Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman -
0 leden en 3 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 478 479 [480]   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman -  (gelezen 5315059 keer)

Wico

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
« Reactie #23950 Gepost op: zaterdag 23 juli 2022, 09:25:43 »

Peter,

Ik ben niet zo'n fan van fictieve locs en wagons, maar deze exemplaren van Märklin vind ik wel bijzonder goed geslaagd. Ik weet dat er meer mensen op zoek zijn naar deze wagons :).

Groeten,
Wico
Gelogd

Seinwezen

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
« Reactie #23951 Gepost op: zaterdag 23 juli 2022, 14:11:13 »

Deze wagon heeft wel in het echt bestaan. Zelf gezien in Goppingen Hbf😄.
Echter was er maar één en geen sleep helaas. Daarom heb ik er ook maar 1

Groeten Sander
Gelogd

Wico

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
« Reactie #23952 Gepost op: zaterdag 23 juli 2022, 14:53:14 »

@citaat

Aha, nu snap ik waarom ik hem mooi vind ;). Maar zonder dollen: bedankt voor de info. Ik ga gelijk eens zoeken op het grote web.

Groeten,
Wico
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
« Reactie #23953 Gepost op: zaterdag 23 juli 2022, 17:50:49 »

Hallo allemaal,


Met dit filmpje lijkt het net alsof je baan klaar is, Peter  :P
Hoef je je niet meer te haasten  :D

Grtz Tony
Hoi Tony,
Ik haast me de hele week al voor mijn werkgever, dus op mijn baan bepaal ik zelf het tempo  :D
Nu met het warme weer ligt het nagenoeg op zijn gat, toch zit ik met een ventilator op zolder ( je mot toch wat he ).
Of de baan ooit af komt? ze zeggen altijd een baan is nooit af dus dat zal wel zo zijn  ;)



Peter,

Ik ben niet zo'n fan van fictieve locs en wagons, maar deze exemplaren van Märklin vind ik wel bijzonder goed geslaagd. Ik weet dat er meer mensen op zoek zijn naar deze wagons :).

Groeten,
Wico
Hoi Wico,
Er zijn mensen die alles verzamelen als er Marklin op staat maar dat heb ik gelukkig niet  :)
Deze wagon heb ik in het echt aanschouwd in Guppingen, ik moet daar nog ergens foto's van hebben.



Deze wagon heeft wel in het echt bestaan. Zelf gezien in Goppingen Hbf😄.
Echter was er maar één en geen sleep helaas. Daarom heb ik er ook maar 1

Groeten Sander
Hoi Sander,
Klopt helemaal, ik was erbij  :D
Wordt het niet eens tijd dat jij afscheid neemt van die ene wagon  :P


Mvg,

Peter Degeluidsman

Wico

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
« Reactie #23954 Gepost op: zondag 24 juli 2022, 11:27:21 »

Peter,

Een forum vriend stuurde me deze link. Hij is in het echt ook mooi :P.

Groeten,
Wico
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express uitgebreid.
« Reactie #23955 Gepost op: zondag 24 juli 2022, 17:10:23 »

 @citaat
Ja hoe kunnen ze het maken Wico, echt een toppertje  >:-D

Ik zal ook eens in mijn eigen foto bestanden zoeken, moet er zeker een of meerdere foto’s van hebben, we hebben de wagon gezien tijdens een van de vele uitstapjes naar Goppingen en daar zijn vele foto’s gemaakt.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express ( foto's van het origineel ).
« Reactie #23956 Gepost op: maandag 25 juli 2022, 20:27:35 »

Hallo allemaal,

Vanavond gezocht naar de originele foto's van de wagon die we tijdens een van de vele reisjes naar Guppingen hebben gemaakt.
Het blijkt dat we deze wagon al in 2011 gezien hebben op de Hbf.

Ik heb er drie gevonden.







.


We zijn met een hele club mensen van o.a. HIP en AlbertJan die kant op gegaan, leuk om al die foto's weer terug te zien maar het gaat in dit geval om de originele wagon die als voorbeeld diende van de Marklin 48058.

Jammer dat dit jaar de IMA niet gehouden wordt in Guppingen, na het zien van de foto's heb ik super veel zin om die kant weer eens op te gaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: maandag 25 juli 2022, 20:30:48 door Degeluidsman »
Gelogd

Dirk-Jan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
    • Baanplan (zonder plan)
Re: De baan van een geluidsman - Marklin Express ( foto's van het origineel ).
« Reactie #23957 Gepost op: maandag 25 juli 2022, 20:34:16 »

 B) Mooie foto's, vooral de laatste waar de wagon helemaal op staat. :thumbup:
Het publiek vind het niet zo'n mooie exemplaar lijkt wel, er kijkt nauwelijks iemand naar, zullen wel van die twee rail types zijn. >:-D
En ik heb er ook eentje, en die verkoop ik niet. :P :D

Dirk-Jan

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Marklin 48058 ( foto's van het origineel ).
« Reactie #23958 Gepost op: dinsdag 26 juli 2022, 17:05:49 »

 @citaat
Hoi Dirk-Jan en alle anderen,
Het publiek had meer oog voor al het stoom geweld wat er te zien was, toch staat er iemand op de derde foto een foto te maken van deze mooie wagon.

Als je je bedenkt wat de wagon betreft dan hoor ik het wel  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Roco plan V, massa afname verbeterd.
« Reactie #23959 Gepost op: vrijdag 29 juli 2022, 11:21:13 »

Hallo allemaal,

Soms heb je van die treinen die moeite hebben met hun stroomafname, mijn Roco Fleischmann plan V is er zo een.
In iedere bak zit een eigen Esu V3 decoder en de bakken worden onderling doormiddel een 2 polige koppeling van stroom voorzien.

Onder een bak zit zowel de sleper als massa veer, met name deze massa veer schijnt niet al te best te werken.

Ik heb in de tweede bak een extra massa veer gelijmd en het draadje rechtstreeks aan de stroom voederende koppeling gesoldeerd.




Voor de zekerheid de bakken even gekoppeld en gemeten of er daadwerkelijk een verbinding was ( en die was er  :) ).

De trein gaat zo weer op de baan, ik hoop dat het stilstaan tot het verleden behoord.


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 juli 2022, 12:30:37 door Degeluidsman »
Gelogd

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
« Reactie #23960 Gepost op: vrijdag 29 juli 2022, 12:44:17 »

Lijkt me een goede kans op succes te maken, deze modificatie.
Ik heb zelf een T3 tenderlocje van een aanpassing voorzien: een draadje aan de massa en een stroomvoerende koppeling, een massaveer aan een wagon gemaakt en verbonden met een eveneens stroomvoerende koppeling.
Het gaat nu een stuk beter. Nog niet super goed, maar veel beter!

Ik ben benieuwd naar je testresultaten!

Groet,

Peter
Gelogd

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
« Reactie #23961 Gepost op: vrijdag 29 juli 2022, 13:34:30 »

Ik gebruik de standaard massa veer van Fleischmann, onder elke bak ééntje en op het draaistel waar geen motor in zit zitten ook contacten aan de zijkant op de wielen die massa maken. Trein staat nooit stil als het niet moet.
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Dirk-Jan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
    • Baanplan (zonder plan)
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
« Reactie #23962 Gepost op: vrijdag 29 juli 2022, 15:53:30 »

 :) Hoi Peter, je ingreep zal vast wel gelukt zijn en zoniet, dan moet je nog effe verder prutsen. :P
Ik heb dit  B) mooie Fleischmann treinstel ook, en rijdt analoog op de bovenleiding, dat werkt altijd eigenlijk wel.
 :roll: Maar jou ingreep aan de massaveer ga ik onthouden, misschien krijgt de mijne ook een keer storingen.

Dirk-Jan

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
« Reactie #23963 Gepost op: vrijdag 29 juli 2022, 17:07:15 »

:roll: Maar jou ingreep aan de massaveer ga ik onthouden, misschien krijgt de mijne ook een keer storingen.

Wielen hoef je niet opnieuw uit te vinden en het gebruik van wielslepers ook niet.

Voor wie wat minder vaak bij de buren rond kijkt:
Motor Lima Koploper loopt onregelmatig en stroomafname verbeteren;
er liepen allerlei draadjes over het verbeteren van de stroomafname bij 2-rail treinen.

Bij 2-rail neem je stroom noodzakelijkerwijze af met wielslepers.
Die wielslepers kun je op allerlei manieren bevestigen (onder de as, zoals De Geluidman deed,
op het wiel-loopvlak en tegen de wielflens).

Op het forum bij de buren is besproken welke methode wanneer gevolgd moet of kan worden
(afhankelijk van wielisolatie), welke methode het handigst is en welke methode de minste wrijving geeft.

Dat resulteert in allerlei foto's. En die foto's mag je natuurlijk alleen op dat forum bekijken ...

Een van de manieren is afgeleid van ESU, ESU 50707 wielslepers.

Bij de buren wordt met enige regelmaat de methode Karst Drenth genoemd: twee strips,
gesoldeerd aan strokenprint, dat verschroefd (of verlijmd) wordt onder het wielstel. 
Een strip verbindt twee wielen (met contact aan de binnenzijde van het wiel);
daartoe worden er puntjes gehamerd in de strips, voor optimaal en toch licht contact.

Zo heeft ieder forum zo z'n eigen uitvinders ....

Een foto die tot de verbeelding spreekt vind je ook hier (5e foto);
die manier lijkt sprekend op de methode Karst, maar dan zónder strokenprint.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 juli 2022, 17:14:49 door Jan22 »
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
« Reactie #23964 Gepost op: zaterdag 30 juli 2022, 15:18:14 »

Hallo allemaal,


Lijkt me een goede kans op succes te maken, deze modificatie.
Ik heb zelf een T3 tenderlocje van een aanpassing voorzien: een draadje aan de massa en een stroomvoerende koppeling, een massaveer aan een wagon gemaakt en verbonden met een eveneens stroomvoerende koppeling.
Het gaat nu een stuk beter. Nog niet super goed, maar veel beter!

Ik ben benieuwd naar je testresultaten!

Groet,

Peter
Hoi Peter,
Het is soms even stoeien voordat de trein lekker rijd, misschien is bij jou de sleper nu de zwakke schakel.
Ik heb treinstellen op de baan staan waarbij de sleper wissel doorverbonden is waardoor ik altijd de stroom van 2 slepers en dat werkt super.
Gisteren de nodige uren gereden en toen is hij niet stil gevallen, het lijkt dus de oplossing te zijn.



Ik gebruik de standaard massa veer van Fleischmann, onder elke bak ééntje en op het draaistel waar geen motor in zit zitten ook contacten aan de zijkant op de wielen die massa maken. Trein staat nooit stil als het niet moet.
Hoi Martin,
Ik denk dat het merk / type niet zo van belang is, als hij de massa maar goed doorverbind, als de trein weer op het maaiveld staat ga ik nog even kijken naar de contacten aan de zijkant en meten of die met elkaar in verbinding staan.
Bedankt voor de tip  :thumbup:



:) Hoi Peter, je ingreep zal vast wel gelukt zijn en zoniet, dan moet je nog effe verder prutsen. :P
Ik heb dit  B) mooie Fleischmann treinstel ook, en rijdt analoog op de bovenleiding, dat werkt altijd eigenlijk wel.
 :roll: Maar jou ingreep aan de massaveer ga ik onthouden, misschien krijgt de mijne ook een keer storingen.

Dirk-Jan
Hoi Dirk-Jan,
De ingreep heeft zijn vruchten afgeworpen, tot nu toe rijd hij heerlijk mee in de dienstregeling van Duurstede en is nog geen enkele keer stilgevallen.
Ik ben dus ff uitgeprutst  :D



:roll: Maar jou ingreep aan de massaveer ga ik onthouden, misschien krijgt de mijne ook een keer storingen.

Wielen hoef je niet opnieuw uit te vinden en het gebruik van wielslepers ook niet.

Voor wie wat minder vaak bij de buren rond kijkt:
Motor Lima Koploper loopt onregelmatig en stroomafname verbeteren;
er liepen allerlei draadjes over het verbeteren van de stroomafname bij 2-rail treinen.

Bij 2-rail neem je stroom noodzakelijkerwijze af met wielslepers.
Die wielslepers kun je op allerlei manieren bevestigen (onder de as, zoals De Geluidman deed,
op het wiel-loopvlak en tegen de wielflens).

Op het forum bij de buren is besproken welke methode wanneer gevolgd moet of kan worden
(afhankelijk van wielisolatie), welke methode het handigst is en welke methode de minste wrijving geeft.

Dat resulteert in allerlei foto's. En die foto's mag je natuurlijk alleen op dat forum bekijken ...

Een van de manieren is afgeleid van ESU, ESU 50707 wielslepers.

Bij de buren wordt met enige regelmaat de methode Karst Drenth genoemd: twee strips,
gesoldeerd aan strokenprint, dat verschroefd (of verlijmd) wordt onder het wielstel. 
Een strip verbindt twee wielen (met contact aan de binnenzijde van het wiel);
daartoe worden er puntjes gehamerd in de strips, voor optimaal en toch licht contact.

Zo heeft ieder forum zo z'n eigen uitvinders ....

Een foto die tot de verbeelding spreekt vind je ook hier (5e foto);
die manier lijkt sprekend op de methode Karst, maar dan zónder strokenprint.


Hoi Jan,
Even naar de door jou aangedragen voorbeelden gekeken, zo zie je maar weer dat er meer mogelijkheden zijn om de stroomafname te verbeteren.

Een uitvinder ik  :D
Nee hoor zo bijzonder is dit niet, bij veel rijtuigen tref je soortgelijke manieren aan.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Egidius

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
« Reactie #23965 Gepost op: woensdag 03 augustus 2022, 21:45:12 »

Hoi peter,
Ik heb bij mijn fleischmann destijds contactslepers van Digikeijs op de wielen gezet. Sindsdien loopt hij prima.
Groetjes Eeg
Gelogd
Volg de bouw van onze baan via:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85881.0

|ArCoMoRa|iTrain|Dcc Next|3+2Rail|

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
« Reactie #23966 Gepost op: donderdag 04 augustus 2022, 21:24:35 »

 @citaat
Hoi Eeg,

Dat is ook een mooie oplossing  :thumbup:
Links of rechtsom is het dus wel op te lossen en hebben meerdere treinstellen van dit type een massa probleem.

Tot nu toe is hij niet stil gevallen, de extra massa contacten in het draaistel moet ik nog na meten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2022, 00:21:01 door Degeluidsman »
Gelogd

Tony

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
« Reactie #23967 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2022, 10:51:45 »

Fijn dat je het probleem hebt kunnen oplossen, Peter  :thumbup:
Zouden ze eigenlijk af fabriek al hebben moeten doen  :D

Grtz Tony
Gelogd
66-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
« Reactie #23968 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2022, 11:08:50 »

Ik gebruik de standaard massa veer van Fleischmann, onder elke bak ééntje en op het draaistel waar geen motor in zit zitten ook contacten aan de zijkant op de wielen die massa maken. Trein staat nooit stil als het niet moet.

Ja, zo ook al lang geleden gedaan. Het stel heeft stroomafname op één bak. Maar de stroomafnemers passen ook zonder meer op de andere bak. Die stroomafnemers kon/kan je los bestellen.
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Fleischmann plan V, massa afname verbeterd.
« Reactie #23969 Gepost op: zaterdag 06 augustus 2022, 09:19:30 »

Hallo allemaal,

 @citaat @citaat
Ik heb een aantal treinen waar de stroomafname ronduit slecht is Tony, bv de NS 1144 van Marklin, die heeft ook grote problemen.
Nu heb ik deze recentelijk in de vitrine gezet, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling   :(



 @citaat
Klopt Henk, alles zat onder een bak maar dat is nu opgelost  :)

Op bv mijn Marklin dubbeldekkers ( witte versie met rode streep ) zit onder ieder rijtuig maar liefst 2 massa veren af fabriek, de stam is 5 delig dus tel maar uit je winst.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Pagina's: 1 ... 478 479 [480]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.074 seconden met 42 queries.