Hallo allemaal,
Hallo Peter,
MDF is een zeer fijn vezelig plaatmateriaal, wat van zichzelf niet veel constructie stevigheid heeft. Daarbij is het zeer gevoelig voor vocht. Voor liggende oppervlakken is het dan ook nodig het materiaal te ondersteunen. In jouw geval, zou ik eerder overgaan tot het gebruik van multiplex. Dit heeft een grotere constructie stevigheid. Persoonlijk zou ik MDF dunner van 22 mm niet willen gebruiken. Mocht je het toch willen gebruiken, dan zou ik het in ieder geval goed in de verf zetten en aan de zijkanten een aluminium (hoek)profiel bevestigen.
Hoi Gerrit,
Overstappen op multiplex voor de gehele spiralen gaat hem niet worden, want al dat hout heb ik al gekocht en gezaagd hier liggen.
Ik zou het dus in het verstevigen moeten zoeken.
Vochtig is het gelukkig niet, dus daar heb ik geen zorgen over.
Anders gebruik je het toch stevigere HDF ===> klik
Hoi Wim,
Van HDF had ik nog nooit gehoord, weer een mooi leermomentje

Gebruik toch al een paar jaar MDF platen van 8mm en heb er nog geen één krom zien trekken.
De platen worden nu weer gebruikt voor mijn nieuwe baan. 
Hoi Michel,
Jij bent dus positief over het gebruik van MDF platen, anders zou je het niet opnieuw in je baan verwerken.
Beste Peter,
Ik volg je topic meestal in stilte. Leuk om te zien en te lezen. Je bent nu bezig met een railspiraal. Ik heb er zelf twee op mijn baan gemaakt. Met behulp van een collega wiskunde heb ik een vierhoek bedacht en berekend die aan elkaar gelijmd tot een bruikbaar spiraal leiden. Ik heb een tekening gemaakt om te laten zien wat ik bedoel. Voordeel van deze techniek is dat je geen afvalhout hebt. Uit een plaat van 17 cm zaag je deze vierhoeken. om en om
De plankjes zijn aan de onderkant met een stukje triplex aan elkaar gelijmd.
Stijging met behulp van draadijzers, zoals jij ook doet en dunne metalen dragers tussen de draadijzers dragen de spiralen.
Misschien kan ik ook andere lezers van je topic met dit idee van dienst zijn.
Met vriendelijke groeten,
Hans Vermeulen
Hoi Hans,
Leuk dat je als stille lezer ook een reactie plaatst

Jou uitleg is zeer duidelijk en zoals je zegt geen afval, dit had ik dus eerder moeten weten

Zoals ik net al schreef heb ik al het hout al gezaagd klaar liggen anders was ik hier zeker mee aan de slag gegaan.
Ik denk dat veel lezers van mijn topic hier wat mee kunnen, het zou ook mooi zijn om deze methode in Wiki op te nemen.
Ik heb net het Wiki team op de hoogte gesteld

mvg,
Peter Degeluidsman