Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De baan van een geluidsman- diverse versies perronranden ( foto's ).

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

RoCoMaDu-26 en 4 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van afgelopen weekend.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van afgelopen weekend.
Citaat van: ernstcramer op maandag 03 januari 2011, 20:59:06
Citaat van: degeluidsman op maandag 03 januari 2011, 17:47:57
...
Doormiddel van een kabeltje wordt de ene spoorstaaf via de diode aan de andere gehangen en nu zou je een betere massa moeten hebben.
...
Tot nu toe heeft er geen trein stil gestaan in dit blok  :D :D
...
Peter / degeluidsman.

Ik heb op Wiki de diodetruc opgezocht: is het verstandig dit principe ook toe te passen voor K-rails? EN: wat ontbreekt in de WIKI zijn de foto's (daar wordt wel naar verwezen, maar zijn niet te zien... :?) Kan iemand mij helpen waar je een schema of foto kan vinden?

Hallo Ernst,

Dit zou ook bij K-rails moeten kunnen, het principe is het zelfde als bij C-rails.

Het is zo dat een diode een ringetje heeft aan een zijde van de behuizing ( grijs ).





Deze ring komt aan de kant waar nu je draad zit die maar de S88 gaat, de andere kant van de diode komt aan de andere spoorstaaf te zitten.

Je maakt als het ware met de diode een verbinding tussen beiden railstaven.

Ik hoop dat het je duidelijk is zo  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.


Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Citaat van: degeluidsman op maandag 03 januari 2011, 21:02:13
Hallo Dennis,

Ik heb net even naar jou manier gekeken, welke diode's gebruik jij?? volgens mij zijn ze kleiner dan mijn diode's.

Als je het op deze manier wilt blijven doen raad ik je aan een stukje krimpkous te gebruiken om de draad van de diode op de plaats waar de middengeleider loopt.

De kans op sluiting is nu wel erg groot.

Ik soldeer mijn hele leven al bijna dagelijks, dus gewoon blijven proberen en de tin goed laten vloeien.

Ik soldeer eerst de diode op zijn plaats, daarna ( in mijn geval ) een witte dunne draad die naar de melder gaat.

vertin deze draad eerst, hou de draad naast de aansluiting van de diode even tot een geheel laten vloeien en af laten koelen.

Zeker niet blazen en je draad stil houden,  anders kan dit kan kleine breukjes veroorzaken.

Succes  :D :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.


Hallo Peter,

Het solderen lukt inmiddels aardig hoor. :). Toch bedankt voor je tips!

Ik weet niet of mijn diodes zoveel kleiner zijn, ik gebruik in ieder geval deze 1N5408.

Dat krimpkous had ik zelf ook in gedachten, maar zoals ik schreef zit de diode in een hoekje gebogen, waardoor er toch nog wel behoorlijk wat ruimte tussen zit. Bovendien zitten mijn diodes muurklem in de kabelhoudertjes van de rails (waar jij hem links op jouw foto ook in hebt zitten).

Tenslotte werk ik met solderen andersom, doe eerst het vervelende kleine kabeltje solderen, daarna de groene lange kabel en tenslotte de diode aan de 0-rail. De draad houd ik indien nodig vast met een pincetje. In de praktijk is dat alleen bij het kleine stukje draad nodig. Toch grappig hoe iedereen zijn eigen werkwijze heeft!

Volgende week ga ik alles even doormeten. Ik zat er aan te denken om even een wagonnetje met sluitverlichting er op te zetten en kijken wat er dan gebeurt op de multimeter :). Is dat een handige methode denk je?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Citaat van: Dennis1984 op maandag 03 januari 2011, 21:14:35
Citaat van: degeluidsman op maandag 03 januari 2011, 21:02:13
Hallo Dennis,

Ik heb net even naar jou manier gekeken, welke diode's gebruik jij?? volgens mij zijn ze kleiner dan mijn diode's.

Als je het op deze manier wilt blijven doen raad ik je aan een stukje krimpkous te gebruiken om de draad van de diode op de plaats waar de middengeleider loopt.

De kans op sluiting is nu wel erg groot.

Ik soldeer mijn hele leven al bijna dagelijks, dus gewoon blijven proberen en de tin goed laten vloeien.

Ik soldeer eerst de diode op zijn plaats, daarna ( in mijn geval ) een witte dunne draad die naar de melder gaat.

vertin deze draad eerst, hou de draad naast de aansluiting van de diode even tot een geheel laten vloeien en af laten koelen.

Zeker niet blazen en je draad stil houden,  anders kan dit kan kleine breukjes veroorzaken.

Succes  :D :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.


Hallo Peter,

Het solderen lukt inmiddels aardig hoor. :). Toch bedankt voor je tips!

Ik weet niet of mijn diodes zoveel kleiner zijn, ik gebruik in ieder geval deze 1N5408.

Ik zat er aan te denken om even een wagonnetje met sluitverlichting er op te zetten en kijken wat er dan gebeurt op de multimeter :). Is dat een handige methode denk je?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Het sluitverlichting zal gewoon branden, immers is een van de railstaven verbonden met 100% massa.

Je kunt wel je wagon aan een kant optillen ( de wielen van een railstaaf los maken ) in beiden gavallen moet de verlichting blijven branden.

Jou diode's zijn toch kleiner volgens mij?? ik gebruik de BY251 en dit zit gelijk met de onderkant van de bedding.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Beste Peter,

Ik gebruik diode's uit de 1N4XXXX serie, ik geloof dat die 1A zijn, naar mijn ervaring groot genoeg omdat het altijd een zeer korte momentbelasting is, en ze zien er iets kleiner uit.

Het maakt niet uit bij welke type rails, als ze de "aarde" maar met de geïsoleerde railstaaf verbinden.

Overigens wel een mooie oplossing zo in die C-rails, zo heeft alles z'n voor- en nadelen.

Groet, Anne W
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Citaat van: degeluidsman op maandag 03 januari 2011, 21:22:07
Het sluitverlichting zal gewoon branden, immers is een van de railstaven verbonden met 100% massa.

Je kunt wel je wagon aan een kant optillen ( de wielen van een railstaaf los maken ) in beiden gavallen moet de verlichting blijven branden.

Jou diode's zijn toch kleiner volgens mij?? ik gebruik de BY251 en dit zit gelijk met de onderkant van de bedding.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter,

Ze zijn inderdaad toch iets kleiner ja. Ik kom nog ruim van de grond met mijn 1N5408 8).

Ik zal aankomend weekend misschien al even in de gelegenheid zijn om een en ander te testen. Ik moet alleen nog de diodes voor aan de terugmeldmodule bestellen bij Conrad. Dus die heb ik zeker niet voor het weekend.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Citaat van: Anne W op maandag 03 januari 2011, 22:03:59
Beste Peter,

Ik gebruik diode's uit de 1N4XXXX serie, ik geloof dat die 1A zijn, naar mijn ervaring groot genoeg omdat het altijd een zeer korte momentbelasting is, en ze zien er iets kleiner uit.

Het maakt niet uit bij welke type rails, als ze de "aarde" maar met de geïsoleerde railstaaf verbinden.

Overigens wel een mooie oplossing zo in die C-rails, zo heeft alles z'n voor- en nadelen.

Groet, Anne W

Hallo Anne, allen,

de door jouw genoemde diodes zijn naar mijn mening te licht, heb ik zelf bij een test ervaren, bij kortsluiting kunnen ze snel doorbranden, en heb je vervolgens een permanente bezetmelding.  Ik gebruik zelf de 1n5408 die 3 Ampere kan hebben en dit is genoeg om kortsluiting te overleven. Een diode zou ik om deze reden nooit onder de rails of in een S88 decoder in willen bouwen veel te lastig te verwijderen. Diode doorgebrand? Er zit bij mij zo een nieuwe tussen zonder de baan oid. te moeten slopen. Ik heb overigens nooit een diode van de door mij genoemd type hoeven vervangen. Zowel mijn testbaan als grote baan zijn met de diodeschakeling uitgerust.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Beste Walter,

Ze hangen er bij mij al een jaar of 5 onder, de kans dat je een kortsluiting hebt zonder dat een ander wiel ook contact hebt met de andere, normale "aarde" railstaaf is niet erg groot, het is bij mij in die ruimn 5 jaar nog nooit gebeurd.

Er is natuurlijk geen enkel bezwaar om een grotere diode te gebruiken.

Groet, Anne W
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Citaat van: Anne W op maandag 03 januari 2011, 22:03:59
Beste Peter,

Ik gebruik diode's uit de 1N4XXXX serie, ik geloof dat die 1A zijn, naar mijn ervaring groot genoeg omdat het altijd een zeer korte momentbelasting is, en ze zien er iets kleiner uit.

Het maakt niet uit bij welke type rails, als ze de "aarde" maar met de geïsoleerde railstaaf verbinden.

Overigens wel een mooie oplossing zo in die C-rails, zo heeft alles z'n voor- en nadelen.

Groet, Anne W

Dag Anne,

Deze diode's mogen 3A hebben, dus ruim voldoende.

Dit type wordt in diverse draadjes aanbevolen.

C-Rails heeft alleen maar voordelen trouwens  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Citaat van: Dennis1984 op maandag 03 januari 2011, 22:46:13
Citaat van: degeluidsman op maandag 03 januari 2011, 21:22:07
Het sluitverlichting zal gewoon branden, immers is een van de railstaven verbonden met 100% massa.

Je kunt wel je wagon aan een kant optillen ( de wielen van een railstaaf los maken ) in beiden gavallen moet de verlichting blijven branden.

Jou diode's zijn toch kleiner volgens mij?? ik gebruik de BY251 en dit zit gelijk met de onderkant van de bedding.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter,

Ze zijn inderdaad toch iets kleiner ja. Ik kom nog ruim van de grond met mijn 1N5408 8).

Ik zal aankomend weekend misschien al even in de gelegenheid zijn om een en ander te testen. Ik moet alleen nog de diodes voor aan de terugmeldmodule bestellen bij Conrad. Dus die heb ik zeker niet voor het weekend.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ik dacht dat alleen deze diode;s voldoende waren, ik zie op somige tekeningen wel een kleine diode bij de S88 zitten, moet ik deze dan ook nog installeren????????


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Citaat van: wissels op dinsdag 04 januari 2011, 00:38:11
Citaat van: Anne W op maandag 03 januari 2011, 22:03:59
Beste Peter,

Ik gebruik diode's uit de 1N4XXXX serie, ik geloof dat die 1A zijn, naar mijn ervaring groot genoeg omdat het altijd een zeer korte momentbelasting is, en ze zien er iets kleiner uit.

Het maakt niet uit bij welke type rails, als ze de "aarde" maar met de geïsoleerde railstaaf verbinden.

Overigens wel een mooie oplossing zo in die C-rails, zo heeft alles z'n voor- en nadelen.

Groet, Anne W

Hallo Anne, allen,

de door jouw genoemde diodes zijn naar mijn mening te licht, heb ik zelf bij een test ervaren, bij kortsluiting kunnen ze snel doorbranden, en heb je vervolgens een permanente bezetmelding.  Ik gebruik zelf de 1n5408 die 3 Ampere kan hebben en dit is genoeg om kortsluiting te overleven. Een diode zou ik om deze reden nooit onder de rails of in een S88 decoder in willen bouwen veel te lastig te verwijderen. Diode doorgebrand? Er zit bij mij zo een nieuwe tussen zonder de baan oid. te moeten slopen. Ik heb overigens nooit een diode van de door mij genoemd type hoeven vervangen. Zowel mijn testbaan als grote baan zijn met de diodeschakeling uitgerust.

met vriendelijke groet,

Walter
Dag Walter,

Ik stel even dezelfde vraag aan jou, dien je een kleine diode bij de S88 ( gaat om een stuks ) ook te plaatsen of is de manier waarop ik het nu doe voldoende???


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Beste Peter,

De keuze van type rails is een kwestie van smaak, zoals zo veel in deze hobby.

Groet, Anne W
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 04 januari 2011, 15:56:31
Dag Walter,

Ik stel even dezelfde vraag aan jou, dien je een kleine diode bij de S88 ( gaat om een stuks ) ook te plaatsen of is de manier waarop ik het nu doe voldoende???


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter,

nee de extra diode die Tilly heeft gebruikt hoef je normaal bij de diodeschakeling met een S88 met massadetectie niet te gebruiken. Tilly gebruikt een andere vorm van detecteren, en maakt niet gebruik van normale S88 decoder.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van het afgelopen weekend.
Citaat van: wissels op dinsdag 04 januari 2011, 18:45:05
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 04 januari 2011, 15:56:31
Dag Walter,

Ik stel even dezelfde vraag aan jou, dien je een kleine diode bij de S88 ( gaat om een stuks ) ook te plaatsen of is de manier waarop ik het nu doe voldoende???


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter,

nee de extra diode die Tilly heeft gebruikt hoef je normaal bij de diodeschakeling met een S88 met massadetectie niet te gebruiken. Tilly gebruikt een andere vorm van detecteren, en maakt niet gebruik van normale S88 decoder.

met vriendelijke groet,

Walter

Met dit antwoord ben ik erg blij  :D :D :D

Ik heb net 5 blokken voorzien van diode's en het lijkt beter te rijden.

Vooral de Roco loc's hebben nog niet stil gestaan en dat geven nog wel eens problemen.
Het is nog te vroeg om te zeggen dat het 100% werkt maar de eerste test rondes gaan goed.

Zo nu even tijd om wat nieuwe foto's te uploaden  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Zoals beloofd een paar extra foto's van de molen.













De deneboompjes zijn verwijderd en lantaarn palen aangebracht ook de poppetjes zijn toegevoegd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Mooi Peter, waar heb je de rodondenderon ( schrijf ik dat goed  :shock:  :lol:) van gemaakt.

Ik zie bij jouw ook al de diodetruuk opduiken, ik ga ook maar eens 100 stuks bestellen bij Conrad.
Ik wil ze monteren rechtsstreeks bij de S88, zodat ik de baan niet meer hoef te slopen.
Welk type heb je gebruikt? Ik wil de Schottky-diode Semikron SB 350 (conrad 160218-89  3 A) bestellen is dit de goede??

Alvast bedankt en natuurlijk nog de beste wensen voor 2011, vr gr Arie
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Citaat van: dolphin op dinsdag 04 januari 2011, 21:22:10
Mooi Peter, waar heb je de rodondenderon ( schrijf ik dat goed  :shock:  :lol:) van gemaakt.

Ik zie bij jouw ook al de diodetruuk opduiken, ik ga ook maar eens 100 stuks bestellen bij Conrad.
Ik wil ze monteren rechtsstreeks bij de S88, zodat ik de baan niet meer hoef te slopen.
Welk type heb je gebruikt? Ik wil de Schottky-diode Semikron SB 350 (conrad 160218-89  3 A) bestellen is dit de goede??

Alvast bedankt en natuurlijk nog de beste wensen voor 2011, vr gr Arie

Dag Arie,

Die boom is gemaakt van 10mm2 draad en zo in elkaar gedraaid, bomenpasta erop en bestrooid.

Als diode gebruik ik de BY251 als je dit intikt bij conrad vind je hem gelijk.
Deze is ook 3A.

Het schijnt wel beter te zijn om de diode's zo dicht mogelijk bij de rails te plaatsen, Misschien kan iemand uitleggen wat de reden hiervan is.

In de blokken waar ik nu de diode truuk heb toegepast is vanavond nog geen enkele trein blijven staan  :D :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 04 januari 2011, 21:36:13

Het schijnt wel beter te zijn om de diode's zo dicht mogelijk bij de rails te plaatsen, Misschien kan iemand uitleggen wat de reden hiervan is.


Je wilt een verbinding tussen de ene en de andere spoorstaaf via een diode. De stroom wil de minste (draad)weerstaand ondervinden en dat is dus bij de rail. Een stilstaande (sound)lok die wil optrekken zal aardig wat stroom verbruiken vandaar de kortste weg.

Maar als je draden naar de S88 niet al te lang en/of al te dun zijn zul je weing verschil merken.

Gr, Ben.
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 04 januari 2011, 21:36:13
Citaat van: dolphin op dinsdag 04 januari 2011, 21:22:10
Mooi Peter, waar heb je de rodondenderon ( schrijf ik dat goed  :shock:  :lol:) van gemaakt.

Ik zie bij jouw ook al de diodetruuk opduiken, ik ga ook maar eens 100 stuks bestellen bij Conrad.
Ik wil ze monteren rechtsstreeks bij de S88, zodat ik de baan niet meer hoef te slopen.
Welk type heb je gebruikt? Ik wil de Schottky-diode Semikron SB 350 (conrad 160218-89  3 A) bestellen is dit de goede??

Alvast bedankt en natuurlijk nog de beste wensen voor 2011, vr gr Arie

Dag Arie,

Die boom is gemaakt van 10mm2 draad en zo in elkaar gedraaid, bomenpasta erop en bestrooid.

Als diode gebruik ik de BY251 als je dit intikt bij conrad vind je hem gelijk.
Deze is ook 3A.

Het schijnt wel beter te zijn om de diode's zo dicht mogelijk bij de rails te plaatsen, Misschien kan iemand uitleggen wat de reden hiervan is.

In de blokken waar ik nu de diode truuk heb toegepast is vanavond nog geen enkele trein blijven staan  :D :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.


Dank je wel Peter, ik zal eens kijken bij Conrad.

Citaat van: Spoorman op dinsdag 04 januari 2011, 21:44:11
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 04 januari 2011, 21:36:13

Het schijnt wel beter te zijn om de diode's zo dicht mogelijk bij de rails te plaatsen, Misschien kan iemand uitleggen wat de reden hiervan is.


Je wilt een verbinding tussen de ene en de andere spoorstaaf via een diode. De stroom wil de minste (draad)weerstaand ondervinden en dat is dus bij de rail. Een stilstaande (sound)lok die wil optrekken zal aardig wat stroom verbruiken vandaar de kortste weg.

Maar als je draden naar de S88 niet al te lang en/of al te dun zijn zul je weing verschil merken.

Gr, Ben.

Bedankt Ben, bij mij is de afstand nooit groter als 2.5 meter tot een S88, ik heb de normale rolletjes draad gebruikt weet zo even niet hoe dik.
Wel zit er nog een stekkerverbinding tussen de 4 secties, deze zijn vrij zwaar en geven dus geen tot weinig weerstand.

vr gr Arie
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Hoi Peter,

Is dat nou wel zo fris liggen in dat weiland tussen de koeienvlaaien? Maar ziet er leuk uit hoor, leuke details.

gr. Henk
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Hallo Peter

het ziet er nog steeds leuk uit (zelfs leuker)

en die slaapkop die maak ik dan wel wakker:WAKKER WORDEN  :lol: :lol: :P :P :mrgreen: :mrgreen:

Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Hoi Peter,

Bouwen kan ik wel zoals je weet, maar elektronica weet ik weinig van, nu is mijn vraag, waar dienen die diodes voor, wat is het nut?
Ik hoor het wel als je in de gelegenheid bent.

Wat betreft die afspraak op zaterdag 29 jan. is wat mij betreft prima, ik hoor het wel.

Groetjes,
Erik
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Hallo Peter,

Dat ziet er allemaal weer netjes uit hoor!
Ziet er goed uit!
Het zijn mooie foto's geworden.

Mvg
Falco
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Weer erg leuke foto's van een erg leuk stukje modelbaan :D !!! Mijn complimenten.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Weer erg leuke foto´s.
Zoiets is nou echt hollands. :D
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van afgelopen weekend.
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van afgelopen weekend.
Citaat van: degeluidsman op maandag 03 januari 2011, 21:13:51
...
Het is zo dat een diode een ringetje heeft aan een zijde van de behuizing ( grijs ).
...
Deze ring komt aan de kant waar nu je draad zit die maar de S88 gaat, de andere kant van de diode komt aan de andere spoorstaaf te zitten.
...
Ik hoop dat het je duidelijk is zo  :D

Mvg, Peter / degeluidsman.

Nee niet echt, Sorry... ik heb even een nieuw draadje gemaakt, dan blijft joud draadje lekker voor jouw prachtige baan  :D
Dus als iemand daarop wil reageren  :shock:
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Hallo allemaal,

Vanavond erg druk geweest ( wel met treinen haha ) maar helaas nog geen tijd gehad om op jullie berichten te reageren.

Morgen zal ik de vragen graag beantwoorden  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Citaat van: Spoorman op dinsdag 04 januari 2011, 21:44:11
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 04 januari 2011, 21:36:13

Het schijnt wel beter te zijn om de diode's zo dicht mogelijk bij de rails te plaatsen, Misschien kan iemand uitleggen wat de reden hiervan is.


Je wilt een verbinding tussen de ene en de andere spoorstaaf via een diode. De stroom wil de minste (draad)weerstaand ondervinden en dat is dus bij de rail. Een stilstaande (sound)lok die wil optrekken zal aardig wat stroom verbruiken vandaar de kortste weg.

Maar als je draden naar de S88 niet al te lang en/of al te dun zijn zul je weing verschil merken.

Gr, Ben.

Sorry voor de late reactie Ben, maar bedankt voor de duidelijke uitleg.

Er zijn een aantal plaatsen waar ik moeilijk bij kan komen dus monteer ik de diode's net onder de baan, dit scheeld een hoop werk.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 6 jan. Extra foto's van de molen scenery
Leuke scene Peter
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 4 jan. Extra foto's van de molen scenery
Citaat van: EKdesign op woensdag 05 januari 2011, 08:36:38
Hoi Peter,

Bouwen kan ik wel zoals je weet, maar elektronica weet ik weinig van, nu is mijn vraag, waar dienen die diodes voor, wat is het nut?
Ik hoor het wel als je in de gelegenheid bent.

Wat betreft die afspraak op zaterdag 29 jan. is wat mij betreft prima, ik hoor het wel.

Groetjes,
Erik

Ik zal proberen uit te leggen wat de funktie van deze decoder truuk is, als ik het niet goed omschrijf graag verbeteren.

Het Marklin rail systeem bestaat uit 3 geleiders:

2 railstaven waar de MIN overheen gaat en de midden geluider ( Puko's ) waar de PLUS overheen gaat.

Nu is het zo dat je bij het gebruik van massa detectie een kant van de rails ( dus een railstaaf ) isoleerd van de andere railstaaf.

Je rails wordt nu eigenlijk een 2rail systeem  :( :( :( omdat een van de railstaven niet meer gebruikt wordt als MIN.

Op deze manier is je rails dus minder betrouwbaar immers je mist een railstaaf waar de MIN op staat.

Wat doet nu deze diode, die zorgt ervoor dat 50% van de MIN toch op de geisoleerde railstaaf komt te staan.

Hierdoor zullen loc die een probleem hebben met de MIN ( ook wel massa genoemd ) beter kontakt maken met de rails, immers heb je weer 50% meer MIN/Massa te bieden.

Dus de diode verbeterd de stroomtoevoer.

Ik hoop het zo een beetje duidelijker gemaakt te hebben, als er iets niet klopt in mijn verhaal laat het dan AUB weten medeforumers  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van afgelopen weekend.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 3 jan. Kleine update van afgelopen weekend.
Citaat van: ernstcramer op woensdag 05 januari 2011, 22:24:28
Citaat van: degeluidsman op maandag 03 januari 2011, 21:13:51
...
Het is zo dat een diode een ringetje heeft aan een zijde van de behuizing ( grijs ).
...
Deze ring komt aan de kant waar nu je draad zit die maar de S88 gaat, de andere kant van de diode komt aan de andere spoorstaaf te zitten.
...
Ik hoop dat het je duidelijk is zo  :D

Mvg, Peter / degeluidsman.

Nee niet echt, Sorry... ik heb even een nieuw draadje gemaakt, dan blijft joud draadje lekker voor jouw prachtige baan  :D
Dus als iemand daarop wil reageren  :shock:

Dag Ernst,

Ik heb net even in je draadje gelezen en zie dat je het juiste antwoord al hebt.

Iedereen bedankt voor de fijne reacties op mijn baan


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Hallo allemaal,

Ik heb weer een uitdaging  :D

Het ijken van loc's gaat niet naar mijn zin, ik heb net een loc geijkt en daar klopt niets van.

Ik ijk een kant op.

Dit zijn de waardes





Er zit een lokpilot V3 in en de basis is ingesteld via mijn locprogrammer.





Zoals jullie zien krijg is vaak 2 x dezelfde waarde.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen  :D :D

Ps. ik heb het eindelijk voor elkaar om printscreens online te krijgen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Hoi Peter,

het lijkt erop dat de decoder 14 stappen doet, maar koploper 27 stappen aanstuurt.

Heb je de decoder al een reset gegeven?

Groeten Sander.
Ps. Morgen rond 9:30 naar Houten? Rij jij of ik?
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 07 januari 2011, 18:16:43
Hoi Peter,

het lijkt erop dat de decoder 14 stappen doet, maar koploper 27 stappen aanstuurt.

Heb je de decoder al een reset gegeven?

Groeten Sander.
Ps. Morgen rond 9:30 naar Houten? Rij jij of ik?

Dag Sander, 

Ik heb gelijk even gekeken en in koploper en de Ecos staat de decoder ingesteld op motorola 27.

Een reset heeft hij niet gehad.

Ps. als jij wil rijden dan kan ik iets drinken  :lol: :lol:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Hallo Peter,

Waarom stuur je de lok niet gewoon met DCC 28 stappen aan? Doe ik altijd met de lopi's en werkt perfect.

groet
Hennie

ps. soms inderdaad een 'dubbele' snelheid maar dan gewoon een éénmalige ijking doen i.p.v.  automatisch
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Citaat van: Populier op vrijdag 07 januari 2011, 19:05:16
Hallo Peter,

Waarom stuur je de lok niet gewoon met DCC 28 stappen aan? Doe ik altijd met de lopi's en werkt perfect.

groet
Hennie

ps. soms inderdaad een 'dubbele' snelheid maar dan gewoon een éénmalige ijking doen i.p.v.  automatisch

Dag Henny,

Aansturen met DCC 28 kan ik eens proberen.

Wat bedoel je met eenmalige ijking??? kun je dit eens uitleggen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 07 januari 2011, 18:47:12
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 07 januari 2011, 18:16:43
Hoi Peter,

het lijkt erop dat de decoder 14 stappen doet, maar koploper 27 stappen aanstuurt.

Heb je de decoder al een reset gegeven?

Groeten Sander.
Ps. Morgen rond 9:30 naar Houten? Rij jij of ik?



Dag Sander, 

Ik heb gelijk even gekeken en in koploper en de Ecos staat de decoder ingesteld op motorola 27.

Een reset heeft hij niet gehad.

Ps. als jij wil rijden dan kan ik iets drinken  :lol: :lol:


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ha Peter,

misschien eerst de decoder eens een reset geven :?.
Je weet maar nooit. Want hij heeft wel goed gereden toch?

Morgen ben ik de BOB, haha.

Groeten Sander
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 07 januari 2011, 19:20:30
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 07 januari 2011, 18:47:12
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 07 januari 2011, 18:16:43
Hoi Peter,

het lijkt erop dat de decoder 14 stappen doet, maar koploper 27 stappen aanstuurt.

Heb je de decoder al een reset gegeven?

Groeten Sander.
Ps. Morgen rond 9:30 naar Houten? Rij jij of ik?



Dag Sander, 

Ik heb gelijk even gekeken en in koploper en de Ecos staat de decoder ingesteld op motorola 27.

Een reset heeft hij niet gehad.

Ps. als jij wil rijden dan kan ik iets drinken  :lol: :lol:


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ha Peter,

misschien eerst de decoder eens een reset geven :?.
Je weet maar nooit. Want hij heeft wel goed gereden toch?

Morgen ben ik de BOB, haha.

Groeten Sander

Hallo BOB,

Dit is de rode Railion die van die grote sprongen maakt, echt goed heeft hij nog nooit gereden.

Ik wil hem wel een reset geven maar kun je mij vertellen wat voor motor ik in moet stellen ( de CV waarde's ).

Het is dus een BR185 de motor ligt in het midden en met twee assen worden de wielen aangedreven.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Hallo Peter,
Gebruik je wel de op blz. 35 aangegeven CV waarde voor de verschillende motorentypes voor CV 2, 53,54 en 55 ??
Ik begin meestal met de eerste ijkwaarde op stand 10. Als de lok dan ong. 50 kmh. gaat ga ik verder. Anders cv 5 en 6 terugstellen. Daarna automatisch ijken naar snelheid 1 km. en tot  bv. 130 kmh. Het wil wel eens gebeuren dat sommige stappen dezelfde snelheid aangeven. Ik doe dan nog enkele metingen  om die plaatsen heen. Het blijkt dat de snelheden bij het automatisch ijken soms anders zijn dan bij de enkele meting. Snap ook niet hoe dat kan.

succes
Hennie
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Citaat van: Populier op vrijdag 07 januari 2011, 19:41:13
Hallo Peter,
Gebruik je wel de op blz. 35 aangegeven CV waarde voor de verschillende motorentypes voor CV 2, 53,54 en 55 ??
Ik begin meestal met de eerste ijkwaarde op stand 10. Als de lok dan ong. 50 kmh. gaat ga ik verder. Anders cv 5 en 6 terugstellen. Daarna automatisch ijken naar snelheid 1 km. en tot  bv. 130 kmh. Het wil wel eens gebeuren dat sommige stappen dezelfde snelheid aangeven. Ik doe dan nog enkele metingen  om die plaatsen heen. Het blijkt dat de snelheden bij het automatisch ijken soms anders zijn dan bij de enkele meting. Snap ook niet hoe dat kan.

succes
Hennie

Dag Henny,

Ik stel ( nadat de loc eerst warm gereden is ) eerst de hoogste snelheid in via de loc programmer.

Van de hoogste waarde neem ik 1/3 en plaatst deze waarde in het tweede blokje ( zie voorbeeld ).





Als dit goed is ingesteld laat ik de loc ijken eerst vanaf stap 28 en dan terug naar stap 1.

Naar de CV waardes van de motor ga ik morgen even kijken, bedankt voor je tips.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Peter,

Ik werk op de volgende manier
lopi v3 op dcc 28, programeren met cs1 reloaded

De cv's 2-53-54-55 stel ik in op de basiswaarde bij de in de lok aanwezige motor. De waardes zijn volgens de lijstjes die op internet staan.
Dan voor het ijken kijk ik wat de topsnelheid is op stap 28. Deze regel ik terug totdat ik de gewenste top snelheid heb.
Het cv van de gemiddelde snelheid is de helft van de waarde van de topsnelheid. Dit geeft dan bij mij weer een mooi stappen verloop.

Als ik dan ga ijken in koploper heb ik in 99% van de gevallen een mooie sneheidstabel.

Ik hoop dat je het kan volgen. Ik heb ook een hoop zitten klooien met sommige loks maar op deze manier werkt het voor mij heel goed.

Gr.

Ron
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Hallo Peter,

CV 2: 6,
CV 54: 16,
CV 55: 12,
CV 53:
kleine schijf: 20
grote schijf:  50
trommel:       40
Inderdaad heeft Ron gelijk, ik gebruik inderdaad voor cv 6 de helft van cv 5. Heeft ook bij mij het mooiste rijgedrag. Maar een beetje experimenteren kan geen kwaad. :lol: Overigens heb ik niet zo'n mooie lokprogrammer  :twisted: maar gebruik gewoon de IB basic.

groet
Henny :lol:
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Citaat van: Ron21 op vrijdag 07 januari 2011, 20:30:14
Peter,

Ik werk op de volgende manier
lopi v3 op dcc 28, programeren met cs1 reloaded

De cv's 2-53-54-55 stel ik in op de basiswaarde bij de in de lok aanwezige motor. De waardes zijn volgens de lijstjes die op internet staan.
Dan voor het ijken kijk ik wat de topsnelheid is op stap 28. Deze regel ik terug totdat ik de gewenste top snelheid heb.
Het cv van de gemiddelde snelheid is de helft van de waarde van de topsnelheid. Dit geeft dan bij mij weer een mooi stappen verloop.

Als ik dan ga ijken in koploper heb ik in 99% van de gevallen een mooie sneheidstabel.

Ik hoop dat je het kan volgen. Ik heb ook een hoop zitten klooien met sommige loks maar op deze manier werkt het voor mij heel goed.

Gr.

Ron

Hallo Ron,

Bedankt voor je antwoord, hier ga ik morgen mee aan de slag eens kijken of het beter gaat :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Citaat van: Populier op vrijdag 07 januari 2011, 20:56:29
Hallo Peter,

CV 2: 6,
CV 54: 16,
CV 55: 12,
CV 53:
kleine schijf: 20
grote schijf:  50
trommel:       40
Inderdaad heeft Ron gelijk, ik gebruik inderdaad voor cv 6 de helft van cv 5. Heeft ook bij mij het mooiste rijgedrag. Maar een beetje experimenteren kan geen kwaad. :lol: Overigens heb ik niet zo'n mooie lokprogrammer  :twisted: maar gebruik gewoon de IB basic.

groet
Henny :lol:

Hoi Henny,

Ik ga ook eens testen met CV6 op 50% van CV5.

Ook jij bedankt voor je antwoord.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Dat probleem heb ik dus ook, ik zat ook alsmaar met die CV waarden te rommelen en kijken hoe de locs reageren. Het programmeren is met de IB IR niet zo heel makkelijk, maar uiteindelijk begint het enige vorm aan te nemen. In Rocrail kan je ook gelukkig per loc veel instellen dus dat scheelt ook weer wat.
Ik volg dit draadje wederom met interesse :-)

groeten en succes

Jake
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Citaat van: jakeman op vrijdag 07 januari 2011, 21:48:50
Dat probleem heb ik dus ook, ik zat ook alsmaar met die CV waarden te rommelen en kijken hoe de locs reageren. Het programmeren is met de IB IR niet zo heel makkelijk, maar uiteindelijk begint het enige vorm aan te nemen. In Rocrail kan je ook gelukkig per loc veel instellen dus dat scheelt ook weer wat.
Ik volg dit draadje wederom met interesse :-)

groeten en succes

Jake

Dag Jake,

Morgen ga ik weer verder met deze loc en de aangeboden tips.

Natuurlijk lezen jullie hier mijn bevindingen.

Zo nu naar bed want ik wil morgen weer fit zijn voor de beurs  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Hoi Peter,

Waardeloos dat je weer problemen hebt met je loc en koploper.

Hopelijk krijg je het weer snel opgelost. Misschien heeft er morgen in Houten iemand de oplossing.

Zie je morgen.

Groet  Ronald
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Hallo Peter, allen,

locpilot werkt met Motorola 28 !, en niet met Motorola 27, dus zowel in koploper als in je centrale het aantal stappen aanpassen. Het ijkresultaat is nu typisch een ijking van Motorola 14 decoder, door een verkeerde instelling.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Citaat van: M.user op vrijdag 07 januari 2011, 23:04:21
Hoi Peter,

Waardeloos dat je weer problemen hebt met je loc en koploper.

Hopelijk krijg je het weer snel opgelost. Misschien heeft er morgen in Houten iemand de oplossing.

Zie je morgen.

Groet  Ronald

Hallo Ronald,

Dat zijn uitdagingen  :P :P

De koploper gaat op dit moment goed, de decoder die erin zat was duidelijk niet goed.

De loc is weer iets anders maar er zijn gelukkig weer mede forumers die me van vele tips voorzien.
Na de beurs ga ik de loc weer opnieuw instellen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Citaat van: wissels op vrijdag 07 januari 2011, 23:18:33
Hallo Peter, allen,

locpilot werkt met Motorola 28 !, en niet met Motorola 27, dus zowel in koploper als in je centrale het aantal stappen aanpassen. Het ijkresultaat is nu typisch een ijking van Motorola 14 decoder, door een verkeerde instelling.

met vriendelijke groet,

Walter

Dat is waardevolle informatie Walter, ik heb er meer op 27stappen staan in combinatie met een lokpilot V3.

Gelijk een vraag, wat kun je beter gebruiken motorola of DCC ik kan beiden aansturen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / 7 jan. Het ijken van een loc gaat niet lekker.
Hallo Peter,

laatst met een locpilot bezig geweest met rijden om het verschil te zien met Motorola en DCC, eigenlijk kon ik geen verschil ontdekken in het rijden, en haperen op slechte rails (apart proefstukje) Voor alsnog houdt ik Motorola 28 aan,

met vriendelijke groet,

Walter