Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Citaat van: Wheels op zondag 31 oktober 2021, 09:15:54
Ik regel o.a. stationsmeldingen, hulpverlening voertuigen in iTrain.
In iTrain kun je aangeven op welk moment en door bv bij binnenkomst in een station van een specifieke trein een bijbehorende stationsmelding geactiveerd wordt.

Interessant Matje,
Maak jij de stationsmeldingen zelf of haal je deze (aangenomen van de NS) van het 'www'?

Vrgr,
Wilko
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Hoi Wilko,

Ik heb destijds een programma(atje) "Omroeper" van het Koploperforum afgehaald.
Er zit bewerkingssoftware bij tbv gebruik in koploper en een map met allerlei geluiden.

Deze geluiden kun je weer gebruiken in Audicity om een stationsmelding te maken, op te slaan als WAV en in iTrain middels een actie uit te laten voeren.

Gr Matje

Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Hallo allemaal,

Citaat van: Wheels op zondag 31 oktober 2021, 09:15:54
Hoi Peter,
Audacity is zeker een handige en makkelijke geluidsbewerker.

Jij schreef over geluiden op elkaar af te stemmen. Ik regel o.a. stationsmeldingen, hulpverlening voertuigen in iTrain.
In iTrain kun je aangeven op welk moment en door bv bij binnenkomst in een station van een specifieke trein een bijbehorende stationsmelding geactiveerd wordt. De geluidsbestanden moeten wel in WAV formaat zijn.

Gr Matje
Hoi Matje,
Het is een super programma waar ik de afgelopen uurtjes lekker mee heb zitten stoeien  :)

Wat een leuk idee om bv een thalys aan te kondigen als hij op een bepaald spoor gaat stoppen, zelf werk ik met koploper en weet dat het mogelijk is om op bezetmelders een geluid af te laten spelen.
De optie die jij aangeeft zou ik graag gebruiken maar weet niet of koploper dit ondersteunt ???
Je zou dan bv in blok 1000 de trigger moeten geven als die specifieke trein naar bv blok 1001 gaat.

Wie heeft een idee of dit ook met koploper ook in te stellen is.



Citaat van: wimpietje op zondag 31 oktober 2021, 09:42:18
Ooh Matje, dat is n leuke tip, dank daarvoor
Dit is zeker een leuke toevoeging Wim, ik hoop dat koploper dit ook kan realiseren.



Citaat van: Dirk-Jan op zondag 31 oktober 2021, 09:56:14
:) Peter, je doet je forumnaam weer eer aan, lekker klooien met geluiden. :thumbup:
:o) Je kan nog overwegen om een paar sprinklers boven de baan te hangen, word een regenbui nog realistischer van. :D

Dirk-Jan
Ik moet die naam wel hoog houden Dirk-Jan  :)
Die sprinklers sla ik even over, maar ventilatoren die de wind simuleren zitten wel in mijn gedachten.



Citaat van: iTom op zondag 31 oktober 2021, 10:20:54
Peter, Audacity gebruik ik al jaren, leuk programma.
Ik heb ook nog een ander, ooit gekregen van iemand die veel met geluiden en video werkte o.a. om TV reclames te maken.
Helaas is deze man enkele jaren gelden overleden, heb wel veel van hem geleerd op dit genbied.

Je kan geluiden ook met elkaar mengen zoals ik dat heb gedaan met het tankgeluid wat ik je inmiddels had doorgestuurd.
Het is een makkelijk programma en kan voor verschillende formaten gebruikt worden zoals MP3 en WAV.
Voor de MP3 spelers gaat WAV niet werken dus dan is het MP3.

Zelf stuur ik het ook vanuit iTrain aan middels een DCCNext. In iTrain maak ik dan een Actie om mijn Diesel locs te laten tanken als ze bij het tankstation stoppen. In een huisje wat bij het dieseltankstation staat zit dan een speaker zodat het geluid ook gericht bij het object hoorbaar is.

Als ik alleen ben dan kan ik de Actie gewoon simpel uitschakelen want ik hoef het dan niet steeds te horen en als er iemand komt kijken dan even het vinkje van de Actie weer aanzetten en zo doet dan iTrain en de DCCNext de rest.

Verder heb ik in 2 hoeken ook een speaker zitten voor de achtergrond geluiden, die stuur ik ook aan via de DCCNext maar dan door een relais in iTrain wat ik handmatig aanklik.

Het is een leuke toevoeging en kost niet veel.
Gebruik wel de juiste SD kaartjes anders werken de geluidsmodules niet.

Het is zeker een leuk programma Tom, en de afgelopen uren ben ik er al mee  bezig ( tja je moet wat op je vrije zondag  :) ).
Nu kan je alleen het geheel mixen naar een stereo file, maar daar heb ik weer iets op bedacht  8o :D
Ik sla het project op waar alle geluidsbestanden inzitten, daarna moest ik er uiteindelijk 3 losse opnames van maken.

Op het eerste kaartje komen regen spoor 1 en 2 plus de rest van de effecten, wat ik gedaan heb zijn de regen sporen 3-4-5 uit het project gahaald.
Wat er overbleef opgeslagen als een stereo file ( cd kaart 1 ).

Hierna is het belangrijk dat je het project niet overschrijft.
Opnieuw het project geopend en nu staan alle sporen weer netjes bij elkaar, nu haal ik regen spoor 1-2-5 weg een maak weer een stereo file ( cd kaart 2 ).

Voor het laatste kaartje herhaal ik bovenstaande met de juiste sporen.

Ik kan overigens wav. files gebruiken dit spelen de players prima af.

Het surround effect is al tig keer afgespeeld hier en dat is genieten, het is zeker nog niet af maar weet dat ik met deze werkwijze op de juiste weg ( spoor ) zit  :)

Met DCCNext ben ik nog niet bekend, ik hoop dat ze tijdens Houten digitaal te koop zijn ik wil er wel eens mee stoeien.
Wellicht ook als alternatief van de OC32?



Citaat van: Lobomotion69 op zondag 31 oktober 2021, 11:02:16
Moet voor jou toch een peuleschilletje zijn Peter de geluidsman. Ben benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien als het klaar is. Video ist angesagt.
Oh ja zag nog twee gouden tips langskomen, één van D-J en één van Tom. ;)
Mijn achtergrond helpt zeker mee Henk, maar ik ben iemand die dan ook wil proberen alles eruit te halen wat erin zit  :)



Citaat van: Haradigi op zondag 31 oktober 2021, 11:44:20
Hi Peter,

Audacity is inderdaad een handig programma heb daar vele jaren geleden al gebruik van gemaakt.
Leuk om dit weer terug te zien voor op de modelbaan, moet ik onthouden.
Jammer dat we elkaar niet hebben gezien op Eurospoor wel ff de andere Duurstede mannen.

groet
Harald
Als je het al jaren geleden voor het laatst gebruikt hebt gaat er waarschijnlijk weer een wereld voor je open Harald, vanmorgen toen ik ermee begon was er gelijk een update en is Petertje weer actueel  :D

Ik heb op Eurospoor veel mensen gesproken, ik denk dat de andere mannen dachten die komen we straks wel weer tegen  >:-D



Citaat van: Peter Alex op zondag 31 oktober 2021, 12:58:31
Hallo Peter,
Wat een originele en uitdagende extra dimensie aan de hobby! het is al zo veelzijdig maar jij voegt er een hele nieuwe dimensie aan toe. Ik blijf je volgen!. Spannend wat het uiteindelijke resultaat gaat worden. Gr. Peter
Techniek heeft een grote aantrekkingskracht op mij Peter, ik zit boordevol ideeën en als het dan in de richting komt wat ik in gedachten heb pas ik het toe op / boven de treinbaan.

Als het project wat verder is zal ik proberen om het vast te leggen op film, alleen krijgen jullie alleen de stereo versie te horen.



Citaat van: Trainspotter op zondag 31 oktober 2021, 13:33:34
Citaat van: Wheels op zondag 31 oktober 2021, 09:15:54
Ik regel o.a. stationsmeldingen, hulpverlening voertuigen in iTrain.
In iTrain kun je aangeven op welk moment en door bv bij binnenkomst in een station van een specifieke trein een bijbehorende stationsmelding geactiveerd wordt.

Interessant Matje,
Maak jij de stationsmeldingen zelf of haal je deze (aangenomen van de NS) van het 'www'?

Vrgr,
Wilko
Ik haal zelf geluiden weg bij youtube en spotify, zo heb ik de originele pingel van de NS al klaar staan voor weer een ander projectje.
Hiervoor moeten nog een aantal teksten ingesproken worden en dat zit in de pen.



Citaat van: Wheels op zondag 31 oktober 2021, 13:49:55
Hoi Wilko,

Ik heb destijds een programma(atje) "Omroeper" van het Koploperforum afgehaald.
Er zit bewerkingssoftware bij tbv gebruik in koploper en een map met allerlei geluiden.

Deze geluiden kun je weer gebruiken in Audicity om een stationsmelding te maken, op te slaan als WAV en in iTrain middels een actie uit te laten voeren.

Gr Matje
Leuk om te lezen dat er meer mensen bezig zijn Matje, het maakt het geheel ( in ieder geval voor mij ) af  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 31 oktober 2021, 16:19:54Dat is standaard functionaliteit in Koploper uit de tijd dat iTrainers nog met opwindtreintjes speelden
Dat soort treinen heb ik vóór 1960 vaarwel gezegd. Paul moest toen nog geboren worden.
Mijn treinen reden vanaf 1985 met microprocessorbesturingen. Koploper moest toen nog uitgevonden worden.
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
 @citaat @citaat

Hoi Ben,

Ik zit hier te  :oops: :oops: :oops: stom stom stom, dat wist ik eigenlijk ook met geluiden uit treinen deed ik dit bij mijn andere baan ook maar ik had nooit aan het starten van een wav file gedacht  8o

Maar super dat Paul dit ook al voorzien had, ik riep ook altijd koploper kan nagenoeg alles  :)



@citaat

Hoi Martin,

Jij hebt dus aan het begin van het automatisch treinen bedrijf gestaan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Mijn trein rijdt momenteel niet  :)
Maar  :idea:
Het maakt niet uit wat je rijdt maar dat je rijd

Hopelijk d en dt juist neergezet  ;) (nee!,jawel, nee denk hedt niet)
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
 @citaat @citaat

Dat zijn mooie digitale treinen Ben, maar waar zit de pantograaf  :)


@citaat

Ik heb er eens een nachtje over geslapen Barry, maar ik snap er geen bal van  8o


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Citaat van: Barry1972 op maandag 01 november 2021, 17:44:03
Hopelijk d en dt juist neergezet  ;)
De laatste 'rijd' mist nog een t ;)
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
  @citaat

Jij zegt het Bas, ik heb geen idee ben dyslectisch en moet vaak dingen opzoeken, maar genoeg over de taal  :)

Gisteravond weer aan het stoeien geweest met de audio file, ik zeg altijd dat ik aan een hobby genoeg heb maar dit is wel erg leuk om te doen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 02 november 2021, 14:13:17
De laatste 'rijd' mist nog een t ;)
Wanneer dit lid dit had geschreven, was hij (waarschijnlijk) weer in de ban gedaan. :D
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
 @citaat Daarom deed ik het  O:-D
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Hallo allemaal,

Vandaag lekker op tijd thuis en na het eten weer verder stoeien met de verlichting en de geluiden.
Ook komt er hier van de een DMX gestuurde stroboscoop om nog een extra dimensie toe te voegen op proef  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Peter had jij niet ook plannen om een beamer te gebruiken voor de projectie van bliksem?
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Citaat van: Degeluidsman op maandag 01 november 2021, 05:56:27Hoi Martin,

Jij hebt dus aan het begin van het automatisch treinen bedrijf gestaan
In feite wel. In 1976 had ik de interfaces tussen treinbaan en besturingseenheid op TTL-niveau gereed.
.
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 01 november 2021, 07:53:11Zo hé. Maar da's niks vergeleken met mijn treinen:
Naderhand heb ik een dergelijke print met 9 IC's voor de blokbesturing ontworpen. Maar ik heb het niet aangedurfd om het te maken.

In 1980 kwam de SDK-85 beschikbaar. Op basis van dat systeem heb ik de blokprint met een microprocessor ontworpen. Bij een fout is dat gemakkelijker in de software aan te passen. In 1985 was dat systeem operationeel. In 1999 heb ik het station geautomatiseerd met behulp van een insteekkaart in de pc met 4x 50 pol. connector-aansluitingen (200 draden) naar het station en het NX-tableau. Het pc-programma was in Turbo Pascal versie 7 geschreven. De (analoge) treinen werden met relais op een tweetal snelheden aangestuurd: halve en volle snelheid. Vanaf 2015 is alles op de schop gegaan. Nu nog de laatste van 10 modules renoveren.
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Hallo allemaal,

Vandaag naar Sneek geweest om het modeltrein-museum te bezoeken, dit zit in het station van Sneek en als je er in de buurt bent is het leuk om er even te kijken,

Echt groot is het niet, maar we hebben ons wel vermaakt  :)


Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 04 november 2021, 19:42:18
Peter had jij niet ook plannen om een beamer te gebruiken voor de projectie van bliksem?
Hoi Johan,

Het gebruik van een of meerdere beamers staat nog op de lijst om mee te testen.
Als dit blijkt te werken is een bliksem simulatie zeker een optie.



Citaat van: mphoi op vrijdag 05 november 2021, 01:00:09
Citaat van: Degeluidsman op maandag 01 november 2021, 05:56:27Hoi Martin,

Jij hebt dus aan het begin van het automatisch treinen bedrijf gestaan
In feite wel. In 1976 had ik de interfaces tussen treinbaan en besturingseenheid op TTL-niveau gereed.
.
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 01 november 2021, 07:53:11Zo hé. Maar da's niks vergeleken met mijn treinen:
Naderhand heb ik een dergelijke print met 9 IC's voor de blokbesturing ontworpen. Maar ik heb het niet aangedurfd om het te maken.

In 1980 kwam de SDK-85 beschikbaar. Op basis van dat systeem heb ik de blokprint met een microprocessor ontworpen. Bij een fout is dat gemakkelijker in de software aan te passen. In 1985 was dat systeem operationeel. In 1999 heb ik het station geautomatiseerd met behulp van een insteekkaart in de pc met 4x 50 pol. connector-aansluitingen (200 draden) naar het station en het NX-tableau. Het pc-programma was in Turbo Pascal versie 7 geschreven. De (analoge) treinen werden met relais op een tweetal snelheden aangestuurd: halve en volle snelheid. Vanaf 2015 is alles op de schop gegaan. Nu nog de laatste van 10 modules renoveren.
Hoi Martin,

Er kwam nogal wat bij kijken zo te lezen, nu gaat alles over twee draadjes ( zeggen ze ) maar wij weten wel beter.



Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 05 november 2021, 08:20:13
Citaat van: mphoi op vrijdag 05 november 2021, 01:00:09

..... SDK-85 ...... blokprint ...... microprocessor ........ 4x 50 pol. ....... (200 draden) ........ NX-tableau ...... Turbo Pascal ...... relais ....


Da's best wel imposant.
Hoi Ben,

Martin is een van de pioneers om digitaal te gaan rijden, en zoals we weten wordt het steeds kleiner allemaal.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Onweer simuleren met een beamer ? Kan idd een idee zijn. Heb jij toevallig mijn vraag onder "onweer" niet gelezen ? Jij hebt bijgevolg niet geëxperimenteerd met één van mijn 2 oplossingen (Viessmann of Uhlenbrock) ?
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
 @citaat

Ik maak geen gebruik van de spullen van Viessmann en Uhlenbrock, voor de verlichting heb ik RGBW led strips hangen die aangestuurd worden door een DMX player.

Ben nu bezig om regen en onweer geluiden toe te voegen, de file is nog niet af maar het begin is er.

Vandaag de stroboscoop voor een experiment opgehaald, ook deze is DMX aan stuurbaar.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Enig idee aan welke prijs je komt met die led-strips en stroboscoop ?
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Meerdere sporen opgenomen in regen en onweer file.
 @citaat

Prijs is lastig te zeggen, het ligt ook aan de oppervlakte die je wilt verlichten.

De led-strips, dimmers en voedingen vallen wel mee, de DMX player zelf kost 140 euro.


Tot slot zou je ook eens kunnen kijken naar Philips Hue, deze lampen zijn ook zeer snel makkelijk te monteren en te bedienen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Hallo allemaal,

Vanmorgen de laatste hand aan de audiofile gelegd, de surround opzet werkt.
Er wordt gebruik gemaakt van 3 Wav. players die doormiddel van een knop geactiveerd worden, ook start door deze zelfde knop de DMX player die het licht aanstuurt.

De opname is gemaakt met de camera die alleen maar stereo geluid kan opnemen, de kwaliteit is niet super maar het geeft hopelijk een goede indruk van het geheel.





Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Gaaf!  Nu je baan droogdweilen! 🤣🤣🤣
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
wowww dit is werkelijk echt waar heb je dat geschoten?


in de buurt van kinderdijk???


echt mooi gedaan

gr Ed
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Ik zeg, houd ramen en deuren gesloten, het is takkeweer.  :)





Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
 @citaat 't Zonnestraaltje op de dame, maakt veel goed. :D
Leuke foto :exclaim:

Edit nobody: De foto is door Tom verwijderd.
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Hallo Peter,

Dat klinkt heel goed, dat slechte weer! :D Dat zijn wel effecten die wat toevoegen. Zo kreeg ik meteen het idee dat ik mijn regenjas aan moest doen!  8o

Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Geweldig dit. Zeer realistisch. Ben erg benieuwd als alles zover af is.

Gr henk
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
 B) Klinkt goed en ziet er goed uit, tis net echt. :thumbup:
:o) Dan kan je alleen je treinen niet laten rijden, dat digitale spul kan slecht tegen water. :D

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Owh na dat filmpje moet ik ineens wel heel nodig naar de wc. Had ik het geluid nu maar uit laten staan.  ;)
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
hoi,

Aardig  :thumbup: Ik weet dat we destijds wat aan het prutsen zijn geweest met de effecten en dergelijke. Meestal begint het in de verte te rommelen (licht) en dan pas later het echte regenen. Goed, dat is nog wel wat te synchroniseren. Maar een leuk effect  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Hallo allemaal,


Citaat van: zofman op zaterdag 06 november 2021, 12:51:39
Gaaf!  Nu je baan droogdweilen! 🤣🤣🤣
Er zit riolering in Duurstede dus het water kan wel weg :D



Citaat van: eddyflame op zaterdag 06 november 2021, 12:59:32
wowww dit is werkelijk echt waar heb je dat geschoten?


in de buurt van kinderdijk???


echt mooi gedaan

gr Ed
Deze opname is op de Duurstededijk gemaakt Ed  :)



Citaat van: iTom op zaterdag 06 november 2021, 13:10:57
Ik zeg, houd ramen en deuren gesloten, het is takkeweer.  :)

Bron:ZE.nl
Misschien had ik Guus Meeuwis eronder moeten zetten Tom  ;)



Citaat van: nobody op zaterdag 06 november 2021, 13:28:06
@citaat 't Zonnestraaltje op de dame, maakt veel goed. :D
Leuke foto :exclaim:
Van de zon wordt iedereen blij Wim :)



Citaat van: narwal op zaterdag 06 november 2021, 15:22:19
Hallo Peter,

Dat klinkt heel goed, dat slechte weer! :D Dat zijn wel effecten die wat toevoegen. Zo kreeg ik meteen het idee dat ik mijn regenjas aan moest doen!  8o
Dank je wel Marcel, het zijn een redelijk aantal sporen geworden, per spoor ook nog wat effecten toegevoegd en alles op tijd gezet.
De regenjas kan weer uit, vandaag wordt er niet op de onweer-knop gedrukt  :D



Citaat van: ÖBB op zaterdag 06 november 2021, 15:51:01
Geweldig dit. Zeer realistisch. Ben erg benieuwd als alles zover af is.

Gr henk
Dank je wel Henk,
Voordat alles af is gaat nog wel even duren, ik vind het leuk om dit soort projectjes te doen, hier in het midden van de kamer sta je volledig in het geluid en zal de buurman ( die ook op zolder knutselt ) wel eens uit het raam kijken of het echt regend.



Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 06 november 2021, 16:04:27
B) Klinkt goed en ziet er goed uit, tis net echt. :thumbup:
:o) Dan kan je alleen je treinen niet laten rijden, dat digitale spul kan slecht tegen water. :D

Dirk-Jan
Dank je wel Dirk-Jan, het is een droge simulatie dus de treinen zullen daar geen last van hebben  >:-D
Ga  nog even stoeien met de stroboscoop en ga eens kijken op welke manier ik twee ventilatoren kan aansturen, ( iemand een idee ).



Citaat van: NL-modelspoor op zaterdag 06 november 2021, 17:00:01
Owh na dat filmpje moet ik ineens wel heel nodig naar de wc. Had ik het geluid nu maar uit laten staan.  ;)
Ik hoop dat jij de wc droog gehaald hebt Johan  :D



Citaat van: ronaldk op zaterdag 06 november 2021, 17:05:21
hoi,

Aardig  :thumbup: Ik weet dat we destijds wat aan het prutsen zijn geweest met de effecten en dergelijke. Meestal begint het in de verte te rommelen (licht) en dan pas later het echte regenen. Goed, dat is nog wel wat te synchroniseren. Maar een leuk effect  :thumbup:
Ja dat prutsen aan de lichtfile was leuk Ronald, ik heb er nog wat kleine aanpassingen in gemaakt.
Toen ik jou berichtje las van het begint eerst te rommelen en dan te regenen dacht ik nee he ik kan opnieuw beginnen, bij navraag is dit niet altijd het geval en kan het ook zoals ik het nu gemaakt heb.

Het weer is gelukkig onvoorspelbaar  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Heel erg gaaf die licht- en geluidseffecten :) :thumbup: !!!


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Supergaaf, mis alleen de plassen op de tafel  :D  :D
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Hoi,

Citaat van: Degeluidsman op zondag 07 november 2021, 10:54:48
Dank je wel Dirk-Jan, het is een droge simulatie dus de treinen zullen daar geen last van hebben  >:-D
Ga  nog even stoeien met de stroboscoop en ga eens kijken op welke manier ik twee ventilatoren kan aansturen, ( iemand een idee ).

Mogelijk is dit iets: Nieuwe DMX512 Decoder Dc 6V-36V Dc Motor Controller, DMX512 3P Dc Motor Dimmer 3A Max Motor Type M +,M-Niet Stappenmotor. Mogelijk kan het ook met een standaard dimmer en/of Led-controller. Ligt een beetje aan de van en het vermogen. Dat zal een beetje zoeken worden.

Citaat van: Degeluidsman op zondag 07 november 2021, 10:54:48
Ja dat prutsen aan de lichtfile was leuk Ronald, ik heb er nog wat kleine aanpassingen in gemaakt. Toen ik jou berichtje las van het begint eerst te rommelen en dan te regenen dacht ik nee he ik kan opnieuw beginnen, bij navraag is dit niet altijd het geval en kan het ook zoals ik het nu gemaakt heb. Het weer is gelukkig onvoorspelbaar  :)

Zeker het weer komt in alle variaties  :) Onweer dat zo komt opzetten is zeker mogelijk.  :thumbup: Het viel mij op  :) Je doet het nu vanuit de nachtstand. Wat als je nu vanaf de "dag" stand komt?

Groet Ronald.
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Hallo allemaal,


Citaat van: RMW op zondag 07 november 2021, 18:08:04
Heel erg gaaf die licht- en geluidseffecten :) :thumbup: !!!


M.v.g.

Maikel (RMW)
Dank je wel Maikel, ik ben er zelf ook erg blij mee.


Citaat van: Vinkendrecht op zondag 07 november 2021, 23:29:13
Supergaaf, mis alleen de plassen op de tafel  :D  :D
Dank je wel Martin, die plassen komen later aan bod als de scenery gebouw wordt  ;)


Citaat van: ronaldk op maandag 08 november 2021, 07:08:58
Hoi,

Citaat van: Degeluidsman op zondag 07 november 2021, 10:54:48
Dank je wel Dirk-Jan, het is een droge simulatie dus de treinen zullen daar geen last van hebben  >:-D
Ga  nog even stoeien met de stroboscoop en ga eens kijken op welke manier ik twee ventilatoren kan aansturen, ( iemand een idee ).

Mogelijk is dit iets: Nieuwe DMX512 Decoder Dc 6V-36V Dc Motor Controller, DMX512 3P Dc Motor Dimmer 3A Max Motor Type M +,M-Niet Stappenmotor. Mogelijk kan het ook met een standaard dimmer en/of Led-controller. Ligt een beetje aan de van en het vermogen. Dat zal een beetje zoeken worden.

Citaat van: Degeluidsman op zondag 07 november 2021, 10:54:48
Ja dat prutsen aan de lichtfile was leuk Ronald, ik heb er nog wat kleine aanpassingen in gemaakt. Toen ik jou berichtje las van het begint eerst te rommelen en dan te regenen dacht ik nee he ik kan opnieuw beginnen, bij navraag is dit niet altijd het geval en kan het ook zoals ik het nu gemaakt heb. Het weer is gelukkig onvoorspelbaar  :)

Zeker het weer komt in alle variaties  :) Onweer dat zo komt opzetten is zeker mogelijk.  :thumbup: Het viel mij op  :) Je doet het nu vanuit de nachtstand. Wat als je nu vanaf de "dag" stand komt?

Groet Ronald.
Bedankt voor de link Ronald, net even gekeken en voor Ali best een duur printje  :(
Ik moet me hier eens in verdiepen, zou mooi zijn als een led controller dit kan doen want ik heb nog 3 kanalen over.

Wie heeft hier een antwoord op.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Citaat van: Degeluidsman op maandag 08 november 2021, 18:20:54
Dank je wel Martin, die plassen komen later aan bod als de scenery gebouw wordt  ;)

Daar kun je incontinentieluiers voor in huis halen.  :D :D
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
 @citaat

Net zoals bij het televisie programma, daar moesten ze dit in de scenery verwerken.
Ik zal een pak Tenavader op het boodschappen lijstje zetten  ;)

Maar zonder gekheid, ik hoop dat iemand mij kan vertellen of het mogelijk is om een gelijkstroom ventilator aan te kunnen sturen rechtstreeks vanuit een Led-controller?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
 @citaat Peter: Ik zou het gewoon proberen. De controller is meestal PWM-controller. Daar kan de ventilator vast goed op werken. Een lokdecoder werkt niet anders. Je mag alleen op letten hoeveel vermogen de ventilator gebruikt. Meestal zit er een bepaald maximaal ampères wat de aansluitingen c.q. controller kan verwerken. Al zal een ventilator niet veel vermogen vragen. Je zou het gewoon kunnen proberen.
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Knap voor elkaar, Peter  :thumbup:
Je doet je naam eer aan !
Ik waande me even in het Diorama van de Efteling  O:-D

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Leuk zulke effecten!
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Filmpje, regen en onweer boven de Duurstede baan.
Hallo allemaal,


Citaat van: ronaldk op dinsdag 09 november 2021, 08:46:28
@citaat Peter: Ik zou het gewoon proberen. De controller is meestal PWM-controller. Daar kan de ventilator vast goed op werken. Een lokdecoder werkt niet anders. Je mag alleen op letten hoeveel vermogen de ventilator gebruikt. Meestal zit er een bepaald maximaal ampères wat de aansluitingen c.q. controller kan verwerken. Al zal een ventilator niet veel vermogen vragen. Je zou het gewoon kunnen proberen.
Hoi Ronald,

Ik ga eens kijken hoeveel stroom de ventilatoren trekken, zijn kleine modellen dus het zal niet te veel zijn.
Hoop alleen dat ik de led controller niet om zeep help.
Ik laat weten of het gelukt is.



Citaat van: Tony op dinsdag 09 november 2021, 10:54:30
Knap voor elkaar, Peter  :thumbup:
Je doet je naam eer aan !
Ik waande me even in het Diorama van de Efteling  O:-D

Grtz Tony
Hoi Tony,
Dank je wel voor het compliment  :)
Het is super leuk om te bouwen, ja Degeluidsman komt weer aan ze trekken met deze software.
Het programma kan zoveel dat ik nu misschien maar een paar procent ervan gebruik.

Ik heb nog meer ideeën om toe te gaan voegen, het een haalt het andere aan.
Nu eerst een test met de ventilatoren doen.



Citaat van: pab op dinsdag 09 november 2021, 11:24:09
Leuk zulke effecten!
Dank je wel Piet.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Hallo allemaal,

Vandaag zijn Degeluidsman en vrouw voor de 2e keer opa en oma geworden, na een kleinzoon hebben we nu ook een kleindochter.

Moederen en dochter maken het goed en wij zijn super trots.

Nee het heeft niets met treinen te maken maar dit moest ik even kwijt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Gefeliciteerd Peter!
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Van harte gefeliciteerd met jullie kleindochter! Ga ervan genieten!!
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Gefeliciteerd Peter en geluidsvrouw
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Gefeliciteerd met jullie kleindochter.
Nu maar alvast beginnen met een poppenhuis, winkeltje en keukentje bouwen voor de kleine meid.
Heeft ze ook nog een naam gekregen, zal best wel.
Geniet er van want voor je het weet groeien ze je boven het hoofd (en budget)
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Ha die Peter en Saskia.
Van harte gefeliciteerd met jullie kleindochter!
En net als je kleinzoon gewoon op laten groeien met treinen! B)

De geluids- en lichteffecten zijn nu al indrukwekkend en het kan alleen nog maar mooier worden.

Veel plezier en succes met alle nieuwe "dingen".

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Citaat van: iTom op woensdag 10 november 2021, 14:22:37
Gefeliciteerd met jullie kleindochter.
Nu maar alvast beginnen met een poppenhuis, winkeltje en keukentje bouwen voor de kleine meid.

Daar mag Stef toch ook wel mee spelen, Tom? Niet zo rolbevestigend :O !!
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
peter gefeliciteerd met jullie kleindochter

mvgr. gerard
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Citaat van: AlbertJan op woensdag 10 november 2021, 14:47:25
En net als je kleinzoon gewoon op laten groeien met treinen! B)


Zo is dat AlbertJan!
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Super trots.
Citaat van: Dibbes op woensdag 10 november 2021, 14:56:39
Citaat van: iTom op woensdag 10 november 2021, 14:22:37
Gefeliciteerd met jullie kleindochter.
Nu maar alvast beginnen met een poppenhuis, winkeltje en keukentje bouwen voor de kleine meid.

Daar mag Stef toch ook wel mee spelen, Tom? Niet zo rolbevestigend :O !!

Die ontwikkeling gaat vanzelf  :)