Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van een geluidsman- tweede tunnel opgeleverd.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman- De gelaserde perronranden zijn binnen.
Sorry voor de vervuiling van je topic die ik teweeg heb gebracht, Peter.
Rap terug naar de perronwanden maar weer!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Geen probleem hoor, deze humor kan ik wel waarderen  :)

De door Saskia gebruikte techniek heeft ervoor gezorgd dat er hier een cilindervormig object voor mij staat  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 14 februari 2024, 20:01:17De door Saskia gebruikte techniek heeft ervoor gezorgd dat er hier een cilindervormig object voor mij staat  >:-D
Too much information... >:-D
Forum Moderator

@citaat
Ga je schamen Bassie  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman 
A dirty mind is a joy forever! ;)
Re: De baan van een geluidsman- we gaan vandaag testen met de airbrush en spuitbus
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman- we gaan vandaag testen met de airbrush en spuitbus
Hallo allemaal,

Omdat ik de afgelopen week storingsdienst had is vandaag hier het weekend begonnen  :favorite:

Vandaag heb ik met Aad, een van mijn treinen maatjes afgesproken om te testen met de airbrush en de spuitbus op de perronranden.
We hebben beiden een airbrush set, mijn set staat al jaren in de kast en die gaan we eens wakker maken  :D

Ik hoop jullie de eerste resultaten dit weekend te kunnen laten zien.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
We wachten in spanning op de resultaten.
Het aanbrengen van een primer, ook hier is de spanning niet te harden om het resultaat te zien. 
Heb die spuitbus net ook gebruikt op gips, prima spul, wel beter is buiten spuiten
Primer spuitbus van de Action is wat aan de dikke kant voor het kleinere werk. Maar voor zuigende ondergronden zoals hout en gips maakt dat niet veel uit, trekt het lekker in de ondergrond.
Forum Moderator

Kleine update,

De compressor had er gelijk zin in na jaren stil gestaan te hebben, het spuitpistool daar in tegen moest gangbaar gemaakt worden wat op zich ook gelukt is maar echt super werkt hij niet meer.
Vandaag een nieuwe besteld en die komt met een paar dagen binnen als het goed is, de eerste laag primer zit erop en morgen ga ik nog een tweede laag aanbrengen met een pistool van mijn maatje.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Toch mooi dat het gelukt is om er een laag primer op te krijgen :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 17 februari 2024, 16:38:03Vandaag een nieuwe besteld
Welke heb je besteld?
Zodus heeft Saskia voor jan met de korte achternaam die spuitbus voor je meegenomen ................
Een spuitpistool langere tijd niet gebruiken geeft meestal elende. Maar goed het is dus gelukt met fase 1. Na het drogen zal wel blijken of het veel ingezogen is.
Het is een heel nieuwe wereld, die van de luchtkwast, maar weet je zeker dat het spuitpistool enkel door stilstand definitief afgeschreven is?
Er zit niet veel spannends in wat zomaar stuk gaat.
Maar primer spuiten met de airbrush is sowieso een opgaaf. Heel snel last van dry tip en binnen in de spuit hoopt zich ook snel van alles op. Je kunt denkrn dat het aan je spullen ligt, maar het kan gewoon de primer zijn.
Vandaar de tip om primer uit een knikkerbus te gebruiken. Met verf is veel makkelijker te spuiten met de airbrush.

En intussen ben ik benieuwd naar de zichtbare resultaten...

Groet,

Peter
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 17 februari 2024, 17:00:36Toch mooi dat het gelukt is om er een laag primer op te krijgen :thumbup:

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 17 februari 2024, 16:38:03Vandaag een nieuwe besteld
Welke heb je besteld?
Hoi Bas,
Ik heb de Fengda FE 183 K besteld, deze heeft drie verschillende nozzle.
Jij had al aangegeven om primer met een 0.4 te spuiten en die had ik helaas niet ( 0.2 ) straks dus de mogelijkheid om te wisselen.

Citaat van: Freek op zaterdag 17 februari 2024, 23:01:01Zodus heeft Saskia voor jan met de korte achternaam die spuitbus voor je meegenomen ................
Een spuitpistool langere tijd niet gebruiken geeft meestal elende. Maar goed het is dus gelukt met fase 1. Na het drogen zal wel blijken of het veel ingezogen is.
Dat Saskia de spuitbus voor Jan met de korte achternaam heeft meengenomen staat nergens Freek  :)
Het klopt wel dat we deze test nog niet gedaan hebben, dat moet ik echt buiten doen en het weer laat te wensen over.
Het oude pistool is gisteren helemaal uit elkaar geweest en gereinigd, misschien gaat het met de dunnere verf een stuk beter.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 18 februari 2024, 07:20:19Het is een heel nieuwe wereld, die van de luchtkwast, maar weet je zeker dat het spuitpistool enkel door stilstand definitief afgeschreven is?
Er zit niet veel spannends in wat zomaar stuk gaat.
Maar primer spuiten met de airbrush is sowieso een opgaaf. Heel snel last van dry tip en binnen in de spuit hoopt zich ook snel van alles op. Je kunt denkrn dat het aan je spullen ligt, maar het kan gewoon de primer zijn.
Vandaar de tip om primer uit een knikkerbus te gebruiken. Met verf is veel makkelijker te spuiten met de airbrush.

En intussen ben ik benieuwd naar de zichtbare resultaten...

Groet,

Peter
Het is zeker een nieuwe wereld Peter, zoals jij het omschrijft klopt precies met onze bevindingen  :thumbup:
Nu hadden we een te kleine norzel, en dat helpt natuurlijk ook niet.
Vanmiddag komt er een tweede laag op en dan gebruiken we een pistool waarbij het verfpotje aan de onderkant zit.
Met de knikkerbus hebben we nog niet getest ( zie reactie hierboven ).

Ik zal zo even wat zichtbaar materiaal online zetten.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus (de eerste resultaten)
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus (de eerste resultaten)
U vraagt en wij draaien  :)

Hierbij de eerste resultaten, als allereerste ben ik begonnen om de strookjes styreen op de randen te lijmen met Bison Tix.

Dit is echt wel een priegel klusje, dit zijn de eerste 4 strips die staan te drogen, bij latere versies heb ik nog meer wasknijpers gebruikt ( moest wel Saskia overtuigen dat ik ze echt nodig had  >:-D

De voorraad breid snel uit.

Hier mijn Airbrush setje, hij moest even afgestoft worden voordat hij op de foto ging  :)

Een geïmproviseerde spuitcabine, het plaatje hout ligt er onder een hoek in en heeft twee spijkertjes.

De gebruikte primer.

De eerste kandidaat.

Na een paar uurtjes prutsen is dit het eerste resultaat.

We beginnen een beetje vertrouwen te krijgen in ons projectje  :) 
Straks een tweede laag aanbrengen met een ander type pistool.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
die (gebruikte) primer kun je ook met penselen aanbrengen (al doet dat hier niet ter zake);

ik vind het ook bijzonder dat je datum op die Bison Tix hebt geschreven;

het zal vast wel goed komen met die perronrandjes :thumbup:;

mvg,
Michel
Citaat van: Degeluidsman op zondag 18 februari 2024, 10:25:45De gebruikte primer.
Ik hoop niet dat je de primer verdund hebt met Airbrush Cleaner, maar met Thinner? ;)

En het spuitwerk ziet er goed uit!

Citaat van: Degeluidsman op zondag 18 februari 2024, 10:07:03Ik heb de Fengda FE 183 K
Zegt mij niks, maar veel plezier ermee :thumbup:  :)

Citaat van: Freek op zaterdag 17 februari 2024, 23:01:01Een spuitpistool langere tijd niet gebruiken geeft meestal elende.
Daarom de naald met wat vet insmeren als de airbrush lange tijd niet gebruikt wordt. Ik heb dat een keer niet gedaan en toen zat de naald vast. Gelukkig kwam ik er achter met het testspuiten - met water - dus dat kostte mij geen verf.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 18 februari 2024, 07:20:19Maar primer spuiten met de airbrush is sowieso een opgaaf. Heel snel last van dry tip en binnen in de spuit hoopt zich ook snel van alles op. Je kunt denkrn dat het aan je spullen ligt, maar het kan gewoon de primer zijn.
Met Vallejo primer valt dat wel mee. Goed verdunnen (1:2) met thinner en eventueel een druppeltje flow-improver gebruiken (ongeveer een druppel per 10 druppels verf/thinner).
 @citaat nou Bas, daar heb ik andere ervaringen mee. Ik gebruik (verdunde) primer van hetzelfde merk. Maar ik vind het niet fijn werken. Diverse naalddiktes gebruikt.

Maar ieder zijn ding!

Groet,

Peter
Spuitwerk kan beter, veel te spatterig.
Dit kan worden veroorzaakt door de consistentie van de primer, te lage druk, beschadigde naalden, een gedeeltelijk verstopte spuitmond.
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 18 februari 2024, 12:10:02Diverse naalddiktes gebruikt.
Ik gebruik daarvoor de 0.4 mm. Ging prima.

Maar inderdaad; ieder z'n ding :)
Hoi,
Ik gebruik altijd een 0,2 naald (ik airbrush alleen H0 3D artikelen) en Vallejo model air verf etc.
Met Vallejo thinner grondverf bijna 1:1 verdunnen.
Vallejo Flow Improver toevoegen 1:10 en bijna geen verstopping meer. Super spul.

Gr Matje
Na die eerste laag zien ze er toch prima betonachtig uit.
Of ga je ze nu perfect in de primer zetten om ze vervolgens te gaan vervuilen :? ?
Goed gelukt toch. MDF is nou eenmaal een verfslurper dus lekker experimenteren met verflagen totdat je tevreden bent.
Citaat van: Hanzi op zondag 18 februari 2024, 17:41:08Na die eerste laag zien ze er toch prima betonachtig uit.
Of ga je ze nu perfect in de primer zetten om ze vervolgens te gaan vervuilen :? ?
Beton heeft meerdere grijstinten. Dat krijg je het beste door meerdere lagen van verschillende grijstinten te doen.
Hoi Peter.
Mooi om jouw ervaringen met de airbrush te kunnen volgen! :thumbup:
Zelf heb ik ook al jaren een airbrush (zelfs 2) in voorraad om te gaan gebruiken en daarbij ook nog het boek Airbrush voor beginners en gevorderden.
Maar het is veel leuker (en makkelijker) om jouw ervaringen te bekijken dus ga lekker door! :D

Veel plezier en succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 18 februari 2024, 10:25:45We beginnen een beetje vertrouwen te krijgen in ons projectje  :)

En terecht, want het ziet er nu al erg fraai uit. :thumbup:

M.v.g.

Maikel (RMW)
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ik reageer eerst op jullie reacties, daarna een kleine schriftelijke update.

Citaat van: ramdani op zondag 18 februari 2024, 11:20:47die (gebruikte) primer kun je ook met penselen aanbrengen (al doet dat hier niet ter zake);

ik vind het ook bijzonder dat je datum op die Bison Tix hebt geschreven;

het zal vast wel goed komen met die perronrandjes :thumbup:;

mvg,
Michel

Hoi Michel,
Met de airbrush gaat het wel erg mooi, de eerste versie heb ik als test met de kwast gedaan en dat was een hoop werk en niet zo straks als dit, mijn voorkeur gaat dus uit naar de airbrush.
Bison Tix is beperkt houdbaar vandaag de datum op de pot, zo bijzonder is dat dus niet.
Ik denk ook dat het wel goed gaat komen met de randen, we hebben er alle vertrouwen in.

Dan een aantal antwoorden op Bas zijn reactie, het citaat gebruik ik even niet om het overzichtelijk te houden.

* Ik heb de primer onverdund gebruikt, dat stond ook op de verpakking, de airbrush cleaner is puur voor het schoonmaken.
* De Fengda FE 183 K stond erg goed aangeschreven voor een reële prijs, hoop hem deze week binnen te krijgen dan maak ik er een foto van.
* De naald met vet inspuiten had ik natuurlijk niet gedaan, nooit over na gedacht en zoals gemeld staat hij al zeker 7 jaar in de kast en misschien wel langer.
* Zoals gezegd had ik de primer onverdund gebruikt, Flow inprover ga ik in ieder geval aanschaffen.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 18 februari 2024, 12:10:02@citaat nou Bas, daar heb ik andere ervaringen mee. Ik gebruik (verdunde) primer van hetzelfde merk. Maar ik vind het niet fijn werken. Diverse naalddiktes gebruikt.

Maar ieder zijn ding!

Groet,

Peter
Hoi Peter,
Wij zijn ook nog zoekende naar de juiste werkwijze, we hebben een ander type airbrush gebruikt wat erg goed werkte, daar kom ik zo op terug.

Citaat van: Gasconade op zondag 18 februari 2024, 13:04:14Spuitwerk kan beter, veel te spatterig.
Dit kan worden veroorzaakt door de consistentie van de primer, te lage druk, beschadigde naalden, een gedeeltelijk verstopte spuitmond.
Hoi Gasconade,
Wij hadden geconstateerd dat er een klein braampje op de naald zat en een dicht slippende spuitmond.

Citaat van: basjuh1981 op zondag 18 februari 2024, 13:05:24
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 18 februari 2024, 12:10:02Diverse naalddiktes gebruikt.
Ik gebruik daarvoor de 0.4 mm. Ging prima.

Maar inderdaad; ieder z'n ding :)
Wij gebruikte met deze test een naald van 0.2mm. ik weet dat jij 0.4mm. geadviseerd had meer dit pistool was de enige die we voor handen hadden.
Het bestelde pistool heeft 3 verschillende naalden in de set zitten.

Citaat van: Wheels op zondag 18 februari 2024, 13:12:26Hoi,
Ik gebruik altijd een 0,2 naald (ik airbrush alleen H0 3D artikelen) en Vallejo model air verf etc.
Met Vallejo thinner grondverf bijna 1:1 verdunnen.
Vallejo Flow Improver toevoegen 1:10 en bijna geen verstopping meer. Super spul.

Gr Matje
Hoi Matje,
Ik heb thinner van Tamiya staan, dat zal ook bruikbaar zijn neem ik aan?
Nu dus nog onverdund gebruikt maar ik ga er zeker wat testjes doen met een verdunde versie.

Citaat van: Hanzi op zondag 18 februari 2024, 17:41:08Na die eerste laag zien ze er toch prima betonachtig uit.
Hoi Hans,
We zijn ondertussen al wat verder, dus ja eerst goed in de primer en dan verder.

Citaat van: Jongslog op zondag 18 februari 2024, 20:30:34Goed gelukt toch. MDF is nou eenmaal een verfslurper dus lekker experimenteren met verflagen totdat je tevreden bent.
Hoi Henk,
Het is een grote ontdekkingstocht, en erg leuk om te doen.
Tevreden ben ik op zich wel, maar er zit nu alleen primer op en ik heb nog twee verschillende beton kleuren staan dus daar wil ik ook mee aan de slag.

Citaat van: basjuh1981 op zondag 18 februari 2024, 21:58:57
Beton heeft meerdere grijstinten. Dat krijg je het beste door meerdere lagen van verschillende grijstinten te doen.
Dat gaan we dus doen Bas, zie bovenstaande reactie.

Citaat van: AlbertJan op maandag 19 februari 2024, 17:08:44Hoi Peter.
Mooi om jouw ervaringen met de airbrush te kunnen volgen! :thumbup:
Zelf heb ik ook al jaren een airbrush (zelfs 2) in voorraad om te gaan gebruiken en daarbij ook nog het boek Airbrush voor beginners en gevorderden.
Maar het is veel leuker (en makkelijker) om jouw ervaringen te bekijken dus ga lekker door! :D

Veel plezier en succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi AlbertJan,
Leuk dat je over mijn schouder mee kijkt hoe het ons vergaat, ik heb me zelfs ingeschreven voor een airbrush cursus en wil hier echt wat meer mee gaan doen.
Met het plezier komt het zeker goed.

Citaat van: RMW op maandag 19 februari 2024, 18:33:15
Citaat van: Degeluidsman op zondag 18 februari 2024, 10:25:45We beginnen een beetje vertrouwen te krijgen in ons projectje  :)

En terecht, want het ziet er nu al erg fraai uit. :thumbup:

M.v.g.

Maikel (RMW)
Hoi Maikel,
Dankjewel, de eerste stappen zijn gezet en de aarzeling neemt af, gewoon een kwestie van doen lees ik altijd.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Hierbij de schriftelijke kleine update, helaas even geen foto's ( die heb ik wel gemaakt en komen later omdat ik er nu geen puf voor heb  :)

Zondag zijn we met een ander type pistool aan de slag gegaan, hierbij hangt het verfpotje aan de onderzijde en wordt de verf door de luchtstroom uit het potje gezogen.
De verf komt dus niet in / via het pistool op het onderwerp.
Ook nu hebben we onverdunde primer gebruikt, de dekking was super en zonder spetters.
De randen zitten nu goed in de primer en de volgende stap is het aanbrengen van de betonnen kleuren.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Citaat van: Degeluidsman op maandag 19 februari 2024, 20:26:08De naald met vet inspuiten had ik natuurlijk niet gedaan
Inspuiten is niet nodig. Ik heb een potje zuurvrije vaseline. Een beetje op je vinger en smeren.

Citaat van: Degeluidsman op maandag 19 februari 2024, 20:26:08Wij gebruikte met deze test een naald van 0.2mm. ik weet dat jij 0.4mm. geadviseerd had meer dit pistool was de enige die we voor handen hadden.
Als je niet groter hebt, dan is er weinig keus ;)

Citaat van: Degeluidsman op maandag 19 februari 2024, 20:26:08Ik heb thinner van Tamiya staan, dat zal ook bruikbaar zijn neem ik aan?
Die zou ik niet gebruiken met Vallejo verf. Tamiya is acrylverf op alcoholbasis. Vallejo is acrylverf op waterbasis. Het beste is de thinner van het betreffende merk te gebruiken.

Je kan wel de Vallejo Airbrush Cleaner gebruiken, nadat je met Tamiya gespoten hebt, om je airbrush schoon te maken. Ik gebruik de Airbrush Cleaner ook om opschriften vrij te maken nadat ik het model gespoten heb. Een tip: tussen twee verfbeurten de airbrush "schoonspuiten" met water. Het maakt niet uit of het Vallejo, Tamiya of een wash van AK is.
Mooi werk Peter. Mij is ook aangeraden van alles van hetzelfde merk te gebruiken, Vallejo in mijn geval; ik dacht wel dat je de vallejo Air onverdund kon gebruiken...Zelf doe ik dat zo en heb wel eens een verstopping, maar heel zelden.Toch bedankt voor alle tips hier.Blijven doorgaan is de leuze...
Citaat van: wimpietje op dinsdag 20 februari 2024, 07:38:24ik dacht wel dat je de vallejo Air onverdund kon gebruiken
Het kan, maar verdunnen werd mij aangeraden door Airbrush Services Almere.

Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar Tamiya. Dat spuit - voor mij - zoveel beter dan Vallejo. Minder problemen, je kan langer door.

@Degeluidsman Ander vraagje: met welke druk spuit je?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Een 0,2 mm nozzle is wel erg klein. Die gebruik je voor kleine accenten of smalle lijnen. Om een dergelijke rand te spuiten is dat te klein. Daarvoor kun je beter een 0,4 of 0,5 nozzle gebruiken. Waar je het laatst mee gespoten hebt (potje onderaan) is al snel een 0,8 nozzle. Zeer geschikt voor primer maar de afwerking zou ik er nooit mee doen.

Tussen de verschillende merken airbrush verf zitten grote verschillen in samenstelling en drager, water, alcohol en andere. Niet met elkaar te mengen dus. Altijd de merkeigen middelen gebruiken om te verdunnen. Wanneer je daar niet mee oppast gaat het resultaat heel erg tegenvallen.
Vallejo spuit ik ook altijd onverdund, nooit problemen mee. Het meest gebruik ik Raditz verf, oorspronkelijk komt die uit Duitsland (Mannheim als ik mij niet vergis) en ik was blij verrast toen ik uitvond dat die ook hier verkrijgbaar is. Voor een 60ml flesje betaal ik minder dan voor 17ml Vallejo. Het is onverdund te spuiten en erg makkelijk schoon te maken en je kan het zelfs kwasten. Ik schilder alles ermee, ook Preisers. Vallejo gebruik ik alleen voor RAL nummers.
Sorry voor de topic kaap Peter ;)

Wat bedoel je met dat een van onder af gevoede airbrush spuit niet geschikt is voor afwerking Henk?
Ik ben oprecht benieuwd aangezien ik nog een Badger 150 in de kast heb liggen waar ik hopelijk toch een keertje goed mee aan de gang kan gaan.
Deze heb ik op een luchtbus (niet echt een succes) gebruikt, maar dat was voor deze spuit eigenlijk veel te weinig en veel te snel leeg.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Degeluidsman op maandag 19 februari 2024, 20:26:08Ik heb thinner van Tamiya staan, dat zal ook bruikbaar zijn neem ik aan?
Die zou ik niet gebruiken met Vallejo verf. Tamiya is acrylverf op alcoholbasis. Vallejo is acrylverf op waterbasis. Het beste is de thinner van het betreffende merk te gebruiken.

Je kan wel de Vallejo Airbrush Cleaner gebruiken, nadat je met Tamiya gespoten hebt, om je airbrush schoon te maken. Ik gebruik de Airbrush Cleaner ook om opschriften vrij te maken nadat ik het model gespoten heb. Een tip: tussen twee verfbeurten de airbrush "schoonspuiten" met water. Het maakt niet uit of het Vallejo, Tamiya of een wash van AK is.

Dankjewel voor de tip Bas  :thumbup: :thumbup:
Alles van een en hetzelfde merk heeft dus de voorkeur.
Schoonspuiten met water houd ik in gedachten.

Ik gebruik 1Bar op dit moment.

Citaat van: wimpietje op dinsdag 20 februari 2024, 07:38:24Mooi werk Peter. Mij is ook aangeraden van alles van hetzelfde merk te gebruiken, Vallejo in mijn geval; ik dacht wel dat je de vallejo Air onverdund kon gebruiken...Zelf doe ik dat zo en heb wel eens een verstopping, maar heel zelden.Toch bedankt voor alle tips hier.Blijven doorgaan is de leuze...
Hoi Wim,
Alles van hetzelfde merk ga ik ook doen, heb wel verf staan van Refall maar overweeg om dit niet te gebruiken.

Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 20 februari 2024, 12:20:13Een 0,2 mm nozzle is wel erg klein. Die gebruik je voor kleine accenten of smalle lijnen. Om een dergelijke rand te spuiten is dat te klein. Daarvoor kun je beter een 0,4 of 0,5 nozzle gebruiken. Waar je het laatst mee gespoten hebt (potje onderaan) is al snel een 0,8 nozzle. Zeer geschikt voor primer maar de afwerking zou ik er nooit mee doen.

Tussen de verschillende merken airbrush verf zitten grote verschillen in samenstelling en drager, water, alcohol en andere. Niet met elkaar te mengen dus. Altijd de merkeigen middelen gebruiken om te verdunnen. Wanneer je daar niet mee oppast gaat het resultaat heel erg tegenvallen.
Vallejo spuit ik ook altijd onverdund, nooit problemen mee. Het meest gebruik ik Raditz verf, oorspronkelijk komt die uit Duitsland (Mannheim als ik mij niet vergis) en ik was blij verrast toen ik uitvond dat die ook hier verkrijgbaar is. Voor een 60ml flesje betaal ik minder dan voor 17ml Vallejo. Het is onverdund te spuiten en erg makkelijk schoon te maken en je kan het zelfs kwasten. Ik schilder alles ermee, ook Preisers. Vallejo gebruik ik alleen voor RAL nummers.
Hoi Henk,
Er zit wel een groot prijsverschil tussen beiden merken, gelukkig gaan er geen volle emmers doorheen  :)
Welke nozzle het andere pistool heeft durf ik niet te zeggen, maar voor het aanbrengen van primer werkte dit zeer goed.

Citaat van: MdBruin op dinsdag 20 februari 2024, 15:14:55Sorry voor de topic kaap Peter ;)

Wat bedoel je met dat een van onder af gevoede airbrush spuit niet geschikt is voor afwerking Henk?
Ik ben oprecht benieuwd aangezien ik nog een Badger 150 in de kast heb liggen waar ik hopelijk toch een keertje goed mee aan de gang kan gaan.
Deze heb ik op een luchtbus (niet echt een succes) gebruikt, maar dat was voor deze spuit eigenlijk veel te weinig en veel te snel leeg.
Hoi Marinus,
Ik denk dat Henk bedoeld dat de hoeveelheid verf die hieruit kan komen te veel is om bv dunne lijnen te spuiten.
De primer is ook dikker dan verf, en de grote nozzle maakt dat ook makkelijker om te gebruiken.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
De n in mijn naam mag je laten vervallen Peter ;)

Bij de dual action kan je zelf bepalen hoeveel verf eruit komt, mijn badger is een dual action en heb hiermee toch echt hele fijne lijntjes kunnen spuiten (wel krom maar ze waren echt dun, afhankelijk van de naald welke ik erin deed).
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 20 februari 2024, 20:59:09Ik gebruik 1Bar op dit moment.
Ik zit iets lager. 1 bar is prima.

Citaat van: MdBruin op dinsdag 20 februari 2024, 21:29:29Bij de dual action kan je zelf bepalen hoeveel verf eruit komt
Klopt. Het geeft je veel meer controle. Een single action is vergelijkbaar met een spuibus.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: MdBruin op dinsdag 20 februari 2024, 15:14:55dat een van onder af gevoede airbrush spuit niet geschikt is voor afwerking
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 20 februari 2024, 20:59:09Ik denk dat Henk bedoeld dat de hoeveelheid verf die hieruit kan komen te veel is om bv dunne lijnen te spuiten.
Dat is niet helemaal wat ik bedoel maar het is wel juist. Ik bedoel dat een airbrush zonder naald, zoals Peter hier gebruikt heeft, niet geschikt is om strak werk mee te maken. Je hebt heel snel kans op spetters en daardoor geen strak oppervlak (sinaasappelhuid). Er zit geen naald in dus de hoeveelheid verf die gespoten wordt is afhankelijk van de lucht die over de nozzle blaast. Dat kun je afstellen (de nozzle hoger of lager zetten) maar dat is een heel secuur werkje. En zonder ervaring niet goed te doen.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: MdBruin op dinsdag 20 februari 2024, 21:29:29De n in mijn naam mag je laten vervallen Peter ;)

Bij de dual action kan je zelf bepalen hoeveel verf eruit komt, mijn badger is een dual action en heb hiermee toch echt hele fijne lijntjes kunnen spuiten (wel krom maar ze waren echt dun, afhankelijk van de naald welke ik erin deed).
Excuses Marius, die N hoort er helemaal niet in thuis  :) 

Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 20 februari 2024, 22:12:33
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 20 februari 2024, 20:59:09Ik gebruik 1Bar op dit moment.
Ik zit iets lager. 1 bar is prima.

Citaat van: MdBruin op dinsdag 20 februari 2024, 21:29:29Bij de dual action kan je zelf bepalen hoeveel verf eruit komt
Klopt. Het geeft je veel meer controle. Een single action is vergelijkbaar met een spuibus.
Hoi Bas, 
Fijn dat 1 Bar voldoende is  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 21 februari 2024, 07:27:27
Citaat van: MdBruin op dinsdag 20 februari 2024, 15:14:55dat een van onder af gevoede airbrush spuit niet geschikt is voor afwerking
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 20 februari 2024, 20:59:09Ik denk dat Henk bedoeld dat de hoeveelheid verf die hieruit kan komen te veel is om bv dunne lijnen te spuiten.
Dat is niet helemaal wat ik bedoel maar het is wel juist. Ik bedoel dat een airbrush zonder naald, zoals Peter hier gebruikt heeft, niet geschikt is om strak werk mee te maken. Je hebt heel snel kans op spetters en daardoor geen strak oppervlak (sinaasappelhuid). Er zit geen naald in dus de hoeveelheid verf die gespoten wordt is afhankelijk van de lucht die over de nozzle blaast. Dat kun je afstellen (de nozzle hoger of lager zetten) maar dat is een heel secuur werkje. En zonder ervaring niet goed te doen.

Hoi Henk,
Ik denk dat wij dan een beetje geluk gehad hebben, het oppervlak is in mijn ogen glad  :)
Na het eten ga ik weer even naar zolder om de actuele foto's online te zetten.
Wordt vervolgd dus.

Mvg,

Peter Degeluidsman
R De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus (tweede resultaat)
Forum Moderator

R De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus (tweede resultaat)
Hallo allemaal,

In deze update hebben we de tweede laag primer aangebracht met een ander pistool.

Hier het andere pistool waarbij de verf aan de onderkant zit en door de luchtstroom eruit gezogen wordt.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus (de tweede resultaten)
 B) Zo te zien ziet het er perfect uit, missie geslaagd. :thumbup:
En mocht er al een ergens plekje inzitten, de randen moeten misschien toch nog een beetje geweartherd worden.
Hele strakke witte perronranden is ook niet geloofwaardig. :roll:
Re: De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus (de tweede resultaten)
Dat ziet er gezond uit, grote klasse.

Niets laat meer sporen na dan een trein.

De basis is netjes gelegd :thumbup: Peter, ben benieuwd naar het vervolg.
Re: De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus (de tweede resultaat).
Dat ziet er goed uit Peter. Ga zo door.  :D  :D
Re: De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus (de tweede resultaat).
Nu snap ik het inderdaad na je afbeelding Peter, ik was die goedkope airbrush spuiten vergeten en ik heb er nog wel een gehad toen ik begon. Ik kon er niet echt goed mee overweg, mogelijk dat de afstelling niet correct was en ben toen doorgegaan voor een betere (badger 150).

Welke compressor heb je Peter, het lijkt er wel een van HBM?
R De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus ( tweede resultaat).
Forum Moderator

R De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus ( tweede resultaat).
Hallo allemaal,
Fijn om al die positieve reacties te lezen, dat geeft de burger weer moed  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 21 februari 2024, 20:35:37B) Zo te zien ziet het er perfect uit, missie geslaagd. :thumbup:
En mocht er al een ergens plekje inzitten, de randen moeten misschien toch nog een beetje geweartherd worden.
Hele strakke witte perronranden is ook niet geloofwaardig. :roll:
Hoi Dirk-Jan,
Dankjewel  :thumbup:
Dit betreft alleen de primerlaag, er komt nog beton kleur op ( in meerdere tinten ) en later wil ik ook proberen om wat roet wat van de ballast afkomt toe te voegen.
Zit nu alleen met de uitdaging dat ik graag verf van Vallejo wil gaan gebruiken en die heb ik niet in huis, de komende paar dagen zit ik ook nog eens krap in mijn tijd  :?

Citaat van: Freek op donderdag 22 februari 2024, 00:02:13Dat ziet er gezond uit, grote klasse.
Dankjewel Freek  :thumbup:

Citaat van: Dirk59 op donderdag 22 februari 2024, 00:29:05De basis is netjes gelegd :thumbup: Peter, ben benieuwd naar het vervolg.
Dankjewel Dirk  :thumbup:
Ik ben ook benieuwd naar de volgende stappen, moet allereerst zorgen voor de juiste verf en tijd.

Citaat van: Vinkendrecht op donderdag 22 februari 2024, 10:37:04Dat ziet er goed uit Peter. Ga zo door.  :D  :D
Dankjewel Martin  :thumbup:
Ik ga zeker door, dit smaakt naar meer  :D

Citaat van: MdBruin op donderdag 22 februari 2024, 12:38:53Nu snap ik het inderdaad na je afbeelding Peter, ik was die goedkope airbrush spuiten vergeten en ik heb er nog wel een gehad toen ik begon. Ik kon er niet echt goed mee overweg, mogelijk dat de afstelling niet correct was en ben toen doorgegaan voor een betere (badger 150).

Welke compressor heb je Peter, het lijkt er wel een van HBM?
Hoi Marius,
Ik heb geen idee welke compressor dit is, zo'n 7 jaar geleden of langer gekocht in de buurt van Ede.
Ik zal er een paar foto's van gaan maken, zou best kunnen dat HBM deze ook verkoopt tegenwoordig lijkt mij een redelijk standaard model.

Mvg,

Peter Degeluidsman
De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus ( tweede resultaat).
Forum Moderator

De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus ( tweede resultaat).
@citaat
Zoals belooft hier een aantal foto's van de door mij gebruikte compressor.

Een merk staat er helaas niet op, deze compressor heb ik 7 jaar of langer geleden gekocht in Ede.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ziet er goed uit. En wat maakt een merk nou uit? Vermoedelijk de prijs!
En de hoop dat een mooi merk ook de kwaliteit hoog wil houden. Maar in dat sprookje geloof ik niet zo. Dus dit is toch helemaal goed?

Groet,

Peter
Re: De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus ( tweede resultaat).
Hoi Peter

De compressor is een Fengda, bekend merk! prima compressor; regelbare druk, tank en vochtafscheider.

Gr Matje
Re: De baan van een geluidsman-testen met de airbrush en spuitbus ( tweede resultaat).
@Degeluidsman bedankt Peter, het lijkt inderdaad op eentje van HBM de AS18A noemen zij het.

@BlikkenTinus merk maakt inderdaad niet heel veel uit, er zit een vocht/vuil afscheider op welke eventuele resten afscheid waardoor deze niet in de airbrush komen. Dit principe werkt inderdaad, wil je een 100% stabiele luchtdruk hebben dan is eentje met luchttank aan te raden.
Vooral handig als je wat langer wilt spuiten omdat de compressor dan alleen de tank hoeft te vullen en er is dan lucht voorradig. Wat je bij de meeste tankloze compressors heb is dat je eerst een stabiele druk hebt welke na een tijdje inzakt. Tevens moet je de compressor eigenlijk uitzetten als je niet spuit om problemen te voorkomen (tenzij er een afslag op zit maar dat heeft ook weer nadelen waardoor bij het beginnen van het spuiten de drukdruk nog niet optimaal is).