Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / Gele ledstrips on tour incl. filmpje
Hoi Peter.
Het ziet er naar uit dat je nu de mooiste oplossing gevonden hebt! 8)
De inbouw is goed beschreven en de foto's maken duidelijk hoe je "het" gedaan hebt.
Het filmpje als hoogtepunt is bijzonder geslaagd, wel jammer dat je niet gelijk de 1739 er voor hebt gezet! :roll:
Nu moet je ook nog een nieuw filmpje maken! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Gele ledstrips on tour incl. filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gele ledstrips on tour incl. filmpje
Citaat van: jeweve op vrijdag 05 februari 2010, 23:37:35
Hoi Peter,

heb je misschien het bestelnummer van Conrad voor me, ik kan het niet vinden op de site....
Alvast veel dank!

Ik ben vroeg opgestaan om het nummer voor je te zoeken  :D

Als je op de site van conrad bij snelzoeken ( links boven aan de pagina ) bij nummer fabrikant 740438 in tikt kom je er.

Een strip van 32 polig kost ? 1.03 per stuk  :D :D

Laat je niet mislijden door de tekst female, als je deze connector besteld heb je alles wat je nodig hebt.

Ik hoop dat je het nu kan vinden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Gele ledstrips on tour incl. filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gele ledstrips on tour incl. filmpje
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 06 februari 2010, 08:09:46
Hoi Peter.
Het ziet er naar uit dat je nu de mooiste oplossing gevonden hebt! 8)
De inbouw is goed beschreven en de foto's maken duidelijk hoe je "het" gedaan hebt.
Het filmpje als hoogtepunt is bijzonder geslaagd, wel jammer dat je niet gelijk de 1739 er voor hebt gezet! :roll:
Nu moet je ook nog een nieuw filmpje maken! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Ook ik denk dicht bij de oplossing te zijn maar ga nog iets uitproberen.

Het is namelijk zo dat de rijtuigen onderling op wissels nogal ver ( links / rechts ) uitwijken waardoor er veel beweging van de kabel nodig is.

Ik ga proberen om de draden via het draaistel richting de koppeling te brengen en bij de koppeling de verbinding te maken.

Als dat lukt is er minder beweging op de draden.

En speciaal voor jou ga ik een filmpje maken met de 1739 ervoor  :wink: :wink:

Wordt vervolgt,


Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Gele ledstrips on tour incl. filmpje
Dank je Peter, voor het nummer van Conrad, ik heb zojuist 27 van die strips besteld, kan ik er weer even tegenaan.....
Re:De baan van een geluidsman / Gele ledstrips on tour incl. filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gele ledstrips on tour incl. filmpje
Citaat van: jeweve op zaterdag 06 februari 2010, 13:34:45
Dank je Peter, voor het nummer van Conrad, ik heb zojuist 27 van die strips besteld, kan ik er weer even tegenaan.....

27 strips  :?: :?:

Dan ben ik benieuwd wat je er allemaal mee gaat doen.

ik kan me niet voorstellen dat je zoveel wagons hebt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Gele ledstrips on tour incl. filmpje
Nee, zoveel wagons heb ik niet, ik schat ongeveer 150 personenrijtuigen.  Voor de helft heb ik nu digirails strips gekocht. Tussen elk rijtuig 4 stekkers, dus 600 stuks nodig. Dan heb ik er nu 27x32, dat is wat meer, altijd handig. En bovendien: vanaf 25 euro is bezorgen gratis, bij Conrad, moest ik er net 27 kopen.....
Re:De baan van een geluidsman / Gele ledstrips on tour incl. filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Gele ledstrips on tour incl. filmpje
Citaat van: jeweve op zaterdag 06 februari 2010, 14:47:57
Nee, zoveel wagons heb ik niet, ik schat ongeveer 150 personenrijtuigen.  Voor de helft heb ik nu digirails strips gekocht. Tussen elk rijtuig 4 stekkers, dus 600 stuks nodig. Dan heb ik er nu 27x32, dat is wat meer, altijd handig. En bovendien: vanaf 25 euro is bezorgen gratis, bij Conrad, moest ik er net 27 kopen.....

Dan had jij zeker ( net voor mijn neus ) 60 ledstrips in Woerden gekocht.

Om de connectors op maat te maken had ik een klein knip tangetje gebruikt, dit werkt niet 100% ik denk dat het beter is om te zagen.

Het kunstof breekt anders af.

Succes met het inbouwen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Ik was nog niet 100% tervreden over de manier waarop de draden van A naar B gingen.

De rijtuigen maken een behoorlijke uitslag als je op een wissel van richting veranderen.

Na een nachtje slapen had ik een andere oplossing in gedachte.

Hier de oude situatie, de draden lopen nu door de ramen die in de deuren zitten.



Het werkt wel maar geeft toch wat weerstand tussen de rijtuigen.


Hier mijn nieuwe idee, de draden komen onder uit het rijtuig en gaan via de assen richting de koppeling.

Als je goed kijkt zie je in de koppeling een vierkant gaatje zitten ( dit zag ik ook pas later ) hier gaan straks de draden door.

Als het goed blijkt te werken wil ik de draden onder het draaistel met een druppel lijm vast zetten.



De connector wordt voorzien van een stukje krimpkous, op latere foto,s kun je zien dat ik het stukje krimpkous iets langer gemaakt heb.

De reden is dat bij de male kant de pennen een klein stukje dikker zijn waardoor de female kant tot de verdikking komt.

Er bleef dus een stukje ( zilveren pennen ) zichtbaar.



Op de volgende foto is duidelijk te zien dat de draden door de koppeling lopen.





Zoals al gezegt een langer stukje krimpkous aan de male kant geeft dit resultaat.



Gelijk nog een ander rijtuig voorzien van een connector om te kijken of het iets is.



Dit is mijn nieuwe idee.

Graag hoor ik jullie reacties hierop.

Ps. het filmpje met de 1739 komt nog  :D :) :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
hallo peter/degeluidsman,

das een knappe oplossing van jou,wil ook even kwijt dat mijn 4wagons ook zo uitgerust zijn,met de draad onderaan.alleen heeft mijn M daeler het voor mij gedaan destijds,maar zeer fijn en goed gevonden peter.kijk uit naar weer een filmje van je baan met lok en verlichte wagons.



groeten en succes peter(ke33)
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Hoi Peter,

Dit is denk ik wel mooier.
Zal minder opvallen. We zullen het zien op het filmpje.

Maikel
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Hoi Peter, wat een mooie kleine connector, kun je die ergens zo kopen? Misschien staat het wel al ergens op je topic vermeld, maar kan het zo snel niet vinden. Ik zoek nog iets dergelijks om de overkappingen van mijn ( demontabele) S bahn stations te verlichten, dit wil ik ook met ledstrips doen. De verlichting in je wagons is ook heel geslaagd zo, kunnen we alllemaal weer wat van opsteken, vr gr Arie
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Hoi Arie,

ik ben Peter wel niet :lol:, maar hieronder staat het vermeld.

Groetjes Sander
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 06 februari 2010, 08:30:33
Citaat van: jeweve op vrijdag 05 februari 2010, 23:37:35
Hoi Peter,

heb je misschien het bestelnummer van Conrad voor me, ik kan het niet vinden op de site....
Alvast veel dank!



Ik ben vroeg opgestaan om het nummer voor je te zoeken  :D

Als je op de site van conrad bij snelzoeken ( links boven aan de pagina ) bij nummer fabrikant 740438 in tikt kom je er.

Een strip van 32 polig kost € 1.03 per stuk  :D :D

Laat je niet mislijden door de tekst femele, als je deze connector besteld heb je alles wat je nodig hebt.

Ik hoop dat je het nu kan vinden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Hoi Peter,

Mooie oplossing!! Goed bedacht.
1 tip: de wielen zien er nogal vuil uit. Die zou ik wel eventjes schoon maken, hoor. Komt de stroomafname zeker ten goede.

Groetjes

Harry
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Hoi Peter,

Prima oplossing met de kabels zo onder het rijtuig door en de met krimpkous afgewerkte connector. Zie er professioneel uit.
Pas wel op niet te veel van dit soort projecten doen, want als je er 's nachts van wakker ligt om oplossingen te bedenken is dat ook niet aan te bevelen. :lol: :lol: :lol:

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Peter,

mooie oplossing maar loop je geen kans dat op de plaats waar de kabeltjes onder de wielas doorlopen, de isolatie er vanaf slijt met kortsluiting tot gevolg?

Groetjes, John
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Ik geloof dat John gelijk heeft, een klein stukje krimpkous terhoogte van de as en je hebt dubbele isolatie
Voor de rest knap werk :D ik kom het volgende week afkijken :lol: ga het namaken :lol: :lol:
Je moet het wiel uiteindelijk niet twee keer uitvinden :? :?

Mvg Aart
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

online
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Hoi Peter.
Dit is alweer een veel mooiere oplossing dan de vorige.
Perfect afgewerkt met de krimpkousjes en mooi laag geplaatst.

Vraag mij wel af, hoe vaak koppel je deze wagons af wanneer je ze op de baan in gebruik hebt?
De TEE Ram 39700, ja die met die kleine "rot" stekkertjes, heb ik zelfs 2 x 2 gekoppeld in de doos zitten!

Zit zelf te denken om de verlichtingsdraden als een soort van lucht/olie leidingen, van wagon naar wagon door te voeren.

Maar jouw oplossing is fraai, goed bedacht en ook nog goed zelf te maken! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Citaat van: peterke33 op zaterdag 06 februari 2010, 19:20:35
hallo peter/degeluidsman,

das een knappe oplossing van jou,wil ook even kwijt dat mijn 4wagons ook zo uitgerust zijn,met de draad onderaan.alleen heeft mijn M daeler het voor mij gedaan destijds,maar zeer fijn en goed gevonden peter.kijk uit naar weer een filmje van je baan met lok en verlichte wagons.



groeten en succes peter(ke33)

Hoi Peter,

Ik ben benieuwd hou jou M dealer de verbinding gemaakt heeft ( dan bedoel ik het type connector ) kan je hier eens een foto van plaatsen.

Filmpje ga ik vandaag proberen te maken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 06 februari 2010, 19:58:21
Strak werk!

Lijkt wel fabrieks-af!

Groeten,

Erik

Dat is een mooi compliment Erik  :D :D :D

straks ga ik de rijtuigen weer kompleet in elkaar zetten en een proef rondje rijden.
Als het werkt moeten de andere rijtuigen ook weer open, dus ik kom de dag wel door :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Citaat van: Kroko14253 op zaterdag 06 februari 2010, 21:08:55
Hoi Peter,

Mooie oplossing!! Goed bedacht.
1 tip: de wielen zien er nogal vuil uit. Die zou ik wel eventjes schoon maken, hoor. Komt de stroomafname zeker ten goede.

Groetjes

Harry

Dag Harry,

Je hebt helemaal gelijk die wielen zien er niet uit, ik had zes van deze rijtuigen 2e hands gekocht en zag het ook op de foto.

Vaak zie je op close-up foto's meer dan met het blote oog, die wielen moet ik dus onder handen nemen.
Heeft iemand een tip hoe en waarmee je dit het beste kan doen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Citaat van: M.user op zaterdag 06 februari 2010, 23:06:56
Hoi Peter,

Prima oplossing met de kabels zo onder het rijtuig door en de met krimpkous afgewerkte connector. Zie er professioneel uit.
Pas wel op niet te veel van dit soort projecten doen, want als je er 's nachts van wakker ligt om oplossingen te bedenken is dat ook niet aan te bevelen. :lol: :lol: :lol:

Groet

Ronald

Haha, ik lig er niet wakker van maar als je ontspannen in je bed ligt komen bij mij vaak ideeen naar boven.

Ik denk dat velen van ons zitten te piekeren dat ze dingen eigenlijk anders willen maar daar nog geen oplossing voor hebben :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Citaat van: Tilly op zondag 07 februari 2010, 02:28:07
Peter,

mooie oplossing maar loop je geen kans dat op de plaats waar de kabeltjes onder de wielas doorlopen, de isolatie er vanaf slijt met kortsluiting tot gevolg?

Groetjes, John

Daar heb je een punt John.

Ik was al van plan ( als alles goed op zijn plet zat ) om een druppel lijm onder het draaistel te doen, ook om te voorkomen dat de draden over de rails zouden slepen.

Op deze manier sla ik dus 2 vliegen in een klap :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Peter,

je kunt ook alle quote´s en antwoorden in 1 bericht zetten. Houd het wel zo overzichtelijk.

Roy
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Citaat van: aart op zondag 07 februari 2010, 07:27:06
Ik geloof dat John gelijk heeft, een klein stukje krimpkous terhoogte van de as en je hebt dubbele isolatie
Voor de rest knap werk :D ik kom het volgende week afkijken :lol: ga het namaken :lol: :lol:
Je moet het wiel uiteindelijk niet twee keer uitvinden :? :?

Mvg Aart

Dag Aart,

Goed idee als je komt kijken :D ik hoop dat jij op mijn baan een aantal treinen via koploper kunt laten rijden, maar gezien jou ervaring zal dat wel lukken :) :)

we gaan er in iedergeval een leuke dag van maken.

Tot zondag  :D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Citaat van: AlbertJan op zondag 07 februari 2010, 07:39:30
Hoi Peter.
Dit is alweer een veel mooiere oplossing dan de vorige.
Perfect afgewerkt met de krimpkousjes en mooi laag geplaatst.

Vraag mij wel af, hoe vaak koppel je deze wagons af wanneer je ze op de baan in gebruik hebt?
De TEE Ram 39700, ja die met die kleine "rot" stekkertjes, heb ik zelfs 2 x 2 gekoppeld in de doos zitten!

Zit zelf te denken om de verlichtingsdraden als een soort van lucht/olie leidingen, van wagon naar wagon door te voeren.

Maar jouw oplossing is fraai, goed bedacht en ook nog goed zelf te maken! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


Hoi AlbertJan,

Ik denk dat ik weinig aan en af koppel met de wagons, het zal nog wel even prutsen zijn om de connectors te koppelen maar met twee punt tangeltjes zal het wel lukken.

Ik heb ook een 3070 set ( 4 delig ) staan met dezelfde pruts connectors, hierin ga ik later ook met deze connectors aan de slag.

Het voordeel is nu dat ik gelijk meer polig kan aansluiten.

De TEE Ram is een erfstuk en deze moet straks weer pronken op mijn baan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

online
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 februari 2010, 09:04:53
Vaak zie je op close-up foto's meer dan met het blote oog, die wielen moet ik dus onder handen nemen.
Heeft iemand een tip hoe en waarmee je dit het beste kan doen.

Hoi Peter.
Omdat ik ook nog "weleens" wat gebruikt materieel koop, heb ik dit probleem ook.
Zelf verwijder ik de dikke harde laag (soms ter dikte van een anti-slip bandje! :shock:) met een scherpe schroevendraaier (wel ééntje nemen zonder bramen!) en "draai" deze harde en taaie laag in één keer af.
Daarna met railgum (zo'n hele fijne) het restant verwijderen en/of als "finishing touch" eventueel nog even na met wasbenzine. 

Hierna zijn de wielen weer als nieuw! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Wieltjes even eraf halen, in een ontvetter of wasbenzine doen even laten weken, goed afdrogen
en schoon is mijn wieltje.

mvg Aart
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Citaat van: AlbertJan op zondag 07 februari 2010, 11:16:16
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 februari 2010, 09:04:53
Vaak zie je op close-up foto's meer dan met het blote oog, die wielen moet ik dus onder handen nemen.
Heeft iemand een tip hoe en waarmee je dit het beste kan doen.

Hoi Peter.
Omdat ik ook nog "weleens" wat gebruikt materieel koop, heb ik dit probleem ook.
Zelf verwijder ik de dikke harde laag (soms ter dikte van een anti-slip bandje! :shock:) met een scherpe schroevendraaier (wel ééntje nemen zonder bramen!) en "draai" deze harde en taaie laag in één keer af.
Daarna met railgum (zo'n hele fijne) het restant verwijderen en/of als "finishing touch" eventueel nog even na met wasbenzine. 

Hierna zijn de wielen weer als nieuw! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Dag AlbertJan,

Ik had ook de schroevendraaier al gebruikt maar zag kleine krasje ontstaan dus daar ben ik gelijk mee gestopt.

Daarna heb ik met mijn nagel de stroep er wel vanaf gekregen, ik denk dat ik de tip met de wasbenzine straks eens uit ga proberen.

Op dit moment ben ik al weer een paar uur aan het stoeien met de rijtuigen, de rest van het gezin is ondertussen wakker.

Ik wil zo een proef doen met de nieuwe methode op de baan, weet bijna zeker dat dit de juiste manier wordt.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Citaat van: aart op zondag 07 februari 2010, 11:25:21
Wieltjes even eraf halen, in een ontvetter of wasbenzine doen even laten weken, goed afdrogen
en schoon is mijn wieltje.

mvg Aart

Hoi Aart,

Dus gewoon laten weken in de wasbenzine  :D ik heb nog een aantal vuile wielen dus ik ga het op deze manier proberen.

Ook ben ik bezig met een extra stukje krimpkous onder de as, in de volgende update doe ik daar weer verslag van.

Wordt vervolgt,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Hallo Peter
Mooi en duidelijk verhaal
Een paar dagen geleden kondigde jij al aan dat je de wagon verlichting wilde door koppelen met mini connectors
Dit trok mijn aandacht  en dacht is even kijken hoe hij dat doet.  :D
En ben ook aan het denken gegaan hoe ik het zou doen
Als je het met connectors  koppelt ga ik er van uit dat het een vaste stam blijft

Misschien is het mogelijk dat de connector verder onder de wagon geplaatst wordt, ergens bij het draaistel
Dan zie je connector helemaal niet meer !
Dan is aan een kant de kabel dus langer en loopt tot onder het draaistel van de wagon daar voor
Er lopen dan alleen wat draden door ter hoogte van de koppeling, nou dat is in het echt ook want dat zijn de remleidingen  8)
Peter, het blijft een idee of tip die ik zelf nog NIET heb uitgeprobeerd
Maar ik wilde je het niet onthouden je bent er immers druk mee, en je wil nog al wat doen begrijp ik

Gert Jan
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee
Citaat van: BR57 op zondag 07 februari 2010, 12:08:33
Hallo Peter
Mooi en duidelijk verhaal
Een paar dagen geleden kondigde jij al aan dat je de wagon verlichting wilde door koppelen met mini connectors
Dit trok mijn aandacht  en dacht is even kijken hoe hij dat doet.  :D
En ben ook aan het denken gegaan hoe ik het zou doen
Als je het met connectors  koppelt ga ik er van uit dat het een vaste stam blijft

Misschien is het mogelijk dat de connector verder onder de wagon geplaatst wordt, ergens bij het draaistel
Dan zie je connector helemaal niet meer !
Dan is aan een kant de kabel dus langer en loopt tot onder het draaistel van de wagon daar voor
Er lopen dan alleen wat draden door ter hoogte van de koppeling, nou dat is in het echt ook want dat zijn de remleidingen  8)
Peter, het blijft een idee of tip die ik zelf nog NIET heb uitgeprobeerd
Maar ik wilde je het niet onthouden je bent er immers druk mee, en je wil nog al wat doen begrijp ik

Gert Jan


Dag GertJan,

Ik ben nu foto's aan het uploaden van montage via het draaistel.

Maar ik loop weer tegen andere problemen aan  :( :(

Misschien is jou idee wel de oplossing??

Update komt eraan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Vanmorgen weer vroeg uit bed om een andere oplossing te proberen.

Ik heb de tips van Aart en John gebruikt om onder de as een stukje krimpkous te monteren i.v.m. het inslijten van de draden.



Ook heb ik de draden vast gelijmd zodat ze niet over de rails kunnen slepen.



De ledstrip wordt nu gevoed via de banken van het rijtuig, de strip zelf wordt met dubbelzijdig tape in de kap geplakt.

Er hier de nieuwe verbinding, er is minder wrijving dan bij de eerste poging maar helaas werkt het niet goed  :oops: :oops: :oops:



Omdat de connectors boven de koppeling zit heb ik nu de uitdaging dat de balgen tegen de draden aankomen waardoor het rijtuig uit de rails gezet wordt.

Niet op het stof letten  :(



De connector zou ergens anders moeten komen, misschien is het idee van Gert Jan wel iets alleen hoe kom je dan met de connector onder de as door??

Ik weet het even niet meer en hoop op vele ideeen van jullie kant.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Hoi Peter,

Jammer dat het niet werkt. Ziet er namelijk wel mooi uit.
Ik denk zelf dat de oplossing van Gert Jan wel zou werken.
Andere oplossing zou ik zo ook niet weten.
Veel s6 ermee en niet opgeven.
Komt vast goed.

maikel
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Citaat van: vanb op zondag 07 februari 2010, 12:59:45
Hoi Peter,

Jammer dat het niet werkt. Ziet er namelijk wel mooi uit.
Ik denk zelf dat de oplossing van Gert Jan wel zou werken.
Andere oplossing zou ik zo ook niet weten.
Veel s6 ermee en niet opgeven.
Komt vast goed.

maikel

Hey Maikel,

Ja dit is een tegenvaller die ik niet verwacht had.

Ik wou de boel gelijk weer uit elkaar halen, maar wie weet komt er een goede tip op mijn idee en wie weet werkt het dan wel.

Ik zal zeker door gaan maar ik ben ook maar een beginner, met vallen en opstaan zullen we maar zeggen.

Kom maar op met jullie ideeen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Hallo Peter,

Met het risico dat het onzin is; moeten de wagons vaak losgekoppeld worden? Anders zou ik gewoon de draadjes door laten lopen in de volgende wagon en daar de verbinding maken. Dan heb je alleen de dunne draadjes tussen de wagons en de meest soepele verbinding.
Nogmaals, ik heb geen kaas gegeten van dat waar jij mee bezig bent maar mechanisch gezien lijkt mij dit de beste oplossing. Als het regelmatig los moet wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Succes.

Gr Peter (Tijd voor een nummer erachter; Peter1, peter2, ...... Peter(ke33) :D )
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
hallo peter/degeluidsman,

heb even foto's gemaakt voor jou,hoe mijn M daeler het gedaan heeft bij mijn wagons.




zo peter,hopelijk heb je er wat aan??het is wel helaas met een sleper en die zorgde voor de noodige problemen met mijn megenbogenwissel die naar het rangeerstation ging.

groeten peter(ke33)
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Citaat van: PH op zondag 07 februari 2010, 14:03:54
Hallo Peter,

Met het risico dat het onzin is; moeten de wagons vaak losgekoppeld worden? Anders zou ik gewoon de draadjes door laten lopen in de volgende wagon en daar de verbinding maken. Dan heb je alleen de dunne draadjes tussen de wagons en de meest soepele verbinding.
Nogmaals, ik heb geen kaas gegeten van dat waar jij mee bezig bent maar mechanisch gezien lijkt mij dit de beste oplossing. Als het regelmatig los moet wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Succes.

Gr Peter (Tijd voor een nummer erachter; Peter1, peter2, ...... Peter(ke33) :D )

Je hebt gelijk als er alleen dunne draadjes tussen de rijtuigen zouden zitten is er waarschijnlijk geen probleem.

Toch is het niet handig om te doen.
Je moet namelijk wel de mogenlijkheid hebben om de ene ledsrip aan de andere te solderen en dan moet de kap er vanaf.

Nu zijn er wel stroomvoerende koppelingen te koop maar deze zijn vaak 1 polig waardoor je onder ieder rijtuig een massaveer moet zetten.
Ook is dit een kostbare oplossing en volgens mij zijn die koppelingen niet geschrikt voor dit rijtuig ( zijn oude modellen ).

Helaas geeft deze massaveer een hoop weerstand, als ik een rijtuig zonder veer en sleper een duwtje geef rold hij een tijdje door.

Als ik dit zelfde doe maar met een rijtuig waar een sleper en veer onder zitten staat hij bijna gelijk weer stil.

Dit is de reden dat ik het anders wou oplossen.

Mvg,

Peter 1  :D

Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Citaat van: peterke33 op zondag 07 februari 2010, 14:24:23
hallo peter/degeluidsman,

heb even foto's gemaakt voor jou,hoe mijn M daeler het gedaan heeft bij mijn wagons.




zo peter,hopelijk heb je er wat aan??het is wel helaas met een sleper en die zorgde voor de noodige problemen met mijn megenbogenwissel die naar het rangeerstation ging.

groeten peter(ke33)

Hoi Naam genoot,

Kijk Peter, jij hebt onder ieder rijtuig een sleper zitten en een massaveer.

Dit geeft wel de mogelijkheid om het rijtuig snel op de baan te zetten, hierboven heb ik al beschreven waarom ik dit liever niet doe ( weerstand verhaal ).

Ik wil toch een nog een andere poging gaan doen van de week.

Op dit moment rijd de 1739 rond met een stammetje van 3 rijtuigen uit de eerste ombouw sessie.

Bedankt voor je info.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Anders de connector onder de wagon en achter het wielstel bevestigen? De female connector vastlijmen en de male connector los houden zodat je hem toch kan afkoppelen.

gr Peter 2  (kijken waar dit naar toe gaat :lol: )
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
hallo peter1,

inderdaad weet het,het is zoals je zij als ik hem een duwtje geef staat hij inderdaad bijna meteen stil,maar toen heeft mijn M daeler dat gedaan.en zal het nooit kunnen wat jij kan en doet met je verlichting,maar iedereen zijn ding zeg ik altijd en hopelijk komt het goed met je wagons.en vind je een oplossing hier op forum denk het wel.


groeten en succes peter(ke33)
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 februari 2010, 14:37:52
Je hebt gelijk als er alleen dunne draadjes tussen de rijtuigen zouden zitten is er waarschijnlijk geen probleem.

Toch is het niet handig om te doen.
Je moet namelijk wel de mogenlijkheid hebben om de ene ledsrip aan de andere te solderen en dan moet de kap er vanaf.

Peter, ik heb ergens 3 wagons die d.m.v. 2 zwarte stroomdraden met elkaar verbonden zijn.
Op zich een eenvoudige en mooie oplossing, daarbij kun je dit naast de koppeling doen, zodat je voor het oog een lucht/olie leiding ziet lopen.
De draden kun je in de wagon gewoon wat langer houden, zodat je makkelijk kunt solderen.
Het probleem van niet soepel genoeg de bochten volgen, ben je dan ook gelijk kwijt!

Ik zal deze wagons eens op de foto zetten, dan zie je wat ik bedoel!
(Wel eerst even opzoeken hè? :?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Citaat van: PH op zondag 07 februari 2010, 14:47:23
Anders de connector onder de wagon en achter het wielstel bevestigen? De female connector vastlijmen en de male connector los houden zodat je hem toch kan afkoppelen.

gr Peter 2  (kijken waar dit naar toe gaat :lol: )

Daar denk ik erg overna Peter 2.

Ik krijg zo gasten op bezoek dus vandaag zal het niet veel meer worden ben ik bang.

Wel ga ik nog even een filmpje maken van de 1739 op mijn baan.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Nieuw idee deel 2
Citaat van: AlbertJan op zondag 07 februari 2010, 14:49:18
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 februari 2010, 14:37:52
Je hebt gelijk als er alleen dunne draadjes tussen de rijtuigen zouden zitten is er waarschijnlijk geen probleem.

Toch is het niet handig om te doen.
Je moet namelijk wel de mogenlijkheid hebben om de ene ledsrip aan de andere te solderen en dan moet de kap er vanaf.

Peter, ik heb ergens 3 wagons die d.m.v. 2 zwarte stroomdraden met elkaar verbonden zijn.
Op zich een eenvoudige en mooie oplossing, daarbij kun je dit naast de koppeling doen, zodat je voor het oog een lucht/olie leiding ziet lopen.
De draden kun je in de wagon gewoon wat langer houden, zodat je makkelijk kunt solderen.
Het probleem van niet soepel genoeg de bochten volgen, ben je dan ook gelijk kwijt!

Ik zal deze wagons eens op de foto zetten, dan zie je wat ik bedoel!
(Wel eerst even opzoeken hè? :?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi Albertjan,

Als jij die foto's even opzoekt maak ik het filmpje van de 1739 voor jou  :D :D

Ben benieuwd naar jou oplossing.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
Speciaal voor AlbertJan en alle anderen  :D :D

Hier de beloofde film met in de hoofdrol de NS 1739 en zijn 3 verlichte volgelingen.



ps. weet iemand waarom de filmpjes zo schokken  :?: :?: :?:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 februari 2010, 15:16:26
Speciaal voor AlbertJan en alle anderen  :D :D

Hier de beloofde film met in de hoofdrol de NS 1739 en zijn 3 verlichte volgelingen.

ps. weet iemand waarom de filmpjes zo schokken  :?: :?: :?:


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter, steady shot op je camera uitzetten? Doen de sony camera's wel eens, ze proberen een beeld vast te houden. Ik heb wel eens een formule 1 wedstrijd gefilmd.......................vr gr Arie
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
Citaat van: dolphin op zondag 07 februari 2010, 15:20:38
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 februari 2010, 15:16:26
Speciaal voor AlbertJan en alle anderen  :D :D

Hier de beloofde film met in de hoofdrol de NS 1739 en zijn 3 verlichte volgelingen.

ps. weet iemand waarom de filmpjes zo schokken  :?: :?: :?:


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter, steady shot op je camera uitzetten? Doen de sony camera's wel eens, ze proberen een beeld vast te houden. Ik heb wel eens een formule 1 wedstrijd gefilmd.......................vr gr Arie

Hoi Arie,

Ik ga eens kijken of dat steady shot wel op deze camera zit.

Het is wel een Sony, maar eigenlijk ook een foto camera waar je ook mee kunt filmen.

bedankt voor de tip.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
Hallo Peter,

Weer een leuk filmpje, blijf toch een prachtig gezicht die verlichte rijtuigen.

Gr.
Piwie.
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
hallo peter/degluidsman,

knap filmje van je lok en wagons,jij hebt weeral goed je best gedaan.


groeten peter(k33)
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
Citaat van: Piwie op zondag 07 februari 2010, 15:28:06
Hallo Peter,

Weer een leuk filmpje, blijf toch een prachtig gezicht die verlichte rijtuigen.

Gr.
Piwie.

Zeker Piwie,

Als het maar niet ontspoord  :oops: :oops:

Dit is echt een Nederlands setje, ik heb nog 3 van deze rijtuigen liggen dus ik kan een mooie lange stam maken.

Gr,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / NS 1739 met 3 ICR rijtuigen filmpje
Citaat van: peterke33 op zondag 07 februari 2010, 15:28:50
hallo peter/degluidsman,

knap filmje van je lok en wagons,jij hebt weeral goed je best gedaan.


groeten peter(k33)
:D :D