Hallo allemaal,
Citaat van: Wheels op zondag 31 oktober 2021, 09:15:54
Hoi Peter,
Audacity is zeker een handige en makkelijke geluidsbewerker.
Jij schreef over geluiden op elkaar af te stemmen. Ik regel o.a. stationsmeldingen, hulpverlening voertuigen in iTrain.
In iTrain kun je aangeven op welk moment en door bv bij binnenkomst in een station van een specifieke trein een bijbehorende stationsmelding geactiveerd wordt. De geluidsbestanden moeten wel in WAV formaat zijn.
Gr Matje
Hoi Matje,
Het is een super programma waar ik de afgelopen uurtjes lekker mee heb zitten stoeien
Wat een leuk idee om bv een thalys aan te kondigen als hij op een bepaald spoor gaat stoppen, zelf werk ik met koploper en weet dat het mogelijk is om op bezetmelders een geluid af te laten spelen.
De optie die jij aangeeft zou ik graag gebruiken maar weet niet of koploper dit ondersteunt ???
Je zou dan bv in blok 1000 de trigger moeten geven als die specifieke trein naar bv blok 1001 gaat.
Wie heeft een idee of dit ook met koploper ook in te stellen is.
Citaat van: wimpietje op zondag 31 oktober 2021, 09:42:18
Ooh Matje, dat is n leuke tip, dank daarvoor
Dit is zeker een leuke toevoeging Wim, ik hoop dat koploper dit ook kan realiseren.
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 31 oktober 2021, 09:56:14
Peter, je doet je forumnaam weer eer aan, lekker klooien met geluiden.
Je kan nog overwegen om een paar sprinklers boven de baan te hangen, word een regenbui nog realistischer van.
Dirk-Jan
Ik moet die naam wel hoog houden Dirk-Jan
Die sprinklers sla ik even over, maar ventilatoren die de wind simuleren zitten wel in mijn gedachten.
Citaat van: iTom op zondag 31 oktober 2021, 10:20:54
Peter, Audacity gebruik ik al jaren, leuk programma.
Ik heb ook nog een ander, ooit gekregen van iemand die veel met geluiden en video werkte o.a. om TV reclames te maken.
Helaas is deze man enkele jaren gelden overleden, heb wel veel van hem geleerd op dit genbied.
Je kan geluiden ook met elkaar mengen zoals ik dat heb gedaan met het tankgeluid wat ik je inmiddels had doorgestuurd.
Het is een makkelijk programma en kan voor verschillende formaten gebruikt worden zoals MP3 en WAV.
Voor de MP3 spelers gaat WAV niet werken dus dan is het MP3.
Zelf stuur ik het ook vanuit iTrain aan middels een DCCNext. In iTrain maak ik dan een Actie om mijn Diesel locs te laten tanken als ze bij het tankstation stoppen. In een huisje wat bij het dieseltankstation staat zit dan een speaker zodat het geluid ook gericht bij het object hoorbaar is.
Als ik alleen ben dan kan ik de Actie gewoon simpel uitschakelen want ik hoef het dan niet steeds te horen en als er iemand komt kijken dan even het vinkje van de Actie weer aanzetten en zo doet dan iTrain en de DCCNext de rest.
Verder heb ik in 2 hoeken ook een speaker zitten voor de achtergrond geluiden, die stuur ik ook aan via de DCCNext maar dan door een relais in iTrain wat ik handmatig aanklik.
Het is een leuke toevoeging en kost niet veel.
Gebruik wel de juiste SD kaartjes anders werken de geluidsmodules niet.
Het is zeker een leuk programma Tom, en de afgelopen uren ben ik er al mee bezig ( tja je moet wat op je vrije zondag
).
Nu kan je alleen het geheel mixen naar een stereo file, maar daar heb ik weer iets op bedacht
Ik sla het project op waar alle geluidsbestanden inzitten, daarna moest ik er uiteindelijk 3 losse opnames van maken.
Op het eerste kaartje komen regen spoor 1 en 2 plus de rest van de effecten, wat ik gedaan heb zijn de regen sporen 3-4-5 uit het project gahaald.
Wat er overbleef opgeslagen als een stereo file ( cd kaart 1 ).
Hierna is het belangrijk dat je het project niet overschrijft.
Opnieuw het project geopend en nu staan alle sporen weer netjes bij elkaar, nu haal ik regen spoor 1-2-5 weg een maak weer een stereo file ( cd kaart 2 ).
Voor het laatste kaartje herhaal ik bovenstaande met de juiste sporen.
Ik kan overigens wav. files gebruiken dit spelen de players prima af.
Het surround effect is al tig keer afgespeeld hier en dat is genieten, het is zeker nog niet af maar weet dat ik met deze werkwijze op de juiste weg ( spoor ) zit
Met DCCNext ben ik nog niet bekend, ik hoop dat ze tijdens Houten digitaal te koop zijn ik wil er wel eens mee stoeien.
Wellicht ook als alternatief van de OC32?
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 31 oktober 2021, 11:02:16
Moet voor jou toch een peuleschilletje zijn Peter de geluidsman. Ben benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien als het klaar is. Video ist angesagt.
Oh ja zag nog twee gouden tips langskomen, één van D-J en één van Tom.
Mijn achtergrond helpt zeker mee Henk, maar ik ben iemand die dan ook wil proberen alles eruit te halen wat erin zit
Citaat van: Haradigi op zondag 31 oktober 2021, 11:44:20
Hi Peter,
Audacity is inderdaad een handig programma heb daar vele jaren geleden al gebruik van gemaakt.
Leuk om dit weer terug te zien voor op de modelbaan, moet ik onthouden.
Jammer dat we elkaar niet hebben gezien op Eurospoor wel ff de andere Duurstede mannen.
groet
Harald
Als je het al jaren geleden voor het laatst gebruikt hebt gaat er waarschijnlijk weer een wereld voor je open Harald, vanmorgen toen ik ermee begon was er gelijk een update en is Petertje weer actueel
Ik heb op Eurospoor veel mensen gesproken, ik denk dat de andere mannen dachten die komen we straks wel weer tegen
Citaat van: Peter Alex op zondag 31 oktober 2021, 12:58:31
Hallo Peter,
Wat een originele en uitdagende extra dimensie aan de hobby! het is al zo veelzijdig maar jij voegt er een hele nieuwe dimensie aan toe. Ik blijf je volgen!. Spannend wat het uiteindelijke resultaat gaat worden. Gr. Peter
Techniek heeft een grote aantrekkingskracht op mij Peter, ik zit boordevol ideeën en als het dan in de richting komt wat ik in gedachten heb pas ik het toe op / boven de treinbaan.
Als het project wat verder is zal ik proberen om het vast te leggen op film, alleen krijgen jullie alleen de stereo versie te horen.
Citaat van: Trainspotter op zondag 31 oktober 2021, 13:33:34
Citaat van: Wheels op zondag 31 oktober 2021, 09:15:54
Ik regel o.a. stationsmeldingen, hulpverlening voertuigen in iTrain.
In iTrain kun je aangeven op welk moment en door bv bij binnenkomst in een station van een specifieke trein een bijbehorende stationsmelding geactiveerd wordt.
Interessant Matje,
Maak jij de stationsmeldingen zelf of haal je deze (aangenomen van de NS) van het 'www'?
Vrgr,
Wilko
Ik haal zelf geluiden weg bij youtube en spotify, zo heb ik de originele pingel van de NS al klaar staan voor weer een ander projectje.
Hiervoor moeten nog een aantal teksten ingesproken worden en dat zit in de pen.
Citaat van: Wheels op zondag 31 oktober 2021, 13:49:55
Hoi Wilko,
Ik heb destijds een programma(atje) "Omroeper" van het Koploperforum afgehaald.
Er zit bewerkingssoftware bij tbv gebruik in koploper en een map met allerlei geluiden.
Deze geluiden kun je weer gebruiken in Audicity om een stationsmelding te maken, op te slaan als WAV en in iTrain middels een actie uit te laten voeren.
Gr Matje
Leuk om te lezen dat er meer mensen bezig zijn Matje, het maakt het geheel ( in ieder geval voor mij ) af
Mvg,
Peter Degeluidsman