Hallo allemaal,
ding maakt een hoop kabaal
Dat kwam omdat de railpoetser wist dat hij onderdak heeft bij Degeluidsman. 
Je had er natuurlijk ook een geluidsdecoder in kunnen zetten met een leuk muziekje, al poetsend je favoriete muziek aanhoren. 
Maar lekker dat ie het weer doet, beetje poetsen is altijd goed. 
Dirk-Jan
Hoi Dirk-Jan,
Ik denk dat een geluidsdecoder niet makkelijk boven de mechanische herrie van deze wagon uit komt

Gisteren nog even lopen stoeien om het goed te laten werken, dat is nog niet gelukt.
Ik zat laatst aan eenzelfde soort oplossing te denken, maar ik wilde alle interne electronica omzeilen en de motoraansturing van de decoder direct op de motor van de borstel aansluiten.. Jouw oplossing lijkt me toch handiger. Is het ESU relais los te bestellen of had je die toevallig liggen?
Hoi Laurens,
Dat relais had ik op voorraad liggen net zoals de oude decoder, dit leek mij de handigste oplossing.
is te bestellen maar elk gelijkaardig relais van 16 v werkt.Ik bestel ze bij ali en daar kosten ze amper 1.5 euro ipv de prijs van esu. Ik heb al mijn stofzuiger en railreiniger combis gewoon gebouwd als een stel: start stop railreiniger of stofzuiger en de andere met een relais van 3 volt aan en uit op de motor van het broertje.
Hoi Johnny,
Het Esu relais had ik nog liggen, toch ben ik bang dat deze decoder in de praktijk niet te gebruiken is.
Ik heb aangegeven dat hij het licht aanzet als hij gaat rijden en het licht uitzet als hij stopt, deze licht uitgang stuurt het relais aan.
Nu is het zo dat hij begint te draaien als er spanning op de baan gezet wordt, pas nadat de loc is gaan rijden en stopt dan stopt de wagon ook.
waarschijnlijk doet een andere decoder het wel?
Mijn stofzuiger gaat vanzelf aan en uit als hij begint te rijden, wellicht is jou idee met een ander relais de oplossing, ik weet dat er in de kap van de railpoetser een 2 polige connector zit, dat zal hoogstwaarschijnlijk in de kap van de stofzuiger ook get geval zijn?
ik heb mij nog niet verdiept in de functie van deze connectors.
Jij gebruikt dus een 3V relais die je aansluit op de motor van de stofzuiger en hiermee laat je ook de railpoetser zijn werk doen.
Voordeel hiervan is dat de decoder er weer uit kan en er een decoder minder aangesproken wordt, scheelt weer een heel klein beetje in het data verkeer.
Mvg,
Peter Degeluidsman