Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van een geluidsman- paar foto's van On traXS.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe vooral scenery aanwinsten uit Houten.

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Ik heb even gekeken welke ikzelf heb. Dat is de noch 60135.
De opvolger van mijn noch grasmaster is denk ik de 60110 en kost €105
Verschil is dat deze plastic verdelers heeft, het model dat ik heb heeft metalen gaasjes.

Werkt prima , of je moet van plan zijn om 50m2 te gaan bestrooien met grasduin gebied?
2X zo duur zal waarschijnlijk beter zijn, maar of het nodig is?

Een persoonlijke tip, rustig vanaf de juiste hoogte strooien.
! en als je de verkeerde lijm gebruikt of te dik smeert, dan plakken ze horizontaal vast en kan de stator ze ook niet omhoog trekken.

Het is eerder denk ik vaardigheid van de gebruiker dan de kracht van het apparaat wat het verschil maakt.
Gewoon eerst lekker oefenen op een stukje aluminiumfolie met wat druppels goede lijm.
Bijvoorbeeld noch 61130 graslijm

Een keer een workshop volgen heeft mij trouwens veel geholpen, waarvan er meerdere zijn van verschillende fabrikanten.

Met het oefenen op aluminium folie, kun je gelijk wat graspollen maken van verschillende hoogtes en kleuren die je dan overal weer kunt gebruiken.
Rts staat meestal op Ontraxs in t spoorwegmuseum.

Meestal hebben ze wel een beursaanbieding.  ;)

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

@citaat Tja, meestal wel maar ook meestal niet.

Peter is "A member of the Duurstede Group®", dan denk ik koop met die groep vrienden gewoon 1 koffer en maak afspraken over wie dan en hoelang iemand van de groep wil begrassen.
Je hebt dat ding echt niet iedere week nodig, de meeste tijd van het jaar is begrassen geen actieve bezigheid.
Tevens ook afspreken dat er na gebruik een nieuwe batterij in gezet wordt en de boel schoongemaakt is van vorige vezels.

Je zou dan ook nog kunnen bedenken dat ieder lid van de groep zelf een aantal potjes aanschaft dan hoeft alleen de grasmaster zelf te rouleren.
Schept tevens een goede band onder elkaar, je kan dan vragen hoe begras jij en hoe begras ik, zeg maar ervaring delen o.a. over welke vezels maar ook over welke lijm.

Ik ben vandaag aan het begrassen geweest, foto's zet ik zo in mijn draadje.
Ben bezig geweest met een mix van 2-6 mm.
Dan heb je een idee Peter van wat dit type begrasser voor deze prijs kan.
Geen verkoop praatje, gewoon goed is goed voor deze prijs en voor mij persoonlijk dan 😉
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Citaat van: wimpietje op woensdag 12 februari 2025, 18:11:56Hey Peter, ik heb de 55kv versie en zeer tevreden ook mede door de extras die erbij geleverd worden.
Hoi Wim,

Ik hoor steeds meer goede berichten over de RTS, ik heb al een aantal filmpjes bekeken en dat ziet er gewoon goed uit  :thumbup:
Waarschijnlijk ga ik voor de 35KV versie.

Citaat van: iTom op woensdag 12 februari 2025, 20:12:36
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 februari 2025, 17:37:08Martin, Tom en Barry.

Bedankt voor de informatie, 35KV is dus meer dan voldoende ik was niet van plan complete grasmatten te maken  :)

Een aanbieding heb ik nog niet gevonden, alle prijzen liggen rond de 200 euro.
Hij hoeft morgen niet in huis te zijn dus goed mijn ogen open houden.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Goeie dingen verkopen zich zelf, daar maken ze geen aanbieding in.

Natuurlijk is Wim ook tevreden met zijn 55KV, zou wel heel gek zijn als dat niet zo was maar wat is bij Wim de meerwaarde.
De meegeleverde extra's, die zitten ook bij de koffer van de 35KV.

Goedkoper is om een grasmaster zonder koffer aan te schaffen, je kan altijd zelf extra potjes toevoegen als dat nodig blijkt maar met 1 potje kom je ook al aardig ver.
Wat veel belangrijker is, draag ALTIJD een mondkapje want de statische vezels zweven door het luchtruim zo je longen in en daar is een mooi grasveld niet wenselijk.

Terwijl ik dit nu schrijf schiet me toch wel een anekdote te binnen over mannen die vaak denken dat iets wat ze graag willen ook groter en zwaarder moet zijn.
Ik heb jaren geleden nog weleens wat waterbedden verkocht en het viel me toen ook altijd weer op dat die kerels altijd voor het grootste waterbed gingen en dat de vrouwen liever of geen waterbed wilde of dan maar een kleinere.
Dikwijls vroeg dan zo'n kerel met een glimlach aan mij of de seks ook beter is op zo'n groot waterbed.
Ik antwoorde dan dat als het nu niks is zal het met een waterbed ook niet beter worden.

....... en dan toch het grootse waterbed verkopen, das toch gek ......... of niet. >:-D
Hoi Tom,

Natuurlijk is het goedkoper om een versie zonder koffer te kopen, maar aan de andere kant hou je zo wel alles bij elkaar.
Vandaag ook weer een paar uurtjes bezig geweest om dingen te sorteren en te ordenen.

Wat de sex op een waterbed betreft, dit heeft ook met de stabilisatie te maken is mij wel eens verteld  :P
Over seks op een bed gesproken. Zit er alweer beweging in dat Viessmann stelletje?  :o)
Forum Moderator

Citaat van: Barry1972 op donderdag 13 februari 2025, 00:19:20Ik heb even gekeken welke ikzelf heb. Dat is de noch 60135.
De opvolger van mijn noch grasmaster is denk ik de 60110 en kost €105
Verschil is dat deze plastic verdelers heeft, het model dat ik heb heeft metalen gaasjes.

Werkt prima , of je moet van plan zijn om 50m2 te gaan bestrooien met grasduin gebied?
2X zo duur zal waarschijnlijk beter zijn, maar of het nodig is?

Een persoonlijke tip, rustig vanaf de juiste hoogte strooien.
! en als je de verkeerde lijm gebruikt of te dik smeert, dan plakken ze horizontaal vast en kan de stator ze ook niet omhoog trekken.

Het is eerder denk ik vaardigheid van de gebruiker dan de kracht van het apparaat wat het verschil maakt.
Gewoon eerst lekker oefenen op een stukje aluminiumfolie met wat druppels goede lijm.
Bijvoorbeeld noch 61130 graslijm

Een keer een workshop volgen heeft mij trouwens veel geholpen, waarvan er meerdere zijn van verschillende fabrikanten.

Hoi Barry,

Ja de RTS is duurder dan de Noch versie, ik wilde in eerste instantie ook voor een Noch gaan maar op de een of andere manier spreekt de RTS mij meer aan.
Ook diverse filmpjes bekeken waar beiden in getest werden en dan komt de RTS toch met beter uit de bus.
De Noch graslijm heb ik wel in huis  :)

Citaat van: Hero op donderdag 13 februari 2025, 12:53:23Rts staat meestal op Ontraxs in t spoorwegmuseum.

Meestal hebben ze wel een beursaanbieding.  ;)
Hoi Robin,

Laten we hopen dat ze er dit keer staan, ik heb wel een lijst met banen gezien maar stand deelnemers helaas niet.
Ontraxs staat op de agenda.

Citaat van: iTom op donderdag 13 februari 2025, 14:20:15@citaat Tja, meestal wel maar ook meestal niet.

Peter is "A member of the Duurstede Group®", dan denk ik koop met die groep vrienden gewoon 1 koffer en maak afspraken over wie dan en hoelang iemand van de groep wil begrassen.
Je hebt dat ding echt niet iedere week nodig, de meeste tijd van het jaar is begrassen geen actieve bezigheid.
Tevens ook afspreken dat er na gebruik een nieuwe batterij in gezet wordt en de boel schoongemaakt is van vorige vezels.

Je zou dan ook nog kunnen bedenken dat ieder lid van de groep zelf een aantal potjes aanschaft dan hoeft alleen de grasmaster zelf te rouleren.
Schept tevens een goede band onder elkaar, je kan dan vragen hoe begras jij en hoe begras ik, zeg maar ervaring delen o.a. over welke vezels maar ook over welke lijm.

Ook de Duurstede Group® heeft geen onbeperkt budget  ;)

Maar we delen al veel spullen onderling is, zo zijn er twee 3D printers, Esu locprogrammers enz. Van de Greenkeeper wordt er een aangeschaft en iedereen kan hier gebruik van maken.

Citaat van: Barry1972 op donderdag 13 februari 2025, 17:03:51Ik ben vandaag aan het begrassen geweest, foto's zet ik zo in mijn draadje.
Ben bezig geweest met een mix van 2-6 mm.
Dan heb je een idee Peter van wat dit type begrasser voor deze prijs kan.
Geen verkoop praatje, gewoon goed is goed voor deze prijs en voor mij persoonlijk dan 😉
Ik ga zo even in de topic kijken Barry, dat jij geen aandelen hebt bij Noch was mij duidelijk  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 13 februari 2025, 21:27:43Over seks op een bed gesproken. Zit er alweer beweging in dat Viessmann stelletje?  :o)
Nog niet Johan, staat op de todo lijst.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 13 februari 2025, 21:18:45Hoi Tom,

Wat de sex op een waterbed betreft, dit heeft ook met de stabilisatie te maken is mij wel eens verteld  :P

Peter,

Ja, die stabilisatie en de seks (is in het NL echt met ks) daar is mij meer over verteld dan ze jou hebben verteld  :-)
In die tijd verkochten we per filiaal zo'n 3 waterbedden per week in verschillende soorten stabilisatie waar er 4 van in de winkel stonden maar de meeste macho mannen wilde wel dan even de stoere bink uithangen met die ene vraag. En dan is het antwoord simpel en doeltreffend, is het nu niks wordt het ook niet beter.

RTS Greenkeeper staat zeker op OnTraxs 2025
Wie weet hebben ze een leuke aanbieding in de draadloze versie dan heb je denk ik de beste.  :thumbup:

RTS op Ontraxx 2025.jpg
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator

@citaat
@citaat @citaat

Bedankt voor de info Tom  :thumbup: :thumbup:

Fijn dat RTS op Ontraxs aanwezig is, net gelijk kaarten besteld voor de mannen van de Duurstede groep®
Nu al zin in.

Het weekend is begonnen dus weer een beetje tijd voor de baan, morgen komt er hoog bezoek, een bekend forumlid komt een kijkje nemen en laten we de treinen weer eens rijden dat is al een tijdje geleden.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Omdat ze een mondkapje draagt weet ik dat het om grasvezels gaat, anders zou ik denken dat ze thee zakken of naaigerei op aan het hangen was 😄
Forum Moderator

@citaat 
Foto kan ook in de corona periode gemaakt zijn  ;)

Maar een goede tip van Tom, je staat er eigenlijk niet bij stil, mondkapjes moeten we nog ergens hebben liggen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

"...mondkapjes..."
Nou: zo erg stuift begrassen nou ook weer niet hoor...

Citaat van: ernstcramer op zaterdag 15 februari 2025, 11:07:42"...mondkapjes..."
Nou: zo erg stuift begrassen nou ook weer niet hoor...

Dat dat weet ik wel zeker, de korte vezels zweven in het rond zodra ze statisch worden tijdens het begrassen.
Forum Moderator

Voorkomen is beter dan....................
We hebben mondkapjes in huis en het is een kleine moeite om ze te gebruiken.

Mvg,

Peter Degeluidsman

if we don't try we will never know

Laten we niet overdrijven mensen.
 @citaat
Laat een ieder toch gewoon doen wat voor hem/haar goed voelt...

if we don't try we will never know

Natuurlijk mag een ieder doen wat voor hem of haar goed voelt. Ik bedoel er alleen maar mee dat de hele dag in- en uitademen schadelijker zal zijn voor je gezondheid dan het inademen van de paar vezeltjes die vrijkomen wanneer je 4 x per jaar je statische begrasser gebruikt. Tenzij het natuurlijk je beroep is en er dagelijks mee werkt.
@citaat uit eigen ervaring weet ik dat het je luchtwegen irriteert, of het schadelijk is laat ik in het midden, alleen daarvoor doe ik al een mondkapje op;

mvg,
Michel
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 14 februari 2025, 19:28:53Het weekend is begonnen dus weer een beetje tijd voor de baan, morgen komt er hoog bezoek, een bekend forumlid komt een kijkje nemen en laten we de treinen weer eens rijden dat is al een tijdje geleden.
Nou Peter, hoog bezoek is wel wat overdreven ;)

Het was gezellig om de treinen te zien rijden en over de hobby te praten. Je hebt mooie plannen, dus nog genoeg te doen. De tijd is omgevlogen.

Bedankt voor de gastvrijheid :)
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Wim, Frank en Michel, 
Natuurlijk zijn wij niet dagelijks bezig met begrassen maar ik schreef het al eerder voorkomen is beter dan.............
Ik heb ondertussen de mondkapjes gevonden en als het zover is zal ik ze zeker gebruiken.

Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 15 februari 2025, 18:34:39
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 14 februari 2025, 19:28:53Het weekend is begonnen dus weer een beetje tijd voor de baan, morgen komt er hoog bezoek, een bekend forumlid komt een kijkje nemen en laten we de treinen weer eens rijden dat is al een tijdje geleden.
Nou Peter, hoog bezoek is wel wat overdreven ;)

Het was gezellig om de treinen te zien rijden en over de hobby te praten. Je hebt mooie plannen, dus nog genoeg te doen. De tijd is omgevlogen.

Bedankt voor de gastvrijheid :)
Voor mij was het hoog bezoek, de grote Basjuh komt naar mijn baantje kijken en een wagon ophalen  :)
De tijd vloog voorbij tijdens ons gesprek, de plannen worden langzaam uitgerold en stukje bij beetje wordt het wel eens wat  :D

Veel plezier met de wagon Bas.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: Degeluidsman op zondag 16 februari 2025, 07:37:17Hallo allemaal,

Wim, Frank en Michel,
Natuurlijk zijn wij niet dagelijks bezig met begrassen maar ik schreef het al eerder voorkomen is beter dan.............
Ik heb ondertussen de mondkapjes gevonden en als het zover is zal ik ze zeker gebruiken.

Peter Degeluidsman

Inderdaad en zeker voor mensen met longaandoeningen zoals.
Ik heb astma en daarom draag ik o.a. een mondkapje bij het begrassen, is dat zo gek dan om te waarschuwen. 
Citaat van: Degeluidsman op zondag 16 februari 2025, 07:37:17Veel plezier met de wagon Bas.
Dat komt helemaal goed. Ik gebruik de wagon nu om de bezetmelding te testen. En dat gaat helemaal goed :)
Forum Moderator

@citaat @citaat
Het was zeker niet gek om te waarschuwen Tom, Saskia heeft ook astma en wij nemen deze tip graag mee  :thumbup:
Laten we hierbij de discussie wel of geen zin afsluiten en weer verder gaan met de scenery bouw.
Ben vandaag weer aan het prutsen en nu heb ik even tijd omdat de lijm staat te drogen, ben met kleine details bezig waarvan snel een update komt.

@citaat
Mooi dat de wagon al gelijk ingezet wordt Bas, hier zat hij al een tijdje in de doos en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Peter,

Wel even een knijper op je neus bij het lijmen, want lijm snuiven doodt hersencellen en dat is toch zonde >:-D.

Laat verder iedereen inderdaad lekker zelf de voorzorgsmaatregelen nemen die hij/zij wenselijk of wijs vindt!

Groeten,
Wico 
Citaat van: Degeluidsman op zondag 16 februari 2025, 14:13:23Mooi dat de wagon al gelijk ingezet wordt Bas, hier zat hij al een tijdje in de doos en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn  :)
Ik heb nog geen klachten gehoord ;)
Re: De baan van een geluidsman- weer een stukje aan de scenery gewerkt.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Vandaag weer met het aankleden van de tunnel bezig geweest, de aggregaat en Dixie vervuild en met poeders in de weer geweest.

Met een wash aan de onderkant bezig geweest om opspattend regenwater na te bootsen, ook op de bovenkant is wat meer veroudering aangebracht.

Vorige week op de beurs twee wandlampen gekocht, een moderne en een oud model. Iedereen had de voorkeur voor de moderne versie dus die gaat boven de deur komen.
Omdat ik hem onder een bepaalde hoek wilde plaatsen met de hand een schuin gat geboord.
Ook de deur is van een beetje roest voorzien.

Omdat er kabels van het aggregaat het gebouw in moeten nog iets geprutst waardoor de kabels naar binnen gaan.

Het ledje van de wandlamp wordt standaard geleverd met een 1K weerstand en zou tussen de 3 en 12V mogen hebben, ik heb mijn regelbare voeding aangesloten en durfde niet hoger dan 3V te gaan, dan geeft hij al een bak licht waar je U tegen zegt.
Daarna nog even met een grotere weerstand geprobeerd en kon het voltage wat omhoog.
Hier de test opstelling, en de invoer van de twee kabels.

Tijd om alles weer op de baan te gaan zetten, de foto's zeggen genoeg al wil ik nog wel vermelden dat de stelcon platen nog onderhanden genomen zijn en er onkruid is toegevoegd.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter,

Mooi toch hoe zo een "verloren hoek" helemaal tot leven komt :thumbup:.

Groeten,
Wico
Lekker bezig!

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Super mooi Peter!! Ook het onkruid op die stelcon platen is top. erg leuk zo!
Peter krijgt nog groene vingers  :thumbup:

En het wordt alleen maar beter en leuker.
Met die kabels krijgt het nog meer smoel.
Dag Peter,

Leuke fotoserie.
Het wordt echt nog wel wat. :thumbup:

Henk
Ziet er al goed uit Peter. Vervuiling aggregaat is prima zo. En de lamp past perfect in het plaatje.

Gr henk
Dat is goed gelukt, Peter.

Heel fraai al 👍🏻
 :) Erg mooi en leuk geworden, en ook mooie foto´s ervan gemaakt. :thumbup:
Ik sluit me bij de voorgangers aan Peter, het is een leuk hoekje met details geworden. Complimenten.
Supergaaf Peter.
Komt er nog een geluidsdecoder met aggregaat geluid in die Boels container. :D
Lekker zo'n monotoon gebrom in je treinkamer.  :P
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Wilco, Sander, Ernst, Ruud, Tom, ( trein ) Henk, ( OBB )Henk, Albert, Barry, Dirk-Jan, Freek en Martin bedankt voor jullie leuke reactie, dan geeft de mens weer moed om verder te prutsen  :)
Ook de mensen die een  :thumbup: pje gegeven hebben bedankt hiervoor.

Het begint een leuk stukje te worden, ik ben nog op zoek naar regenpijpen en het wachten is op de juiste auto dus deze staat er maar even voor het idee.

@martin,
Je brengt me wel weer op een :idea:   mot ik nog even over na denken maar wel een leuk idee  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Het voorstel van een brommende generator deed me meteen denken aan Radio Caroline op de Mi-Amigo. Als de DJ (nee niet Dirk-Jan) de schuif van het spraakapparaat open gooide hoorde je op de achtergrond het gebrom van de generator.
En misschien best wel een leuk voorstel, maar van dat eentonige gebrom wordt je slaperig en slapen terwijl treinen hun weg trachten te zoeken is ook niet alles.
Forum Moderator

@citaat
De goeie oude tijd van de zee zenders Freek  :favorite:
Ik heb nog een hoop tunes op mijn spotify lijstje staan en die komen regelmatig voorbij.

Heb er nog geen beslissing genomen, maar als er geluid bij het aggregaat komt zal hij bv een minute draaien en dan weer een tijdje uitgaan.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Radio Caroline op de Mi-Amigo
De goeie oude tijd van de zee zenders Freek
Mensenlief... waar is de tijd....
Mooi hoekjes geworden zeg :thumbup:
:offtopic: Mooi hoe diep geworteld de zeezenders nog bij velen zijn. Je was destijds fan van Noordzee óf van Veronica; ik behoorde tot de Veronica-luisteraars. En hoewel ik pas 9 was herinner ik mij nog goed hoe we in '74 met de hele familie zaten te janken bij de laatste tonen van de Veronica-tune vanaf de Norderney :-( .

Sorry Peter :roll: , on-topic maar weer!
Dat is echt tof gedaan dat hoekje en dan met dat lampje boven die deur, echt geweldig
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: hermanvk op dinsdag 18 februari 2025, 20:35:48Radio Caroline op de Mi-Amigo
De goeie oude tijd van de zee zenders Freek
Mensenlief... waar is de tijd....
Dat was radio zoals radio bedoeld was Herman, het had trouwens niet veel gescheeld of ik had ook aan boord van de Mi-Amigo gezeten  >:-D

Citaat van: Retrotreintje op dinsdag 18 februari 2025, 21:19:20Mooi hoekjes geworden zeg :thumbup:
Dankjewel retrotreintje  :thumbup:
Misschien handig om je voornaam in je berichten te vermelden, ik ga er tenminste vanuit dat retrotreintje niet je voornaam is  ;)

Citaat van: Hanzi op dinsdag 18 februari 2025, 21:29:57:offtopic: Mooi hoe diep geworteld de zeezenders nog bij velen zijn. Je was destijds fan van Noordzee óf van Veronica; ik behoorde tot de Veronica-luisteraars. En hoewel ik pas 9 was herinner ik mij nog goed hoe we in '74 met de hele familie zaten te janken bij de laatste tonen van de Veronica-tune vanaf de Norderney :-( .

Sorry Peter :roll: , on-topic maar weer!
Veronica was mijn favoriete station, ik weet ook nog wanneer de zender uit de lucht ging, ik was ook nog maar een klein mannetje en wij stonden in Breukelen op de markt, daar zat een vishandel waar mijn ouders even wat wilde eten maar ik bleef in de auto zitten.

Als ik het fragment van het einde hoor kan ik er nog boos om worden dat dit zo moest eindigen, gelukkig is het station weer terug al klinkt het nu totaal anders.

Citaat van: Dickie op dinsdag 18 februari 2025, 23:46:58Dat is echt tof gedaan dat hoekje en dan met dat lampje boven die deur, echt geweldig
Dankjewel Dick, in ben zelf ook tevreden over het hoekje, straks na het eten ga ik weer een beetje passen en meten voor de verdere aankleding.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ik heb bericht gehad dat de bestelde Strukton auto's nagenoeg klaar zijn en ik ze zoals het er nu uitziet binnen een paar dagen kan ophalen  :favorite:
Dan komt er gelijk een in het knutselhoekje te staan, de sprinter komt uiteindelijk ergens anders op de baan te staan.

Mvg,

Peter Degeluidsman