Hallo allemaal,
Citaat van: Barry1972 op woensdag 30 juli 2025, 21:21:49Tja, flauw grapje dan maar.
Vliegtuig stand werkt wel?
Je zegt het zelf al Barry flauw grapje

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 30 juli 2025, 21:40:34Hoi Peter,
Stonden er op dat oudere adres ook functies aan?
Men kijkt er soms snel overheen, en misschien is dat jou ook overkomen.
Dat de Ecos dat adresconflict heeft wil zeggen dat het adres er toch instaat, en geprogrammeerd is/was in jouw Ecos.
Wat ik vaak doe (bij mijn CS3) is de adressen die ik niet meer gebruik eruit halen.
Maar zo nu en dan laat een MFX decoder toevalsfactoren los op de functies, en dit betreft dan vaak het ontluchten of een compressor.
Dat zelfs de station omroep los van alles wordt gebruikt, lijkt me dat die functie dan wel ergens geactiveerd is.
Gewoon goed kijken op elk gebruikt adres, naar alle functies, en alles eens uitzetten wat ook geen kwaad kan.
M.v.g.
Hans V200.0
Hoi Hans,
Net gelijk in de ECoS gekeken, maar op DCC adres 1670 staat helemaal niets, waarom hij aangaf dat er een conflict was blijft een raadsel.
Er staan geen adressen in die niet gebruikt worden, dat kan ik in de ECoS zien, maar ook in een lijst waar ik de adressen bij hou.
MFX staat hier uit, daar heb ik in het verleden zoveel ellende mee gehad, ik voer alles los in en gebruik alleen Motorola en DCC
Citaat van: Hanzi op donderdag 31 juli 2025, 08:06:32Het lijkt wel of het spookt op jouw baan Peter. Ben te lui om terug te zoeken, maar is de koploper en/of decoder nu al eens geruild/vervangen of is er steeds slechts sprake van een update/reset? In het eerste geval ga ik toch denken aan een manco in je besturing; vraag is wát dan? Wellicht staat hij er toch dubbel in of zo? Of is er een conflict tussen Ecos en Koploper?
Er kunnen vreemde zaken optreden, ik had laatst iets soortgelijks maar dan heel anders
.
Uhlenbrock AC-decodertje in V200 gebouwd. En telkens als de MS-2 werd uit- en weer ingeschakeld reageerde de V200 niet meer. Even adres oproepen (stond er nog gewoon in) en weer wegschrijven en hij reed weer. Digibert gaf toen de tip om de loc op de allereerste positie in de MS-2 te zetten (onzin dacht ik, maar toch geprobeerd) en jawel, onverklaarbaar voor mij maar het werkt wel!
Dit gaat jouw probleem niet oplossen, maar meer om te illustreren dat je niet de enige bent met onverklaarbare problemen en dat de oplossing soms uit een vreemde hoek kan komen.
Hoi Hans,
Jammer dat je niet even terug leest

Ik had een nieuwe koploper en die vertoonde dezelfde keuren, deze omgeruild voor een nieuw exemplaar wat het in het goed deed.
Na een korte tijd weer het probleem met de verlichting als hij voorruit reed geen licht, bij achteruit rijden wel licht.
Dit treinstel is naar de fabriek geweest en ik denk dat ze daar enkel een reset gegeven hebben want alles stond weer zoals hij nieuw uit de doos komt.
In koploper ( het programma ) en de trein staat niets dubbel dat heb ik vanavond gecheckt.
Ook spookt het hier niet, er staan een hoop treinen op de baan en die werken allemaal 100%
Soms zijn dingen onverklaarbaar zoals jij schrijft, er zit dan totaal geen logica in.
Mooi dat het bij jou opgelost is
Citaat van: flyerman op donderdag 31 juli 2025, 10:34:18Als er een adres conflict is dat staat de "oude" koploper nog in de ecos. Ondanks dat het dezelfde trein is met de zelfde "geresette" decoder, zie de ecos het als een andere trein.
Dus de "oude" koploper verwijderen uit de ecos, dan die "nieuwe" laten inlezen.
Hoi Martin,
Ik heb de koploper uit de ECoS en koploper weggehaald en alles opnieuw toegevoegd.
Voordat ik dat deed gekeken of er iets dubbel in stond maar dat was niet het geval.
Citaat van: digibert op donderdag 31 juli 2025, 11:40:28Hoi Peter,
Ik heb geen Ecos en rij niet met koploper, maar bij jouw probleem lijkt het er op dat de decoder in 2 protocollen draait.
Heb ik vaker meegemaakt bij het programmeren met MS2.
Heb je na de reset de decoder alleen in de dcc modus (alle andere uit) laten opstarten en daarna ook de lok uit je ecos verwijderd.
Daarna in de DCC modus de lok laten herkennen en decoder buiten de DCC alles uit zetten. Dan pas programmeren.
succes digibert.
Hoi Bert,
Naar aanleiding van je protocollen verhaal heb ik nadat alles verwijderd was en gereset eerst in CV50 de waarde 4 geschreven, hij luistert nu alleen naar Motorola en DCC.
Mijn ECoS stuurt alleen maar Motorola en DCC uit, aanmelden doe ik altijd handmatig.
Ik heb een MS1 waar natuurlijk wel MFX uit komt, toen de verlichting niet goed werkte heb ik hem op de MS1 onder MFX laten aanmelden en ook toen werkte het niet goed.
Na het testen en aanpassen met jullie tips het volgende.Ik heb eerst gekeken of er dubbele adressen waren, zowel in koploper als in de ECoS, die waren er niet.
Hierna de trein verwijderd uit koploper en de ECoS.
Als eerste CV50 waarde 4 geschreven zodat hij alleen nog naar Motorola en DCC luistert.
Toen de bekende aanpassingen gemaakt en hij blijft doen wat hij moet doen

Hierna op de baan gezet en het lijkt erop dat alles nu werkt, gereden via het programma koploper heb ik handmatig gedaan, aankomend weekend gaat hij meerijden in de dienstregeling en zal ik hem in de gaten houden en jullie van mijn bevindingen op de hoogte houden.
Het blijft een bijzonder verhaal en hopelijk blijft het nu goed werken.
Iedereen bedankt voor het meedenken, dit wordt zeer gewaardeerd

Mvg,
Peter Degeluidsman