Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De baan van een geluidsman / Sudexpress Stadler 9000 Rail Force One filmpje.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman-
De variatie in deze hoek van de wereld:
Het succes van een goed huwelijk: "yes, dear"  ;)
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ermin, Frans, Adriaan, Cees en Herman bedankt voor de info  :D

Tja ik denk dat ik onder de plak zit  >:-D

Maar goed laten we weer on topic gaan, ben aan het prutsen met de Lux schoonmaak wagons die niet doen wat ik graag wil.
Zal er een foto van maken.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- prutsen aan mijn Lux schoonmaak set.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ik heb een stofzuiger en rail poetser van Lux, de rail poetser ontspoorde steeds dit kwam voor mijn gevoel door de sleper onder de wagon.
De sleper heb ik verwijderd en via een Viessmann 2 polige stroomvoerende koppeling geef ik de spanning door vanaf de stofzuiger wagon.

In deze wagon heb ik een klein Esu relais zitten welke schakelt als er stof gezogen wordt.
Nu moet ik er nog even bij vertellen dat de rail poetser altijd gelijk aan ging als er spanning op stond, dus door op deze manier te schakelen gaan beiden gelijk aan en uit.

Gekoppeld op de baan om te testen.

Deze loc gaat de tractie verzorgen.

Met deze set wil ik de baan weer eens een beetje poetsen, want de laatste tijd is er weinig gereden en dat merk je.
Nu eens kijken of de set probleemloos rond wil rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat slim bedacht  :thumbup:
Peter ,
Ik heb enkel de poetser,  deze gaat draaien als ik begin te rijden en geeft geen ontsporingen.normaal zet ik er een v60 voor.
Laat je de borstel tegen de rij richting in draaien of met de rij richting mee?

Verder, hoe wordt het relais van de stofzuiger dan geschakeld? Via een decoder?

Slim gedaan. ik heb ze allebei ook en bij mij gaat ook één van de twee gelijk aan als ik die op de rails zet. Weet alleen even niet welke, maar wellicht is dit ook een oplossing voor mij.
Heb beide ook maar heb geen ontsporingen. Mijn stofzuiger had wel weinig power. Toen heeft een vriend hem opnieuw ingesteld en nu zuigt hij als een gek.

Werkt top.
Gr henk
Bij werken de reinigingswagens zoals gewenst. Ik heb ook de puco-"slijper", die maakt wel wat herrie.

Luc
de puko lipe hier steeds uit de sporen en heb nu een zelfgebouwde slijper van een wagonnetje met sleper
Ik had met de Lux set last van ontsporingen bij duwend rijden. Toen opgelost door andere koppelingen te plaatsen. Het ligt er ook maar net aan welke soort koppeling de duwende loc gebruikt.
hier wordt de set getrokken gebruikt met een zware 1800 lok ervoor met powerpack.Heb 1 set start en stop gekocht in kuxemburg en de andere twee 2dehands en omgebouwd met eentje start en stop en relais voor 2de wagen en andere idem

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: ÖBB op woensdag 05 november 2025, 21:06:13Heb beide ook maar heb geen ontsporingen. Mijn stofzuiger had wel weinig power. Toen heeft een vriend hem opnieuw ingesteld en nu zuigt hij als een gek.

Werkt top.
Gr henk

Henk, wat heeft je vriend precies gedaan?
Wat extra power in mijn stofzuiger wil ik ook wel hebben.
De lux railstofzuiger bedoel ik niet de gewone stofzuiger voor in huis.

Citaat van: Vinkendrecht op woensdag 05 november 2025, 20:39:09Slim gedaan. ik heb ze allebei ook en bij mij gaat ook één van de twee gelijk aan als ik die op de rails zet. Weet alleen even niet welke, maar wellicht is dit ook een oplossing voor mij.

Eerst eentje erop zetten en even wachten of die gaat starten en vervolgens de andere?

Peter,

slimme oplossing.

Henk
ze starten altijd een sop bij opzetten maar vallen binnen paar seconden weer stil.Zoniet dan is er nog een analoge aanwezig
Hoi Peter ik vraag het na wat hij aan die stofzuiger gedaan heeft. Scheelde bij mij enorm veel.

Wordt vervolgd

Gr henk
Hoi Peter ik heb twee stofzuigers, 1 heeft hij nieuwe triac erin gedaan foto bijgevoegd. En andere heeft hij timer overbrugt. Hoop dat jij snapt wat hij bedoeld haha. Gr henk
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Even snel een korte update, ik heb nog niet gereden met de schoonmaak set, dat hoop ik morgen te doen en dan duik ik ook achter de pc om te reageren op de reacties.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Forum Moderator

Hallo allemaal,

De pc maar eens wakker gemaakt op zolder en lekker een muziekje aangezet :)

Citaat van: Rudibeer op woensdag 05 november 2025, 17:37:14@citaat slim bedacht  :thumbup:
Ik had het al eens op een andere manier gedaan Ruud, toen ook al met dit relais, die schakelde toen de + in en uit.
Dat was nog in de tijd dat ik er ook een sleper onder had zitten, die is er dus nu onderuit en de + komt via de koppeling.
De koppeling is 2 polig en die worden allebei als + gebruikt.

Rijden staat voor vandaag op het programma, hoop dat hij nu wel goed in de de baan blijft rijden.

Citaat van: Barry1972 op woensdag 05 november 2025, 19:34:57Peter ,
Ik heb enkel de poetser,  deze gaat draaien als ik begin te rijden en geeft geen ontsporingen.normaal zet ik er een v60 voor.
Laat je de borstel tegen de rij richting in draaien of met de rij richting mee?

Verder, hoe wordt het relais van de stofzuiger dan geschakeld? Via een decoder?

Hoi Barry,
Ik laat de borstel tegen de richting in draaien, dan lijkt mij dat hij iets beter poetst?
Het relais ( erg klein Esu relais ) wordt geschakeld door de spanning die op de motor komt te staan.
Dus beiden gaan tegelijkertijd aan en uit.

Citaat van: Vinkendrecht op woensdag 05 november 2025, 20:39:09Slim gedaan. ik heb ze allebei ook en bij mij gaat ook één van de twee gelijk aan als ik die op de rails zet. Weet alleen even niet welke, maar wellicht is dit ook een oplossing voor mij.
Dit zou voor jou ook zeker ook een oplossing kunnen zijn Martin, of het nu de stofzuiger of de poetser is maakt niet uit zolang er maar een schakelt als er gereden of gestopt is.
Afgezien van het geluid dat ze maken lijkt mij het ook niet wenselijk als bv de railpoetser een lange tijd op dezelfde plek staat te poetsen.

Citaat van: ÖBB op woensdag 05 november 2025, 21:06:13Heb beide ook maar heb geen ontsporingen. Mijn stofzuiger had wel weinig power. Toen heeft een vriend hem opnieuw ingesteld en nu zuigt hij als een gek.

Werkt top.
Gr henk
Mooi dat jou maatje je hiermee geholpen heeft Henk, als je kijkt wat er al inzit na een korte tijd in de stofbak zit is eht echt de moeite waard om hem vaak meet te laten rijden.
Mooi dat hij weer als een malle zuigt  :)

Citaat van: lucdiels op donderdag 06 november 2025, 10:30:59Bij werken de reinigingswagens zoals gewenst. Ik heb ook de puco-"slijper", die maakt wel wat herrie.

Luc

De puco slijper heb ik dan weer niet Luc, maar ook deze twee maken een hoop herrie.

Citaat van: bellejt op donderdag 06 november 2025, 10:44:00de puko lipe hier steeds uit de sporen en heb nu een zelfgebouwde slijper van een wagonnetje met sleper
Jammer dat jou model niet goed werkte Belletje, maar jij hebt zelf een oplossing bedankt, wellicht kun je ons deze laten zien door een foto of filmpje hiervan te plaatsen.

Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 06 november 2025, 11:01:07Ik had met de Lux set last van ontsporingen bij duwend rijden. Toen opgelost door andere koppelingen te plaatsen. Het ligt er ook maar net aan welke soort koppeling de duwende loc gebruikt.
De set wordt hier getrokken Johan, tussen de loc en de eerste wagon zitten Marklin koppelingen, dat werkt overigens prima bij mij.

Citaat van: Trainhenk op donderdag 06 november 2025, 12:15:15slimme oplossing.

Henk
Dankjewel Henk, soms ben ik wel een creatief  :D

Citaat van: ÖBB op donderdag 06 november 2025, 12:50:04Hoi Peter ik heb twee stofzuigers, 1 heeft hij nieuwe triac erin gedaan foto bijgevoegd. En andere heeft hij timer overbrugt. Hoop dat jij snapt wat hij bedoeld haha. Gr henk

Dit onderdeel zorgt er voor dat de uitgaande spanning precies 5V blijft volgens mij Henk?

Mvg,

Peter Degeluidsman
dit is een voorbeeld van zo een wagonnetje : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=43830.0

Momenteel ligt de baan al jaren stil door verbouwingen in het huis na verzakken kelder  .Er zitten ook marklin koppelingen aan en daar druk ik het onderste lipje wat naar boven zodat ze niet los kunnen geraken
Forum Moderator

@citaat

Duidelijk, een sleper met zeer fijn schuurpapier  :thumbup:

De link van de kelder werkt helaas niet.

Mvg,

Peter Degeluidsman
was ook geen link en dat fijn schuurpapier koop ik bij ali maat 1200
Hoi Peter volgens mij wel wat je zegt. Was eerst minder nu krijgt hij dus meer power. Doet het super.

Gr henk
Forum Moderator

@citaat
Mooi dat hij weer goed werkt Henk, het zijn best prijzige wagons dus wil je ook dat hij het goed doet.

Gisteren een uurtje maar kunnen rijden, een draaistel loopt nog steeds wel uit de rails dit gebeurt vooral bij wissels.
Nu wil ik een test gaan doen met wat lood, eens kijken of dat een oplossing bied.

Fijne zondag allemaal.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Dag Peter, mijn reinigingswagens durfden ook wel eens ontsporen op wissels. Ik heb dat al opgelost door ze om te draaien (achterstevoren) en door de snelheid te vertragen op de wisselstraten. Het proberen waard?...

Luc

Peter,

Citaat van: Degeluidsman op zondag 09 november 2025, 08:50:00@citaat
Gisteren een uurtje maar kunnen rijden, een draaistel loopt nog steeds wel uit de rails dit gebeurt vooral bij wissels.
Nu wil ik een test gaan doen met wat lood, eens kijken of dat een oplossing bied.

Ik herken je problemen.
Ik heb de stofzuiger van Lux en die ontspoort ook wel eens op wissels.
Zou het kunnen zijn dat de afstand van wielen te klein is bedenk ik mij zo?

Marklin heeft een afstand van 14, nog wat mm en ik vraag mij nu af wat de afstand van de Lux wielen is.
Tweerail heeft over het algemeen een afstand van 14,0 mm dus dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.
Lux is multiprotocol maar dat wil nog niet zeggen dat van de 3railversie de wielen op de juiste afstand staan.

Henk

Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Hoi Luc,

Hoe bedoel je precies dat omdraaien?
Mijn stofzuiger wagon doet het prima, het gaat fout bij de railslijper.
De rol hiervan draait zo dat er eigenlijk meer weerstand op komt, anders zou de rol als het ware een kleine loc worden :)

@citaat
Hoi Henk,

Ik zal de schuifmaat er eens op loslaten, dat wordt wel dinsdag op zijn vroegst.
Nooit aan gedacht goede tip.

Nu eerst lekker voor de buis kijken wat Max er vandaag van maakt.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat klopt hier draait de rol ook tegen de rijrichting aan en precies zoals je zei
Aan Max zal het niet liggen Peter, wel aan die RB. Overigens opvallend dat de Racing Bull's steeds dichter bij de Red Bull's komen, hou vooral Hadjar in de gaten. Maar eh, dat terzijde.
Ik zou er wat ballast aan toevoegen. Je hebt het over weerstand van die slijper en dat zou wel eens toe kunnen leiden dat de wielen omhoog gestuwd worden.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Dan staat mijn wagon juist opgesteld Ruud  :thumbup:

@citaat
Ik ga inderdaad wat gewicht toevoegen Freek, heb hier nog een bakje met lood staan.
Dat kan ik morgen waarschijnlijk testen.

Ik heb weer genoten van de race, het was weer spannend tot de laatste seconde.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Formule 1. In April naar Zandvoort geweest. Kaart voor twee dagen gekocht. Was er zaterdag tegen 13:00. Zaten ze te racen met  Porsches. Dat was dus niet mijn ding. Nog een uurtje slap gelul en een BMW'tje die rondjes ging draaien. Dacht toen, wat doe ik hier. De training begon om 15:00 en om 15:15 ben ik maar weer weggegaan naar het station. Had er helemaal niets mee.  Achteraf gezien was het beter geweest om 20 lengtes rail van 90 cm te kopen. Mocht laatst mee voorin een Br218. In het noorden van Duitsland.  Tijdens de rit een filmpje gemaakt in de machine kamer met m'n iPhone.  Een MTU diesel van 2800 pk op vollast. Daar kon geen BMW'tje of een F1 auto tegen aan en het was ook nog gratis.
Peter, met omdraaien bedoel ik achterste/voren. Ik weet dat het raar klinkt maar vermits de rol draait zal er toch een wrijving zijn en dus reiniging. Ik vond het proberen waard.

Luc

Peter,

Citaat van: Trainhenk op zondag 09 november 2025, 10:53:30Zou het kunnen zijn dat de afstand van wielen te klein is bedenk ik mij zo?

Marklin heeft een afstand van 14, nog wat mm en ik vraag mij nu af wat de afstand van de Lux wielen is.
Tweerail heeft over het algemeen een afstand van 14,0 mm dus dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

De LUX-railstofzuiger heeft bij mij een wielafstand van 14,1 mm
Een willekeurig rijtuig heeft bij mij ook een wielafstand van 14,1 mm.

Dat is dus waarschijnlijk niet de oorzaak.
Blijft het (te) lage gewicht over?

Henk
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: HarrySpur1 op maandag 10 november 2025, 07:11:24Formule 1. In April naar Zandvoort geweest. Kaart voor twee dagen gekocht. Was er zaterdag tegen 13:00. Zaten ze te racen met  Porsches. Dat was dus niet mijn ding. Nog een uurtje slap gelul en een BMW'tje die rondjes ging draaien. Dacht toen, wat doe ik hier. De training begon om 15:00 en om 15:15 ben ik maar weer weggegaan naar het station. Had er helemaal niets mee.  Achteraf gezien was het beter geweest om 20 lengtes rail van 90 cm te kopen. Mocht laatst mee voorin een Br218. In het noorden van Duitsland.  Tijdens de rit een filmpje gemaakt in de machine kamer met m'n iPhone.  Een MTU diesel van 2800 pk op vollast. Daar kon geen BMW'tje of een F1 auto tegen aan en het was ook nog gratis.

Hoi Harry,

Je moet er natuurlijk wel lol in hebben om daar op de tribune te gaan zitten, ik denk dat je het thuis voor de buis beter ziet maar dan mis je weer het sfeertje wat er hangt.
20 lengtes rail van 90 cm. Kost een berg dus de kaarten waren niet goedkoop, ach je bent er eens geweest en heb je wat te vertellen op verjaardagen  :)

Citaat van: lucdiels op maandag 10 november 2025, 10:52:49Peter, met omdraaien bedoel ik achterste/voren. Ik weet dat het raar klinkt maar vermits de rol draait zal er toch een wrijving zijn en dus reiniging. Ik vond het proberen waard.

Luc
Hoi Luc,
Ik snap nu wat je bedoeld, als het echt niet gaat ga ik dit natuurlijk proberen, maar weet ook dat er op een lager niveau gepoetst wordt.
Vanavond ga ik weer test rijden  :)

Citaat van: Trainhenk op maandag 10 november 2025, 11:55:55Peter,

Citaat van: Trainhenk op zondag 09 november 2025, 10:53:30Zou het kunnen zijn dat de afstand van wielen te klein is bedenk ik mij zo?

De LUX-railstofzuiger heeft bij mij een wielafstand van 14,1 mm
Een willekeurig rijtuig heeft bij mij ook een wielafstand van 14,1 mm.

Dat is dus waarschijnlijk niet de oorzaak.
Blijft het (te) lage gewicht over?

Henk

Hoi Henk,

Ik zal straks de schuifmaat pakken de en afstand meten, kom ik op terug.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Citaat van: HarrySpur1 op maandag 10 november 2025, 07:11:24Een MTU diesel van 2800 pk op vollast. Daar kon geen BMW'tje of een F1 auto tegen aan en het was ook nog gratis.
Ik heb ooit gewerkt aan diesels van 8000 pk, niet gratis, werd er zelfs nog voor betaald ook, maar doe mij toch maar het gierend geluid van een BMW of F1  ;) 
Het enige indrukwekkende was de immense rookwolk bij het starten...
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ik heb als eerste de as afstand gemeten, bij de meeste assen was dat 14mm. en bij een tweetal 14.1mm.

Nu viel het mij op dat een draaistel helemaal scheef onder de wagon zat ( vergeten een foto te maken ).
Het achterste draaistel zit in de wagon geklikt maar aan de kant waar het draaistel zo scheef staat zit een boutje / moertje en dat lijkt mij niet origineel?

Even niet op het stof letten  :)

Het moertje in de wagon.

Wie wil eens bij zijn model kijken of dit origineel is, ik kan me bijna niet voorstellen dat dit zo hoort?

Mvg,

Peter Degeluidsman
Kijk eens in de handleiding: klik
Ik denk dat op de plaats waar er achteraf een moertje lijkt ingekleefd te zijn origineel gewoon een gaatje zat.
Forum Moderator

@citaat
Zo ziet het er wel uit, ik ga eens kijken of er een ontwerp van een draaistel voor de 3D printer te vinden is, anders een wagon strippen.
Dank voor de info  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
@citaat is het met deze constructie niet op te lossen dan, Peter? Schroefje niet te vast en evt. een afstandsringetje (of 2) ertussen zodat het draaistel soepel en licht draait en enigszins kan kantelen.
Ditzelfde ga je krijgen met een ander drasistel lijkt me (?).
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 11 november 2025, 18:52:24Wie wil eens bij zijn model kijken of dit origineel is, ik kan me bijna niet voorstellen dat dit zo hoort?

Inderdaad is dit niet origineel.
Ik los dat zo op: een kort stukje messingbuis afslijpen en over een boutje steken opdat het kopje het draaistel niet zou klemmen en het schroefje toch vast kan gezet worden.
Vergelijkbaar met de speciale boutjes die er fabriek af voor gebruikt worden.
Schermafbeelding 2025-11-12 074537.png

Hoi Peter,

Het schroefje is niet origineel.
Zo ziet het er bij mij uit:

25-11-12 Lux 4.jpg

25-11-12 Lux 3.jpg
Even niet op het stof letten.  :-)

25-11-12 Lux 2.jpg

25-11-12 Lux 1.jpg

Duidelijk een gevalletje "clipje afgebroken"

Koen
@citaat klopt, en dan is het nog maar de vraag of het gaatje in de bodemplaat na verwijderen moertje nog intact is om een eventueel nieuw wielstel mét clipje te bevestigen...
draaistel zit inderdaad normaal met klipjes vast .Heb gewoon hier draaistellen op reserve gekocht want de klipjes durven wel eens breken.Ze kosten nagenoeg niks dus waarom prutsen met vijsjes en moertjes.Meteen ook rolletjes enzo gekocht dan vielen de verzendkosten van 9 euro wel mee.Nu kan ik het gewoon bestellen via de winkel hier in de buurt indien het nog nodig mocht blijken
@citaat Als ik het goed begrijp was het bevestigingspunt vroeger al verprutst...
Nu zit er een moertje ingekleefd dat je toch maar beter kunt laten zitten en het draaistel er tegenaan vijzen met een schroefje zoals ik heb laten zien.
Is dat nu prutsen? Het moertje er proberen uitslopen zou pas prutsen zijn denk ik.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Hanzi op woensdag 12 november 2025, 06:06:18@citaat is het met deze constructie niet op te lossen dan, Peter? Schroefje niet te vast en evt. een afstandsringetje (of 2) ertussen zodat het draaistel soepel en licht draait en enigszins kan kantelen.
Ditzelfde ga je krijgen met een ander drasistel lijkt me (?).
Hoi Hans,

Ik ben er achter gekomen dat het moertje scheef in de bodemplaat zit ( net een foto van gemaakt ) en daardoor staat het draaistel maar met een as op de rails en de andere as hangt er boven.
Gek dat hij dan ontspoort  8o

Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 12 november 2025, 07:18:09
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 11 november 2025, 18:52:24Wie wil eens bij zijn model kijken of dit origineel is, ik kan me bijna niet voorstellen dat dit zo hoort?

Inderdaad is dit niet origineel.
Hier heeft iemand aan lopen prutsen Johan  :(

Citaat van: Lapjeskat op woensdag 12 november 2025, 07:50:20Ik los dat zo op: een kort stukje messingbuis afslijpen en over een boutje steken opdat het kopje het draaistel niet zou klemmen en het schroefje toch vast kan gezet worden.
Vergelijkbaar met de speciale boutjes die er fabriek af voor gebruikt worden.
Schermafbeelding 2025-11-12 074537.png
Ik denk dat het moertje er toch uit gaat Franky, die zit er scheef in.

Citaat van: Trainhenk op woensdag 12 november 2025, 12:33:16Hoi Peter,

Het schroefje is niet origineel.
Zo ziet het er bij mij uit:

Er klopt inderdaad niets van Henk, dat is duidelijk op jou foto's te zien, moet nog kijken of ik een draaistel heb liggen, dat moetje moet er zo i zo uit want dat zit schreef.

Citaat van: KNed op woensdag 12 november 2025, 13:55:47Duidelijk een gevalletje "clipje afgebroken"

Koen
Dat zal de oorzaak geweest zijn Koen, is bij de vorige eigenaar gebeurd.

Citaat van: Hanzi op woensdag 12 november 2025, 15:05:29@citaat klopt, en dan is het nog maar de vraag of het gaatje in de bodemplaat na verwijderen moertje nog intact is om een eventueel nieuw wielstel mét clipje te bevestigen...
Dat gaan we zien Hans, dit moertje zit schreef en moet er dus uit, of het wordt weer een boutje/moertje oplossing zoals Franky aangeeft of een draaistel zoals het bedoeld was.

Citaat van: Lapjeskat op woensdag 12 november 2025, 15:45:12@citaat Als ik het goed begrijp was het bevestigingspunt vroeger al verprutst...
Nu zit er een moertje ingekleefd dat je toch maar beter kunt laten zitten en het draaistel er tegenaan vijzen met een schroefje zoals ik heb laten zien.
Is dat nu prutsen? Het moertje er proberen uitslopen zou pas prutsen zijn denk ik.
Dat is niet bekend, ik heb hem ooit eens ergens op de kop getikt.

Nu nog even de foto waar hopelijk goed te zien is dat het moertje schreef in de bodemplaat zit.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Forum Moderator

Citaat van: bellejt op woensdag 12 november 2025, 15:17:15draaistel zit inderdaad normaal met klipjes vast .Heb gewoon hier draaistellen op reserve gekocht want de klipjes durven wel eens breken.Ze kosten nagenoeg niks dus waarom prutsen met vijsjes en moertjes.Meteen ook rolletjes enzo gekocht dan vielen de verzendkosten van 9 euro wel mee.Nu kan ik het gewoon bestellen via de winkel hier in de buurt indien het nog nodig mocht blijken
Sorry, de reactie van Johnny zat er niet tussen  8o

Ik ga eerst eens kijken in mijn eigen voorraad, wie weet ligt er wel iets bruikbaars tussen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Met de oplossing die ik laat zien mag het moertje scheef zitten en het boutje ook, je moet maar een klein beetje speling laten tussen busje en gat in het draaistel, en het busje moet wat langer zijn dan de dikte van het draaistel waar het doorheen zit, door die speling kan het draaistel pivoteren net als de originele. Het probleem met het scheve moertje en boutje krijg je pas als je het draaistel te strak tegen de bodemplaat schroeft.
Probeer het eens en je zult zien dat het moertje gerust kan blijven zitten.
Moertje voorzichtig uitboren zodat het boutje voldoende ruimte heeft, dan aan de boven kant een borgmoer erop schroeven.(niet klemmend op de moer die er al zit..
Dat is een mogelijkheid als er voldoende ruimte naar boven is misschien?

P.s. Dit is een van de redenen dat ik eigenlijk altijd alles zelf nieuw koop, heb al 3 keer een prutswerkje overgenomen, toen hield het 2ehands aankopen voor mij wel op...

Succes Peter
Laat dat moertje nu toch aub zitten en maak met een busje een boutje zoals ik laat zien, dat is echt al wat je moet doen.
Op een minuut is je stofzuiger gerepareerd...
En dat is helemaal geen prutswerkje maar een goede reparatie.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Het moertje zat niet goed vastgelijmd, voor dat ik het wist was het losgekomen.
ik ben met een dikker boutje aan de slag gegaan, onder bij het draaistel nog een ringetje geplaatst.
Het moertje heb ik met seconden lijm vastgezet en daarna met de Dremel de boel wat vlakker gemaakt zodat het printplaatje er weer boven paste.
Draaistel staat nu weer vlak op de rails en de eerste testen over wat wisselstraten verliep goed  :favorite:

Een duur test staat nog op de planning maar het lijkt erop dat dit een oplossing is.

Franky en Barry, bedankt voor jullie ideeën  :thumbup: :thumbup: 

Mvg,

Peter Degeluidsman