Hallo allemaal,
Ik reageer eerst op jullie reacties, daarna een kleine schriftelijke update.
Citaat van: ramdani op zondag 18 februari 2024, 11:20:47die (gebruikte) primer kun je ook met penselen aanbrengen (al doet dat hier niet ter zake);
ik vind het ook bijzonder dat je datum op die Bison Tix hebt geschreven;
het zal vast wel goed komen met die perronrandjes
;
mvg,
Michel
Hoi Michel,
Met de airbrush gaat het wel erg mooi, de eerste versie heb ik als test met de kwast gedaan en dat was een hoop werk en niet zo straks als dit, mijn voorkeur gaat dus uit naar de airbrush.
Bison Tix is beperkt houdbaar vandaag de datum op de pot, zo bijzonder is dat dus niet.
Ik denk ook dat het wel goed gaat komen met de randen, we hebben er alle vertrouwen in.
Dan een aantal antwoorden op Bas zijn reactie, het citaat gebruik ik even niet om het overzichtelijk te houden.
* Ik heb de primer onverdund gebruikt, dat stond ook op de verpakking, de airbrush cleaner is puur voor het schoonmaken.
* De Fengda FE 183 K stond erg goed aangeschreven voor een reële prijs, hoop hem deze week binnen te krijgen dan maak ik er een foto van.
* De naald met vet inspuiten had ik natuurlijk niet gedaan, nooit over na gedacht en zoals gemeld staat hij al zeker 7 jaar in de kast en misschien wel langer.
* Zoals gezegd had ik de primer onverdund gebruikt, Flow inprover ga ik in ieder geval aanschaffen.
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 18 februari 2024, 12:10:02
nou Bas, daar heb ik andere ervaringen mee. Ik gebruik (verdunde) primer van hetzelfde merk. Maar ik vind het niet fijn werken. Diverse naalddiktes gebruikt.
Maar ieder zijn ding!
Groet,
Peter
Hoi Peter,
Wij zijn ook nog zoekende naar de juiste werkwijze, we hebben een ander type airbrush gebruikt wat erg goed werkte, daar kom ik zo op terug.
Citaat van: Gasconade op zondag 18 februari 2024, 13:04:14Spuitwerk kan beter, veel te spatterig.
Dit kan worden veroorzaakt door de consistentie van de primer, te lage druk, beschadigde naalden, een gedeeltelijk verstopte spuitmond.
Hoi Gasconade,
Wij hadden geconstateerd dat er een klein braampje op de naald zat en een dicht slippende spuitmond.
Citaat van: basjuh1981 op zondag 18 februari 2024, 13:05:24Citaat van: BlikkenTinus op zondag 18 februari 2024, 12:10:02Diverse naalddiktes gebruikt.
Ik gebruik daarvoor de 0.4 mm. Ging prima.
Maar inderdaad; ieder z'n ding
Wij gebruikte met deze test een naald van 0.2mm. ik weet dat jij 0.4mm. geadviseerd had meer dit pistool was de enige die we voor handen hadden.
Het bestelde pistool heeft 3 verschillende naalden in de set zitten.
Citaat van: Wheels op zondag 18 februari 2024, 13:12:26Hoi,
Ik gebruik altijd een 0,2 naald (ik airbrush alleen H0 3D artikelen) en Vallejo model air verf etc.
Met Vallejo thinner grondverf bijna 1:1 verdunnen.
Vallejo Flow Improver toevoegen 1:10 en bijna geen verstopping meer. Super spul.
Gr Matje
Hoi Matje,
Ik heb thinner van Tamiya staan, dat zal ook bruikbaar zijn neem ik aan?
Nu dus nog onverdund gebruikt maar ik ga er zeker wat testjes doen met een verdunde versie.
Citaat van: Hanzi op zondag 18 februari 2024, 17:41:08Na die eerste laag zien ze er toch prima betonachtig uit.
Of ga je ze nu perfect in de primer zetten om ze vervolgens te gaan vervuilen
?
Hoi Hans,
We zijn ondertussen al wat verder, dus ja eerst goed in de primer en dan verder.
Citaat van: Jongslog op zondag 18 februari 2024, 20:30:34Goed gelukt toch. MDF is nou eenmaal een verfslurper dus lekker experimenteren met verflagen totdat je tevreden bent.
Hoi Henk,
Het is een grote ontdekkingstocht, en erg leuk om te doen.
Tevreden ben ik op zich wel, maar er zit nu alleen primer op en ik heb nog twee verschillende beton kleuren staan dus daar wil ik ook mee aan de slag.
Citaat van: basjuh1981 op zondag 18 februari 2024, 21:58:57Citaat van: Hanzi op zondag 18 februari 2024, 17:41:08Na die eerste laag zien ze er toch prima betonachtig uit.
Of ga je ze nu perfect in de primer zetten om ze vervolgens te gaan vervuilen
?
Beton heeft meerdere grijstinten. Dat krijg je het beste door meerdere lagen van verschillende grijstinten te doen.
Dat gaan we dus doen Bas, zie bovenstaande reactie.
Citaat van: AlbertJan op maandag 19 februari 2024, 17:08:44Hoi Peter.
Mooi om jouw ervaringen met de airbrush te kunnen volgen!
Zelf heb ik ook al jaren een airbrush (zelfs 2) in voorraad om te gaan gebruiken en daarbij ook nog het boek Airbrush voor beginners en gevorderden.
Maar het is veel leuker (en makkelijker) om jouw ervaringen te bekijken dus ga lekker door!
Veel plezier en succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi AlbertJan,
Leuk dat je over mijn schouder mee kijkt hoe het ons vergaat, ik heb me zelfs ingeschreven voor een airbrush cursus en wil hier echt wat meer mee gaan doen.
Met het plezier komt het zeker goed.
Citaat van: RMW op maandag 19 februari 2024, 18:33:15Citaat van: Degeluidsman op zondag 18 februari 2024, 10:25:45We beginnen een beetje vertrouwen te krijgen in ons projectje
En terecht, want het ziet er nu al erg fraai uit. 
M.v.g.
Maikel (RMW)
Hoi Maikel,
Dankjewel, de eerste stappen zijn gezet en de aarzeling neemt af, gewoon een kwestie van doen lees ik altijd.
Mvg,
Peter Degeluidsman