Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoeveel trafo's per stopcontact?

Gestart door Dirk-Jan zondag 16 augustus 2009, 16:12:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoeveel trafo's per stopcontact?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Hoeveel trafo's per stopcontact?
Hallo medeforumleden;
hoeveel trafo's kan je per stopcontact aansluiten?
Momenteel heb ik 8 trafo's van 10 VA tot 60 VA en wil er nog
1 of 2 trafo's bij aansluiten vanwege uitbreiding  voor huisjes, lantaarnpaaltjes e.d. Volgens mij is 1 VA ongeveer 1 Watt, dus kan ik totaal 3500 VA per stopcontact afnemen (bron wikipedia).
Maar is dit juist?
(Ik las een paar dagen terug ergens op het forum een uitspraak over 6 trafo's per stopcontact, maar kan dat bericht niet meer terugvinden.)

Dirk-Jan
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Een stopcontact mag maximaal 16A leveren, dus met die 3500VA zit je aardig goed.
Dat zou betekenen dat je er wel 70 trafo's op kan aansluiten. Maar, bij het inschakelen van een trafo ontstaat een kortstondige piekstroom die tot ongeveer 6 keer de nominale waarde kan bedragen. Dus je moet niet tot de grens gaan. Maar 10 trafo's lijkt me geen enkel probleem. En 20 zal ook nog wel gaan, maar dan kun je het beter zo regelen dat je ze niet gelijktijdig inschakelt.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 16 augustus 2009, 16:12:36hoeveel trafo's kan je per stopcontact aansluiten?
Momenteel heb ik 8 trafo's van 10 VA tot 60 VA en wil er nog
1 of 2 trafo's bij aansluiten vanwege uitbreiding  voor huisjes, lantaarnpaaltjes e.d. Volgens mij is 1 VA ongeveer 1 Watt, dus kan ik totaal 3500 VA per stopcontact afnemen (bron wikipedia).
Je kunt het totale vermogen uitrekenen van deze 8 trafo's plus de twee die je toe wilt voegen. Stel dat ze alle 60 VA zijn dan is het totaal 600VA (10 x 60).

Citeer(Ik las een paar dagen terug ergens op het forum een uitspraak over 6 trafo's per stopcontact, maar kan dat bericht niet meer terugvinden.)
Gebruik eens de zoekknop en zoek op "stopcontact" of "trafo".


Mvg,
Peter
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Hoi KlaasZ, dank je voor je uitleg!
Dat van die piekstroom wist ik niet, dus hier kan ik wat mee.
Ik kan in ieder geval met een gerust hart tot de 10 a 12 trafo's gaan, daarbij verwacht ik niet dat het er veel meer zullen worden,
mijn zolder word te klein :(
of mijn baan te groot :D

Dirk-Jan
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?

CiteerGebruik eens de zoekknop en zoek op "stopcontact" of "trafo".]

@ Peter; dank je voor de uitleg en wat het zoeken betreft, dat heb ik gedaan, maar vond het toch niet terug. Maar dan had ik nog niet geweten hoe dit te berekenen, en nu weet ik dat wel :D 8)

Dirk-Jan
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 16 augustus 2009, 17:14:27

CiteerGebruik eens de zoekknop en zoek op "stopcontact" of "trafo".]

@ Peter; dank je voor de uitleg en wat het zoeken betreft, dat heb ik gedaan, maar vond het toch niet terug. Maar dan had ik nog niet geweten hoe dit te berekenen, en nu weet ik dat wel :D 8)

Dirk-Jan

Maar je moet wel rekening houden dat er geen wasmachine en een strijkbout aan staan op de zelfde groep, en dat gebeurt nog wel eens op zolder, waar de meeste banen liggen.
Dan is het gauw gebeurt, dan vliegt er een stop uit.
Kijk maar eens wat die dingen verbruiken.

Gr Einte
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Die 60 VA is het maximum van de trafo.
Niet altijd zullen altijd alle trafo's maximaal belast zijn, dit noemt men de gelijktijdigheidsfactor.

Wanneer de trafo maximaal belast is zal hij altijd goed handwarm zijn.

Het is overigens niet verkeerd om de trafo's maximaal te belasten maar dat zal in de praktijk niet altijd gebeuren.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Citaat van: Einte op zondag 16 augustus 2009, 18:13:10
Maar je moet wel rekening houden dat er geen wasmachine en een strijkbout aan staan op de zelfde groep,
Dat is waar, de 16A die een stopcontact mag leveren is gelijk ook het maximum wat een groep mag leveren. Dus andere verbruikers op dezelfde groep tellen ook mee.
Overigens is het voorbeeld van de wasmachine niet gelukkig gekozen. Een wasmachine hoort een eigen groep te hebben waar verder niks anders op mag zitten.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Hallo allen,

Als (ex) installateur is mij op school geleerd dat een met 16 ampere smelveiligheid gezekerde groep ongeveer op 3500 watt belasting kan rekenen.

Per groep mogen bij initiele installatie (nieuwbouw) 12 lichtpunten worden aangesloten. Lees 1 stopcontact is 1 lichtpunt, één/twee schakelaar(s) die één lamp schakelt(en) is 1 lichtpunt.
Combi's van dubbele stopcontacten (in installatietaal wandcontactdoos) en een schakelaar met stopcontact is ook een lichtpunt.
Als je tien wandcontactdozen met een schakelaar in en uit schakelt is dat 1 lichtpunt.
Het aantal lichtpunten mag in een woning worden uitgebreid van 12 naar maximaal 15, dit volgens de NEN-1010. (Installatie voorschriften)

Gewoonlijk is de gelijktijdigheidsfactor in een huisinstallatie 60%, betekent dat er een permanente belasting van ongeveer 2100 watt als belasting aan een groep hangt.
Ziehier de reden van een aparte groep voor wasmachine en droger.
Een wasmachine en droger apart schakelen is niet verplicht, hooguit een advies, in nieuwbouw wordt dit wel toegepast.

Hopelijk kan een ieder nu een beetje zelf berekenen hoeveel trafo's er in een stopcontact kunnen, tien tot twaalf is inderdaad geen punt.

Dit gewoon voor de algemene lering ende vermaeck zeggen we dan maar.
Houd in je achterhoofd dat er altijd uitzonerdringen op de regel zijn en dat ik lang geleden op school zat, in de basis is echter niet veel veranderd!!

Gr. Fred.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Dank u allemaal voor deze reacties!
Het gaat inderdaad om de zolder en daar staat ook nog een wasdroger, een CV instalatie, een computer (af en toe in gebruik) en de strijkbout.
Dus ik ga eens bestuderen of de zolder stroom heeft van één groep of van twee groepen. Beneden in de meterkast 1 voor 1 de groepen uitschakelen en dan even kijken wat er uit geschakeld word.
Waar het mij uiteindelijk  om gaat is dat ik niet het maximale uit de groep haal, dan blijft en geen marge meer over voor een extra trafo.
Al met al ben ik vandaag weer een stuk wijzer geworden :D 8)

Dirk-Jan
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
@ Dirk-Jan,

Laat het wel een volgens de richtlijnen aangelegt stopcontact/aansluitpunt zijn,en geen tweelingsnoer installatie zoals ik in mijn vak weleens tegen kom.

Het is zeker een goede zaak om uit te zoeken,maar tien trafo`s lijkt mij geen probleem.

Op mijn oude baan had ik er wel geen tien (de helft),maar die schakelde ik ook niet allemaal tegelijk in.

Dat deed ik via een spanningsslof met schakelaar (twee stuks).

Mvg Hans V200.0
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 16 augustus 2009, 20:46:11
Dank u allemaal voor deze reacties!
Het gaat inderdaad om de zolder en daar staat ook nog een wasdroger, een CV instalatie, een computer (af en toe in gebruik) en de strijkbout.
Dus ik ga eens bestuderen of de zolder stroom heeft van één groep of van twee groepen. Beneden in de meterkast 1 voor 1 de groepen uitschakelen en dan even kijken wat er uit geschakeld word.
Waar het mij uiteindelijk  om gaat is dat ik niet het maximale uit de groep haal, dan blijft en geen marge meer over voor een extra trafo.
Al met al ben ik vandaag weer een stuk wijzer geworden :D 8)

Dirk-Jan

Hangt er een beetje vanaf hoe oud jullie huis is, als dit ouder is dan 1970 dan zal de boel waarschijnlijk op 1 groep zitten, daarna is er een gerede kans dat er aan aparte wasmachine/droger groep naar de zolder is aangelegd.
Het kan ook zijn dat er alleen een leeg pijpje naar de zolder loopt om dit later als wasmachineaansluiting te kunnen gebruiken, een beetje installatiekenner kan dat wel zien.
Beste herkenbaar aan een lege niet aangesloten pijp op de muur, als je die vindt dan komt het andere eind (bijna) gegarandeerd uit bovenin de meterkast.
Zoiets geldt dan meestal ook voor de keuken (even niet van belang).

Gr. Fred.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
@ Fred
Ons huis is van 1981, dus in ieder geval een 'moderne' electrische instalatie.
Ik ga van de week eens op mijn gemak uitvogelen hoe de groepen zijn verdeeld wat betreft aansluitpunten en met alle info die ik nu heb, gaat me dat vast lukken. :D

Dirk-Jan
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Ik heb bij mijn huis niet voor niets een aparte groep aangelegd voor de treinkamer. Dan weet ik zeker dat ik dit soort problemen niet heb.

Maar ik zeg er wel bij dat mijn huisinstallatie over een drie fase aansluiting beschikt. Daardoor heb ik alle groepen kunnen verdelen over de drie fasen, inclusief de "witte" groepen (vaatwasser, wasmachine e.d.).

Groeten

Olav
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Hallo,

zoals hier boven ook al uitgelegd word klopt ook

er geld ( NEN 1010 / praktijk ) een regel dat je per stopcontact ( wcd ) 200 VA mag aansluiten
dat geld voor een enkel of dubbel stopcontact


dit omdat er inderdaad meestal meerdere stopcontacten ( wcd's ) op één groep zitten
meestal ook verlichting nog

dit geld natuurlijk niet als je een complete groep hebt "alleen" voor je treinbaan
dan geld de rekensom inderdaad van 230V x 16A = 3680 VA

die normen weet ik niet exaxt meer maar dat van 12 naar 15 komt me wel bekend voor nu weer  :P


gr Frans
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Citaat van: some one op maandag 17 augustus 2009, 00:06:45
er geld ( NEN 1010 / praktijk ) een regel dat je per stopcontact ( wcd ) 200 VA mag aansluiten....
Lijkt me sterk, want dan kom je met een strijkijzer of een stofzuiger al direct in de problemen. Zelfs een boormachine is meer dan 200VA.
Het is gewoon 16A voor een wandcontactdoos, waarbij je er dan aan moet denken dat je hele groep dan ook vol zit.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
de waarde van 2oova geld voor een algemene wcd.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
@Märklin Fan,

Dit is de MINIMALE waarde die je berekent voor een aansluitpunt.

Dus als je de magnetron erop aansluit mag dat,ook alleen reken je dan een andere waarde dan die 200 VA.

Je moet de norm wel goed lezen,en dat heb ik gedaan met de TSI opleiding.

@Klaas,

Je hebt gelijk dat je met het andere vermogen rekening houd.

@ Frans,

Jouw berekening over het totale vermogen van een groep,klopt nog steeds.

Tja die norm blijft wel hangen moet ik zeggen.

Mvg Hans V200.0 
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Hallo,

ik kreeg laatst een verbaasde waarschuwing van een verkoper van de plaatselijke winkel, toen ik een verdeelblok met schakelaar zocht voor 10 stekkers, hij vond het levensgevaarlijk tot hij hoorde waartoe het diende. Maar ik vrees dat de eerder genoemde 200 Watt toch wel overschreden wordt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
@ Walter,

Wou je soms je homecinema setje met je plasma scherm en beamer erop aansluiten? :D

Mvg Hans V200.0
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Hallo


ik begrijp natuurlijk wel dat 200 VA per wcd iets is wat natuurlijk niet opgaat voor alles
inderdaad strijkijzer ,boormachine enz

maar dit is ,zeg maar om te kunnen bepalen hoeveel wcd´s je kan plaatsen op een groep
en het geld inderdaad voor een algemeen stopcontact

maar zo is het mij geleerd ( jaaaaaren geleden ) ,en die norm word nog steeds gebruikt ( voor de algemene stopcontacten )

sorry voor de verwarring  :?


gr Frans

Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
@ alle Forummers,

Je hebt natuurlijk te maken met richtlijnen,als je iets elektrisch wilt aansluiten.

En dan heb je weleens verwarring,door de tegengestelde berichten :?

Gelukkig zijn we allemaal een beetje op de hoogte dus komen we wel ver :D

En je mag je gelukkig prijzen als je je baan met tien trafo`s mag/kan voeden!

Wie wil dit nu eigenlijk niet?

Mvg Hans V200.0
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Dank u allemaal voor uw goede suggesties, goede tips en uitvoerige uitleg.
Toch altijd weer leuk om te zien dat zo een vraag best veel reacties oproept
en we samen weer een beetje wijzer zijn geworden. 8)

Dirk-Jan
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
nou je moet eens goed lezen wat ik zei

als je op een magnetron op een wcd aansluit is het geen algemene wcd bijv


200 vA mag je gebruiken als het een algemene wcd is.dat geld dus niet voor een koelkast,magnetron want die hebben andere waardes en geld de 200 va niet

en ten eerste weet ik wel degeljk wat van want ik ontwerp de elektrische installtie van supermarkten dus dan moet je niet denken dat ik er van niks van af weeet
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Ho ho ho, ik weet dat het warm is, maar laten we vooral aardig
blijven tegen elkaar.
:D :D :D :D


Dirk-Jan
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Dat vind ik ook  :D :D :D
Veel te warm om te bekvechten.

Gr Einte
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
ja dat is zo maar ik word bedicht dat ik dom ben en dat pik ik niet
snap je
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Hallo Allemaal!

het is wel grappig om de verhitte discussie hier te lezen, en ik denk dat iedereen gelijk heeft! dat komt ook niet vaak voor :D

bij het ontwerp van elektrische huis installaties worden stopcontacten en andere aansluitpunten verdeeld in groepen. een huis heeft vaak drie gewone groepen plus een wasmachinegroep.

op een groep mag maximaal ongeveer 3500VA worden aangesloten. hierbij telt een stopcontact als 200VA (want je weet niet wat er aangesloten gaat worden). voor lichtpunten tel je verschillende VA's (zoals de wc = 40VA, woonkamerplafond 2x100, keuken 60VA enz).

Elk aansluitpunt is gekoppeld aan een groep, maar dan wel zo dat het totaal van de groep niet  boven de 3500VA uitkomt.

Grootverbuikers zoals wasmachine/wasdroger, electrische kookplaat, oven krijgen een eigen groep (daarom hebben moderne huizen ook vaak 5 groepen).

Nog een voorschrift is dat in de woonkamer en bovenverdieping meerdere groepen voor de verlichting moeten zorgen. Dus als een van die groepen uitvalt, blijft de woonkamer toch verlicht.
De zolder hoort hier niet bij: 1 groep is genoeg, maar uitzonderingen zijn er wel (bijv. extra wasmachine aansluiting, gebruik deze NIET voor je treintjes omdat hij minder scherp beveiligd is!).

De aansluitfactor van 60% wordt gebruikt om de hoofdzekering te berekenen: 5 groepen van 16A = 80A. De hoofdzekering mag dan 60% van 80 = 50A zijn. Het is dan beter om een 3 fasen aansluiting te hebben van 3x35A. (voor 3 groepen mag de hoofdzekering 35A zijn --> normale huisaansluiting)

Pffff. wat een verhaal, maar volgens mij is ieders antwoord nu voorbij gekomen..... :P

groeten,
Hessel.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Hallo Hessel,


hahahaha, helemaal top dit hoor :mrgreen: :P :P :P :P :P :P

ach ja, ben al bijna 20 jaar electricien, en vaak veranderen of wijzigen normen ( NEN 1010 )
Dat van die 200 VA kwam me bekend voor nog
maar ja, soms veranderen de normen vaak
heb ooit een aanvulling gehad van de NEN 1010 over een bepaald onderwerp
en wat blijkt de volgende druk was die al weer gewijzigd naar de oude
tja........
kan of weet ook niet alles meer natuurlijk  :?


maar ik waag me dus hier niet meer aan
er is altijd wel een opmerking of iets anders


gr Frans
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
@ Frans;
Ik wil je toch bedanken voor je info, hoewel je meld je hier niet meer aan te willen wagen. Ik was de topic starter en als ik een vraag stel, is alle info welkom. Dus wat ik maar wil zeggen, is dat men zich niet moet laten ontmoedigen door de soms wat scherpe bewoordingen van anderen.
Dus bedankt! :D en blijf vooral je antwoorden spuien op dit forum.

P.s ik moet er ondertussen wel effe voor gaan zitten om dit inmiddels lange verhaal eens even in me op te nemen :shock: Het is best wel een lang topic geworden :lol: :lol:

Dirk-Jan

Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
GELIJKTIJDIGHEIDSFACTER IS 70 %
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
@Marklinfan:

Uit het VMBO Electrotechniek CSE GL examen maandag 19 mei 2008 09.00 - 11.00 uur, vraag 31:

In huisinstallaties wordt voor het totale vermogen altijd met een gelijktijdigheidsfactor gerekend.
Hoeveel bedraagt deze gelijktijdigheidsfactor?
A 50%
B 60%
C 75%
D 90%

Ik geloof dat jouw antwoord er niet bij staat. :wink:
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Hallo allemaal weer!

er zijn andere gelijktijdigheidsfactoren in gebruik voor speciale gebouwen. Bijv. 100% voor de verlichting van een kantoor. lijkt me logisch. maar we hebben het hier over de electrische installatie van een woonhuis. daar gaat men uit van 60%.

het nut van de gelijklijktijdigheidsfactor is dat je stroomaansluiting niet onnodig duur uitvalt. de hoofdzekering mag dus in een lagere klasse vallen dan dat je op grond van de groepen x 16A zou verwachten. DIT SPAART VASTRECHT! wil je meer stroom, dan kan dat, maar dan betaal je daar ook voor en moet je een zwaardere zekering laten installeren.

tot zover de verkorte cursus installatietechniek. :lol: en weer on topic...

groeten.
Hessel
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Als je al het bovenstaande goed begrijpt, is het dus mogelijk om op een groep 3680VA aan te sluiten, voordat de groepszekering doorslaat.

om niet constant de groepszekering te moeten resetten of vervangen, en omdat er vaak meerdere stopcontacten op een groep zitten, zou ik niet meer dan 1800VA gebruiken. dan blijft er ook nog iets over voor de andere gebruikers in de groep.

als je een haspel gebruikt, kan die te warm worden als er meer dan 8A wordt gebruikt. afrollen dus, anders smelt het ding en kun je hem niet meer oprollen.

een haspel is dus een veiligheidsrisico. maar te veel stroom gebruiken is beveiligd met de zekeringen en levert geen direct gevaar op.

groeten,
Hessel.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
En om het nog wat ingewikkelder te maken: in veel oude woonhuizen kom je nog installaties tegen die zijn beveiligd d.m.v. smeltpatronen (stoppen) van 6A of 10A. Ook dan gaat het nog steeds goed met 10 à 12 trafo's overigens.

Groet,
Ronald
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
En het leek nog wel zo'n simpele vraag: "hoeveel trafo's kan je per stopcontact aansluiten?"...  ;)
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
inderdaad, het antwoord is moeilijker als de vraag :)

ik ben blij dat ik voor mijn treinen op zolder een aparte groep gereserveerd heb staan :)
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
ja, ik denk dat er maar weinig mensen aan de maximale aansluit waarde zitten.

de vraag is simpel, en het antwoord ook: voldoende veel trafo's voor een modelbaan.
bij overbelaste groepen slaat vanzelf de zekering door. dat is het maximum.

Hessel
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
als je een installatie hebt met stoppen die hebben betere eigenschappen dan de automaten die we nu gebruiken.

ik heb een boekej thuis waar kort uitgelegd word wat er van de nen 1010 is veranderd

een van de bekenste is dat dingen door leken aangeraakt kan worden voorzien moet worden  van een aardlek dus dat betekend dat alles in nieuwe huizen die nu gebouwd is dat alle groepen nu aardlekschakelaars zijn.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Citaat van: marklinfan op zondag 23 augustus 2009, 10:48:42
als je een installatie hebt met stoppen die hebben betere eigenschappen dan de automaten die we nu gebruiken.



nou ,geef mij maar de automaten hoor
stuk veiliger vind ik ( voor mij als persoon dan )

en ik spreek uit ervaring

gr Frans
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Citaat van: Vince op vrijdag 21 augustus 2009, 20:50:09
inderdaad, het antwoord is moeilijker als de vraag :)

ik ben blij dat ik voor mijn treinen op zolder een aparte groep gereserveerd heb staan :)

Mijn trein zit op de vliering van de schuur.
En schuur zit op een aparte groep met aardlek.
Kan niks fout gaan  8)

Ben van plan om een aantal trafo's op een plank te schroeven stekkers er af knippen en dan alles goed uitmeten ivm spanning en dan verbinden met dubbelpolige schakelaar.
En een stekker.

Gr Einte

Gr Einte
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
wij hadden één stopcontact op zolder.
dit heb ik uitgebreid tot 7.
op een van die stopcontacten zit mijn treinbaan, die zelf ook 6 stopcontacten heeft.

echter ik zit ver van de maximum grens, 18va + 32va + 60va is alles.
als ik de stofzuiger erbij aansluit en die inschakel zie je het licht even dimmen :mrgreen:

Dennis
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Citaat van: minirailz op zondag 23 augustus 2009, 15:51:43
wij hadden één stopcontact op zolder.
dit heb ik uitgebreid tot 7.
op een van die stopcontacten zit mijn treinbaan, die zelf ook 6 stopcontacten heeft.

echter ik zit ver van de maximum grens, 18va + 32va + 60va is alles.
als ik de stofzuiger erbij aansluit en die inschakel zie je het licht even dimmen :mrgreen:

Dennis

Dat is gewoon de inschakelpiek die je ziet van de motor van de stofzuiger, die is ook vaak 1000W.

Gr Einte
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
de stofzuiger is geloof ik 1300W ;)

dat die piek geen kwaad kan weet ik wel hoor ;)

Dennis
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Citaat van: minirailz op zondag 23 augustus 2009, 16:02:32
de stofzuiger is geloof ik 1300W ;)

dat die piek geen kwaad kan weet ik wel hoor ;)

Dennis

@ Denis

Kan ook geen kwaad maar de spanning zakt even met het opstarten van de motor.
En dat zie je....

Gr Einte

Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
@ Einte,

Die stekkers die je eraf wilt knippen ,zou ik lekker laten zitten.

Dit alleen al om ze fatsoenlijk aan te sluiten op een stekkerblok met schakelaar.

Dit geval wil ik niet lezen in de krant!

Omdat je dit alles wil doen in een schuur,waar over het algemeen je niet moet experimenteren met elektriciteit.

Mvg Hans v200.0
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Citaat van: marklinfan op zondag 23 augustus 2009, 10:48:42
als je een installatie hebt met stoppen die hebben betere eigenschappen dan de automaten die we nu gebruiken.
Hangt er vanaf wat je wil. Automaten hebben bepaalde voordelen. Bij een harde kortsluiting zal een automaat sneller afschakelen dan een smeltveiligheid. En een automaat kun je resetten. Bij smeltveiligheden moet je altijd een doosje op reserve hebben. Geef mij maar automaten.

Overigens is het ook nog zo dat er een reserveruimte in zit. Een beveiliging (maakt niet uit of het een automaat of een smeltpatroon is) mag pas boven de eerstvolgende waarde doorpiepen. Dat betekent concreet dat een beveiliging van 16A er niet bij 17A uit vliegt. De eerstvolgende stap is 20A, dus een 16A beveiliging moet bij een continu belasting van 20A blijven zitten.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Dat is hier in belgië toch wel even anders geregeld.
Ik heb hier in mijn (huur)huis maar liefst 18 groepen, inclusief wasmachine en kookplaat.
Centraaldozen kennen ze hier ook niet echt, want stopcontakten en verlichting zijn ook nog eens gescheiden.
Ik denk dat de installatienormen hier behoorlijk verschillen met die in NL.
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
@Ad,

dat is WEER 1 v/d voordelen v/d EU , alles anders en verschillend :roll: :mrgreen:

Mvg Gert
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoeveel trafo's per stopcontact?
Ach Gert zolang de 230V stekkers onderling uitwisselbaar zijn, vind ik het best. 8)