Hallo allemaal,
Citaat van: dennisreij op dinsdag 27 december 2016, 14:40:36
5 boosters, das de moeite.
Ik vind die 2 van mij met 4,5A al de moeite.
Gr Dennis
Hoi Dennis,
Het heeft ook allemaal te maken met de grote van de baan en het aantal verbruikers, ik ga voor bedrijfszekerheid en wil alle apparatuur niet op 100% laten draaien.
Citaat van: Janvis op dinsdag 27 december 2016, 14:54:39
Waarom in hemels naam zo veel vermogen ??? In de eerste plaats kost het ontiegelijk veel geld en in de tweede plaats heb je zo veel vermogen helemaal niet nodig. Als er een 20 á 25 treinen tegelijk rijden met verlichte rijtuigen en alles er op en aan (en dat lijkt me al heel erg veel) kom je nog niet eens aan de 10 ampère.
Hoi Jan,
Tja toen ik jou berichtje las dacht ik, niet omdat het moet maar omdat het kan
Maar zonder gekheid, in mijn baan komen 4 verdiepingen met opstelsporen en op iedere verdieping kunnen tussen de 24 en 28 treinen staan.
Per verdieping gebruik ik een booster, deze booster voed ook de twee klimspiralen ( tussen de verdiepingen in).
Dus in totaal 4 boosters om alle verdiepingen en de spiralen te voeden.
Voor het maaiveld heb ik een booster en de EcoS, dat brengt het totaal op 6 x 4 Ampère
Tja is dit nodig ??
Ik ben zelf werkzaam in de installatie techniek en als ik daar wel iets geleerd heb is het belangrijk om apparatuur niet volledig uit te persen.
Een apparaat dat op bv 50% van zijn vermogen draait houd het langer vol en wordt minder warm.
Dan over de kosten, ik heb de mazzel gehad dat ik al mijn boosters tweedehands heb kunnen kopen.
Dan blijft het nog een leuk bedrag maar dan heb ik dit gedeelte wel voor elkaar, ik zie hier op het forum treinen voorbij komen die ? 1000.00 kosten en die gaan als warme broodjes over de toonbank.
We hebben nu eenmaal een dure hobby en ook ik kan mijn centen maar eenmaal uitgeven en heb hier voor gekozen, ook omdat ik het belangrijk vind om de boosters uit te kunnen lezen in de ECoS.
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 27 december 2016, 17:23:24
Laat Jan maar praten hoor Peter.
Ik werk bij een energie bedrijf , en mot tenslotte ook mijn hobby kunnen bekostigen.....dus helemaal die boosters.
Enne het amperage is alleen zo hoog als alles word verbruikt......dus ga maar lekker door hoor Peter , mot tenslotte nog 3 jaar an de arbeid voor mijn pensioen.....
Heb vandaag je bussie zien staan in de etalage in Rotjeknor Peter , alleen iets te groot voor je baan , en iets aan de dure kant.
Maar mooi is ie zeker dat is dan weer wel zo.
Mvg: Alex
Hoi Alex,
Ik heb het ook speciaal voor jou gedaan
Ja dat busje is het, wat een geld voor een statischmodel maar het zal vast verkocht worden.
Citaat van: Veerman op dinsdag 27 december 2016, 18:28:46
Altijd genoeg power is altijd lekker! Ik heb er inmiiddels 10 en het zou zo maar meer kunnen worden.😄
Verder een powervol en goed begin in 2017.
Mvg Frank
Hoi Frank,
10 boosters
Nu weet ik dat jij een erg grote baan bouwt, en blijkbaar zit jij een beetje op dezelfde golflengte als ik
Citaat van: Janvis op dinsdag 27 december 2016, 18:44:16
Huh.. lekker zijn jullie... Toen ik een paar jaar geleden zelf een booster bouwde voor nog geen tientje en met voornamelijk onderdelen die ik nog had verklaarden sommigen me voor gek omdat ie WEL 10 Ampère kon leveren. Nu koopt iemand voor 1000 euro aan boosters die gezamenlijk tot 25 Ampère kunnen leveren en roept iedereen dat het zo mooi is. Of is het een kwestie van, zo lang het maar lekker duur is dat zal het wel goed en veilig wezen???
Is niet lullig naar jou toe bedoeld hoor Peter maar vind het van de rest een beetje vreemd
Hey Jan,
Dat zal je van mij niet gehoord hebben, headroom in een installatie vind ik erg belangrijk, als je die 10 A maar onderverdeeld is er niets aan de hand.
En lullig, nee hoor het is toch leuk om met elkaar van gedachten te wisselen.
Citaat van: robbie103 op dinsdag 27 december 2016, 19:00:44
Ik verbaas me ook regelmatig over het gemak waarmee hier honderden of duizenden euro's worden uitgegeven aan allerlei zaken waarvan ik denk dat je er niet meer modelspoor-plezier uithaalt...
Hoi Robby,
Modelspoor plezier zal ieder op zijn eigen manier invullen, als alles goed werkt kan ik daar echt van genieten.
Citaat van: Veerman op dinsdag 27 december 2016, 19:02:30
Je hebt waarschijnlijk gelijk wbt zoveel boosters kopen. Maar vergeet 1 dingetje niet. Niet iedereen is zo geweldig met electronica.
Hey Frank,
Elektronica is ook niet mijn ding, ik begrijp er wel iets maar maar dat mag geen naam hebben.
Waar ik wel verstand van heb is van bekabeling en berekeningen, dat ik nu te veel vermogen heb is een bewuste keuze ( zie eerdere reactie ).
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 27 december 2016, 19:41:37
Volg gewoon je ervaring , en volg je gevoel.
Kijk met hoeveel treinen je gemiddeld tegelijk wil rijden , en tja , ietsjes meer reserve overhouden is uiteraard nooit mis.
En mijn opmerking tegen Jan was uiteraard een geintje.....persoonlijk vind ik dat iedereen moet doen wat hij denkt goed is voor zijn baan.
En dat geld uiteraard ook voor Peter.....die heeft voldoende ervaring lijkt me.
Mvg: Alex
Hey Alex,
Dat is ook precies wat ik doe, ik volg me gevoel en dat heeft mij niet vaak in de steek gelaten.
Maar ik vind het fijn om er over te praten, daar wordt je nooit dommer van
Citaat van: Laurent op dinsdag 27 december 2016, 20:39:08
Citaat van: Janvis op dinsdag 27 december 2016, 18:44:16
Huh.. lekker zijn jullie... Toen ik een paar jaar geleden zelf een booster bouwde voor nog geen tientje en met voornamelijk onderdelen die ik nog had verklaarden sommigen me voor gek omdat ie WEL 10 Ampère kon leveren. Nu koopt iemand voor 1000 euro aan boosters die gezamenlijk tot 25 Ampère kunnen leveren en roept iedereen dat het zo mooi is. Of is het een kwestie van, zo lang het maar lekker duur is dat zal het wel goed en veilig wezen???
Is niet lullig naar jou toe bedoeld hoor Peter maar vind het van de rest een beetje vreemd
Mij heb je er ook niet over gehoord, maar ik zou persoonlijk liever 3 boosters van een ruime 3A gebruiken dan 1 booster van 10A. Heb je dan een keer kortsluiting door ontsporen, dan ga je meteen alles vastlassen. Märklin adviseert bij de nieuwe CS3(+) ook niet voor niets de 100 VA voeding (waarmee het CS 5A levert) alleen bij LGB en spoor 1.
Tsja, verder moet je, denk ik, niet alleen naar locs en rijtuigen kijken, maar ook naar andere verbruikers. Het is tegenwoordig weer in om wissels e.d. ook te voeden vanaf de baan en dat kunnen beste vreters zijn, zeker bij schakelen.
Groet,
Laurent
Hoi Laurent,
Een zware voeding kan natuurlijk wel, als je de boel maar onderverdeeld en afgezekerd is.
Mijn treinen zullen in het schaduwstation gewoon met het licht aan staan, waarom ?
Op die manier kan ik makkelijk zien of er spanning op dat gedeelte staat en / of de loc spanning krijgt mocht hij onverhoopt stil staan.
Mijn wissels worden niet gevoed vanuit de boosters, ik ga gebruik maken van de wisseldecoders van Rosoft en deze komen op een aparte voeding.
Citaat van: robbie103 op dinsdag 27 december 2016, 20:43:04
Citaat van: Laurent op dinsdag 27 december 2016, 20:39:08
Het is tegenwoordig weer in om wissels e.d. ook te voeden vanaf de baan en dat kunnen beste vreters zijn, zeker bij schakelen.
Groet,
Laurent
Daarom schakelen ze ook niet tegelijk...
Dat klopt, maar kijk eens voor de gein naar de piekstroom als er een wissel geschakeld wordt, als je dit buiten je baanspanning kunt houden is wel zo fijn.
Citaat van: Janvis op dinsdag 27 december 2016, 21:06:20
Citaat van: Laurent op dinsdag 27 december 2016, 20:39:08
Mij heb je er ook niet over gehoord, maar ik zou persoonlijk liever 3 boosters van een ruime 3A gebruiken dan 1 booster van 10A. Heb je dan een keer kortsluiting door ontsporen, dan ga je meteen alles vastlassen.
Groet,
Laurent
Daarom had ik ook een verdeling van meerdere zekeringen achter de booster Maar geloof me, ik heb een beetje verstand van, en ervaring met elektronica dus ik weet zo ongeveer wel een klein beetje waar ik over praat.
Citaat van: Laurent op dinsdag 27 december 2016, 21:22:47
Ah, join the club
Mag ik ook bij die club
Citaat van: iTom op dinsdag 27 december 2016, 22:40:24
Als je er maar niet van wakker ligt dan komt het wel goed en heeft Alex voorlopig weer werk.
Hoi Tom,
Ik heb heerlijk geslapen
Citaat van: Janvis op dinsdag 27 december 2016, 23:54:22
Ik maak me er niet meer druk om, is slecht voor m'n bloeddruk. Ik moet maar eens afleren om me altijd overal druk om te maken
Dat is zeker niet de bedoeling Jan, discussiëren is leuk zolang je elkaar maar met respect behandeld en gelukkig is dat het geval
Citaat van: rscosworth op woensdag 28 december 2016, 07:21:48
Hier 30 treinen op de baan in een flink schaduwstation.
In koploper ingesteld dat het licht en geluid uit gaat als de treinen stil staan, en ingesteld dat er max 6 treinen tegelijkertijd mogen rijden.
Wissels schakelen na elkaar en niet tegelijk.
En de hele baan word zonder problemen gevoed door 1 enkele ECoS met bijgeleverde voeding.
Hoi Richard,
Goed spel hé van Esu
geintje.
Dit kan natuurlijk als de optelsom van alle verbruikers maar niet boven de 4 Ampère uitkomt.
Kijk voor de gein eens wat jij verbruikt als de baan in vol bedrijf is.
Ik ga vandaag verder met de montage van de boosters, ben al een eind op weg en wil dit vandaag van mijn lijstje afstrepen.
Iedereen bedankt voor de reacties en meedenken
Mvg,
Peter Degeluidsman