Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman / Toch een machinist af fabriek op de bok.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman- 4 nieuwe Shimmns wagons in de collectie.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Mooi al die wagons hoor maar hoe staat het nu met de scenery.
Zou toch een mooi gezicht zijn voor jezelf maar ook voor ons, de kijker, om al die mooie wagons getrokken door een even mooie Locomotief door een mooi landschap/scenery zien rijden.  ;)
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Citaat van: Wico op woensdag 18 september 2024, 20:13:51Peter,

De schuifhuifwagons en de telescoopdakwagons zie je in het grootspoor regelmatig gecombineerd in één sleep. Dat is dus ook nog een idee voor op de baan :idea:.

Groeten,
Wico 
Hoi Wico,
Dat bleek ik eigenlijk al te doen  :) er rijden een aantal gecombineerde treinen rond met de twee verschillende soorten Shimms.
Blijf het wel raar vinden dat twee verschillende wagons dezelfde naam hebben.
De nieuwe sleep die ik nu wil maken zal alleen bestaan uit de zuildoek wagons.

Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 17 september 2024, 17:40:34Heb je ook de zeilwand wagons van Jouef en Rivarossi gezien? Geeft weer wat meer afwisseling.
Ik heb erop gezocht Henk, maar kon geen Shimms wagons bij deze firma's vinden.

Citaat van: Freek op woensdag 18 september 2024, 20:49:11Peter, dat schijnt niet zo, dat is zo. Je hebt dus 35 stuks.
Misschien nog wel iets meer Freek, maar het is geen wedstrijd  :)
Zoals ik net al schreef blijft het gek dat twee verschillende wagons dezelfde naam hebben, weel wat geleerd  :thumbup:

Citaat van: frank-103 op donderdag 19 september 2024, 07:49:43In mijn modelspoorbaan topic (bericht 599 en verder)staan wat foto's van Amsterdam Westhavens en shimmns in mijn bezit. Dat zijn er in totaal net 20. Zie https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1515048

Bedankt voor dit mooie overzicht Frank  :thumbup:  :thumbup:
Er is genoeg keus om uit te kiezen, bij Roco komen er de komende tijd weer 2 uit die al op mijn verlanglijstje staan  :favorite:

Citaat van: iTom op donderdag 19 september 2024, 14:44:14Mooi al die wagons hoor maar hoe staat het nu met de scenery.
Zou toch een mooi gezicht zijn voor jezelf maar ook voor ons, de kijker, om al die mooie wagons getrokken door een even mooie Locomotief door een mooi landschap/scenery zien rijden.  ;)

Met de scenery wordt nog niets gedaan Tom, ik wil er wel een start mee maken maar kan me er ( nog ) niet toe zetten.
De winterperiode komt er weer aan dus ook meer tijd voor de hobby, wie weet.
Ik geniet nog steeds van mijn rijdende treinen en kan hier lekker bij wegdromen, natuurlijk zie ik hier op het forum geweldige foto's van scenery voorbij komen en weet dat ik dit uiteindelijk ook op mijn eigen baan wil.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 21 september 2024, 09:50:06maar kon geen Shimms wagons bij deze firma's vinden.
Tja, het blijft gek he. Telescoopdakwagens die ook Shimmns heten en zeildakwagons die geen Shimmns heten. Snap je het nog?
bijvoorbeeld deze: Klikkerdeklik
Henk,

Toch is dat niet zo vreemd want volgens de UIC codering staat de i voor "met beweegbare afdekking (huif) en vaste kopschotten". En laat die i nou zowel in de Shimms als Lails codering zitten :).

S - Platte 4-assige wagens voor specifieke toepassingen
h - Voor transport van liggende staalrollen.
i - Met beweegbare afdekking (huif) en vaste kopschotten
mm - Laadlengte van minder dan 15 m bij 4 assen
s - Maximale snelheid van 100 km/uur

Groeten,
Wico

Wico is me net te snel af!

Betekenis Shimm(n)s:
S Platte 4-assige of 6 assige wagens voor specifieke toepassingen
h Voor transport van liggende staalrollen
i met verschuifbare zijwanden
mm Laadlengte van minder dan 15 m bij 4 assen, Laadlengte van minder dan 18 m bij 6 assen, Laadruimte van meer dan 27 m bij wageneenheden
n Maximale lading van meer dan 75 ton bij 6 assen.
s Maximale snelheid van 100 km/uur
(Bron https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=189119&sid=3e9a5e202c0c630b0cb1709d35fe3f62#p189119)

In de typeaanduiding staat niet van welk materiaal de verschuifbare zijwanden zijn. Ik meen gelezen te hebben dat dit eerst de metalen huiven waren, maar dat men overgestapt was op zeildoek omdat dit beter opengemaakt kon worden en ook minder zwaar was.

Bij de buren is ook een topic te vinden over shimmns, want daar zijn ook verschillende van. Zo hebben de Piko's meer een puntig dak en de Roco en Marklin een rond dak. Wie meer wil weten over de shimmns-tu718 of ttu 723 zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19039.0.
Of natuurlijk bij DB Cargo: https://gueterwagenkatalog.dbcargo.com/catalogue/by-wagon-category/s-bogie-flat-wagons-for-transporting-coils/Shimmns-708-9120950

@citaat  @citaat

Alleen die n in de aanduiding snap ik dan niet helemaal, want we hebben het hier toch over vier-assige wagens :?

Groeten,
Wico
Die omschrijving van n is ook niet goed. n = lastgrens meer dan 60 ton

Ergo, de onderhavige modellen zijn 'Shimms'.
Citaat van: Wico op zaterdag 21 september 2024, 21:50:36@citaat  @citaat

Alleen die n in de aanduiding snap ik dan niet helemaal, want we hebben het hier toch over vier-assige wagens :?

Groeten,
Wico
Dat klopt toch wel Wico, want 6-assige wagens hebben de aanduiding Sahimms.
De n in het geheel lijkt iets te zeggen over zwaardere belastbaarheid bij sommige 6-assers. Je zou die n dus alleen verwachten in types die ook een a hebben: Sahimmns. Toch kom je ook vaak genoeg de code Shimmns of Shimm(n)s tegen. Zit er logica in of roept iedereen maar wat >:-D ?
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Henk, Wico, Frank, Freek, en Hans, bedankt voor jullie uitleg  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Nooit geweten dat iedere letten een eigen betekenis heeft.
Die N is dus nog even een vreemde letter in de naam.

@ Henk,
Ik heb een klikkie gedaan en de wagon die ik dan zie ben ik wel tegen gekomen maar zag dat dit model tin totaal 3 alles heeft verdeeld over twee huiven.
De wagons die ik voor ogen heb hebben 4 assen per wagon.
Bij beiden merken ben ik de volledige  catalogi doorgegaan  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Hanzi op zondag 22 september 2024, 08:09:59
Citaat van: Wico op zaterdag 21 september 2024, 21:50:36@citaat  @citaat

Groeten,
Wico
Dat klopt toch wel Wico, want 6-assige wagens hebben de aanduiding Sahimms.
De n in het geheel lijkt iets te zeggen over zwaardere belastbaarheid bij sommige 6-assers. Je zou die n dus alleen verwachten in types die ook een a hebben: Sahimmns. Toch kom je ook vaak genoeg de code Shimmns of Shimm(n)s tegen. Zit er logica in of roept iedereen maar wat >:-D ?

De n heeft niets te doen met 6 assers zoals ik al eerder opmerkte, oftewel de omschrijving in het nforum is niet juist.
Je zult dus Sahimmns niet tegenkomen. Sahimms hebben zo wie zo al een grotere lastgrens dan 60 ton, de n aanduiding is daarbij dus overbodig. Maar de Shimm heeft een lastgrens die onder de 60 ton ligt.
Dat heeft dan weer alles te maken met de grote en massa van de "coils".

In eerste instantie werden inderdaad Shimm(n)s gebouwd met een stalen verschuifbare huif. Echter de productieduur was lang terwijl de vraag groot was, dus werd het zeil. Dat werd ooit als hoofdreden opgegeven.
Freek,

Ik wil je graag geloven want ik ben geen kenner op dit vlak, maar toch zie ik videos waarin 6-assige Sahimmns wagons voorbij komen (althans volgens de makers) 8o. Ter illustratie:

Groeten,
Wico
Tja en dan komt de vraag: Moet bij die 6 assers ondanks dat ze allemaal een lastgrens hebben boven de 60 ton dan toch die n toegevoegd krijgen? Daar kun je dus van mening over verschillen en daardoor ontstaat ook verwarring. Het is ook denkelijk daarom dat op het nforum de definitie staat van lastgrens boven de 75 ton.

Nou kunnen we hier natuurlijk wel over doorborduren maar dat bederft het draadje.
@citaat inderdaad, en de wereld redden we er niet mee vrees ik.
En die verwarring daar begon mijn vraag mee ;). Maar we gaan over tot de orde van de dag en wachten op een filmpje van al die fraaie Shimm(n)s wagons bij Peter in een sleep!

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman- 4 nieuwe Shimm(n)s wagons in de collectie.
Forum Moderator

Bedankt voor jullie inbreng heren, ik was vandaag op utrecht CS en daar kwam een stam Shimm(n)s voorbij rijden, daar zaten ook 6 assers tussen  :)

Dat filmpje gaat nog wel even duren Wico, er moeten eerst weer nieuwe wagons binnen komen.
Ik heb wel een setje Marklin Shimm(n)s besteld en die moeten van de week binnen komen  :favorite:

Ik heb de topic titel maar even aangepast om de N tussen ( ) te zetten dan zitten we altijd goed volgens mij  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Interessante discussie dit. Misschien ook eens leuk om daar een apart topic aan te wijden zoals ik dat met containerwagons gedaan heb.

Mbt tot de scenery begrijp ik je wel Peter, had ook al maanden geen inspiratie tot vandaag.

Citaat van: Sanderz28 op maandag 23 september 2024, 17:15:40had ook al maanden geen inspiratie tot vandaag.
Geen inspiratie is nog wel eens te begrijpen. Peter is maanden terug aan perrons begonnen en heeft dat nog lang niet afgemaakt. Ergens tussen wal en schip terecht gekomen?

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

tja, die codes: je kan je daar helemaal in verliezen.
Maar wil je het precies weten, dan moet je je hier eens doorheen worstelen...
TECHNICAL SPECIFICATION FOR INTEROPERABILITY FOR THE 'OPERATION AND TRAFFIC  MANAGEMENT' SUBSYTEM
(...en hier moeten alle fabrikanten zich aan houden wil een rijtuig toelating op het spoor krijgen...)
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 23 september 2024, 17:35:07Ergens tussen wal en schip terecht gekomen?
Eerder tussen trein en spoor ;)
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Sanderz28 op maandag 23 september 2024, 17:15:40Interessante discussie dit. Misschien ook eens leuk om daar een apart topic aan te wijden zoals ik dat met containerwagons gedaan heb.

Mbt tot de scenery begrijp ik je wel Peter, had ook al maanden geen inspiratie tot vandaag.
Dat Topic kun jij gewoon starten Sander  :)
De tijd komt echt wel dat ik met scenery aan de slag ga, alleen wanneer is een  :help: 

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 23 september 2024, 17:35:07
Citaat van: Sanderz28 op maandag 23 september 2024, 17:15:40had ook al maanden geen inspiratie tot vandaag.
Geen inspiratie is nog wel eens te begrijpen. Peter is maanden terug aan perrons begonnen en heeft dat nog lang niet afgemaakt. Ergens tussen wal en schip terecht gekomen?
Nee Henk, het is niet tussen de wal en het schip terecht gekomen, er liggen andere oorzaken aan ten grondslag, een daarvan is geen zin/motivatie.

Citaat van: ernstcramer op maandag 23 september 2024, 20:46:59tja, die codes: je kan je daar helemaal in verliezen.
Maar wil je het precies weten, dan moet je je hier eens doorheen worstelen...
TECHNICAL SPECIFICATION FOR INTEROPERABILITY FOR THE 'OPERATION AND TRAFFIC  MANAGEMENT' SUBSYTEM
(...en hier moeten alle fabrikanten zich aan houden wil een rijtuig toelating op het spoor krijgen...)
Dankjewel voor de link Ernst  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: basjuh1981 op maandag 23 september 2024, 21:16:38
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 23 september 2024, 17:35:07Ergens tussen wal en schip terecht gekomen?
Eerder tussen trein en spoor ;)
Het rijden met treinen en spelen met koploper heeft mijn volle aandacht Bas, natuurlijk gaat het er wel eens van komen ( misschien wel eerder dan je nu denkt  :P ).

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik kan niet wachten, Peter ;)

Carpe diem

Tja, maar de zomer is ook nog maar net voorbij Peter. We gaan weer richting regenachtige dagen en een stukje koeler en dan wordt de aandacht voor de modelspoorbaan weer groter.

Kortom we zien vanzelf je vorderingen wel verschijnen.
 @citaat September is nog een zomermaand ;)
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 26 september 2024, 12:18:38@citaat September is nog een zomermaand ;)
Une saison qui n'existe que dans le Nord de l'Amérique
Là-bas on l'appelle l'été indien

Forum Moderator

Het weer begint hier behoorlijk te veranderen anders  :)
Het heeft bij mij niet alleen met het weer te maken, voor mijn werk volg ik trainingen met bijbehorend huiswerk daar gaat best veel tijd inzitten  :?

De hobby staat nu even op een lager pitje en als ik tijd heb vind ik het ontspannend om van mijn rijdende treinen te genieten, helaas zitten er maar 24 uur in een dag  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 26 september 2024, 17:10:38helaas zitten er maar 24 uur in een dag
Binnenkort wordt het weer wintertijd. Dan hebben we er 25 ;)

Carpe diem

@Basjuh Kan wel zijn dat September een zomermaand is, maar er zit weer een R in de maand, dus tijd voor een schepje levertraan. Dit alles ter voorbereiding op nat en winderig weer, later gevolgd door sneeuw en ijs.
Citaat van: Freek op donderdag 26 september 2024, 18:53:05maar er zit weer een R in de maand, 
Dat is eeuwen geleden, dat ik DAT nog heb gehoord (of gelezen)... :lol:

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat
Ik vorig jaar nog.  :-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tis maar dat je t weet Herman, en dan nu iedere avond een lepel levertraan na het eten: is goed voor je weerstand >:-D !
Citaat van: Hanzi op donderdag 26 september 2024, 23:13:28Tis maar dat je t weet Herman, en dan nu iedere avond een lepel levertraan na het eten: is goed voor je weerstand >:-D !
Nog zo'n eeuwenoude bescherming: de levertraan... valt onder dezelfde noemer van "eeuwen geleden"  ;)
Om eerlijk te zijn: ( @Freek ) Dit alles ter voorbereiding op nat en winderig weer, later gevolgd door sneeuw en ijs.
Zonder de levertraan trotseer ik al dik 25 jaar sneeuw en ijs, en zonder "zwanzen" met af een toe temperaturen tot min dertig.... heel soms zelfs kouder.
Eens een week doorheen zo'n koudegolf, is min tien graden zelfs heel aangenaam, bijna T-shirt weer ;)... no kidding.
Enne: de graden zijn allemaal C ;) )

Carpe diem

Tja, Herman maar jij bent ook een bijzonder mens.
@citaat nu zit ik hier te blozen.... :lol:
Forum Moderator

Hallo allemaal,

De R zit weer in de maand is een uitspraak die je hier toch wel veel hoort, binnenkort weer een dag met 25 uur in de klok en dan gaat het hard richting de winter voor mijn gevoel.
Ik ben toch meer een zomer mens  :)

Vandaag wordt mijn nieuwe Marklin setje afgeleverd, weer iets leuks om naar uit te kijken  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Carpe diem

Uiteraard kijk ik daar ook naar uit Peter en ik denk niet dat ik de enige ben. Kortom we zien volgaarne Uw aanwinst alhier op foto's verschijnen. Zoals reeds meerdere malen op dit forum is vermeld, foto's zeggen meer dan woorden.
Citaat van: hermanvk op donderdag 26 september 2024, 15:07:43
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 26 september 2024, 12:18:38@citaat September is nog een zomermaand ;)
Une saison qui n'existe que dans le Nord de l'Amérique
Là-bas on l'appelle l'été indien

Nazomer

Willy

Carpe diem

Maar dan wel "a wet indian summer".
 :offtopic:

Ik weet wel niet echt hoe lang een "Indian Summer" duurt, maar als we hier eind september nog buiten op een terras, in T-shirt nog iets kunnen eten en drinken....
Basket of Fries
$7
House-cooked fries topped with Parmigiana Reggiano cheese and served with a side of house mayo.
red_ruperts_hideaway.png
Re: De baan van een geluidsman- BR55 trekt nieuwe Marklin wagons Duurstede binnen.
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman- BR55 trekt nieuwe Marklin wagons Duurstede binnen.
Hallo allemaal,

Voor de uitbreiding van de Shimmns stam kwam gisteren de postbode aan de deur en had een prachtige set Marklin wagons bij zich.

De nieuwe wagons worden gelijk voorgesteld aan hun soortgenoten  :)

Vol trots trekt de BR55 de nieuwkomers in het rond.

Ik ben erg in mijn nopjes met deze wagons  :)
Ze rijden nu gelijk mee met de dienstregeling.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter,

Mooie uitbreiding :thumbup:.

Groeten,
Wico
Leuk setje, Peter :)
vraag me alleen af of er nog stoomers reden in epoche VI?
en mocht dat niet het geval zijn, dan wel in Duurstede  :P
 B) Mooie set, samen met de andere een leuke sleep. :thumbup:
 :o) Enne nou ben ik geen dienstregeling kenner maar het lijkt mij dat zo'n mooie BR55 niet bij deze sleep past qua tijdperk. :roll:
Maar aan de andere kant; et staat wel erg leuk dus waar bemoei ik me eigenlijk mee? :D

Edit: Rudibeer vraagt het zich ook al af. :P

Mooie sleep wordt dat Peter, je kunt niet genoeg shimmns hebben! Ook ik twijfel of een br 55 kan, ik denk dat een br 44 veel beter past!  ;)
Een mooi setje wagens Peter en of die trekkracht nu wel of niet past ........ Vanwege de grote drukte was er even geen andere loc voorhanden ............. dat kan toch?
Ik heb tijdens een strenge winter in Nederland ook wel eens een loc uit spoorwegmuseum opeens weer actief in de dienst gezien bij gebrek aan beter.
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 29 september 2024, 14:43:16Maar aan de andere kant; et staat wel erg leuk dus waar bemoei ik me eigenlijk mee? :D

Nou inderdaad; nu je er zo over begint.... :-)  :-)

Henk
Citaat van: Rudibeer op zondag 29 september 2024, 14:39:58vraag me alleen af of er nog stoomers reden in epoche VI?
Meestal alleen als museumtrein. Een enkele keer wordt er een stoomloc in reguliere dienst gebruikt.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Wico op zondag 29 september 2024, 13:53:44Mooie uitbreiding :thumbup:.

Groeten,
Wico
Dankjewel wel Wico, ik ben er erg blij mee  :)

Citaat van: basjuh1981 op zondag 29 september 2024, 14:32:08Leuk setje, Peter :)
Ik ben het helemaal met je eens Bas  :D

Citaat van: Rudibeer op zondag 29 september 2024, 14:39:58vraag me alleen af of er nog stoomers reden in epoche VI?
en mocht dat niet het geval zijn, dan wel in Duurstede  :P
Als je goed om je heen kijkt zie je er nog wel eens een rijden Ruud  >:-D

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 29 september 2024, 14:43:16B) Mooie set, samen met de andere een leuke sleep. :thumbup:
 :o) Enne nou ben ik geen dienstregeling kenner maar het lijkt mij dat zo'n mooie BR55 niet bij deze sleep past qua tijdperk. :roll:
Maar aan de andere kant; et staat wel erg leuk dus waar bemoei ik me eigenlijk mee? :D

Edit: Rudibeer vraagt het zich ook al af. :P
Dankjewel, Ik had even niets anders Dirk-Jan, en zoals je zegt dit hoort natuurlijk niet bij elkaar.
Er moeten een of twee andere stoere Nederlandsche loc's voor gaan komen, maar welke.
Als je ideeën hebt dan hoor ik het graag  :)

Citaat van: frank-103 op zondag 29 september 2024, 14:55:16Mooie sleep wordt dat Peter, je kunt niet genoeg shimmns hebben! Ook ik twijfel of een br 55 kan, ik denk dat een br 44 veel beter past!  ;)
Dankjewel Frank, de BR55 zal in de toekomst andere wagons aan de haak krijgen, ik moet nog gaan kijken welke stoere loc die hier in Nederland rijd op het verlanglijstje moet komen.
Ik denk zelfs aan twee loc's omdat de sleep richting het maaiveld te trekken.

Citaat van: Freek op zondag 29 september 2024, 17:02:28Een mooi setje wagens Peter en of die trekkracht nu wel of niet past ........ Vanwege de grote drukte was er even geen andere loc voorhanden ............. dat kan toch?
Ik heb tijdens een strenge winter in Nederland ook wel eens een loc uit spoorwegmuseum opeens weer actief in de dienst gezien bij gebrek aan beter.
Dankjewel Freek, de trekkracht zal zeker gaan veranderen, zoals jij schrijft had ik even geen andere loc voorhanden.

Citaat van: Trainhenk op zondag 29 september 2024, 17:03:00
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 29 september 2024, 14:43:16Maar aan de andere kant; et staat wel erg leuk dus waar bemoei ik me eigenlijk mee? :D

Nou inderdaad; nu je er zo over begint.... :-)  :-)

Henk
:D
Dirk-Jan probeert mee te denken Henk, en dat wordt gewaardeerd  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: basjuh1981 op zondag 29 september 2024, 17:32:17
Meestal alleen als museumtrein. Een enkele keer wordt er een stoomloc in reguliere dienst gebruikt.
Dus er is eigenlijk niets mis met deze stam Bas  :D

Als jullie ideeën hebben welke loc's voor deze stam passen dan hoor ik dat graag.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op maandag 30 september 2024, 19:49:56Dus er is eigenlijk niets mis met deze stam Bas  :D
En daarbij, het is jouw baan B)