Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 8 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
 @citaat @citaat

Dat is Jammer Richard, daar had ik wel een voorbeeld van willen zien.


@citaat

Dat zou het zeker verstevgen Jörg, ik ben wel benieuwd naar Olivier zijn antwoord op zijn voorstellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo Peter,

Onder MDF zeker een versterkingsbalk/profiel steken.
Blijft anders zeker niet vlak !!!
Ook veel dikkere stukken (18 of 22 mm) blijven niet vlak.

Mvg

Olivier 77


Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
 @citaat

Hoi Olivier,

Bedankt voor de info, ik ga eens kijken hoe ik dat het beste aan kan pakken.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo Peter,

MDF is een zeer fijn vezelig plaatmateriaal, wat van zichzelf niet veel constructie stevigheid heeft. Daarbij is het zeer gevoelig voor vocht. Voor liggende oppervlakken is het dan ook nodig het materiaal te ondersteunen. In jouw geval, zou ik eerder overgaan tot het gebruik van multiplex. Dit heeft een grotere constructie stevigheid. Persoonlijk zou ik MDF dunner van 22 mm niet willen gebruiken. Mocht je het toch willen gebruiken, dan zou ik het in ieder geval goed in de verf zetten en aan de zijkanten een aluminium (hoek)profiel bevestigen.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Anders gebruik je het toch stevigere HDF ===> klik
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Gebruik toch al een paar jaar MDF platen van 8mm en heb er nog geen één krom zien trekken.
De platen worden nu weer gebruikt voor mijn nieuwe baan. :)
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo Michel,

Zo zie je maar weer dat iedereen zijn ervaring heeft met het materiaal. Mijn ervaringen zijn anders. Ik ben blij, dat het bij jou goed gaat.
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Beste Peter,

Ik volg je topic meestal in stilte. Leuk om te zien en te lezen. Je bent nu bezig met een railspiraal. Ik heb er zelf twee op mijn baan gemaakt. Met behulp van een collega wiskunde heb ik een vierhoek bedacht en berekend die aan elkaar gelijmd tot een bruikbaar spiraal leiden. Ik heb een tekening gemaakt om te laten zien wat ik bedoel. Voordeel van deze techniek is dat je geen afvalhout hebt. Uit een plaat van 17 cm zaag je deze vierhoeken. om en om

De plankjes zijn aan de onderkant met een stukje triplex aan elkaar gelijmd.
Stijging met behulp van draadijzers, zoals jij ook doet en dunne metalen dragers tussen de draadijzers dragen de spiralen.

Misschien kan ik ook andere lezers van je topic met dit idee van dienst zijn.

Met vriendelijke groeten,
Hans Vermeulen
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo Hans,

Er staat hiervoor ook een exceldocument op: -Gleisswendel-
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Hallo allemaal,

Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 04 mei 2017, 18:28:15
Hallo Peter,

MDF is een zeer fijn vezelig plaatmateriaal, wat van zichzelf niet veel constructie stevigheid heeft. Daarbij is het zeer gevoelig voor vocht. Voor liggende oppervlakken is het dan ook nodig het materiaal te ondersteunen. In jouw geval, zou ik eerder overgaan tot het gebruik van multiplex. Dit heeft een grotere constructie stevigheid. Persoonlijk zou ik MDF dunner van 22 mm niet willen gebruiken. Mocht je het toch willen gebruiken, dan zou ik het in ieder geval goed in de verf zetten en aan de zijkanten een aluminium (hoek)profiel bevestigen.

Hoi Gerrit,

Overstappen op multiplex voor de gehele spiralen gaat hem niet worden, want al dat hout heb ik al gekocht en gezaagd hier liggen.
Ik zou het dus in het verstevigen moeten zoeken.
Vochtig is het gelukkig niet, dus daar heb ik geen zorgen over.


Citaat van: nobody op donderdag 04 mei 2017, 18:40:03
Anders gebruik je het toch stevigere HDF ===> klik

Hoi Wim,

Van HDF had ik nog nooit gehoord, weer een mooi leermomentje  :thumbup:


Citaat van: h0_miessie op donderdag 04 mei 2017, 18:41:46
Gebruik toch al een paar jaar MDF platen van 8mm en heb er nog geen één krom zien trekken.
De platen worden nu weer gebruikt voor mijn nieuwe baan. :)

Hoi Michel,

Jij bent dus positief over het gebruik van MDF platen, anders zou je het niet opnieuw in je baan verwerken.


Citaat van: hans1.vermeulen op donderdag 04 mei 2017, 19:51:16
Beste Peter,

Ik volg je topic meestal in stilte. Leuk om te zien en te lezen. Je bent nu bezig met een railspiraal. Ik heb er zelf twee op mijn baan gemaakt. Met behulp van een collega wiskunde heb ik een vierhoek bedacht en berekend die aan elkaar gelijmd tot een bruikbaar spiraal leiden. Ik heb een tekening gemaakt om te laten zien wat ik bedoel. Voordeel van deze techniek is dat je geen afvalhout hebt. Uit een plaat van 17 cm zaag je deze vierhoeken. om en om

De plankjes zijn aan de onderkant met een stukje triplex aan elkaar gelijmd.
Stijging met behulp van draadijzers, zoals jij ook doet en dunne metalen dragers tussen de draadijzers dragen de spiralen.

Misschien kan ik ook andere lezers van je topic met dit idee van dienst zijn.

Met vriendelijke groeten,
Hans Vermeulen

Hoi Hans,

Leuk dat je als stille lezer ook een reactie plaatst  :thumbup:
Jou uitleg is zeer duidelijk en zoals je zegt geen afval, dit had ik dus eerder moeten weten  8o
Zoals ik net al schreef heb ik al het hout al gezaagd klaar liggen anders was ik hier zeker mee aan de slag gegaan.
Ik denk dat veel lezers van mijn topic hier wat mee kunnen, het zou ook mooi zijn om deze methode in Wiki op te nemen.
Ik heb net het Wiki team op de hoogte gesteld  :)



mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hallo allemaal,

Ik ben weer lekker aan het klussen geweest op zolder, de afgelopen week doe ik zo af en toe wat in de avond uren en vanochtend op tijd begonnen.
Vanwege  het mooie weer van vandaag ruil in de zolder in voor de tuin  :)

Ik plaats wat foto,s van de vorderingen, veel kijk plezier.























Ik ben nu op de hoogte aangekomen van de derde verdieping ( vanaf boven ) het tussen stuk moet nog gemaakt worden en de bekabeling verder afgewerkt.

Fijn weekend allemaal  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hallo Peter,

Ziet er goed uit, je bent lekker bezig. :thumbup: :thumbup:

Maar bij ons is het nog niet zo mooi weer, erg bewolkt.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
-Peter:
Dat ziet er weer super strak uit,  :thumbup:
Mooie vorderingen en die mal om de hoogte tussen de windingen van je helix in te stellen is ook goed gevonden.
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)

Mooi en secuur werk, Peter  :thumbup:

Ziet er zeer uitschuifbaar uit !
Dat zal een voldaan gevoel geven, wanneer daar de eerste treinen overheen rollen  :P

Voor de tuin is het een perfecte dag, vandaag !

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
-Peter,
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik jouw werk geweldig en goed "overdacht" zie voortschrijden met een geweldig resultaat!  :thumbup:  Veel lof aan jouw adres! :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
 @citaat
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 04 mei 2017, 19:56:25
exceldocument op: -Gleisswendel-
Ik lees af en toe dat de berekening met deze spreadsheet net niet klopt.
Met name niet bij het buitenste spoor. Dat zou net teveel naar binnen liggen.
Geen idee of het klopt dat het niet klopt. Als dat zo is, dan zou het profiel-vrije-ruimte aan de buitenkant van het buitenste spoor, niet kloppen. Of dat zo is, weet je pas als je het password van de spreadsheet verwijdert, en de gebruikte macro's bekijkt.
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hi Peter,

Ziet er al geweldig uit en handig je "uitschuifbare" stukken.
Ben benieuwd of je idee ook goed werkt, al iets getest ?

groet
Harald
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hoi Peter

Zo het al aardig opschieten, je hebt er goed nagedacht om een soort mal te maken zag ik  :thumbup: :thumbup: en het stukje uit je rail halen is ook aardig gelukt  :P :P
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hallo allemaal,

Citaat van: ikke650 op zaterdag 06 mei 2017, 10:15:42
Hallo Peter,

Ziet er goed uit, je bent lekker bezig. :thumbup: :thumbup:

Maar bij ons is het nog niet zo mooi weer, erg bewolkt.

M.vr.gr. Erwin

Hoi Erwin,

Wij hebben heerlijk weer gehad  :)


Citaat van: Jørg op zaterdag 06 mei 2017, 10:18:43
-Peter:
Dat ziet er weer super strak uit,  :thumbup:
Mooie vorderingen en die mal om de hoogte tussen de windingen van je helix in te stellen is ook goed gevonden.

Hoi Jörg,

Ik heb de mal een aantal keren gemaakt, zo kan ik makkelijk de volgende laag gelijk aan de onderliggende laag gelijk houden.


Citaat van: Tony op zaterdag 06 mei 2017, 10:38:35

Mooi en secuur werk, Peter  :thumbup:

Ziet er zeer uitschuifbaar uit !
Dat zal een voldaan gevoel geven, wanneer daar de eerste treinen overheen rollen  :P

Voor de tuin is het een perfecte dag, vandaag !

Grtz Tony

Hoi Tony,

Het zal niet heel lang meer duren voordat de eerste trein de spiraal in rijd, het ligt eigenlijk aan het weer.
Je zou kunnen zeggen dat het mooie weer roet in het eten gooit  :) ( Nederlands gezegde ).


Citaat van: GWS op zaterdag 06 mei 2017, 12:58:39
-Peter,
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik jouw werk geweldig en goed "overdacht" zie voortschrijden met een geweldig resultaat!  :thumbup:  Veel lof aan jouw adres! :thumbup:

Je laat mij blozen Gerard  :)
Dank voor je mooie woorden  :thumbup:


Citaat van: Jan22 op zaterdag 06 mei 2017, 14:01:24
@citaat
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 04 mei 2017, 19:56:25
exceldocument op: -Gleisswendel-
Ik lees af en toe dat de berekening met deze spreadsheet net niet klopt.
Met name niet bij het buitenste spoor. Dat zou net teveel naar binnen liggen.
Geen idee of het klopt dat het niet klopt. Als dat zo is, dan zou het profiel-vrije-ruimte aan de buitenkant van het buitenste spoor, niet kloppen. Of dat zo is, weet je pas als je het password van de spreadsheet verwijdert, en de gebruikte macro's bekijkt.

Ik heb er ook geen ervaring mee Jan, volgens mij is iedere baan uniek en zal je altijd wat moeten aanpassen.


Citaat van: Haradigi op zaterdag 06 mei 2017, 16:58:19
Hi Peter,

Ziet er al geweldig uit en handig je "uitschuifbare" stukken.
Ben benieuwd of je idee ook goed werkt, al iets getest ?

groet
Harald

Hoi Harald,

Ik heb de plank er al een paar maal in en uit gehaald, toen zat er nog geen rails op.


Citaat van: peterke33 op zaterdag 06 mei 2017, 18:40:22
Hoi Peter

Zo het al aardig opschieten, je hebt er goed nagedacht om een soort mal te maken zag ik  :thumbup: :thumbup: en het stukje uit je rail halen is ook aardig gelukt  :P :P

Hoi Peter,

Ik doe mijn best er iets moois van te maken  :)
Zal blij zijn als er weer eens een trein rijd, helaas gaat dat nog wel even duren.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Dag Peter,

Prachtige spiraal wordt dat.
Wat ei ik, gebruik jij "luidsprekerdraad" om je rails aan te sluiten.  Kan ook moeilijk anders voor een geluidsman  :D.
Gebruik je die enkel om vanuit je ringleiding de rails aan te sluiten? Of gebruik je die ook als ringleiding?  Welke sectie gebruik  je, 0,75 of 1,5mm2?
Op zich geen slecht idee, het vereenvoudigd ook je kabelboom. Goed idee. Het was mij in je "reactie 16536" niet opgevallen.  Is het geen probleem om de soepele aders in een Wago klem de stoppen?  Waarschijnlijk eerst vertinnen dan of gebruik je kabelschoentjes?
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hoi Peter.
De bouw van de spiraal is al een heel bouwwerk en "kunststuk" op zich! :thumbup:
Goed doordacht en ook weer met wat "nieuwe" snufjes die de bouw nog interessanter maken.
Hopelijk kan er binnenkort gereden worden zodat wij het resultaat kunnen zien! O:-D

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hallo Peter,

Je spiraal stijgt met de dag, alleen jammer dat het weer roet in het eten gooit voor jou :D.

Veel succes met de bouw.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hallo allemaal,


Citaat van: iVanDL op zaterdag 06 mei 2017, 20:59:20
Dag Peter,

Prachtige spiraal wordt dat.
Wat ei ik, gebruik jij "luidsprekerdraad" om je rails aan te sluiten.  Kan ook moeilijk anders voor een geluidsman  :D.
Gebruik je die enkel om vanuit je ringleiding de rails aan te sluiten? Of gebruik je die ook als ringleiding?  Welke sectie gebruik  je, 0,75 of 1,5mm2?
Op zich geen slecht idee, het vereenvoudigd ook je kabelboom. Goed idee. Het was mij in je "reactie 16536" niet opgevallen.  Is het geen probleem om de soepele aders in een Wago klem de stoppen?  Waarschijnlijk eerst vertinnen dan of gebruik je kabelschoentjes?

Hoi Ivan,

Ja ik gebruik speaker kabel van Tasker, van de rails naar de ringleiding gebruik ik 2 x 0,35mm.
De ringleiding zelf is de zelfde kabel maar dan 2 x 1,5mm.

Ik gebruik wago klemmen 222, hierin kan zowel soepele of stugge kabel.
Vertinnen is een no GO, tin is zacht materiaal en breekt onder een mechanische belasting.
Vertinnen doe je alleen als je iets soldeert.


Citaat van: AlbertJan op zondag 07 mei 2017, 06:38:48
Hoi Peter.
De bouw van de spiraal is al een heel bouwwerk en "kunststuk" op zich! :thumbup:
Goed doordacht en ook weer met wat "nieuwe" snufjes die de bouw nog interessanter maken.
Hopelijk kan er binnenkort gereden worden zodat wij het resultaat kunnen zien! O:-D

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Ja er staat wel wat  >:-D
Het is een bouwwerk met een kust uitstraling  :D
Ik hou ervan om oplossingen te bedenken en dat zien jullie terug.


Citaat van: Piwie op zondag 07 mei 2017, 09:40:59
Hallo Peter,

Je spiraal stijgt met de dag, alleen jammer dat het weer roet in het eten gooit voor jou :D.

Veel succes met de bouw.

Gr.
Piwie.

Hoi Piwie,

Vandaag ga ik toch op de zolder aan de slag, het beloofde mooie weer blijft uit dus dan maar lekker knutselen  :)
Gelukkig zit er een stenigende lijn in mijn werkzaamheden  :D


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Volg al enige tijd je draadje. Daar leer ik ook veel van. Welke afmetingen voor de kabelgoten gebruik je voor de bekabeling van de bezetmelders te geleiden?

Mvg. Frank
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Weer mooie vorderingen Peter! :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hallo allemaal,

Citaat van: zeeland op zondag 07 mei 2017, 12:02:06
Volg al enige tijd je draadje. Daar leer ik ook veel van. Welke afmetingen voor de kabelgoten gebruik je voor de bekabeling van de bezetmelders te geleiden?

Mvg. Frank

Hoi Frank,

Dat zijn kokers van 25 x 25mm.

Citaat van: Trainhenk op zondag 07 mei 2017, 13:07:31
Weer mooie vorderingen Peter! :thumbup:

Dank je wel Henk  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Zie ik het goed, staat deze poot niet helemaal op de grond.

Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Ik bestel meestal bij Conrad, maar die hebben geen kokers van 25x25mm. Waar heb jij ze besteld?

Mvg. Frank
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hallo allemaal,

Citaat van: iTom op zondag 07 mei 2017, 15:07:09
Zie ik het goed, staat deze poot niet helemaal op de grond.



Aan je ogen mankeert nog niets Tom  >:-D >:-D
Ik had het ook gezien, moet het alleen nog even aanpassen.


Citaat van: zeeland op zondag 07 mei 2017, 17:28:52
Ik bestel meestal bij Conrad, maar die hebben geen kokers van 25x25mm. Waar heb jij ze besteld?

Mvg. Frank

Hier in ons dorp, zit een bedrijf dat grote schakelkasten maakt, daar heb ik deze kokkers gehaald Frank.
Er zijn online zat bedrijven die electro materialen leveren, daar moet echt wel aan te komen zijn.


Citaat van: Jan22 op zondag 07 mei 2017, 18:01:30
Citaat van: iTom op zondag 07 mei 2017, 15:07:09
deze poot
Bierviltje eronder?

Dat is de oplossing Jan  :D :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Bijvoorbeeld deze,

Klik

of deze,

Klik

Groeten Sander

Edit Looney Tunes: links ingekort
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
 @citaat

Hoi Sander,

De kokers die ik gebruik, zijn dezelfde als in de eerste link.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 mei 2017, 20:44:21
Hallo allemaal,

Citaat van: iTom op zondag 07 mei 2017, 15:07:09
Zie ik het goed, staat deze poot niet helemaal op de grond.


Aan je ogen mankeert nog niets Tom  >:-D >:-D
Ik had het ook gezien, moet het alleen nog even aanpassen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Specsavers >:-D
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman- De eerste uitneembare spiraal ( foto,s ).
Citaat van: Jan22 op zaterdag 29 april 2017, 21:12:20
Goeie tip, ik heb wat mislukte ervaringen met een (doorzakkende) uitschuiflade.
Nu ik dit zie, krijg ik weer zin om wat uit te proberen, al zal bij mij een spiraal nooit zo hoog (kunnen) worden,


Peter,

Ik vind rechts de binnen bocht beter gelukt dan links met het extra rondje voor het draad eind, waarom heb je dit niet aan allebei de kanten gedaan?

En is er wel genoeg ruimte naast de rails bij de buiten bocht?
Hier komt het draad eind wel heel dicht bij hoor.
Zeker als je bijvoorbeeld deze er door heen wil laten gaan.

Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Peter

Mooi strak werk :thumbup:
Net als Barry heb ik  :help: :help: van de ruimte tussen draadeind en rails, het lijkt mij dat b.v. een Big Boy hier niet onbeschadigd doorheen komt.

Groet, Koos
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hallo allemaal,

Citaat van: Barry1972 op maandag 08 mei 2017, 16:51:47
Citaat van: Jan22 op zaterdag 29 april 2017, 21:12:20
Goeie tip, ik heb wat mislukte ervaringen met een (doorzakkende) uitschuiflade.
Nu ik dit zie, krijg ik weer zin om wat uit te proberen, al zal bij mij een spiraal nooit zo hoog (kunnen) worden,


Peter,

Ik vind rechts de binnen bocht beter gelukt dan links met het extra rondje voor het draad eind, waarom heb je dit niet aan allebei de kanten gedaan?

En is er wel genoeg ruimte naast de rails bij de buiten bocht?
Hier komt het draad eind wel heel dicht bij hoor.
Zeker als je bijvoorbeeld deze er door heen wil laten gaan.



Hoi Barry,

Dat is eigenlijk ontstaan omdat het traject eronder in de weg zat.
Op dit moment zijn alle stukken hout die voor beiden spiralen nodig zijn gezaagd en kan ik daar niets meer aan veranderen.


Citaat van: KdeB op maandag 08 mei 2017, 17:16:08
Peter

Mooi strak werk :thumbup:
Net als Barry heb ik  :help: :help: van de ruimte tussen draadeind en rails, het lijkt mij dat b.v. een Big Boy hier niet onbeschadigd doorheen komt.

Groet, Koos

Hoi Koos,

Ik ga van de week eens kijken met een rijtuig van LS models, Ik heb eeb Big Boy maar daar kan ik niet bij op dit moment  8o


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hallo allemaal,

Binnenkort gaan we testen met een Big Boy gelukkig had mijn buurman er een staan, die man heeft ook alles  :D

Wordt vervolgd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
 :thumbup: beter nu goed getest dan er later achter komen dat het niet werkt.
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
 @citaat

Daar ben ik het helemaal mee eens Barry, ik laat weten wat eruit gekomen is.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Moet je dan niet voor de veiligheid alvast een stopmelder er in zetten want als die grote jongen valt dan zal de buurman niet blij worden.
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
ben heel benieuwd naar de test resultaten.
Filmpje?
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Ik heb al wel een filmpje waar de bigboy op mijn baan door R1 bochten rijdt.



Groeten Sander
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Hallo allemaal,

Citaat van: iTom op woensdag 10 mei 2017, 18:34:20
Moet je dan niet voor de veiligheid alvast een stopmelder er in zetten want als die grote jongen valt dan zal de buurman niet blij worden.

De buurman mag zelf aan de knoppen zitten Tom, dus dat komt wel goed  :)


Citaat van: wilbertK op donderdag 11 mei 2017, 18:03:17
ben heel benieuwd naar de test resultaten.
Filmpje?

We zullen er een filmpje van maken Wilbert, het gaat in ider geval om de Big Boy die je op Sander zijn eigen baan ziet rijden.


Citaat van: Seinwezen op donderdag 11 mei 2017, 18:28:28
Ik heb al wel een filmpje waar de bigboy op mijn baan door R1 bochten rijdt.



Groeten Sander

Dat gaat helemaal goed bij jou Sander, kom maar snel langs met die grote jongen zodat we hier kunnen testen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Citaat van: iTom op zondag 07 mei 2017, 15:07:09
Zie ik het goed, staat deze poot niet helemaal op de grond.



Je moet alleen geen pantograaf  omhoog doen🚃
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Uitneembare spiraal weer een stukje verder ( foto,s)
 @citaat

Wat gebeurt er dan Bert ?


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Nieuw bouw materiaal binnen gekomen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- Nieuw bouw materiaal binnen gekomen.
Hallo allemaal,

Vandaag zijn er twee pakketjes binnengekomen.

Rollen Tasker kabel van 2 x 1,5mm. 2 x 0,35mm. en groene montage draad die ik voor de bezetmelders gebruik.





Verder nog een stapel Obo A8 lasdozen en twee dozen Wago klemmen.




Ik heb weer wat te doen van het weekend  >:-D >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Nieuw bouw materiaal binnen gekomen.
Peter,

Veel knutselplezier toegewenst dit weekend. :)
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Hallo allemaal,

Op de vierde etage van het schaduwstation komt een wijziging, de aansluiting van de linker spiraal is op mijn verzoek door Peter aangepast  :thumbup: :thumbup:
Hierdoor moet wel de gehele wisselstraat op de schop  8o
Gisteren begonnen met het weghalen van de oude wisselstraat, op de foto zie je al het begin van de nieuwe wisselstraat.





Zo komt de nieuwe wisselstraat erin te liggen, voordeel is dat ik vanuit de etages rechtdoor kan rijden de spiraal in, hier zat eerst een bocht.





Tijd voor een nieuwe groene plaat.





Na het aftekenen de tuin in gegaan om de sleuven voor de bekabeling erin te zagen.





Tijd om de bekabeling weer aan te sluiten.





Labels weer geplaatst.





Het was even werk maar dan heb je ook wat  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Strak ogende verbetering Peter!
Ik volg jouw vordering en aanpak met aandacht; veel van op te steken voor als ik straks zelf kan bouwen :-)
Re: De baan van een geluidsman- spiraal ingang verplaatsen en wisselstraat aanpassen
Het ziet er weer allemaal mooi en strak uit Peter. :thumbup: