knutselen maar.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Eerste platen hout worden op de constructie geplaatst
Lekker bezig Peter..... :thumbup:

Veel plezier vandaag.

Mvg: Alex