Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Inrijden

Gestart door h0ogovens zaterdag 15 augustus 2009, 19:51:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inrijden
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Inrijden
Ik heb een aantal nieuwe loks, die ik wil inrijden, ik doe altijd halfuur halve snelheid en halfuur halve snelheid andere kant op. Weet eigenlijk niet hoe ik daarbij kom, maar ik vraag me af: wat is het beste voor een nieuwe lok?

Gr, Michel


Re:Inrijden
Gerard
gast

Re:Inrijden
Ik weet niet om welk merk het hier gaat, maar Roco geeft dit in papieren die bij een loc of trein geleverd worden wel aan.
Re:Inrijden
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Inrijden
alleen marklin loks, de 1215 en een paar stomers uit startpakketten
Re:Inrijden
Gerard
gast

Re:Inrijden
Goeie kans dat je het hier op het forum gelezen hebt terwijl het misschien over een Roco-loc of trein ging.
Overigens doe ik het ook, ongeacht van welke fabrikant de loc of trein ook afkomt.
Baat het niet, dan schaadt het in ieder geval ook niet.
Re:Inrijden
Freak
gast

Re:Inrijden
Elke lok gewoon lekker een tijdje in beide richtingen rustig inrijden.

Mvg,
Peter
Re:Inrijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:Inrijden
Een rollenbank hoort die ook tot de mogenlijkheden ?
Re:Inrijden
Gerard
gast

Re:Inrijden
Een rollenbank is een hele goede vervanger voor een (test)baan.
Uiteindelijk gaat het erom dat de motor en de tandwielen ingelopen worden en dat kan op een rollenbank ook. Ik doe niet anders (als het mogelijk is). Terwijl de loc "rijdt" kan ik andere dingen doen en tegelijkertijd de loc in de gaten houden.

(Roco loc's hebben soms aangedreven wielen in hetzelfde draaistel als waarin de sleper zit. En dan kan een rollenbank problemen opleveren.)
Re:Inrijden
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Inrijden
Ik heb sinds enige tijd een rollen bank waar op ik alle loks laat indraaien.Dit heeft een hoorbaar effect na enige tijd hoor je de motor stiller worden. Teven gebruik ik de bank om de V-max in te stellen, want er komen waanzinnige snelheden voor (185km voor een Glaskast)
m.vr.gr Aad
Re:Inrijden
FV
gast

Re:Inrijden
Ik heb eigenlijk nog nooit een loc ingereden  :)

Gewoon op de baan zetten en rijden, de ene keer wat langer als de andere keer  8)

Nou ben ik natuurlijk geen expert in elektro motoren maar ik zie niet helemaal de voordelen of het nut om zo'n klein motortje "in te rijden"  :?

Maar ik laat mij graag corrigeren door de experts  :mrgreen:

Groetjes Fulco
Re:Inrijden
Gerard
gast

Re:Inrijden
Citaat van: FV op dinsdag 13 oktober 2009, 15:43:05
Maar ik laat mij graag corrigeren door de experts  :mrgreen:
Roco raadt het wel aan, dus doe ik het sindsdien met elke loc / trein.
Re:Inrijden
KlaasZ
gast

Re:Inrijden
Citaat van: FV op dinsdag 13 oktober 2009, 15:43:05
Nou ben ik natuurlijk geen expert in elektro motoren maar ik zie niet helemaal de voordelen of het nut om zo'n klein motortje "in te rijden"  :?
Het heeft ook nauwelijks iets met de elektromotor te maken. Maar meer met de hele tandwielbak die er achter zit. De tandwielen en eventueel worm/wormwielen moeten op elkaar inlopen, en dan het liefst bij lage belasting. Het belangrijkste is dus dat je de loc eerst een poosje alleen laat rijden, en niet meteen beginnen met een lange sleep wagens er achter.
Re:Inrijden
Freak
gast

Re:Inrijden
Fulco,

Citaat van: FV op dinsdag 13 oktober 2009, 15:43:05
Nou ben ik natuurlijk geen expert in elektro motoren maar ik zie niet helemaal de voordelen of het nut om zo'n klein motortje "in te rijden"  :?
Het beste is om je nieuwe lok een tijdje op een wat lagere snelheid in beide richtingen in te laten rijden.

Mvg,
Peter
Re:Inrijden
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:Inrijden
Dat is opzich helemaal niet vreemd je nieuwe auto ga je ook niet direkt inzetten in een race die rijd je ook eerst in.

Gr. Aad
Re:Inrijden
Lid sinds: 2006

offline
Re:Inrijden
Hallo,

Uit een vroegere hobby (slot racing) weet ik dat een collector ook wat ingelopen moet worden voor  topprestaties.
Nu is dit bij onze hobby niet zo belangrijk. Wij zijn niet op zoek naar de snelste motor bij onze loks.
Ook tandwielen moeten wat ingelopen worden .
Het geheel bij geen al te grote belasting.
Ik geef Roco dus gelijk.

Mvg

Olivier 
Re:Inrijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Inrijden
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 13 oktober 2009, 16:00:56
Het heeft ook nauwelijks iets met de elektromotor te maken. Maar meer met de hele tandwielbak die er achter zit.
Klaas, het lijkt mij juist dat de koolbostels en de collector op elkaar moeten inslijten.
Als je net nieuwe koolborstels hebt geplaats, moet je ook weer inrijden.

Citaat van: KlaasZ op dinsdag 13 oktober 2009, 16:00:56
De tandwielen en eventueel worm/wormwielen moeten op elkaar inlopen, en dan het liefst bij lage belasting.
Tandwielen hebben juist een ideale vorm (tandwielen hebben halverwege de tand een denkbeeldig raakvlak met dat van het inhakend tandwiel) als ze nog nieuw zijn en bramen zitten er toch niet echt aan.

Tis meer een kwestie dat de olie zich eerst goed kan verdelen, bij lage snelheid.
Als alles lekker is doorgesmeerd kan de gang er wat meer in, mits gewenst.
Re:Inrijden
FV
gast

Re:Inrijden
Oké ik begrijp dat de meeste "experts" en Roco voor het inrijden zijn  :)

maar . .

Kan dat inlopen dan niet gewoon in de praktijk dat heeft volgens mij het zelfde resultaat  :?:

Ik snap dat het een en ander op elkaar moet "inslijten"  maar ik zie nog steeds niet de voordelen om een nieuwe loc eerst een half uurtje voor en achteruit te laten rijden   :?

Groetjes Fulco

Re:Inrijden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Inrijden
Als ik de berichten goed begrijp gaat het om het onbelast in laten rijden. Voor een treinstel heeft een dergelijke actie dus weinig zin.

Daarnaast is het een manier om te kijken of er geen problemen af-fabriek in zitten. Als-ie het eerste uur overleeft zonder storingen, mag je er vanuit gaan dat-ie in orde is. Dat is iets wat voor een treinstel weer wél zin heeft ;-)
Re:Inrijden
PeterBrz
gast

Re:Inrijden
Aan de universiteit/hogeschool (whatever :D) van Antwerpen hebben ze er een onderzoekje naar gedaan heb ik horen zeggen.
Daar kwamen ze op het resultaat dat een loc best 6 uur (!) inrijdt langs de ene kant, en nog eens 6 uur voor de andere kant 
:shock: daar verschoot ik toch wel van hoor :D
Naart schijnt zodat alle bramen en dergelijke volledig verdwijnen

Groeten, Peter
Re:Inrijden
Wasmi
gast

Re:Inrijden
Citaat van: Acido op woensdag 14 oktober 2009, 15:34:04
Als ik de berichten goed begrijp gaat het om het onbelast in laten rijden. Voor een treinstel heeft een dergelijke actie dus weinig zin.

Daarnaast is het een manier om te kijken of er geen problemen af-fabriek in zitten. Als-ie het eerste uur overleeft zonder storingen, mag je er vanuit gaan dat-ie in orde is. Dat is iets wat voor een treinstel weer wél zin heeft ;-)

de kunst is om de belasting gering te houden, dus niet max snelheid en geen steile hellingen en rustig warm laten draaien. een rollenbank is een prima tool om dat ook met treinstellen te realiseren.
Re:Inrijden
matthijs popken
gast

Re:Inrijden
Citaat van: Wasmi op woensdag 14 oktober 2009, 18:00:04
de kunst is om de belasting gering te houden, dus niet max snelheid en geen steile hellingen en rustig warm laten draaien. een rollenbank is een prima tool om dat ook met treinstellen te realiseren.

ja , als je dat op een rollenbank gaat doen , kun je er best even bijweg lopen (tijdbesparing :!: :?:) :mrgreen:
op de baan kan hij ontsporen .......

(zit er zelf aan te denken om een rollenbank te kopen)
Re:Inrijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Inrijden
Als inrijden echt nodig was geweest, dan had het wel in de handleiding gestaan.
Re:Inrijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:Inrijden
Tja, Märklin heeft al zolang ik weet nooit een inrij-advies gegeven.
Re:Inrijden
Gerard
gast

Re:Inrijden
Citaat van: Kappa op woensdag 14 oktober 2009, 20:54:01
Als inrijden echt nodig was geweest, dan had het wel in de handleiding gestaan.
Dan heb jij nog nooit Roco-loc's gekocht of de handleiding van Roco-loc's gelezen.
Re:Inrijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Inrijden
Citaat van: Gerard op woensdag 14 oktober 2009, 21:03:12
Citaat van: Kappa op woensdag 14 oktober 2009, 20:54:01
Als inrijden echt nodig was geweest, dan had het wel in de handleiding gestaan.
Dan heb jij nog nooit Roco-loc's gekocht of de handleiding van Roco-loc's gelezen.
Klopt Gerard (beide :mrgreen: ), ik ging ook van Marklin loks uit.
Maar ik merk wel op dat nieuwe loks (althans dege die ik heb gekocht) vrij droog waren en eerst ietwat olie nodig hadden.
Ik heb nog nooit een lok "bewust" ingereden en merk ook geen verschil in het rijgedrag en ik laat mijn loks nooit "volgas" lopen.
Maar het aan ieder de keuze om dat wel te doen.

Hoe staat dat inrijadvies eigenlijk omschreven in een Roco handleiding?

Auto's moest men vroeger inrijden zodat de zuigerveren op de cylinders konden inslijten.
Maar met de hoogwaardige materialen van tegenwoordig is dat nagenoeg verleden tijd. (ohjé wat zeg ik nu weer.... :roll:)
Re:Inrijden
Gerard
gast

Re:Inrijden
Citaat van: Kappa op woensdag 14 oktober 2009, 21:26:44
Hoe staat dat inrijadvies eigenlijk omschreven in een Roco handleiding?
In het kort komt het hier op neer: er wordt geadviseerd om de loc (trein) gedurende een half uur onbelast en op halve kracht te laten rijden. Na dat half uur moet dat herhaald worden in de andere rijrichting.

Let op: er staat "geadviseerd", het is dus niet verplicht. Maar ik ga er vanuit dat de fabrikant dat advies niet voor niets geeft. Misschien zijn er in het verleden motoren en/of tandwielen en/of wormwielen beschadigd omdat ze meteen vol belast werden en moesten die onder garantie gerepareerd worden?
Re:Inrijden
woutje
gast

Re:Inrijden
Citaat van: Gerard op woensdag 14 oktober 2009, 21:52:57
Citaat van: Kappa op woensdag 14 oktober 2009, 21:26:44
Hoe staat dat inrijadvies eigenlijk omschreven in een Roco handleiding?
In het kort komt het hier op neer: er wordt geadviseerd om de loc (trein) gedurende een half uur onbelast en op halve kracht te laten rijden. Na dat half uur moet dat herhaald worden in de andere rijrichting.

Let op: er staat "geadviseerd", het is dus niet verplicht. Maar ik ga er vanuit dat de fabrikant dat advies niet voor niets geeft. Misschien zijn er in het verleden motoren en/of tandwielen en/of wormwielen beschadigd omdat ze meteen vol belast werden en moesten die onder garantie gerepareerd worden?
Bij Roco staat er soms nog meer n.l. dat bepaalde punten voor ingebruikname ingevet moeten worden of gesmeerd. O.a. bij veel stoomloks. Hele volksstammen negeren deze zoals Roco zegt "wichtige Hinweis" met mogelijk schade tot gevolg. De boel loopt droog of erger: vast. Voorts gaat men dan klagen over de kwaliteit van het product.

Gr, Ben.
Re:Inrijden
FV
gast

Re:Inrijden
CiteerDe boel loopt droog of erger: vast.

Heeft ooit iemand dan wel eens een vastgelopen loc gehad  :?: ben ik wel benieuwd naar.

De loc's die bij mij "vast" staan hebben juist niet gelopen  :mrgreen:

Groetjes Fulco
Re:Inrijden
woutje
gast

Re:Inrijden
Fulco,

Lees de draadjes over de NS1200 set. Niet (geheel) gesmeerd afgeleverd. Heb de set zelf en mocht het ervaren. :P

Roco doet dit ook maar meldt dit in de gebruiksaanwijzing indien relevant. Die voorts nooit gelezen wordt. :wink:

Gr, Ben.
Re:Inrijden
Gerard
gast

Re:Inrijden
Ik heb net een nieuwe Roco-loc ingereden, de 68793 ofwel de NS 2418. Dat is gebeurd op een rollenbank.

Bij de stand '110' op de CU 6021 was de schaalsnelheid:
bij   0 minuten 59.9 km/u
bij 15 minuten 60.4 km/u
bij 30 minuten 60.7 km/u

De andere kant uit op stand '110' op de CU:
bij   0 minuten 60.0 km/u
bij 15 minuten 60.4 km/u
bij 30 minuten 60.8 km/u

Conclusie: na een uurtje inrijden loopt de loc dus sneller bij dezelfde stand. Het heeft dus wel degelijk zin om een loc in te rijden.
Ik ben eigenlijk vergeten de topsnelheid vóór en na het inlopen te noteren. Dat zou misschien ook een aardige indicatie geweest kunnen zijn.
Re:Inrijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Inrijden
Gerard, volgens mij krijg je dezelfde waarden als je met een ingereden lok deze inrijtest nog een keer doet.
De geringe snelheidstoename lijkt mij meer toe te schrijven aan de oplopende motortemperatuur.
En als de verschillen zo minimaal zijn, wat heeft inrijden voor zin?
Inrijden gaat dan toch vanzelf als je de lok op de baan gaat gebruiken.
Hoe heb je de snelheden eigemlijk gemeten Gerard?
Re:Inrijden
Gerard
gast

Re:Inrijden
Citaat van: Kappa op zaterdag 12 december 2009, 14:54:54
En als de verschillen zo minimaal zijn, wat heeft inrijden voor zin?
Gewoon het advies van de fabrikant opvolgen. Wat is daar mis mee?

CiteerInrijden gaat dan toch vanzelf als je de lok op de baan gaat gebruiken.
Dat kan ook en ik heb ook nooit beweerd dat dat niet zou kunnen. Maar zoals ik hierboven al zei, ik volg het advies van de fabrikant op: 2 keer 30 minuten onbelast op halve kracht laten rijden. Ik doe dat dan op een rollenbank. Kan ik iets anders doen en de loc toch in de gaten houden.

CiteerHoe heb je de snelheden eigenlijk gemeten Gerard?
Die zijn gemeten met een Märklin meetcomputer die je kunt aansluiten op de Märklin rollenbank.
Re:Inrijden
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Inrijden
Toevallig een occasions die ik eerder had gekocht, eens goed inlaten rijden: De grijze BR 52 van M*. En inderdaad, na een paar rondes reed ze al bijna het dubbele van de beginsnelheid. Ik denk dat er ook een deel motortemperatuur (en het soepler worden van de olie) meespeelt. Want een 2 uur later begon ze weer een stukje langzamer.

Re:Inrijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Inrijden
Citaat van: Gerard op zaterdag 12 december 2009, 15:23:06
Citaat van: Kappa op zaterdag 12 december 2009, 14:54:54
En als de verschillen zo minimaal zijn, wat heeft inrijden voor zin?
Gewoon het advies van de fabrikant opvolgen. Wat is daar mis mee?
Niets hoor, als Roco het adviseert, dan is dat toch goed. :D
Hoor je ook het verschil tussen een ingereden en niet ingereden (Roco)lok?


Citaat van: Gerard op zaterdag 12 december 2009, 15:23:06
CiteerHoe heb je de snelheden eigenlijk gemeten Gerard?
Die zijn gemeten met een Märklin meetcomputer die je kunt aansluiten op de Märklin rollenbank.
Je bent profi bezig. :D
Re:Inrijden
Gerard
gast

Re:Inrijden
Citaat van: Kappa op zaterdag 12 december 2009, 16:36:31
Hoor je ook het verschil tussen een ingereden en niet ingereden (Roco)lok?
Laat ik daar nou niet op gelet hebben :(, maar ik denk dat áls er verschil is, dat het minimaal is. Er is me in ieder geval niets bijzonders opgevallen.

CiteerJe bent profi bezig. :D
Bedankt.
Die rollenbank heb ik ooit eens gekocht als test- en programmeerspoor. Die meetcomputer was daar een leuke aanvulling op en die kwam er toen al heel snel bij.
Re:Inrijden
KlaasZ
gast

Re:Inrijden
Citaat van: Kappa op zaterdag 12 december 2009, 14:54:54
En als de verschillen zo minimaal zijn, wat heeft inrijden voor zin?
Bij inrijden gat het er niet om dat de snelheid verhoogd wordt. Het is in de eerste plaats bedoeld om de slijtage op langere termijn te verminderen.
Re:Inrijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Inrijden
Citaat van: KlaasZ op zaterdag 12 december 2009, 19:18:05
Bij inrijden gat het er niet om dat de snelheid verhoogd wordt.
Zo bedoelde ik het ook niet Klaas.
Ik wil ook niet beweren dat inrijden geen zin heeft of niet goed zou zijn, maar als je een lok met normale snelheden op de baan inzet, lijkt het me niet dat dat ineens tot een hogere slijtage zou leiden, dan wanneer je hem inrijdt.
Tegenwoording worden onderdelen als tandwielen zo nauwkeurig gefabriceerd, dat ik vraagtekens zet bij het nut van inrijden.
Maar ik laat iedereen vrij in z'n doen en laten. :wink: