Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De baan van een geluidsman- 3D printer P1S plus AMS op Ikea onderstel.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman-Martinair koploper binnengekomen maar hoort dit zo?
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Re: De baan van een geluidsman-Martinair koploper binnengekomen maar hoort dit zo?
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 22 maart 2025, 16:16:50iets Vierkants
Dat lijkt een luchthapper te zijn. Verder lijkt het model me wel correct met de verschillende roosters, al zijn er niet veel foto's van de echte Martinair koploper beschikbaar op het internet...

Bij Nico Spilt staan wel veel andere koplopers, maar niet echt details foto's van de Martinair. Wel staan er foto's van de Martinair op FrieslandRail, maar die sluiten dan weer niet uit dat het volledig ok is... Zodoende ga ik er even van uit dat de kop bakken niet echt verschilden tussen de verschillende reclame modellen, en dan kom je vrij snel tot de conclusie dat het model wel lijkt te kloppen. Hier bijvoorbeeld duidelijk op de foto te zien dat er wel een luchthapper aanwezig is, maar geen extra rooster.

Overigens staan ook op onze eigen wiki nog wat foto's van de Martinair. Al met al concludeer ik niet echt iets geks hier.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Citaat van: NL-modelspoor op zaterdag 22 maart 2025, 16:22:51Iets vierkants zonder het op te zoeken ga ik er vanuit dat daar het fietsenbalkon zit. Of het klopt met het origineel?
Op het andere forum had ik al wel voorbij zien komen dat Marklin een loopje heeft genomen met de Martinair Holland tekst de letters iets smaller (minder dik) te maken dan ze zouden moeten zijn.
Hoi Johan,

Of er een fietsenbalkon hoort te zitten is lastig te zien, dit gedeelte is zwart waar o.a. de motor is weggewerkt.
Aan de tekst Martinair Holland was mij niets opgevallen, maar ze kunnen zomaar eens gelijk hebben  :)

Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 22 maart 2025, 16:32:22@citaat  @citaat

Heeft de KLM en/of de NS uitvoering dat ook ?
(ik ben nu niet thuis, kan niet even kijken)
Hoi Dirk-Jan,
Die treinen heb ik wel in huis alleen staan die helemaal achterin het schaduwstation ( daar staan de korte treinen opgesteld ) en daar kom ik niet zo makkelijk bij om even te kijken.
Forum Moderator

Citaat van: Giant op zaterdag 22 maart 2025, 16:34:25
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 22 maart 2025, 16:16:50iets Vierkants
Dat lijkt een luchthapper te zijn. Verder lijkt het model me wel correct met de verschillende roosters, al zijn er niet veel foto's van de echte Martinair koploper beschikbaar op het internet...

Bij Nico Spilt staan wel veel andere koplopers, maar niet echt details foto's van de Martinair. Wel staan er foto's van de Martinair op FrieslandRail, maar die sluiten dan weer niet uit dat het volledig ok is... Zodoende ga ik er even van uit dat de kop bakken niet echt verschilden tussen de verschillende reclame modellen, en dan kom je vrij snel tot de conclusie dat het model wel lijkt te kloppen. Hier bijvoorbeeld duidelijk op de foto te zien dat er wel een luchthapper aanwezig is, maar geen extra rooster.

Overigens staan ook op onze eigen wiki nog wat foto's van de Martinair. Al met al concludeer ik niet echt iets geks hier.
Hoi Thierry,
Fijn om te lezen dat het allemaal blijkt te kloppen, dan mag hij mee gaan rijden met de rest.
De ijking is goed gegaan en de functies staan in koploper ( het programma ).

Eind goed al goed  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Op het magische Facebook kwam ik een foto tegen met zo'n zelfde blauwe vierkant boven de deur. Dus ja er zit wel iets.
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 22 maart 2025, 12:56:49@citaat
Jij houd ze goed in conditie Dennis, R5 is een mooie grote boogstraal  :thumbup:
Mvg,Peter Degeluidsman
Jazeker een hele mooie boogstraal
en zorg goed voor me treinen  :thumbup:
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Hoi Johan,
Het lijkt allemaal te kloppen en daar ben ik blij mee :)
Was in eerste instantie bang dat hij weer terug kon maar gelukkig is dat niet nodig en is hij volledig opgenomen in de dienstregeling.

@citaat
Hoi Dennis,
Belangrijk om er goed mee om te gaan, het kost een paar centen  ;)
Op mijn baan zit zelfs een R9 bocht, deze ligt een beetje schuin en het is een prachtig gezicht als daar de treinen overheen rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op zondag 23 maart 2025, 07:31:01Het lijkt allemaal te kloppen en daar ben ik blij mee :)
Was in eerste instantie bang dat hij weer terug kon maar gelukkig is dat niet nodig en is hij volledig opgenomen in de dienstregeling.
Mvg, Peter Degeluidsman
Ik snap deze reactie niet helemaal, Peter; dit is toch geen misdruk oid? En ook al zou een roostertje of vierkantje niet 100% kloppen dan is het toch geen reden om de trein te retourneren? Ze hebben het dan allemaal dus omruilen heeft geen zin. Of verwacht je dat M een roostertje of vierkantje voor jou persoonlijk gaat verwijderen/aanpassen?

Maar gelukkig blijkt alles aardig te kloppen O:-D .
En nu maar lekker rijden en een mooi filmpje van het drietal maken -er van uitgaande dat die andere 2 je schaduwstation nog willen verlaten- ;) .
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator

@citaat
Hoi Hans,

Ik was in de veronderstelling dat er roosters zaten bij alle kopbakken en dat was niet het geval, ik weet dat zo'n kap door verschillende machines gaat dus het had zo maar gekund.

Ik was niet in de veronderstelling dat Marklin voor mij iets zou aanpassen  :P

Met deze Martinair versie rijden er in totaal 5 koplopers op mijn baan, en het komt soms voor dat er twee tegelijkertijd op het maaiveld zijn wie weet worden het er nog eens 3 tegelijkertijd  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Peter,

Citaat van: Degeluidsman op zondag 23 maart 2025, 09:58:29Ik was niet in de veronderstelling dat Marklin voor mij iets zou aanpassen  :P

Wij ook niet hoor!  :-)

Citaat van: Degeluidsman op zondag 23 maart 2025, 09:58:29Met deze Martinair versie rijden er in totaal 5 koplopers op mijn baan, en het komt soms voor dat er twee tegelijkertijd op het maaiveld zijn wie weet worden het er nog eens 3 tegelijkertijd  :)

Als je maar genoeg rails hebt liggen.
En anders gewoon uitbreiden.  >:-D

Henk

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Degeluidsman op zondag 23 maart 2025, 09:58:29Hoi Hans,
Ik was in de veronderstelling dat er roosters zaten bij alle kopbakken en dat was niet het geval, ik weet dat zo'n kap door verschillende machines gaat dus het had zo maar gekund.
Ik vermoed dat zo'n rooster onderdeel van de persmal is, en dat het niet een kwestie van nabewerking is. Maar nogmaals, hij klopt dus er is helemaal geen probleem :D !
Forum Moderator

@citaat @citaat
Er ligt een paar honderd meter rails heb ik ooit begrepen van Peter die het baanplan ontwikkeld had, maar ondanks dat zou ik best nog wel een aantal extra opstelsporen willen hebben maar ontbreekt de ruimte hiervoor Henk.
Dus uitbreiden gaat hem niet meer worden of ik moet de zolder van de buren erbij betrekken, die gebruiken hem toch niet  :D

@citaat
Je hebt gelijk Hans, er is geen probleem en hij heeft vandaag al lekker meegereden, nu staat hij in het schaduwstation en als ik nog een paar uurtjes door rij dan komt hij vanzelf weer op het maaiveld  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Speciale Gast

Citaat van: Degeluidsman op zondag 23 maart 2025, 09:58:29Met deze Martinair versie rijden er in totaal 5 koplopers op mijn baan
:roll: Dat vraagt dan natuurlijk om een mooie Line-Up. B)
 :warning: Het zal wel effe een klusje zijn om ze allemaal bij elkaar te zetten maar moet te doen zijn.
En het weer is toch niet echt een uitnodiging om naar buiten te gaan lopen/zitten dus tijd zat. :D

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat rare jongens, die Alkmaarse kaaskoppen :-) !
@citaat en ik die dacht dat het woord "kaaskoppen" alleen in Vlaanderen gebruikt werd om Nederlanders (Hollanders :lol: :confused: ) aan te duiden...

Forum Moderator

@citaat @citaat @citaat
Die line up is zeker leuk Dirk-Jan, maar wanneer die online komt?
Zoals je zegt een aardige klus om ze allemaal bij elkaar te krijgen.
Hier in het midden van het land was het schitterend weer en hebben we de verjaardag van mijn kleinzoon in de tuin gevierd, zelfs nu is het nog lekker buiten.

@citaat @citaat
Dat wisten we toch allang Hans  :D
Maar verder is er niets mis mee  ;)

@citaat
Weer wat geleerd Herman  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat Weer wat geleerd Herman  ;)
Een mens is nooit te oud om te leren :thumbup: :lol: :lol: :lol:

Citaat van: Degeluidsman op zondag 23 maart 2025, 14:17:00@citaat @citaat
Er ligt een paar honderd meter rails heb ik ooit begrepen van Peter die het baanplan ontwikkeld had, maar ondanks dat zou ik best nog wel een aantal extra opstelsporen willen hebben maar ontbreekt de ruimte hiervoor Henk.
Dus uitbreiden gaat hem niet meer worden of ik moet de zolder van de buren erbij betrekken, die gebruiken hem toch niet  :D

Meteen confisqueren.
Niet te moeilijk doen.  >:-D  >:-D

Henk
Forum Moderator

@citaat
Dat zou wel een droom zijn Henk, maar ik ben bang dat onze buurvrouw dwars gaat liggen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi, de eerste dwarsligger is een feit! Leg er nog een stel neer, rails erop en rijden maar :P !
Re: De baan van een geluidsman- tweede tunnel opgeleverd.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

De tweede tunnel is zo goed als gereed en wordt opgeleverd, natuurlijk zijn er nog wat restpunten  :)

De rechterkant is geplaatst en het was nogal wat werk om alles zo recht mogelijk te houden.

Omdat deze betonnen wanden erg dun zijn verdik ik ze met XPS, deze heb ik eerst in stroken gezaagd en daarna met een kleine zaagtafel er een hoekje uitgezaagd, hier komt straks het dak op te liggen.

XPS stroken worden er aan vast gelijmd.

Aan de linker wand komt aan de binnen zijde een dun strookje XPS om het dak te ondersteunen, aan de buitenzijde zit een dikker stuk XPS die het idee moet geven dat het een dikke betonnen wand is.

Even passen met een stukje dakplaat, dit wordt straks uit een geheel gemaakt.

De dakplaat krijgt aan de achterkant een randje over de gehele breedte, hier staat het eerste stripje er tegenaan.

Het dak is voorzien van dezelfde bovenkant als de eerste tunnel die er achter te zien is.

Over de betonkleur van het XPS aan de voorzijde ben ik niet tevreden, hier zit te veel blauw in.

Het is nu iets lichter gemaakt maar 100% tevreden ben ik hier niet over.

Tot slot nog even 3 totaal plaatjes.

De eerste treinen zijn er al doorheen gereden, wat een erg leuk gezicht is.
De puntjes op de i moeten nog gedaan worden maar de basis staat in ieder geval.

Mvg,

Peter Degeluidsman

doe maar een treintje

@citaat het ziet er alweer mooi uit en met een ingevulde restpuntenlijst zijn de A, B en C restpunten slechts een appeltje eitje  ;) maar ook deze  :thumbup:

gr. Ruud
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Eens met Ruud.

Ziet er al prima zo Peter!! Lekker zo doorknutselen!

Swiss rail .. what else?

Peter,

Geen idee of het bouwtechnisch allemaal klopt, maar dat is ook niet belangrijk. Het ziet er gewoon erg goed en geloofwaardig uit :thumbup:.

Groeten,
Wico

Mooi resultaat Peter.  :thumbup:
Hoi Peter,
Dat ziet er goed uit, leuk gedaan.
Hoi Peter ziet er wederom weer perfect uit.
Gr henk
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ruud, Frank, Wico, Henk, Albert en Henk bedankt voor jullie leuke reacties  :thumbup: :thumbup:
En natuurlijk alle duimpjes, dat is altijd leuk om te zien  :)

Of het bouwkundig 100% klopt weet in ook niet maar ik ben er in ieder geval tevreden over, zoals gezegd zijn er nog een paar puntjes die verder afgewerkt dienen te worden.

Mvg,

Peter Degeluidsman

@citaat

Bouwkundig gezien klopt het altijd wat de modelspoorbaanbouwer bouwt. O:-D
Tis tenslotte zijn of haar eigen eigen miniwereldje gebouwd naar beste kunnen en (financiële) middelen.
:o) Al die sporen boven elkaar is ook een geheel kloppend bouwkundig huzarenstukje, ondanks dat je het in de realiteit niet zo vaak ziet. :D

En Peter, suc6 met de afwerking, het is/wordt een erg leuk hoekje. :thumbup:

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Het ziet er weer gelikt uit hoor.
Of het allemaal tot in de puntjes is, boeiend.
Als je er plezier in hebt dan is het tot in de puntjes want dat is het doel van een hobby. :thumbup:
Forum Moderator

@citaat @citaat
Daar heb je een punt Dirk-Jan  :)
Het wordt zeker een leuk hoekje en ik ben er erg blij mee.

@citaat
Dankjewel Tom, voor een beginnende scenery man ben ik tevreden met het resultaat, er is nog zat te doen en we hebben al wat ideeën.

Mvg,

Peter Degeluidsman

doe maar een treintje

@citaat en geeft je energie en vertrouwen om verder te gaan  :)
Wederom een mooie tunnel gebouwd Peter. Ik vind wel dat je "generator" stukje een beetje in de "verdrukking" komt als je begrijpt wat ik bedoel, terwijl ook juist dat er goed uit ziet en gezien mag worden.
Forum Moderator

@citaat @citaat
Het geeft zeker vertrouwen en motivatie om lekker verder te knutselen Ruud, al is mijn hobby de komende tijd wat beperkt.

@citaat
De generator en omgeving zijn nog redelijk goed te zien Freek, het is maar net hoe de foto genomen is, straks komt er voor de tweede tunnel ook aan de onderzijde weer scenery maar dat zit nog in de ontwerpfase.

Mvg,

Peter Degeluidsman

De koffie staat altijd klaar

peter

mooi die tunnels

mvgr. gerard
Forum Moderator

@citaat
Dankjewel Gerard.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Het ziet er mooi uit voor een beginner Peter ;) wat van materiaal gebruik je voor de tunnel delen?
Forum Moderator

@citaat
Deze beginner is best blij met het resultaat Mark  :D

De platen die ik gebruikt heb komen van Modeltex

De eerste tunnel

Bij de tweede tunnel heb ik speciaal dunne platen laten maken omdat deze tunnel rond loopt, daarna opgedikt, dit is allemaal te lezen in Ronde tunnel

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- dinsdagavond opening stationsgebouw Duurstede.

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

gaat er erg mooi uitzien Peter. Ik heb ModelTex trouwens ook ff gezien op Ontraxs: en daar hadden ze volgens mij ook zowel de "dikke als de dunne" variant bij zich. Mooi spul!!
Forum Moderator

@citaat
Dankjewel Ernst  :thumbup:

Ik heb het vermoeden dat wij samen tegelijkertijd bij Modeltex in de stand stonden  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Waar heb je nu eigenlijk het dak van de tunnel van gemaakt, is dat karton of een ander materiaal?
Heb heel het topic doorgelezen maar kon het even niet zo snel vinden.

Wij hebben ook wel eens zo'n aggregaat gebruikt maar dan van bredenoord uit Apeldoorn.
En dan zijn die kabels altijd lastig, liggen in de weg en deuren willen niet meer dicht ;)
Maar dinsdagavond opening stationsgebouw dan is het nog steeds 1 april.  ;)
Forum Moderator

@citaat @citaat
Dat is een kunststof plaatje wat ik bij de aanschaf van de betonplaten kreeg Mark, geen idee hoe dit materiaal heet, maar volgens mij is dit het zelfde materiaal waarop ze de prints drukken.

Het is zo'n 3 mm dik.

De rode aggregaten van Bredenoord ken ik maar al te goed  :) de voor de kabels is bij dit gebouw ( TTI ) een speciale doorvoer gemaakt om de kabel binnen te krijgen.

@citaat
Klopt Johan, vanavond wordt het stationsgebouw geopend  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik krijg de neiging om langs te komen, want ik ben toch in de buurt van Utrecht/Amersfoort. Maar, ja, Alva hè.
 :? Jammer, ik kan niet bij de opening zijn van het station, ik moet werken.
Veel plezier en hopelijk wordt het een gezellige boel. O:-D
En ook jammer dat ik de hapjes mis, stuur effe wat bitterballen op als je wilt en dan in een envelop, kan het zo door de brievenbus.
Forum Moderator

@citaat @citaat
Langskomen mag altijd Martin.

@citaat
Dat is balen dat je er niet bij kunt zijn Dirk-Jan, ik zal aan de catering vragen of ze een paar snacks jou kant op willen sturen  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- opening stationsgebouw Duurstede.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Een tijd geleden wilde Saskia beginnen aan een Kibri bouwpakket van station Zevenbergen, dit station lag al jaren in de kast en nu was het dan eindelijk zover.
Helaas was de doos niet compleet, zo ontbrak de bouwtekening en met hulp van het forum kwam er een tekening van een ander nagenoeg gelijk station, Saskia is aan het bouwen en schilderen  gegaan.
Gaandeweg bleek dat er ook geen daken in de doos zaten  8o 8o
Bij Kibri geïnformeerd of ze dit nog konden leveren, in eerste instantie hoorde we niets maar daar was dan toch het langverwachte antwoord, ze konden ons van daken voorzien  :favorite: 

Ondertussen is het station gebouwd en is er een interieur en verlichting in en op gemaakt.
Ook de eerste reizigers zijn gespot, aan de achterkant van het gebouw is een terras gemaakt voor treinenliefhebbers, die onder het genot van een drankje en wellicht een bitterbal kunnen genieten van de passerende treinen.

De reizigers gaan in het gebouw een tunnel in om bij de perrons te komen, dit had ik bij station Zutphen gezien  :) 

Ik laat nu een serie foto's zien zoals het gebouw er nu bij staat, natuurlijk zijn wij benieuwd naar jullie op en aanmerkingen.
Ideeën wat er nog naast het terras leuk zou zijn horen we graag.

Het station zal in een later tijdstip op de baan komen, omdat het zo kwetsbaar is.

Nu nog een paar foto's met de verlichting aan.

Het gebouw is door Saskia in elkaar gezet en ingericht  :thumbup: :thumbup: 

Mvg,

Peter Degeluidsman

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zo, da's nog eens wat anders dan een generatortje bij een betontunneltje ;) .
Ga zo door Saskia, wellicht dat je Peter nog wat bij kunt spijkeren :-) !
Top van Kibri die onderdelenservice. Nu heb je wel nog wat dakplaten over om iets anders te knutselen. :o)
Mooi geworden dat station zeker met de subtiele weathering. Op de foto's lijkt het platte dak van het bijgebouw nog niet helemaal op zijn plaats gedrukt, maar dat is waarschijnlijk een kleinigheidje. En  :thumbup: voor het creatief gebruik van kraaltjes.

Dag Peter,

Voor een eerste bouwsel ziet het er goed uit. :thumbup:  :thumbup:
Mijn complimenten aan Saskia.

Dan het volgende (opbouwende kritiek):
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 01 april 2025, 20:32:22Ik laat nu een serie foto's zien zoals het gebouw er nu bij staat, natuurlijk zijn wij benieuwd naar jullie op en aanmerkingen.
Ideeën wat er nog naast het terras leuk zou zijn horen we graag.
Je ziet de kieren van de verschillende onderdelen.
Zie bijvoorbeeld foto 2 de onderkant bij de bogen en de donkergrijze muur.
Bij een volgend bouwsel voor het schilderen de kieren met plamuur dichtsmeren en schuren.
Anders houd de verf niet.

Foto 8:
Leg daar eens een stuk rails neer en zet daar een lok op.
De tafeltjes langs de rand kunnen daar nooit staan.
Ze worden door een passerende trein weg geblazen.
Ik zou ze tegen de muur zetten, bij de andere tafeltjes.
Alles een beetje inschuiven want de restauratie moet perronruimte huren en dat kost veel geld.
Daarnaast hoeft de bediening niet zo ver te lopen en dus kan er eentje weg.
Scheelt weer geld.

De vervuiling (o.a. dak) ziet er goed uit.  :thumbup:

Henk
 8o Tis toch geen 1 April grap, tis echt waar. :-)
 :warning: Je moet zuinig zijn op  :favorite: Saskia maar ik schat zo in dat je dat al was, bent en zal blijven. O:-D
Henk heeft wat puntjes, kan ik me ook wel in vinden maar het is ook zo dat foto's alles laten zien, op kijkafstand op de baan ziet het er meestal helemaal prima uit. B)
Misschien op de muren wat reclame of info postertjes.