Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman- 3D printer P1S plus AMS op Ikea onderstel.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman- paar foto's van On traXS.

Swiss rail .. what else?

Peter,

Helemaal niks mis met de foto's. Geeft een mooie indruk van al het fraais dat er getoond wordt :thumbup:.

Groeten,
Wico
Ik mis Am Ende der Strecke in het overzicht.
leuke foto's. Bedankt voor het plaatsen.

gr Gerard
 B) Mooie foto´s van erg mooie en leuke banen. :thumbup:
En die Koploper die je nu zo ongeveer of bijna binnen zou moeten hebben ziet er top uit. B)  :thumbup:

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Bedankt voor de mooie foto's Peter.  :thumbup:
Heel mooie foto's Peter en scherp ook nog.
Dankjewel voor de mooie reportage. :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Mvgr,
Theo.

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Bedankt voor het delen van deze meer dan fraaie foto's  :thumbup:

Wat een vooruitgang in technologie is er te zien in de scenery, als je plaatjes van 10 jaar geleden bekijkt bleef het naast de baan vaak bij een beetje strooisel en wat kwasten hier en daar, en een plastic auto.

Dat is nu wel anders, mooie fraaie gebouwen, water,gras, bomen zelfs de straten en stoepen zien er zo veel realistischer uit..
Ook de preisser de auto's,vrachtwagens,tractoren enz. Geweldig 🥰

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Nu ben ik toch wel heel erg benieuwd of en welke RTS is aangeschaft en de nieuwe trein binnen is gekomen bij Peter.
Spannend. :)
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Tom, Jos, Albert, Gerard, Tony, Wico, Bas, Gerard, Dirk-Jan, Henk, Theo en Barry bedankt voor jullie reactie.
Ook de mensen achter de 24  :thumbup: pjes bedankt ( volgens mij heb ik er nog zoveel gehad in een bericht ).

Hierdoor weet je dat je het niet voor niets hebt gedaan  :thumbup: :thumbup:

Ik ga even een algemene reactie geven als jullie het goed vinden.
Het nemen van de foto's was een lastige opgave, maar de snelle kiekjes staan er redelijk tot goed op  :)

Welke RTS is het geworden, geen enkele op dit moment  8o 8o 8o 8o 8o 8o 8o 8o
We hebben een demonstratie gehad en dat zag er goed uit, helaas was hij ( de draadloze ) niet te koop op de beurs, of anders gezegd ze hadden hem niet meegenomen  :?
Niet zo'n slimme actie, wel demo's geven maar je nieuwste product niet mee naar de beurs nemen.
Daar snap ik eerlijk gezegd geen bal van.
Maar goed ze kunnen hem wel opsturen ( kost €15 ) extra, toen ik aangaf dit wel bijzonder te vinden kreeg ik een code waarmee ze hem kosteloos zullen opsturen.
Ik had het geld in mijn zak en wilde er een mee naar huis nemen, kwam dus met lege handen thuis en het geld in mijn zak.

Tijdens de beurs belde Saskia op om te melden dat mijn pakketje met daarin de Martinair koploper binnen was, Stef mijn kleinzoon was bij ons en wilde hem al uitpakken  :)
Ik moest hem even remmen en vertellen dat hij toch echt even op opa moest wachten  :)

Is het geen plaatje..........................
Helaas een maandagmorgen model  :-(
Als de trein vooruit rijd branden de front en sluitlichten niet, rijd hij achteruit rijd dan doen ze het wel.
Dezelfde middag is hij weer retour afzender gegaan.

Niet alleen voor mij een teleurstelling maar ook voor Stef.

Gelukkig heb ik nog een paar andere treinen en heb ik samen met Stef nog even gereden.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 :? Hhmm.. das flink balen, is tie der eindelijk, mot ie weer terug. :thumbdown:
Weer wachten en wachten en wachten...... ppff....
Nou ja, het is wat het is en maar weer geduld hebben en zo. O:-D

Swiss rail .. what else?

Peter,

Balen zeg, eindelijk binnen en dan linea recta retour. Hopelijk heb je snel een goed exemplaar binnen en kan je alsnog ervan gaan genieten.

Groeten,
Wico

Fantasietjes op de baan

Bedankt voor de virtuele toen 👌

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Slechte zaak want je mag toch verwachten dat alles goed werkt.
Is er dan geen eind controle meer af fabriek.
Nu maar hopen dat het snel zal worden opgelost en je dan kan genieten vaan dit fraai treinstel.

RTS laat zo wel wat omzet liggen, nou ja, je kan hem i.i.g. bestellen zonder verzendkosten.
Jemig balen Peter, ik heb dat ook laatst met loc gehad , stond na paar meter al te koken. Hopen dat iets simpels is en dat je hem snel terug hebt.

Gr henk
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 15 maart 2025, 15:45:39:? Hhmm.. das flink balen, is tie der eindelijk, mot ie weer terug. :thumbdown:
Weer wachten en wachten en wachten...... ppff....
Nou ja, het is wat het is en maar weer geduld hebben en zo. O:-D
Ik baalde er behoorlijk van Dirk-Jan, niet alleen omdat hij weer terug kan maar ook omdat hij al een uurtje ingereden was en alle gegevens ingevoerd waren, tijdens de ijking viel het mij pas op.
Als hij op voorraad is hoop ik hem aankomende week weer binnen te krijgen en dan ga ik als eerste kijken of de verlichting nu wel volledig werkt.

Citaat van: Wico op zaterdag 15 maart 2025, 17:04:20Peter,

Balen zeg, eindelijk binnen en dan linea recta retour. Hopelijk heb je snel een goed exemplaar binnen en kan je alsnog ervan gaan genieten.

Groeten,
Wico
Dat hoop ik ook Wico, het gaat vast goedkomen.
Nu heb ik weer meer tijd voor de scenery, net het dak in de lijm gezet en de dakbedekking erop gedaan, dat staat nu te drogen.

Citaat van: wimpietje op zaterdag 15 maart 2025, 17:36:54Bedankt voor de virtuele toen 👌
Graag gedaan Wim.

Citaat van: iTom op zaterdag 15 maart 2025, 17:43:03Slechte zaak want je mag toch verwachten dat alles goed werkt.
Is er dan geen eind controle meer af fabriek.
Nu maar hopen dat het snel zal worden opgelost en je dan kan genieten vaan dit fraai treinstel.

RTS laat zo wel wat omzet liggen, nou ja, je kan hem i.i.g. bestellen zonder verzendkosten.

Ik snap dat het soms kan voorkomen dat er eentje tussendoor glipt Tom, maar waarom ik die dan moet ontvangen  :?
Natuurlijk is er eindcontrole maar het is toch een soort lopendebandwerk en erg monotone werk.

RTS snap ik niet, ze laten omzet liggen terwijl je ze in je magazijn hebt liggen.
De aanbieding was trouwens een extra potje  :D
Volgende week de bestelling de deur uit doen.

Citaat van: ÖBB op zondag 16 maart 2025, 09:37:28Jemig balen Peter, ik heb dat ook laatst met loc gehad , stond na paar meter al te koken. Hopen dat iets simpels is en dat je hem snel terug hebt.

Gr henk
Ja leuk is anders Henk, het kan voorkomen niet alleen bij treinen komt dit voor maar ook bij nieuwe auto's
Een collega had een nieuwe auto en na 20 kilometer was het einde oefening, hij heeft een week in de garage gestaan.

Ja had een kokende loc  8o was het een stoomloc  ;)
Ik neem aan dat dit ook keurig is opgelost.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Peter,

Ik neem aan dat je gekeken hebt naar F6 en F8....

Groet, Anne W
Forum Moderator

@citaat
Dat heb ik Anne  :thumbup:

Die functies schakelen alleen het frontlicht uit, in mijn geval is zowel het front als sluitverlichting uit.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Die functies schakelen de verlichting uit aan één kant (per functie). Dat is dan zowel front- als sluitverlichting. Dus zo'n gek idee was het niet eens.
Forum Moderator

@citaat
Hoi Johan,

Het was zeker geen gek idee ( ook niet geroepen toch  ;) ).

Alleen bij mijn koploper brand zowel de front en sluitverlichting niet als hij een bepaalde kant op rijd bv achteruit, rijd hij de andere kant op dan branden ze wel.
F6 en F8 stonden in dat geval niet aan.

Misschien heeft Maikel ( RMW ) hier ook last van? die heeft hem wel laten zien in show je nieuwste aanwinsten maar of hij er ook al mee gereden heeft.....
En Dennis heeft er ook een binnen gekregen, wellicht delen ze hier hun ervaringen even.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Allereerst dank voor de prachtige foto's Peter. Schitterende plaatjes van banen maar ook het gangpad van de 9902 (voormalig 1616) met duidelijk in beeld de Delta omzetter inclusief codenummer.
Lullig dat je eindelijk de 4012 in Martinair kleuren hebt en het dan misgaat met front/sluitseinverlichting. Zoals reeds opgemerkt, hoe zit het dan met de eindcontrole. Slordig!
Enfin hoop dat je spoedig een goed functionerende mag ontvangen.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 16 maart 2025, 17:09:47Dennis heeft er ook een binnen gekregen, wellicht delen ze hier hun ervaringen even.
klopt heb hem ook binnen gekregen
had het zelfde toen ik het treinstel op de baan had heb op de ms2 op het eerste schermpje eerst links boven aan op het lampje f1 en f2 gedrukt en toen aan de rechter kant het lampje ingedruk toen ging de front verlichting uit die was al uit toen weer ingedrukt om ze aan te doen toen gingen ze aan 
Peter, ik heb er ook geen last van (op een CS3). Zal mogelijk wel een los draadje zijn geweest bij 1 van de koppelingen. Of zouden ze toch de decoder zo geprogrammeerd hebben vanaf de fabriek. Dan getest met die functie nog aan waardoor het bij de eerste aanmelding van de MS2 nog actief is?
Altijd vervelend als je zoiets meemaakt maar het is wel een mooi treinstel :thumbup:
Hopelijk dat je snel een ander krijgt die wel goed is.
Veel rijplezier later. :wink:
Mvgr,

Theo.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Freek op zondag 16 maart 2025, 17:33:32Allereerst dank voor de prachtige foto's Peter. Schitterende plaatjes van banen maar ook het gangpad van de 9902 (voormalig 1616) met duidelijk in beeld de Delta omzetter inclusief codenummer.
Lullig dat je eindelijk de 4012 in Martinair kleuren hebt en het dan misgaat met front/sluitseinverlichting. Zoals reeds opgemerkt, hoe zit het dan met de eindcontrole. Slordig!
Enfin hoop dat je spoedig een goed functionerende mag ontvangen.
Graag gedaan Freek  :)
Het komt bij iedere fabrikant voor dat er een tussendoor glipt, wel balen dat het de mijne moet zijn  :-(
Maar het komt vast goed.

Citaat van: jonkhout op zondag 16 maart 2025, 18:17:45
Citaat van: Degeluidsman op zondag 16 maart 2025, 17:09:47Dennis heeft er ook een binnen gekregen, wellicht delen ze hier hun ervaringen even.
klopt heb hem ook binnen gekregen
had het zelfde toen ik het treinstel op de baan had heb op de ms2 op het eerste schermpje eerst links boven aan op het lampje f1 en f2 gedrukt en toen aan de rechter kant het lampje ingedruk toen ging de front verlichting uit die was al uit toen weer ingedrukt om ze aan te doen toen gingen ze aan 

Op de MS2 werkt het waarschijnlijk net even anders Dennis.
Functie F6 en F8 schakelen per kant de verlichting dus uit, wel zo handig als je twee koplopers gekoppeld laat rijden.
Bij mij is het dus anders, als hij een bepaalde kant op rijd ben ik zowel de front als sluitverlichting kwijt.

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 16 maart 2025, 19:32:05Peter, ik heb er ook geen last van (op een CS3). Zal mogelijk wel een los draadje zijn geweest bij 1 van de koppelingen. Of zouden ze toch de decoder zo geprogrammeerd hebben vanaf de fabriek. Dan getest met die functie nog aan waardoor het bij de eerste aanmelding van de MS2 nog actief is?
Ik ga ook uit van een losse draad Johan, met het activeren van de functie F6 en F8 schakel de verlichting uit.
Ik had geen van beiden actief staan en heb het ook geprobeerd met de functie aan.
Of ik ook te horen krijg wat hij mankeerde moeten we even afwachten, waarschijnlijk komt er gewoon een andere mijn kant op.

Citaat van: th op zondag 16 maart 2025, 20:58:08Altijd vervelend als je zoiets meemaakt maar het is wel een mooi treinstel :thumbup:
Hopelijk dat je snel een ander krijgt die wel goed is.
Veel rijplezier later. :wink:
Mvgr,

Theo.
Het gaat vast goed komen Theo, het is even balen als het je overkomt.
De trein zal morgen aangeboden worden bij de leverancier en met een beetje mazzel gaat dezelfde dag een andere weer op de post.
Met dat rijplezier gaat het wel goed komen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Net bericht gekregen dat er een pakketje onderweg is, die zal morgen of vrijdag aangeboden gaan worden ( is nu nog niet bekend ).
Ben benieuwd of er een briefje bij zit wat ze geconstateerd hebben en/of het een nieuwe is of misschien gerepareerd door hun service afdeling.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Martinair koploper binnengekomen.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Vandaag is er een nieuwe Marklin Martinair koploper binnen gekomen, er zit een briefje bij dat hij is getest.
Natuurlijk ga ik hem snel ook testen maar niet vandaag, het is veel te lekker weer om op zolder te zitten.

Ik ga er vanuit dat deze in orde is, mooi dat ze snel voor een ander exemplaar gezorgd hebben  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat

:o) Hup, hup, uit die luie stoel en rijden met die hap.
Morgen wordt het nog lekkerder weer, en et ken nog effe net voor het avondeten. :mrgreen:
Fijn dat je zo snel een nieuw exemplaar hebt gekregen, maar ik zou net als Dirk-Jan hem toch meteen even testen!
Mooi dat je hem weer terug hebt Peter maar ik ben jou niet maar had hem wel even getest voor de zekerheid.
Heb ook wel eens een lok gehad die wat mankeerde en had een kleine kerf erin gezet met een schroevendraaier op een plek die niet opvalt.
Dit is voor jezelf achteraf te zien of je dezelfde of een nieuwe hebt gekregen.
Op zich maakt het niet uit natuurlijk als het maar weer werkt is het goed uiteraard.
Mvgr,

Theo.
@citaat Of je noteert het serienummer voor die terug gaat.
 @citaat

:o) Serienummer zegt niks, misschien wordt het treinstel wel deels omgekat. >:-D
Forum Moderator

Dirk-Jan, Frank, Theo en Johan bedankt voor jullie reacties  :thumbup:

De koploper zit nog in de doos, gisteravond lekker gewandeld en een drankje gedaan, er is meer in het leven dan treinen  ;)
Met dit mooie weer zal er nagenoeg niemand op zijn treinenkamertje zitten lijkt mij.

Volgens mij heb ik ook een andere doos ontvangen, aan de zijkant zit wat kleine schade die de andere niet had, op de brief stond ook omgeruild, ik mag ze toch op hun blauwe ogen geloven  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat ik zit nog wel op mijn treinkamer :D . Alle dagen een beetje scenery aanbrengen en dan laten drogen om de volgende dag een stapje verder te gaan. Daartussen van het weer genieten.

Luc
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 21 maart 2025, 05:56:23De koploper zit nog in de doos, gisteravond lekker gewandeld en een drankje gedaan, er is meer in het leven dan treinen  ;)
Met dit mooie weer zal er nagenoeg niemand op zijn treinenkamertje zitten lijkt mij.
Volgens mij heb ik ook een andere doos ontvangen, aan de zijkant zit wat kleine schade die de andere niet had, op de brief stond ook omgeruild, ik mag ze toch op hun blauwe ogen geloven  :)
Mvg,Peter Degeluidsman
hoi Peter
dat is snel heb zelf ook de blauw gele en klm terug gekregen uit duitsland
de blauw gele 4011 had en kapotte motor en die is vervangen de klm versie had ook een kapotte motor en de koppelingen zijn vervangen
staan nu mooi in de vitrine kast
mvgr Dennis
Hoi Peter fijn dat je snel een nieuw exemplaar hebt gekregen. En ook ik zit nu lekker buiten hoor ipv op de treinkamer.

Gr henk
Omgeruild of niet, als hij maar doet wat ie moet doen. (en nog "gaaf" is)
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: lucdiels op vrijdag 21 maart 2025, 10:18:00@citaat ik zit nog wel op mijn treinkamer :D . Alle dagen een beetje scenery aanbrengen en dan laten drogen om de volgende dag een stapje verder te gaan. Daartussen van het weer genieten.

Luc
Hoi Luc,

Dan ben je een van de weinigen denk ik  :)
Nu even het mooie weer zich aandient wil ik er volop van genieten, na het weekend wordt het weer wat minder.

De nieuwe koploper staat hier zelfs nog in de huiskamer, morgen wil ik hem gaan testen.

Citaat van: jonkhout op vrijdag 21 maart 2025, 10:29:53hoi Peter
de blauw gele 4011 had en kapotte motor en die is vervangen de klm versie had ook een kapotte motor en de koppelingen zijn vervangen
mvgr Dennis

Hoi Dennis,
Al 2 motoren kapot  8o dat zegt wel iets over deze motor, ik heb met mijn andere 4 koplopers tot nu toe gelukkig geen problemen gehad.
Mijn exemplaar is door de leverancier omgeruild dus niet via Duitsland, dat scheelt dus een hoop tijd.

Citaat van: ÖBB op vrijdag 21 maart 2025, 17:07:15Hoi Peter fijn dat je snel een nieuw exemplaar hebt gekregen. En ook ik zit nu lekker buiten hoor ipv op de treinkamer.

Gr henk
Hoi Henk,
Ik ben ook blij met de snelle service  :thumbup:
Wij komen net uit de tuin het was heerlijk vandaag, nu lekker met de voetjes op de tafel ff kassie kijken.

Citaat van: Freek op vrijdag 21 maart 2025, 18:26:06Omgeruild of niet, als hij maar doet wat ie moet doen. (en nog "gaaf" is)
Hoi Freek,
Daar heb je een punt, morgen ga ik ermee aan de slag en hoop dat alles in orde is.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: jonkhout op vrijdag 21 maart 2025, 10:29:53hoi Peter
mvgr Dennis

Ook met kapotte motor staan ze toch mooi in de vitrinekast?
Forum Moderator

@citaat
Dat wel natuurlijk  :D
Maar ik neem aan dat Dennis zo af en toe een vloer baantje legt om lekker te rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Wat een gedoe met al die kapotte koplopers!

Ik zou er koppijn van krijgen.

Henk
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 22 maart 2025, 07:58:01@citaat
Dat wel natuurlijk  :D
Maar ik neem aan dat Dennis zo af en toe een vloer baantje legt om lekker te rijden.
Mvg,
Peter Degeluidsman
heb en treinenkamer waar nu en ovaaltje ligt met CRAIL r5 bochten
omdat ik en treinstel die alleen door R5 bocht kan
minimaal 1 keer per 2 dagen rijden de treinen bij mij conditie ritjes genaamd

Forum Moderator

@citaat @citaat
Daar heb je alleen jezelf mee Henk  :D
Net de nieuwe koploper op het programmeerspoor gezet en de verlichting doet wat hij moet doen  :favorite:
Nu eerst een uurtje inrijden en dan ijken.

@citaat
Jij houd ze goed in conditie Dennis, R5 is een mooie grote boogstraal  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Ha Peter: blij dat het verholpen is! ook al is het balen dat zo'n nieuwe trein het niet gelijk doet...de prijs is stevig genoeg voor een goed model, toch?

en voor wat betreft het mooie weer: ik wissel het lekker af hoor - dan weer ff boven op zolder en dan weer buiten... je wilt op je baan toch ook progressie, toch... ;) ?
Met dit mooie weer kom ik niet verder dan  in het zonnetje de laatste topic updates te lezen B). Blij dat deze verlichting het wel doet  :thumbup:.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

@citaat @citaat
Hoi Ernst,
Natuurlijk ga je er vanuit dat een trein in een keer goed is, maar dat er zo af en toe eentje tussendoor glipt snap ik ook.
Ik weet niet of je wel eens in de fabriek geweest bent, daar zitten een aantal dames allemaal de laatste bouwsteentjes te monteren en daarna gaat de trein op een test spoor en loopt een aantal functies af.
Dit is echt lopend band werk en snap ik dat ze niet de gehele dag even scherp zijn.

De trein is nu aan het ijken in koploper en daarna voeg ik de functies toe.

@citaat
Het is hier bewolkt Wico, maar ik begrijp wat jij bedoeld  :)
Heb vandaag al diverse klusjes in huis gedaan en nu is het even tijd voor de hobby.
Bij de tweede tunnel ben ik nog niet helemaal tevreden over de betonkleur dus daar wil ik nog even mee aan de slag, voor de rest is hij voor nu even af.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Martinair koploper binnengekomen en lijkt in orde
 :) Fijn dat alles in orde lijkt te zijn. :thumbup:
:o) En suc6 met het ijken van een Koploper in Koploper. :D 
Re: De baan van een geluidsman- nieuwe Martinair koploper binnengekomen en lijkt in orde
Forum Moderator

@citaat
Hoi Dirk-Jan,
Tijdens het ijken viel mij op dat er verschil zit in de kop en midden-rijtuig van de trein, misscheien hoort het zo maar nu twijfel ik een beetje.
Ga er even foto's van maken en online zetten.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Martinair koploper binnengekomen hoort dit zo?
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman-Martinair koploper binnengekomen hoort dit zo?
Hallo allemaal,

De nieuwe koploper is geijkt en tijdens het ijken viel mij iets op aan het uiterlijk.

Omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden..............................

Boven de deur zitten roosters en iets Vierkants

Aan de zelfde zijde van de trein, maar dan de andere kopbak, zit alleen een vierkantje boven de deur en geen roosters?

Draaien we de trein om, dan zit er een vierkantje en een rooster boven de deur.

Andere kopbak van dezelfde zijde, een vierkantje en een rooster, maar net weer anders dan de foto hiervoor.

Tot slot het midden rijtuig, hier zit aan een kant een rooster door het logo heen en aan de andere kant zit niets.

Misschien zie ik nu beren op de weg maar klopt dit zo?

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-Martinair koploper binnengekomen maar hoort dit zo?
Iets vierkants zonder het op te zoeken ga ik er vanuit dat daar het fietsenbalkon zit. Of het klopt met het origineel?
Op het andere forum had ik al wel voorbij zien komen dat Marklin een loopje heeft genomen met de Martinair Holland tekst de letters iets smaller (minder dik) te maken dan ze zouden moeten zijn.
Re: De baan van een geluidsman-Martinair koploper binnengekomen maar hoort dit zo?
 @citaat  @citaat

Heeft de KLM en/of de NS uitvoering dat ook ?
(ik ben nu niet thuis, kan niet even kijken)