Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van een geluidsman- 3D printer P1S plus AMS op Ikea onderstel.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman- 3D printer.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Het kastje zit in elkaar  :)
De handleiding was duidelijk en als je die van het begin tot het eind volgt kan er niets mis gaan.
Om wat troep ( of mooie spullen ) om te bergen is er in een vak gekozen voor twee lades, het andere val houden we nog even open.

Alles in elkaar gezet zonder extra zuurstof en dergelijke  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Vandaag bericht gehad dat de printer morgen geleverd wordt, dat komt goed uit want er is de hele dag iemand thuis.
Hoop morgen op tijd uit mijn werk te zijn, kan niet wachten om hem te zien printen  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Speciale Gast

:) Nou, dat morgen is dus vandaag en zit je nu dus op je werk. En ik ga ervanuit dat je op je werk af en toe inlogt op het forum, dat doet ieder weldenkend mens. :o)
En dan kan je dit effe lezen/kijken;

Ik weet dat je 4 3D print kennissen/vrienden hebt, misschien is er eentje bij je om te helpen, zoniet dan hier een unboxing video van een inspirerend ventje;
En dan ook nog de combo versie, dus voor jouw moet het uitpakken dan helemaal appeltje/eitje zijn. :P

N.B.
Suc6 met de dag doorkomen en veel leuk uitpakplezier. O:-D
Forum Moderator

@citaat
Hij is binnen Dirk-Jan  :favorite:
Helaas kan ik overdag nagenoeg nooit op het forum kijken maar ga zo ff het filmpje bekijken.

Vanavond ga ik samen met een maatje de printer uitpakken en instellen.

Die jonge gastjes zijn met dit soort dingen veel handiger dan wij ouwe knarren  :P
Maar we krijgen hem vast aan de praat.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 17 april 2025, 17:38:12Die jonge gastjes zijn met dit soort dingen veel handiger dan wij ouwe knarren  :P
Mvg,
Peter Degeluidsman
hoi Peter
De Duvel is oud jochie
goed de gebruiks aanwijzing lezen en brilleggie op je gok zetten en lezen geblazen ;)
:offtopic:  @citaat
De Duvel is oud jochie
Deze... ;)
glas_fles_duvel.jpg

doe maar een treintje

@citaat Ja is een plaatje, ondanks dat ik een wijnliefhebber ben  :D
Vooral omdat ik dus al 26 jaar tweetalig NL/EN leef, lees ik jouw naam dan ook verkeerd: Rudi beer... ;) :lol:
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: jonkhout op donderdag 17 april 2025, 19:20:22
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 17 april 2025, 17:38:12Die jonge gastjes zijn met dit soort dingen veel handiger dan wij ouwe knarren  :P
Mvg,
Peter Degeluidsman
hoi Peter
De Duvel is oud jochie
goed de gebruiks aanwijzing lezen en brilleggie op je gok zetten en lezen geblazen ;)
Hoi Dennis,
Dat lezen gaat gelukkig prima ( met bril natuurlijk) tja we worden nu eenmaal ouder en hebben iets meer tijd nodig dan de jeugd  :D
De printer is geïnstalleerd en heeft zijn eerste werkstuk afgeleverd.

Citaat van: hermanvk op donderdag 17 april 2025, 19:28:52:offtopic:  @citaat
De Duvel is oud jochie
Deze... ;)

Hoi Herman,
Ik wordt van bier niet warm of koud, dat geld trouwens voor alle alcoholische dranken.

Citaat van: Rudibeer op donderdag 17 april 2025, 19:33:00@citaat Ja is een plaatje, ondanks dat ik een wijnliefhebber ben  :D
Hoi Ruud,
Doe mij dan maar een watertje  >:-D

Gisteravond met een van mijn maatjes de printer uitgepakt en geïnstalleerd, de juiste software op de pc gezet en in korte tijd konden we starten met printen.
De eerste print is een poep bakje  8o
Dat is een bakje wat aan de achterkant van de printer komt, hierin valt het afval van de printer.
Erg leuk om hem aan het werk te zien, knap staaltje techniek.
We hebben nu de kleuren orange en groen, die zater erbij om te testen, we gaan snel een aantal kleuren erbij bestellen zodat we met meerdere kleuren tegelijkertijd kunnen printen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Speciale Gast

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 18 april 2025, 17:46:16een poep bakje  8o
:-) Ja, je zult nog heel wat "poepjes" gaan zien, van dikke tot héle dunne, dunner dan een haar bijna.
En dan in allerlei kleuren, rare hobby heb je er bij. :o)

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 18 april 2025, 17:46:16meerdere kleuren tegelijkertijd
Heb je wel een combo, dus met zo'n extra unit erop?
Forum Moderator

@citaat
Het is een hobby in een hobby Dirk-Jan  :)
Ik kan natuurlijk ook zeggen dat ik een tweede hobby bij heb  :D

Ik heb de P1S met een AMS, dat houd ik dat ik nu 4 rollen PLA tegelijkertijd kan inzetten tijdens het printen, die extra PLA moet ik nog gaan bestellen.
Het is mogelijk om met meerdere kleuren te werken, de optie is dan rollen wisselen of een of meerdere AMS te plaatsen.

Ik zal straks eens een foto maken van de opzet.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- 3D printer P1S plus AMS op Ikea onderstel.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Hierbij mijn opzet.
Op het Ikea kastje staat de P1S 3D printer en de AMS waarin ik 4 kleuren kan doen.

De eerste print, dit is een zogenaamd poepbakje waarin het afval van de printer wordt opgevangen.

Hierna een dopje om de opening aan de bovenzijde van de printer af te dekken.

Tot slot een 20 foot container in een basis uitvoering.

De container is met een nozzel van 0.4 geprint terwijl is hij bedoeld is voor 0.2 nozzel

Mvg,

Peter Degeluidsman
Zelfde configuratie als dat ik heb alleen de jouwe is groter. :P
Ik ben benieuwd hoe jouw rollen filament het gaan doen na een tijdje, jij hebt ze wel afgedekt staan onder de deksel.
Bij mij als ik bijvoorbeeld een paar dagen of langer niks geprint heb is het vaak zo dat het eerste stuk in de aanvoerlijn afbrokkelt.
Beetje rommelen, beetje klooien en dan gaat het wel weer en misschien scheelt het per merk filament.

Kunnen we mooi een beetje ervaringen uitwisselen en jij hebt al een paar 3D print vrienden, ik nu eentje als je me accepteert. :o)
En eigenlijk zou dit 3D print gebrabbel in het 3D printen en lasertechnieken hoekje thuishoren of toch juist niet. :roll:
Zo maakt iedere volger van jouw topic er een beetje kennis mee.
(En jij als modderaar en ik als speciale gast maken dat ook zelf wel uit waar het thuis hoort :D )
Oooooh jazeker, nu wordt het pas echt serieus — 3D-print-vriendschap unlocked! 🥳🔥 We gaan straks matching keychains printen en clubjasjes laseren, let maar op. 😎
En of dit in het juiste hoekje staat? Pff... dit overstijgt gewoon alle categorieën. Dit is content van nationaal belang. Vroeger was het de Gouden Gids, nu is het dit topic.
Forum Moderator

Ik ben wel benieuwd welke printer jij hebt staan Dirk-Jan, ik heb voor dit model gekozen omdat de andere heren ook voor dit model gegaan waren en zeer tevreden zijn.
De PLA kun je het beste in een gesloten ruimte bewaren had ik van horen zeggen, misschien een afsluitbare kunststof bak of iets degelijks.

Leuk om wat ervaringen uit te wisselen, de printer gaat ingezet worden voor de modelbaan dus zul je het in mijn eigen topic tegengekomen .

Jij mag wel bij de 3D club hoor, gezellige gasten zijn overigens altijd welkom  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat
Ik heb de Bambu Lab A1 Mini + AMS; KLIKKIE en allerlei KLIKKIE

N.B.
En dank u dat ik erbij mag. ;)
Forum Moderator

@citaat 
Hoi Dirk-Jan

Die printer had ik natuurlijk al voorbij zien komen maar niet opgeslagen op mijn grijze harde schijf  8o
Ook jij kunt met 4 kleuren tegelijkertijd aan de gang, daar moet ik nog aan gaan beginnen ik print nu alles in een kleur.
Met mijn maatje afgesproken van de week de nodige rollen te bestellen zodat we er een kleurrijk mee kunnen printen.

De printer die jij gebruikt zou hier door de poezen verstoort worden, die reageren op alles wat beweegt  :)
Als ik met mijn treinen aan het rijden ben lopen ze over de vitrine heen om de langsrijdende treinen van de baan te meppen, gelukkig zit er plexiglas tussen anders zou het nodige al kapot gegaan zijn.
Het zijn nu nog kittens die alles interessant vinden, dus de deur van de treinenkamer gaat steeds achter mij dicht, dat is verboden terrein voor de dames  >:-D

Welkom bij de club hoor  ;)

Iedereen fijne paasdagen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Hoi Peter,
Ik heb een vraagje over de printer,
Wat zijn jouw ideeën om te gaan printen met dit apparaat?
En je gaf aan dat je meerdere mensen kent met zo een apparaat, gaan jullie zo veel printen dat gezamenlijk een (misschien wel luxere) printer delen geen optie was?

Even voor mijn gevoel of ik er zelf eventueel ook een zou kopen.
Forum Moderator

@citaat
Hoi Barry,

Recentelijk hebben we het stationsgebouw ingericht, hiervoor hadden we bankjes nodig.
Saskia vroeg dit aan een van de treinen vrienden en in no time hadden we de bankjes zodat we weer verder konden.

Het voordeel van een eigen printer is dat we niemand lastig hoeven te vallen en we gelijk zelf de printer aan het werk kunnen zetten, er zijn zoveel mogelijkheden dat Saskia en ik er snel uit waren om zelf deze investering te doen.

In eerste instantie had ik zoiets van zij kunnen printen en wij hebben een grasmaster, en op die manier helpen wij elkaar.
De andere heren vinden het echt geen probleem om voor ons te printen maar nu kunnen we gezamenlijk onze kennis naar een hoger niveau brengen.

Jij zit ook te denken aan een printer, ik zou zeggen doen, de mogelijkheden zijn groot en er is volop kant en klaar te downloaden van het net.
Zelf tekenen kan natuurlijk ook maar dat is weer next level.

Vandaag nog even een kliko geprint, nadat ik de print opdracht gegeven had was de kliko zeer snel klaar  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Wat een gaaf apparaat zeg!  8o  :thumbup:
Ik ben benieuwd naar de kwaliteit, zeker tov een resin printer.
Forum Moderator

@citaat @citaat
Dat is het zeker Bulletje  :thumbup: :thumbup:

@citaat
Ik denk dat dit appels met peren vergelijken is Martin, met PLA heb ik zeer mooie resultaten gezien, Resin is een ander product wat met name zoals ik gelezen heb vooral erg goed uit de verf komt met bv zelf geprinte preisers.

Misschien dat een van de lezers van dit topic hier op kan reageren, ik heb nog onvoldoende kennis om hier een reëel antwoord op te kunnen geven.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter,

@citaat
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 22 april 2025, 19:38:35Ik denk dat dit appels met peren vergelijken is Martin, met PLA heb ik zeer mooie resultaten gezien, Resin is een ander product wat met name zoals ik gelezen heb vooral erg goed uit de verf komt met bv zelf geprinte preisers.

De 1e reactie:
Resin is een vloeistof en PLA is een draad op een rol.
Ook de produktie met de 3D-printer verschilt.
Bij resin wordt de print uit de vloeistof getrokken en bij PLA gaat de draad door een hete printerkop waardoor deze smelt en weer afkoelt.
Met resin kun je veel kleinere objecten (Preisertjes bijvoorbeeld) printen en is fijner dan PLA.
Alhoewel ik verwacht dat door betere PLA printers dit verschil wellicht wat zal afnemen.

Tot zover mijn kennis, ik hoop dat je er blij mee bent en weer wat wijzer geworden bent.

Henk

Ik vroeg dat omdat ik nieuwsgierig ben wat de kwaliteit is van de filament printers tegenwoordig. Dat zal wel een stuk beter zijn dan, zeg maar, 5 jaar geleden. 

Met resin kan je wat fijnere details printen, maar het blijft geklieder.

Vandaar de vraag, hoe dicht ligt bij bij elkaar tegenwoordig?

Resin kan gewoon fijnere details printen wat een filament printer gewoon niet kan, je nozzle kan gewoon niet zo klein worden en het zijn grotere lagen welke geprint worden t.o.v. een resin (tenzij je elke keer je nozzle wil schoonmaken omdat deze verstopt zit, wat bijvoorbeeld bij een 0,2 nozzle nog wel eens wil gebeuren).
Daarbij is de techniek van een filament printer behoorlijk verbeterd en je kunt door tweaken nog betere resultaten behalen (al is bij een bambulab niet heel veel mogelijk, behoorlijk gesloten ecosysteem).
Het grote voordeel van resin is gewoon dat de laagjes versmelten in elkaar (ook schuine), wat bij een filament gewoon zichtbare laagjes geeft. Afhankelijke van het gebruikte filament is hieraan natuurlijk wel wat te doen maar dat is wel extra nabewerking. Als voorbeeld kan ik je ABS/ASA noemen welke met een verfbrander al een strakker resultaat geeft.

De techniek is dus wel al een stukje volwassener geworden en o.a. bambulab heeft hierin ook een aandeel gehad. De printers zijn verbeterd al blijven er merken waar je veel aan kunt tweaken om een beter resultaat te krijgen.
Peter heeft een 0,4 mm nozzle en ik heb een 0,2 mm nozzle (dat is het spuitmondje waar het plastic uitkomt)
Links de Preiser Gendarmerie 29114 en rechts een 3 D geprint poppetje met een 2 mm nozzle op mijn Bambu Lab.
En terwijl ik dit typ geeft Marius ondertussen ook een duidelijke uitleg, maar ik heb nauwelijks last van verstopping van de nozzle.

Samenvattend, het komt al dichter bij elkaar en hoe strak wil je het hebben?
Een resin printer is beter maar wat complexer om de print hobby mee te beginnen.

Preiser en 3D.jpg

Zoals aangegeven Peter, een hobby in een hobby. Zelf twijfel ik er nog aan, maar ga in elk geval jouw 3Dprint exploten hier volgen.Succes nog.
@citaat @citaat, Dat is een acceptable kwaliteit.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@Henk,
Bedankt voor je uitgebreide reactie  :thumbup: :thumbup:
Resin is dus een kompleet andere techniek, en als ik het zo lees ook een stuk lastiger in gebruik.
Ik had ook begrepen dat de PLA printers in kwaliteit steeds beter worden.

@martin,
Het verschil is mij nu ook een stuk duidelijker geworden, mijn voorkeur zou nu nog steeds PLA zijn.

@Marius,
Bedankt voor je uitgebreide reactie  :thumbup: :thumbup:
Als ik me niet vergis kan mijn printer ook met ABS/ASA overweg, ik ben echt een beginner op dit gebied en vind het interessant wat er allemaal mogelijk is.
Mijn voorkeur voor een zeg maar kant en klare printer gaf wel sneller de doorslag om ermee aan de gang te gang, zelf instellingen maken zou voor mij niets zijn.

@Dirk-Jan,
Op dit moment zit er nog een nozzle van 0.4mm in, bij mijn bestelling heb ik het advies gekregen om gelijk een 0.2mm meet te bestellen dat heb ik dus ook gedaan maar hij zit nog niet in de printer.
Het geprinte poppetje ziet er helemaal niet verkeerd uit, en fijn om te lezen dat verstoppingen bij jou niet echt voorkomen.

@Wim,
Ik heb ook lang getwijfeld of het iets voor ons zou zijn, nu hij er staat wordt ik steeds enthousiaster en kijk veel op youtube over deze printer.
Ik zou zeggen doen  :)

Iedereen bedankt voor jullie input, ik denk dat we de juiste keus gemaakt hebben, goede kwaliteit zonder veel rommel met vloeistoffen.
Op dit moment heb ik even wat minder tijd voor de hobby i.v.m. storingsdienst maar daarna ga ik er weer lekker mee verder.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter wat ik zo weet is ABS/ASA op olie basis en is PLA op een organische basis(plant/mais)

Het valt mij tegen hoe weinig verandering er de laatste 10 jaar in thuis printers maar is geweest.
 @citaat Weinig verandering? In de afgelopen 10 jaar is er heel veel veranderd. En je ziet het aan de toename van de hobbyisten ook binnen onze hobby.

Naast filament kwam ook resin binnen het bereik van de thuisprinter. De mate van detaillering die met beide printer soorten zijn te bereiken, is enorm verbeterd. Ook de snelheid van het printen is toegenomen. Er zijn meer materialen beschikbaar om mee te printen.

Tot slot is er het gebruiksgemak. Moest je voorheen nog van alles tweaken om je printer enigszins te laten werken, nu is het plug and play. Daarnaast kun je met verschillende materialen tegelijk of na elkaar werken.

Je kunt het 'niet veel' vinden maar wat verwacht je dan? Dat een stukkie plastic als bij toverslag materialiseert in een gedetailleerde Preiser, gekleurd en al?

Voor dergelijke wonderen mag je naar Lourdes!

Groet,

Peter

Ik vind de ontwikkelingen gewoon traag, ik had er veel meer van verwacht!

Ik heb ook nog geen andere mening over het zelf aanschaffen van een printer dan 10 jaar geleden, en dat is dat ik er de komende jaren niet eentje ga aanschaffen.
Forum Moderator

Ik ben het toch met mijn naamgenoot eens dat de ontwikkeling best snel gegaan zijn, en het is ook nog eens een stuk betaalbaarder geworden is.
Ook het plug en play installeren vind ik een grote vooruitgang.

De 3D printer wordt steeds meer omarmd en niet alleen bij onze hobby.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Zijn deze printers niet de doodsteek voor sommige fabrikanten ?
Niet dat ik er aandelen in heb trouwens..
 @citaat

Ik denk het niet.
Het is geen massaproduktie en we halen ook rechtstreeks spullen bij de Chinees (lees aliexpress)

Henk
Citaat van: hmmglaser op donderdag 24 april 2025, 17:59:39Ik vind de ontwikkelingen gewoon traag, ik had er veel meer van verwacht!

Ik heb ook nog geen andere mening over het zelf aanschaffen van een printer dan 10 jaar geleden, en dat is dat ik er de komende jaren niet eentje ga aanschaffen.

Dat is dus lekker makkelijk praten, zonder werkelijke kennis van zaken en met de handen in de zakken zeggen dat je er ook maar niks mee te maken wil hebben.

Citaat van: Barry1972 op vrijdag 25 april 2025, 22:04:26Zijn deze printers niet de doodsteek voor sommige fabrikanten ?

Het zal nog wel even duren voordat je een hele trein makkelijk met 3D geprinte modellen maakt, of scenery uit je 3D printer getoverd krijgt. Maar het kan wel steeds sneller gaan. Faller heeft al een printservice. Je kunt eigen huisjes ontwerpen en laten printen. Als je eenmaal met 3D software kunt werken, is het zelf printen niet zo moeilijk. Maar het is nog best een klus!

Niettemin verwacht ik er wel iets van. Ik denk namelijk niet dat de fabrikanten nog heel veel jaren kunnen blijven bestaan met de huidige 'massa' productie. De groep hobbyisten wordt kleiner, de vragen specifieker want de echte fanatiekelingen blijven over. En misschien biedt de 3D printtechniek dan wel heel goede opties om in kleine oplagen nog in de behoefte te voorzien tegen aanvaardbare kosten.

Groet,

Peter
Oh Peter, dat van die Faller-printservice wist ik niet, Tx for sharing 🤗
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Barry1972 op vrijdag 25 april 2025, 22:04:26Zijn deze printers niet de doodsteek voor sommige fabrikanten ?
Voorlopig niet Barry, natuurlijk zijn er dingen die je nu zelf kan printen en een leuk zakcentje kan besparen maar meestal gaat dat geld dan toch weel op aan andere modelspoor gerelateerde dingen.

Ik heb vanmorgen meerdere kleuren PLA besteld en als dat binnen is wil ik gaan testen met containers die meerdere kleuren hebben, tja als dat goed werkt zal ik niet zo snel losse containers meer bestellen.

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 25 april 2025, 22:29:37Ik denk het niet.
Het is geen massaproductie en we halen ook rechtstreeks spullen bij de Chinees (lees aliexpress)

Henk
Op termijn zal er echt wel iets gaan verschuiven Henk, maar ben het met je eens dat dit voorlopig nog niet aan de orde is.

Het zal nog wel even duren voordat je een hele trein makkelijk met 3D geprinte modellen maakt, of scenery uit je 3D printer getoverd krijgt. Maar het kan wel steeds sneller gaan. Faller heeft al een printservice. Je kunt eigen huisjes ontwerpen en laten printen. Als je eenmaal met 3D software kunt werken, is het zelf printen niet zo moeilijk. Maar het is nog best een klus!

Niettemin verwacht ik er wel iets van. Ik denk namelijk niet dat de fabrikanten nog heel veel jaren kunnen blijven bestaan met de huidige 'massa' productie. De groep hobbyisten wordt kleiner, de vragen specifieker want de echte fanatiekelingen blijven over. En misschien biedt de 3D printtechniek dan wel heel goede opties om in kleine oplagen nog in de behoefte te voorzien tegen aanvaardbare kosten.

Groet,

Peter

@citaat
We gaan het zien Peter, voorlopig kunnen de fabrieken de vraag amper aan, en nieuwe techniek brengt altijd iets op gang, ik verwacht de komende tijd nog geen afname van de omzet.
Wel denk ik dat we steeds meer online aan onze spullen komen, het aantal winkels neemt af  8o

Citaat van: wimpietje op zaterdag 26 april 2025, 06:12:30Oh Peter, dat van die Faller-printservice wist ik niet, Tx for sharing 🤗
Hier de andere Peter Wim  :)
Dat wist ik eerlijk gezegd wel maar was het ook vergeten, zelf iets tekenen is weer een extra uitdaging en je mot er maar zin in hebben.

Nu tijd voor een Orange Tompouce  en een lekker bakkie koffie.

Fijne koningsdag allemaal.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 :) Leuk dat je wat extra kleuren hebt bestelt maar houdt ook in gedachte dat je het filament prima kan schilderen.
Ik doe dat met de Revell verf, allerlei andere merken zullen het ook prima doen of nog beter.
Bijvoorbeeld een h0 bankje in het groen printen en dan de poten verven met zwart, of andersom.
Of wit printen en dan groen en zwart verven.

Bron Revell.jpg
Bron Revell

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 26 april 2025, 11:21:21@citaat
Het zal nog wel even duren voordat je een hele trein makkelijk met 3D geprinte modellen maakt, of scenery uit je 3D printer getoverd krijgt.

Nou dat weet ik nog niet zo net. Er staat op Houten altijd een bedrijfje (SpoorObjecten dacht ik) die complete treinstellen print, ook het nieuw NS materieel. Kwestie van "opschalen"...  B)
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Hoi Dirk-Jan,
Dankjewel voor de info, ik wist dat je PLA kon schilderen, de bankjes in ons stationsgebouw zijn ook van een likje verf voorzien.

De reden dat ik een aantal kleuren gekocht heb is het printen met meerdere kleuren tegelijkertijd, zo wil ik eens kijken hoe ik bv een rose ONE container in een keer uit de printer kan laten komen, daar heb ik dus rose en wit voor nodig.

@citaat
Hoi Ernst,
Printen is natuurlijk 1 maar de techniek in de trein heeft natuurlijk ook de nodige aandacht nodig.
Wat de toekomst zal brengen.................

Ik ben in ieder geval blij met deze nieuwe techniek.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Vorige week PLA besteld en zaterdag kreeg ik de bevestiging dat het verzonden was, helaas is hier nog steeds niets afgeleverd en werkt het track en trace systeem voor geen meter.

Net de leverancier benaderd, maar dat gaat allemaal via een chat robot  :(
Binnen 3 dagen krijg ik antwoord.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Kom ik net thuis staat er een doos in de gang met mijn bestelling  :favorite:
De doos heb ik nog niet open gemaakt maar als het goed is kan ik straks in meerdere kleuren printen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Mooi toch, vroeger was je blij met een kleurdoos. :-)
Nu ben je blij met een doos vol gekleurde PLA.  :)
Forum Moderator

@citaat
Zo is het Tom, dit is de moderne variant 2025  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Op dit moment zeer weinig tijd om met de hobby bezig te zijn, vanavond de printer even 10 bankjes te laten printen in de kleur wit.
Hier komen ze net uit de printer.

Op de foto lijkt het misschien wat grof maar in de praktijk valt dat erg mee.

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik met meerdere kleuren tegelijkertijd kan printen.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Deze morgen een stukje interieur voor een plan E geprint, omdat deze wagons aan de bovenkant een metalen overspanning hebben moet je als een soort puzzelstukje de interieurs erin zetten.
De stam waarin ik dit wil gaan plaatsen staat nog in het schaduwstation dus dat wordt ff met de treinen rijden  :)

Welke kleur er origineel in deze rijtuigen zat zal moet ik nog opzoeken, dit is even om mee te testen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Leuk resultaat. Maar zal nog een heel gepruts zijn om alles uiteindelijk, met pasagiers... in de wagon geprutst te krijgen?!
Forum Moderator

@citaat
Hoi Ernst,

Dat hoort dan bij de hobby  :)
De bewuste trein is nog niet op het maaiveld geweest dus ik blijf lekker doorrijden totdat hij zich meld.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 8) Die Plan E bankjes zien er wel heel strak uit. :thumbup:
Met de 0,4 nozzle of heb je de 0,2 nozzle er al stiekum ingezet? :P
Want als ik het goed heb heb je 12 April de printer besteld en dan gelijk een 0,2 nozzle op www.ikmoetnudienozzlehebben.com