Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van een geluidsman - Scharnierende opbergplaats voor de electronica.
TimSalabim (+ 1 verborgen) en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 393 394 [395] 396 397 ... 402   Omlaag

Auteur Topic: De baan van een geluidsman - Scharnierende opbergplaats voor de electronica.  (gelezen 3827944 keer)

mphoi

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
« Reactie #19700 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 22:26:54 »

Jammer dan Marklin dit nog steeds niet in zijn pakket heeft zitten.
Teveel varianten. Elk enkelvoudig wissel kan vervangen worden door een Engels wissel of een driewegwissel.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19701 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 22:45:20 »

Varianten? Er zit maar één engelse wissel met een hoek van 24,3° in het C-rail programma. Ik zou al blij zijn als er ook maar één engelse wissel met een hoek van 12,1° in het programma zou zitten. Als er een slanke driewegwissel zou zijn, zou ik die ook wel willen hebben, maar die mis ik lang niet zo zeer.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19702 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 00:40:27 »

Waarom wil je de railassen solderen Peter? Wat hoop je daarmee te bereiken? Ik heb ze er puur op klem in zitten.
Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.
Bij weichen-walter.de
De DKW is al bijna 750 euro in deze configuratie. Reken erop dat dit grapje zo'n 1000 tot 1500 euro gekost heeft.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19703 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 11:46:28 »


De DKW is al bijna 750 euro in deze configuratie. Reken erop dat dit grapje zo'n 1000 tot 1500 euro gekost heeft.


Waanzinnig bedrag. Dat heeft mijn hele baan aan rail en wissels niet gekost. :D
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19704 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 12:00:54 »

Hallo allemaal,


CONCLUSIE

De hete lijm lijkt de winnaar  :thumbup: :thumbup:


Dat wisten we al, staat ook in de link die ik je gaf. :D

Mooi dat het vast zit. Aan de slag nu met het kruiswissel: rail lasjes solderen aan de spoorstaven en de boel verlijmen. ;)

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Het kan geen kwaad zo af en toe eens iets uit te proberen  :D
Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.


Dag Peter.

Wat opvalt bij de proefstukjes is dat de zaagsnede veel netter is dan bij de Hosenträger ... :wink:
Ik begrijp nu dat je de beoogde lijm voor zowel verbinden als opvullen gaat toepassen.
Is het ter versteviging van de verbinding niet verstandig om enig hulpmateriaal te gebruiken?
Aan beide zijden van de middenrail is immers voldoende vlakke ruimte om hier plaatmateriaal in te passen.

Groeten,

Erik.

Dat heb je goed gezien Erik ;)
Op de daadwerkelijke wissel ga ik zeker kijken naar verbindingsmiddelen.


Wees blij dat het iets flexibel blijft.  :D
Anders knapt je lijmdot gewoon los bij buigen.
Lijkt me niets om je zorgen over te maken.Het geheel ligt straks toch stil op tafel.

Mvg, Robin

Je hebt gelijk Robin, er moet wel wat beweging in blijven zitten.
Ja de wissel ligt stil op de tafel behalve als er een trein overheen rijd  :)


Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.
Bij weichen-walter.de

Dat is een kostbare leverancier Martin, dit heeft natuurlijk met de manuren te maken.


Jammer dan Marklin dit nog steeds niet in zijn pakket heeft zitten.
Teveel varianten. Elk enkelvoudig wissel kan vervangen worden door een Engels wissel of een driewegwissel.

Er zullen minder aantallen van verkocht worden dan andere modellen, toch denk ik dat hier wel een markt voor is.


Varianten? Er zit maar één engelse wissel met een hoek van 24,3° in het C-rail programma. Ik zou al blij zijn als er ook maar één engelse wissel met een hoek van 12,1° in het programma zou zitten. Als er een slanke driewegwissel zou zijn, zou ik die ook wel willen hebben, maar die mis ik lang niet zo zeer.

We hebben nog genoeg te wensen Rob, en anders zit er niets anders op dat zelf de zaag ter hand te nemen  :)


Waarom wil je de railassen solderen Peter? Wat hoop je daarmee te bereiken? Ik heb ze er puur op klem in zitten.
Dat is wel een heel mooie hosenträger geworden. Dat is onbetaalbaar als je dat al zou kunnen kopen.
Bij weichen-walter.de
De DKW is al bijna 750 euro in deze configuratie. Reken erop dat dit grapje zo'n 1000 tot 1500 euro gekost heeft.

Een hoop geld Laurent, des te meer geeft dit voldoening.
Natuurlijk is hij niet zo mooi als die van weichen-Walter, maar dat is een pro en ik ben maar een amateur  :)



De DKW is al bijna 750 euro in deze configuratie. Reken erop dat dit grapje zo'n 1000 tot 1500 euro gekost heeft.


Waanzinnig bedrag. Dat heeft mijn hele baan aan rail en wissels niet gekost. :D

Dat kan ik dan weer niet zeggen Ben, als ik mijn exell lijstje zo bekijk zit er wel iets meer aan geld in  :D
Nu hou ik straks wel dozen vol splinternieuwe rails over omdat het baanplan gaandeweg veranderd is.
Als de baan helemaal klaar is zet ik de overtollige rails in het verkoop hoekje.


Mvg,

Peter Degeluidsman

mphoi

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19705 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 13:46:06 »

Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Voor dit soort situaties gebruik ik "Sonderlot" Art.nr. 02080 bij www.startecproducts.de ca. 25 g; ca. 5 jaar geleden voor € 8. Even een e-mail naar info[at]startecproducts.de
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

Blausee-Mitholz

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19706 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 14:58:27 »

Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Voor dit soort situaties gebruik ik "Sonderlot" Art.nr. 02080 bij www.startecproducts.de ca. 25 g; ca. 5 jaar geleden voor € 8. Even een e-mail naar info[at]startecproducts.de

Ik gebruik Sommerfeldt Löt-öl nr 082.
Drupje op de railstaaf en solderen maar, werkt prima. Na solderen de las volgens de handleiding van Sommerfeldt schoonmaken met spiritus (kwastje er over)

Alle andere rotzooi als S39 ect is echt niet nodig.

Mvg, Johan
Gelogd

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19707 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 17:05:43 »

Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Na het solderen even met een wattenstaafje gedrenkt in de wasbenzine de boel schoonmaken.
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

PaT

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19708 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 17:33:50 »

Zo he, ik dacht dat ik je vorderingen aardig volgde Peter. Maar ik moest 4 pagina's bijlezen en dan wordt daar even een heuse Hosenträger in elkaar gezet. Mooi werk!

Ik weet dat je Nederland voor je scenery gaat gebruiken, maar waarom bouwen op een plaat? Dat zorgt m.i. nogal voor beperkingen.
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19709 Gepost op: zaterdag 20 april 2019, 09:57:42 »

Hallo allemaal,

Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Voor dit soort situaties gebruik ik "Sonderlot" Art.nr. 02080 bij www.startecproducts.de ca. 25 g; ca. 5 jaar geleden voor € 8. Even een e-mail naar info[at]startecproducts.de

Hoi Martin,

Dit product werd mij aangeraden, en zoals je waarschijnlijk al gelezen had is dit nu in huis.
Ik heb voldoende door mij afgekeurde rails waarmee het uit kan proberen, ik hoop wel dat het werkt want anders moet ik mijn modelbouw budget weer aanspreken.


Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Voor dit soort situaties gebruik ik "Sonderlot" Art.nr. 02080 bij www.startecproducts.de ca. 25 g; ca. 5 jaar geleden voor € 8. Even een e-mail naar info[at]startecproducts.de

Ik gebruik Sommerfeldt Löt-öl nr 082.
Drupje op de railstaaf en solderen maar, werkt prima. Na solderen de las volgens de handleiding van Sommerfeldt schoonmaken met spiritus (kwastje er over)

Alle andere rotzooi als S39 ect is echt niet nodig.

Mvg, Johan

Hoi Johan,

Er zijn dus blijkbaar meerdere leveranciers voor dit klusje, nu weet ik dat S39 troep is, maar deze speciale RVS versie schijnt geen last te hebben van oxidatie.

Na het gebruik even schoonmaken kan natuurlijk geen kwaad.


Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Na het solderen even met een wattenstaafje gedrenkt in de wasbenzine de boel schoonmaken.

Hoi Bas,

Dat zal ik zeker doen, heb jij zelf ervaring met het solderen van draden aan de rails met S39 RVS?


Zo he, ik dacht dat ik je vorderingen aardig volgde Peter. Maar ik moest 4 pagina's bijlezen en dan wordt daar even een heuse Hosenträger in elkaar gezet. Mooi werk!

Ik weet dat je Nederland voor je scenery gaat gebruiken, maar waarom bouwen op een plaat? Dat zorgt m.i. nogal voor beperkingen.

Hoi Patrick,

De hosentrager is erg leuk om te bouwen, het kost even moeite om de zaag in zulke dure wissels te zetten maar daarna is het gewoon gaan met die banaan / uh wissels.

Er moet nog het een en ander aan gebeuren en dat doe is samen met de buurmannen, nu met het mooie weer ligt de modelbouw even plat en geniet ik lekker van het mooie weer.

Het gedeelte waar de grote plaat ligt is het station gebied, links en rechts van het station bouw ik op de open constructie manier.

Nu niet meer zolang wachten met lezen  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19710 Gepost op: zaterdag 20 april 2019, 10:35:45 »

Hi Peter,

Die Hosenträger is netjes gemaakt, het gaat om het functionele.
Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails en daarom op een reisje naar Treysa vele foto's gemaakt
tijdens stoomrit met de BR50-3501 over de Hellertalbahn en stuk door het Sauerland.

Deze Hosenträger in Biedenkopf tijdens water innemen via de plaatselijke brandweer.
Hoorde daar dat deze te koop is  ;)

groet
Harald

Maarten

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Ziegenruck
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19711 Gepost op: zaterdag 20 april 2019, 12:14:37 »

...
Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails
...
Voor de vaste Marklinbaan bij msg den bosch heb ik er jaren geleden ook een gemaakt met k rails. Het geheel op een plankje gemaakt en naderhand als een wissel ingelegd.
Gelogd
tijdperk 1-2 K.W.St.E. // Intellibox // Train Controller Gold
Volg de bouw van mijn baan op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45791.0

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19712 Gepost op: zaterdag 20 april 2019, 12:21:01 »

Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails ...
Je kunt je vast inlezen in het artikel "Zelfbouw Kruiswissel of Hosenträger in K-rail" in de 3rail wiki.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 april 2019, 12:23:39 door frenkievee »
Gelogd

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19713 Gepost op: zaterdag 20 april 2019, 13:36:24 »


Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails en daarom op een reisje naar Treysa vele foto's gemaakt


Aan die vele foto's heb je niets lijkt me, tenzij je van k-rail afstapt en kiest voor een 2rail systeem met losse puko's.
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19714 Gepost op: zaterdag 20 april 2019, 13:58:26 »

 @citaat
Ach Ben, ik heb zelfs geen maten genomen, gewoon interessant en het was ook niet de reden dat ik daar was.
Maar wel voor een hele leuke treinreis / vakantie.  B)

groet
Harald
Gelogd

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19715 Gepost op: zaterdag 20 april 2019, 15:38:50 »

Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Na het solderen even met een wattenstaafje gedrenkt in de wasbenzine de boel schoonmaken.

Hoi Bas,

Dat zal ik zeker doen, heb jij zelf ervaring met het solderen van draden aan de rails met S39 RVS?

Ik heb inmiddels genoeg ervaring met het solderen van draden aan rails  :D

De S39 aanbrengen doe ik trouwens met een klein kwasje. Dat werkt precieser dan met het kwasje van de S39.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 april 2019, 17:58:14 door basjuh1981 »
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19716 Gepost op: zaterdag 20 april 2019, 21:36:09 »

Ik zou zelf NOOIT S39 gebruiken, het materiaal rot nvvt weg.
De discussie hierover is al vaker gevoerd.

groet
Harald
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: De baan van een geluidsman - jetzt geht's los ( hosenträger ).
« Reactie #19717 Gepost op: zondag 21 april 2019, 09:49:33 »

hoi,

Dat ziet er mooi uit. Mooie vorderingen.  :thumbup:




Tot zover deze update, de volgende stap is het lijmen van alle delen.
De wissel zou dus op zijn kop gedraaid moeten worden om te verlijmen, hoe ik dit ga doen zonder dat het wissel verschuift weet ik nog niet.

Als jullie hier ideeën over hebben dan hoor ik het graag.   

Je kan een plankje op op de lijst schroeven. Dan kan je de bestaande onderplank losschroeven. Mogelijk zal je eerst wat aanpassingen aan de lijst moeten maken om het een en ander goed te krijgen.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19718 Gepost op: zondag 21 april 2019, 10:53:56 »


De discussie hierover is al vaker gevoerd.


Nog maar een keer dan.

S39 RVS heeft dezelfde etsende bestanddelen als Sommerfeldt olie, ik heb het beide staan en gebruikt. En ook voor Sommerfeldt geldt: schoonmaken na verwerking.

https://www.sommerfeldt.de/de/Loet-Oel--ca-15g-.html
Gelogd

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19719 Gepost op: zondag 21 april 2019, 12:38:13 »

Ik zou zelf NOOIT S39 gebruiken, het materiaal rot nvvt weg.
De discussie hierover is al vaker gevoerd.
Ik zie hier geen discussie ontstaan, alleen hoe anderen hun draadjes aan rails solderen.
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19720 Gepost op: maandag 22 april 2019, 11:21:38 »

Hallo allemaal,

Met dit mooie weer staat de modelspoor hobby even op een laag pitje.
Heerlijk even een paar dagen control alt delete.


Hi Peter,

Die Hosenträger is netjes gemaakt, het gaat om het functionele.
Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails en daarom op een reisje naar Treysa vele foto's gemaakt
tijdens stoomrit met de BR50-3501 over de Hellertalbahn en stuk door het Sauerland.

Deze Hosenträger in Biedenkopf tijdens water innemen via de plaatselijke brandweer.
Hoorde daar dat deze te koop is  ;)

groet
Harald



Hoi Harald,

Dat soort uitstapjes zijn altijd leuk om te doen, en zo te zien kom je ook weer interessante items op het spoor.

Is die Hosentrager niet iets voor in de tuin  :D


...
Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails
...
Voor de vaste Marklinbaan bij msg den bosch heb ik er jaren geleden ook een gemaakt met k rails. Het geheel op een plankje gemaakt en naderhand als een wissel ingelegd.

Hoi Maarten,

Heb je hem met plankje en al in de baan verwerkt? Dat soort dingen deed ik op mijn oude baan wel met scenery.


Zelf ga ik er vast ook eentje maken maar dan in K-rails ...
Je kunt je vast inlezen in het artikel "Zelfbouw Kruiswissel of Hosenträger in K-rail" in de 3rail wiki.

Hey Frank,

Zelf heb ik Wiki ook gebruikt met deze C rail variant, en daarnaast kreeg ik van Laurent en Ben handige links.
Met de link van Ben was goed in beeld gebracht hoe en waar de raillassen geplaatst moesten worden wellicht kun je deze aan onze wiki toevoegen.


Gisteren S39 voor RVS binnen gehad, dit schijnt met een klein druppeltje ( op een sate prikker ) zeer goed te werken met het solderen aan de railstaven.
Na het solderen even met een wattenstaafje gedrenkt in de wasbenzine de boel schoonmaken.

Hoi Bas,

Dat zal ik zeker doen, heb jij zelf ervaring met het solderen van draden aan de rails met S39 RVS?

Ik heb inmiddels genoeg ervaring met het solderen van draden aan rails  :D

De S39 aanbrengen doe ik trouwens met een klein kwasje. Dat werkt precieser dan met het kwasje van de S39.

Hoi Bas,

Gebruik je de gewone S39 of de RVS variant? Met de eerste heb ik 35 jaar geleden ooit eens iets gesoldeerd en weet nu dat ik het anders had moeten doen, ach aldoende leert men  :)


hoi,

Dat ziet er mooi uit. Mooie vorderingen.  :thumbup:




Tot zover deze update, de volgende stap is het lijmen van alle delen.
De wissel zou dus op zijn kop gedraaid moeten worden om te verlijmen, hoe ik dit ga doen zonder dat het wissel verschuift weet ik nog niet.

Als jullie hier ideeën over hebben dan hoor ik het graag.   

Je kan een plankje op op de lijst schroeven. Dan kan je de bestaande onderplank losschroeven. Mogelijk zal je eerst wat aanpassingen aan de lijst moeten maken om het een en ander goed te krijgen.

Groet Ronald.

Hey Ronald,

Bedankt voor het meedenken  :thumbup:
Ik denk al een manier gevonden te hebben, ik moet nog even testen met het vast solderen van de raillassen en als dat goed werkt kan ik eerst via de zijkanten diverse solderingen maken en hierna het wissel in zijn geheel omdraaien en lijmen.



De discussie hierover is al vaker gevoerd.


Nog maar een keer dan.

S39 RVS heeft dezelfde etsende bestanddelen als Sommerfeldt olie, ik heb het beide staan en gebruikt. En ook voor Sommerfeldt geldt: schoonmaken na verwerking.

https://www.sommerfeldt.de/de/Loet-Oel--ca-15g-.html

Hoi Ben,

Goed om te lezen dat de Sommerfieldt olie hetzelfde is als de S39 RVS, zoals je weet gaat er ook bovenleiding op mijn baan komen en voor het solderen hiervan komt dit dus goed van pas  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19721 Gepost op: dinsdag 23 april 2019, 08:09:17 »


Goed om te lezen dat de Sommerfieldt olie hetzelfde is als de S39 RVS, zoals je weet gaat er ook bovenleiding op mijn baan komen en voor het solderen hiervan komt dit dus goed van pas  :)


Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, is een stuk handiger en sneller. Olba industrielijm, verkrijgbaar op Houten bij het Olba mannetje.

Gr, Ben.
Gelogd

mphoi

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19722 Gepost op: dinsdag 23 april 2019, 09:56:04 »

Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, ...
Elektriciteit geleidende lijm?
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19723 Gepost op: dinsdag 23 april 2019, 10:00:27 »

 @citaat Op de meeste digitale banen is bovenleiding zuiver cosmetisch.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19724 Gepost op: dinsdag 23 april 2019, 10:20:26 »

Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, ...
Elektriciteit geleidende lijm?

Ik denk dat je m'n bedoeling wel snapt. Maar voor de zekerheid: nee, slechts om de boel bij elkaar te houden. ;)
Gelogd

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19725 Gepost op: dinsdag 23 april 2019, 18:22:19 »

Gebruik je de gewone S39 of de RVS variant? Met de eerste heb ik 35 jaar geleden ooit eens iets gesoldeerd en weet nu dat ik het anders had moeten doen, ach aldoende leert men  :)
Peter,

Ik gebruik de RVS variant. Mooi dat ik deze ook kan gebruiken voor Sommerfeldt bovenleiding. Dank Ben :thumbup: :D
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19726 Gepost op: woensdag 24 april 2019, 20:14:27 »

Hallo allemaal,


Goed om te lezen dat de Sommerfieldt olie hetzelfde is als de S39 RVS, zoals je weet gaat er ook bovenleiding op mijn baan komen en voor het solderen hiervan komt dit dus goed van pas  :)


Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, is een stuk handiger en sneller. Olba industrielijm, verkrijgbaar op Houten bij het Olba mannetje.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Oké, ik dacht dat je de profielen moest solderen maar lijmen klinkt ook goed  :thumbup: :thumbup:
Zover is het nog niet maar tegen die tijd kijk ik bij jou de kust wel af  :)


Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, ...
Elektriciteit geleidende lijm?

Hoi Martin,

De bovenleiding zal niet functioneel zijn, alle stroom komt via de rails.


@citaat Op de meeste digitale banen is bovenleiding zuiver cosmetisch.

Hoi Wim,

Dat zal hier niet anders zijn  :)


Je kunt je bovenleiding beter verlijmen, ...
Elektriciteit geleidende lijm?

Ik denk dat je m'n bedoeling wel snapt. Maar voor de zekerheid: nee, slechts om de boel bij elkaar te houden. ;)

Natuurlijk begrijp ik jou Ben  :thumbup: :thumbup:


Gebruik je de gewone S39 of de RVS variant? Met de eerste heb ik 35 jaar geleden ooit eens iets gesoldeerd en weet nu dat ik het anders had moeten doen, ach aldoende leert men  :)
Peter,

Ik gebruik de RVS variant. Mooi dat ik deze ook kan gebruiken voor Sommerfeldt bovenleiding. Dank Ben :thumbup: :D

Hoi Bas,

Wel DIK insmeren  >:-D >:-D >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19727 Gepost op: donderdag 25 april 2019, 16:36:11 »

Hallo allemaal,

Vanavond is het zover, dan gaan we weer verder met de hosentrager.

Het is de bedoeling om met de raillassen aan de gang te gaan, ook gelijk proberen hoe het solderen nu gaat met een zeer klein druppeltje S39 RVS.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Gelogd

Württembergse K

  • Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19728 Gepost op: vrijdag 26 april 2019, 10:11:20 »

Succes vanavond Peter.
Gelogd
Groeten van DirkJan.

mphoi

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19729 Gepost op: vrijdag 26 april 2019, 10:54:33 »

Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

Württembergse K

  • Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19730 Gepost op: vrijdag 26 april 2019, 11:10:11 »

Oeps. :D
Gelogd
Groeten van DirkJan.

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19731 Gepost op: vrijdag 26 april 2019, 18:04:40 »

 @citaat

Dat was gisteren dus DirkJan  :) maar ik kan je wel alvast vertellen dat het allemaal gelukt is tot nu toe.


 @citaat @citaat

Zo is het Martin.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19732 Gepost op: vrijdag 26 april 2019, 19:07:16 »

 @citaat

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19733 Gepost op: zaterdag 27 april 2019, 06:21:41 »

 @citaat

Hoi Henk en alle anderen,

Dit weekend hoop ik hem in elkaar te hebben zitten, heb al een paar foto’s op het rolletje staan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

ArjanBosman

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19734 Gepost op: zaterdag 27 april 2019, 11:08:30 »

 @citaat
O wat schattig Peter, je werkt nog met rolletjes!  :D
Gezien de gemiddelde leeftijd van de forumleden hier behoeft dat geen uitleg!
Wel een mooi voorbeeld van ons taalgebruik.
Grtz, Arjan
Gelogd
Na het plannen maken worden nu de eerste bouwdelen zichtbaar .....

Schienenbus2012

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Kees Hulstein
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19735 Gepost op: zaterdag 27 april 2019, 11:56:44 »

 @citaat @citaat

Maar hopen dat alles ook op rolletjes loopt.
Gelogd

Varekamp

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Licht zien aan het eind van de tunnel
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19736 Gepost op: zaterdag 27 april 2019, 16:23:38 »

Hoi Peter,

Je hebt een waar kunstwerk gemaakt van je overloopwissels, top gedaan man. :thumbup:

Wel mooi dat je bovenleiding gaat krijgen boven je baan. Succes verder.

Groet Ronald  :)
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Railzen lijmen( hosenträger ).
« Reactie #19737 Gepost op: zondag 28 april 2019, 09:05:41 »

Hallo allemaal,

@citaat
O wat schattig Peter, je werkt nog met rolletjes!  :D
Gezien de gemiddelde leeftijd van de forumleden hier behoeft dat geen uitleg!
Wel een mooi voorbeeld van ons taalgebruik.
Grtz, Arjan

Hoi Arjan,

Ja dat waren nog eens tijden met zo’n rolletje, nadat hij vol was opsturen en na een tijdje kwam de postbode ( toen nog PTT ) je foto,s brengen.

Nu met onze digitale camera’s weet je binnen een seconden of hij gelukt is :)


@citaat @citaat

Maar hopen dat alles ook op rolletjes loopt.

Hier loopt / rijd alles op rails Kees  >:-D


Hoi Peter,

Je hebt een waar kunstwerk gemaakt van je overloopwissels, top gedaan man. :thumbup:

Wel mooi dat je bovenleiding gaat krijgen boven je baan. Succes verder.

Groet Ronald  :)

Het is stiekem toch veel werk Ronald, maar het einde is in zicht, vandaag wil ik er de laatste hand aanleggen.
De bovenleiding krijg ik helaas niet  8o die moet ik gewoon kopen  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19738 Gepost op: zondag 28 april 2019, 20:26:19 »

Hallo allemaal,

Ik had jullie graag het resultaat van mijn Hosenträger willen laten zien, het was veel werk en ik heb een hoop foto,s gemaakt.
Helaas krijg ik geen enkele foto geüpload naar Tinypic op dit moment  :-( :-(

Dat gebeurt de laatste tijd wel vaker en als je later het opnieuw probeert werkt het weer.

Jullie houden deze update van mij tegoed.

Ik vraag nog even jullie geduld, ik zal morgen na mijn werk een nieuwe poging wagen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19739 Gepost op: zondag 28 april 2019, 20:37:57 »

 @citaat
Wij wachten in volle spanning af Peter!
Gelogd

Schienenbus2012

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Kees Hulstein
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19740 Gepost op: zondag 28 april 2019, 20:55:11 »

 @citaat @citaat

En nu maar hopen dat ik kan slapen van alle spanning.
Gelogd

Pitje

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19741 Gepost op: zondag 28 april 2019, 22:01:03 »

Misschien tijd om over te schakelen naar imgur of ander alternatief ;)

We wachten vol ongeduld :D
Gelogd
Dit ben ik: Klik Mijn baan topic: Klik en mijn huidige ombouw/electronica project: Klik

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19742 Gepost op: maandag 29 april 2019, 05:24:52 »

 @citaat
 @citaat @citaat
 @citaat @citaat @citaat

Frank en Kees, ik hoop dat het vanavond allemaal weer werkt het is wel vaker gebeurd, misschien is het dan te druk op de server?


Pitje, ik heb bijna 5000 foto’s daar geüpload en ben bang dat bij het switchen naar een andere aanbieder mijn huidige foto’s verloren zullen gaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Württembergse K

  • Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19743 Gepost op: maandag 29 april 2019, 09:00:33 »

Ik ga vanavond meteen kijken naar de foto's.
Gelogd
Groeten van DirkJan.

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19744 Gepost op: maandag 29 april 2019, 17:10:33 »

Hallo allemaal,

Ik ga een nieuwe poging doen om de foto's online te krijgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd

eddyflame

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Marklin digitaal---m- en c rails/ Baan Schielo
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19745 Gepost op: maandag 29 april 2019, 17:35:50 »

we wachten met spanning op de resultaten

succes met up loaden

Gr Ed
Gelogd

ks1985

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Duitse alpen: periode V en VI
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19746 Gepost op: maandag 29 april 2019, 17:45:11 »

Duurt wel lang, dat wachten :D
Gelogd
Gr Koen

feniks

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19747 Gepost op: maandag 29 april 2019, 18:06:46 »

je laat jezelf toch niet opjagen hè  :D :P
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19748 Gepost op: maandag 29 april 2019, 18:42:43 »

Ik ben nu aan het eten. Maar de eerste 25 foto's staan al klaar.

Na het eten ga ik weer verder.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van een geluidsman - Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).
« Reactie #19749 Gepost op: maandag 29 april 2019, 19:05:41 »

Hallo allemaal,

Na bloed, zweet en................. hier mijn verslag van de Hosenträger.

Wat ging hier aan vooraf, ik had raillassen van Marklin liggen en die moesten nog in het wissel gemonteerd worden.
Ik had nog nooit iets hiermee gedaan dus eerst wat testjes doen.

Hier de slachtoffers.




Om de raillassen over de railstaaf te schuiven moet je eerst met een Stanley mes de kunststof houdertjes ( geen idee hoe die dingen in het echt heten ) weg snijden.
Deze zitten op de biels en houden de railstaaf op zijn plaats.

De raillas schuift over de biels heen, en dat gaat best zwaar, Laurens gaf mij de tip om aan de onderzijde van de railstaaf er een soort puntje aan te vijlen.
Dat scheelt wel een beetje maar met een punttang schuif je hem er zo op.







De raillas zit op zijn plaats, nu eens kijken of ik die aan de railstaaf kan solderen.
Ik had een zeer klein druppeltje S39 RVS op een sate prikker gedaan en deze over de raillas gehaald.




Nu dit allemaal getest was heb ik de mal weer gepakt en met een stift afgetekend waar een gat moest komen zodat de onderkant bereikbaar werd voor het lijmen.




Na het zagen de wissel weer even in de mal gelegd om te kijken of alles goed zat.




De raillassen komen in het midden gedeelte te zitten maar ik heb ze ook op de twee rechte stukjes rails toegepast, Omdat je handen te kort komt heeft Aad mij hierbij geholpen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Nadat alle raillassen geplaatst waren hebben we het wissel weer in elkaar gezet in de mal.






Nu alles op zijn plaats ligt word het wissel doormiddel van de bekende Marklin C-rails schroeven in de mal vastgezet.
Als we de mal omdraaien komen we bij het gedeelte waar gelijmd moet worden.






Om een sterke verbinding te maken en te zorgen dat de lijm niet door de kieren loopt, maken we gebruik van wat stukjes kunststof deze zagen we uit een deksel van een kabelgoot.

Deze wordt met seconden lijm in het wissel gelijmd.

Hier de hand van de meester aan het werk  :D




Ook het kleine stukje aan de rechterkant voorkomt doorlekken en maakt het straks goed stevig allemaal.




De andere kant is aan de beurt, het lijken zeer grote kieren op de foto, maar in het echt valt dit reuze mee.








Nu met flits om wat meer licht in de diepte te krijgen.






Na het verlijmen van de kunststof plaatjes met hete lijm de wissel weer omgedraaid en dat ziet er zo uit.




Na het drogen van de eerste lijmlaag de schroeven verwijderd en het wissel op zijn kop in de mal gelegd ( voor de zekerheid heb ik de lijm voor het omdraaien een dag laten uitharden ).






Omdat het middengedeelte van het wissel elektrisch nog niet is aangesloten, zorg ik dat doormiddel van wat korte draden dit gedeelte ook van stroom voorzien wordt.




Tijd voor wat extra stevigheid.








Zo de onderkant is even klaar, eerst iets aan die kieren doen.














De bovenkant is zover klaar, verder met de aandrijvingen.




Ik kwam er achter dat er tussen een linker en rechter wissel iets verschil zit bij de bovenste zie je dat het staafje wat de wissel om moet zetten net niet onder het plaatje ( waar een 1 op staat ) valt die zou hier tegenaan kunnen stoten.
Bij de onderste zit hij er net wel onder.




Er komen ook wissellantaarns op  :)




Ook hier een verschil tussen een linker en rechter wissel, bij de onderste dien je zelf met een dremel ruimte voor de bedrading te maken.






De vier wissellantaarns worden onder de wissel in twee groepen verdeeld dit is de gevlochten draad.




Alle 4 de aandrijvingen en wissellantaarns worden aangesloten op een 15 polige Sub D connector.






En dit is hem uiteindelijk geworden.












Met dit verslag hoop ik jullie een kijkje in de keuken te hebben gegeven en hoop dat er meerdere mensen dit avontuur aandurven  :)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.


Mvg,

Peter Degeluidsman

 
« Laatst bewerkt op: maandag 29 april 2019, 19:12:02 door Degeluidsman »
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.86 seconden met 62 queries.