Hallo allemaal,
Wim, Tom, Peter, Gerard, Tim, John, Tony, Michael, Arie, Cees, Wilco, Harald, Jeffrey, Michel, Alex, Staf, René, Jurgen en Timaxus bedankt voor jullie leuke en positieve reacties
Er waren een paar specifieke vragen.
Citaat van: ronaldk op zondag 23 oktober 2016, 15:57:44
Hoi,
Citaat van: degeluidsman op zondag 23 oktober 2016, 10:09:22
Ik vroeg mij af wat dat soort ( spoorweg ) overgangen waren die je een aantal keren ik het filmpje zag zijn.
Dat zijn flexibele stukken, je kan ze in / uitschuiven tot een bepaalde afstand. Volgens mij had onder andere Fleischmann die in het assortiment zitten.
Groeten Ronald.
Hoi Ronald,
Zo leer je weer eens wat, dit had ik echt nog nooit gezien laat staan dat ik wist dat het bestond.
Citaat van: KdeB op zondag 23 oktober 2016, 16:10:51
Hi Peter
Ziet er mooi uit, lekker makkelijk 3 schermen
maar zit je nu met je rug naar je baan?
Groet
Koos
Hoi Koos,
Dat klopt en het is een bewuste keuze, ik wilde geen schermen boven de baan hebben en dan was dit de enige mooie oplossing.
Maar ik vind het niet erg, de schermen gebruik ik alleen als er iets fout gaat of er iets veranderd moet worden in koploper.
Citaat van: Barry1972 op zondag 23 oktober 2016, 17:51:24
Schitterend peter, maar voor mij als dombo, wat doet die fraaie mlc dan precies
Ja en ik weet Google is your friend, maar soms is even snel iets op zijn boerenfluitjes uitgelegd gewoon handiger dan jezelf gelijk in alles verdiepen
Ziet er zeer strak uit zo
Hoi Barry,
Een MLC ( media link controller ) is een apparaat wat ik tijdens mijn werk regelmatig installeer.
Je kunt hier bv een beamer mee aan en uitzetten, het rolscherm laten zakken en het volume van het geluid regelen.
Het is dus een apparaat wat met een druk op de knop een volledige av installatie kan bedienen, maar hij kan veel meer dan dat.
Ik gebruik de relais uitgangen om bv licht te schakelen, straks alle boosters en ECoS te schakelen en de drie monitoren in een keer aan en uit te zetten.
Ook schakel ik de computer die in de cv ruimte staat aan en uit via dit paneel.
Op dit moment zijn het dus luxe aan en uit schakelaars
Deze MLC configureer ik via de laptop, als ik straks klaar ben met rijden hoef ik alleen de uit knop twee seconden ingedrukt te houden, dan gaat de pc, ECoS, boosters en na 10 seconden de monitors uit.
De verlichting ( RGBW strips ) zullen gaan branden ( alleen wit ) zodat ik de ruimte kan verlaten, eenmaal buiten schakel ik met een druk op de knop de verlichting weer uit.
Een heel verhaal maar ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb.
Citaat van: Quin10 op zondag 23 oktober 2016, 18:28:39
ziet er goed uit alleen ga je die ecos nog verplaatsen? het lijkt mij namelijk niet handig qua bewegingsruimte voor de muis.
groeten Quinten
Hoi Quinten,
Nee de ECoS blijft daar staan, ik ben voornamelijk rechts handig ( links handig geboren
) maar de ruimte lijkt misschien klein maar dat valt in de praktijk erg mee.
Citaat van: Barry1972 op woensdag 26 oktober 2016, 18:42:07
Geweldig baanplan, ik zou het zelf nog niet aandurven omdat ik te veel heb afgezien met een klein schaduwstation met slechts 6 sporen.
Maar peter geeft aan overal goed bij te kunnen, dat was in mijn baan een manko , slechts 10 cm hoog.
En de opstelsporen hadden onderling ook te weinig ruimte zijdelings. Gewoon wissel na wissel en dan afslaan zeg maar.
Regelmatig gehad dat de loc of het treinstel op net een klein vuil stukje stond en niet wilde vertrekken.
Dan maar weer met veel moeite een zetje kunnen geven, maar dan net een wagon raken op het opstel spoor ernaast zodat deze net naast de rails stond
Dan wil je een uurtje gaan rijden maar ben je 2 uur bezig je schaduwstation leeg te halen
Is misschien niet alleen vuil geweest, kan ook zijn dat dit gebeurde omdat ik gebruik maakte van massa detectie. Dat scheelt toch een staaf aan stroom.
Wat ook niet hielp was dat ik de rail in mijn schaduw station niet even lekker kon schoonmaken.
Ga dit dus zeker blijven volgen, hopelijk heb ik er iets aan bij mijn volgende ontwerp
Er zullen altijd plekken zijn waar je wat minder bij je baan kunt komen, maar ik probeer zoveel mogelijk overal aan te denken.
Dat je massa detectie gebruikt heeft eigenlijk niet zoveel te maken dat treinen soms stil staan, de laatste generatie bezetmelders hebben een diode truuk aan boord waardoor er toch wat massa op de geïsoleerde ( terugmeld ) spoorstaaf komt te staan.
Het is wel belangrijk om een goede ringleiding te gebruiken voor de baan spanning en om de 1 a 1,5 meter een aftakking naar de rails te maken.
Mvg,
Peter Degeluidsman