Nieuws:

NU TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

De baan van een geluidsman- Nieuwe Roco loc met scheve as.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman-Marklin Martinair koploper weer terug en doet hij het nu?
@citaat ook ik ben toentertijd in het diepe gesprongen
Misschien interpreteer ik het fout, maar ik sta nog steeds aan de oever van het grote digitale meer, en ben -echt- nog niet van plan om erin te duiken.
Ik hou nog echt te veel van mijn massa's M-rail, en van die hele klassieke locs...  (de 10, die ik heb) - nostalgie. Allicht wel.

Of om in de analogie te blijven: ik vind het best prettig om op de oever te blijven... en droog ook.... :lol:

Ondertussen kan ik dus wel genieten van de prachtige banen en het aansturen van de locs, die ik hier dagelijks kan waarderen.  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman-Marklin Martinair koploper weer terug en doet hij het nu?
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 29 juli 2025, 19:38:17Ik vermoed dat er toch verschillende decoders in de modellen zitten, of anders geprogrammeerd zijn.

Dat zou nog best eens kunnen dan dat er verschillende software versies in de decoders zitten.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Deel 2

Citaat van: lucdiels op maandag 28 juli 2025, 09:43:26Peter goed dat je het probleem opgelost kreeg, nu kan je genieten van het treinstel in de dienstregeling.

Luc
De trein gaat uitgebreid getest en in de gaten gehouden worden Luc, als hij straks het schaduwstation in rijd kan het dagen duren voordat hij zich weer laat zien.

Citaat van: iTom op maandag 28 juli 2025, 11:03:09Wat een gedoe allemaal.
Voor dat geld mag je toch wel verwachten dat je iets koopt wat normaal gewoon goed moet werken ook al doe je enkele CV's aanpassen.
Hoop maar dat het nu allemaal is opgelost en zou er verder niet te veel meer aan veranderen.
Wel melden aan de leverancier dat een trapje was afgebroken.
Het is zeker gedoe Tom, en zoals jij zegt voor dat geld mag het wel goed zijn.
Ik denk dat bij voldoende klachten van dezelfde orde er pas iets echt getest gaat worden en er een update uit komt.
Dat trapje ga ik nog zeker melden, maar daar hebben ze even andere dingen aan hun hoofd die belangrijker zijn dan deze trein.

Citaat van: ernstcramer op maandag 28 juli 2025, 12:19:14Het blijft dus een hele bevalling om de trein goed te krijgen...  8o
Hoop dat ie het nu op de laatste resultaten blijft doen...
Dat hoop ik ook Ernst, gelukkig weet ik nu een beetje waar het fout gaat.
De tijd zal het leren of hij nu blijft doen wat hij moet doen.

Citaat van: Trainhenk op maandag 28 juli 2025, 12:24:43Dag Peter,

Wat een vervelend gedoe allemaal.
Duimen dat het nvanaf nu maar beter zal gegaan.
Heb je nu alle instellingen aangepast zoals je ze wilt hebben?

Mijn eerste reactie was, marklin decoder eruit en een ESU loksound er in.
Maar een ESU loksound kost tegenwoordig ook € 125,-- en je moet dan nog de juiste geluiden zien te vinden.
Anderhalve week geleden hadden we iemand op de club die met twee identieke loks met een ESU loksound erin die verschillend reageerden.
De ene lok was er al mee gestopt en hij had binnen de garantie geclaimd dus er kwam een nieuwe decoder in.
De tweede lok deed het in eerste instantie wel maar na het maken van een backup van de ESU decoder zei hij ook doe het zelf maar.

Bij mij onstaat nu onderhand de indruk dat de fabrikanten met de docders grenzen aan het overschrijden zijn om maar met nieuwigheden te kunnen komen.

Nou, ik hoop dat jij nu van de problemen verlost bent.

Henk   

Hoi Henk,
Ik heb ik heel wat Marklin loc's en treinen Esu decoders gezet, dat had te maken met het langzaam doorrijden als de regelaar op 0 stond.
Eigenlijk heb ik alles op de baan goed rijden op deze trein na, een Esu is in dit geval lastig i.v.m. het juiste geluid en zoals jij al aangaf de extra kosten.

Tja van elektronica heb ik geen verstand, ik weet wat een aantal componenten doen maar daar houd het wel bij op  :) 
Of ze de grenzen bereikt hebben verwacht ik eerlijk gezegd niet, alles wordt kleiner en sneller kijk maar eens naar onze telefoons.

Citaat van: hermanvk op maandag 28 juli 2025, 15:10:42@citaat het blijft hoe dan ook elektronica, met x-aantal schakelingen op een onooglijk kleine plaats. Hoe zeker kan je zijn dat dat allemaal eerste klas halfgeleider materiaal is?
Citaat van: Freek op maandag 28 juli 2025, 18:22:47Dat dus Herman! Ik heb een paar voorversterkers aan mijn oren hangen en je wil niet weten hoeveel problemen ik daar mee gehad heb. SMD techniek is niet altijd een zegen.
Citaat van: hermanvk op maandag 28 juli 2025, 18:27:17@citaat  :offtopic: ik heb ook aan ieder oor een gehoorapparaatje hangen, en die zijn via bluetooth aan mijn mobieltje verbonden. Ergerlijk hoe dat soms niet of half werkt, of slechts een van de twee.....
En zoek dan maar uit waar het probleem is...  :eek:
Die voorversterkers passen dan weer mooi bij mijn naam Freek  ;)
In de wereld van gehoor apparaten staat de techniek ook niet stil, maar probeer door de bomen het bekende bos maar eens te zien/horen.
Zelf heb ik hier ( nog ) geen ervaring mee maar weet dat ooit ik eraan moet geloven.

Aan allen, de trein zal de komende tijd goed in de gaten gehouden worden.
Vanavond gaat er niet meer gereden worden, wellicht morgen of donderdag.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 29 juli 2025, 19:54:38verschillende software versies in de decoders zitten.
Iets dergelijks kom je tegen in programmeer software.
Ik had bvb. een PHP programma lopen, dat het plots niet meer deed... even verder gezocht en er was dus een functie, die ik gebruikte, die niet meer ondersteund werd bij de upgrade...
Redellijk "ambetant", maar dat is allemaal tekst, dus dat is makkelijk(er) op te zoeken.
Dat PHP programma loopt nog, maar als ik ernaar kijk, vraag ik mij af: "heb IK dat geschreven??" :lol:

Ik weet bvb. dat Python verschillende versies heeft staan op je computer... en dat zorgt dus wel voor verwarring. Niet echt voor mij, maar die paar keer dat ik probeerde iets in Python te programmeren kwam ik daar toch ook achter.. :mad:

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 29 juli 2025, 19:56:14Dat trapje ga ik nog zeker melden, maar daar hebben ze even andere dingen aan hun hoofd die belangrijker zijn dan deze trein.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Er is toch geen crisis bij Märklin, iedere trein is daar toch belangrijk denk ik.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Vanavond weer met de Martinair koploper bezig geweest, alles opgestart en de rijrichting veranderd, je raad het nooit de verlichting werkt nog maar in een rijrichting  8o

De trein op het programmeer-spoor gezet en de decoder met cv8 waarde 8 het commando reset gegeven.
Hierna werkt de verlichting weer goed  :help:

Begonnen om het adres weer op DCC 1670 te zetten, het werkt nog steeds goed.
Daarna optrek en afrem vertraging aangepast, het werkt nog steeds goed.
Toen de maximale snelheid, het werkt nog steeds goed.
Hierna het volume aangepast, het werkt nog steeds goed.

Toen ik op het groene vinkje van de ECoS klikte gaf hij aan dat er een adres conflict is, erg raar want dat adres is echt niet in gebruik.
Maar goed het adres met 10 verhoogd naar DCC 1680
Geen conflict meer en alles werkt goed  :)

Snapt u het nog :help:

De stoute schoenen weer aangetrokken en het programma koploper aangezet, de trein staat op handmatig en als ik van rijrichting opschakel werkt het nog steeds goed.
Maar toen............... als ik de trein in beweging zet begint de conducteurs fluit te klinken gevolgd voor het ontsnappen van lucht en of dat dit nog niet genoeg is komt er ook nog een omroep bericht voorbij.

Als ik de trein laat rijden via de ECoS ( dus zonder koploper ) laat hij deze geluiden niet horen.

In het programma koploper gekeken en daar staat niets ingevuld als de trein vertrekt.

Het licht lijkt nu dus in orde en daarvoor in de plaats heb ik er extra geluid bijgekregen, voor vandaag hou ik er mee op morgen weer een dag.
Natuurlijk zijn alle tips welkom.

@citaat
Tom, de trein komt uit Vlaardingen en daar hebben ze genoeg aan hun hoofd ( als je begrijpt wat ik bedoel ).

Mvg,

Peter Degeluidsman
Tja, flauw grapje dan maar.
Vliegtuig stand werkt wel? 
Hoi Peter,

Stonden er op dat oudere adres ook functies aan?
Men kijkt er soms snel overheen, en misschien is dat jou ook overkomen.
Dat de Ecos dat adresconflict heeft wil zeggen dat het adres er toch instaat, en geprogrammeerd is/was in jouw Ecos.
Wat ik vaak doe (bij mijn CS3) is de adressen die ik niet meer gebruik eruit halen.

Maar zo nu en dan laat een MFX decoder toevalsfactoren los op de functies, en dit betreft dan vaak het ontluchten of een compressor.
Dat zelfs de station omroep los van alles wordt gebruikt, lijkt me dat die functie dan wel ergens geactiveerd is.

Gewoon goed kijken op elk gebruikt adres, naar alle functies, en alles eens uitzetten wat ook geen kwaad kan.

M.v.g.

Hans V200.0
Het lijkt wel of het spookt op jouw baan Peter. Ben te lui om terug te zoeken, maar is de koploper en/of decoder nu al eens geruild/vervangen of is er steeds slechts sprake van een update/reset? In het eerste geval ga ik toch denken aan een manco in je besturing; vraag is wát dan? Wellicht staat hij er toch dubbel in of zo? Of is er een conflict tussen Ecos en Koploper?

Er kunnen vreemde zaken optreden, ik had laatst iets soortgelijks maar dan heel anders :? .
Uhlenbrock AC-decodertje in V200 gebouwd. En telkens als de MS-2 werd uit- en weer ingeschakeld reageerde de V200 niet meer. Even adres oproepen (stond er nog gewoon in) en weer wegschrijven en hij reed weer. Digibert gaf toen de tip om de loc op de allereerste positie in de MS-2 te zetten (onzin dacht ik, maar toch geprobeerd) en jawel, onverklaarbaar voor mij maar het werkt wel!
Dit gaat jouw probleem niet oplossen, maar meer om te illustreren dat je niet de enige bent met onverklaarbare problemen en dat de oplossing soms uit een vreemde hoek kan komen.
Als er een adres conflict is dat staat de "oude" koploper nog in de ecos. Ondanks dat het dezelfde trein is met de zelfde "geresette" decoder, zie de ecos het als een andere trein.

Dus de "oude" koploper verwijderen uit de ecos, dan die "nieuwe" laten inlezen.
Hoi Peter,
Ik heb geen Ecos en rij niet met koploper, maar bij jouw probleem lijkt het er op dat de decoder in 2 protocollen draait.
Heb ik vaker meegemaakt bij het programmeren met MS2.
Heb je na de reset de decoder alleen in de dcc modus (alle andere uit) laten opstarten en daarna ook de lok uit je ecos verwijderd.
Daarna in de DCC modus de lok laten herkennen en decoder buiten de DCC alles uit zetten. Dan pas programmeren.
succes digibert.
Forum Moderator

Barry, Hans en Hans, Martin en Bert,

Bedankt voor jullie input, na het eten duik ik richting de zolder en ga met jullie tips aan de slag, ik hou jullie op de hoogte.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Barry1972 op woensdag 30 juli 2025, 21:21:49Tja, flauw grapje dan maar.
Vliegtuig stand werkt wel? 
Je zegt het zelf al Barry flauw grapje  :P

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 30 juli 2025, 21:40:34Hoi Peter,

Stonden er op dat oudere adres ook functies aan?
Men kijkt er soms snel overheen, en misschien is dat jou ook overkomen.
Dat de Ecos dat adresconflict heeft wil zeggen dat het adres er toch instaat, en geprogrammeerd is/was in jouw Ecos.
Wat ik vaak doe (bij mijn CS3) is de adressen die ik niet meer gebruik eruit halen.

Maar zo nu en dan laat een MFX decoder toevalsfactoren los op de functies, en dit betreft dan vaak het ontluchten of een compressor.
Dat zelfs de station omroep los van alles wordt gebruikt, lijkt me dat die functie dan wel ergens geactiveerd is.

Gewoon goed kijken op elk gebruikt adres, naar alle functies, en alles eens uitzetten wat ook geen kwaad kan.

M.v.g.

Hans V200.0
Hoi Hans,
Net gelijk in de ECoS gekeken, maar op DCC adres 1670 staat helemaal niets, waarom hij aangaf dat er een conflict was blijft een raadsel.
Er staan geen adressen in die niet gebruikt worden, dat kan ik in de ECoS zien, maar ook in een lijst waar ik de adressen bij hou.

MFX staat hier uit, daar heb ik in het verleden zoveel ellende mee gehad, ik voer alles los in en gebruik alleen Motorola en DCC

Citaat van: Hanzi op donderdag 31 juli 2025, 08:06:32Het lijkt wel of het spookt op jouw baan Peter. Ben te lui om terug te zoeken, maar is de koploper en/of decoder nu al eens geruild/vervangen of is er steeds slechts sprake van een update/reset? In het eerste geval ga ik toch denken aan een manco in je besturing; vraag is wát dan? Wellicht staat hij er toch dubbel in of zo? Of is er een conflict tussen Ecos en Koploper?

Er kunnen vreemde zaken optreden, ik had laatst iets soortgelijks maar dan heel anders :? .
Uhlenbrock AC-decodertje in V200 gebouwd. En telkens als de MS-2 werd uit- en weer ingeschakeld reageerde de V200 niet meer. Even adres oproepen (stond er nog gewoon in) en weer wegschrijven en hij reed weer. Digibert gaf toen de tip om de loc op de allereerste positie in de MS-2 te zetten (onzin dacht ik, maar toch geprobeerd) en jawel, onverklaarbaar voor mij maar het werkt wel!
Dit gaat jouw probleem niet oplossen, maar meer om te illustreren dat je niet de enige bent met onverklaarbare problemen en dat de oplossing soms uit een vreemde hoek kan komen.
Hoi Hans,
Jammer dat je niet even terug leest :)
Ik had een nieuwe koploper en die vertoonde dezelfde keuren, deze omgeruild voor een nieuw exemplaar wat het in het goed deed.
Na een korte tijd weer het probleem met de verlichting als hij voorruit reed geen licht, bij achteruit rijden wel licht.
Dit treinstel is naar de fabriek geweest en ik denk dat ze daar enkel een reset gegeven hebben want alles stond weer zoals hij nieuw uit de doos komt.

In koploper ( het programma ) en de trein staat niets dubbel dat heb ik vanavond gecheckt.
Ook spookt het hier niet, er staan een hoop treinen op de baan en die werken allemaal 100%

Soms zijn dingen onverklaarbaar zoals jij schrijft, er zit dan totaal geen logica in.
Mooi dat het bij jou opgelost is  :thumbup: 

Citaat van: flyerman op donderdag 31 juli 2025, 10:34:18Als er een adres conflict is dat staat de "oude" koploper nog in de ecos. Ondanks dat het dezelfde trein is met de zelfde "geresette" decoder, zie de ecos het als een andere trein.

Dus de "oude" koploper verwijderen uit de ecos, dan die "nieuwe" laten inlezen.

Hoi Martin,
Ik heb de koploper uit de ECoS en koploper weggehaald en alles opnieuw toegevoegd.
Voordat ik dat deed gekeken of er iets dubbel in stond maar dat was niet het geval.

Citaat van: digibert op donderdag 31 juli 2025, 11:40:28Hoi Peter,
Ik heb geen Ecos en rij niet met koploper, maar bij jouw probleem lijkt het er op dat de decoder in 2 protocollen draait.
Heb ik vaker meegemaakt bij het programmeren met MS2.
Heb je na de reset de decoder alleen in de dcc modus (alle andere uit) laten opstarten en daarna ook de lok uit je ecos verwijderd.
Daarna in de DCC modus de lok laten herkennen en decoder buiten de DCC alles uit zetten. Dan pas programmeren.
succes digibert.
Hoi Bert,
Naar aanleiding van je protocollen verhaal heb ik nadat alles verwijderd was en gereset eerst in CV50 de waarde 4 geschreven, hij luistert nu alleen naar Motorola en DCC.
Mijn ECoS stuurt alleen maar Motorola en DCC uit, aanmelden doe ik altijd handmatig.
Ik heb een MS1 waar natuurlijk wel MFX uit komt, toen de verlichting niet goed werkte heb ik hem op de MS1 onder MFX laten aanmelden en ook toen werkte het niet goed.

Na het testen en aanpassen met jullie tips het volgende.

Ik heb eerst gekeken of er dubbele adressen waren, zowel in koploper als in de ECoS, die waren er niet.
Hierna de trein verwijderd uit koploper en de ECoS.
Als eerste CV50 waarde 4 geschreven zodat hij alleen nog naar Motorola en DCC luistert.
Toen de bekende aanpassingen gemaakt en hij blijft doen wat hij moet doen  :)
Hierna op de baan gezet en het lijkt erop dat alles nu werkt, gereden via het programma koploper heb ik handmatig gedaan, aankomend weekend gaat hij meerijden in de dienstregeling en zal ik hem in de gaten houden en jullie van mijn bevindingen op de hoogte houden.

Het blijft een bijzonder verhaal en hopelijk blijft het nu goed werken.

Iedereen bedankt voor het meedenken, dit wordt zeer gewaardeerd  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

8o Best een gedoe allemaal om de Martinair Koploper te laten doen wat ie moet doen.
Nu heb je het toch voor elkaar en hopelijk blijft dat zo, zo'n treintjeshobby moet wel leuk blijven natuurlijk.
Ik zal voor je meeduimen. O:-D
@citaat treintjeshobby moet wel leuk blijven natuurlijk.
Als ik lees wat @Degeluidsman allemaal moet doen. Ik had (misschien) al lang de moed opgegeven, omdat de hobby "moet wel leuk blijven"

Ik schrijf "misschien" omdat ik soms wel koppig kan zijn ;)
Ondanks dat je de koploper uit de ecos hebt verwijderd, en niet meer ziet, kan het zijn dat hij er nog instaat. 

Freak, helaas overleden, heeft ooit een programma geschreven waarmee je dat kan zien en echt alles kan verwijderen 

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 30 juli 2025, 20:45:57@citaat
Tom, de trein komt uit Vlaardingen en daar hebben ze genoeg aan hun hoofd ( als je begrijpt wat ik bedoel ).

Mvg,

Peter Degeluidsman

Aha, ik dacht dat de set van Märklin terug kwam vandaar dat dus.
(ik begrijp nu wat je bedoelde)
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 31 juli 2025, 20:29:278o Best een gedoe allemaal om de Martinair Koploper te laten doen wat ie moet doen.
Nu heb je het toch voor elkaar en hopelijk blijft dat zo, zo'n treintjeshobby moet wel leuk blijven natuurlijk.
Ik zal voor je meeduimen. O:-D
Hoi Dirk-Jan,
Het is zeker een gedoe en ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo heb moet ..... om een decoder in te stellen.
Hij lijkt het nu te doen en vandaag of morgen mag hij mee rijden in de dienstregeling en hoop ik dat hij geen geheugenverlies heeft en het gewoon doet.
Fijn voor het  mee  :thumbup: en

Citaat van: hermanvk op donderdag 31 juli 2025, 20:40:07@citaat treintjeshobby moet wel leuk blijven natuurlijk.
Als ik lees wat @Degeluidsman allemaal moet doen. Ik had (misschien) al lang de moed opgegeven, omdat de hobby "moet wel leuk blijven"

Ik schrijf "misschien" omdat ik soms wel koppig kan zijn ;)
Hoi Herman,
Ik gooi de handdoek niet zo snel in de ring, ik pruts meestal een uurtje en daar stop ik er gewoon mee.
Het lijkt wel of ze weer een ander type decoder in hun treinen stoppen terwijl ik de laatste tijd ik juist redelijk weinig problemen ondervond.
Als het echt niet wil zijn er twee mogelijkheden, een andere decoder maar dan zit je met de sound's of de trein alleen een kant uit laten rijden zodat de verlichting wel brand.
Eerst maar eens rijden dit weekend en kijken wat er gebeurd.

Citaat van: flyerman op donderdag 31 juli 2025, 21:58:25Ondanks dat je de koploper uit de ecos hebt verwijderd, en niet meer ziet, kan het zijn dat hij er nog instaat.

Freak, helaas overleden, heeft ooit een programma geschreven waarmee je dat kan zien en echt alles kan verwijderen
Hoi Martin,
Daar had ik inderdaad wel eens van gehoord, door het adres aan te passen kan ik om de conflict heen werken en gelukkig zijn er voldoende DCC adressen beschikbaar die ik echt niet allemaal ga gebruiken.

Citaat van: iTom op vrijdag 01 augustus 2025, 00:18:09
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 30 juli 2025, 20:45:57@citaat

Mvg,

Peter Degeluidsman

Aha, ik dacht dat de set van Märklin terug kwam vandaar dat dus.
(ik begrijp nu wat je bedoelde)
Hoi Tom,
De trein komt natuurlijk wel van Marklin maar de communicatie verloopt via de leverancier.
Dit weekend weer hobby tijd en zal ik de koploper eens goed bekijken waar dit onderdeel mist.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 02 augustus 2025, 07:20:18Het lijkt wel of ze weer een ander type decoder in hun treinen stoppen terwijl ik de laatste tijd ik juist redelijk weinig problemen ondervond.
Als het echt niet wil zijn er twee mogelijkheden, een andere decoder maar dan zit je met de sound's of de trein alleen een kant uit laten rijden zodat de verlichting wel brand.

In de decoder van de Martinair zit een nieuwere firmware versie dan in de KLM decoder. Maar Marklin heeft daarna nog weer een nieuwere firmware versie uitgebracht voor de decoder. Helaas kan ik nergens terugvinden welke wijzigingen er gemaakt zijn in welke firmware. Ook geen idee of een nieuwe firmware voor de decoder het op zou lossen, maar het is mogelijk ook een optie?
Forum Moderator

@citaat
Hoi Johan,

Ik mag er toch vanuit gaan dat ze in de fabriek de laatste firmware versie erop gezet hebben?
Zelf kan ik de versie niet uitlezen / aanpassen.
Je zou er bijna een CS3 bij kopen om het goed te krijgen  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter, Dat heb ik ook af en toe als ik hem aanzet: dan gaat de goederentreinbagagewagen 46986 (Pwg Pr14) met geluidsmodule aan de gang: een deel van de gesprekken, raillasgeluid. Voordat ik die wagen had, was het de TEE Ram die z'n geschiedenis ging vertellen. Daarvóór stond er wel eens een stoomloc een minuut of meer te fluiten, of heet de Gläserne Zug de gasten welkom (Edit: in die laatste 37580 zit geen msd3 realiseer ik me nu, maar hij maakt ook onverwachts geluid).
Meestal druk ik dan op de stopknop en kort daarna op de go knop en dan is het over.

Ik heb Mfx, DCC en Motorola aan staan, aangezien jij het zonder Mfx hebt, zou dat dus geen invloed hebben, maar is de ECoS ergens anders om "gestoord". Ik gebruik geen Koploper of andere PC-software, maar stuur aan met de ECoS. Vandaar dat ik vermoed dat ook bij jou het probleem in de ECoS zit, niet in je PC-software.
Ben er ook nog niet achter waarom die spontane starts van geluiden plaatsvindt.
Wat ook wel eens gebeurt is het wegschieten van een loc na een of meer korte slepersluitingen (bijv. over wissels). En ook dan kan het voorkomen dat de ECoS herstart met geluiden uit bepaalde locs of wagens. En het is vaak de jongst-toegevoegde, of jongst-actieve msd3-decoder die aan de praat gaat. Misschien zit er toch iets in de loclijst, dat ervoor zorgt dat de jongste msd3-decoder (of de laatst toegevoegde - en actief aanwezig (niet op een geïsoleerd spoor)) gaat lawaaien.
Met Loksounds heb ik dat niet, die blijven stil (of geven hun normale bedrijfsgeluiden).

Hoop dat dit jou wellicht dichter bij de oplossing brengt - en mij dan misschien ook.

Groet, Paul
Ik volg dit drama nu al een tijdje, complimenten voor je geduld Peter! En wederom hoop ik dat het nu goed blijft gaan, behalve vingers heb ik nu ook mijn tenen gekruist. Loopt overigens niet lekker.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Hoi Paul,
Dat is bij mij ook wel eens gebeurd, vorige week nog stond er een E loc continu te toeteren als ik de baanspanning inschakelde.
Dan is het even zoeken welke loc dat is en eenmalig het commando uit 

Dat de Martinair geluid gaf als ik hem handmatig op het programmeerspoor liet rijden was toch mijn eigen schuld  8o :)
Ik dacht dat ik hem verwijderd had uit het baanplan / blok maar dat was niet het geval, ik had blijkbaar alleen stop automatisch rijden gebruikt dit keer.
Koploper dacht dat hij nog een stations-blok stond en als er dan gereden wordt heb ik een aantal geluiden die afgespeeld worden, soms bijt je je zo ergens in vast dat ik dit over het hoofd gezien heb.

Ik heb net de baan weer aan gezet en even handmatig via het programma koploper tussen voor en achteruit geschakeld, de verlichting werkt gelukkig nog steeds goed  :favorite:
Dat geeft de burger moed, hij gaat zo mee rijden met de dienstregeling wat inhoud dat hij redelijk snel naar het schaduwstation rijd en zich voorlopig niet meer laat zien.
Natuurlijk hou ik hem ( of is het een haar  :) ) goed in de gaten als hij weer op het maaiveld komt.

Van wegschietende loc's heb ik geen last, over het algemeen gaat het hier nu goed op de baan.
In het verleden wel een hoop Marklin decoders vervangen voor Esu decoders, dat had ermee te maken dat deze soms op stap 1 bleven doorrijden ook al stond de regelaar van de centrale op 0.

@citaat
Hoi Freek,
Ik denk dat het kruisen van jou vingers en tenen geholpen heeft, net met het handmatig testen heeft hij onthouden wat er van hem verwacht wordt  :D
Geduld is een schone zaak zeggen ze en ik geef het niet zomaar op, wat ik wel doe is na ongeveer een uurtje prutsen er mee stoppen en de dag daarna of later opnieuw kijken wat er toch aan de hand kan zijn.

Ik hoop dat je ondertussen weer lekker loopt, met gekruiste tenen passen je schoenen ook niet zo lekker  :D

Conclusie:
Het lijkt erop dat de trein eindelijk werkt zoals het bedoeld is, nu ga ik zo hier alles in beweging zetten en komen er veel DCC commando's over de baan, dan eens kijken of deze decoder zich staande weet te houden.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Hierbij een kleine update.

Toen de baan aangestuurd werd via het programma koploper reed hij erg hard, blijkbaar had hij de ingestelde maximale snelheid niet ontvangen / verwerkt.
De trein was al onderweg naar het schaduwstation en ik heb hem uit de spiraal gepakt.
De maximale snelheid opnieuw weggeschreven en natuurlijk gelijk gecheckt of de verlichting nog goed werkte, dat deed hij  :favorite:
Nu stond de trein weer op het maaiveld en is hij links het station ingereden en na een verandering van de rijrichting aan de linkerkant er weer uitgereden, allemaal aangestuurd via de koploper software.

Snelheid was nu goed en de verlichting doet het ook nog steeds goed, hij staat nu in het schaduwstation en na de race van Max ga ik nog even lekker de treinen laten rijden en hoop dat hij weer aan de beurt is om te bewijzen dat het eindelijk werkt  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Je hebt het goed doorgeplozen Peter, zo kom je er juist achter.
Dan zie je toch dat Koploper en de Martinair enige commando's nog hadden.

En je Ecos dus ook want die gaf het door.
Wellicht toch eerst zelf naar zoiets kijken.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 03 augustus 2025, 14:39:04Hallo allemaal,

Hierbij een kleine update.

Toen de baan aangestuurd werd via het programma koploper reed hij erg hard, blijkbaar had hij de ingestelde maximale snelheid niet ontvangen / verwerkt.
De trein was al onderweg naar het schaduwstation en ik heb hem uit de spiraal gepakt.
De maximale snelheid opnieuw weggeschreven en natuurlijk gelijk gecheckt of de verlichting nog goed werkte, dat deed hij  :favorite:
Nu stond de trein weer op het maaiveld en is hij links het station ingereden en na een verandering van de rijrichting aan de linkerkant er weer uitgereden, allemaal aangestuurd via de koploper software.

Snelheid was nu goed en de verlichting doet het ook nog steeds goed, hij staat nu in het schaduwstation en na de race van Max ga ik nog even lekker de treinen laten rijden en hoop dat hij weer aan de beurt is om te bewijzen dat het eindelijk werkt  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Goed bezig Peter je komt er wel uit het is even puzzelen maar eindresultaat is in zicht. :thumbup:  :)
Groet Theo.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 03 augustus 2025, 14:52:06Je hebt het goed doorgeplozen Peter, zo kom je er juist achter.
Dan zie je toch dat Koploper en de Martinair enige commando's nog hadden.

En je Ecos dus ook want die gaf het door.
Wellicht toch eerst zelf naar zoiets kijken.
Hoi Hans,

Zoals ik al aangaf had ik over het hoofd gezien dat ik de trein NIET uit het baanplan gehaald had, koploper gaat er dan vanuit dat hij in het station staat en als hij gaat rijden stuurt zoals ingegegeven div. Functies aan.
Het werkte dus zoals het bedoeld was  :)

In de ECoS was er alleen sprake van een adres conflict, maar op DCC adres 1670 zat echt niets.
Probleem omzeild door het treinstel op DCC adres 1680 te zetten en het conflict werd niet meer gemeld.

@citaat
Hoi Theo,

Het was zeker puzzelen en je komt steeds een stapje verder, het lijkt nu opgelost al wil ik het wel even in de gaten blijven houden, de trein staat nu in het schaduwstation en is bijna aan de beurt om weer naar het maaiveld te rijden.
Vanavond na het eten ( dat staat bijna op tafel  :) ) duik ik weer even naar de zolder en ga ik even een uurtje rijden, hopelijk komt hij dan voorbij rijden en kan ik kijken of de verlichting nog steeds werkt.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- koploper zorgen lijken opgelost.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Gisteravond kwam de Martinair weer het maaiveld oprijden ( voorruit ( dit was de richting waarbij de verlichting steeds uit was )).
De verlichting brand nog steeds  :)
Dit keer is het treinstel niet gekeerd in het station maar het lijkt erop dat ik het eindelijk voor elkaar heb.
Ik wil nog wel het volume iets hoger zetten dus hij moet nog een keer op het programmeer-spoor om dit aan te passen.
Vandaag een vrije dag dus straks nog even verder rijden/testen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi dat je het hebt kunnen oplossen, Peter. En -niet om te wijzen of vervelend te doen ;) - begrijp ik het nu goed dat het al die tijd al aan verkeerde/dubbele instellingen heeft gelegen? Als dat zo is dan is het natuurlijk zonde van de moeite van het retourneren/heen-en-weer sturen van je Koploper; hopelijk is probleem/oplossing wel een eye-opener voor anderen.
Belangrijkste is natuurlijk dat het treinstel nu eindelijk doet wat er van 'm verwacht wordt: rondrijden met ingeschakelde frontseinen :thumbup: !

zonder fantasie ook geen creativiteit

Peter, fijn dat alles nu werkt zoals zou moeten. Het is een mooi treinstel, ook een dure aanschaf geweest en als het niet werkt zoals je wilt is dat toch een domper op de modelspoorpret, en krijg je toch een gevoel als dat je een miskoop hebt gedaan. Maar gelukkig niets van dat alles en dat is alleen maar positief.
Man man, wat een gepuzzel , maar de aanhouder wint uiteindelijk 👌

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Peter,

Kijk derhalve ook in Koploper of adres DCC1670 actief is.
Dan geeft ie het commando aan je Ecos door, en vindt de Ecos dat mogelijk een conflict.

Immers hij stond in de Ecos, en is er door jou uitgehaald/herprogrammeerd, maar stond ie wellicht in Koploper nog wel op actief.
Koploper moet ook de adressen weten,  anders kun je niet veel aansturen.

M.v.g.

Hans V200.0

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 06 augustus 2025, 07:46:35Ik wil nog wel het volume iets hoger zetten dus hij moet nog een keer op het programmeer-spoor om dit aan te passen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Kan dat niet via POM, hoef je niet die hele trein van de baan te halen.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Ik meen bij mij een keer de beide kopbakken gekoppeld te hebben,
Daarna was programmeren geen punt.
Sleperwissel moet werken met programmeren, anders krijg je het niet voor elkaar.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Hanzi op woensdag 06 augustus 2025, 08:10:16Mooi dat je het hebt kunnen oplossen, Peter. En -niet om te wijzen of vervelend te doen ;) - begrijp ik het nu goed dat het al die tijd al aan verkeerde/dubbele instellingen heeft gelegen? Als dat zo is dan is het natuurlijk zonde van de moeite van het retourneren/heen-en-weer sturen van je Koploper; hopelijk is probleem/oplossing wel een eye-opener voor anderen.
Belangrijkste is natuurlijk dat het treinstel nu eindelijk doet wat er van 'm verwacht wordt: rondrijden met ingeschakelde frontseinen :thumbup: !
Hoi Hans,
Je hebt het verkeerd begrepen  ;) de gebruikte decoder in dit treinstel is nogal brak, normaal gesproken pas je een aantal dingen aan en schrijft dat in een keer weg in de decoder.
Daar had hij dus moeite mee waardoor de verlichting niet meer juist werkte.
Door steeds een aanpassing weg te schrijven en een hoop liefde lijkt hij er nu echt klaar voor te zijn.

Citaat van: FransW op woensdag 06 augustus 2025, 08:17:31Peter, fijn dat alles nu werkt zoals zou moeten. Het is een mooi treinstel, ook een dure aanschaf geweest en als het niet werkt zoals je wilt is dat toch een domper op de modelspoorpret, en krijg je toch een gevoel als dat je een miskoop hebt gedaan. Maar gelukkig niets van dat alles en dat is alleen maar positief.
Hoi Frans,
Natuurlijk baalde ik ervan, je hebt iets niets en wilt ervan genieten als hij dan weer terug naar de leverancier moet heb je echt even een klo.. gevoel.
Maar het lijkt er nu echt op dat hij goed werkt.

Citaat van: wimpietje op woensdag 06 augustus 2025, 08:44:22Man man, wat een gepuzzel , maar de aanhouder wint uiteindelijk 👌
Hoi Wim,
Het was zeker een hoop gepuzzel, en je staat voor een raadsel maar de aanhouder wint  :)
Toch dacht ik nog wel even terug aan de tijd dat Marklin nog Esu decoders gebruikte, dat werkt altijd super en goed in te stellen/aan te passen  :favorite:

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 06 augustus 2025, 09:36:34Hoi Peter,

Kijk derhalve ook in Koploper of adres DCC1670 actief is.
Dan geeft ie het commando aan je Ecos door, en vindt de Ecos dat mogelijk een conflict.

Immers hij stond in de Ecos, en is er door jou uitgehaald/herprogrammeerd, maar stond ie wellicht in Koploper nog wel op actief.
Koploper moet ook de adressen weten,  anders kun je niet veel aansturen.

M.v.g.

Hans V200.0
Hoi Hans,
Koploper kijkt zelf wat er in de centrale en in het programma staat, als dat niet overeenkomt geeft koploper dat aan.
Je kunt ook beiden synchroniseren zodat het altijd 1 op 1 is.
Als ik in de ECoS een adress verander, neem koploper dit over.

Citaat van: iTom op woensdag 06 augustus 2025, 14:13:41
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 06 augustus 2025, 07:46:35Ik wil nog wel het volume iets hoger zetten dus hij moet nog een keer op het programmeer-spoor om dit aan te passen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Kan dat niet via POM, hoef je niet die hele trein van de baan te halen.
Hoi Tom,
Helaas gaat dat niet, volume leest hij niet uit in het overzicht van de decoder, bv optrekken kan ik wel via POM doen maar het volume moet via CV63.
Ik kan via de ECoS CV's schrijven maar dan moet de trein wel op het programmeer-spoor staan.
De ECoS leest de decoder uit, maar deze decoder geeft zijn volume niet prijs in het overzicht :( vandaar bovenstaande actie.

Citaat van: Marklindak op woensdag 06 augustus 2025, 14:39:55Ik meen bij mij een keer de beide kopbakken gekoppeld te hebben,
Daarna was programmeren geen punt.
Sleperwissel moet werken met programmeren, anders krijg je het niet voor elkaar.
Hoi Fred,
Het klopt dat minimaal beide kopbaken gekoppeld moeten zijn, bij een sleper-wissel wil hij stroom weghalen uit de andere kopbak.
In ben van mening dat de gebruikte decoders brak zijn, in ieder geval deze firmware versie.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 06 augustus 2025, 21:37:11Door steeds een aanpassing weg te schrijven en een hoop liefde lijkt hij er nu echt klaar voor te zijn.
t Ja: dat is inderdaad wel klote... wie of wat is verantwoordelijk voor het wegschrijven... de software?? Of de decoder, die slechts 1 ding (wegschrijven in het geheugen) tegelijk kan doen??
Forum Moderator

@citaat
Hoi Herman en alle anderen,

In kan niet anders concluderen dat de decoder in dit geval de schuldige is, op mijn baan staan een redelijk aantal treinen die allemaal op dezelfde manier ingesteld zijn.
Ik heb de mogelijkheid om dit met diverse hardware te doen, in het geval van de Martinair koploper heb ik gebruik gemaakt van de ECoS.

Decoder uitlezen als hij uit de doos komt en daarna de instellingen doen die ik erin wil zetten.
Normaal is dit een klusje van niets, de instellingen aanpassen en wegschrijven in de decoder en klaar is Kees Peter.

Mijn gevoel zegt dat deze decoder of brak is dan wel een slechte firmware versie heeft, voor zover mijn kennis gaat kan ik met mijn hardware de firmware versie niet uitlezen laat staan veranderen :help:
Mocht dat wel het geval zijn dan hoor ik het graag  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Uit een mSD3 cv lijst van de Marklin website:
Decoder Info: CV 31 = 255, CV32 = 255
En dan zouden de waardes moeten staan in.
CV 271 Firmware Version, first byte read only
CV 272 Firmware Version, second byte read only
CV 273 Firmware Version, third byte read only
CV 274 Firmware Version, fourth byte read only

Versies zoals die staan in de decoder projecten zoals je die kan downloaden op de Marklin website.
KLM = v3-3-0-4
Martinair = v3-3-1-0
Forum Moderator

@citaat
Dankjewel voor de info Johan, jij geeft eigenlijk het antwoord al.
De KLM en Martinair hebben verschillende firmware versies.

Na een nachtje slapen heb ik besloten om niet meer met de bovengenoemde cv waardes te gaan testen, de trein lijkt het nu eindelijk goed te doen en wat haal ik me op de hals na deze aanpassing.

Het enige wat ik nog wil aanpassen is het volume in cv63 en hopelijk blijft hierna alles werken zoals nu het geval is, dat kan ik dit hoofdstuk afsluiten  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoi Peter,
Fijn dat het nu goed werkt. Wel jammer dat je er zoveel energie in moet stoppen. Voor die prijs zou je verwachten dat het in 1 keer goed werkt. Nu is het jou gelukkig wel toevertrouwd om er wat dieper in te duiken.
Forum Moderator

@citaat
Hoi Albert,

Het had zeker wat voeten in de aarde, maar de aanhouder wint zeggen ze altijd  :D
Natuurlijk met de hulp van mede forum leden  :thumbup:
Als ik het vergelijk met de KLM versie, dat was instellen en gaan/rijden met die b... trein.

Nu is het een onderdeel van de hobby waar je niet op zit te wachten, het overkomt je gewoon en dan moet je aan de bak.
Ondanks het gedoe zit er ook altijd weer een leer momentje in en als hij het eenmaal doet zoals de bedoeling is geeft dat weer voldoening.

Het volume moet nog aangepast worden, de trein heeft zich nog niet laten zien op het maaiveld maar dat is de laatste aanpassing die ik er aan doe.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Nederlandse aanwinsten binnen gekomen.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ondanks de warmte even op zolder neergestreken, twee ventilatoren draaien op volle toeren om het een beetje vol te kunnen houden.
De treinen hebben al dagen niet gereden maar daar zal ik niet uniek mee zijn  :)

Wel zijn er twee prachtige ( vind ik  :P ) wagons van Roco binnen gekomen die echt thuis horen op de Nederlandse baan.

Het betreft de Roco 76754 van De waard transport & logistics uit noord Scharwoude.

De wagons dienen zelf van de nodige accessoires voorzien te worden, persoonlijk vind ik dat altijd jammer ik heb het liever kant en klaar maar dat is tegenwoordig blijkbaar een nieuwe trend.

De wagons gaan dienst doen bij bestaande stammen waar nog wat oude wagons mee rijden, zo gaan de Frans Maas wagons plaats maken voor deze moderne Hupac wagons.

Mvg,

Peter Degeluidsman
hoi peter

zijn mooie wagens

mvgr. gerard
Mooie aanwinsten Peter.  :thumbup:

Vroeger kwam ik regelmatig in de buurt van Noord Scharwoude en omstreken en zag ik de vrachtwagens regelmatig rond rijden.

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 15 augustus 2025, 20:40:06De wagons dienen zelf van de nodige accessoires voorzien te worden, persoonlijk vind ik dat altijd jammer ik heb het liever kant en klaar maar dat is tegenwoordig blijkbaar een nieuwe trend.

Huisjes en andere scenery zet je toch ook zelf in elkaar?
Waarom niet met wagons?
De volgende stap wordt loks als bouwpakket kopen.
Kun je zelf de decoder programmeren en weet je zeker dat hij het goed doet.  >:-D  >:-D

Fijn weekend Peter.

Henk
Alles is goed gekomen lees het zo Peter :) en betreft ESU- decoders blijven de beste om te programmeren en pleur meestal gelijk de M decoder eruit en zet er de ESU- decoder erin.
Als dan opmerk dat het geluid van de Big Boy in de verste verte er niet op lijkt met een Marklin decoder en met een esu decoder weer wel want kan dan het originele geluid erop zetten die beschikbaar is.
Deze komt dan wel met het werkelijke overeen wat toch wel beter is vindt zo.
Weer mooie aanwinsten die wagens :thumbup:
Groet, Theo.

Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: NS_Gerard op vrijdag 15 augustus 2025, 21:01:30hoi peter

zijn mooie wagens

mvgr. gerard
Dankjewel Gerard, weer een mooie uitbreiding voor mijn baantje  :thumbup:

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 15 augustus 2025, 21:46:39Mooie aanwinsten Peter.  :thumbup:

Vroeger kwam ik regelmatig in de buurt van Noord Scharwoude en omstreken en zag ik de vrachtwagens regelmatig rond rijden.

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 15 augustus 2025, 20:40:06De wagons dienen zelf van de nodige accessoires voorzien te worden, persoonlijk vind ik dat altijd jammer ik heb het liever kant en klaar maar dat is tegenwoordig blijkbaar een nieuwe trend.

Huisjes en andere scenery zet je toch ook zelf in elkaar?
Waarom niet met wagons?
De volgende stap wordt loks als bouwpakket kopen.
Kun je zelf de decoder programmeren en weet je zeker dat hij het goed doet.  >:-D  >:-D

Fijn weekend Peter.

Henk
Hoi Henk,
Zeer in mijn nopjes met deze nieuwe wagons, het is nu lekker op zolder en de treinen mogen hun asjes weer gaan strekken.

Voor mij mag een wagon kant en klaar zijn, als dat gepruts is niet mijn ding  >:-D
Bij Marklin kan je tijdens de opendagen ook altijd je eigen loc bouwen, dat heeft mij ook nooit aangetrokken :P
Volgende maand zijn de opendagen er weer en met de mannen gaan we weer twee dagen die kant op, als ik het niet vergeet zal ik er een foto van maken ( ga er vanuit dat dit weer aangeboden wordt ).

Citaat van: th op vrijdag 15 augustus 2025, 22:09:39Alles is goed gekomen lees het zo Peter :) en betreft ESU- decoders blijven de beste om te programmeren en pleur meestal gelijk de M decoder eruit en zet er de ESU- decoder erin.
Als dan opmerk dat het geluid van de Big Boy in de verste verte er niet op lijkt met een Marklin decoder en met een esu decoder weer wel want kan dan het originele geluid erop zetten die beschikbaar is.
Deze komt dan wel met het werkelijke overeen wat toch wel beter is vindt zo.
Weer mooie aanwinsten die wagens :thumbup:
Groet, Theo.
Hoi Theo,
Ik moet nog een aanpassing aan de koploper doen, ik verwacht hem straks op het maaiveld en dan gaat het volume iets omhoog voor de rest geloof ik het wel  :)
De Esu decoders hebben ook mijn voorkeur, maar het gaat me te ver om iedere Marklin loc van een andere decoder te voorzien.
Het rare is dat er ook zeer goede Marklin decoders zijn, die rijden al jaren probleemloos rond. Deze trein is/was weer een verhaal apart  :)
Met de wagons ben ik erg blij, straks tijdens het rijden worden ze in de bestaande stammen opgenomen en mogen ze lekker meerijden met de dienstregeling.

Fijn weekend allemaal.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Nog een laatste update over de Martinair koploper, vandaag hebben de treinen weer eens hun asjes kunnen strekken en kwam hij op het maaiveld.
De trein even op het programmeerspoor gezet en het volume aangepast, gelukkig had dit geen invloed op de verlichting zodat dit boek gesloten kan worden  :)
Hierna kon hij weer mee rijden in de dienstregeling.

Eind goed al goed.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Beste Peter heb niet aangegeven dat elke M decoder verwissel alleen als het geluid niet in werkelijkheid overkomt doe ik dat maar er rijden hier ook veel locs met M decoder die ook goed zijn M heeft zich wat verbeterd in loop der jaren maar niet met alles helaas. Dit even mijn optie met geen verkeerde bedoeling hoor even goede vrienden :thumbup:  Ben misschien te kritisch maar let wel op geluiden die wel goed mogen zijn daar gaat het bij M wel eens mis dat heb wel gemerkt.
Waar esu decoders heb ingebouwd waren voornamelijk stomers die analoog waren en met deze heb omgebouwd en die nogal wat had en dan de beste keuze is.
Maar nu weet je ook waarom en was misschien niet helemaal duidelijk hierin.
Mvgr,

Theo. :thumbup:  :)
Leuke aanwinsten Peter, geniet ervan.

Luc
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Hoi Theo,
Duidelijk verhaal en even goede vrienden hoor  :)
Je hoort vaker dat geluiden niet 100% overeen komen met de werkelijkheid, eerlijk gezegd zou ik je niet kunnen vertellen welke er wel of niet kloppen op mijn baan.
Nu heb ik het volume ook nog eens redelijk zacht staan zodat je hem nagenoeg hoort op de plek waar ik op dat moment ben, en er er is een grote knop waarmee ik alle geluiden uit zet.
Ik rij niet altijd met het geluid aan, dat ligt een beetje aan mijn bui  :D
Ook omroep geluiden zitten bij mij onder een aparte knop, de keuze is reuze.
Alle geluiden staan zo i zo uit in het schaduwstation, mot ook een beetje aan de buren denken  >:-D

Buiten het geluid om, wisselde ik ook van decoder als een trein een eigen leven lijden zo heb ik een hele partij decoders gehad die de trein op stap 1 lieten doorrijden terwijl de ECoS op 0 stond.
Hierin was is ik niet de enige, heb ook mensen gesproken die het ook hadden maar dan met een IB centrale en zelfs de 6021 wilde dit nog wel eens doen.
Er was een oplossing, de regelaar even verdraaien en daarna deed hij het wel.
Dat werkt natuurlijk alleen als je met de hand rijd, als je via de pc rijd zoals ik doe gaat die vlieger niet op.
Op het maaiveld heb je hier nog overzicht over maar in het schaduwstation niet, dan hoorde je ineens een hoop treinen omvallen doordat de achterop komende loc langzaam door bleef rijden en de wagons van de voorliggende trein uit de rails drukte.
Maar goed dat heb ik gelukkig achter de rug ( kost een paar centen ) maar dan heb je ook wat  :)

@citaat
Dankjewel Luc, dat genieten is al begonnen, gisteren de wagons al mee laten rijden.
Straks weer verder rijden als als hij zich weer laat zien zal ik de filmcamera in de aanslag houden.

Fijne zondag allemaal.

Mvg,

Peter Degeluidsman