Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De baan van een geluidsman- Kalk trein aangepast.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Heel leuk allemaal en gefeli dat het je gelukt is. Was volgens mij, wat ik zo gevolgd heb, een hele avontuurlijke reis. Maar wat is nu uiteindelijk het nut er van? Wat ik begrepen heb uit je verslagen staan die treinstellen in het schaduwstation waar je ze niet ziet. Wanneer die op het maaiveld verschijnen rijden ze al met licht aan, toch? Of ga je nu speciaal daarvoor op iedere stopplaats de lichten uit en aan zetten.  >:-D
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Alleen jammer dat alle buizen tegelijk en in het zelfde ritme flikkeren.
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Een slecht contact simulatie?
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
 @citaat  @citaat
Tja, dat is het nadeel van zuinigheid. Dan had iedere wagon zijn eigen decoder moeten krijgen.
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Voordeel: Mensen die geen knipperende TL-verlichting in hun (39425) Koploper willen (zodat deze bijvoorbeeld beter bij de 4-delige past). Die kunnen op dezelfde manier er ook een normale aan/uit van maken zonder TL-effect.
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
 @citaat
Aan/uit van de interieur verlichting is de standaard instelling bij dit treinstel, staat zo al ingesteld als je de KLM Koploper voor de eerste keer aanmeld op je baan.
(Of ik begrijp je niet helemaal goed, en je bedoeld wat anders)
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
 @citaat De geel/blauwe 3-delige. Daar de tl van uitzetten. Is het omgekeerde van wat nu voor de KLM versie is uitgezocht. Dan past de geel/blauwe beter bij de eerder uitgebrachte 4-delige. Maar dat is mijn idee.
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 06 juli 2024, 12:11:01@citaat  @citaat
Tja, dat is het nadeel van zuinigheid. Dan had iedere wagon zijn eigen decoder moeten krijgen.
Inderdaad, en dan de leds zo positioneren en groeperen dat het echter lijkt. 

Zoiets als dit. 

Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Mooi filmpje Peter. En zolang er starters voor TL verlichting gebruikt wordt is dat knipperen natuurlijk. In het echt had ICM geen TL met starters meer, maar ik vind dit wel zijn charme hebben. U gaat door voor de Wasmachine!
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Dat ziet er gaaf uit.  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 06 juli 2024, 09:44:39:) Leuk dat het gelukt is. :thumbup:
En best grappig ook, led verlichting laten denken dat het TL buizen zijn. :D
Ik ga me er niet aan wagen, ik heb een MS2, wat ik zo hier lees zou het moeten kunnen in het DCC protocol,
maar ik doe modern, mijn Koploper heeft ledverlichting. :o)
Hoi Dirk-Jan,
Jij bent ook een echte trendsetter met jou moderne led verlichting  :P
Met jou MS2 moet het toch ook te realiseren zijn, ik heb de Esu programmer ervoor gebruikt.



Citaat van: ernstcramer op zaterdag 06 juli 2024, 11:50:44Mooi Peter dat het dan nu toch gelukt is. En leuk filmpje!  :idea:  :idea:  :idea:  :idea:
Dankjewel Ernst, als je eenmaal weet welke waarde in welke cv gezet moet worden is het een fluitje van een cent, gelukkig waren er een aantal forumleden die mij maar wellicht ook anderen op weg geholpen hebben  :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Deel 2

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 06 juli 2024, 11:51:42Heel leuk allemaal en gefeli dat het je gelukt is. Was volgens mij, wat ik zo gevolgd heb, een hele avontuurlijke reis. Maar wat is nu uiteindelijk het nut er van? Wat ik begrepen heb uit je verslagen staan die treinstellen in het schaduwstation waar je ze niet ziet. Wanneer die op het maaiveld verschijnen rijden ze al met licht aan, toch? Of ga je nu speciaal daarvoor op iedere stopplaats de lichten uit en aan zetten.  >:-D
Hey Henk,
Ja wat is het nut ervan, ik vind het gewoon leuk dat het mogelijk is en dit soort dingen laat je o.a. bezoekers aan mijn baantje zien.
Zal ik het veel gebruiken :help: waarschijnlijk niet maar het ontdekken hoort ook bij de hobby voor mij.



Citaat van: flyerman op zaterdag 06 juli 2024, 12:01:40Alleen jammer dat alle buizen tegelijk en in het zelfde ritme flikkeren.
Mee eens Martin, deze ledstrip is er niet op voorbereid om de leds los aan te sturen, tegenwoordig zou dit vanaf fabriek toch standaard mogen zijn, het zijn de kosten niet volgens mij.



Citaat van: NL-modelspoor op zaterdag 06 juli 2024, 12:28:37Voordeel: Mensen die geen knipperende TL-verlichting in hun (39425) Koploper willen (zodat deze bijvoorbeeld beter bij de 4-delige past). Die kunnen op dezelfde manier er ook een normale aan/uit van maken zonder TL-effect.
Ik ben het helemaal met jou eens Johan, zo kan iedereen zelf kiezen op welke manier hij de verlichting van zijn koploper wil ontsteken.



Citaat van: flyerman op zaterdag 06 juli 2024, 15:54:41
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 06 juli 2024, 12:11:01@citaat  @citaat
Tja, dat is het nadeel van zuinigheid. Dan had iedere wagon zijn eigen decoder moeten krijgen.
Inderdaad, en dan de leds zo positioneren en groeperen dat het echter lijkt.

Zoiets als dit.




Daar zet je het puntje op de i Martin, ik weet dat Esu deze strips in hun assortiment hebben maar er staat mij bij dat jij dit zelf ontwikkeld had :help:



Citaat van: Freek op zaterdag 06 juli 2024, 16:42:27Mooi filmpje Peter. En zolang er starters voor TL verlichting gebruikt wordt is dat knipperen natuurlijk. In het echt had ICM geen TL met starters meer, maar ik vind dit wel zijn charme hebben. U gaat door voor de Wasmachine!
We hebben net een nieuwe wasmachine Freek, mag het ook een droger zijn  :D



Citaat van: Vinkendrecht op zaterdag 06 juli 2024, 16:51:21Dat ziet er gaaf uit.  :thumbup:
Het is weer eens iets anders dan standaard Martin, de uitgebreide versie met de leds los aangestuurd zou eigenlijk standaard in de rijtuigen horen te zitten.


Iedereen bedankt voor de reacties, maar een vraag blijft open staan, waar hebben jullie de waarde 13 uit de tabellen vandaan gehaald :help:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 06 juli 2024, 09:24:49Ik heb in de CV lijsten bekeken maar had dit er nooit uitgehaald, bij CV 128
Er is een lijst die schrijft dat CV 128 gekoppeld is aan aux 3, in een andere lijst zie ik bij CV 128 aux 4 staan: ( beiden van Marklin )

CV 127 128 129 physikalischer Ausgang (Mapping): Aux 4 Modus physikalischer Ausgang (Mapping): Aux 4 Dimmer physikalischer Ausgang (Mapping): Aux 4 Periode 0 - 16 0 - 255 0 - 255 (1) (255) (20) Siehe Modus / Effekt Beschreibung Dimmer: 0 = Ausgang aus Blinkfrequenz der Effekte

Het is voor mij nog een raadsel waar jullie waarde 13 vandaan gehaald hebben, ik zie door de bomen...................


Ten eerste klopt de marklin lijst niet. Ze hebben het over 3CVs per aux, maar dat moeten er 4 zijn...dus kom je fout uit.
Ten tweede haalt niemand eruit dat "Modus" hetzelfde betekend als "Funktionsweisen" (helemaal boven in de lijst).

Dus bij deze een oudere Lijst om uit te printen. Sommige dingen die later toegevoegd zijn staan er natuurlijk nog niet in, maar wel duidelijker dan de nieuwe versie.

https://rapidshare.io/29Zw/mLD3_mSD3_Zusatzanleitung.pdf


Bart
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Citaat van: Degeluidsman op zondag 07 juli 2024, 15:21:58Iedereen bedankt voor de reacties, maar een vraag blijft open staan, waar hebben jullie de waarde 13 uit de tabellen vandaan gehaald :help:
In het document van Bart in het bericht hierboven op pagina 3 staat de tabel met 'modus'. De waarde 13 staat voor 'Neornöhre' (Neon buis) maar wordt in dit geval gebruikt voor het TL-effect. De andere 2 registers die je in combinatie ermee kan gebruiken voor dimmen en tijdsduur stonden al gelijk aan die van de andere Koploper.
Voor de rest kon je de verschillen zien in de Marklin decoder tool. Zelfs zonder de programmer kan je die tool installeren en gebruiken om de decoder projecten te openen en te bekijken. Als je dat voor beide Koplopers doet zag je een verschillende instelling voor aux3 (zie schermafdruk).
MarklinDecoderTool_39425.png
 
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 07 juli 2024, 17:49:06De andere 2 registers...
 

3 ;)
Hier gaat marklin ook de mist mee in.

Het woord TL-buis kennen ze in Duitsland niet. Daar heet zo'n ding Neonrohr of Leuchtrohr.

Bart
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
De juiste benaming is Leuchtstoffrohr.
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Hallo allemaal,

@citaat @citaat @citaat @citaat
Dankjewel voor de uitleg Bart, ik heb de lijst ondertussen uitgeprint.
Als je de taal niet machtig bent blijft het lastig ( voor mij in ieder geval ).



@citaat @citaat @citaat
Ook jij bedankt voor de uitleg Johan, ik heb slechts een koploper uit de nieuwe serie dus het verschil tussen de ene en de andere gaat bij mij niet op.
Er rijden nog wel 3 andere koplopers rond maar die zijn van de eerste generatie.



@citaat @citaat
@citaat
Hoe een TL buis ook mag heten in het Duits ik ben blij dat we weten dat de waarde van CV 128 op 13 moet staan en daar ging het om  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Ben weer bijgelezen, Peter  :P
De wagens met de spoorstaven springen er voor mij het meeste uit.

Hopelijk krijgt je station in de nabije toekomst wat meer vorm. Je baan blijft best lang "kaal" zo.
Zou niks voor mij zijn, maar voel je vooral vrij; tis jouw feestje  :)

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Hoi Peter,

Dat heet in het Duits Fluorensierenden Leuchten.

M.v.g.,

Hans V200.0
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- KLM koploper heeft nu TL verlichting ( filmpje ).
Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Het zijn zeker fraaie wagons Tony, de aankleding van de baan gaat echt wel gebeuren alleen kan ik me er nog niet toe zetten.
De perrons zijn als eerste aan de beurt, en vanuit daar gaan we verder bouwen plannen zijn er nog niet maar we kijken wel hoe het uitpakt die werkwijze hadden we op mijn oude baantje ook.

De beschikbare tijd voor de hobby staat op een laag pitje, er wordt wel zo af en toe gereden en dingen aangeschaft  :)



@citaat
Dank voor de info Hans  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe bewoners voor Duurstede.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe bewoners voor Duurstede.
Hallo allemaal,

De postbode wist mijn huis weer te vinden  :)
Een aantal nieuwe bewoners voor het toekomstige Duurstede.




Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe bewoners voor Duurstede.
Juist, ja, dus als het goed begrijp kwam de postbode de postbodes brengen die op hun beurt weer een pakje voor je hadden.
Maar alle gekheid op een stokje ge hebt er weer een paar keurig aangeklede figuren bij die hun plaats vast wel weten te vinden.
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe bewoners voor Duurstede.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe bewoners voor Duurstede.
Peter,

Vooral die complete PostNL set is erg leuk. Die had ik nog niet eerder gezien.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe bewoners voor Duurstede.
 B) Erg leuke setjes nieuwe bewoners voor Duurstede.
Daar is leuke scenery mee te maken. :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe bewoners voor Duurstede.
post- en pakjesbezorgers zijn mijn vrienden  :P ; ik zie ze dus graag
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe bewoners voor Duurstede.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe bewoners voor Duurstede.
Nou, dat benne hartstikke leuke Lilliputtertjes. Die moet je nu niet te lang in het doosje laten zitten, daar worden het bleekscheten van.
Dus hup, flux aan de scenery werkzaamheden beginnen, en oh ja, dat kun je voor een groot gedeelte al aan de keukentafel doen. Hoef je niet de sauna zolder voor te beklimmen.
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe bewoners voor Duurstede.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe bewoners voor Duurstede.
Hallo allemaal,


Citaat van: Freek op zaterdag 13 juli 2024, 21:29:41Juist, ja, dus als het goed begrijp kwam de postbode de postbodes brengen die op hun beurt weer een pakje voor je hadden.
Maar alle gekheid op een stokje ge hebt er weer een paar keurig aangeklede figuren bij die hun plaats vast wel weten te vinden.
Zo had ik nog niet naar gekeken Freek maar je hebt helemaal gelijk  :)
Als er iets op mijn pad komt waarvan ik denk dat is wel iets voor Duurstede dan bestel / koop ik dat gelijk als het maar een Nederlands thema heeft.
De figuren mogen eerst nog even genieten van hun rust  ;)



Citaat van: Wico op zaterdag 13 juli 2024, 21:35:05Vooral die complete PostNL set is erg leuk. Die had ik nog niet eerder gezien.

Groeten,
Wico
Ik kwam hem tegen in een modelblad Wico, en gelijk besteld  :)
Dit setje komt straks wel ergens van pas. 




Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 13 juli 2024, 21:43:28B) Erg leuke setjes nieuwe bewoners voor Duurstede.
Daar is leuke scenery mee te maken. :thumbup:
Dat was precies mijn gedachten Dirk-Jan, er ligt het nodige op de plank zodat Saskia straks lekker uit haar bol kan gaan  >:-D



Citaat van: Rudibeer op zaterdag 13 juli 2024, 22:11:28post- en pakjesbezorgers zijn mijn vrienden  :P ; ik zie ze dus graag
Ik vind het ook niet erg als ze hier voor de deur staan Ruud, maar het moet niet een paar keer per week worden anders krijg ik klachten van het spaarvarken  >:-D
Dat varken weet nog niet dat er binnenkort weer een rib uit zijn lijf gehaald wordt  ;)



Citaat van: Lobomotion69 op zondag 14 juli 2024, 03:29:47Nou, dat benne hartstikke leuke Lilliputtertjes. Die moet je nu niet te lang in het doosje laten zitten, daar worden het bleekscheten van.
Dus hup, flux aan de scenery werkzaamheden beginnen, en oh ja, dat kun je voor een groot gedeelte al aan de keukentafel doen. Hoef je niet de sauna zolder voor te beklimmen.
Ze zullen toch nog even geduld moete hebben Henk, maar goed nieuws ik heb van de figuren maker begrepen dat ze niet klagen als ze nog een tijdje in het doosje moeten zitten  >:-D
Scenery op mijn baantje gaat er echt wel komen, maar ik mot er wel zin in hebben en dat heb ik op dit moment niet, ben wel lekker aan het rijden en heb net weer 800 schaal kilometers bijgeschreven.
De keukentafel is verboden terrein voor de hobby, de tafel is net nieuw en we willen niet alle rommel die erbij komt kijken zien liggen als we bijvoorbeeld tv aan het kijken zijn.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houd het voor gezien.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houd het voor gezien.
Hallo allemaal,

Gisteravond liet ik de treinen lekker rondrijden toen ineens twee loc's elkaar verlicht aankeken, er was blijkbaar een wissel niet omgegaan en dat gebeurd gelukkig zelden bij mij.

Na wat zoek werk bleek dat wissel 78 er helemaal geen zin meer in had  :-(
Ik weet nog niet of de aandrijving of de decoder de boosdoener is, koploper geeft in ieder geval aan dat hij aangestuurd wordt.
Dus korte broek aan en de warmte trotseren  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien.
Tja, eens in de 30 jaar (en dan vertaald naar 1:87) is het zaak om de sporen te vernieuwen aldus Prorail. Ik wens je sterkte toe bij de verwisseling/herstelling van die onwillige knaap.
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien.
Peter,

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 18 juli 2024, 16:24:28Dus korte broek aan en de warmte trotseren  :D

En een zweetbandje op je hoofd.  >:-D

Henk
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien.
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien.
 @citaat Dat was zeker een EK-wissel?  :D
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien.
tegenwoordig slijp ik al de verbindingslipjes of hoe je zo ook noemt, zodat de wissel zonder verder losmaken van de aansluitende rails losgenomen kan worden.
Enige nadeel is apart aansluiten op de ringleiding en netjes uitlijnen tov de aansluitende rails, maar verder veel meer voordeel  :D

gr. Ruud
 
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien.
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien.
 @citaat Ruud, dat doe je alleen bij de verbindings-lipjes van de wissels neem ik aan en misschien ook van de aangrenzende rails?
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien.
Citaat van: Freek op donderdag 18 juli 2024, 16:38:22Tja, eens in de 30 jaar (en dan vertaald naar 1:87) is het zaak om de sporen te vernieuwen aldus Prorail.
Mijn vorige modelbaan (1975) met rails uit de 2100-serie heb ik in 2017 (dus na 42 jaar) geleidelijk door rails van de 2200-serie vervangen. De wissels zijn nu slanke wissels en de bogen vanaf R4 en groter. Daarbij zijn de elektromagnetische wisselaandrijvingen "vervangen" door servo's met metalen tandwielen. Met externe eindschakelaars bij de wisselstanden. Als een servo onverhoopt hapert dan "ziet" iTrain aan de stand van de eindschakelaars dat het wissel niet in de juiste stand ligt.
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien.
Ai, vervelende zaak. Ik hoop echt dat het bij dit ene wissel blijft, maar de bekende (of beter: beruchte) wisselaandrijvingen zijn voor velen van ons een kopzorg. Succes met de reparatie!

Groet,

Peter
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien.
CiteerRuud, dat doe je alleen bij de verbindings-lipjes van de wissels neem ik aan en misschien ook van de aangrenzende rails?
van de wissel aan beide zijden en slechts aan 1 kant van een aangrenzende rails.

gr. Ruud
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Hallo allemaal,

Freek, Henk, Frans, Ruud, Martin en Peter bedankt voor jullie reactie  :thumbup: :thumbup:

Het idee van Ruud om de aansluitingen en lipjes weg te slijpen is helemaal zo gek nog niet, ik vergelijk het een beetje met het verschil tussen Marklin en Fleischmann koppelingen, bij die laatste kun je de wagon ook zonder poes/pas omhoog uit de stam trekken.

Maar als de wissels in de ballast liggen wordt het een lastig verhaal of heb je daar ook een oplossing voor?


Dan even over mijn bevindingen, zoals aangegeven lag wissel 78 er volledig uit, het konden twee dingen zijn 1 de decoder of 2 de aandrijving.
Het bleek nummer 2 te zijn, echter kwam er nu iets heel anders aan het licht.
De connector die op de print zit was losgekomen en had de printbaantjes omzeep geholpen  8o

Als je bedenkt dat er geen mechanische belasting op zit is het bijzonder dat dit gebeurd, ik heb er een aantal foto's van gemaakt die het verduidelijken.
















Hier nog een totaal overzicht met de nieuwe aandrijving, de schakelaars haal ik er altijd uit.


Het zal waarschijnlijk wel een raadsel blijven hoe het is ontstaan, ik heb de moeite niet genomen om de aandrijving te repareren maar om te vervangen.
De wissel ligt weer op zijn plaats en schakelt als een zonnetje.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
@citaat ballast moet je jammmer genoeg om de wissel verwijderen, maar is altijd veel minder dan om alle aanliggende railstukken.  :) 
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Peter,

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 20 juli 2024, 14:31:22Maar als de wissels in de ballast liggen wordt het een lastig verhaal of heb je daar ook een oplossing voor?

Pincetje van je vrouw pakken en pikken maar.  8o

Henk
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Hallo Peter,

Tja de werking van de "M" wissels is het beste te beschrijven als wisselvallig. Het blijft me steeds verbazen dat er nog altijd geen echte degelijk oplossing is bedacht. De problemen spelen eigenlijk bij alle aandrijvingen. Jammer. :(

Maar jij bent er weer klaar mee en kan weer rijden!
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Wissels die wisselvallig wisselen. Daar kun je een zware wissel op trekken maar veel wisselgeld geef ik er niet voor.  :-)
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Rudibeer op zaterdag 20 juli 2024, 14:38:05@citaat ballast moet je jammmer genoeg om de wissel verwijderen, maar is altijd veel minder dan om alle aanliggende railstukken.  :) 
Ik vind het wel een mooie oplossing Ruud, als ik dat eerder geweten had was had ik het ook gedaan.
Nu moet ik wel zeggen dat ik nagenoeg geen last gehad heb van niet werkende wisselaandrijvingen ( even afkloppen ) zowel op mijn oude als nieuwe baan werkt het goed, wel zijn alle schakelaartjes vanaf dag 1 verwijderd.


Citaat van: Trainhenk op zaterdag 20 juli 2024, 16:13:34Pincetje van je vrouw pakken en pikken maar.  8o
Dan moet ik over de knie Henk  :)



Citaat van: Narwal op zaterdag 20 juli 2024, 17:44:34Tja de werking van de "M" wissels is het beste te beschrijven als wisselvallig. Het blijft me steeds verbazen dat er nog altijd geen echte degelijk oplossing is bedacht. De problemen spelen eigenlijk bij alle aandrijvingen. Jammer. :(

Maar jij bent er weer klaar mee en kan weer rijden!

Ik gaf het net al aan Marcel in bovenstaand bericht, ik heb nauwelijks problemen met de aandrijvingen maar ken natuurlijk wel de verhalen hierover.
Marklin zou zeker eens met iets anders op de markt moeten komen, die zien ook wel welke slimme alternatieven door hobbyisten bedacht zijn en kunnen hier hun voordeel mee doen.

Ja hier zit de wissel weer op zijn plaats en de treinbaan wordt zo weer aangezet om de nodige kilometers trein plezier te beleven, het is hier grijs en grauw weer dus ik kan mij prima vermaken op de zolder  :)



Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 20 juli 2024, 18:05:27Wissels die wisselvallig wisselen. Daar kun je een zware wissel op trekken maar veel wisselgeld geef ik er niet voor.  :-)
Pure kunst Henk  ;)
Ik hoop ze niet te vaak te wisselen  >:-D



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Enfin het is weer hersteld, je kunt weer rond rijden, en uiteraard hopen dat het zo blijft.
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Hihihi. Langzaam begin ik te begrijpen waarom Märklin door vele modelspoorders als een religie wordt gezien. Het is iedere keer weer hopen, bidden en smeken dat het spul blijft werken.  >:-D
Kaj Gigengack heeft ook weer de nodige problemen met die wissels.

Sorry hoor, moest deze even kwijt.
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Maar het is niet heel erg anders in de echte wereld, Henk.
Van de tandem Pro Rail-NS hoop, bid en smeek ik inmiddels ook of die wel werkt.
In het kwartier lopen van huis naar station doen zich niet zelden verrassingen voor waardoor ik toch weer later en/of via een andere route op een bestemming aankom...


Groet,

Peter
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Prorail heeft eigenlijk het grootste probleem, waarbij aangetekend dat er wel geld moet zijn om dingen te doen. Men ging er altijd vanuit dat het spoor een levensduur had van 30 jaar. Maar ondertussen worden baanvakken intensiever en zwaarder bereden. M.i. is 30 jaar veel te krap. (Het is nog een wonder dat een das een burcht bouwt in een spoorbaan. Je zou koppijn krijgen van al die treinen die langs/over je burcht denderen) Het betekend ook dat werkzaamheden zo gepland moeten worden dat er (bijna) geen alternatieve routes overblijven.
Dat alles geeft weer de benodigde problemen bij NS die op zijn beurt weer moeite heeft om naar de reiziger te communiceren. Bij raadplegen van de app kom je dan ook nogal eens van een koude kermis thuis.
Ook bijsturing zit maar al te vaak met zijn handen in het haar. De PC met software verteld wel hoe het moet en dat is heilig, daar waar vroeger het menselijk brein dit tot groot genoegen van de reiziger dit deed. Het beperken van de toenmalige CVL's heeft er ook geen goed aan gedaan.

Enfin het is wat het is. Laten we het allemaal maar niet vertalen naar de modelbaan.
 
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Wissel houdt het voor gezien ( foto's toegevoegd ).
Hallo allemaal,


Citaat van: Freek op zondag 21 juli 2024, 17:06:35Enfin het is weer hersteld, je kunt weer rond rijden, en uiteraard hopen dat het zo blijft.
Klopt als een bus uh trein Freek, de treinen rijden weer probleemloos hun rondjes, er zijn ook geen weigerende wissels meer geweest.



Citaat van: Lobomotion69 op maandag 22 juli 2024, 02:39:00Hihihi. Langzaam begin ik te begrijpen waarom Märklin door vele modelspoorders als een religie wordt gezien. Het is iedere keer weer hopen, bidden en smeken dat het spul blijft werken.  >:-D
Kaj Gigengack heeft ook weer de nodige problemen met die wissels.

Sorry hoor, moest deze even kwijt.
Henk, ik weet dat jij zeer kritisch bent op alles wat uit de Marklin fabriek komt en dat mag, maar als we het over wisselaandrijvingen hebben daarvan heb ik in de afgelopen 20 jaar hooguit 3 aandrijvingen gehad die het loodje hebben gelegd.
Op mijn huidige baan zitten zo'n 100 wissels, dus ik vind de uitval in mijn geval erg meevallen.



Citaat van: BlikkenTinus op maandag 22 juli 2024, 06:37:33Maar het is niet heel erg anders in de echte wereld, Henk.
Van de tandem Pro Rail-NS hoop, bid en smeek ik inmiddels ook of die wel werkt.
In het kwartier lopen van huis naar station doen zich niet zelden verrassingen voor waardoor ik toch weer later en/of via een andere route op een bestemming aankom...

Er komt zoveel techniek bij kijken Peter, ik sta steeds weer versteld wat ik aan techniek in de praktijk zie, ja er gaan dingen stuk net als thuis.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe voedingen voor Esu boosters.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe voedingen voor Esu boosters.
Hallo allemaal,

Op mijn baan maak ik gebruik van 5 Esu boosters en een ECoS die alleen zorgt draagt voor de digitale signalen.

Nu had ik last van veranderende voltages, dit komt door de potmeter die aan de zijkant van de originele Esu voeding zit, hier wilde ik vanaf en heb gekozen voor een voeding die een vaste spanning afgeeft en dus niet instelbaar is.
Het voltage van de nieuwe voedingen is 20V en 4,5A, uiteindelijk blijft er volgens het display van de ECoS zo'n 19.3V over wat richting de baan gaat.




Met deze voedingen heeft de baan de afgelopen 2 maanden gereden naar alle tevredenheid, vandaag de Esu voedingen van de plaat gehaald en de nieuwe voedingen op de plaat gemonteerd.



Ik kon het redelijk makkelijk ombouwen en nu zit het weer netjes op een plaat hout, de overgebleven Esu voedingen komen te koop hou het Verkoop hoekje maar in de gaten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe voedingen voor Esu boosters.
Hoi Peter, heb je dat op een bepaalde manier berekend, dat je er 5 nodig hebt? Hoe doe je dat dan? Of ben je ooit een keer met 5 gestart en heb je die nu gewoon vervangen? Ik zou dat graag willen weten. Hartelijke groeten, Peter
Re: De baan van een geluidsman- Nieuwe voedingen voor Esu boosters.
5 * 4,5A * 20V = 450W
Met hoeveel treinen ga jij gelijktijdig rijden Peter 8o ?
Of worden hier ook nog andere zaken uit gevoed?