Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De baan van een geluidsman- Nieuwe aanwinsten ( foto's ).

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Hanzi, jeroen62 en 6 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Een R9 bocht...... Das hetzelfde als de afslaande rail van een slanke wissel.
Aftakking gemaakt.  ;)
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Met een plaatje krijg je dan dit.

20221214_193912.jpg
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 14 december 2022, 20:35:42Gevoelsmatig denk ik dat het toevoegen van het 8e spoor voor de hand licht, alleen van zou ik wel aan moeten sluiten op het huidige 1e spoor zodat er nog meerdere rijmogelijkheden zijn.


Ik zou dat niet doen, waarom altijd maar meer? Ik zou als eerder gezegd het eilandperron een spoor opschuiven. Maar het is jouw baan uiteraard, ik kwam slechts langs vanwege het XPS verhaal. Met mijn opmerking dat het perron verkeerd ligt kun je ook helemaal niks doen en verder gaan met je oude plan: een hek zetten zodat reizigers niet aan twee kanten in en uit kunnen stappen. Zie station Oss: het volk kan niet in - uitstappen op het rechter perron.



Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Ik ga ermee aan de slag Robin :thumbup: :thumbup:  zo meteen eens kijken wat ik nog op voorraad heb liggen en dan even passen en meten, dan krijg ik gelijk een indruk hoe het eruit komt te zien.
Het resultaat zal ik weer op de foto vastleggen.


@citaat
Het is dus niet ongebruikelijk Ben, met dit voorbeeld kan ik natuurlijk wel iets  :thumbup: :thumbup: 

Op zich liggen de sporen nu wel naar mijn zin, dat extra spoor heb ik toentertijd niet voor niets niet geplaatst.


Wordt vervolgd.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Citaat van: Spoors op donderdag 15 december 2022, 06:58:51Zie station Oss: het volk kan niet in - uitstappen op het rechter perron.
Station Steenwijk is precies dezelfde situatie. Dus echt geen uitzondering.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Of de boel zodanig aanpassen dat je een "zakspoor" kunt maken, wel zo leuk. Kunnen treinstelletjes op stoppen. Afijn, dat spreekt voor zich......


https://nl.wikipedia.org/wiki/Zakspoor

Check http://www.sporenplan.nl/ en kijk bij Gouda.


Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Hallo Peter

ook in gorinchem is een kant van het perron afgesloten met een hek
dus het komt vaker voor als je zou denken

heb hier omdat ik op vakantie ben geen foto's parat of kan ze maken

Gr Ed (vanuit Vietnam)
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 15 december 2022, 11:43:04
Citaat van: Spoors op donderdag 15 december 2022, 06:58:51Zie station Oss: het volk kan niet in - uitstappen op het rechter perron.
Station Steenwijk is precies dezelfde situatie. Dus echt geen uitzondering.
Hoi Henk,
Het komt dus vaker voor en daar ben ik wel blij mee :)
Dat 8e spoor heb ik liever niet dan wel en op deze manier is het prima op te lossen en nog natuurgetrouw ook  :D



Citaat van: Spoors op donderdag 15 december 2022, 12:01:22Of de boel zodanig aanpassen dat je een "zakspoor" kunt maken, wel zo leuk. Kunnen treinstelletjes op stoppen. Afijn, dat spreekt voor zich......

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zakspoor

Check http://www.sporenplan.nl/ en kijk bij Gouda.



Ik hou het maar bij het oude Ben :)
Ronald heeft vast leuke hekwerken in zijn assortiment om het perron aan een kant af te schermen.



Citaat van: eddyflame op donderdag 15 december 2022, 12:41:11Hallo Peter

ook in gorinchem is een kant van het perron afgesloten met een hek
dus het komt vaker voor als je zou denken

heb hier omdat ik op vakantie ben geen foto's parat of kan ze maken

Gr Ed (vanuit Vietnam)
Geen vervelende vakantie Ed, geniet ervan.
Ik geloof je op je blauwe ogen dat het station van Gorinchem ook een situatie met zo'n hek heeft.



Ik ga nu de foto's uploaden van het extra spoor, maar ik denk er wel uit te zijn dat het huidige sporenplan voldoet.
Als de slanke kruiswissels er zijn heb ik nog wel iets in gedachten, maar dat is voor later.
Volgens Marklin zouden ze aankomend jaar geleverd worden, ik kijk er naar uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Hallo allemaal zoals belooft ben ik met rails in de slag geweest om eventueel een 8e spoor toe te voegen aan het station.

Ik heb een serie foto's gemaakt van links naar rechts.
Met de plexiglas mal even twee slanke wissels uitgeknipt, die had ik niet meer op voorraad liggen. 
































Zoals jullie zien past het niet 100% maar dit is wel aan te passen.

Ik heb de volgende railstukken gebruikt van links naar rechts:
24071 - 24188 - 24188 - 24064 - 24530 - 24530 - ( 8 x ) 24188 - 24207 - 24215 - 24071  en natuurlijk twee slanke wissels.


Met het eventueel toevoegen van dit 8e spoor zou ik ook een aanpassing moeten maken van het grote service luik, dat is allemaal te doen maar mijn gevoel zegt dat het huidige sporenplan prima is nu dat ik weet dat er in Nederland meerdere perrons zijn die doormiddel van hekwerk goed in te zetten zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
 :roll: Nou, als jouw gevoel zegt dat het zo prima is, dan niks meer aan doen.
Vol is vol en je service luik blijft zo ook toegankelijk.
En misschien wat meer ruimte voor scenery, ook leuk. :)

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Peter,

Als de boog met 2x 530 vervangt met 912-530-912 of 530-912-912 denk ik dat het beter aansluit kwa hoek. Want het lijkt er op dat het een kleiner hoek dan 60 graden is die je probeert te maken. En de bocht zou wat beter bij de rest passen.

Jurgen
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Nou, eind goed al goed dan. Of niet, ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.  :D

Op naar perronnetjes bouwen dan maar. Kijken of je daar wel iets doet met de gegeven tips.  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Gisteren helemaal niet bezig geweest met de baan, we waren een dagje naar Dortmund om de kerst sfeer te proeven  :)


Citaat van: Jurgie op vrijdag 16 december 2022, 00:43:47Peter,

Als de boog met 2x 530 vervangt met 912-530-912 of 530-912-912 denk ik dat het beter aansluit kwa hoek. Want het lijkt er op dat het een kleiner hoek dan 60 graden is die je probeert te maken. En de bocht zou wat beter bij de rest passen.

Jurgen
Hoi Jurgen,
Bedankt voor je tip om de bocht beter voor elkaar te krijgen, echter hebben we besloten om het 8e spoor niet te gaan neerleggen.
Er ligt nu voldoende rails en we willen ook ruimte overhouden voor het stations gebied.

Er komt zeker een perron aan de voorzijde met daar aan vast het stations gebouw.



Citaat van: Spoors op vrijdag 16 december 2022, 13:22:38Nou, eind goed al goed dan. Of niet, ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.  :D

Op naar perronnetjes bouwen dan maar. Kijken of je daar wel iets doet met de gegeven tips.  :thumbup:
Hoi Ben,
Denk jij ervan wat je ervan wilt denken  :D

Met de tips wordt zeker iets mee gedaan, natuurlijk kan ik niet met elke tip iets doen maar we bekijken altijd de mogelijkheden, neem nu jou perron aan de voorzijde die gaat er komen zelfs met een stationsgebouw aan vast  :)

De voorbeelden van dezelfde situatie zijn er legio, dus een hek plaatsen op het tweede perron wordt onze oplossing.

Het 8e spoor gaat er niet komen, een tip van jou toch  :thumbup:



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 17 december 2022, 07:42:33Het 8e spoor gaat er niet komen, een tip van jou toch  :thumbup:


Ja dat was een goeie tip: zeggen dat je iets niet moet maken. :D  Maar ik snap wat je bedoelt.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
 @citaat Lobomotion69

eehhh no offense maar, station Steenwijk heeft inderdaad een perron tussen de sporen, aan de buitenzijde van beide sporen is geen perron dus uitstappen aan 2 kanten is helemaal niet mogelijk. Zoals op station Oss is het in Steenwijk niet. In de rijrichting is het altijd links uitstappen, rechts kan niet (tenzij de treinen door omstandigheden links rijden dan rechts uitstappen :P )

Peter
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
 @citaat  @citaat Peter (de Geluidsman)

waarom NOG een spoor erbij more is less, je hebt de ruimte wel maar waarom, omdat het kan? Je hebt al 7 sporen nog een achtste? Zoveel sporen vraagt dan ook om een "mega" stations gebouw. Ik zou er niet voor kiezen, ik vind het TE veel worden op deze manier, maar goed dat is mijn mening.

Peter
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
@citaat
@citaat @citaat

Hoi Peter en alle anderen,

Je hebt er waarschijnlijk overheen gelezen maar er komt GEEN 8e station spoor bij  ;)
Wat er nu ligt is prima naar mijn zin en ook technisch werkt het allemaal naar behoren.

Er komen nu in totaal 4 perrons te liggen, daar ben ik vandaag mee bezig geweest in de tuin maar ga nu de boel opruimen want het begint berekoud te worden  :)

Als de boel opgeruimd is laat ik de treinen weer hun rondjes rijden en kijken of er nog contact is tussen het perron en het rijdende materiaal.


Jullie geloven het misschien niet maar ik begin steeds meer lol in de scenery te krijgen, nu nog even de kou in om de troep op te ruimen  :?


Mvg,

Peter Degeluidsman


Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 17 december 2022, 15:22:04Als de boel opgeruimd is laat ik de treinen weer hun rondjes rijden en kijken of er nog contact is tussen het perron en het rijdende materiaal.


En.....? Was er contact met het materieel....?
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 15 december 2022, 11:43:04
Citaat van: Spoors op donderdag 15 december 2022, 06:58:51Zie station Oss: het volk kan niet in - uitstappen op het rechter perron.
Station Steenwijk is precies dezelfde situatie. Dus echt geen uitzondering.

Euh, Steenwijk heeft een eilandperron die toegankelijk is via een overpad met spoorbomen. Net zoals in Wolvega en Akkrum.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

@citaat @citaat

Ik kan het je helaas nog niet vertellen Ben, een of ander virus heeft mij in zijn greep.
Ik lig dus in de lappenmand en heb ook nog niet de behoeften om naar zolder te gaan, hoop van de week voldoende opgeknapt te zijn om het te testen.



@citaat
Er zullen vast verschillende stations  / uitvoeringen zijn Ronald, dat maakt het voor de modelspoorder alleen maar makkelijker.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Tijdens het uitzieken leuk om een filmpje te bekijken over perronbouw.
Geeft vast wel wat inspiratie.
Beterschap en hoop dat je met Kerst een beetje bent opgeknapt, is voor de fam wel zo gezellig.

Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
@citaat
Bedankt voor de beterschap's wensen Tom, dat doet een mens goed  :thumbup: :thumbup:
Met de gezondheid gaat het wat beter, ik ga zo eens een boodschap doen zodat ik weer eens buiten kom.

Ik heb gisteravond het filmpje bekeken, wat een kunstenaar is die man, het lijkt ook allemaal zo eenvoudig  :)
Deze filmpjes zijn zeer leuk om te zien  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
 @citaat Buitenlucht doet een mens goed.

Zo'n kunstenaar wil/kan jij toch ook worden, gewoon lekker blijven oefenen want je weet wat ik altijd zeg, het is een kwestie van DOEN.  :-)
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
@citaat
Dat heeft het zeker gedaan Tom, ik ben nog niet de oude maar voel me wel beter dan gisteren.

Wel bijzonder om te zien dat deze man met een kleine cirkelzaag redelijk rap bezig is, dan moet ik aan jou woorden denken pas op je vingers  :)
Ik zou graag in zijn voetsporen treden, een klein beginnetje is gemaakt en wie weet.............................


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Brrr, helemaal mee eens, ik heb ook zo'n cirkelzaagje en inderdaad, ik houd respect voor het zaagblad...
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( veel foto's ).
@citaat
Je moet ook altijd goed oppassen en zorgen dat het geen routine gaat worden want dan kan het snel fout gaan, het zaagblad wint altijd  :?

Een maat van mij is flightcase bouwer, dit doet hij zijn hele leven al en werkt dagelijks met gevaarlijke machines, helaas is het hem ook overkomen dat hij even niet oplette en moet nu een gedeelte van zijn vingers missen.

Als ik aan het zagen of degelijke ben hier thuis dan heb ik de afspraak dat ik niet gestoord wordt totdat de machine stil staat, een schrik beweging is zo gemaakt en een ongeluk zit in een klein hoekje.



Allemaal fijne feestdagen toegewenst.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Hallo allemaal,

Vandaag voelde ik me als herboren en ben een aantal uren op zolder aan het rijden geweest, in totaal zo'n 1200 km. gereden en geen enkele trein is tegen de perrons gereden.
Voor de sfeer even een viertal foto's gemaakt.
















Namens Degeluidsman ( en vrouw ).
Wensen wij jullie fijne feestdagen.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Je perrons lijken nogal kolossaal, maar dat komt waarschijnlijk (hopelijk) door de kleur (?).
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Hallo Peter,

Dat is precies op tijd opgeknapt! Dan kun je met volle teugen genieten van de kerstdagen. :thumbup:

Altijd een puzzel: perrons. Ze lijken inderdaad wat hoog maar dat komt misschien ook door een vertekend beeld doordat de c-rail ook nog in beeld is terwijl in stations de ruimte tussen de sporen vaak vlak is. Toch moeten ze volgens mij niet hoger worden dus is de vraag hoe je dit gaat afwerken aan de zijkanten en bovenkant. De instaphoogte bepaald eigenlijk de juiste hoogte dus als die klopt dan is het goed! ;)

Succes met nadenken terwijl je vele kilometers maakt!

Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
 :) Lekker dat je weer herboren bent, tis bijna een Kerstwonder te noemen. O:-D  >:-D
De perrons moeten maar eerst eens in de juiste kleuren bewerkt worden, dan oogt het al weer anders anders denk ik. :roll:
Een fijne Kerst en eet smakelijk, na wat lamlendige dagen heb je vast wel weer trek. :)

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 24 december 2022, 18:06:28Voor de sfeer even een viertal foto's gemaakt.


Lang verhaal kort: ik zou ze lager maken met behulp van de aanpak die ik eerder beschreef.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Over de perrons: Ik heb het gevoel dat ze er te dicht op zitten. Daar moet meer ruimte tussen. Zeker als er nog randen tussen moeten.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 24 december 2022, 18:06:28... in totaal zo'n 1200 km. gereden en geen enkele trein is tegen de perrons gereden.
Je hebt zeker geen 3050 rondrijden >:-D?
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
ik vind ze ook nogal 'kolossaal', maar misschien verandert dat als ze afgewerkt zijn,
misschien eerst eens een afgewerkt proefperron maken?

mvg,
Michel
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Voor wat het waard is: de Nederlandse standaard perronhoogte is 760 mm boven de spoorstaaf.
Vroeger kwamen ook perronhoogtes van 550 mm voor. Ook elders in de wereld is de afstap uit de trein nog steeds flink en heb je de treeplanken nodig.
Als ik de standaardhoogten in de werkelijkheid gebruiken zou als uitgangspunt, dan kom je in model op 5 tot 8 mm boven je spoorstaven redelijk uit. Ik heb de indruk dat je daar nu flink boven zit. En ook is de perronrand erg dicht op de treinen. Mooi dat ze er allemaal langs kunnen, maar het oogt toch niet goed. Meestal is de onderkant van het perron ook smaller dan de toplaag. Waardoor het ook minder massief overkomt.
Voor een realistischer effect is aanpassing nodig, zou ik zeggen.

Groet,

Peter
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Mooie treinen verdienen mooi perrons.
Kijk er nog eens een paar dagen/weken kritisch naar en kijk dan of je er nog steeds tevreden mee bent.
Het worden jouw perrons op jouw baan, ben je er dan nog steeds tevreden over dan doen we het er maar mee.
Maar ik vermoed als je nog eens wat verder gaat kijken op het WWW dat je er dan anders over zal gaan denken.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 25 december 2022, 11:06:37Voor wat het waard is: de Nederlandse standaard perronhoogte is 760 mm boven de spoorstaaf.


Zie wat Peter eerder heeft gemeten met de schuifmaat: 9,3mm. Het zal op 10 uitkomen met een afwerklaag dus één - en - een - kwart - millimeter te hoog, op zich niet zo beroerd maar het oog wil ook wat.

Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
En zorg er dan voor dat er met de afwerklaag en perronwanden de hoogte van het perron tot ongeveer de eerste treeplank komt, zie mijn perron:


Of die van 1:1,


Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
@citaat

Zo op het eerste gezicht lijken de perrons veel te dik, maar als je dan kijkt naar de deuren en van die TEE bijv. dan zijn ze precies goed op hoogte.

Iets met gezichtsbedrog? Als het straks is afgewerkt valt het denk ik wel mee, we zullen zien.

Peter
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Eenmaal geschilderd en verweerd zal het perfect zijn, ik ben benieuwd naar de volgende foto's...
Beste wensen en een gelukkig treinjaar...
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
 @citaat  Perfect is iets anders en bovendien vernaggelt het lelijke plastic spoorbed het aanblik maar nogmaals: ze zijn nauwelijks te hoog......
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Halle allemaal,

Ik ben niet van de aardbodem verdwenen hoor, iets met kerst / familie  :)

Morgen ben ik weer in de gelegenheid om te reageren.


Fijne 2e kerstdag allemaal.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Hallo allemaal,

De kerstdagen liggen weer achter ons en ik heb de komende dagen nog lekker vrij.
Lekker aan het genieten van de top 2000 en de hobby.


Citaat van: Hanzi op zaterdag 24 december 2022, 18:49:50Je perrons lijken nogal kolossaal, maar dat komt waarschijnlijk (hopelijk) door de kleur (?).
Ik snap je gevoel wel Hans, als ik meet kloppen de afmetingen toch denk ik er over om de perrons zo'n 2 mm. te verlagen maar daarvoor moet ik mijn piepschuim snijder in elkaar gaan bouwen dat staat nu op de planning.
Zal straks eens een strookje karton tegen de rand zetten en opnieuw een foto maken.



Citaat van: Narwal op zaterdag 24 december 2022, 19:14:41Hallo Peter,

Dat is precies op tijd opgeknapt! Dan kun je met volle teugen genieten van de kerstdagen. :thumbup:

Altijd een puzzel: perrons. Ze lijken inderdaad wat hoog maar dat komt misschien ook door een vertekend beeld doordat de c-rail ook nog in beeld is terwijl in stations de ruimte tussen de sporen vaak vlak is. Toch moeten ze volgens mij niet hoger worden dus is de vraag hoe je dit gaat afwerken aan de zijkanten en bovenkant. De instaphoogte bepaald eigenlijk de juiste hoogte dus als die klopt dan is het goed! ;)

Succes met nadenken terwijl je vele kilometers maakt!

Ja ik was weer op tijd opgeknapt Marcel al koste me dit wel een paar hobby dagen maar het is niet anders.
Het is zeker puzzelen maar zeer leuk om te doen, aan de rijkanten komen perron-randen van Ronald en die worden in betonkleur geschilderd.
Aan de bovenzijde wil ik de Nederlandse perrons uitprinten, om die met de ronding mee te laten lopen wordt nog een uitdaging daar moet ik me nog in verdiepen.
De instaphoogte klopt in principe, de dikte van het papier / karton komt er nog bovenop, zoals aangegeven denk ik er over om 2mm. te zakken.



Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 24 december 2022, 20:00:27:) Lekker dat je weer herboren bent, tis bijna een Kerstwonder te noemen. O:-D  >:-D
De perrons moeten maar eerst eens in de juiste kleuren bewerkt worden, dan oogt het al weer anders anders denk ik. :roll:
Een fijne Kerst en eet smakelijk, na wat lamlendige dagen heb je vast wel weer trek. :)

Dirk-Jan
De wonderen zijn de wereld nog niet uit Dirk-Jan  >:-D
Straks een testje met een strookje karton.



Citaat van: Spoors op zondag 25 december 2022, 08:06:37
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 24 december 2022, 18:06:28Voor de sfeer even een viertal foto's gemaakt.


Lang verhaal kort: ik zou ze lager maken met behulp van de aanpak die ik eerder beschreef.
De hoogte klopt in principe Ben, jou aanpak heb ik even geparkeerd omdat ik hier al mee bezig was.



Citaat van: ronaldk op zondag 25 december 2022, 08:16:19Over de perrons: Ik heb het gevoel dat ze er te dicht op zitten. Daar moet meer ruimte tussen. Zeker als er nog randen tussen moeten.
Wellicht heb je gelijk Ronald, dat zou dan vooral in de bogen zijn als ik van boven kijk zit er redelijk wat ruimte tussen.
Nu is het makkelijker om er nog iets vanaf te halen dan eraan te plakken.
Als de randen er zijn wordt het zeker nog een keer passen en meten.



Citaat van: Hanzi op zondag 25 december 2022, 09:55:51
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 24 december 2022, 18:06:28... in totaal zo'n 1200 km. gereden en geen enkele trein is tegen de perrons gereden.
Je hebt zeker geen 3050 rondrijden >:-D?
Dat denk ik niet Hans, loc komt me niet bekend voor  :)



Citaat van: ramdani op zondag 25 december 2022, 10:24:09ik vind ze ook nogal 'kolossaal', maar misschien verandert dat als ze afgewerkt zijn,
misschien eerst eens een afgewerkt proefperron maken?

mvg,
Michel
Dat staat voor vandaag op de planning Michel.



Citaat van: BlikkenTinus op zondag 25 december 2022, 11:06:37Voor wat het waard is: de Nederlandse standaard perronhoogte is 760 mm boven de spoorstaaf.
Vroeger kwamen ook perronhoogtes van 550 mm voor. Ook elders in de wereld is de afstap uit de trein nog steeds flink en heb je de treeplanken nodig.
Als ik de standaardhoogten in de werkelijkheid gebruiken zou als uitgangspunt, dan kom je in model op 5 tot 8 mm boven je spoorstaven redelijk uit. Ik heb de indruk dat je daar nu flink boven zit. En ook is de perronrand erg dicht op de treinen. Mooi dat ze er allemaal langs kunnen, maar het oogt toch niet goed. Meestal is de onderkant van het perron ook smaller dan de toplaag. Waardoor het ook minder massief overkomt.
Voor een realistischer effect is aanpassing nodig, zou ik zeggen.

Groet,

Peter

Dat is gezichtsbedrog Peter, de hoogte in orde, een testje om 2mm. te zakken staat op de planning.
Ik hoop dat de perron randen dit randje in zich hebben, dat ga ik in ieder geval eens navragen.



Citaat van: iTom op zondag 25 december 2022, 11:44:41Mooie treinen verdienen mooi perrons.
Kijk er nog eens een paar dagen/weken kritisch naar en kijk dan of je er nog steeds tevreden mee bent.
Het worden jouw perrons op jouw baan, ben je er dan nog steeds tevreden over dan doen we het er maar mee.
Maar ik vermoed als je nog eens wat verder gaat kijken op het WWW dat je er dan anders over zal gaan denken.
Ik wil eerst de ingezette weg uitproberen Tom, als dat straks niet naar mijn zin is kan ik altijd opnieuw beginnen.
Het is een kwestie van doen zeg jij altijd, en dat probeer ik nu in de praktijk te brengen  :)



Citaat van: Spoors op zondag 25 december 2022, 11:49:59
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 25 december 2022, 11:06:37Voor wat het waard is: de Nederlandse standaard perronhoogte is 760 mm boven de spoorstaaf.


Zie wat Peter eerder heeft gemeten met de schuifmaat: 9,3mm. Het zal op 10 uitkomen met een afwerklaag dus één - en - een - kwart - millimeter te hoog, op zich niet zo beroerd maar het oog wil ook wat.

Klopt Ben, met de hoogte ga ik nog een test doen.



Citaat van: DB69 op zondag 25 december 2022, 14:47:15En zorg er dan voor dat er met de afwerklaag en perronwanden de hoogte van het perron tot ongeveer de eerste treeplank komt, zie mijn perron:


Of die van 1:1,



Het ligt er ook aan welke trein er aan het perron staat Ronald, de TEERam bv is een 1:87 model terwijl veel ander materiaal 1:93,5 is.
Iets verlagen staat in de planning om te testen.



Citaat van: pjotterke op maandag 26 december 2022, 09:15:50@citaat

Zo op het eerste gezicht lijken de perrons veel te dik, maar als je dan kijkt naar de deuren en van die TEE bijv. dan zijn ze precies goed op hoogte.

Iets met gezichtsbedrog? Als het straks is afgewerkt valt het denk ik wel mee, we zullen zien.

Peter
Deze trein is 1:87 Peter en dat lijkt te kloppen in de hoogte.



Citaat van: PatcheTrain op maandag 26 december 2022, 09:59:40Eenmaal geschilderd en verweerd zal het perfect zijn, ik ben benieuwd naar de volgende foto's...
Beste wensen en een gelukkig treinjaar...
We gaan het zien Patrick, de foto's komen vanzelf.



Citaat van: Spoors op maandag 26 december 2022, 11:47:59@citaat  Perfect is iets anders en bovendien vernaggelt het lelijke plastic spoorbed het aanblik maar nogmaals: ze zijn nauwelijks te hoog......
Ik doe mijn best Ben, zoals aangegeven eerst op de door mij ingezette weg.
Zeg jij nou dat C rails lelijk is  8o




Het is tijd om lekker aan de slag te gaan, nog even een bakkie en aan de slag, wordt vervolgd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
 @citaat  Kun je de foto's even uit de citaten halen, dat stoort enorm en bovendien niet toegestaan volgens de forumregels.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
@citaat
Die staan er toch helemaal niet in  ;)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Peter,,
nu niet meer maar ook ik had ze gezien

Gr Ed
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
@citaat
Klopt Ed, ik had achter de tekst ook een knipoogje  ;) staan.
Ik was ze vergeten weg te halen, na de reactie van Ben heb ik dit gelijk gedaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 27 december 2022, 08:37:20Het ligt er ook aan welke trein er aan het perron staat Ronald, de TEERam bv is een 1:87 model terwijl veel ander materiaal 1:93,5 is.

Alle H0 modellen zijn 1:87. Märklin gebruikt alleen voor de lengte van diverse modellen 1:93,5. En de lengte heeft met perronhoogte niets te maken.
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
@citaat
Ik ging er vanuit dat als je de lengte veranderd ook de hoogte mee veranderd Henk, blijkbaar dus niet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Perrons in de maak ( nieuwe foto's ).
Inderedaad niet dus, net zo min als de breedte. Zou een beetje vreemd uitzien als een lang IC rijtuig ineens lager en smaller is als een lokaalbaanboemeltje.