Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 8 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Hmmm Peter,

Filmpje lijkt mij ook wel wat, ga nog een keertje de boel hier overhoop halen.

Wie weet ook zo'n ding in elkaar fietsen, wat is de hartafstand van de doorgaande sporen?? Heb nl. geen idee of er bij mij ruimte voor is.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Hè graag een leuke film (mooie) is nooit weg ik volg dit draadje al heel lang en vindt het zeker erg interessant wat je allemaal doet het is een voorbeeld voor velen ga zo door en het komt allemaal goed vanuit Maastricht de groeten en veel succes gewenst !! :-) :-) :-).

Groet uit Maastricht Brupo-x  :cool: :cool: :cool: 
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Hoi Peter,

Als je nu twee stukjes styreen van ongeveer 0,5cmx2cm over de naad legt en dan de bisonlijm erover aanbrengt, eventueel ook wat lijm tussen de railbedding en styreen aanbrengen, wordt het geheel dan niet veel sterker?
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Net een bliksem bezoek aan de beurs gebracht, voor Saskia een Tilly models kroeg met interieur en biljard's gekocht  :)
En nog wat Rosoft wisseldecoders en S88 aangeschaft.

Nu zo de huiskamer omtoveren voor een klein demo baantje.


Citaat van: Marklindak op zaterdag 04 mei 2019, 09:33:25
Hmmm Peter,

Filmpje lijkt mij ook wel wat, ga nog een keertje de boel hier overhoop halen.

Wie weet ook zo'n ding in elkaar fietsen, wat is de hartafstand van de doorgaande sporen?? Heb nl. geen idee of er bij mij ruimte voor is.

Hoi Fred,

De hartafstand is 64,3 mm. even in elkaar fietsen is er niet bij, trek een maar een paar dagen voor uit.
Filmpje ga ik zo maken.


Citaat van: brupo-x op zaterdag 04 mei 2019, 09:35:59
Hè graag een leuke film (mooie) is nooit weg ik volg dit draadje al heel lang en vindt het zeker erg interessant wat je allemaal doet het is een voorbeeld voor velen ga zo door en het komt allemaal goed vanuit Maastricht de groeten en veel succes gewenst !! :-) :-) :-).

Groet uit Maastricht Brupo-x  :cool: :cool: :cool: 

Hoi Brupo,

Het filmpje komt er aan, fijn dat je mijn draadje waardeert  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: Kappa op zaterdag 04 mei 2019, 09:54:51
Hoi Peter,

Als je nu twee stukjes styreen van ongeveer 0,5cmx2cm over de naad legt en dan de bisonlijm erover aanbrengt, eventueel ook wat lijm tussen de railbedding en styreen aanbrengen, wordt het geheel dan niet veel sterker?

Hoi Aad,

Op welke plaats bedoel je dit? de wissel is op dit moment best sterk maar als er nog verbeteringen in kunnen..................


Zo nu wat rails pakken en van de huiskamer even een treinenkamer maken  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Hallo allemaal,

Vanmiddag de huiskamer even omgetoverd met een kleine modelbaan, dit om de Hosenträger te testen.
Hiervan heb ik meerdere filmpjes gemaakt, hiervan wil ik nu een filmpje maken.
Na het eten ga ik hier eens mee aan de slag, eerst de boel beneden weer opruimen zodat het weer een huiskamer wordt  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Kom maar op met de films en foto's
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Ik heb het filmpje in elkaar zitten Tony, morgenochtend zet ik hem online, zit nu lekker op de bank even control alt delete  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Hallo allemaal,

Hierbij de testfilm van mijn Hosenträger, eerst een testbaan leggen in de huiskamer.











Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Schitterend!
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Peter,

Grote complimenten, dat loopt zo op het oog allemaal heel soepel. Vakwerk dus :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Mooooooi!, gave beelden Peter.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
CiteerHosenträger The Movie

Komen er binnenkort ook t-shirts, pennen en andere hebbedingetjes voor de fans van deze film?
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Dat loopt op rolletjes. Ze kunnen er van zeggen wat ze willen maar dit is n stukje vakwerk. Vraag is wel, kunnen de treinen ook gewoon rechtdoor.  :)
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Wat een mooi eindresultaat Peter  :thumbup:  :thumbup:
Buiten dat een Hosentrӓger natuurlijk een eye-catcher is op je baan,  is dit dubbel genieten omdat dit een mooi staaltje huisvlijt is. En dan ben je lange weg er naar toe straks snel vergeten;  eindresultaat telt,  en zoals gezegd: dat mag er zijn!!
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Dat zal je goed doen, Peter  ;)

Project geslaagd  :thumbup:
Zal een feestje zijn, als die in je baan ingebouwd zit  ;)

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Ga je ze in serrie maken en dan exclusief aan 3rail forumers aanbieden hahahaha.

Mooi gelukt deze exclusieve hosenträger zeker een mooie blikvanger straks  en dat het allemaal zo soepel loopt gewoon te gek.

Maar ja je hebt bewezen dat het kan nietwaar ik neem hier mijn petje voor af geweldig !!

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Project geslaagd. Soepel en netjes. Zelfs in langzamer vaart gaat ie zeer mooi.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Dat ziet er top uit, nu ook rechtdoor nog eens testen zou ik zeggen :D
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Hi Peter,

Ziet er top uit, ook die mooie houten vloer.

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Dat is geen huisvlijt meer, het is professioneel werk!
Zo soepel als het allemaal rijdt, ongelofelijk.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 mei 2019, 21:48:18
@citaat

Henk, heb je enig idee wat dat tegenwoordig kost  8o :D

Afgelopen week viel het nog wel mee; komende week betaal je de hoofdprijs met moederdag in aantocht.

Henk
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
 B) Project geslaagd, je kunt trots zijn op jezelf. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Zo'n Hosenträger is eigenlijk wel een hoop werk om een treintje van het ene naar het andere spoor te krijgen, dat moet toch simpeler kunnen? :-)

Dirk-Jan
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
WoW super Peter. Ik heb met bewondering zitten kijken. Geen enkele kleine oneffenheid gezien in het rijden. Mooi resultaat waar je trots op mag zijn.
Gr henk
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Prachtig Peter, de trein rijdt er erg mooi overheen zeg.
Bedankt voor de film.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Geslaagd project Peter.  :thumbup:

Henk
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Hallo Peter goed geslaagd. Ga je hem nu met 2 wissel adressen afregelen in koploper er zit zelfs een speciale functie ingebouwd voor overloop wissels. Met vriendelijke groet Walter
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Peter

Gaaf stuk werk'
Mooi gelukt,dit geeft voldoening
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Hoi Peter

Mooi dat het gelukt is en ja je kan weer verder met je baan en succes  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Prachtig Peter !! Rechtdoor rijden mag ook hoor !! Mooi stukkie werk, ik denk dat je nog wel een mooiere kan maken, als deze !! Neem ik deze wel van je over >:-D >:-D >:-D
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

online
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
werkt zo te zien net als hij er uit ziet top
je kon de wissels zeker niet omzetten om dat hij niet op zijn pelk lag en aangesloten was?

vor de zekerheid heb je hem ook in tegenovergestlede richting bereden?

dan kan het wel eens net iets anders gaan alhoewel ik dat niet verrwacht

Gr Ed
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Citaat van: robert39 op zondag 05 mei 2019, 13:46:14
Rechtdoor rijden mag ook hoor !!

Maar... daar is het ding toch niet voor gemaakt? Een kruiswissel is gemaakt om te kruiswisselen, dat lijkt me toch logisch...  ;-)  >:-D
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Erg mooi gedaan! :thumbup:

Groeten,

Quinten
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Citaat van: wissels op zondag 05 mei 2019, 12:41:09Ga je hem nu met 2 wissel adressen afregelen ?
Zelf heb ik zo'n eigenbouw met K-rails. Die stuur ik aan met 2 adressen. De eindschakelaars van de wisselstanden sturen de complementaire wissels aan. Om te voorkomen dat beide wisselparen tegelijkertijd aangestuurd worden, schakel ik na een afgebogen stand van het 2e wissel de 1e wissel van het andere stel op rechtuit. Daardoor gaat ook het 2e wissel van het andere stel op rechtuit. Op die manier wordt er maximaal één wissel (tegelijk) van de vier aangestuurd.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Knap werk
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Citaat van: wissels op zondag 05 mei 2019, 12:41:09
Hallo Peter goed geslaagd. Ga je hem nu met 2 wissel adressen afregelen in koploper er zit zelfs een speciale functie ingebouwd voor overloop wissels. Met vriendelijke groet Walter

Hallo Peter, bovenstaande vraag had ik zelf ook. Net als Tony ben ik benieuwd hoe de HT in je baan komt te liggen, dan zullen we het wel kunnen zien. De trein loopt er iig mooi regelmatig doorheen, vakwerk. Ik kijk uit naar een filmpje (over zoveel tijd dan hè) met een lange sleep/lange slepen en omschakeling van de wissels. groeten!
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Missie geslaagd!  :thumbup:
Maar werkt het nu ook rechtdoor?  :P
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Het kruiswissel is gewoon een samenstel van 4 wissels. Als zodanig zou ik het ook in Koploper invoeren, op 4 adressen dus. Meerdere spoelen tegelijk schakelen is (vind ik) niet zo handig. Koploper zorgt voor de juiste rijweg en wissels die goed staan worden niet gezet.

Gr, Ben.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 06 mei 2019, 07:32:57Meerdere spoelen tegelijk schakelen is (vind ik) niet zo handig.

En bovendien niet erg natuurlijk: een seinhuiswachter kan onmogelijk twee wissels tegelijk omleggen.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
De computer kan dat wel.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Peter,

zeer mooi project en perfect gemaakt , petje af.  :thumbup: Even een vraag , deze opstelling kan je toch ook maken met bestaand C-rails , dus met de 71 mm stukjes en standaard korte kruising ?. Alleen zullen de sporen verder uit elkaar liggen en heb je natuurlijk 2 x 71mm meer lengte , of zie ik dat verkeerd ?.

Mvg Gert
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Citaat van: v200marklin op maandag 06 mei 2019, 16:34:38
Peter,

zeer mooi project en perfect gemaakt , petje af.  :thumbup: Even een vraag , deze opstelling kan je toch ook maken met bestaand C-rails , dus met de 71 mm stukjes en standaard korte kruising ?. Alleen zullen de sporen verder uit elkaar liggen en heb je natuurlijk 2 x 71mm meer lengte , of zie ik dat verkeerd ?.

Mvg Gert

Het kan met de slanke wissel(denk ik), en het kan ook met 24611 ( korte wissel) alleen is er dan (nog) meer ruimte tussen de sporen.
Of een dubbele kruiswissel.

Mooi gemaakt , maar is dit niet gewoon een superslanke manier van wisselen?

Ik ben wel benieuwd hoe je dan in de bochten uitkomt? Liggen deze dan niet te dicht bij elkaar als wagens elkaar passeren??
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Barry1972,

de bochten zijn geen probleem , je kan met rechte passtukjes voor de bocht ,de bochten vlak bij elkaar leggen of verder uit elkaar. ;)

Mvg Gert
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Knap stuk werk, Peter. En respect dat je het hebt aangedurfd om in de dure wissels te gaan zagen.   :thumbup:

Albert.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Citaat van: v200marklin op maandag 06 mei 2019, 16:34:38
Peter,

zeer mooi project en perfect gemaakt , petje af.  :thumbup: Even een vraag , deze opstelling kan je toch ook maken met bestaand C-rails , dus met de 71 mm stukjes en standaard korte kruising ?. Alleen zullen de sporen verder uit elkaar liggen en heb je natuurlijk 2 x 71mm meer lengte , of zie ik dat verkeerd ?.

Mvg Gert
Helaas, je gaat niet door voor de koelkast. Met standaard railstukken en een kruising 24640 gaat dit niet. Dan moet je als rechte sporen een stukje van ca. 176mm lang hebben en die zit niet in het programma. Zelf zagen dus. Ik heb er inmiddels 4 van.
Citaat van: Barry1972 op maandag 06 mei 2019, 18:18:04
Het kan met de slanke wissel(denk ik), en het kan ook met 24611 ( korte wissel) alleen is er dan (nog) meer ruimte tussen de sporen.
Of een dubbele kruiswissel.

Mooi gemaakt , maar is dit niet gewoon een superslanke manier van wisselen?

Ik ben wel benieuwd hoe je dan in de bochten uitkomt? Liggen deze dan niet te dicht bij elkaar als wagens elkaar passeren??
Nee, dat liggen ze niet. De slanke geometrie gaat volledig uit van 64,3mm hart op hart, dezelfde afstand als Peter aan heeft gehouden.

Groet,
Laurent
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Met slanke wissels en standaard C-rails en kun je weliswaar ook een Hosenträger maken, maar dan is de hart-op-hart afstand minimaal 146,4 mm. Kleiner gaat niet. Voor deze oplossing is er een passtukje 24064 aan elk van de vier uiteinden van de kruising nodig. Zie het plaatje hieronder. Het resultaat is prima als je er een perron tussen wilt leggen of iets dergelijks - er past zelfs een klein gebouwtje tussen - maar de afstand is veel te groot voor parallelsporen. Overigens kun je in plaats van de 24064 ook een langere rechte rails gebruiken. Sterker nog, het kan met een (extra) 071, 077, 094, 172, 188, 229 en 236, ofwel met alle mogelijke rails! Als je een grotere hart-op-hart afstand wilt, zijn er dus heel veel mogelijkheden.

Een Hosenträger met slanke wissels en een korte kruising (24629) gaat niet goed: de hoek tussen de kruisende sporen (48,6°) past niet bij de hoek van de slanke wissels (12,1°). De korte kruising is heel geschikt voor een Hosenträger met gewone wissels (24611/612), met als resultaat een hart-op-hart afstand van 120 mm. Ook dit is prima voor een perron.
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Daarom heb ik 4 stuks 188 verzaagd tot 176mm lengte. Dan past het er namelijk zonder extra 64,3mm tussen:


Als ik wil kan ik er 2 neerleggen, maar zo nu en dan misbruik ik de 176's in de parallelsporen om dat weer netjes uitgelijnd te krijgen. Een (of beide) 071 vervangen door een 064 en dan de 176 vervangen door een 188 geeft hetzelfde effect.

Groet,
Laurent
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Maar, speeltmettreintjes en Laurent, zo krijg je toch nooit een hartafstand van 64,3 mm voor de doorgaande sporen?
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Hallo allemaal,

Wat een hoop leuke positieve / mooie reacties  :thumbup: :thumbup:

Jos, Wico, Fred, Rolf, Tony, Tony, Karl, Harald, Kees, Henk, Henk, DirkJan, Koos, Peter, Erik, Quiten, Sjef, Wouter, Laurent, en Albert.

Bedankt voor jullie reactie  :)


De vragen beantwoord ik even door de bekende citaten te gebruiken.


Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 05 mei 2019, 07:51:52
CiteerHosenträger The Movie

Komen er binnenkort ook t-shirts, pennen en andere hebbedingetjes voor de fans van deze film?

Je brengt me wel op een idee Rob  :)


Citaat van: iTom op zondag 05 mei 2019, 09:01:04
Dat loopt op rolletjes. Ze kunnen er van zeggen wat ze willen maar dit is n stukje vakwerk. Vraag is wel, kunnen de treinen ook gewoon rechtdoor.  :)

Dat is een goeie Tom, dat ga ik nog even proberen  :D


Citaat van: brupo-x op zondag 05 mei 2019, 09:48:13
Ga je ze in serrie maken en dan exclusief aan 3rail forumers aanbieden hahahaha.

Mooi gelukt deze exclusieve hosenträger zeker een mooie blikvanger straks  en dat het allemaal zo soepel loopt gewoon te gek.

Maar ja je hebt bewezen dat het kan nietwaar ik neem hier mijn petje voor af geweldig !!

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:

Op verzoek zouden we ze wel kunnen bouwen Brupo, het is veel werk en dat zal dan toch redelijk betaald moeten worden.
Een offerte aanvragen kan per pb.


Citaat van: Dirk-Jan op zondag 05 mei 2019, 11:23:01
B) Project geslaagd, je kunt trots zijn op jezelf. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Zo'n Hosenträger is eigenlijk wel een hoop werk om een treintje van het ene naar het andere spoor te krijgen, dat moet toch simpeler kunnen? :-)

Dirk-Jan

De hele treinbaan is veel werk Dirk-Jan, er is wel een adere manier om een trein van het ene spoor op het andere te krijgen.
Optillen en verplaatsen  >:-D

Citaat van: wissels op zondag 05 mei 2019, 12:41:09
Hallo Peter goed geslaagd. Ga je hem nu met 2 wissel adressen afregelen in koploper er zit zelfs een speciale functie ingebouwd voor overloop wissels. Met vriendelijke groet Walter


Er zitten 4 aandrijvingen onder Walter en de Rosoft decoder heeft 8 uitgangen tot zijn beschikking.
Iedere aandrijving wordt apart aangestuurd, voordeel is dat de uitgang van de decoder niet 2 x zoveel stroom moet leveren.

Ik denk dat ik gewoon 4 wissels aanmaak in koploper, die zet toch eerst alle wissels in de juiste stand voordat de rijweg vrijgegeven wordt.


Citaat van: robert39 op zondag 05 mei 2019, 13:46:14
Prachtig Peter !! Rechtdoor rijden mag ook hoor !! Mooi stukkie werk, ik denk dat je nog wel een mooiere kan maken, als deze !! Neem ik deze wel van je over >:-D >:-D >:-D

Ik wil er best nog een maken Robert, stuur maar een pb voor een offerte  :)


Citaat van: eddyflame op zondag 05 mei 2019, 15:32:59
werkt zo te zien net als hij er uit ziet top
je kon de wissels zeker niet omzetten om dat hij niet op zijn pelk lag en aangesloten was?

vor de zekerheid heb je hem ook in tegenovergestlede richting bereden?

dan kan het wel eens net iets anders gaan alhoewel ik dat niet verrwacht

Gr Ed

Klopt Ed, de aandrijvingen waren niet aangesloten, dit was puur een testopstelling.
Ik heb de trein op alle manieren over het wissel laten rijden en dat ging prima.


Citaat van: mphoi op zondag 05 mei 2019, 20:00:56
Citaat van: wissels op zondag 05 mei 2019, 12:41:09Ga je hem nu met 2 wissel adressen afregelen ?
Zelf heb ik zo'n eigenbouw met K-rails. Die stuur ik aan met 2 adressen. De eindschakelaars van de wisselstanden sturen de complementaire wissels aan. Om te voorkomen dat beide wisselparen tegelijkertijd aangestuurd worden, schakel ik na een afgebogen stand van het 2e wissel de 1e wissel van het andere stel op rechtuit. Daardoor gaat ook het 2e wissel van het andere stel op rechtuit. Op die manier wordt er maximaal één wissel (tegelijk) van de vier aangestuurd.

Voor mij gaat koploper dit allemaal regelen Martin, zie mijn antwoord aan Walter / Wissels.


Citaat van: pitsar op zondag 05 mei 2019, 23:47:28
Citaat van: wissels op zondag 05 mei 2019, 12:41:09
Hallo Peter goed geslaagd. Ga je hem nu met 2 wissel adressen afregelen in koploper er zit zelfs een speciale functie ingebouwd voor overloop wissels. Met vriendelijke groet Walter

Hallo Peter, bovenstaande vraag had ik zelf ook. Net als Tony ben ik benieuwd hoe de HT in je baan komt te liggen, dan zullen we het wel kunnen zien. De trein loopt er iig mooi regelmatig doorheen, vakwerk. Ik kijk uit naar een filmpje (over zoveel tijd dan hè) met een lange sleep/lange slepen en omschakeling van de wissels. groeten!

Het worden 4 aparte wissels Pitsar.


Citaat van: Ben den Hollander op maandag 06 mei 2019, 07:32:57
Het kruiswissel is gewoon een samenstel van 4 wissels. Als zodanig zou ik het ook in Koploper invoeren, op 4 adressen dus. Meerdere spoelen tegelijk schakelen is (vind ik) niet zo handig. Koploper zorgt voor de juiste rijweg en wissels die goed staan worden niet gezet.

Gr, Ben.


Op die manier ga ik het doen Ben, lijkt mij ook de beste oplossing.


Citaat van: v200marklin op maandag 06 mei 2019, 16:34:38
Peter,

zeer mooi project en perfect gemaakt , petje af.  :thumbup: Even een vraag , deze opstelling kan je toch ook maken met bestaand C-rails , dus met de 71 mm stukjes en standaard korte kruising ?. Alleen zullen de sporen verder uit elkaar liggen en heb je natuurlijk 2 x 71mm meer lengte , of zie ik dat verkeerd ?.

Mvg Gert

Ik hou de breedte van 64,3mm. aan Gert, ik had 3 links met voorbeelden en die werkte allemaal met de door mij gebruikte railzen.

De twee rechte stukjes rails zijn in mijn geval 60mm.


Citaat van: Barry1972 op maandag 06 mei 2019, 18:18:04
Citaat van: v200marklin op maandag 06 mei 2019, 16:34:38
Peter,

zeer mooi project en perfect gemaakt , petje af.  :thumbup: Even een vraag , deze opstelling kan je toch ook maken met bestaand C-rails , dus met de 71 mm stukjes en standaard korte kruising ?. Alleen zullen de sporen verder uit elkaar liggen en heb je natuurlijk 2 x 71mm meer lengte , of zie ik dat verkeerd ?.

Mvg Gert

Het kan met de slanke wissel(denk ik), en het kan ook met 24611 ( korte wissel) alleen is er dan (nog) meer ruimte tussen de sporen.
Of een dubbele kruiswissel.

Mooi gemaakt , maar is dit niet gewoon een superslanke manier van wisselen?

Ik ben wel benieuwd hoe je dan in de bochten uitkomt? Liggen deze dan niet te dicht bij elkaar als wagens elkaar passeren??

Er kan maar een trein tegelijkertijd over het wissel rijden Barry, dus in de bochten geen probleem.
Twee treinen kunnen natuurlijk gelijk over het wissel rijden als beiden rechtdoor gaan.


Laurent en Rob, bedankt voor de duidelijke voorbeelden.


Ik hoop dat ik niemand vergeten ben te vermelden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Hallo Peter e.a.
Het ziet er mooi uit. Je reed er langzaam overheen. Ik zag kleine schommelingen. Kan me voortellen dat de lange personenwagens flink slingeren over de comb. heen gaan zeker als je wat sneller rijdt.
Als je met een lange sleep wat sneller over de combinatie heen rijdt gaat het dan ook nog of leg je de comb. in een station waar de TEE, ICE, Blok-Güter-trein niet snel mag rijden?
grtn. Dirk
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger The Movie ( test film ).
 @citaat

Hoi Dirk en alle anderen,

De hosentrager komt in het station te liggen en daar liggen de snelheden zoals gebruikelijk laag.
Met lange rijtuigen heb ik het niet geprobeerd  ( het was een een klein testbaantje wat er in de huiskamer lag ) maar heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat.

De kleine schommeling die jij zag is echt minimaal, en dat zie ik bij gewone wissels ook gebeuren.

Als hij later ingebouwd wordt gaan we het allemaal meemaken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman